English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Utfordring

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Recon
Legende

PostPosted: 28.01.2005 12:30    Post subject: Utfordring Reply with quote

...til forummedlemmene!
Lag habile tekster til disse melodiene:

http://www.tifonet.it/cor.../chinoi.ra
http://www.mt96.se/sang025.htm
http://www.mt96.se/sang002.htm denne har vi tekst til redan, men den er ikke helt spot on for trøkk isangen som hos de vi(jeg) knabba den fra.
http://www.mt96.se/sang013.htm
Lydfilene får dere ved å klikke på "checkboxen".

Beste forslag avgjøres av...vel, det blir vi enige om.
Premie er et cyberklapp på skuldra av meg, og kanskje noe bedre sanger på feltet!?

EDIT: hvis noen klarer å forklare meg hvorfor denne er for avansert for klacken vår blir jeg også takknemlig!

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
View user's profile Send private message
Recon
Legende

PostPosted: 29.01.2005 20:05    Post subject: Reply with quote

Noen flere melodier her

Haavarl: fiks tekst til den Gule Djævle. FET melodi! Wink

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 29.01.2005 23:30    Post subject: Reply with quote

Ok, skal se til uka.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 31.01.2005 12:21    Post subject: Reply with quote

Kan ikke si jeg umiddelbart falt for noen av melodiene. Ville heller tatt utgangspunkt i noen norske melodier, mange slike vil funke like bra.

Ulempen er naturligvis at da kan man ikke hente et klipp fra en annen supportergruppe, og det er kanskje mer begrenset i det hele tatt hva som ligger på nettet.

De aller fleste supportersanger er jo populærmelodier eller kjente viser i sine opphavsland. Synes heller vi kan bruke noen av våre egne.
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 31.01.2005 13:08    Post subject: Reply with quote

For all del, kjør på om du finner noen bra. Sjøl klarer jeg ikke komme på noen som trøkker der, men de fins sikkert!

Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 31.01.2005 13:21    Post subject: Reply with quote

Hvorvidt en sang trøkker eller ikke, er nesten bare avhengig av hvor mange som synger den og hvor høyt. Nesten alle sanger kan trøkke, om det så er Jon Blund-sangen, Colargol eller Bæ, bæ, lille lam.

Etter mitt syn er det kun ett spørsmål som er viktig: Hvordan får man mange til å synge sangen høyt?

Først og fremst må folk kunne melodien. Så kan man i alle fall gaule litt selv om man ikke kan teksten. Jf. Mr. Bean's klassiske "Halleluja"-sketsj ...

Å plukke utenlandske melodier som ikke er godt kjent for folk flest, er - som en direkte følge av forrige avsnitt - en tungvindt måte å gjøre det på. Melodiene du har linket til er jo knapt umulig for folk å høre andre steder enn på nettopp de klippa.

Altså: plukk melodier folk kan. Og da er det folk flest, ikke Ultras Internett som vet mye om hva andre supportergrupperinger synger.

Norske folketoner, marsjer, barnesanger, Mads Bergs skolesangbok, tante Olgas stensilerte sanghefte, Norsktoppen, Norsk på norsk, alt som spilles mye i radio.

Det er ikke tilfeldig at de mest suksessfylte RBK-sangene er ting som er utgitt spesielt for klubben, eller ofte spilt på radio i Trøndelag - Bilde tå'n Ivers, RBK-sangen, RBK e' laget ...

Om en ålreit tekst er satt på en kjent melodi, tror jeg det holder om en 20-30 kraftige røster synger den et antall ganger før det begynner å spre seg. En helt ukjent melodi vil ta myyyyyye lenger tid. Og ikke er de noe bedre heller. Spørsmålet etter mitt syn er mer hvordan de første 20-30 skal lære den.
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 31.01.2005 14:12    Post subject: Reply with quote

hehe, personlig vil jeg påstå at melodien har en viss innvirkning på om det vil trøkke eller ikke da. Noen melodier er ikke laga for at 600 mannsrøster skal bælje de ut med mer kraft enn tone! Wink
Bilde tå'n Ivers trykker ikke for 5 flate øre, men det er en flott sang for det.

De melodiene jeg linka til er melodier som fenga meg, som setter seg i skallen på meg. Det er grunnen til at vi i Kjernen idag synger vår versjon av Ett skott ett mål. Jeg fikk ikke melodien ut av hodet på over 2 mnd, så måtte mase den inn i vårt repertoar til slutt.
(Men jeg mener fortsatt at vår tekst trenger litt tweaking, da teksten dra ned trøkket i melodien.) Denne tok vi fra MFF, men det er ingen svensk sang. Det er en meksikansk folkevise ved navn Cielito Lindo.

Det samme gjelder den Gule Djævle, som er en melodi som setter seg i skallen på meg. Vi hadde (eventuelt) "tatt" den fra Brøndby Support, men melodien kommer fra Sør-Amerika.

Men klarer du lage fengende, trøkkende sanger på norske melodier, så er jeg rimelig happy lell jeg.

Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 04.02.2005 15:42    Post subject: Reply with quote

En ting jeg lurer litt på, er hva slags melodier som er hensiktsmessige. Dvs hva resultatet skal bli.

Noe lengre sanger á la syngende soldater? Halvlange, som Vi e' Rosenborg? Korte som Lekestue?

En del av disse melodiene er jo veldig, veldig korte. En eller to melodilinjer som gjentas. Som den der "Laget för alla" også. Den begynner jo å sitte mer i øra ...
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 11.02.2005 10:03    Post subject: Re: Utfordring Reply with quote

Recon wrote:
...til forummedlemmene!
Lag habile tekster til disse melodiene:

http://www.tifonet.it/cor.../chinoi.ra

Hehe ... første delen av Chinoi er jo rett og slett "Jesus elsker alle barna" Cool
Back to top
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 11.02.2005 11:15    Post subject: Reply with quote

hehe -

Skal en ha skikkelig trøkk så kan en bygge rundt melodier som er kjente fra skolesangdagene - de kan alle og de er gjerne de låtene mange synger på kødd i fylla....

Nå har ikke jeg gått på skole i Trøndelag ( født her og bor her likevel ), så jeg kjenner ikke de lokale preferansene på skolesang...
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb