| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
lasarus Senior
|
Posted: 19.03.2026 12:50 Post subject: |
|
|
Dette er også min foretrukne førsteellever men fortsatt mangler her mener jeg.
-Volden er et kjempetalent og bør ha mye spilletid men er nok litt under det nivået en potensiell seriemester bør stille med fra start.
- Selnæs har enda til gode å prestere på høyt nivå etter returen. Setter stort spørsmåltegn om han har tempo, forflytningsevne og pressferdigher til dagens fotball.
- Indreløpere ser i utgangspunktet greit ut men syns kanskje vi mangler litt pondus der også.
- Spennende høyrekant men har jo enda til gode å spille fast på dette nivået og har vært skadet i 1år. Hadde nok foretrukket at han var backup på vingene.
- Keeper som enda har mye å bevise for å forsvare plass på et lag som skal kjempe om gull.
- |
|
| Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 19.03.2026 14:38 Post subject: |
|
|
| Howie wrote: | GK: Leopold
HB: Svensson
MS: Nemcik
MS: Volden
VB: Pereira
DM: El Barista
MS: Bomholt
MS: Bolkan
VV: Emil
HV: Sahsah
SP: Chiakha |
Dette er en solid 11-er. Om de kunne være skadefrie og få tid til å bli samspilte, så kan de definitivt blande seg inn i medaljekamp, men pga. skader og manglende samspill, så ligger nok denne drømmen langt der framme. Men det er jo lov å være heldig, også for Rosenborg. Det hadde vært artig å se oss sånn! |
|
| Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 19.03.2026 14:41 Post subject: |
|
|
| Bart1 wrote: | | Jeg mener dette er den nest beste startelleveren i hele Eliteserien. Så synd at vi har så mye skader, for dette er ekstremt bra. |
Kanskje, men det er litt for tidlig å si. En del av dem er unge og nokså uprøvde, men de har jo et potensial til å bli så gode at de kan utgjøre en sånn 11-er! |
|
| Back to top |
|
 |
Pettergomes Rutinert
|
Posted: 19.03.2026 22:35 Post subject: |
|
|
| Noen med tilgang til Finnbogason-saken i nidaros? |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.03.2026 22:42 Post subject: |
|
|
– Dere har en uttalt ambisjon om å kjempe om Europa-plasser i år – hvor trygg er du på at Alfred Johansson og stallen kan oppnå det?
– Det er jeg trygg på, for å være ærlig. Vårt hovedfokus har vært å forbedre oss på alle mulige måter, både på og rundt banen. Som sagt, det vil ta litt tid, og vi sier ikke tre-fire år, for vi er alle klare over hvordan fotballen fungerer. Vi har et press på oss for å få det til å fungere så fort som mulig, men vi kan ikke se oss blind på enkeltresultater og tro at vi ikke er på riktig vei. Jeg er sikker på at vi er på rett vei, selv om det vil ta noen uker for å prestere slik vi ønsker på banen. Vi tar gode steg. Jeg er selvsikker på at vi vil høste fruktene av det snart, sier RBK-lederen.
Samtidig som eliteseriefotballen ruller igjen, så er det fremdeles knappe to uker til overgangsvinduet stenger (31. mars). På spørsmål om det kan bli noe mer aktivitet svarer Finnbogason slik:
– Det er åpent. Samtidig, det er en klisje, men de spillerne på vei tilbake (fra skade) vil være som nye signeringer. Det er nøkkelspillere som vil styrke troppen og konkurransen. Spillere som har slitt med å trene fullt de siste ukene er på vei tilbake i form, så situasjonen vil være helt annerledes etter landslagspausen, tror jeg.
Les mer: RBK-sjefen: – En klar beskjed for oss etter disse to kampene
Jeg flyttet innlegget over hit. |
|
| Back to top |
|
 |
Lord Oakley Veteran
|
Posted: 19.03.2026 22:43 Post subject: |
|
|
« Jeg tror alle er skuffet over resultatene, men når vi spiller kampene får vi svar. Det har vi fått nå, og vi vet vi må forbedre oss og jobbe hardere. Det er en klar beskjed for oss etter disse to kampene, sier han.»
…
« Det er åpent. Samtidig, det er en klisje, men de spillerne på vei tilbake (fra skade) vil være som nye signeringer. Det er nøkkelspillere som vil styrke troppen og konkurransen. Spillere som har slitt med å trene fullt de siste ukene er på vei tilbake i form, så situasjonen vil være helt annerledes etter landslagspausen, tror jeg.»
https://www.nidaros.no/rb...113-823148 |
|
| Back to top |
|
 |
TAF Veteran

Joined: 24 Jul 2005 Posts: 2837 Location: Eksil i Kristiansand
|
Posted: 20.03.2026 11:48 Post subject: |
|
|
| 2mas wrote: | | de spillerne på vei tilbake (fra skade) vil være som nye signeringer. Det er nøkkelspillere som vil styrke troppen og konkurransen. |
Skjønner jo hva han mener, men det spørs om spillere som ikke har spilt kamper på mange måneder kommer til å løfte laget så veldig før de kommer i form. Faktisk er det vel heller sånn at vi i kamp etter kamp insisterer på å gi matching til tunge og trege spillere som er like mye til hinder som til hjelp (Islamovic), før det muligens bedrer seg etter noen måneder. _________________ "En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE |
|
| Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 20.03.2026 13:48 Post subject: |
|
|
Alle fotballklubber man kan alltid velge å skylde på det eller finne andre bortforklaringer. Tror neppe det er en god langsiktig strategi å kaste reservene under bussen som om det er deres skyld.
Vi presterer elendig å det er umulig å se hva vi driver med. Det er Alfred og teamet sitt ansvar. |
|
| Back to top |
|
 |
Vector Senior
|
Posted: 20.03.2026 16:13 Post subject: |
|
|
Hvorfor ikke Fossum sentralt, Svensson på venstre indreløper og Chiaka opp på topp? Da får du mer løpskraft og spillere i mer kjente posisjoner. Samt trolig en tightere midtbane.
Tror du du vet dette bedre enn en erfaren fotballtrener da, Vector?
Nei, men jeg forstår likevel ikke hvorfor min versjon er dårligere. |
|
| Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 20.03.2026 21:30 Post subject: |
|
|
Tror Jonas tenker mye det samme.
Helt ny rolle, vært bedre med snudd V da og kjørt jonas som duracell kanin bak dino med 2 dype bak.
Jeg tror Alfred tenker rett, men jeg tror han er desperat og håper at "plutselig" skal det sitte. _________________
| Neeskens wrote: | | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
| Emilie wrote: | | Neeskens, trenger du å låne en tampong? |
|
|
| Back to top |
|
 |
gm Veteran
|
Posted: 20.03.2026 21:48 Post subject: |
|
|
| Hva med å bruke eliteseriens beste høyre back på høyre back. Sett ut Witry. Så lenge Duris er som han er, så bør vi vel bruke Pereira der og Dahl på venstre back. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.03.2026 22:29 Post subject: |
|
|
| Flyttet en del innlegg hit. Trenger ikke diskutere laguttak i Johansson-tråden. |
|
| Back to top |
|
 |
VikingGlimt Junior
|
Posted: 23.03.2026 10:27 Post subject: |
|
|
Jeg er tilhenger av annet lag enn Rosenborg, men ønsker de opp i tetstrid for det er bra for Eliteserien som produkt. Jeg ser mange mener Rosenborg sin stall er god nok. Rosenborg sin stall har ikke vært god nok på mange år. Man blir ikke automatisk god bare fordi man tar på seg Rosenborgdrakt. Jeg ser det er snakk om Eliteseriens beste høyre back. Rosenborg har ikke beste spilleren i Eliteserien i noen posisjoner og har ikke hatt det på flere år. Tagseth var vel kanskje siste, men vet ikke om han var best. Det er få spillere på Rosenborg som hadde fått plass på andre lag og iallfall ikke topplagene.
Rosenborg har i mange år nå vært dårlig på speiding/spillerkjøp, kanskje et av de dårligste i Eliteserien. Jeg tror man må stikke fingeren i jorda i Rosenborg og erkjenne at spillerne ikke er god nok for topp 7. AJ er nok ikke riktig mann og jeg tror Horneland er en type som kunne gjort noe med det spillermateriale.
Men jeg kjenner jeg blir irritert når jeg hører Rosenborgsupportere være fornøyd med stallen de har. Da er det enten manglende kunnskap om andre klubber eller at man ikke vil erkjenne hvor dette bærer veien fordi det er for tungt å kjenne på.
I beste mening. |
|
| Back to top |
|
 |
pavel londak fan account Rutinert

|
Posted: 23.03.2026 12:12 Post subject: |
|
|
Det du skriver er 100% riktig. Stallen vår er vel ca. midt på tabellen når det kommer til kvalitet. Glimt, Viking, TIL og Molde har klart bedre staller enn oss. Så mener jeg man fint kan argumentere for at Brann, VIF, LSK, Sandefjord, Fredrikstad og Sarpsborg har bedre (eller minst like gode) staller enn oss. Og jeg vil påstå at ingen av disse lagene har så store enkeltmangler i stallen som vi har på stopper, ving og keeper-plass.
Det betyr ikke at vi har en dårlig stall eller at den ikke har potensiale eller at den ikke kan prestere bedre enn med ny trener. Men man må faktisk se på spillerne til de andre lagene i eliteserien og innse at nivået er ekstremt mye høyere enn det var da vi var gode sist.
Sannheten er jo selvfølgelig at Alfred Johansson fortsatt underpresterer selv om man skulle mene at vår stall er den 8. beste i Eliteserien. Sjuendeplassen i fjor er ikke i seg selv en stor underprestasjon, men formen vi er i nå tilsvarer jo nedrykk, og SÅ dårlig er ikke stallen.
Last edited by pavel londak fan account on 23.03.2026 12:37; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 23.03.2026 12:29 Post subject: |
|
|
Jeg mener at vi ikke kan legge for mye vekt på vurdering av stallens/elleverens kvalitet så lenge vi har et lag uten selvtillit som ikke har et spillsystem og vi har en ikke-fungerende trener (tilsynelatende).
Får Alfred elendige spillere til å prestere som forventet eller overprestere?
Får Alfred lite uten av gruppen og spillerne underpresterer?
I Bodø har KK kunnet plukke den lokale vaktmesteren, spillere som har lagt opp, ræl fra Obos o.l. og fått de til å se ut som CL-spillere. I RBK har Alfred fått kjøpe mange av Skandinavias virkelig store talenter, og de spiller som et Obos-lag.
Personlig mener jeg den beste trioen på midtbanen og angrepet nå er helt insane spennende, et lag med rett trener og stappfull av selvtillit ville sett en gjeng som spiller gnistrende fotball. Tror jeg |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7361 Location: South-west coast exile
|
Posted: 23.03.2026 12:51 Post subject: |
|
|
| Jeg er tilbøyelig til å være enig. Jeg tror at front-6ern Bolkan - Selnæs - Bomholt; Ceide - Chiakha - Sahsah kan bli veldig bra. Jeg tror derimot ikke det kan bli så veldig bra under Alfred, dessverre. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 23.03.2026 13:19 Post subject: |
|
|
Jeg er helt enig i at det er et potensiale i troppen som treneren ikke får ut. Men se på spillerne hos de andre lagene. De andre lagene som kjemper om plasser på øvre halvdel har også jevnt over veldig gode og/eller spennende spillere i de fleste posisjoner.
Ta lag for lag. Hvilke av våre spillere ville direkte STYRKET førsteelleveren?
Glimt: INGEN av våre spillere hadde kommet inn elleveren
Viking: INGEN av våre spillere hadde kommet inn elleveren
TIL: Vanskeligere å bedømme siden de spiller en annen formasjon, men ser ikke hvem som skulle styrket TILs ellever fra vår stall. Bolkan Nordli kanskje. TIL sliter på spissplass, men det gjør vi også.
Molde: Nemcik, Ceide, Pereira?
Brann: Nemcik. Er Ceide bedre enn Castro? Er Svensson bedre enn de Roeve? Er Pereira bedre enn Soltvedt?
VIF: Nemcik, Svensson, Ceide (under tvil, VIF har gode vinger).
LSK: Nemcik, Svensson, Ceide (under tvil, LSK har gode vinger)
Sandefjord: Svensson, Nemcik, Bolkan Nordli, kanskje en av spissene våre, kanskje Selnæs. Er Ceide bedre enn Patoulidis/Dunsby?
Fredrikstad: Nemcik, Ceide og Pereira kanskje
Sarpsborg: Bolkan Nordli, Ceide og Selnæs kanskje. Er Nemcik bedre enn Rosted/Utvik? Er Svensson bedre enn Claus Niyukuri? Er Pereira bedre enn Hiim?
Chiakha, Bomholt, Sahsah, Volden er alle spillere som har potensiale til å bli slike spillere, men ingen av disse spillerne har vist noe på seniornivå som skal tilsi at de ville valset inn på noen av de andre "øvre halvdel"-lagene akkurat nå. Kanskje undervurderer jeg Selnæs litt, men det veldig vanskelig å si hva hans reelle nivå er pdd.
I tillegg så må det vel nevnes at vi akkurat nå mest sannsynlig stiller med Eliteseriens svakeste stopperpar. |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
|
Posted: 23.03.2026 13:26 Post subject: |
|
|
| Jeg mener at trener/system har veldig mye å si for hvor gode spillerne ser ut. Vi har mye potensiale i laget samtidig som vi sliter med etterslepet av Dorsin. Med riktig ny trener tror jeg mange av spillerne våre hadde sett veldig mye bedre ut. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 23.03.2026 13:32 Post subject: |
|
|
| Helt enig. Og en treners jobb er jo selvfølgelig å få spillerne til å se bedre ut enn de "egentlig er". Men jeg tror vi må innse at vi akkurat nå har en stall som er et sted mellom 5. og 11. best i Norge. Og vi har selvfølgelig mange spillere med potensiale, men det har da de andre lagene også. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 23.03.2026 13:57 Post subject: |
|
|
| Ja, kanskje stallen er 5. best i Norge. En trener som har fått inn sitt system kan kjempe mange plasser over 5. plass, mens en trener som har mistet garderoben eller har en stil som spillerne ikke forstår kan rykke ned med den samme stallen. Jeg tror faktisk utfallsrommet er så stort. |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
|
Posted: 23.03.2026 14:07 Post subject: |
|
|
| Jeg tror vi potensielt kan kjempe om medalje med troppen vår, forutsatt "riktig" trener. Samtidig helt enig i poenget, så klart kan vi rykke ned. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 23.03.2026 14:31 Post subject: |
|
|
| Code: |
Ceide Chiakha Sahsah
Nordli Selnæs Bomholt
Pereira Nemcik Volden Svensson
Wahlstedt
|
Altså jeg klarer ikke å forstå hvordan folk kan se på denne lagoppstillingen og si at det er en 5-6 lag som er bedre og sterkere i posisjon.
Riktig trener vil få dette laget til å sprute! Vi snakker vakker angrepfotball med moderne teknikk, dobling på kant med angrepsvillige backer og utrolig mye x-faktor i angrepet. Dette laget tar topp 3 med rett trener, det er jeg bombesikker på.
(Så vil jeg fortsatt ha en Kris Stadsgaard kopi ved siden av Nemcik og en klassekeeper) |
|
| Back to top |
|
 |
frank Proff
|
Posted: 23.03.2026 14:31 Post subject: |
|
|
Og så kan man innvende at det er begrenset nyttig/informativt å vurdere enkeltspilleres ferdigheter uavhengig av laget de spiller på (i alle fall at det er begrenset nyttig for å vurdere et lag).
Ferdigheter eksisterer ikke i vakuum, de eksisterer seg i samspill/motspill med andre.
Det kan hende vi har spillere som ikke har ferdigheter til å spille på den måten vi spiller, men ypperlige ferdigheter under andre forutsetninger. _________________ Å tenke før man prater er som å tørke seg i ræva før man driter. |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 23.03.2026 14:33 Post subject: |
|
|
| pavel londak fan account wrote: | Jeg er helt enig i at det er et potensiale i troppen som treneren ikke får ut. Men se på spillerne hos de andre lagene. De andre lagene som kjemper om plasser på øvre halvdel har også jevnt over veldig gode og/eller spennende spillere i de fleste posisjoner.
Ta lag for lag. Hvilke av våre spillere ville direkte STYRKET førsteelleveren?
Glimt: INGEN av våre spillere hadde kommet inn elleveren.
Viking: INGEN av våre spillere hadde kommet inn elleveren. Pereira var vel i stallen til Viking og en av deres beste spillere? Svensson ville nok også ha vært aktuell her.
TIL: Vanskeligere å bedømme siden de spiller en annen formasjon, men ser ikke hvem som skulle styrket TILs ellever fra vår stall. Bolkan Nordli kanskje. TIL sliter på spissplass, men det gjør vi også. Her er det langt fl
Molde: Nemcik, Ceide, Pereira?
Brann: Nemcik. Er Ceide bedre enn Castro? Er Svensson bedre enn de Roeve? Er Pereira bedre enn Soltvedt?
VIF: Nemcik, Svensson, Ceide (under tvil, VIF har gode vinger).
LSK: Nemcik, Svensson, Ceide (under tvil, LSK har gode vinger)
Sandefjord: Svensson, Nemcik, Bolkan Nordli, kanskje en av spissene våre, kanskje Selnæs. Er Ceide bedre enn Patoulidis/Dunsby?
Fredrikstad: Nemcik, Ceide og Pereira kanskje
Sarpsborg: Bolkan Nordli, Ceide og Selnæs kanskje. Er Nemcik bedre enn Rosted/Utvik? Er Svensson bedre enn Claus Niyukuri? Er Pereira bedre enn Hiim?
Chiakha, Bomholt, Sahsah, Volden er alle spillere som har potensiale til å bli slike spillere, men ingen av disse spillerne har vist noe på seniornivå som skal tilsi at de ville valset inn på noen av de andre "øvre halvdel"-lagene akkurat nå. Kanskje undervurderer jeg Selnæs litt, men det veldig vanskelig å si hva hans reelle nivå er pdd.
I tillegg så må det vel nevnes at vi akkurat nå mest sannsynlig stiller med Eliteseriens svakeste stopperpar. |
En spiller i Glimt under KK og en spiller under AJ i det såkalte “systemet” hans er to helt forskjellige forutsetninger.
Ciakha, Bolkan Nordli, E. Ceide, Sahsa og Nemcik ville sannsynligvis sett helt annerledes ut etter noen måneder i Glimt.
Vi kan gjerne bruke titalls millioner på å forsterke troppen, men ikke på treneren – selv om det er treneren som i langt større grad enn enkeltspillere avgjør hvordan laget faktisk presterer. Forstå det den som kan...
Last edited by Bart1 on 23.03.2026 14:34; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Sliter Veteran
|
Posted: 23.03.2026 14:34 Post subject: |
|
|
For å snu litt på det. Hvem av spillerne hos TIL, Viking, Brann og Molde hadde skint i dagens RBK system?
De 4 lagene baserer mye av spillet sitt på aggressivt press og hurtige omstillinger, som er i sterk kontrast med vår rolige oppbyggende spillestil. Vi har lite eller ingen bevegelser i retning mål. E. Ceide måtte møte ballen med ryggen mot mål på 80% av overgangene våre mot vif. Spillerne går med ballen til de er 5-6 meter unna medspiller før de sentrer.
Jeg er helt sikker på at godeste Ruben hadde sett ut som en 2 div spiller på vårt lag. Spillere som Selnæs og Ruben lever av bevegelse fra medspillerne og finner pasningsalternativer deretter.
Det å flytte ballen rolig til siden og bakover inviterer ikke voldsomt til bevegelse. Det sliter heller ikke ut motstanderen. Det fører kun til at vi pådrar oss unødvendige balltap og at vi havner i pressede situasjoner. Vi jobber ikke mindre en de andre lagene, men vi jobber reaktivt. Vi rett og slett jobber mindre når vi skal skape noe enn når vi skal reparere en feil vi har skapt.
Konklusjonen er at vi må endre fremgangsmåte og der tror jeg ikke Johansson er rette mannen. Spillerne vil fremstå mye bedre i et system som fungerer enn i dagens lapskaussystem. |
|
| Back to top |
|
 |
|