English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Alfred Johansson
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 118, 119, 120

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
AlfredoJojo
Proff

PostPosted: 27.03.2026 01:03    Post subject: Reply with quote

Hawken wrote:
Omgivelsene har allerede gitt han sparken.

Godt innlegg, det begynner å lene seg imot det. Gamle travere som har forventninger uten kompetanse hyler høyest. Gratulerer du er grunnen til at RBK er der de er, og nei da snakker jeg ikke om de gode årene.

Har 100% trua på AJ.

Grunnene er:
- Dårlig spiller logistikk under Dorsin(ødela år 2 av projekt Alfred)
- En preseason ødelagt av skader
- Som spillere kan trenere utvikle seg, jeg ser mye potensial i han
- En statistikk som viser at trenere med 3+ år ved roret har ekstrem utvikling, så når vi først har en ung trener syns jeg det er dumt å gå imot denne statistikken og begynne på nytt med en annen trener.
- Og kanskje viktigst, det finnes ikke en kø med lovende trenere som venter på å ta jobben i RBK.
Back to top
View user's profile Send private message
Bonnien
Proff

PostPosted: 27.03.2026 01:54    Post subject: Reply with quote

Jeg er bare nysgjerrig: Hva mener du med at du ser potensiale i han?
Back to top
jadda
Veteran

PostPosted: 27.03.2026 08:47    Post subject: Reply with quote

AlfredoJojo wrote:

Har 100% trua på AJ.

Grunnene er:
- En statistikk som viser at trenere med 3+ år ved roret har ekstrem utvikling, så når vi først har en ung trener syns jeg det er dumt å gå imot denne statistikken og begynne på nytt med en annen

Akkurat dette er vel ikke så forbanna rart… selv de mest inkompetente styrene (muligens bortsett fra vårt, det gjenstår å se) klarer å kvitte seg med for dårlige trenere i løpet av tre år, slik at de som overlever så lenge først og fremst er gode trenere. Da blir statistikken naturligvis fin for trenere som sitter mer enn tre år.

Det er altså først og fremst pga kompetansen til treneren (og forsåvidt kompetansen til resten av organisasjonen) at de lykkes, ikke fordi de får god tid.

Kontinuitet med feil trener for kontinuitetens skyld ender vel mer sannsynlig i OBOS.
Back to top
jfudh
Senior

PostPosted: 27.03.2026 11:57    Post subject: Reply with quote

Hawken wrote:
Ironien er jo at AJ selvsagt ikke er en dårlig trener, men når hylekoret på sosiale medier, media og mennesker rundt klubben begynner å murre, ja da gir jo det selvfølgelig en forsterkende negativ effekt. Ingen leder klarer å være en god utgave av seg selv da. Det svarer nok på mitt kriterium som du etterspør. Det er irrelevant. Omgivelsene har allerede gitt han sparken.

Han burde kanskje hatt et stopp i en mellomstor klubb a la Odd eller HamKam, slik at han fikk holde på mer i fred. Så kunne han kommet til oss etter å ha trent en sånn klubb til Europa. Det ble for stort hopp fra juniorklubb til Rosenborg, selv et Rosenborg med uvanlig god tålmodighet.
Back to top
Aristoteles
Veteran

PostPosted: 27.03.2026 13:26    Post subject: Reply with quote

Var vell en eller annen i Manchester United også som uttalte at de ble sikrere og sikrere på at Amorin var riktig trener jo dårligere det gikk. Forstå det den som kan.

Det finnes ingen logiske grunner til å fortsette med Alfred.
Back to top
Hawken
Junior

PostPosted: 27.03.2026 13:40    Post subject: Reply with quote

Noen etterspør hans potensial:

1. Samtlige i og rundt FCK har skrytt han opp i skyene både underveis og etter hans tid i FCK
2. Flere av spillerne fra FCK ønsker å følge treneren til RBK
3. Bare sammenligne innsiden-treninger med Horneland, Hareide, Maalen, Frigård og Rekdal taler for seg selv

... og selvfølgelig vil han trenge tid for å bygge det relasjonelle og det pedagogiske. Alt dette vil selvsagt være lettere i HamKam/Odd som noen nevner, hvor det er mindre støy og forventninger. Problemet er jo da oss i og rundt RBK og ikke AJ sine kvalifikasjoner.

De som skriker høyest er samtidig de som ikke evner å gjøre en ordentlig DD av klubbens situasjon. Vi er på tabelltopp i rentebærende gjeld, negativ kontantstrøm hver måned(eks. de måneder vi har spillersalg), vedlikeholdsbehov for flere titalls millioner på stadion, trekker i nødbremsen for utbygging av klokkesvingen pga økonomi. <-- Ingenting tilsier at vi har råd til å finne en erfaren/autoritær kandidat med taktisk brillianse som løser våre problemer. Hvem med alle disse kvalifikasjoner vil seg så vondt å ta over dette vepsebolet her? Jeg minner om at selv sportslig leder i TIL ikke hadde noe ønske om å ta over SL-stillingen. Det må jo være en reality check?
Back to top
Aristoteles
Veteran

PostPosted: 27.03.2026 13:50    Post subject: Reply with quote

Alfred har hatt ett hav av tid. Hvor mange år trenger han på å klare å sette sammen det relasjonelle mener du?

Vi kjøper spillere i 20 millioners klassen. Vi er ikke i en økonomisk elendig situasjon. Start er det.
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 27.03.2026 13:54    Post subject: Reply with quote

Vi har definitivt vært i en elendig økonomisk situasjon. Det var først når vi solgte Nypan, Broholm, Holm og Tangvik at økonomien har bedra seg. De store kjøpene skjedde først i fjor sommer.
Back to top
Aristoteles
Veteran

PostPosted: 27.03.2026 14:18    Post subject: Reply with quote

Rbk i en elendig økonomisk situasjon har likevell mer å rutte med enn Kfum.
Back to top
Hawken
Junior

PostPosted: 27.03.2026 14:49    Post subject: Reply with quote

Vi er nok uenig i klubbens økonomiske situasjon og handlingsrom for å hoppe på et nytt «prosjekt». Selvsagt ok det.

Vi er nok også uenig i hvilke kvalifikasjoner vi kan forvente av en ny trener og ikke minst hvor tålmodig vi er før vi også her som omgivelse begynner å skape en elendig plattform for suksess. Det er synd at også det er ok.
Back to top
netrom84
Senior

PostPosted: 27.03.2026 15:02    Post subject: Reply with quote

Det er ikke så viktig å finne en bedre trener enn AJ. Det som er viktig er å finne en som kan få spillerne til å tru på prosjektet sitt. Faglig tyngde er underlegen god pedagogikk.

Det er bedre å få testet flere trenere i kortere periode enn å late som kontinuitet alene skal gi noe gevinst.
Back to top
Flaav
Veteran

PostPosted: 27.03.2026 16:44    Post subject: Reply with quote

Den evige rulleringen ødelegger det for meg, det gjør at jeg sliter med å tro på at det her kan rette seg på sikt. Han har ikke bare gjort det med skadepreget lag, han gjorde det også i 2024.
Back to top
Sliter
Veteran

PostPosted: 27.03.2026 16:48    Post subject: Reply with quote

Det er en stor forskjell på en leder og en administrator. AJ slår meg mer som en ren administrator, mens Eggen var en leder. De virkelig gode er en blanding av begge, men de er det veldig få av.

I vårt apparat er det ingen med karisma, som ser og inspirerer mennesker.

- AJ = Negativ karisma og inspirasjon
- Tjernberg = Hjelpes meg
- Jordi = kanskje på en god dag
- Tettey = Usikker

Husker klippet hvor trenerapparatet skulle annonsere at de fikk nye kontrakter: Vi har en god nyhet til dere, kanskje en dårlig for noen - ca de ordene kom ut av AJ til spillergruppen.

Eggen hadde sine svakheter han, men karisma, pedagogikk og lederevner hadde han. Til og med Kåre hadde noen av de evnene. AJ er jo helt flatt, så hvordan skal han få med seg noen på sine ideer.
Back to top
Snabeltann
Veteran

PostPosted: 28.03.2026 13:29    Post subject: Reply with quote

Sliter wrote:
Eggen hadde sine svakheter han, men karisma, pedagogikk og lederevner hadde han. Til og med Kåre hadde noen av de evnene. AJ er jo helt flatt, så hvordan skal han få med seg noen på sine ideer.

Husk at til og med Eggen var bare et hårstrå unna å miste garderoben fullstendig og måtte virkelig gå i seg selv etter spillerne gjorde opprør i 1993.

Quote:
Ola By Rise påpekte at det var ingen som fikk rett i noe etter at de hadde snakket med meg. Ganske godt sagt. Og det var vel Karl-Petter Løken som sa at jeg hadde svaret klart før de hadde stilt spørsmålet. Da førte det til angst, spesielt fra unge spillere. Ola mente det hang en verbal giljotin over pulten min. Da skaper du avstand, sier Nils Arne Eggen.

Men Alfred, han kan ikke lære, vokse og bli bedre? Rolling Eyes
Back to top
Nåssåladden
Veteran

PostPosted: 28.03.2026 13:35    Post subject: Reply with quote

Eggen var middelaldrende og hadde høstet erfaringer i flere klubber og "øvd" på rollen da han virkelig slo gjennom med Moss og senere RBK. Så måtte han justere litt underveis i RBK også. Eggen hadde et sosialt engasjement mens AJ virker klønete med mennesker og redd for spillere med større erfaring enn han selv (Som med Henriksen feks).

Vi er pt utviklings- og øvingsklubb for yngre trenere som Horneland og nå AJ.
Bart1
Veteran

PostPosted: 28.03.2026 14:55    Post subject: Reply with quote

Eggen og AJ er to helt forskjellige case.

Eggen kom til RBK som en ferdig utviklet trener med resultater, tydelig filosofi og naturlig autoritet. Han hadde allerede bevist at han kunne bygge lag og vinne.

AJ er et utviklingsprosjekt uten resultater på dette nivået, fortsatt på leting etter både spillestil og tydelig lederskap.

Å bruke Eggen som argument for at “alle trenger tid” er en klassisk feilslutning.
Eggen lyktes ikke fordi han fikk tid – han fikk tid fordi han var god.

Tid forsterker kvalitet. Den skaper den ikke.
Back to top
Sliter
Veteran

PostPosted: 28.03.2026 17:23    Post subject: Reply with quote

@Bart1

Kan være at begge er like gode teoretisk. Jeg mente med den første posten min at, det er store mangler i hele støtteapparatet til A-laget.

Klare mangler:
Hvem skal formidle budskapet med entusiasme og engasjement, til spillere og publikum?
- Intervjuer er som statistikk fremlegging. Du får ikke meg til å tro på drømmen, jeg sitter kun å lurer på hva var det egentlig han mente.
- Veldig lite passion på treningsvideoene fra apparatet. Mistenker at brorparten av spillerne starter dagdrømmingen, etter 10 min av taktikkmøtene.
- Hvem i apparatet tilfører energi? På meg virker det som trenerapparatet suger livsgnisten ut av omgivelsene. Eneste som fyller på er M.Ceide og Pereira av spillerne.
- Ut i fra mitt ståsted trengs det å løses litt opp. Spillerne virker livredd for å gjøre feil. Skaden som oppstod, når Johansson skjelte ut Reitan-Sunde har ringvirkninger fortsatt.
- Spillere som E.Ceide er så forknytte når de prøver å utfordre, forde det er så få sjangser at det må lykkes.

Teori sikker like god eller bedre, men trygghet, formidlingsevne, entusiasme og tro, helt fraværende. Derfor tror jeg dette prosjektet er dødt.
Back to top
Votten
Proff

PostPosted: 29.03.2026 09:14    Post subject: Reply with quote

AlfredoJojo wrote:

- En statistikk som viser at trenere med 3+ år ved roret har ekstrem utvikling, så når vi først har en ung trener syns jeg det er dumt å gå imot denne statistikken og begynne på nytt med en annen trener.

"Correlation is not causation" er det noe som heter. Kommer den utviklingen fordi treneren får sitte 3+ år ved roret? Eller får treneren sitte 3+ år ved roret fordi han har utvikling å vise til?
Back to top
Bart1
Veteran

PostPosted: 29.03.2026 14:24    Post subject: Reply with quote

Altså, dette er ikke uflaks lenger.

Når RBK over tid sliter med de samme tingene – spillere ute, lite kontinuitet og et lag som ser tungt ut – så er det et mønster. I moderne fotball er tilgjengelighet et resultat av hvordan hverdagen styres. Når en tropp ikke tåler belastningen den utsettes for, sier det ganske mye om hvordan den håndteres.

Og det stopper ikke der. RBK klarer ofte å levere i en omgang, men faller gjennom i den neste. Det er ikke tilfeldig. Det er klassiske tegn på et lag som ikke tåler intensitet over tid. Enten fordi de er feiltrent, eller fordi belastningen ikke er riktig styrt. Uansett peker det samme sted – det handler ikke om marginer, men om nivået på arbeidet som gjøres hver dag.

Samtidig er utviklingen svak og spillet utydelig. Et lag som trenes riktig blir både bedre og mer robust. Her ser vi det motsatte – korte perioder hvor det ser bra ut, før det faller sammen igjen. Når det skjer kamp etter kamp, blir det vanskelig å forklare det bort.

Og så har du Glimt, som spiller flere kamper med høyere intensitet og likevel holder nivået gjennom hele kamper og over tid, med stort sett de samme spillerne. Da handler det ikke om hvor mye belastning det er, men hvordan den håndteres.

RBK har nivået til å være i toppen når alt klaffer og stallen er frisk. Men det skjer bare i glimt – bokstavelig talt – før det rakner igjen. Når det mønsteret gjentar seg, og tilgjengeligheten i troppen samtidig er lav, så er ikke dette tilfeldig. Det er konsekvens.
Back to top
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 29.03.2026 15:04    Post subject: Reply with quote

jfudh wrote:

Han burde kanskje hatt et stopp i en mellomstor klubb a la Odd eller HamKam, slik at han fikk holde på mer i fred. Så kunne han kommet til oss etter å ha trent en sånn klubb til Europa. Det ble for stort hopp fra juniorklubb til Rosenborg, selv et Rosenborg med uvanlig god tålmodighet.

Som Knutsen i B/G. Han ble det jo lett å hente etterhvert.
Back to top
Bart1
Veteran

PostPosted: 29.03.2026 18:10    Post subject: Reply with quote

Det er nettopp her premisset sprekker. Ja, Alfred Johansson har levert gode resultater på juniornivå i FC København – men det er ikke et miljø der enkelttrenere skiller seg ut på resultater. Det er et ekstremt gjennomarbeidet system som leverer uansett hvem som står på sidelinja, med topp rekruttering, tydelige rammer og høy kvalitet i alle ledd. I praksis “leverer” alle der.

Derfor blir det bakvendt å bruke akkurat det som bevis på at han vil lykkes på seniornivå. Det sier først og fremst noe om styrken i systemet – ikke om evnen til å stå alene med totalansvar i en klubb som Rosenborg. Det er to helt forskjellige virkeligheter, og det finnes ingen automatikk i overgangen. Det burde vi ha lært nå.

Vi trenger ikke flere “på vei dit”-trenere. Ikke en ny Tørum, By Rise, Henriksen, Johansson, Horneland (før han fikk erfaring) eller Perry. Vi trenger en ferdig trener. En som har erfaringen til å få maks ut av spillergruppa, som evner å motivere – og som faktisk klarer å holde stallen på banen, ikke på sykestua.

Per dags dato er Johansson kanskje god nok som trener for Odd. Norsk 1 divisjon ville ha vært riktig nivå for ham å starte på. Får han sparken hos oss - tror jeg han er ferdig som topptrener, og må finne seg et nivå som passer mer for ham.
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 29.03.2026 23:16    Post subject: Reply with quote

Det at Rosenborg Ballklubb ansetter en akademi trener, uten senior erfaring, er jo ikke til å tro. Det er egentlig utenkelig.
Nå ble det sånn og når sjokket har lagt seg står vi etter 2.5 år
Igjen med 3-3-9 og null poeng.
Overasket, absolutt ikke
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 118, 119, 120
Page 120 of 120

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb