View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
longines Veteran

|
Posted: 04.11.2009 18:29 Post subject: |
|
|
Quote: |
Jeg skal ikke påberope meg å ha for mye kjennskap til Bergstrands styrker og svakheter som trener. Det er vel mer at jeg i utgangspunktet er mer positive til trenertyper som kan stå for noe nytt og utviklende.
|
Litt sånn som jeg har tolket deg og noen andre, bare det er annerledes er det bra. Samme om det er 50 langballer i løpet av en omgang, bare det ikke er som før så er vi fornøyde. Før var ironisk nok den tiden hvor vi spilte mest teknisk og fin angrepsfotball. Grøss og gru.
Jeg tror ikke det er tilfeldig at den viktigste og beste jobben i RBK de siste ti årene er gjort av Høgmo og Hamrén. Høgmo var dessverre ikke rett trenertype, han var mer en organisator. Men ideene hans var åpenbart friske og nyskapende.
|
Mye av det positive Høgmo og Hamren har gjort med klubben, er i mine øyne en sportsdirektørs ansvar. Dette med havregryn, felles frokost og alle disse tiltakene er noe Hoftun burde være ansvarlig for, og som de ikke bør være umulig å videreføre når Hamren drar.
Det kan faktisk virke som om at suksessen i år kommer rett og slett på grunn av forandring for forandringens skyld.
|
Den kom fordi vi hadde en trener som hadde erfaring og resultater. Konseptet hans var riktignok veldig annerledes. Langt mer defensiv utganspunkt, langt mindre risiko i alt vi foretar oss, sender opp langt mindre folk i angrep, klarerer på tribunen i alt av upressa situasjoner og mange lange baller for å hindre at vi blir kontret på. Det ga resultater, men ikke kom å fortell meg at dette er den eneste måten å gjøre det på? Det er jo i prinsippet det Solbakken og Drillo driver med også, selvom det er forskjeller i hvordan det blir utført. Men de deler mange av sine lav-risiko tanker med hverandre.
I den gode 2006-høsten vant vi mange tette og jevne kamper. Det var langt fra finspillet som preget oss da Riseth gjorde grovjobben som defensivt anker foran midtstopperne våre. Men resultatene kom.
|
Du har dårlig hukommelse. Høsten 2006 spilte vi feiende flott fotball. Riktig at Riseth var DM, men resten av midtbanen var veldig offensivt innstillt, og samhandlingen var på topp. Jeg kan ikke huske noe særlig klaging på underholdningen det halvåret. I år derimot...
Så er det nok også sånn at når folk tenker tilbake på gode gamle dager, så tenker de automatisk på de beste årene under Eggen. Ikke på 2001- og 2002-sesongene, hvor det var mye dårlig bevegelse, vi spilte 4-3-3 uten å ha spillere til det og hvor vi særlig i 2002 fikk gull mer på andres udugelighet enn vår egen fortreffelighet.
|
Har gode minner fra 2000 tallet også jeg. Det var langt mer underholdningsvennlig enn Hamren sin fotball.
Det er også et faktum at målsnittet i 2002 ikke var stort høyere enn årets, selv om Nils Arne Eggen kanskje ville klassifisert mange av årets mål slik han klassifiserte et Carew-mål: "Det e itj sånn vi score mål i RBK".
|
Målsnitt sier ikke nødvendigvis noe om hvor fin fotball som spilles.
Med den klare nivåsenkningen jeg ser for meg på norsk eliteserie i 2010 så er det langt fra usannsynlig at små justeringer offensivt kan gi oss 80-90 seriemål å juble for kommende sesong. |
God offensiv fotball måles ikke utelukkende i antall scoringer. |
|
Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 04.11.2009 18:37 Post subject: |
|
|
Apropos Nanne Bergstrand:
Jonas 12.08.2008 wrote: | Interessant om Ingelsten på programmet Matchpuls. (Kommer i del 2, fra 7:37 og ut.)
- Det var ikke mange som hadde tippet Ingelsten som leder av skytteligaen før sesongen, men han har kommet til rett klubb til rett tid og Nanne (Bergstrand, Kalmars trener) visste akkurat hvordan han ville bruke han. Og det her er en gjennombruddsspiller.
(...) tråkiga Kalmar har gått til å bli et mer underholdende lag. Det er litt Rosenborg-inspirert, og det skal ikke forundre meg om Nanne har Nils Arne Eggen som ... ser veldig mye på hvordan han arbeidet med Rosenborg under glansdagene osv; for det er mye Rosenborg over Kalmar, Bosse Petersson |
Synes Bergstrand fremstår som en god kandidat. Er i rett alder, har erfaring, vunnet gull i Sverige med små ressurser osv. Et spørsmålstegn er vel dog hvordan han takler tilværelsen i en storklubb? Meg bekjent har han ikke vært i noen særlig store klubber. _________________ No al calcio moderno
Last edited by Jonas on 04.11.2009 18:50; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 04.11.2009 18:39 Post subject: |
|
|
Nå tror jo svenskene at vi forguder langballer i Rosenborg og at fotballen til Hamren er alt for innviklet for oss. Tar beskrivelsene av oss fra Sverige med en klype salt. Det jeg har sett av Kalmar på Canal +, ligner på mye av det Solbakken og mange andre norske trenere står for. |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 04.11.2009 18:44 Post subject: |
|
|
Et veldig viktig moment for vår nye trener:
Han må kunne sette seg kraftig i respekt blant våre mer bortskjemte spillere.
Det utelukker etter min mening umiddebart som By Rise, Solskjær, Hareide.
Og så håper jeg ikke brakka faller for fristelsen til å 'bruke et navn innenfra for å få stabilitet'. Vi behøver noen utenfra for å riste liv i gutta! |
|
Back to top |
|
 |
kris0stby Veteran

|
Posted: 04.11.2009 18:44 Post subject: |
|
|
Jeg er enig med deg i det meste du sier joko. Om du bare kunne vært enig med meg |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 04.11.2009 18:57 Post subject: |
|
|
longines wrote: | Du har dårlig hukommelse. Høsten 2006 spilte vi feiende flott fotball. Riktig at Riseth var DM, men resten av midtbanen var veldig offensivt innstillt, og samhandlingen var på topp. Jeg kan ikke huske noe særlig klaging på underholdningen det halvåret. I år derimot...
Har gode minner fra 2000 tallet også jeg. Det var langt mer underholdningsvennlig enn Hamren sin fotball.
|
Grunnen til en del av klagingen i år er nok også at hele produktet Tippeligaen har fått lavere status enn tidligere. Litt av min begrunnelse for at man måtte forvente publikumssvikt i år kontra i fjor, selv med topp sportslige resultater.
Jeg skal ikke nekte for at fotballen var mer underholdende både i 2002 og 2006 enn hva vi har sett i år. Jeg mener likevel at et bedre overgangsspill antakelig hadde vært mer enn nok til å blidgjøre de som synes vi er kjedelige å se på.
Og det kommer vi til å få neste år, Hamren eller ikke.
Jeg tror at vi ikke kan spille så åpen og sjanseskapende fotball i begge ender av banen hvis vi skal opprettholde de sportslige resultatene.
Dessuten ble jeg etter hvert innmari lei av at vi slapp inn mål på alt og ingenting. Jeg synes det er en befrielse å se RBK-kamper hvor det ikke er farlig hver gang motstanderen har ballen. Selv om det kanskje for enkelte ville vært mer underholdende på den måten. |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 04.11.2009 19:01 Post subject: |
|
|
Men samtidig ønsker du ikke den type tanker inn i NFF? Der vil du gå motsatt vei? Det virker som at du ønsker at landslaget blir mer likt som det Rosenbog var, altså spillende. Mens du ønsker Rosenborg til å bli mer likt det landslaget var, altså mer defensivt og mindre spillende.
Ang signaturen din med Drillo. Så har jeg lyst til å kaste opp et lite spørsmål, muligens en brannfakkel her inne.
Hvis vi tar de tre siste kampene til Rosenborg, og de tre siste kampene til landslaget. Hvem tror du har brukt flest langballer?
PS: Jeg er overhodet ingen Drillo-fan. |
|
Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 04.11.2009 19:23 Post subject: |
|
|
Det blir litt dumt å avfeie Sollied for at han tilhører "Eggen"-stilen, når kandidater som By Rise, Solskjær og Ingebrigtsen avfeies med at de må skaffe seg gode erfaringer som hovedtrener andre steder.
Sollied har nettopp vært ute og skaffet seg andre impulser og som mange påpeker hatt suksess. Men at han er ett usikkert kort med tanke på om han kan forsvinne fort er jeg enig i. Men det kan jo ordnes med klausuler.
Jeg hadde vært lite bekymret for å få tilbake Eggen også jeg pga stilen, fordi han i motsetning til NFF evner å la stilen sin være dynamisk.
MEN for at Eggen skal fungere som trener må han ha den riktige entusiasmen.
Eggen er mett og derfor uaktuell. |
|
Back to top |
|
 |
netrom Senior
|
Posted: 04.11.2009 19:28 Post subject: |
|
|
Personlig hadde jeg gjerne sett Soilled på Lerkendal hvis han hadde vært interessert og klar for å ta RBK ut i Europa. At spillestilen er for NAE'ensk eller annet mener jeg er tull, på papiret er han den treneren som har klart mest å komme med. Men det hjelper ikke hvis han ikke vil eller brenner for oppgaven.
Hareide er bare spiselig for meg hvis han får med seg OGS
JJ er nok det beste valget hvis RBK skal velge en trener som vi vil skal vokse med laget. |
|
Back to top |
|
 |
Asbøll Proff

|
Posted: 04.11.2009 20:20 Post subject: |
|
|
Slik det ser ut i mine øyne
1. Sollied, erfaringen og merittene som tilsier at han vil ta oss til Europa.
2. JJ, personligheten og langsiktigheten som hvertfall vil sikre oss seriegull
3. Solskjær, spennende og med sterk personlighet, tvilsomt at vi går høyrisiko før vi skal ut i CL dog
4. Hareide, merittene som vil sikre oss seriegull _________________ Troa! |
|
Back to top |
|
 |
Hjelde Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 04.11.2009 20:38 Post subject: |
|
|
longines wrote: | Men samtidig ønsker du ikke den type tanker inn i NFF? Der vil du gå motsatt vei? Det virker som at du ønsker at landslaget blir mer likt som det Rosenbog var, altså spillende. Mens du ønsker Rosenborg til å bli mer likt det landslaget var, altså mer defensivt og mindre spillende.
Ang signaturen din med Drillo. Så har jeg lyst til å kaste opp et lite spørsmål, muligens en brannfakkel her inne.
Hvis vi tar de tre siste kampene til Rosenborg, og de tre siste kampene til landslaget. Hvem tror du har brukt flest langballer?
PS: Jeg er overhodet ingen Drillo-fan. |
Støttes. Drillo og Eggen forfekter mye av det samme synet når det kommer til direkte spill i lengderetningen. _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
Back to top |
|
 |
Sølve Rutinert
|
Posted: 04.11.2009 20:38 Post subject: |
|
|
No har Hoftun og co litt betre tid på å overtala Jan Jönsson og Stabæk, men det er ingen grunn til å venta lenge. Vil sjå ny trenar på Lerkendal snarast mogleg! |
|
Back to top |
|
 |
WengerKnows Senior
|
Posted: 04.11.2009 20:45 Post subject: |
|
|
Vet ikke om jeg er så veldig positiv til dette selv, men kan det hende at RBK har vurdert muligheten å ansette Solskjær som assistenttrener fram til 1. september og så tar han over hovedtreneransvaret når Hamren drar? |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 04.11.2009 20:48 Post subject: |
|
|
Jönsson inn kan vel også bety at vi får Pall Gunnarson i januar? Det hadde jo vært en grei deal. |
|
Back to top |
|
 |
Søtvatten Veteran
|
Posted: 04.11.2009 21:07 Post subject: |
|
|
Min liste:
1. JJ
2. Sollied
3. Solskjær
4. Bergstrand
5. Hareide |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 04.11.2009 21:08 Post subject: |
|
|
Noen med kjennskap til utenlandske trenere som vet om noen av dem har kontrakt som går ut 31/8 neste år? _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
blubbin Rutinert
|
Posted: 04.11.2009 21:30 Post subject: |
|
|
Hvorfor er folk blitt så skeptiske til Sollied? Er folk fortsatt forbannet etter det som skjedde for fire år siden? Er de redde for at han skal bli klubbens mest fremtredende aktør i utelivet (noe som skal vanvittig mye til, med tanke på hvilke festløver som finnes i denne klubben) ?
Rosenborg trenger en stødig sjef, med andre ord må assistenttyper som By Rise, Perry, Tørum, Ingebrigtsen osv unngås (men for all del, jeg ville valgt hver og en av dem foran Solskjær, det er skandaløst at hans navn nevnes!)
Etablerte trenere uten noe spesielt av meritter å vise til, Høgmo-typer, bør også unngås. |
|
Back to top |
|
 |
Hjelde Veteran
|
Posted: 04.11.2009 22:00 Post subject: |
|
|
SondreRBK wrote: | Min liste:
1. JJ
2. Sollied
3. Solskjær
4. Bergstrand
5. Hareide |
hm? Hvem er Bergstrand? |
|
Back to top |
|
 |
|
Posted: 04.11.2009 22:03 Post subject: |
|
|
Nanne Bergstrand, trener en av toppklubbene i Sverige, han har vel vært diskutert en del enten i denne tråden eller i Hamrén-tråden de siste par dagene. _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 04.11.2009 22:10 Post subject: |
|
|
Tipper vi har ansatt ny trener innen Januar er over. |
|
Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 04.11.2009 22:13 Post subject: |
|
|
En trener på oppsigelse, det har vi vært med på før, og bør vel strengt tatt ha tatt lærdom av det nå... |
|
Back to top |
|
 |
|
Posted: 04.11.2009 22:17 Post subject: |
|
|
Ã…penbart ikke... _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
Posted: 04.11.2009 22:20 Post subject: |
|
|
pingvindrops wrote: | En trener på oppsigelse, det har vi vært med på før, og bør vel strengt tatt ha tatt lærdom av det nå... |
valget er enkelt, hva har vi best erfaring med, en trener på oppsigelse eller ansette assistenten midlertidlig ??? _________________ http://www.youtube.com/wa...r_embedded |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 04.11.2009 22:20 Post subject: |
|
|
longines wrote: | Hvis vi tar de tre siste kampene til Rosenborg, og de tre siste kampene til landslaget. Hvem tror du har brukt flest langballer? |
Jeg har ikke sett de tre siste landskampene, men likevel er jeg villig til å sette en halvliter på at landslaget har en større andel langpasninger (av totalt antall pasninger) enn Rosenborg. |
|
Back to top |
|
 |
|