View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
pingvin Veteran

|
Posted: 01.06.2025 19:21 Post subject: |
|
|
4(!!!!) midtspisser, og han som er nærmest å holde et visst nivå blir plassert ute på vingen, og tatt av etter 45 min. Årets lag har et kjempeproblem på spissplass. Det er ingen verdens ting som skal tilsi at Holm, Torvaldsson eller Islamovic skal være noe RBK-materiale, ingen verdens ting! Og Sæter er heller ikke på den hylla jeg mener en spiss i RBK skal være, men det nærmeste man kommer nå. |
|
Back to top |
|
 |
Pirlo Veteran
|
Posted: 01.06.2025 19:21 Post subject: |
|
|
Rånny wrote: | Poengmessig ok start på sesongen.
Spillemessig? Rett og slett forferdelig. |
|
|
Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 01.06.2025 20:01 Post subject: |
|
|
Kan man ball så kan man ball  _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
jfudh Junior
|
Posted: 01.06.2025 21:51 Post subject: |
|
|
Pirlo wrote: | Rånny wrote: | Poengmessig ok start på sesongen.
Spillemessig? Rett og slett forferdelig. |
|
Helt enig. Begynte kjedelig, men godkjent, og ble bare verre og verre utover våren. Absolutt godkjent resultatmessig - 2p per kamp, videre til kvartfinale i cupen, men spillemessig har man veldig mye å gå på når det gjelder intensitet i angrep. Det hele virker også ganske planløst.
Optimisten i meg tenker at man har lagt formtoppen til sensommeren for å kvalifisere seg til Europa, og at våren handler mest om å få med seg så mange poeng som mulig. Bare vent et par måneder, så vil løpene komme, innleggene sitte, spissene treffe, og med det defensive grunnlaget vi har nå vil vi bli nærmest uslåelige. Pessimisten i meg tenker at Johanson faktisk ikke er så god til å lage tydelige offensive mønstre og drille dem uke ut og uke inn, og at det rett og slett finnes en øvre grense for hvor morsom fotball det er mulig å få så lenge vi har Johanson. Kanskje han er nærmere Hamrén enn Knutsen.
Blir uansett spennende å følge resten av sesongen! |
|
Back to top |
|
 |
Grautmyra Junior
|
Posted: 01.06.2025 22:05 Post subject: |
|
|
Håper Santi får sjansen på indreløper etter ferien/EM - synes det blir litt for lite intensitet med de som er der nå. I tillegg var han på gang med det offensive når han fikk sjansen der før skaden i fjor. Når Nypan forsvinner ville jeg kjørt Santi, Ole og Zeidan/Fossum avhengig av motstander, forstår ikke at Santi ikke får spille mer.
Og så mener jeg UYJ og Pereira bør ta hver sin back når Nemcik er tilbake, over-/underlapp på back er tydeligvis eneste måten vi skaper sjanser på i år, og da er UYJ bedre enn Reitan på siste tredjedel. |
|
Back to top |
|
 |
quentez Veteran
|
Posted: 01.06.2025 22:43 Post subject: |
|
|
Enkel analyse tilsier at formen vår og intensiteten ble løftet til et nytt nivå i fjor da Selnæs ble syk og Tagseth løste rollen på en annen måte med mer tempo og defensive styrker. På samme måte spilte vi mye bedre fotball i starten av årets sesong da Santeri spilte sentralt. I mine øyne drar Selnæs tempoet ned for mye og pasningsstyrken hans er ikke god nok til å oppveie manglende frekvens og kvalitet i det defensive spillet. Fordelen med Tagseth/Santeri er at de kan distribuere ball og større grad avskjære og være ballvinnere (kall de gjerne Temu-Annan).
Skal vi tørre å være offensive ville jeg brukt Zeidan-Santeri-Broholm på midten - hvertfall på hjemmebane med favorittstempel. Ceide-Dino-Sæter på topp. Holm bør være 4. valg. Forundrer meg at vi forlenget med han, skulle tro de angret umiddelbart da Dino ble hentet inn. |
|
Back to top |
|
 |
RbkUrge Veteran

|
Posted: 01.06.2025 22:53 Post subject: |
|
|
Personlig synes jeg vi har endret helt fasong etter at Selnæs kom tilbake. Åpenbart at han har lenge igjen før han er i normalt slag etter langvarig sykdoms- og skadefravær. Beveger seg tregt, lite intensiv og har heller ikke de samme glimrende offensive pasningene som før. Jeg mener at han er et soleklart førstevalg, men det koster oss at han skal spilles i form i serien. Også mener jeg at vi bare må begynne å bruke Sæter fast. Han er virkelig den eneste spissen det lukter mål av. _________________ Perché hai tradotto questa frase? |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 01.06.2025 23:21 Post subject: |
|
|
Der er ikke lett for Selnæs når ingen går på løp eller beveger seg. De står i ro feilvendt.
Jeg tror vi må se litt på trener teamet også når de tenker det er en gode ide med Ole Sæter som en Arjen Robben på venstre kanten . _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
andrezinho Veteran

|
Posted: 02.06.2025 02:23 Post subject: |
|
|
Et lite sidespor, men synes vi begynner å bli passe kvalme som lag når vi driver å feirer, hysjer, geiper og holder på foran KFUM, FFK, Sleivdal og alt som er. Synes det er gøy med litt velplassert shithousery jeg altså, og skjønner de får mye stygt ropt etter seg, men det trenger ikke være hele forbanna tiden... Skli på knærne foran en håndfull tilreisende fra Norway cup etter en straffescoring, flaut opplegg. |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7099 Location: South-west coast exile
|
Posted: 02.06.2025 07:56 Post subject: |
|
|
Bruke tre uker på å trene nå. Vi har hatt en del midtukekamper og antageligvis fått trent litt lite skikkelig i det siste. Jeg tror vi lider av det nå. |
|
Back to top |
|
 |
WT62 Veteran
|
Posted: 02.06.2025 10:09 Post subject: |
|
|
Det er lett å peke på enkeltspillere når vi sliter, men rotårsaken er ikke Selnæs eller udugelige spisser.
Fotball er ganske enkelt egentlig, offensivt angriper man åpne rom, defensivt stenger man de samme rommene og risk og belønning må stå i forhold til hverandre. Vi evner ikke i det offensive spillet å angripe rom , for å gjøre det så må vi ta motstander i ubalanse og det nekter vi å gjøre uvisst hvorfor.
Alle lag vi spiller mot korer å komme på rett side når vi vinner ball.
Og vi tar alt for mye risiko med spill på små flater istedenfor spillvendinger, noen spillere med solid nærteknikk er komfortable med det, mens f.eks. EDR ikke bør spilles dårlig ved å involvere han i trange situasjoner. |
|
Back to top |
|
 |
jfudh Junior
|
Posted: 02.06.2025 10:28 Post subject: |
|
|
andrezinho wrote: | Et lite sidespor, men synes vi begynner å bli passe kvalme som lag når vi driver å feirer, hysjer, geiper og holder på foran KFUM, FFK, Sleivdal og alt som er. Synes det er gøy med litt velplassert shithousery jeg altså, og skjønner de får mye stygt ropt etter seg, men det trenger ikke være hele forbanna tiden... Skli på knærne foran en håndfull tilreisende fra Norway cup etter en straffescoring, flaut opplegg. |
Ja, tenkte det samme, absurd opplegg: man spiller en elendig kamp uten en eneste målsjanse mot et halvprofesjonelt lag på vei ned i 1. divisjon som faktisk skaper mer enn oss, vi får en VAR-dømt straffe og scorer ved å loffe den midt i mål, og så jubler man som om man har vunnet Mesterligaen, foran den nesten-tomme bortetribunen.
Hva med å bringe den samme intensiteten til spillet vårt i stedet for feiringen?
Last edited by jfudh on 02.06.2025 11:44; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 02.06.2025 10:59 Post subject: |
|
|
Det er ofte pinlig å høre intervjuer med våre spillere etter kamp, særlig Sæter, Selnæs og Reitan sier mye dumt. I tillegg har vi det opplegget til Pereira. Vi bør alltid sende Fossum til intervju, han er så kjedelig at det ikke blir flaue klipp etterpå. |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
|
Posted: 02.06.2025 11:14 Post subject: |
|
|
Ofte er det flaut fordi spillerne er 5-10 år yngre (enn meg, i alle fall), og de bærer ENORMT preg av å ha viet livet sitt omtrent 100% til fotball. |
|
Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 02.06.2025 14:16 Post subject: |
|
|
Neeskens wrote: | Der er ikke lett for Selnæs når ingen går på løp eller beveger seg. De står i ro feilvendt.
Jeg tror vi må se litt på trener teamet også når de tenker det er en gode ide med Ole Sæter som en Arjen Robben på venstre kanten . |
Ingen går på løp eller beveger seg fordi det kommer jo aldri noen baller. Ole Sæter leker Arjen Robben fordi E. Ceide var akkurat kommet tilbake fra sykdom og eneste alternativet vårt er Reitan-Sunde som dessverre ikke holder eliteserienivå. Så da er det bedre med Ole Sæter på kant, og han kom til to løp som faktisk kunne blitt gode målsjanser av, så helt håpløst er det ikke.
Selnæs i form hadde dratt seg av press og så lagt pasningen fremover, nå sender han den videre til en back eller en indreløper (som ikke har noe rom å spille på) uten å ha noe progressive bevegelser. Og det gjør han konsekvent. Jeg så EN pasning igår fra han som gikk mellom ledd.
Som jeg sa i kamptråden. Selnæs er i rollen som dikterer tempo. Når han spiller gåfotball og aldri sender gode baller fremover, så slutter de foran å ta løp også.
Vi klarer rett og slett ikke å spille oss forbi midtbaneleddet til motstanderne våre på noen gode måte.
Når Dino spilte, la man pasninger til han som target man og han la de ned igjen til indreløpere som spilte ut på kant. Sånn kom man seg gjennom et ledd og fikk motstanderne noe i ubalanse.
Det gjør vi ikke nå. Vi spiller faktisk tilnærmet aldri på Noah Holm langs bakken (og de få gangene vi gjør det skal han 180 drible uten å lykkes), og indreløperne våre møter en vegg og spiller enten til en ving som er dekket av to mann, eller en back som prøver seg langs kanten og må gjennom 3 mann sammen med vingen.
Vi skaper rett og slett ikke nok trusler offensivt fordi motstanderne våre trenger ikke bekymre seg for å bli spilt gjennom i midten når Noah Holm er helt usynlig og har null impact. Nypan har vært variabel, men med han på banen så prøver han i det minste å presse seg gjennom ledd. Zeidan og Fossum er gode fotballspillere, men de er ikke spesielt raske eller risikovillige fremover. De kan legge gode pasninger, men det nytter ikke når det ikke er spillere å sentre til fordi motstanderen har to ledd i balanse som gjør at de fleste pasningsalternativer fremover er dekket og særlig Noah Holm ikke klarer å gjøre seg spillbar.
Når vi ikke klarer å bryte opp etablert forsvar og nekter tydeligvis å ta noe risiko på overganger, så blir det megadøllt og lite truende. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 04.06.2025 08:52 Post subject: |
|
|
To interessante påstander om RBK i siste Rabona. Jonas Aune Sundet tror den kontrollerende spillestilen vår kommer til å sende oss raskt ut av Europa. Eirik Huseklepp tror vi tar for mye hensyn til motstanderen til å lykkes med å utvikle et offensivt register som tar oss helt til topps i serien.
De har jo åpenbart rett hvis vi fortsetter å se ut som vi har gjort i vår, men det er jo lov å håpe at vi utvikler oss offensivt utover sommeren og høsten. Samtidig, det de peker på (lav risiko og tilpasning til motstander) er så gjennomgående at det fremstår som en del av spillestilen. AJ vil være uenig så klart. |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
|
Posted: 04.06.2025 09:00 Post subject: |
|
|
Jeg syns de er ganske på bærtur når det kommer til hva intensjonen med spillestilen osv. At ting ikke har fungert særlig bra så langt i år er helt åpenbart, men jeg klarer ikke å akseptere premisset/premissene til Huseklepp i den praten der. Jeg tror ikke at det handler om at vi vil ta noe lav risiko, men det handler om at vi ikke klarer å utføre planen/planene våre på godt vis, og faller nedover i banen. Da ser det ut som at vi vil spille på lavrisiko, men det er jeg hellig overbevist om at ikke stemmer. Det er en veldig stor forskjell på å ville gjøre noe, og å faktisk klare det. Vi har ikke klart så mye så langt i år. Som i fjor frem til slutten av sommeren, forsåvidt. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 04.06.2025 09:08 Post subject: |
|
|
Resten av sesongen vil vise om Alfred og hans trenerteam klarer å utvikle angrepsspillet. En evt kontraktsforlengelse med trenerteamet bør egentlig gjennomføres først om et halvår. Det offensive er svakere nå enn i fjor høst. Det kommende overgangsvinduet bør inneholde en overgang som styrker det offensive, for eksempel en målfarlig indreløper. Dessuten må det selges noen ut. De rutinerte gutta som ble henta i vinter; Fossum og Dino, har ikke imponert. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 04.06.2025 09:13 Post subject: |
|
|
Kamerat Ola wrote: | Jeg syns de er ganske på bærtur når det kommer til hva intensjonen med spillestilen osv. At ting ikke har fungert særlig bra så langt i år er helt åpenbart, men jeg klarer ikke å akseptere premisset/premissene til Huseklepp i den praten der. Jeg tror ikke at det handler om at vi vil ta noe lav risiko, men det handler om at vi ikke klarer å utføre planen/planene våre på godt vis, og faller nedover i banen. Da ser det ut som at vi vil spille på lavrisiko, men det er jeg hellig overbevist om at ikke stemmer. Det er en veldig stor forskjell på å ville gjøre noe, og å faktisk klare det. Vi har ikke klart så mye så langt i år. Som i fjor frem til slutten av sommeren, forsåvidt. |
Jeg tenker at Huseklepps viktigste poeng er at vi tar for mye hensyn til motstanderen, og når man gjør det så utvikler man ikke gode nok offensive relasjoner. Synes både premisset og konklusjonen høres rimelig ut.
Når det gjelder lav risiko/kontrollerende spillestil så er det mulig det er en konsekvens av at noe ikke sitter. Vi så ikke sånn ut i fjor høst. Samtidig, det virker som vi gjør alt vi kan for ikke å ta overganger, men heller vente på at vi får med flere spillere offensivt. |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 04.06.2025 09:30 Post subject: |
|
|
Josinho: enig ang. Dino men Fossum har vært ganske solid? Synd det går på bekostning av Santi bare som jeg tror ville ha god utvikling med mer spilletid. Nypan ut løser noe sånn sett. Problemet er at vi har for dårlig presspill igjen plutselig og at vi ikke tørr å forsere ledd fra forsvaret og frem. |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
|
Posted: 04.06.2025 10:04 Post subject: |
|
|
Henri wrote: | Jeg tenker at Huseklepps viktigste poeng er at vi tar for mye hensyn til motstanderen |
Det er dette jeg er uenig i. Slik jeg oppfatter det tar vi de hensyna vi tar for å kunne angripe motstander på best mulig måte, med de samme grunnprinsippene i bånn. Noen ganger fungerer det dårligere (Brann, Glimt), og da ser det ut som at intensjonen er en annen. Jeg tror derimot ikke at intensjonen er å mure igjen mot disse lagene, men å angripe de på en måte som er gunstig for oss. |
|
Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 04.06.2025 10:43 Post subject: |
|
|
Synes vi er alt for pessimistiske og negative her. Vi her med i teten og har til tider gjort gode kamper. Vi har også en av ligaens desidert beste spillerstaller og en trener som har potensialet til å kunne bli veldig god, Vi har fått indikasjoner på at Nypan vil kunne gå for 270 millioner.
Med tanke på den nyere historien vår, er det ikke lov å være missfornøyde nå.
Samtidig har jeg forståelse for at det at vi legger opp kampene etter motstanderne istedenfor å stole på egne styrker kanskje ikke er riktige vei å gå, men basert på historikken frem til nå virker det som om Alfred er i stand til å gjøre endringer når han ser at ting ikke fungerer optimalt. |
|
Back to top |
|
 |
chroma Senior
|
Posted: 04.06.2025 12:33 Post subject: |
|
|
Jeg synes det er lov å være negativ med tanke på spissene og antall mål. For det første så bruker man altfor mange sjanser for å score et mål, og for det andre så puttes det for få mål. Alle ligger ned mot 0.25 mål pr 90 min, bortsett fra vår toppscorer Broholm som også ligger under 0.5.
Min konklusjon fra dette er fortsatt at spissene er vaksinert mot å score mål, og så er de litt for lite rett på sak, bråstopper og snur og spiller tilbake og ditten og datten.
1) De må bli flinkere til å bli spilt gjennom smart, slik at de kommer til solide målsjanser
2) De må bli flinkere til å faktisk score mål. (Og nei, det trenger ikke å være en 100%-sjanse for å score. Ikke at det betyr noe, de bommer på disse sjansene og.) _________________ begynner vel å bli gammel |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran
|
Posted: 04.06.2025 13:58 Post subject: |
|
|
Om man er negativ til dagens Rosenborg, vil jeg anbefale at man kontakter fastlege for å undersøke fare for at man har fått tidlig demens.
Det er veldig kort tid siden denne klubben lå med brukket rygg. Gjeld. Nedre halvdel av tabellen. Ingen rød tråd.
NÃ¥ derimot peker alle piler oppover.
Joda, hadde vært fint om vi var bedre til å sette sjansene og flinkere til å variere angrepsspillet når vi mangler enten Ceide eller Broholm. Men man må se på hvor vi var for både ett og to år siden. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 04.06.2025 15:20 Post subject: |
|
|
Det å diskutere hva som ikke fungerer, hvorfor det ikke fungerer og hva som kan gjøres bedre er ikke å være negativ. Det er ingen som påstår at ting ikke er mye bedre enn under Rekdal eller stiller spørsmål ved om AJ er riktig mann. |
|
Back to top |
|
 |
|