English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2015
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 53, 54, 55  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
KitWalker
Veteran

PostPosted: 10.04.2015 18:31    Post subject: Reply with quote

Vet ikke helt om det er øynene mine som lyver men jeg tror hardere treninger har gjort Dorsin godt.

Så kampen mot Aafk på Sumo istad og jeg syns han så uforskammet kvikk ut?
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 10.04.2015 18:32    Post subject: Reply with quote

hello: 100% enig!
2mas
Sjef

PostPosted: 10.04.2015 20:22    Post subject: Reply with quote

Teksten om noen lurer: Trondheim er fortsatt Norges fotballhovedstad

Vi tror at vi holder med en klubb som har ressursene til å være best i Norge 2015, fordi det gjør vi. Og da blir vi forbannet når det er erkerivalen som står igjen på toppen og feirer.

Men mest på oss selv, på klubben vår, som holder på å rote bort det fortrinnet de har.

(...)

Det er uansett artig med myter. RBK hadde flaks at de vant serien når de gjorde det, pumpet full av UEFA-penger og med mulighet til å støvsuge det norske markedet. Når da?

Da vi vant serien i 1992 samtidig som vi hadde kemneren på døra? Eller var det da vi presterte å bygge stein på stein, vinne serien fire ganger på rad før vi hadde sett ei krone av CL-penger?

Og det markedet vi støvsugde, var det de ni trønderne i startoppstillingen mot AC Milan? Var det alle gangene vi betalte overpris med vilje for å legge igjen pengene i norsk fotball, da vi kjøpte spillere til roller i laget vårt uten at de nødvendigvis var stjerner i sine egne?

Og de ytterst få gangene vi kjøpte ei stjerne, er det noen som tror at Vålerenga hadde takket nei til 23 millioner i 1999-verdi for en tenåring i dag? Det er kanskje vår feil at pengene ble skriblet ned på feil pølsepapir.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 10.04.2015 21:06    Post subject: Reply with quote

Dette er jo et svært viktig poeng som kritikere og "hatere" glatt overser når de etter beste evne skal marginalisere og bortforklare Rosenborgs suksess. Klubben trekkes alltid frem som et slags monster med økonomiske og (på grunn av dette) sportslige muskler ingen hadde sjans til å matche. En sprengfull pengebinge settes som grunnen til dominansen, noe den i grunn aldri var, og denne kom først etter lang tids bygging på samme grunnvoller som i grunn alle andre hadde. Saken er jo at vi var best også før CL-millionene rant inn, og måtte naturlig nok kjempe oss inn i det beste selskap for egen maskin.

Hele RBKs gullalder er egentlig en Askeladd-historie, med gull omtrent annethvert år fra midten av 80-tallet til det virkelig løsnet på tidlig 90-tall. Til forskjell fra andres meritter etter denne perioden ble grunnlaget for hjemlig og europeisk suksess, begge uten sidestykke hverken før eller etter, lagt uten investorer, velgjørere og finansmenn i ryggen.

Eggen og Rosenborg har med rette fått enormt skryt for enkeltkamper hvor vi har slått lag som i utgangspunktet er latterlig mange nivåer oss, men jeg synes Eggen spesielt og laget generelt har fått for lite skryt for hva som ble bygget og prestert over tid. For det er faktisk helt sykt. Det er snakk om en prestasjon som er meget spesiell i idrettsverden under ett.
Øystein
Veteran

PostPosted: 10.04.2015 21:39    Post subject: Reply with quote

hello wrote:
Jeg vet ikke hvem her inne som har skrevet den supporterteksten om Rosenborg i Aftenposten/100% fotball, men du fortjener skryt. Reflektert og selvsikkert.

Selv blind høne kan finne korn er det noe som heter Wink Men, takk!

Det kommer for øvrig mer fra flere forumhelter på den siden i tiden fremover.
Back to top
Stubbelur
Veteran

PostPosted: 10.04.2015 22:01    Post subject: Reply with quote

Fantastisk artikkel, Øystein! Tommel'n opp!
Back to top
Jakob
Veteran

PostPosted: 10.04.2015 22:10    Post subject: Reply with quote

Meget bra! Tommel'n opp!
Back to top
Jangusk
Veteran

PostPosted: 10.04.2015 22:45    Post subject: Reply with quote

Topp artikkel Tommel'n opp! Tommel'n opp!
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 10.04.2015 23:33    Post subject: Reply with quote

Fikk ikke med meg i farta at det var en av våre egne som holdt pennen.

Fin artikkel, Øystein, med gode poeng og herlig sarkasme!
gisp!
Legende

PostPosted: 10.04.2015 23:42    Post subject: Reply with quote

Som relativt objektiv observatør fra sidelinja, bedømmer jeg den artikkelen som noe av det mest lesverdige og informative for den jevne nordmann, om Rosenborg, som har vært i de tradisjonelle mediene.
Tommel'n opp!

Det kan kanskje virke litt merkelig at "amatører" kan bidra med observasjoner, refleksjoner og formuleringer som er såpass mye mer poengtert enn "profesjonelle bidrag".
En fordel man har når man kommer utenfra er at man ikke driver med i den strømmen "profesjonelle" gjerne havner i. Man mener helst i grove trekk ganske likt som kollegene, bortsett fra den ene kanskje som har inntatt rollen som evig opponent for underholdningsverdiens skyld.
toreinar
Veteran

PostPosted: 10.04.2015 23:48    Post subject: Reply with quote

Tommel'n opp!
hello
Veteran

PostPosted: 10.04.2015 23:57    Post subject: Reply with quote

Øystein wrote:
Det kommer for øvrig mer fra flere forumhelter på den siden i tiden fremover.

Spennende. Følger man den lista du har lagt så blir dette meget lesverdige saker og noe jeg håper resten av fotballnorge legger merke til. Gir en flott innsikt til hvordan vi supportere tenker om klubben.
Back to top
SuperTimCahill
Veteran

PostPosted: 11.04.2015 00:05    Post subject: Reply with quote

Tommel opp, Øystein. Flott artikkel!
Back to top
nidaros997
Veteran

PostPosted: 11.04.2015 00:47    Post subject: Reply with quote

Bra artikkel! Tommel'n opp!

Men jeg er uenig med deg på ett punkt.

Kall meg gjerne naiv, men jeg tror faktisk vi kan nok en gang bli like dominerende som på 90-tallet i Norge, vi kan spille like mange ganger på rad i CL, og at vi finner en ny Nils Arne Eggen.

Dette handler for det første om visjoner og drømmer, som man kan strekke seg etter, og kanskje en dag få oppleve om man lykkes i å oppnå de milepælene man setter seg som delmål.

For det andre, så må de som styrer klubben, gjerne etter press og påvirkning fra medlemmene og andre fans (som her inne på rbkweb) som opptrer som vaktbikkjer og korrigerer den kursen klubben har tatt, se seg selv i speilet, lære av sine feil, og ta et oppgjør med egen fortid:

Kameraderi, inkompetanse, urealistiske budsjetter, enorm svekkelse av sportslig avdeling og kvaliteten av spillerstallen, vegring mot å kutte så mye i budsjetter som nødvendig er for å gå i null, eller å si opp folk som aldri skulle vært ansatt når man ser at jobben ikke utføres godt nok.

Får man et realistisk budsjett og god styring av den administrative delen av organisasjonen, velger riktig trener og sportslig leder som henter inn dyktige folk i de rette stillingene rundt seg, prioriterer utvikling av egne spillere som man så sørger for å holde i klubben til de er gode nok til å gå direkte til en toppliga-klubb, samt lykkes sportslig med å ta klubben ut i Europa igjen, så tror og håper jeg at klubben skal kunne posisjonere seg som nummer èn i Norge, og god nok til å ha en reell sjanse til å kvalifisere seg til CL.

Jeg har ikke hatt en så god feeling for Rosenborg som i år siden våren 2010, da vi visste at NAE skulle gjøre comeback. Om Kåre er riktig mann får tiden vise, og det samme med vår nye sportslige leder. Mens Kåre har gitt fansen mye av seg selv i forhold til sine målsettinger og filosofi, så har vi sett lite til dette fra Bjørnebye enda, foruten et intervju på rbk.no etter ansettelsen. Jeg venter spent på strategi, filosofi og konkrete mål som ønskes oppnådd, steg for steg, og hvilke visjoner vår sportslige leder har.

Jeg håper og tror at de er de samme som skissert innledningsvis i dette innlegget. Jeg ser ingen grunn til at de ikke skulle være det.

RBK
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 11.04.2015 02:32    Post subject: Reply with quote

gisp! wrote:
Det kan kanskje virke litt merkelig at "amatører" kan bidra med observasjoner, refleksjoner og formuleringer som er såpass mye mer poengtert enn "profesjonelle bidrag".

Det er dette som er problemet med moderne journalistikk. Veldokumenterte poeng som går mot de som genererer innhold i kommentarfeltene er lite verdt. Alt skal vinkles for å skape debatt.

Dessverre, kan man kanskje si, er skribentene blitt mer relevante i forhold til objektiv journalistikk enn hva journalistene er. Øysteins sak her er en ektefølt artikkel om Rosenborg og supporternes historie, men den interesserer kun en brøkdel av fotballinteresserte i Norge. Det genererer lang flere klikk og sikkert langt mer aktivitet i kommentarfeltene å lage saker som "10 faktorer som tok Rosenborg fra Europa til middelmådighet" eller lignende.

I en desperat omveltning blir norske medier mer og mer tabloide og krisefokuserte, fordi dette (dessverre) gir mer oppmerksomhet enn gode og krevende dypdykk i materien. Det er en grunn til at mote, kjendiser og reality-TV er mer vektlagt på fremsiden av de største riksmedienes nettsider enn forskning og historie. Det er fordi det er langt lettere å referere til en provoserende Twitter-post med tilhørende kommentarfelt enn det er å lese og sette seg inn i tung dokumentasjon. Dessverre er det også blitt slik at flere bryr seg om Justin Biebers utsagn enn hva som skjer i og rundt CERN-reaktoren i Sveits.

Med liten risiko spår jeg at de store mediene graver sin egen grav ved sitt populistiske fokus, og at det blir små nettsteder basert på kjærlighet til fag og ønske om å formidle som tar over. Jeg for min del hører gjerne på folk som Øystein hele dagen fremfor fulltidslønnede "RBK-journalister" som Kroksæter. Det er enkelt og greit fordi sistnevnte har en agenda skribentene ikke trenger å forholde seg til.
Strominho
Veteran

PostPosted: 11.04.2015 08:21    Post subject: Reply with quote

Artikkelen avvæpner alle myter og fordommer om RBK - ekstremt bra. Det blir satt ord på det vi alle med kjennskap til klubben vet.

Er helt enig med de som nevner at Rosenborgs prestasjon fra 80-tallet og frem til toppen i 99´er et idrettsmirakel på verdensbasis.

Flere av punktene som trekkes frem burde inn i skolepensumet under kategorien "idrettshistorie".

Rosenborg Ballklub som institusjon er udiskutabelt Norges største idrettsprestasjon gjennom alle tider. Selv mener jeg reisen klubben har vært igjennom, overgår all annen norsk idrettsuksess til sammen, men meg om det..

Selv om folk utenfor klubben glemmer hva Rosenborg faktisk er, så er det veldig befriende at "vi" i klubben fortsatt er våken. RBK er fotsatt en gigant i Norden med et meget høyt potensial - hvis ressursene blir forvaltet riktig.

På kort sikt håper jeg vi kan gjøre noe med bredden i laget. På lang sikt har jeg trua på det prosjektet som pågår nå med Brutter´n i sjefsstolen.
En god 2. plass i år, med tynn stall. Men med fortsatt god utvikling spillemessig, er hva jeg ønsker meg. Alt over dette er en bonus.

Så blir det for alvor gullkamp i 2016, og forhåpentligvis CL-kvalikk i 2017.
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 11.04.2015 15:22    Post subject: Reply with quote

Enig med deg i minst 99,99% Zorac, men siden du var inne på debattsporet og spissformuleringer, tar jeg tak i denne:
Zorac wrote:
Det genererer lang flere klikk og sikkert langt mer aktivitet i kommentarfeltene å lage saker som "10 faktorer som tok Rosenborg fra Europa til middelmådighet" eller lignende.

Det der er jo en artikkel som typisk appellerer til "venstrevelgere, historikere og revisorer".
Det vet du selv også, fordi det de egentlig ville ha hatt som klikkgenererende overskrift er jo noe som appellerer til de som egentlig ikke vil ha journalistikk, bare "blogginnlegg" kamuflert som journalistikk, á la: "Her viser Martin (16) frem tatoveringen på rompa", "Dette spiste toppscoreren Helland til middag. Les alt om 23-dietten her. Meld deg inn i vektklubben" eller "Alt om Tippeligaen: Samlivskrisen som nesten gjorde Fotballfrue til rørleggersamboer." (Nei, den siste ville nok ikke passert i den formen. Hun må fremstå mer posh.)

Zorac wrote:
Med liten risiko spår jeg at de store mediene graver sin egen grav ved sitt populistiske fokus, og at det blir små nettsteder basert på kjærlighet til fag og ønske om å formidle som tar over.

Jeg gidder ikke spå eller påstå, men fastslår bare at du har (eller får) rett. Razz

"Folk flest" (markedet til massemediene) vil ikke lenger konsumere tradisjonelle massemedier i den formen vi liksom kan sammenligne med at man analogt starter på forsiden og blar seg gjennom avisen.
Det blir mer og mer "skreddersøm". Smalere utvalg fra et utall kilder i private feed-er.
De som etterhvert vil ha utelukkende underholdningsnyheter eller bilder av sko vil, når de har funnet sine foretrukne leverandører på emnet, slutte å klikke seg inn på for eksempel en avis der man risikerer å komprteres, konforteres, konfronteres med vanskelige ord og ting man ikke vil forholde seg til.
Dette er ikke en statisk tilstand, men en stadig utvikling (individuelt) og en konkurranse. Utviklingen drives frem av blant annet det fokuset det får "overalt".
Aviser som VG, Dagbladet og Adressa for eksempel, vil kun drive oppholdende strid under stadig regruppering og retrett på denne slagmarken hvis de bruker ressurser på et marked der de konkurrerer med et utall andre gratis leverandører av ting som jo heller isolert sett ikke er verdt noe, men kun har en verdi i kraft av annonserer som attribueres til søkeordene.

For å si det sånn: Det vil alltid være noen som kan tilby større kløft, flere forekomster av obskøne ord, heftigere sladder, enda mindre dokumenterte rykter, flere sko, smalere midje, og ikke minst morsommere videoklipp og virale fenomener etc. Kampen om å beholde de leserne som jakter på slikt vil aviser aldri vinne.

I stedet for å sikre sin posisjon som størst i primærmarkeder, gambler flere tradisjonelle medier med det eneste pre de har vis á vis konkurrenter som skriver om akkurat det samme, men som ikke nødvendigvis kaller seg journalister, selv om det ikke er en beskyttet tittel.
Troverdigheten/seriøsiteten kunne vært grunnlag for overlevelse om noen år.

Hvis de da ikke har jaget sitt tidligere primærmarked over til eksperter og "freelancere" som jo, i motsetning til journalister, er forventet å kunne mye om noe.

Og da må jeg ut og hente noen, så jeg får ikke ryddet opp i innlegget, men publiserer uten korrektur og gjennomlesing.
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 11.04.2015 19:58    Post subject: Reply with quote

Øystein Tommel'n opp!
2mas
Sjef

PostPosted: 12.04.2015 21:38    Post subject: Reply with quote

– Den viktigste grunnen til at laget blomstrer, er at spillerne er mye bedre trent enn på mange år. Se det trøkket Rosenborg har i spillet sitt! De vinner flere dueller, de løper mer, sier Skammelsrud.

(...)

– Det har vært noe uforløst i dette laget en stund. Rosenborg har mange gode spillere og er godt forspent til å ta dette helt hjem. Molde blir den tøffeste utfordreren, sier Skammelsrud.

Les mer: Eggen: – Nå er Rosenborg på gang!

Rosenborg-veteran Micke Dorsin minner om at trønderne må holde beina på jorda etter 11-0 og seks poeng på sesongens to første kamper.

- Vi får passe på så vi ikke blir for høye på oss selv. Vi har framfor alt vært bra fordi vi har vært lojale og jobba «tight» og kompakt, og fordi vi ligger nær hverandre og tar returløpene, sier han.

- Er dette det beste RBK-laget du har spilt på?

- Det er for tidlig ennå. 5-0 og 6-0 er ikke normalt. Det viktigste er at vi ser ut som et bra fotballag, sier Dorsin, og legger til:

- Akkurat nå ser jeg ikke noe forbedringspotensial. Fortsetter vi som dette, så vinner vi serien. Det fotballen handler om er lojaliteten til hverandre og det å legge ned jobben i hver eneste kamp - og det gjør vi.

Les mer: Søderlund forlot stadion i all hemmelighet etter å ha smadret Haugesund

Noe spesielt å spørre Dorsin om beste "hans" RBK-lag etter bare to kamper, når han tross alt har vært med på utallige gull og CL-gruppespill.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
nidaros997
Veteran

PostPosted: 13.04.2015 00:22    Post subject: Reply with quote

Det er lett å ta av etter to store seiere, mot det jeg tror vil være to av lagene som vil blande seg inn i bunnstriden senere i sesongen. Det er heller ikke lenge siden vi tapte 2-4 mot Viking.

Det som gleder og gjør at optimisten i meg har kommet tilbake etter en lang vandring i RBK-ørkenen, er selve spillet, som minner om god gammeldags Rosenborg-fotball anno 90-tallet, og de økte treningsmengdene. Takk Kåre! Very Happy

Om Rosenborg er bedre trent enn de andre lagene, så tror jeg denne angrepsfotballen vil kontre i senk det meste av TL-motstand utover i sesongen. Det samme gjelder kvalifiseringen til Europa, hvor vi sannsynligvis møter lag i pre-season.

Mye tung trening får man ofte igjen for cirka halvåret senere. Derfor tror jeg dette Rosenborg-laget vil få en formutløsning til høsten og vil stå løpet ut, selv om vi kommer til gruppespill i Europa.

Men vi er sårbare for skader. Håper investorer liker det de ser og muliggjør signeringen av et par klassespillere i sommer, og at Strandberg forlenger.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 13.04.2015 00:29    Post subject: Reply with quote

Investorer er ikke lenger lov, det må derfor bli velgjørere, noe jeg dessverre ikke tror dukker opp.

Men godt spill, sportslig suksess og fulle tribuner gir oss forhåpentligvis noe handlingsrom.

Å vinne TL er hovedmålet og det viktigste, vi trenger det nå. Men rent økonomisk så er det veldig viktig å klare å kvalifisere til EL, det kan gi oss opp mot 40 mill ekstra, noe som i dagens økonomiske hverdag vil gjøre veldig mye.
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 13.04.2015 00:46    Post subject: Reply with quote

Er mye viktigere å komme til EL enn å vinne serien.
Back to top
Kjetil Rekdal
Veteran

PostPosted: 13.04.2015 01:33    Post subject: Reply with quote

For årets budsjett tenker du på da?
Back to top
henrifei
Veteran

PostPosted: 13.04.2015 06:30    Post subject: Reply with quote

svakheten jeg ser i laget pdd er manglende fart i midtforsvaret når Grytkjær blir en trussel med farten sin i går så er det litt skremmende,
Stefan fikk kjørt seg godt noen ganger.

Last edited by henrifei on 13.04.2015 09:21; edited 1 time in total
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 13.04.2015 07:29    Post subject: Reply with quote

Hæ? Ttter de første 10 min var jo Gytkjær helt usynlig. Så han bare da han laget frispark, noe som var stort sett hver gang ballen var i nærheten av han. Eyolfsson og Strandberg var veldig gode og samspilte i går.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 53, 54, 55  Next
Page 22 of 55

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb