English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
16 lag i Eliteserien?
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 78, 79, 80  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
robinla
Veteran

PostPosted: 17.01.2008 21:32    Post subject: Reply with quote

De spiller vel 4 kamper mot hverandre i Skottland? Makan til kjedelig serie spør du meg...
Back to top
View user's profile Send private message
v_olden
Veteran

PostPosted: 17.01.2008 22:42    Post subject: Reply with quote

Kan tenke meg at det fungerer bedre i små land med høy befolkningstetthet enn det ville gjort her til lands.

Men enig at det er jallaopplegg.

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 26.02.2008 10:09    Post subject: Reply with quote

Tre ulike typer lysanlegg som stimulerer gressveksten er nå i bruk på arenaene.

- Fra Trondheim og sørover ville være fullt mulig å ha banene sesongklare nå. Det er kun snakk om å gi oss banemestere de ressursene vi trenger, sier Jarl Stensland, og stryker den ene hånden over det spirende gresset på Viking stadion.

Les mer: Serien kan starte i februar
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ingeman
Veteran

PostPosted: 26.02.2008 13:46    Post subject: Reply with quote

Hvordan spiller de i Danmark egentlig?
Der er det jo bare 12 lag, men de spiller flere kamper enn de norske lagene. Spiller de tre ganger mot hverandre eller noe sånt?
Back to top
Johnny W
Veteran

PostPosted: 26.02.2008 14:11    Post subject: Reply with quote

Tre ganger mot hverandre, ja.
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 26.02.2008 15:49    Post subject: Reply with quote

Vi må gjerne starte serien tidligere, men en høst-vår sesong bør aldri innføres her på berget. Bare se til Danmark, der har man tre måneders ferie midt i sesong, og to måneder mellom sesongene.
Back to top
Johnny W
Veteran

PostPosted: 26.02.2008 15:52    Post subject: Reply with quote

Enig med Kjello. Det blir teit å ha en lengre pause midt i sesongen, enn i mellom sesonger. Og det blir ihvertfall teit å legge inn en lang pause i den perioden hvor banene er som best. Forlenge sesongen i begge ender er ikke så dumt, om det lar seg gjøre rent banemessig. I forhold til E-cup ville det ihvertfall vært en fordel.
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 27.02.2008 05:43    Post subject: Reply with quote

Skutle avslørte på årsmøtet at det er snakk om at Tippeligaen kan bli utvidet til 18 lag om 6-8-10 år.
Back to top
Troilonge
Veteran

PostPosted: 27.02.2008 17:40    Post subject: Reply with quote

Halve Tippeligaen har vel kunstgress snart, så baneforhold burde ikke være noe stort problem. Det skal gå fint med kamper mellom 15.mars og 15.november.

En høst-vår ordning her til lands ville ikke fungert. Tre måneders pause er latterlig lenge. Dessuten får ikke vi fordelen av å være i form når kvaliken starter i august.

Men med 18 lag, altså 34 runder, må det vel være en del midtukerunder?
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 27.02.2008 17:49    Post subject: Reply with quote

Ja hvorfor ikke. En del klubber må vendes til å spille flere kamper. Hvem husker ikke Rekdal som brukte juniorlaget mot Steua i Uefa kvalikken bare for at var for mange kamper....
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 27.02.2008 18:05    Post subject: Reply with quote

attach wrote:
Skutle avslørte på årsmøtet at det er snakk om at Tippeligaen kan bli utvidet til 18 lag om 6-8-10 år.

Spørs om det er økonomi til det egentlig? Kan bli en del gråe lag da....Klarer vi ikke å produsere nok gode spillere selv er det bare å importere Rolling Eyes
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 27.02.2008 18:14    Post subject: Reply with quote

Det vil antakligvis gjøre det enklere for unge spillere med flere kamper og lag, en får flere muligheter til å spille seg inn.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 27.02.2008 19:14    Post subject: Reply with quote

Lett å snakke om 16 og 18 lag i dag, når norsk fotball har stor interesse, er særdeles jevn og det øses inn penger i fotballen.

I mange tråder her og i andre innlegg rundt omkring så spår jeg at denne veksten vil stanse i løpet av 1-2 år. Det vil bli et økonomisk ras i flere klubber, nivået og interessen vil jevnt over gå ned og avstanden mellom klubbenes nivå vil øke.

Dermed flere uinteressante kamper, og da er neppe enda flere lag i eliteserien noe man ønsker seg.

Man trenger jo ikke utvide antall lag for å få en lengre sesong. Sånn som det er nå, så er jo nesten halve serien unnagjort i begynnelsen av juni, på to og en halv måned. Riktignok er det en EM-pause, men dette er gjengs for hver eneste sesong egentlig.

Når 16. mai faller på midtuke blir det ofte to midtukerunder i vårsesongen, og da gjør man unna 10-11 serierunder på to måneder. Utover høsten blir det lenger mellom rundene pga UEFA-datoer og cupkamper som de også har lagt til helgene når det gjelder de siste rundene.

Jeg er i tvil om publikum vil strømme til kamper i noen få plussgrader og enda kaldere i november. Utvider man antall lag må man regne med flere uinteressante kamper i serieinnspurten. Folk tror jeg er mye mer tilbøyelig til å fryse litt på stadion i starten av sesongen, mens alle kamper stadig er interessante.

Jeg tror det kunne latt seg gjøre med en sesong fra rundt 15. mars til 15. november. Det er åtte måneder, som er en måned mindre enn i England.

Vi må nok være så ærlige å innrømme at RBKs mesterligasuksess skyldes at RBK er på sitt aller beste fra kvalifiseringstider og utover høsten. Legger vi om til høst/vår-sesong tror jeg vi kan glemme norske lag i mesterligaen og kanskje i UEFA-cupen også.

I forhold til Danmark har jo RBK en fantastisk mye bedre innsats i e-cup for eksempel, selv om de beste danske lagene neppe har vært dårligere enn RBK i 20 år. At Tampere slår ut Levski er atter et bevis på at vår/høst-sesong er en fordel til de kampene i august.

Jeg innser at 16 lag kommer neste år, men da er smertegrensen nådd for meg. 30 kamper tar 29 uker om man har en kamp i uka. Så kommer internasjonale datoer i tillegg, og man kan legge de tidlige cuprundene på søndager istedet - når alle elitelagene er med uansett.

Da er det ikke noe problem å fylle opp 40 uker med kamper.

Men kjenner jeg NFF rett så legger de vel heller opp til flere midtukekamper på våren og kvartfinaler og semifinaler på helger i slutten av sesongen. Dermed blir det langt mellom kampene for de lagene som er ute av cupen, særlig når det er internasjonale datoer på helg ute i september og oktober også.

I 2005 spilte RBK seks seriekamper i mai, i tillegg til to cupkamper og en Royal League-kamp. Hadde det ikke vært for en treningskamp og to mesterligakamper i september ville de spilt tre kamper i den måneden. Så jeg mener NFF har litt å hente på å sette sammen kampoppsettet bedre også.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
JellyFish
Veteran

PostPosted: 27.02.2008 19:36    Post subject: Reply with quote

Et godt og forseggjort innlegg, kristobal.

Er enig i mye, men usikker rundt interessenedgangen.

Med TV og ikke minst internett/mobil vil vi ha bedre og større muligheter til å følge hver kamp og hver klubb. Flere tjenester (f.eks XYZ-prosjektet) og andre muligheter, blir mulig gjennom disse kanalene, noe klubbene og hele fotball-Norge vil tjene på. Interessen for Tippeligaen har økt sammen med disse tilbudene.

Nye tribuneanlegg rundt om i landet har sammen med media gjort at det også går flere personer på kamp enn tidligere. Slik jeg ser det,er det i dag ingen "trussel" som vil ta interessen vekk fra fotballen. Hva som skulle ta vekk interessen er jeg usikker på. Måtte kanskje være at fotballen tar for mye plass og kveler seg selv.

EDIT: leif
kristobal
Legende

PostPosted: 27.02.2008 20:02    Post subject: Reply with quote

Jeg mener en god del av publikumsløftet de siste årene kan tilskrives nye stadionanlegg. RBK har bortimot doblet publikumsframmøtet på 10 år, enda de sportslig sett er dårligere. Alt som er nytt og bra øker interessen i en periode. Men jeg tror kanskje også denne effekten vil gå over, og at flotte anlegg ikke trekker folk i samme grad i årene framover.

Enig i at ny teklologi kan være enda en plussfaktor. Men jeg er spent på hvor lenge folk flest lar seg lure av TV2s påstander om verdensklasse i Tippeligaen.

Når man ser på hva som presteres ute i Europa, og den jevne serien her hjemme, så er iallfall ikke jeg i tvil om at norsk fotball er et stykke unna det nivået den hadde for ti år siden - relativt sett.

RBK og Brann gjorde forsåvidt sakene sine bra i fjor høst, så det finnes håp. Men jeg vil ikke ta det for gitt med en god e-cupsesong. Til høsten er vi vel tilbake uten lag i det gode selskap både i CL og UEFA i verste fall.

1-3 over to kamper for Brann mot Liverpool i 1997 var naturligvis mange hakk bedre enn 1-8 for Everton i år, og 1-3 mot Juventus for RBKs del samme vår rager nok noe over 1-3 for Fiorentina også.

Dessuten er det altså ikke noe styrketegn for TL at den er så jevn som den er. At alle kamper er åpne er forsåvidt litt morsomt for publikum, men jeg tror ikke norsk fotball hadde tatt skade av å bli litt mer lik de store ligaene hvor stort sett de samme 4-5 lagene er i toppen år etter år etter år for å si det sånn.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 02.03.2008 19:42    Post subject: Reply with quote

Motherwell-trener Mark McGhee vil ha sommersesong i Skottland:

"They do it in other countries such as Sweden and Norway and they seem to do well in European Championships while Rosenborg are always in the Champions League."

Read more: Weather Ruins It For Mcghee
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 07.03.2008 17:48    Post subject: Reply with quote

Tippeligaen er foreslått utvidet fra 14 til 16 lag, fra 26 til 30 seriekamper, som sannsynligvis vil vedtas på tinget kommende helg.

Dersom forslaget går igjennom vil ett lag rykke direkte ned fra Tippeligaen i 2008. De tre beste lagene i Adeccoligaen rykker direkte opp, mens laget på fjerdeplass spiller kvalifisering mot laget som ender nest sist i Tippeligaen.

- Dette er positivt, men det er viktig at dette blir en mellomstasjon. På sikt bør Tippeligaen bestå av 18 lag, sier adm.dir. Niels Røine i Norsk Toppfotball.

Les mer: - 16 lag en mellomstasjon
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 07.03.2008 18:29    Post subject: Reply with quote

Fotballtinget direkte
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 07.03.2008 22:28    Post subject: Reply with quote

Jeg er meget skeptisk til forbundsstyrets forslag om opp- og nedrykksordninger mellom TL og 1. divisjon. Jeg har til og med hatt mailkonversasjon med Boye Skistad om saken, men forslaget ligger til avstemning slik det ble presentert i fjor høst.

Særlig er det en ting som er uheldig, og det er at forbundsstyret foreslår en kvalifiseringskamp mellom lag nummer 14 i TL og 5 i 1. divisjon som en semifinale i et kvalifiseringsspill.

At en enkelt kamp kan sende 14. laget i TL ned en divisjon synes jeg blir helt feil. Så jevnt som det til tider er i vår øverste serie kan det være små marginer som gjør at et lag kommer i kvalifiseringsposisjon. Selv om de skal spille denne ene kampen på hjemmebane så kan de med litt marginer i mot rykke ned på en filleting i denne kampen.

At femtelaget i 1. divisjon skal spille kvalifisering om opprykk er heller ikke heldig. I 2004 skilte det åtte poeng mellom nummer fem og tretten på tabellen. Med så små avstander mellom opprykksmuligheter og nedrykk vil jo 1. divisjon kunne utvikle seg til en kortsiktig kjøpefest.

Jeg synes de kunne latt de to dårligste i TL rykke ned og eventuelt gitt lag 3 og 4 i AL en kvalifiseringsrunde innbyrdes først, hvor vinneren hadde møtt TLs nummer 14 i dobbeltkamp.

Da ivaretar man forbundsstyrets ønske om å gi flere lag muligheten til å rykke opp, samtidig som man unngår at et lag fra TL kan rykke ned på 90 minutter.
Back to top
Moltisanti
Veteran

PostPosted: 07.03.2008 22:49    Post subject: Reply with quote

Hvorfor skal det være så vanskelig for laget fra 1. divisjon? De spiller flere kamper i løpet av en sesong. Skal de i tillegg spille kvallik mellom lag nr 4 og 5 fra 1. divisjon, faller dette på sin egen urimelighet. Hva er vitsen med å favorisere på denne måten?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
kristobal
Legende

PostPosted: 07.03.2008 23:02    Post subject: Reply with quote

Jeg mener man ikke skal favorisere noen jeg, og sånn sett kan de gjerne la tredje siste lag i TL spille dobbeltkamp mot tredjelaget i AL om en plass slik som de gjør i dag.

Det blir imidlertid helt feil å la en enkeltkamp avgjøre nedrykk.
Det er meget stor forskjell på å ikke rykke opp gjennom kval og det å rykke ned i en kval.
Back to top
Moltisanti
Veteran

PostPosted: 07.03.2008 23:30    Post subject: Reply with quote

Synes forslaget er modig. Trodde faktisk ikke pampene i forbundet kunne gå bort fra sitt A4-opplegg med dobbelkamp. All honnør til NFF!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
Ballahl
Veteran

PostPosted: 08.03.2008 01:52    Post subject: Reply with quote

Jeg synes tanken om 18 Tippeliga-lag er dårlig.
16 lag er mye bedre, men 18 næh. Rolling Eyes

Jeg tror ikke Norsk toppfotball er der enda..
16 lag først, hvis det fungerer fint over en 10 års periode og et par av 1 divisjonslagene har hevet nivået sitt så kanskje.

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
torerik
Veteran

PostPosted: 08.03.2008 01:57    Post subject: Reply with quote

Det er da heller ikke snakk om enda, men i framtiden, med tidsramme innenfor det du selv skisserer, så jeg skjønner ikke hvorfor du synes forslaget er dårlig når du i praksis sier deg enig med det.
Back to top
Ballahl
Veteran

PostPosted: 08.03.2008 02:30    Post subject: Reply with quote

For jeg tror faktisk Norge aldri vil få 18 lag som holder TL-klasse.
Jeg burte kanskje fremhevet ordet hvis.

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 78, 79, 80  Next
Page 7 of 80

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb