| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Montana Veteran

|
Posted: 11.05.2013 21:07 Post subject: |
|
|
1. Styreleder har sagt at han skal gå av om vi feiler, så den er allerede grei.
2. Om Perry feiler og må avskjediges som nr 2 av 2 trenere under Hoftun som øverste ansvarlig i sportslig ledelse så skal han ikke ta noen konsekvenser fordi det ikke var kun hans avgjørelse? Hvor er logikken?
Hva er dine krav til E-cup 2013 og/eller 2014?
Hva er dine krav til spillestilen? |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 11.05.2013 21:14 Post subject: |
|
|
Hvis de andre ansvarlig også går, så skal naturlig nok Hoftun også gå. Det er min rettferdihetssans som sier at hvis 10 personer fatter en enstemmig avgjørelse, kan ikke en pekes ut som syndebukk.
spillestil burde selvsagt vært med. Den må det jobbes med å komme tilbake til, slik de prøver på nå.
Sportslige resultater tar jeg bevisst ikke med, da det er så mange utenforstående ting som kan påvirke dette. Maks uflaks i e-cup trekning f.eks... Sportslig er situasjonsbestemt, og må vurderes fortløpende. |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 11.05.2013 21:26 Post subject: |
|
|
Jeg synes meningen din endrer seg litt ettersom for hvert innlegg du skriver og jeg klarer ikke å finne igjen en klar rød tråd.
Synes også du stiller langt lavere krav enn meg til vårt kjære RBK. Du kommer hvertfall ikke til å bli skuffet med slik tankegang, det skal du ha.
Ellers, takk for fin debatt  |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 11.05.2013 21:33 Post subject: |
|
|
Jeg blir skuffet hver gang RBK spiller en dårlig kamp jeg .....
Og som jeg skrev for en god del innlegg siden... jeg er slettes ikke skråsikker på Hoftun som SD, men enda mer usikker på hva vi kan få i stedet.
Alltid hyggelig med god debatt, så lenge ingen blir sinte eller usaklige.... Vi lærer hele tiden noe av god debatt  |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 11.05.2013 21:40 Post subject: |
|
|
Om det er, når alt kommer til alt det at du ikke tror vi får bedre som er ankepunktet bak hele denne "forsvarsrollen" du tar på deg, synes jeg det faktisk er litt synd.
Anbefaler deg da å gjøre litt research på hva som finns av fagfolk på det området i Norden og hvordan andre klubber har jobbet. Det finns folk som har fått mye ut av lite, som bare kunne ha drømt om å sitte i Hoftuns stol og fått sjansen til å forvalte det han har hatt tilgjengelig.
Men, sjekk det ut litt selv.
Ingen som lærer av å være enige iallefall
Tror ingen hadde forventet at en gjenomprofesjonell mann som Hamren var tilgjengelig for oss før han kom f.eks. Alt vi trengte å gjøre var å utforske horisonten vår. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 11.05.2013 22:44 Post subject: |
|
|
jeg har sagt mange ganger i forskjellige diskusjoner her inne at jeg ikke følger mye med andre klubber, så du har rett i at jeg ikke kjenner alternativene. Det er årsakene til at jeg stadig spør om hvem det skal være.
Men jeg følger faktisk temmelig godt med på en klubb, som er kjent for å få mye ut av lite. Jeg bor i Godset-land, og har fulgt med den klubben i over 25 år.
Hvis du tror at Flo/Deila har samme jobben som Hoftun/Hovedtrener i RBK tar du helt feil. Det er ikke mulig å vurdere hvordan de ville gjort jobben i RBK, ganske enkelt fordi jobbene er totalt forskjellige.
I Godset er de fornøyd med å være på øvre halvdel, og en gang i mellom få frem en gullgenerasjon, som kjemper helt i toppen. Den henter unge spillere fra lavere nivå, og har tid til å la dem spille seg inn i troppen/laget. De har tid til å vente ett år eller mer på at en spiller skal slå gjennom. De henter billig, og gråter ikke om halvparten av de spillerne de henter, bare stille og rolig forsvinner. Uten å følge med klubben, og lokalavisene, ser der aldri hvor mange spillere som er innom og aldri blir til noe. det står ikke alltid i lokalavisen en gang.....
I RBK, skal enhver spiller som hentes, ha suksess umiddelbart, enten i 1. elveren, eller være en reserve som er nesten like god som den som har plassen. Der er enhver som feiler, et bomkjøp som skaper kritikk. Slik er det ikke i småklubbene. der er det en naturlig ting.
Hvis du ser på suksessfulle afrikanere, vil du se akkurat det samme. det hentes masse afrikanere av småklubbene i Norge, og innimellom skyter man gullfuglen, og det er den ene som får omtale og blir husket. Alle de som forsvant nedover i divisjonene, eller ut av landet, de kommenteres aldri, og inntrykket blir dermed at alle er bedre enn RBK på det feltet. Men det er ikke tilfelle.... de henter somregel bare flere, og treffer dermed innimellom.
Så i Norge, er det maks 2-3 SD stillinger som er i nærheten av å være sammenlignbare med stillingen i RBK i arbeidsmetodikk, og resultatkrav. Tar du med skandinavia, er det en del flere, men fortsatt ikke veldig mange.
Derfor er jeg veldig skeptisk til å bytte SD så lenge jeg synes det går rimelig greit, slik det har vært med Hoftun de siste 2-3 vinduene... |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 11.05.2013 23:05 Post subject: |
|
|
Der lukker du horisonten din igjen.
Igjen - gjør litt research.
At en person idag har en jobb i en mindre klubb eller kanskje ikke jobber som SD engang betyr ikke at han ikke sitter på kompetanse og ideologi som overgår hva Hoftun har.
Det kan være snakk om fotballforbund ansatte, speidere, trenere, ekspertkommentatorer, folk som har jobbet med fotball og gått over til andre bransjer, nåværende SD'er i store eller små klubber, etc, etc.
Det som har noe å si er at kompetansen, ambisjonene og kunnskapen om fotball og hvilken klub vi er, er til stede.
Slutt å la ignoranse styre meningen din. Gjør research og om du etter reserchen fortsatt mener det samme, kan vi ta opp debatten igjen. |
|
| Back to top |
|
 |
iconbit Veteran
|
Posted: 11.05.2013 23:16 Post subject: |
|
|
Der er mange dårlige SD'er i Skandinivia. Jeg er enig i at suksess i en lille klubb ikke er lig med suksess i en stor klubb. Det betyder selvfølgelig ikke, at der ikke kan sidde SD'er i små klubber, som kanskje vil være en dygtigere SD i Rosenborg enn Hoftun. Det bliver spekulativt at skulle konkludere på
Af sammenlignelige klubber i Danmark, finder man OB, Brøndby og FCK. Ingen av disse klubber har en SD som har vist seg mere kompetent enn Erik Hoftun. Til gengæld er der én ny Hamren i Danmark og han hedder Kasper Hjulmand. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 11.05.2013 23:28 Post subject: |
|
|
| Montana wrote: | | At en person idag har en jobb i en mindre klubb eller kanskje ikke jobber som SD engang betyr ikke at han ikke sitter på kompetanse og ideologi som overgår hva Hoftun har. |
Selvfølgelig kan de ha kompetansen som trengs. Men de aller fleste ser på jobben de gjør med små ressurser i en liten klubb, og tenker at de automatisk vil gjøre jobben enda bedre når de får mer ressurser i en større klubb. Det er ikke tilfelle, for det er to helt forskjellige jobber. Det er bare min lille advarsel.
Det er meget mulig at Flo har mye mer kompetanse enn Hoftun, og kan gjøre en mye bedre jobb. Men vi kan ikke lese det ut av jobben han gjør i Godset, for det er en helt annen jobb enn den i RBK.... Den kompetansen må i så fall avdekkes gjennom CV og intervjuer.... |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 11.05.2013 23:31 Post subject: |
|
|
Iconbit:
Så etterpå at du sa omtrent det samme som jeg tenkte. Interessant at du ikke ser noen som er bedre i storklubbene i DK heller. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 11.05.2013 23:36 Post subject: |
|
|
| Ettersom det konkluderes med at det ikke fins sportslig ledere på et høyt nivå i Skandinavia, så får man heller kaste stillingen på sjøen og ansette en manager i stedet for trener. |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 11.05.2013 23:37 Post subject: |
|
|
Du begrenser din diskusjon til Godset og Flo fordi det er de du kjenner til.
Sjansen for å finne kompetanse øker for hver mil man forstørrer omkretsen.
Jobbimtervjuer får ikke vi på rbkweb tak i, men alle CVer finner du på nett om du leter. Man trenger ikke å begrense det til Norden engang. Snakker han flytende engelsk, sitter på bedre kompetanse enn de som prater nordisk og har riktig ideologi kan mannen finnes i Canada for alt vi vet.
Hva er oddsen på at den mest kvalifiserte mannen er fra hemne, er kompiss med ledelsen (som ansatte han) og har spilt for klubben?
Så lenge ankepunktet ditt er "tror ikke vi finner bedre", samtidig som du ikke gjør research er dette en dødfødt, debatt. Dødfødt, men interesant  |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 11.05.2013 23:45 Post subject: |
|
|
| Jeg er hundre prosent enig med deg i at det er enkelt å finne en bedre SD hvis klubben søker utenfor Norge og skandinavia. I tillegg finnes det helt sikkert noen i området også. Et eksempel er antagelig Kjetil Siem. Problemet, jeg ser med disse er at de kommer til klubben, er der 2-3 år, og forsvinner så igjen videre oppover i karrieren. Jeg tror ikke det er godt for en klubb å skifte SD omtrent like hyppig som den skifter trenere. Det må være en viss kontinuitet i sportslig avdeling, og det faller mest naturlig på SD plassen. Jeg vil derfor si at man bør etterstrebe en SD som kan forventes å bli i klubben lenge. Da faller de aller fleste som er langt utenfra, samt jobbshoppere som Siem utenfor de jeg vil ha som SD. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 12.05.2013 00:00 Post subject: |
|
|
| Du vil altså ikke ha en SD som er såpass dyktig at han kan få andre jobbtilbud? Da er det bedre med en dårligere SD? |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 12.05.2013 00:03 Post subject: |
|
|
Brady:
Noen ser et halvfullt glass og andre ser et halvtomt glass.
Selvfølgelig vil jeg ha en SD som er god nok til å få en annen jobb. Men jeg vil ha en som er så god, men likevel vil være i RBK. Det er en av de tingene som gjør det vanskelig å finne den riktige SD.
For du kan vel heller ikke se for deg en klubb med kontinuitet, og en god spillestil, hvis klubben begynner å skifte både trenere og SD hvert 2. eller 3. år? |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 12.05.2013 00:09 Post subject: |
|
|
Skifter vi trener og sportsdirektør hvert andre eller tredje år grunnet at større klubber ønsker de, har vi gjort veldig mye riktig. Da har vi et styre som ansetter de riktige folka.
Det du ønsker deg er en type som Nils Arne Eggen i et samfunn slik det var for 20 år siden.
Hadde Nils Arne Eggen vært født 15 år senere, vært 55 år nå og slått ut Milan av e-cupen, ville sjansen vært mye større enn i 1996 at han ville fått et jobbtilbud fra en stor utenlandsk klubb. Dette fordi verden har blitt mer globalisert.
En Eggen som hadde vokst opp på en annen tid ville sannsynligvis også hatt et litt annet verdisett og syn på ting, og hatt en enda større sjanse til å akseptert et slikt jobbtilbud.
Den personen du ønsker deg fins ganske enkelt ikke, så fremt det ikke er noe helt ekstraordinært som knytter ham/henne til Trondheim. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 12.05.2013 00:24 Post subject: |
|
|
Det er meget mulig at du har rett i at han ikke finnes. Og da blir spørsmålet om man skal ha en som er litt dårligere, så lenge han vil bli lenge, eller satse på din metode.
Hvilke klubber klarer seg best? De som vingler avgårde med stadige utskiftinger i alle viktige posisjoner i sportslig avdeling, eller de som har en kontinuitet over lengre tid?
Det er selvfølgelig ikke entydig hvilke klubber som lykkes, men flertallet av de klubbene som klarer seg bra over tid, har minst en person innen sport som er med lenge og står for stabilitet og kontinuitet. Det bør være en slik i RBK også. Jeg tror det er lettere å få god kvalitet over tid på SD plassen, enn på trenerplassen. |
|
| Back to top |
|
 |
media Veteran
|
Posted: 12.05.2013 01:00 Post subject: |
|
|
Uansett hva Hoftun gjør i RBK, er det alt for mange som allerede har bestemt seg for hva de skal mene, så det utgjør ingen forskjell.
Mannen har gitt 2 av 4 mulige gull, har forlenget kontrakter med viktige spillere, skal ha sin del av æren for en blomstrende juniorsatsing med store salg av Henriksen, Bakenga, Tettey og Skjelbred som bevis for kvalitet.
Han har sikra oss spillere andre norske klubber bare kan drømme om, og leverer i hvert eneste vindu, og blitt bedre når rammene (skutle/svendssen forsvant) ble bedre.
Hoftun styrer en mangemillionersbutikk på en måte som få andre klarer. Hobbysjappa til Flo kan finne på å revne anytime. Hoftun er heller ikke dømt, faktisk ikke siktet, kun felt av nådeløse forumdebattanter med helt urealistiske mål for klubben.
Hva skal man med fiender når man har slike "fans", ingen andre enn rbks supportere er samstemt i sin slakt. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 12.05.2013 01:11 Post subject: |
|
|
Media:
NÃ¥ gjorde du akkurat det samme som Montana for noen sider siden, bare med motsatt fortegn.
Han ramset opp alt Hoftun har vært dårlig på....
Setter vi sammen de to innleggene, er vi nok i nærheten av sannheten om Hoftun  |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 12.05.2013 05:11 Post subject: |
|
|
God ide PerO! Setter de sammen jeg.
| Montana wrote: |
- klubben har siden hans entre i 2008:
Ikke deltat i CL.
En svekket økonomi.
Ikke hatt en klar gjenkjennbar spillestil siden Hamren dro.
Ikke hatt en tropp med komplementære ferdigheter som kler formasjonen treneren ønsker.
Ansatt en mann som 1. allerede har feilet hos oss og 2. I ettertid har trent småklubber og ungdommer.
Latt opptil flere stjerner gå for knapper og glansbilder fordi han har ligget bakpå med logistikken.
Ikke har iløpet av 6 år tatt oss 1 millimeter lenger frem som klubb.
Fått oss til å fremstå amatørmessig og på grensen til kriminel - mao senket ryktet vårt som profesjonell, god sportsånd (noe vi var kjent for i en årrekke)
Fått mannen som gjorde han til det han og klubben er til å føle at det er noe galt med han som person.
Jeg kan fortsette videre, men tror det holder. |
+medias bidrag:
-Som fungerende SD hele 2008 sesongen retter jeg det til - 2 gull på 5 sesonger. (vi hadde vell tidenes sportslige økonomiske satsning som en liten bakdel av de 2 gullene, og enda har vi ikke kommet oss etter bakrusen)
-Forlenget kontrakten med viktige spillere. (Denne må du utdype, da han ofte assosieres med det motsatte)
-Store salg av talenter. (Var det 4 mil vi fikk for stortalentet, helten og arvesølvet Skjelbred? Hvor mye takket vi nei til?)
-sikra spillere andre norske lag kan drømme om. (Vi er RBK?)
-leverer i hvert eneste vindu (faller på egen urimelighet, 2 siste virker bra, men det vet vi ikke helt enda)
-ikke dømt for kriminelle handlinger. (Hurra! Hva skal vi med omdømme og god sportsånd, vi ble ikke dømt!) |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 12.05.2013 08:09 Post subject: |
|
|
Montana:
Det du skriver om Skjelbreid, er litt illustrerende for hva jeg tror har vært et fakta omkring hvordan det har vært i klubben. Skjelbreid og Sapara m.fl. ble ikke solgt da store bud kom inn, av sportslige hensyn.
I forbindelse med kritikk for korte kontrakter, og manglende forlengelse av kontrakter, klager Hoftun over at disse episodene blir brukt mot klubben, slik at kontraktsforhandlingene blir ekstra vanskelige.
Hva har da skjedd? Det er to muligheter. Enten har Hoftun gjort feil i begynnelsen av sin karriere (noen episoder var vel pre Hoftun) eller, noen lenger oppe i systemet har bestemt at CL er viktigere enn spillersalg, og overstyrt SD's mening om saken.
Uansett hvilket alternativ som er det riktige, så er situasjonen nå, at spillerne blir solgt når det kommer akseptable bud, og de ønske det selv. Konsekvensen av at klubben har skjønt dette, er at vi nå ser 4-5 års kontrakter, og det er en god stund siden spillere har sagt nei til reforhandling og forlengelse. (ja, det har vært litt spill i forhandlingene, men det løser seg alltid)
Dette illustrerer litt av min positive følelse. Ting er mer positive nå, enn for 2-3 år siden, og dermed ser jeg et mindre behov for endring i ledelsen for øyeblikket. |
|
| Back to top |
|
 |
konrad4ever Veteran

|
Posted: 12.05.2013 08:23 Post subject: |
|
|
Hoftun burde vært skiftet ut sammen med JJ. De hadde man satt ansvaret for eksperimentet JJ på rett plass.
I tillegg til det Montana beskriver, så er det flere eksempler på slett kontraktshåndtering fra Hoftun. Blant annet Jarstein og Annan sakene.
Men ingen vits å forlange Hoftun sitt hode på et fat akkurat nå. Han er ansatt av styret og har vel ikke gjort store blemmer etter at det nye styret ble valgt. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 12.05.2013 10:08 Post subject: |
|
|
| En grei nok sportsdirektør ville ha sørget for et sollied trenervalg fremfor et middelmådig ett. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 12.05.2013 11:33 Post subject: |
|
|
| sveininge wrote: |
Jeg var stolt av det. Sank vi ikke så lavt man kan synke og tydde til investorer i 2011, eller har jeg misforstått? |
I 2008 gamblet vi, brukte 80 mill på Hamren og nye spillere. Det gav oss to gull men ingen CL-inntekter. Da blir det enten investorer eller satse på et lavere nivå.
For øvrig synes jeg fremdeles denne diskusjonen er meningsløs. Man terper om igjen og om igjen på argumenter mot Hoftun, men gjør ikke en dritt på årsmøtene der ting teller.
Hva er vitsen da?
| Montana wrote: |
- klubben har siden hans entre i 2008:
Ikke deltat i CL.
En svekket økonomi. |
Vi satset knallhardt på å nå CL, og svekket økonomien vår i den satsingen.
Vi feilet, men jeg mener det er drøyt å legge så mye av skylda på SD. Det ble valgt en knallgod trener og stallen ble supplert med kvalitetsspillere.
Det er fullstendig urimelig å tro at riktig SD garanterer CL. _________________ Embrace science - resist ignorance
Last edited by haavarl on 12.05.2013 11:41; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 12.05.2013 11:41 Post subject: |
|
|
haavarl:
Problemet er jo at Hoftun er ansatt, ikke tillitsvalgt. Årsmøtet har derfor ingen direkte myndighet.
Årsmøtet kan selvfølgelig velge styremedlemmer, som lover å sparke Hoftun, men hvor seriøse er de?
Enhver seriøs kandidat, vil jo svare at vi vil vurdere Hoftun etter hva vi ser han gjør, og avgjøre saken deretter.... |
|
| Back to top |
|
 |
|