View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Brady Veteran

|
Posted: 21.09.2008 23:30 Post subject: |
|
|
Vil bare minne om at Roar Strand og Erik Hoftun heller ikke var blant de mest profilerte Molde-spillerne i 1993. Allikevel stod de begge frem som noen av de beste i 94-sesongen for RBK. Strand spilte seg overraskende inn på landslaget før USA-VM, og Hoftun gav forsvaret en ny dimensjon.
Det er ikke bestandig det lureste å kjøpe profilerte spillere. Se bare på Vålerenga foran denne sesongen. Hæstad og Lars Iver Strand har vel ikke imponert noen, og det beste kjøpet var Moa fra et Skeid-lag lengre ned i divisjonssystemet. Et kjøp som indre kretser lo av.
Berget Skjølsvik er 22 år neste sommer, og er i en alder der fremskrittene kan komme raskt. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 21.09.2008 23:37 Post subject: |
|
|
Vi skal ha begge deler slik at vi ofte kan ha erstattere allerede i klubben den dagen en spiller forsvinner til større klubber. Utvikling av spillere tar tid og det handler om å være føre var og hvem vet så er plutselig en spiller som Skjølsvik god nok for førstelaget.
En vet heller aldri når en spiller tar steg opp og det finnes mange eksempler på unge spillere som var avskrevet ,men som pluteselig i temmelig voksen alder tar store steg og blir gode spillere. Det er ikke sånn at alle spillere slår igjennom som 18 - 19 åring, det kan god være 22 - 27 år gamle også. F.eks spillte Huseklepp andredivisjon med Åsane når han var over 20 år gammel. Moa spillte andredivisjon for 2 år siden. Morten Moldskred som er langt opp i 20 årene har plutselig blitt en spiss på landslagsnivå. |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 21.09.2008 23:38 Post subject: |
|
|
Det handler ikke om å kjøpe de mest profilerte, men om å kjøpe de som har prestert godt over tid på et høyt nivå, dog er disse ofte profilerte. Da er det større sannsynlighet for at vi kan få en spiller som styrker oss fra dag 1. Ja, du kan finne eksempler på profilerte spillere som gjør det dårlig, men du kan også finne eksempler på uprofilerte spillere som også gjør det dårlig (Pelu og Miller f.eks). Men jeg tør vedde mye på at treff raten er mye større når man handler spillere som har levert på et høyt nivå over lengre tid, enn en som aldri har prøvd seg noe særlig på det nivået.
Bombe at Hæstad blir trukket fram i en slik diskusjon forresten, enda mer bombe at du faktisk glemte å trekke frem Bjørkøy. Dette er jo enten disse spillerene eller talentene, det vet alle.
Det virker som at enkelte her inne kun har ambisjoner for Rosenborg til å være en talentklubb. Det skal vi ikke være, vi skal være en toppklubb. Ikke dermed sagt at en toppklubb ikke kan utvikle talenter, men de baserer seg ikke kun på det. Et kjøp av Skjølsvik ville vært idiotisk i forhold til dagens situasjon, med mindre man ønsker å være med begge bena i et generasjonsskifte kontinuerlig. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 21.09.2008 23:46 Post subject: |
|
|
Skjølsvik vil være gratis som bosmann og det er ikke snakk om at vi skal bruke mye penger ,men han er tilgjengelig og har en del spennede ferdigheter som vi kan få nytte for og i spillerjakten er ferdigheter en nøkkelord en bør ikke se på C.V en bør se på hvilke ferdigheter en trenger og så se om en finner spillere som har disse ferdighetene uavhengig om dem har 15 landskamper eller om dem kommer fra andredivisjon. Det er slik Tromsø, Stabæk, Lyn og Bodø Glimt har bygget lagene sin og hvor ligger dem på tabellen? Så har vi rake motsetningen Vålerenga, Lillestrøm og Viking som har handlet spillere med en sterk C.V, hvor ligger dem på tabellen? |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 21.09.2008 23:49 Post subject: |
|
|
Jeg ser ikke på Skjølsvik som et kjøp som skal gå rett inn i første-11'ern vår. Der har vi bra nok midtbanespillere fra før, spesielt med tanke på at Traore og Strand sannsynligvis må slite benken når alle er klare for spill.
Jeg ser på Skjølsvik som en utfordrer som vi trenger i stallen. Heller Skjølsvik enn en ny sesong med Roar Strand. Dessuten kommer vi til å miste Skjelbred/Tettey om ikke altfor lenge. Da kan det være greit å ha spillere i stallen som Traore og Skjølsvik, som er rede til å ta over for de som forsvinner. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 21.09.2008 23:56 Post subject: |
|
|
Der kom du vel med det stlrste ankepunktet mot å hente han, Brady. Midtbanespillere har vi mer enn nok av fra før. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 21.09.2008 23:56 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: | men han er tilgjengelig og har en del spennede ferdigheter som vi kan få nytte for og i spillerjakten er ferdigheter en nøkkelord en bør ikke se på C.V en bør se på hvilke ferdigheter en trenger og så se om en finner spillere som har disse ferdighetene uavhengig om dem har 15 landskamper eller om dem kommer fra andredivisjon. Det er slik Tromsø, Stabæk, Lyn og Bodø Glimt har bygget lagene sin og hvor ligger dem på tabellen? Så har vi rake motsetningen Vålerenga, Lillestrøm og Viking som har handlet spillere med en sterk C.V, hvor ligger dem på tabellen? |
Hørt om å faktisk gjøre begge deler? Kjøpe spillertyper som vi trenger som også har bevist over tid at han kan prestere på et høyt nivå? Tro det eller ei, man kan faktisk gjøre begge deler. Enkelte her inne har en naiv tanke om at hvis man tar en haug av 3 divisjons spillere med komplementære ferdigheter så blir vi et knallsterkt lag i Tippeligaen. Samhandling og komplementære ferdigheter er knallviktig, men
spillerene som blir hentet må faktisk også være GODE spiller enkeltvis.
* Kjøpe en spiller som passer inn i systemet og som har ferdigheter vi trenger?
* Kjøpe en spiller som har bevist at han kan prestere på et høyt nivå tidligere
Man kan faktisk kjøpe spillere som går under begge disse kriteriene. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 22.09.2008 00:03 Post subject: |
|
|
Det er selvsagt det aller best Joko og det har blitt gjort med f.eks Sapara, Lustig, Annan, og Jarstein samtidig har en tatt sjansen på noen spillere som har spennede ferdigheter ,men som kom fra usikkert utgangspunkt, Stadsgaard, Demidov, Miller, Pelu, Sellin, Traore og Konan og av disse er det kun Miller og Pelu som virker til å gi dårlig valuta for pengene. En slik policy er uansett langt bedre enn å bruke masse penger på å kjøpe spillere bare fordi dem har landskamper jf. Hagen, Bjørkøy, Hæstad, Strand, Karadas, Bakke, Fakiri og Myhre. |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 22.09.2008 00:05 Post subject: |
|
|
Har jeg nevnt at vi skal kjøpe spillere bare fordi de har landskamper? |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 22.09.2008 00:09 Post subject: |
|
|
Nei, men du virker veldig opptatt av at dem har rett C.V istedenfor å se hva dem kan tilby laget uavhengig av hvor dem har spillt før. Jeg stoler på vurderingene til Hamrèn, Hoftun og Torbjørnsen fordi måten dem har aggert på gir meg trygghet på at dem vet hva dem driver med og hvilke spillere vi trenger. |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 22.09.2008 00:13 Post subject: |
|
|
Det er du som er full av fordommer mot meg, ingenting annet. Aldri snakket om at vi skal kun studere cver og gi blaffen i hva slags kvaliteter vi trenger. Jeg har jo lenge vært opptatt av at vi får hurtighet der framme og vært skeptisk til Rade Prica som var en kjempe profil i den danske ligaen, kun fordi han var for lik Iversen. Men at du trodde det om meg, det forsto jeg etter svarene jeg har fått. Men slapp av, jeg er opptatt av komplementære ferdigheter og samhandling jeg også. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 22.09.2008 00:21 Post subject: |
|
|
Selvsagt er du opptatt av komplimentære ferdigheter og samhandling ,men for meg virker det som du blir veldig fort negativ til en spiller som ikke har et renomè som er "Rosenborg verdig", istedenfor å se på hvorfor Rosenborg kunne ha nytte av en slik spiller og hva han kan tilby oss istedenfor å skrike om at vi ikke bare skal handle "adeccoliga" spillere eller ukjente afrikanere. |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 22.09.2008 00:24 Post subject: |
|
|
Jeg er kritisk til å handle flere lottokupponger, det synes jeg vi har handlet nok av med varierende hell i det siste. Det blir mer forutsigbart om vi henter spillere som faktisk har vist seg verdig på et godt nivå tidligere. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 22.09.2008 00:30 Post subject: |
|
|
Hvis kvalitetsikringen/kartleggingen er god vil ikke en spiller fra et lavere nivå nødvendigvis være en så stor risiko. |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 22.09.2008 00:34 Post subject: |
|
|
Ja, det kan vi diskutere i det vide og det brede. Men tror jeg går å legger meg isteden  |
|
Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 22.09.2008 10:01 Post subject: |
|
|
Torbjørnsen har ønsket Tchoyi til Rosenborg før og han var vel han som ordnet overgangen til Odd. Ikke utenklig at det kommer en ny ambefaling nå. |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 22.09.2008 11:10 Post subject: |
|
|
joko- wrote: | Jeg er kritisk til å handle flere lottokupponger, det synes jeg vi har handlet nok av med varierende hell i det siste. Det blir mer forutsigbart om vi henter spillere som faktisk har vist seg verdig på et godt nivå tidligere. |
Er delvis enig med deg, men det spørs om man henter inn spillere for å gå rett inn i første-11'ern eller ikke. Skal man f.eks. hente en spissmakker til Iversen, er jeg enig i at man bør se på spillere som har vist ting tidligere, eller som er ekstraordinære talenter.
Midtbanen vår mener jeg er bra nok som den er for øyeblikket, så det er i den konteksten at jeg foreslår å hente Skjølsvik gratis til vinteren. Han vil være en bra back-up, samtidig som han kan være en fullgod erstatter hvis han utvikler seg riktig det nærmeste året. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 22.09.2008 11:31 Post subject: |
|
|
RBK har gjennom historien hatt mest suksess med kjøpene som ikke har vært av den etablerte sorten, og jeg mener god kartlegging er det viktigste - ikke hva de har vist tidligere. |
|
Back to top |
|
 |
Henrikssen Junior

|
Posted: 22.09.2008 11:31 Post subject: Fyrarkort |
|
|
Tchoyi går vel til fyllekjøreklubben Brann, (Bakke & Gashi). |
|
Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 22.09.2008 11:33 Post subject: |
|
|
Moa's bror er ikke aktuell værtfall...
http://www.tv2sporten.no/...236645.ece _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 22.09.2008 11:36 Post subject: |
|
|
Tror desverre vi kan glemme Forren også vi er for sent ute.
Tror Molde kan få 30-40 millioner for Forren
Norges mest spennede midtstopper er nok klar for større oppgaver enn tippeligaen. |
|
Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 22.09.2008 11:51 Post subject: |
|
|
VG's papirutgave skriver:
Ifølge kildene til Kronen zeitung er det stor sjangse for at Tchoyi har spilt sin siste kamp for Salzburg. Trener Co Adrianse som har vært hovedtrener for nerderlandske Ajax, skal ha vraket Tchoyi fra troppen tidligere i år fordi han ikke silte på trening..
Han var da aldri sånn i Stabæk? _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 22.09.2008 11:53 Post subject: |
|
|
I Stabæk oppførte han seg fint ,men i Odd var det ikke bare snille Somen som var der, det var en grunn til at Stabæk fikk han så billig. |
|
Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 22.09.2008 11:56 Post subject: |
|
|
Hmm.. Somen som erstatter for Ciljan da? Syns? _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
|