| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
kristobal Legende
|
Posted: 12.01.2010 13:04 Post subject: |
|
|
Ja vel, men da opplyste de tydeligvis om uriktige tall foran 2007 da, med mindre de tok med VIP-billettene i forespørselen fra TV2.
Uansett gir ikke sesongkortoversikt noen fasit fordi jeg vil anta at ganske mange typiske sesongkorthavere kjøpte enkeltbilletter til mange kamper i fjor. Hvis disse kjøper sesongkort i år trenger ikke det bety et økt snitt.
Argumentasjonen min står fast, og selv om det er feilmarginer i mine tallsammenlikninger så ser jeg ingen vesentlige grunner til å anta et høyere snitt i år enn i fjor. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 12.01.2010 13:08 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | | Uansett gir ikke sesongkortoversikt noen fasit fordi jeg vil anta at ganske mange typiske sesongkorthavere kjøpte enkeltbilletter til mange kamper i fjor. Hvis disse kjøper sesongkort i år trenger ikke det bety et økt snitt. |
Jo det betyr det. En person som kjøpte enkeltbillett til 9 kamper i fjor blir registrert som nettopp 9 solgte billetter. Kjøper denne personen sesongkort i år blir han plutselig registrert med 15 kamper. Altså en økning på 6 registrert billetter selv om denne personen kun kjøpte sesongkort for å sikre seg CL-billetter. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 12.01.2010 13:23 Post subject: |
|
|
Klønete formulert av meg. Det jeg mente var at sesongkortsalget ikke trenger å gjøre det store utslaget. Selger man 1000 sesongkort flere istedet for de 1000 supporterne som kjøpte enkeltbillett til ni kamper i fjor så øker snittet kun med 400. Samtidig har disse 1000 personene muligens lagt igjen nesten like mange kroner i kassa fordi det å kjøpe enkeltbilletter er dyrere.
Ellers er jo spørsmålet det samme som i fjor, hvorfor drive med urealistisk budsjettering i den tida vi er inne i? Hvorfor ikke være mer realistiske/pessimistiske, og heller ta ut pluss hvis anslagene skulle være for lave?
Hadde klubben budsjettert med de 17.000 jeg ville i fjor, så tror jeg klubben hadde fått kred for å ta forbehold i motsetning til mange andre klubber.
Last edited by kristobal on 12.01.2010 13:30; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 12.01.2010 13:29 Post subject: |
|
|
Men da overser du alle tidligere erfaringer som tilsier at enkeltbillettsalget er det samme fra år til år, mens variasjonene oppstår i sesongkortsalget.
Dermed utgjør 100% av økningen av solgte sesongkort en økning i totalsnittet. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 12.01.2010 13:33 Post subject: |
|
|
Da må jeg få noe bevis for at enkeltbillettsalget er så stabilt som du/de mener.
Jeg er av den oppfatning at hvis serien blir ujevn så vil man få langt større forskjell i de best besøkte og de mindre godt besøkte kampene.
Mens variansen i våre beste publikumsår var relativt liten, så vi fjor at enkelte kamper trakk fullt hus/tilnærmet fullt hus, mens andre bikket under 15.000.
Bunnivået tror jeg blir enda lavere i år, hvor jeg forventer enkelte kamper med 11.000-12.000 tilskuere. Da vil vi aldri i verden snakke om 7.500 enkeltbilletter. |
|
| Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 12.01.2010 13:39 Post subject: |
|
|
Rosenborg anslår 10,000 solgte sesongkort ved seriestart og du tror enkeltkamper kan trekke så få som 11-12k? Det anslaget er jo helt uten realisme.
Den stabiliteten i enkeltbillettsalget er grunnlaget for de fleste modeller RBK har for salgsutvikling i kommende år. jeg føler meg 100% trygg på at de har sitt på det tørre. Når Per Mikalsen kommer med faktaopplysninger kan du føle deg trygg på at det stemmer. Selger vi 10,000 sesongkort i år, kan jeg garantere at publikumstallet aldri vil droppe under 15,000. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 12.01.2010 13:54 Post subject: |
|
|
| Det reelle tilskuertallet kan vel synke ned i 11-12 000. Men nå er det antall solgte billetter som er det interessante og ikke antall som er på stadion. Og med 10 000 sesongkort, og 2000 solgte VIP-billetter så tviler jeg på at vi får noen kamper under 15 000 tilskuere. Det må i så tilfelle være RBK - Kongsvinger rett før VM-pausen eller RBK - Sandefjord rett etter VM-pausen. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 12.01.2010 14:33 Post subject: |
|
|
| Eru wrote: | Rosenborg anslår 10,000 solgte sesongkort ved seriestart og du tror enkeltkamper kan trekke så få som 11-12k? Det anslaget er jo helt uten realisme.
Den stabiliteten i enkeltbillettsalget er grunnlaget for de fleste modeller RBK har for salgsutvikling i kommende år. jeg føler meg 100% trygg på at de har sitt på det tørre. Når Per Mikalsen kommer med faktaopplysninger kan du føle deg trygg på at det stemmer. Selger vi 10,000 sesongkort i år, kan jeg garantere at publikumstallet aldri vil droppe under 15,000. |
Nå har ikke RBK solgt 10.000 sesongkort ennå, og jeg er ikke mer trygg på budsjetteringen i år enn i fjor.
Nå får RBK opplyse hva de vil om tilskuere, enten det er antall gjennom telleapparatene eller solgte billetter. Uansett føler jeg meg rimelig sikker på at tallet vil havne (godt) under 15.000 ved enkelte tilfeller i år. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 12.01.2010 14:46 Post subject: |
|
|
Hvis diskusjonen går på hvor mye penger vi får inn/taper ved tilskuertall så er det jo tallet "solgte billetter" som er interessant. Om folk kjøper billett og sitter hjemme i stua å ser kampen så har vedkomne fortsatt kjøpt billetten.
Selger vi 10.000 sesongkort (noe som ikke er usannsynlig med tanke på CL og det faktum at vi hittil har solgt mer enn på samme tidspunkt som i fjor) og vi har de fast solgte 2.000 vip-plassene så skal det jo ikke være mulig å havne under 15.000 på noen seriekamper.
Jeg tror vi kryper over 18.000 i snitt, kanskje 18.500.  |
|
| Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 12.01.2010 15:14 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: |
Nå har ikke RBK solgt 10.000 sesongkort ennå, og jeg er ikke mer trygg på budsjetteringen i år enn i fjor. |
Du blander begreper. Budsjettet var urealistisk, noe det aldri ble lagt sjul på. Prognoser basert på foreløpige salgstall tyder på at det vil bli solgt ca 10,000 sesongkort i år. Disse prognosene basert på desember-salget har man truffet med (med en feilmargin på under 10%) omtrent hvert år.
| Quote: | | Nå får RBK opplyse hva de vil om tilskuere, enten det er antall gjennom telleapparatene eller solgte billetter. Uansett føler jeg meg rimelig sikker på at tallet vil havne (godt) under 15.000 ved enkelte tilfeller i år. |
Jeg ser ikke at du har noe grunnlag for å hevde dette annet enn rene spekulasjoner om at diverse uinteressante lag vil trekke få tilskuere. Du glemmer at RBK har virkemidler som motvirker dette. Det kan være distriktsspesifikke satsninger til enkeltkamper eller billige billetter til ungdomsidretten for slike kamper (Selv om de får 50-80% rabatt på billettene, tjenes dette inn ved at den gruppen legger igjen mye mer penger i kiosken).
Det er ingen som helst realisme i et anslag på 12,000 solgte billetter når det antallet (inkl. vip) sannsynligvis vil være solgt alt før man har fått ut en eneste enkeltbillett.
En økt satsning på CRM og en database over jevnlige billettkjøpere vil føre til at man i større grad vil kunne rette kampanjer mot disse. Som da man sendte ut en mms med Vidar Riset i 2006 hvor han oppfordret folk til å komme på kamp, og solgte 2000 billetter i løpet av 3 timer.
RBK har hatten full av triks som vil brukes for å holde publikumstallet høyt og skape etterspørsel selv til de mindre attraktive kampene. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 12.01.2010 15:15 Post subject: |
|
|
Joda, intet ville glede meg mer. Men jeg vil se det før jeg tror det. Både at vi selger 10.000 sesongkort + 2.000 VIP (hvilket nok vil være cirka 2.000 under 2007-tallene uansett) og at kjøpte billetter på kampdag er så stabilt som de vil ha det til.
Et blikk på årets kamper:
RBK - Start
Årets første hjemmekamp. Normalt bra besøkt, men en slik kamp er værutsatt så tidlig som 21. mars. Dessuten vil seriepremieren mot Molde være avgjørende.
RBK - Godset
I utgangspunktet 2. påskedag, noe som ikke er så ille. Men i fjor ble RBKs påskekamp borte mot Start flyttet til onsdag i lilleuka, og noe tilsvarende i år vil være svært uheldig.
RBK - Brann
Terminfestet til onsdag 14. april. Attraktiv motstand, men med stor sannsynlighet ikke 19-kamp. I verste fall 21.15, noe som vil gjøre at vi ikke får ut et veldig bra tall på kampen.
RBK - LSK
I utg.pkt søndag 25. april. Det vil være bra, men i mine øyne høyaktuell som lørdag 16-kamp på NRK.
RBK - Stabæk
Onsdag 5. mai. God mulighet for gode tall, selv om det kanskje blir en sen aften.
RBK - Hønefoss
Fullt hus, 16. mai.
RBK - Kongsvinger
Søndag 6. juni. Blir antakelig vanlig 18-kamp men ikke akkurat en attraktiv kamp.
RBK - Sandefjord
4. juli, dagen etter kvartfinalene i VM. Litt ferietid også. Kan aldri tenke meg mye besøk.
RBK - Odd
18. juli, midt i fellesferien. Normalt en meget utsatt helg.
RBK - FKH
1. august. Stadig sommer, lite attraktiv motstand.
RBK - Molde
22. august. Normalt et attraktivt oppgjør som kan bli fullsatt. Dog var Molde-kampen ganske dårlig besøkt for to år siden, ei helg tidligere. Molde betyr ikke nødvendigvis mye folk, hvis ikke de gjør det bra.
RBK - Viking
12. september. Forhåpentligvis før mesterligaåpningen. Kan da bli flyttet til lørdag, og nå begynner vi å komme i en fase hvor tabellen ikke er særlig jevn lenger.
Så har vi Vålerenga, Tromsø og Aalesund til slutt. Men da er det utrolig vanskelig å si noe om oppslutningen fordi vi ikke vet hvordan lagene ligger an og det meste av andre ting også er usikkert. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 12.01.2010 15:18 Post subject: |
|
|
Ellers til Eru så er naturligvis mine antakelser for 2010 rene spekulasjoner. Slik de også var det for 2009.
Mange var svært uenig i mine spådommer i fjor også, og at "alle" mente budsjettet var urealistisk vil jeg på det sterkeste imøtegå.
Man budsjetterer vel heller ikke fullstendig urealistisk med viiten og vilje.
Hvis RBK har alle disse triksene du snakker om så er det rart at de ikke brukte disse i fjor. |
|
| Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 12.01.2010 15:33 Post subject: |
|
|
Først og fremst: Du må skille mellom prognosene til markedsavdelingen og budsjett. I fjor var det et større avvik mellom disse. Man bommet med budsjettet, men traff med prognosen. Budsjettet ble vedtatt, men det var åpenbart for alle på årsmøtet at 20k var et "hårete mål man mest sannsynlig ikke vil nå".
Hva angår virkemidlene ble noen av disse brukt i fjor, noe som gjorde at vi unngikk katastrofetall, men en del av markedsarbeidet, særlig CRM-satsingen er kommet et godt stykke siden den gang, noe vi forhåpentligvis vil høste fruktene av i 2010.
En økning i sesongkortsalget før jul i forhold til i fjor, tilsier en oppgang totalt sett, ikke en reduksjon.
Last edited by Eru on 12.01.2010 18:54; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 12.01.2010 15:49 Post subject: |
|
|
Jojo, det er nå så. Jeg vet ikke hva prognosene var i fjor. Jeg registrerte at mange trodde at tiltskuertallene ville komme tilbake på 2007-nivå igjen hvis bare RBK fikk sportslige resultater i 2009, noe jeg var sterkt uenig i.
Hvorfor man da skulle budsjettere så høyt skjønte jeg ikke, derav kommentaren min før årsmøtet.
Jeg skjønner at man på sett og vis bør være offensiv og sette seg mål. Men å budsjettere slik at man antakelig gikk sju-åtte millioner i minus på et allerede blodrødt budsjett mente jeg var katastrofe og det står jeg for.
Jeg sa da at selv med topp sportslige resultater måtte man regne med nedgang fra 2008, og man kunne langt fra være sikker på sportslig suksess i 2009 selv om også jeg hadde stor tro på det.
Samme forbehold må man naturligvis også ta foran 2010, selv om jeg også nå er rimelig sikker på at vi fortsatt vil være i toppen.
Hvordan prognosen kan være veldig mye høyere for 2010 enn de reelle tallene for 2009 skjønner jeg ikke.
Nå skal vel ikke budsjettet vedtas før i februar i år heller da, så det er jo en tid å se litt utvikling på fram til det. Men personlig ser jeg ingen klare piler i rett retning selv om kortsalget skulle ligge foran fjoråret på samme tid. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 03.02.2010 16:06 Post subject: |
|
|
Vi ble ikke riktig så hardt rammet som man kunne frykte av TV-oppsettet for de sju første rundene da. At Godset-kampen forblir 2. påskedag klokka 18 er vel det viktigste.
Sandefjord-Odd og Start-Vålerenga på påskeaften klokka 16 og 18 er ikke hva jeg vil kalle optimale tidspunkter hvis målet er å få tilskuere og TV-seere. Heldivis ble ikke vi "rammet" av det.
Første hjemmekamp på en mandag kveld er langt fra optimalt, og selv om Brann-kampen ikke ble så sen som 21.15 så er 20.00 ille nok midt i uka. Antakelig blir det ikke noe 20.000-oppmøte på den kampen.
Spennende å se hva som skjer i runde 8, for vi ser jo at NRK stadig skal sende kamper 16/17 lørdag ettermiddag som er dårlige tidspunkter for stadionoppslutning. |
|
| Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 26.02.2010 08:27 Post subject: |
|
|
| Pr i går har man altså passert 8600 solgte sesongkort. Inkludert vip-kort er vi allerede over 10,000. Med et normart sluttspurtsalg bør vi ligge i nærheten av 10,000 ordinære sesongkort før seriestart. I tillegg selges det nok en del i løpet av mars og april. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 26.02.2010 10:53 Post subject: |
|
|
Da er man på rett vei, men om man i 2007 solgte 14.000 inklusive VIP så mangler man fortsatt kanskje 3.500 på det tallet. I tillegg må man uansett hva andre måtte mene i mine øyne regne med færre enkeltbilletter hvis noen flere kjøper sesongkort.
Sånn sett ser jeg fortsatt ingen grunn til å være alt for optimistisk med tanke på å øke tilskuersnittet fra i fjor. |
|
| Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 26.02.2010 11:01 Post subject: |
|
|
Den store svakheten i logikken din er at den ikke tar høyde for at økt sesongkortsalg er en klar indikasjon på økt interesse. Det er ikke slik at Rosenborg har 25,000 som går på kamp i løpet av et år og at dette tallet er konstant, mens man kun har variasjon på sesongkort og enkeltbilletter. Poolen man kan plukke fra vokser med etterspørselen. Høy vekst på det ene punktet tilsier ingen stor reduksjon på det andre.
Økt sesongkortsalg er med på å skape knapphet på billetter. Dette øker trøkkket da dem som "kanskje skal på kamp", blir nødt til å kjøpe tidlig for å være sikret billett. Derfor er økt sesongkortsalg ikke noe som kommer til å stjele fra enkeltbillettene.
Alle data Rosenborg sitter på viser at enkeltbillettsalget har rimelig små variasjoner og at det er sesongkortsalget som gjør utslaget. Slik var det også i fjorårets (publikumsmessige) nedtursesong.
Det vil nok bli noen kamper med dårlig oppmøte, mot de kjipeste motstanderne eller hvis serien er avgjort tidlig.
Mitt tips for tilskuertallet 2010 er 18,000 i snitt.
Last edited by Eru on 26.02.2010 11:02; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Øystein Veteran

|
Posted: 26.02.2010 11:02 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | | Da er man på rett vei, men om man i 2007 solgte 14.000 inklusive VIP så mangler man fortsatt kanskje 3.500 på det tallet. I tillegg må man uansett hva andre måtte mene i mine øyne regne med færre enkeltbilletter hvis noen flere kjøper sesongkort. |
Har du en kilde på disse tallene? Jeg mener å huske at man ikke klarte oppnå et salg på 14000, men at dette var satt som en grense for totalsalg?
Dessuten så har vel statistikken vist at det er sesongkortsalget som er mest avgjørende for snittet, og at kampdagssalget er ganske jevnt de siste årene? |
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 26.02.2010 11:05 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | | I tillegg må man uansett hva andre måtte mene i mine øyne regne med færre enkeltbilletter hvis noen flere kjøper sesongkort. |
Så dersom en sportsforretning selger mange rattkjelker en vinter, vil den samme forretningen automatisk selge færre akebrett? Hva om det rett og slett har kommet mere snø denne vinteren, slik at flere vil ut for å ake? |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 26.02.2010 11:19 Post subject: |
|
|
Nei, for så vidt ikke. Det kan jo ha kommet mer snø.
Men publikum på Lerkendal er i mine øyne en gruppe folk som går rimelig jevnlig på kamp. Flere av de jeg kjenner er av den typen som kunne ha kjøpt sesongkort, men som handler enkeltbilletter fordi det er vanskelig å planlegge når kamper flyttes hele tiden. I de tilfellene disse har hatt sesongkort har de ikke kjøpt enkeltbilletter.
Stabilt antall enkeltbilletter til tross for økende sesongkortsalg betinger totalt økt interesse, og det ser jeg ikke helt komme.
Jeg tror altså at økende sesongkortsalg kommer av at de som i fjor kjøpte enkeltbilletter i år sikrer seg sesongkort. Ikke fordi totalinteressen er blitt større.
På samme måte kan man nok også tenke seg at hvis salget av rattkjelker går opp kan det være fordi de som aker mye vil ha noe bedre å ake på enn akebrett, ikke fordi flere har lyst til å ake, for å bruke ditt bilde. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 26.02.2010 11:31 Post subject: |
|
|
| Eru wrote: | Den store svakheten i logikken din er at den ikke tar høyde for at økt sesongkortsalg er en klar indikasjon på økt interesse.
Økt sesongkortsalg er med på å skape knapphet på billetter. Dette øker trøkkket da dem som "kanskje skal på kamp", blir nødt til å kjøpe tidlig for å være sikret billett. Derfor er økt sesongkortsalg ikke noe som kommer til å stjele fra enkeltbillettene.
Alle data Rosenborg sitter på viser at enkeltbillettsalget har rimelig små variasjoner og at det er sesongkortsalget som gjør utslaget. Slik var det også i fjorårets (publikumsmessige) nedtursesong.
Det vil nok bli noen kamper med dårlig oppmøte, mot de kjipeste motstanderne eller hvis serien er avgjort tidlig.
Mitt tips for tilskuertallet 2010 er 18,000 i snitt. |
Nei, logikken min tar like lite høyde for økt interesse som de andres logikk mener at økt sesongkortsalg er et bevis for økt interesse. Knapphet på billetter er det ikke på Lerkendal. Jeg kan huske en kamp hvor det har vært knapphet på billetter de siste to årene.
I fjor måtte RBK utover høsten selge billig og til tider dele ut billetter for å fylle stadion sånn noenlunde. Hadde man dårlig billett på Byggern var det ikke noe problem å flytte seg nesten på midten for å se bedre.
Foran 2007-sesongen ble det av RBK sagt til TV2 at man hadde solgt 14.000 sesongkort. Det ga til slutt et snitt på tett oppunder 20.000.
18.000 trenger ikke å være et dårlig anslag, men skal de opp på det nivået som er noe høyere enn i fjor tror jeg klubben må selge enda flere billigbilletter enn i fjor. Budsjettet på 40 millioner som skal være fem millioner ned fra i fjor må i mine øyne bety rundt 18.500 i snitt med samme prisnivå som i fjor. Enda høyere om det selges flere billigbilletter.
Jeg er imidlertid også usikker på om interessen rett og slett er stor nok for det som blir mange uinteressante kamper i år, samtidig som de interessante kommer til å gå på ugunstige tidspunkter nesten alle sammen.
Derfor er anslaget mitt for i år lavere enn i fjor, og kanskje ned rundt 16.500 i snitt. |
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 26.02.2010 11:38 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | | Flere av de jeg kjenner er av den typen som kunne ha kjøpt sesongkort, men som handler enkeltbilletter fordi det er vanskelig å planlegge når kamper flyttes hele tiden. |
| Quote: | | Jeg tror altså at økende sesongkortsalg kommer av at de som i fjor kjøpte enkeltbilletter i år sikrer seg sesongkort. |
Jeg ser ikke helt tråden her. Det er vel ingenting som tyder på at kamptidspunktene blir mer forutsigbare?
| Quote: | | På samme måte kan man nok også tenke seg at hvis salget av rattkjelker går opp kan det være fordi de som aker mye vil ha noe bedre å ake på enn akebrett, ikke fordi flere har lyst til å ake, for å bruke ditt bilde. |
Det er naturligvis en mulighet. Det du peker på øverst her, tyder imidlertid på du mener det motsatte; at folk i nedbørsfattige år gjerne vil ake, men kanskje ikke så mye at de tar seg råd til å investere i en flott rattkjelke.
Dersom folk kjøper flere rattkjelker, tror jeg rett og slett det kan skyldes en god vinter. |
|
| Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 26.02.2010 11:52 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: |
Nei, logikken min tar like lite høyde for økt interesse som de andres logikk mener at økt sesongkortsalg er et bevis for økt interesse. |
Hvis ikke sesongkortsalg er en indikasjon på interessen så er det ingenting som er det.
| Quote: |
Knapphet på billetter er det ikke på Lerkendal. Jeg kan huske en kamp hvor det har vært knapphet på billetter de siste to årene. |
Om ikke reell knapphet, så illusjonen av knapphet. Begrenset antall billetter å selge fordi de fleste alt er solg som sesongkort kombinert med høy interesse. Det trenger ikke være garantert utsolgt for at potensielle kjøpere skal oppleve at tilgangen er begrenset.
| Quote: | | I fjor måtte RBK utover høsten selge billig og til tider dele ut billetter for å fylle stadion sånn noenlunde. Hadde man dårlig billett på Byggern var det ikke noe problem å flytte seg nesten på midten for å se bedre. |
Det er overdrevent. Ser en på billettinntektene i forhold til snittet så er gjennomsnittsprisen helt i nærheten av den budsjetterte. En liten reduksjon er det blitt, men det skyldes ikke mange gratisbilletter, heller at salgssvikten var størst på de dyreste billettene.
| Quote: | | Foran 2007-sesongen ble det av RBK sagt til TV2 at man hadde solgt 14.000 sesongkort. Det ga til slutt et snitt på tett oppunder 20.000. |
Det ble solgt ca 13,000. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 26.02.2010 12:47 Post subject: |
|
|
Joda, jeg skjønner at økt sesongkortsalg betyr en grad av økt interesse, men jeg velger å tro at økt sesongkortsalg kan relateres noe til at de som allerede er interessert velger å sikre seg fast plass.
Ja, når interessen blir noe mindre og folk noe mer tilbakeholdne til å bruke penger selges færre dyre billetter. Men det er ingen tvil om at det ble solgt mye billig utover høsten i fjor også.
Hvorfor RBK bevisst feilinformerte TV2 om at det var solgt 14.000 sesongkort vet jeg ikke, men jeg får stole på at det var 13.000 da.
Vi får bare vente og se. Jeg synes uansett klubben burde vært enda strengere i budsjetteringen. Dessuten virker det å ikke gå ut med snittall, men istedet uttrykke i kroner og øre litt merkelig.
Det er kanskje mer riktig fordi billetter selges til ulike priser, men det kan også virke som en litt kamuflerende og forvirrende måte å opptre på siden den vanlige mann ikke like lett kan påpeke eventuell sprekk fordi bare de ansvarlige har inngående kjennskap til snittprisen.
Ut fra en snittpris på 150 kroner kan man si at budsjetteringen ligger på 17.778, men snittprisen er nok lavere enn som så og dermed må vi trekke mer folk.
Som tidligere nevnt tror jeg på kanskje to-tre nesten utsolgte kamper i år, men minst like mange med lite folk, og da blilr det vanskelig å nå et høyt snitt. |
|
| Back to top |
|
 |
|