English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Morten Gamst Pedersen
Goto page Previous  1, 2, 3, 4 ... 42, 43, 44  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Haavard
Senior

PostPosted: 01.03.2014 08:11    Post subject: Reply with quote

Dette er for meg nærmest sjokkerende. Jeg hadde aldri trodd at Rosenborg skulle på dette tidspunktet vurdere å hente Gamsten, spesielt når vi har så mange å velge i på vingen/kanten.

Dette betyr kanskje at Chibuike er på vei bort. Hvis det stemmer, så er det vel en ok signering.
Back to top
View user's profile Send private message
Kent
Veteran

PostPosted: 01.03.2014 08:24    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
zaphod81 wrote:
Jeg har veldig dårlig magefølelse på å hente en "utenlandsproff" i karrieremessig fritt fall som 32-åring, det er så langt fra å bygge for framtiden som man kan få det.

Her er jeg prinsipielt uenig med deg.

Jeg kan være enig i at det ikke er ideell timing, og at at kabalen i laget kanskje ikke passer helt for Gamsten akkurat nå.

Men prinsippet om å fange opp slike rutinerte spillere, og bruke dem i 2-4 år, tror jeg kan være en meget smart strategi, kombinert med mange unge gutter fra egen og andre klubber.

Ved å hente inn stor rutine på enkelte plasser, kan man lettere balansere laget/stallen med mange unggutter. Slike spillere bidrar gjerne minst like mye i treningssituasjonen, og i kampforberedelser, som de gjør faktisk på banen.

En toppstall trenger ikke bare unge spennende spillere, men også rutine. Smile

Jo, men hvor blir det av de unge talentfulle spillerne som skal heve RBK på sikt?

Gamst er en forsterkning dette året, men hva så?

Enig med zaphod om at dette minner om en kortsiktig løsning fra sportslig leder og trener som ikke klarer å bygge opp et lag og derfor heller velger et trygt navn som man vet kan prestere med en gang.

Forskjellen på RBK og klubber som lykkes på drift (ut fra sine ressurser) er at sistnevnte kjøper unge spillere som kan utvikles år for år og deretter selges for det dobbelte om noen år.

Dette er selvsagt mer krevende kunnskapsmessig (både å finne spilleren og utvikle ham sportslig) enn å hente "et navn" og ferdigprodukt som man vet har prestert i mange år tidligere.

AAFK klarte å hente spillere som Allah og Barrantes. Relativt unge, stort sportslig potensiale og stort videresalgspotensiale. Deila og Godset jobber kun etter dette prinsippet, og er flink på det.

RBK kjøper dyrt og selger billig, evt som i Gamst sitt tilfelle; pøser på med høye lønninger noen år for så å få ingenting igjen. Iversen-kjøpet var innenfor samme kategori.

Det kjøpes i hytt og pine, planløst og styrt etter ytre tilfeldigheter.

Etter min mening har RBK vært totalt udugelige på dette området de siste årene, de blir ikke bedre og det er dette som til slutt blir klubbens død når det ikke er flere kroner igjen i klubbkassa.

Uansett; dette berger sikkert jobben til Perry og Hoftun. Det er jo det viktigste.
Back to top
quentez
Veteran

PostPosted: 01.03.2014 08:39    Post subject: Reply with quote

Kent wrote:
Jo, men hvor blir det av de unge talentfulle spillerne som skal heve RBK på sikt?

Gamst er en forsterkning dette året, men hva så?

Enig med zaphod om at dette minner om en kortsiktig løsning fra sportslig leder og trener som ikke klarer å bygge opp et lag og derfor heller velger et trygt navn som man vet kan prestere med en gang.

Hvor blir det av de unge talentfulle spillerne? Jeg nevner bare Gamboa, Skjelvik, Strandberg, Berntsen, Selnæs, Midtsjø, Svensson, Sørmo, Mix. Alle disse er født etter 1990 (utenom Gamboa som er født sent i 1989). Med andre ord er ingen av disse eldre enn 24 år.

Blant utespillerne våre (ekskludert Dorsin og PVR), er Reginiussen den eldste, og han er bare 27 år. Å si at RBK ikke er posisjonert med spillere som kan heve oss på sikt faller på sin egen urimelighet. I en drømmeverden skulle man selvsagt vunnet serien med den laveste snittalderen. Dessverre er ikke dette realiteten med mindre man har et par eksepsjonelt talentfulle ungdommer. Man kommer ikke unna at et vinnerlag også krever spillere med erfaring som kan hjelpe til å dra lasset (les: Iversen, Prica).

Stiller meg også spørrende til hvorfor dette påstås å være en kortsiktig løsning. Å hente inn Gamst er ikke noen mer kortsiktig løsning enn å hente inn Nils Arne som trener - et argument flere har benyttet seg av til hans fordel tidligere.

Last edited by quentez on 01.03.2014 13:11; edited 3 times in total
Back to top
practor
Senior

PostPosted: 01.03.2014 08:40    Post subject: Reply with quote

Kan det være en mulighet for at han er tiltenkt en rolle som sentral midtbanespiller?
Back to top
KitWalker
Veteran

PostPosted: 01.03.2014 08:50    Post subject: Reply with quote

Gamsten kan fort være den regista som vi mamgler sentralt på banen, tror jeg.
Back to top
zender
Junior

PostPosted: 01.03.2014 08:55    Post subject: Reply with quote

Gamsten har vel samboer fra Trondheim, så dette er ikke noen form for bombe akkurat..
Back to top
Kent
Veteran

PostPosted: 01.03.2014 09:08    Post subject: Reply with quote

Dette er enten egenproduserte spillere, eller forsvarssspillere vi har fått for en billig penge som er vel og bra. RBK har fått frem flere egenproduserte spillere de siste 5 årene som er viktig, spesielt midtbanespillere.

Poenget mitt er hvordan klubben går frem hvis den først skal investere i en ny spiller, les bruke penger. Det er på sikt bedre å kjøpe en spiller som fortsatt har noen år igjen av karrieren og som kan videreutvikles til å bli enda bedre og deretter selges til en høyere pris.

Mye av årsaken til at RBKs økonomi er på fallittens rand, er jo at klubben drives ut fra en modell hvor vi kjøper dyrt og dårlig og dermed selger billig.
Back to top
quentez
Veteran

PostPosted: 01.03.2014 09:17    Post subject: Reply with quote

Kent wrote:
Mye av årsaken til at RBKs økonomi er på fallittens rand er jo at vi over mange år har kjøpt dyrt og dårlig og solgt billig.

Statistikken taler en helt annen sak.

Siden 2000: €14m i pluss (€5.5m ekskludert Carew)
Siden 2005: €8.5m i pluss
Siden 2010: €5m i pluss.

Spillerne vi har brukt mest penger på er Jarstein, Annan og Sapara. Siden milleniumsskiftet har vi solgt tosifret antall spillere som har betalt seg mer enn disse kostet.
Back to top
HOFFA
Veteran

PostPosted: 01.03.2014 09:25    Post subject: Reply with quote

Jakob wrote:
Hvis denne overgangen går igjennom så har vi Helland, Riski, Bille, Mikkelsen og Gamst som konkurrenter på de to fremste kantene.

Samtidlig har vi et luksusproblem på midtbanen med Jensen, Svensson, Mix, Berntsen, Selnæs, Midtsjø og Chibuike.

I tilegg har vi ingen ordentlig backup for Gamboa på høyrebacken.

Hvem må ut i sommer?

Kansje er luksusproblemet så stort at vi rullerer oss i hjel?
RBKSandvika
Veteran

PostPosted: 01.03.2014 09:33    Post subject: Reply with quote

Dette må bety slutten for minst en av de andre vingalternativene.
Det er nok murring fra før av, tipper chibbe eller mikkelsen er på vei ut.

Isolert sett; Gamst er velkommen.
Helhetsbildet; vil mye heller ha en ordentlig spiss, anker og backup på høyre back
Back to top
Cyrilp
Veteran

Location: Elsker Molde by, ikke MFK... Savner alltid Nidaros.

PostPosted: 01.03.2014 10:04    Post subject: Reply with quote

Hvorfor tror folk at Mikkelsen er på vei ut? Tolk meg rett, ingen ting ville vært mer fornøyelig, men fyren har jo klippekort på laget og virker å være Perrys soleklare førstevalg...
JanneB
Veteran

PostPosted: 01.03.2014 10:22    Post subject: Reply with quote

Lukter typisk VIF signering dette - skeptisk.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 01.03.2014 10:24    Post subject: Reply with quote

Cyrilp wrote:
Hvorfor tror folk at Mikkelsen er på vei ut? Tolk meg rett, ingen ting ville vært mer fornøyelig, men fyren har jo klippekort på laget og virker å være Perrys soleklare førstevalg...

I fjor ja, men i år har Perry hentet inn Riski og nå muligens Gamst. Ligger i korta at han ikke er fornøyd med kantspillet.
Back to top
Spartacus
Veteran

PostPosted: 01.03.2014 10:38    Post subject: Reply with quote

Slik jeg kan forstå det er MGP mest sannsynlig hentet inn for å være et alternativ sentralt på midtbanen. Selve signeringen er jeg avventende til, men prinsipielt er jeg motstander av denne typen signeringer - både sportslig og økonomisk. Det som kan tale for denne overgangen er en fornuftig tilnærming til lønnsposen til MGP, og mer konkret at en stor andel av kontraken er prestasjonsrettet.

Sportslig er det en fordel at MGP er av den forfengelige typen, og sånn sett er han opptatt av å holde seg i form. Samtidig, det er stor forskjell på å være en magnet på stranden kontra det å være i god fysisk form. Nå skal det sies at MGP virker seriøs, og at han har det fysiologiske på sin side. Her kan man tenke på Carew som motstykke. Slik nevnt har MGP aldri hatt den store farten, og det vil ikke virke negativt på spillet hans. Han har med årene forhåpentligvis fått en større spilleforståelse, og venstrebenet hans er like bra som før. Tar man med at TP er i elendig forfatning kan dette fungere. Det store spørsmålet er motivasjonen til MGP, vil han gjøre det siste lille ekstra når det blir litt motgang, eller er det ikke så viktig?

Zeman
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 01.03.2014 10:46    Post subject: Reply with quote

Dette er ikke annet enn en kjempegod signering(relativt sett) om det går gjennom.
Det er mer eller mindre noe sånt jeg har ropt etter i hele vinter. Rutine, kvalitet over TL nivå, vil styrke 11'ern.

Da har vi:

Gamst/Riski, Søder/Bille/Sørloth, Helland/Mikkelsen

Dobbel dekning og en junior. Spørsmålet blir hvem av Perrys innkjøp blir benka? For dette er alle spillere Perry har henta iløpet av kun 1 år.

Søderlund

Gamst - Chibbe - Helland

Blir mitt førstevalg, det betyr Riski som nettopp kom, og de 2 danske favorittene på benk. Jeg tror Perry ender opp med å rotere, noe som vil gjøre det problematisk å få til systemet.
Back to top
puckno
Veteran

PostPosted: 01.03.2014 10:47    Post subject: Reply with quote

Mini om Gamsten: "En som var godt vant med å spille på vingen, Mini, er overrasket. - Han er en god spiller som holder landslagsklasse. Men hvor skal han spille? Midtbane? Det er jo da et signal til de unge gutta som Berntsen og Selnæs at dem ikke er gode nok. "

Ja selvfølgelig, de er jo ikke gode nok i forhold til nivået vi sikter mot. Ville ikke vært i nærheten av en startplass hverken i gamle Eggens RBK eller i dagens FCK.
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 01.03.2014 10:54    Post subject: Reply with quote

Hva er argumentet for at Gamst ikke skal spille ving?
Back to top
EspN
Veteran

PostPosted: 01.03.2014 10:55    Post subject: Reply with quote

Nettopp,de unge spillerne våre er ikke gode nok,og ha enda en landslagspiller kan heve treningene våre også.

Vi kan ikke ha en stall bare av ung pjokker,da blir det som resten av årene,at vi er forferdelig ustabile.

Vi må ha noen som står fram i dager det butter i mot,det kan være forskjellen på gul og sølv.

Etter min mening er de uvurderlig og ha sånne spillere med premier league erfaring,vi har bare hatt positive erfaringer med det.

Selv om iversen siste året var ferdig som spiller så har han bidratt mye.

Synes det er flott og få en stor stall igjen,noe vi har savnet de siste årene,men savner fortsatt en midtbane anker som er internationalt nivå på og kanskje bedre stopper back up enn brede moe.

Er positivt til gamst,men perry er nødt til og be alle spillere ha 100 prosent ellers er de ferdige i klubben.
Kampen mot ODD viser at perry ikke er en lederskikkelse nok,dessverre.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
sidney
Veteran

PostPosted: 01.03.2014 10:56    Post subject: Reply with quote

Er litt usikker på dette. Det er klart at en spiller med masse erfaring fra de to høyeste nivåene i England i utgangspunktet er interessant. På den annen side har jeg sittet på Ullevaal og revet meg selv i håret over hvor lite MGP gidder/ får til. Tror dette er en spiller som er god i medgang og dårlig i motgang.

Jeg kjøper ikke lenger argumentet om å satse på unge egenutviklede spillere, da disse alt for fort og for tidlig skal ha stjernelønn, ikke vil skrive under og drømmer om proffliv. Salg og penger er vel og bra det, men jeg vil ha et stabilt godt RBK nå! Ikke potensielt et brukbart et om fem år - og jeg er ikke et sekund i tvil om at ungdommen får springbrettsyndromet med en gang de begynner å holde nivået uansett.

Slik sett ser jeg Gamsten som interessant. Både i henhold til alder og erfaring. Det at han fortsatt har landslagsambisjoner er også positivt. Dette kan ende med alt fra en ny Mikkelsen til suksess - men i mangel av spennende signeringer i det siste, er jeg 55% positiv.

Håper som mange er inne på at man ikke sprenger lønnsbudsjettet. Det hadde vært fryktelig teit, etter at man har bedt resten av spillergruppa om å gå ned i lønn.

Statur for troppen vil kanskje også bli bra. Bille er ingen vingtype, og overlever kun på steinhard jobbing. Mikkelsen trenger i høyeste grad konkurranse og Chibbe er (om aldri så god i andre posisjoner) heller ikke det vi trenger på vingen. Helland har klart seg bra i treningskampene, og bør starte - for øvrig kan Gamsten gjerne konkurrere om den andre spissplassen.

Det er i den grad man kan snakke om noe tydelig spillesystem om dagen, soleklart at vi trenger gode vinger for å få dette til å fungere. 433 med svake vinger og spillere i feil rolle er ikke noen fryd for øyet akkurat. Ja takk til konkurranse, nei tak til "landslaget-under-drillo-Gamst".

Krysser fingrene for at dette blir bra, og gleder meg i det minste over at det skjer noe. Det har vært svært så dødt i det siste.
Back to top
Koppis
Senior

PostPosted: 01.03.2014 11:12    Post subject: Reply with quote

EspN,,, det beste innlegget jeg har lest på lenge!!! Helt enig!!!
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 01.03.2014 11:12    Post subject: Reply with quote

Jeg tror RBK er den eneste klubben i Norge hvor fans kan være skeptiske til en slik signering, og det liker jeg. Samtlige andre fans tipper jeg hadde gått rundt i euforia om Gamst kom til dem. Bare så synd for dem at vi er top dog og at en av de beste aktive norske spillerne vil til oss Cool

Gamst kan fort bli hos oss i over fem år, husk at 32 år ikke er noen alder lenger i fotball. Med hans treningskultur og seriøsitet kan han fort holde på til han nærmer seg 40 år i Tippeligaen, etterhvert kanskje som indreløper om han mangler fart til å passere mann på kant. Dette er en role hvor han har hatt mange gode kamper på landslaget. I tillegg er Gamst langt mer to-beint enn han får kred for, han var opprinnelig høyrebein men trente opp venstrefoten til å bli bedre fordi venstrebeinte fotballspillere er mer ettertraktet. Sånt kan en like Smile
Back to top
Prinsen fra Os
Senior

PostPosted: 01.03.2014 11:15    Post subject: Reply with quote

Strand wrote:
Jeg tror RBK er den eneste klubben i Norge hvor fans kan være skeptiske til en slik signering, og det liker jeg. Samtlige andre fans tipper jeg hadde gått rundt i euforia om Gamst kom til dem.

Det tviler jeg på. Også i andre leire så ville man nok vært nøktern optimist til en "gammel helt" med spørsmålstegn til lønn, motivasjon, utvikling og stallsammensetning. Særlig det siste virker jo litt merkelig i RBK. Begynner å bli mye folk på midtbane/kant.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 01.03.2014 11:16    Post subject: Reply with quote

Dere bergensere vant jo serien da Norling ble ansatt, så med Gamst inn hadde dere nok kjørt en spontangullfeiring i mars (la meg være litt flåsete da kis!).
Back to top
Kent
Veteran

PostPosted: 01.03.2014 11:23    Post subject: Reply with quote

I hvilke andre toppklubber henter man inn 32-åringer som er på vei nedover i karrieren sin? Jo, i toppklubber som er på vei nedover.

Tidligere hentet vi spillere som var på vei inn på landslaget. Nå henter vi spillere som er på vei ut av landslaget.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 01.03.2014 11:23    Post subject: Reply with quote

Jeg er lunken til dette. Usikker på hvor god han er nå, hvordan laget skal settes opp og redd at dette er dyrt. Må vel bety at noen er på vei ut også, hvilke land har fortsatt åpent marked?
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4 ... 42, 43, 44  Next
Page 3 of 44

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb