English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2019
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
16 lag i Eliteserien?
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 69, 70, 71  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 15.09.2014 19:21    Post subject: Reply with quote

Jeg synes aldri en RBK-kamp er uinteressant, men Sarpsborg - Sandnes/Ulf er vel ikke sånn at jeg kjører i mordtempo forbi barneskoler for å rekke på tv..

Last edited by OrionPax on 16.09.2014 09:38; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
attach
Forumsjef

PostPosted: 15.09.2014 20:08    Post subject: Reply with quote

JanneB wrote:
Fungerer ikke sluttspillet slik at f.eks de seks øverste lagene møter hverandre 2 ganger ekstra, men at poengsummen fra den "første fasen" i serien består?

Jeg ble umiddelbart veldig negativt innstilt til dette, men om en tar med seg poengene, er jeg ikke totalt avvisende likevel. Det vil riktignok ikke gjøre noe med gullkampen når et lag ligger 10-15 poeng foran, men det ville for eksempel ha vært veldig spennende å møtt Odd et par ganger til nå. Molde også, for den saks skyld. Jeg ble nesten litt positiv.

Edit: Foreslår forresten å døpe om tråden til noe mindre spesifikt.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef

PostPosted: 15.09.2014 22:43    Post subject: Reply with quote

Nja, det er jo nettopp et spørsmål om vi skal beholde 16 lag - akkurat slik som det var et spørsmål om å øke til 16 lag, da tråden ble åpnet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Rexalor
Rutinert

PostPosted: 15.09.2014 22:48    Post subject: Reply with quote

For meg virker dette akkurat som den vinglinga politikere gjør med reformer, vi vet at det ikke funker, la oss lage en reform uten at vi vet hvorfor den tidligere reformen ikke funket optimalt, da får vi resultater!
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 16.09.2014 01:18    Post subject: Reply with quote

JanneB wrote:
Fungerer ikke sluttspillet slik at f.eks de seks øverste lagene møter hverandre 2 ganger ekstra, men at poengsummen fra den "første fasen" i serien består?

Noen steder, som feks i Skottland beholder man alle poengene man har etter de ordinære rundene. Hvilket gjør at man av og til opplever tabeller som [url=https://en.wikipedia.org/wiki/2012–13_Scottish_Premier_League#League_table]denne[/url]. Hvor altså nr 6 på tabellen har færre poeng enn nr 7 og 8. Mens andre steder feks i Belgia og Israel så blir poengene etter de ordinære rundene halvert.

Jeg er faktisk der at jeg dropper norsk fotball om disse tulleforslagene blir innført.

Det er for øvrig interessant å se at samtlige forslag som blir nevnt i den artikkelen, innebærer flere kamper enn dagens 30. Mens altså klubbene stadig vekk klager over en tidlig seriestart. Forslaget om 10 lag, 4 kamper mot hverandre og playoff vil feks runde 40 kamper i året. Lykke til den som skal få inn det på terminlista uten å måtte utvide sesongen utover perioden medio mars til slutten av november. Det er ganske enkelt klin umulig.
Back to top
ace
Veteran

PostPosted: 16.09.2014 08:58    Post subject: Reply with quote

NFF/NTF har overhodet ikke forstått at problemen til norsk fotball stikker langt dypere enn dette. Men for å få opp interessen er ikke et sluttspill veien å gå. Man bør først se på hvorfor går ikke folk på kamp lenger og utelukke den mest åpenbare konklusjonen om at fotballen er for dårlig. Det vet vi alle, men jeg går ikke på kamp fordi fotballen er bra eller dårlig. Jeg går dit for å støtte laget mitt og hvordan skal vi få flere til å gjøre dette?

1. Forutsigbare kampstidspunkter, alt for mye spredning på kampdagene og tidspunkt gjør at folk mister oversikt og dermed interesse over lengre tid.
2. Langsiktig kunngjøring av tv oppsettet
3. Ingen sene søndagskamper, som utelukker familiesegmentet og tilreisende supportere.
4. Billettprisene. Enkelte kamper er overpriset.
5. Transport logistikken til/fra kamper. Se til utlandet hvordan de gjør det der.

Sluttspill? Nei takk!

Last edited by ace on 16.09.2014 11:29; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
xMegafonmannen
Veteran

PostPosted: 16.09.2014 09:17    Post subject: Reply with quote

møte lag 4 ganger og sluttspill er jo bare tull og helvete spør du meg.
Snorkel
Rutinert

PostPosted: 16.09.2014 16:30    Post subject: Reply with quote

Vil gjerne møte lag 4 ganger, men sluttspill er jeg enig i er tull. En serie skal avgjøres med minst mulig tilfeldigheter. Møte hverandre like mange ganger hjemme og borte. Ikke noe mer hokus pokus en det.

8 lag, to hjemmekamper og to bortekamper. 2 lag ned. 2 lag opp fra en 16 lags førstedivisjon, med at store lag som Brann, Lillestrøm, Vålerenga og Viking, ja kanskje til og med oss, gjevnlig på nest øverste nivå, vil også interessen om denne ligaen øke, mens økonomien vil forhåpentligvis bli så mye sterkere blant lagene på toppnivå at vi kan få samlet de beste spillerene i 8-10 klubber og ikke spredd over 16-18 nå.

Da kan vi igjen få god nok matching i egen liga til å være rustet for å ha flere lag med i gruppespillene i europa.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef

PostPosted: 16.09.2014 18:08    Post subject: Reply with quote

Jeg føler ikke at det har blitt "lenger mellom gode spillere på hvert lag" fordi det nå er 16 i stedet for 14 lag. Det er i utgangspunktet mangelen på naturlig hierarki og vilje til å selge til såkalte konkurrenter som gjør at det blir problemer.

Forresten burde de to viktigste spørsmålene være: Hvorfor er de største nasjonene i Europa godt fornøyd med vanlig, dobbel serie? Og hvorfor har Nederland og tidligere Sverige kvittet seg med sluttspill?
Back to top
iconbit
Veteran

PostPosted: 16.09.2014 19:40    Post subject: Reply with quote

Jeg er selv tilhænger af 16 lag, men færre lag vil alt andet lige fører til højere nivå. Økonomisk ved vi, at færre aktører på et marked stiller hver aktør mere gunstigt og fra uddannelsessystemet ved vi, at skærpede adgangskrav fører til dygtigere studentende. Samme logikker gælder også andre steder.

I en liga med 8 lag, vil det omtrent være den halvdel af lag som spiller Tippeliga i dag, som forbliver i den bedste række. Udbud af TV-penge, sponsorer, spillere, tilskuere osv. vil være nogenlund uændret. Men efterspørgelsen fra privilligerede klubber bliver halveret.

At der er utrolig mange andre aspekter i fodbold end antal lag, er så en helt anden snak.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 18.09.2014 19:55    Post subject: Reply with quote

Enig i at det blir flere TV-penger til fordeling, men må jo bortimot gå ned til åtte lag som du sier, for at det skal bli særlig innvirkning for vår del.

Derimot vil nok verken sponsorer eller tilskuere komme de gjenværende klubbene til gode i et så regionalt inndelt og langstrakt land som Norge.
Back to top
iconbit
Veteran

PostPosted: 18.09.2014 20:07    Post subject: Reply with quote

Hvad med punktet halvt så mange lag til samme antal spillere? Dette er selvsagt det vigtigste punkt.

Angående TV-penge er det ikke anderledes end mine andre punkter: Jeg taler jeg om hele ligaen og TV-penge per tippeligaklub - ikke Rosenborg specifikt.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 18.09.2014 20:15    Post subject: Reply with quote

Er enig i at halvering eller ti lag vil innvirke på tilgangen på spillere m.m., men tror nok ikke NTF vil gå med på noe så drastisk.

Reduksjon til tolv eller 14 lag vil naturligvis ikke innvirke like mye, og vil først og fremst være en sportslig diskusjon.

Som sagt: Snakket om TV-milliarder er noe overdrevent da inntektene til hver enkelt klubb utgjør lite av totalbudsjettene. Sponsorer og billettinntekter er viktigere for de fleste. Og som sagt få nasjonale sponsorer i Norge, og ingen/få tilskuere som bytter klubb pga. lange avstander.
Back to top
iconbit
Veteran

PostPosted: 18.09.2014 21:04    Post subject: Reply with quote

1) Har færre lag en effekt på nivået? Mit budskab er, at færre lag alt andet lige fører til højere nivå. Dette er imodsætning til mange, der skriver, at færre lag ikke påvirker nivået.
iconbit wrote:
Jeg er selv tilhænger af 16 lag, men færre lag vil alt andet lige fører til højere nivå.

2) Hvor stor er effekten af færre lag på nivået og hvor realistisk er det? Dette taler jeg ikke om, men det gør du. Enig med dig i, at NFF ikke vil reducere til 8 lag. Enig i at effekten mindskes, når reduktionen i lag mindskes og enig i at folk ofte fejlvurderer betydningen af tv-millioner. Som jeg prøver at skrive:
iconbit wrote:
At der er utrolig mange andre aspekter i fodbold end antal lag, er så en helt anden snak.
Back to top
Tobb
Senior

PostPosted: 18.09.2014 21:33    Post subject: Reply with quote

Det er flere aspekter enn kun antall lag som får spille og at det blir færre lag til å dele de gode mellom seg. Sannsynligvis vil det også bli færre talenter som får prøve seg på det øverste nivået siden det er et trangere nåløye å komme gjennom.

De beste vil sikkert slippe til uansett, men det blir sikkert vanskeligere for de som blomstrer sent, slik som Helland, å slippe til på de beste lagene.

Jeg mener ikke at dette nødvendigvis vil svekke Rosenborg som klubb, men hvis den ønskede effekten er Norges beste over tid, så er det i alle fall et moment å ta med i debatten.

På den andre siden kan jo en slik endring gi en spissing av nivået i førstedivisjon, noe som igjen er gunstig for talentutviklingen.

Fra et tilskuerperspektiv så er det jo ikke ønskelig med en vesentlig reduksjon av antall kamper, og sluttspill hører liksom ikke hjemme i fotballen. Det viktigste blir likevel at man ender opp med en nivåhevning. Ikke bare et nytt forsøk uten en grundig prosess. Skal bli spennende å se hva de som jobber med saken konkluderer med.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 19.09.2014 22:24    Post subject: Reply with quote

Apropos "mange uinteresante kamper": Det blir det jo også i en evt. sluttspillserie - spesielt om det blir todelt sluttspill.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 25.09.2014 20:32    Post subject: Reply with quote

Mens fotballeksperter klager på for mange lag i eliteserien, er Odd og Sarpsborg 08 beviser på at det går an å få suksess gjennom langsiktig arbeid, tålmodighet og skikkelig godt klubbhåndverk. I kveld spiller de om cupfinaleplass.

De samme ekspertene som vil ha 14 eller 12 lag i eliteserie – de samme typene finnes for øvrig i Sverige der de vil slanke Allsvenskan – ønsker tydeligvis ikke klubber som bygger seg opp på sikt og som gjennom nitid arbeid lever etter det berømte, men etter hvert så uvanlige «et steg av gangen»-prinsippet. For får de viljen sin, vil ikke klubber som Sarpsborg og Odd få tid til å bygge seg opp over tid og samtidig være en del av eliteseriefamilien. Da vil man heller få klubber som satser på raske penger og snarveier på sin vei til toppen. De har vi nok av i norsk fotball.

Les mer: Fotball-tålmodighet er en dyd
Back to top
Stallone
Senior

PostPosted: 25.09.2014 21:04    Post subject: Reply with quote

I Norge har vi en distriktspolitikk som tilsier at vi må/bør ha 16 lag. Eggen kritiserte vell en gang norske "eksperter" og tok Danmark (som har 12 lag) som eksempel, siden de har en geografi som gjør 12 lag forsvarlig. Jeg kan til en viss grad forstå tankegangen om at færre lag vil gi en generelt bedre liga med gjennomsnittlig bedre lag....selv om også dette argumentet kanskje kan forkastes (?), siden topp 2-4 i Norge forholdsvis ofte taper mot antatt svakere klubber.
Back to top
iconbit
Veteran

PostPosted: 25.09.2014 22:00    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Mens fotballeksperter klager på for mange lag i eliteserien, er Odd og Sarpsborg 08 beviser på at det går an å få suksess gjennom langsiktig arbeid, tålmodighet og skikkelig godt klubbhåndverk. I kveld spiller de om cupfinaleplass.

Her burde forfatteren have reflekteret mere årsagssammenhængen mellem antal lag og langsigtet strategi. Det er først og fremmest nedrykningstruslen, der isoleret set medfører kortsigtet adfærd. Netop derfor vil eksemelvis en schweisisk/østrigsk model (10 lag, 1 nedrykker) give en incitamentsstruktur, der tilsiger mere langsigtet adfærd end den norske model. Omvendt vil en dansk model (12 lag, 2 nedrykkere) isoleret set give incitament til mere kortsigtet adfærd end den norske model gør.

Jornb wrote:
Jeg kan til en viss grad forstå tankegangen om at færre lag vil gi en generelt bedre liga med gjennomsnittlig bedre lag....selv om også dette argumentet kanskje kan forkastes (?), siden topp 2-4 i Norge forholdsvis ofte taper mot antatt svakere klubber.

Nej, lag der slutter en sæson i top 2-4 lag er per definition gennemsnitlig bedre end bund 14-16. Hvis det var bund 14-16, der var gennemsnitligt bedre lag, havde de endt sæsonen i top 2-4. Det gjorde de som sagt ikke. (Eller retter: Det gjorde de som defineret ikke)
Back to top
Mikkelsen
Veteran

PostPosted: 26.09.2014 14:34    Post subject: Reply with quote

10/12 lag, ingen sluttspill - ja takk!
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 05.10.2014 18:14    Post subject: Reply with quote

(...) allsvenskan är en levande fotbollsliga, med bred lokal förankring. Se bara på nykomlingen Örebro som ligger sjua. Senaste åren har föreningar som Mjällby, Åtvidaberg, Halmstad och IFK Norrköping etablerat sig någorlunda. Det är inte så att nykomlingarna alltid ramlar ner igen, tvärtom.

Det ser jag som det yttersta argumentet för en 16-lagsserie, ja kanske till och med 18 lag på sikt. Senaste ändringen gjordes dock 2008, det är bara sex säsonger sedan, det kan gott få vänta ett tag innan allt görs om igen.

Läs mera: Halvera antalet lag i superettan 2016
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 10.10.2014 18:49    Post subject: Reply with quote

– Dere vet hva jeg mener om antall lag i eliteserien. Det var uheldig da vi gikk fra 14 til 16 lag, vi burde heller gått andre veien.

– Uansett om utredningen fra Hypercube etter politisk behandling ender med 16-, 14- eller 12-klubbserie, er jeg ganske sikker på at det blir en endring som vil stimulere konkurransen. Det er helt nødvendig, sa Semb da han torsdag holdt foredrag for norske journalister på Malta om utviklingsløpet i norsk fotball.

– Hypercube skal ikke anbefale en løsning, men komme med alternativer. Om man ikke endrer antall lag så blir jeg overrasket om man fortsetter akkurat som nå. Det kan bli en annen modell for seriespillet, utdypet han overfor NTB.

– Det er mange interessante strukturer i ulike land. Skottland, Belgia og Nederland har noen av dem, sa han om ligaer som har ulike sluttspillmodeller.

En tidligere utredning av veien videre for kvinnenes eliteserie konkluderte entydig med at reduksjon av antall lag ville være gunstig for nivået, men etter kraftig motstand fra klubbene ble endringsforslaget skrinlagt.

Les mer: Toppfotballsjefen: – Nødvendig at ligastrukturen endres

Håper på grasrotoppgjør i Tippeligaen også. Vil tro det ikke er mange i mars som stemmer på praktisk talt å rykke ned i november.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 10.10.2014 21:14    Post subject: Reply with quote

Quote:
– Hypercube skal ikke anbefale en løsning, men komme med alternativer.

Det kunne hvem som helst gjort gratis... regner uansett med at klubbene selv stanser en reduksjon av lag. Det er nok flere som frykter nedrykk mer enn de frykter en antatt svakere liga.
Back to top
Zorac
Legende

PostPosted: 10.10.2014 22:19    Post subject: Reply with quote

Semb har skydd utvidelsen som pesten siden den ble lansert, altså før vi i hele tatt så hvordan det fungerte. Den mannens meninger i denne saken hører jeg ikke en gang på.

Jeg står fortsatt på at antallet lag i ligaen ikke er problemet og der fokuset bør ligge. Problemet er at vi knapt har stabile lag i ligaen. Det er like gjerne lag fra de store byene med størst nedslagsfelt, flest potensielle tilskuere og størst naturlig økonomi som fjernes fra ligaen som høkkertlag fra "landsbyer" ved en påstått spissing av ligaen.
senador
Veteran

PostPosted: 10.10.2014 22:42    Post subject: Reply with quote

Jeg tror at reduseringen av antall lag vil bidra til et mer naturlig hierarki ettersom flere av de dårlige klubbene som da rykker ned blir mer tvingt til å selge de beste spillerne til den nye Tippeligaen. Da samles flere av de bedre spillere i en liga, og vi får da et bedre nivå. Men dette er ikke selve kuren på problemet norsk fotball, der er et av flere tiltak.

Heller 3-4 kamper mot et bedre Strømsgodset enn 2 kamper mot elendige sandes Ulf .
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 69, 70, 71  Next
Page 26 of 71

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2019 RBKweb