| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
RbkUrge Veteran

|
Posted: 12.03.2026 10:14 Post subject: |
|
|
Man skjønner det står dårlig til i klubben når det er midtøsten-konflikten som diskuteres på forumet.  _________________ Perché hai tradotto questa frase? |
|
| Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 12.03.2026 10:46 Post subject: |
|
|
Hva med han Ranheim-treneren? Mener å ha hørt at han tok the double to år på rad i øverste divisjon tidligere? _________________ Han snakke som ein gud og træne som ei fett |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7375 Location: South-west coast exile
|
Posted: 12.03.2026 10:54 Post subject: |
|
|
| Christian Eggen Rismark? |
|
| Back to top |
|
 |
Kal-El Junior

|
Posted: 12.03.2026 11:42 Post subject: |
|
|
Hvis RBK faktisk skal hente en ny trener ila. sesongen, så er det egentlig bare ett navn som gir mening for meg: Eirik Horneland.
Folk glemmer litt for fort hva som faktisk skjedde sist. Det var to hovedgrunner til at det ikke funka – og ingen av dem handler egentlig om at Horneland er en dårlig trener.
For det første arva han en spillergruppe som i stor grad var på hell. Flere av dem var i tillegg ganske misfornøyde etter at Kåre fikk sparken. Det var rett og slett ikke en garderobe som var særlig mottakelig for nye ideer eller en ny måte å jobbe på.
For det andre ansatte han feil assistent. Den assistenten ble jo etter hvert direkte latterliggjort av spillerne, og da sier det seg selv at autoriteten i trenerteamet forsvinner ganske fort.
Ser man på hva Horneland har fått til etterpå, så er det jo ganske åpenbart at han faktisk er en veldig dyktig trener. Intens fotball, tydelig spillestil og lag som jobber steinhardt.
Så hvis RBK først skal gjøre en endring, mener jeg helt ærlig at Horneland er den eneste som både kan og bør være aktuell. _________________ My grammar is bad, but my meaning is good. |
|
| Back to top |
|
 |
Ronster Junior
|
Posted: 12.03.2026 12:00 Post subject: |
|
|
| Hvit mann som pusher 50 wrote: | | Hva med han Ranheim-treneren? Mener å ha hørt at han tok the double to år på rad i øverste divisjon tidligere? |
Mener du han som trente den desidert rikeste klubben og fikk hente dyre landslagsspillere, bl a en merittert danske, som spilte kjedeligere og kjedeligere fotball(google og se antall mål scoret pr sesong) og som siden har fått sparken i hver eneste klubb han har vært i, og som vel nå har en helt annen jobb i en middels OBOS klubb? |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
|
Posted: 12.03.2026 12:01 Post subject: |
|
|
| Åja, han ja. Tror vi skal holde oss helvetes langt unna han. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 12.03.2026 12:01 Post subject: |
|
|
| Enig i at Horneland er en bra kandidat, men tviler på at han er interessert. Vil sannsynligvis fortsette i utlandet og det er jo ikke så fristende å ta en klubb du har mislyktes i før. Sliter med å se så mange gode, aktuelle kandidater i Norge, tenker da på trenere som kan være interessert og som spiller med fire bak (nå har vi en 433-stall og da kan vi ikke hente en 352-trener). |
|
| Back to top |
|
 |
NA Junior
|
Posted: 12.03.2026 12:19 Post subject: |
|
|
| Hvorfor tror dere at Horneland er en god kandidat for oss? Jeg ser det ikke |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 12.03.2026 12:27 Post subject: |
|
|
| Henri wrote: | | Enig i at Horneland er en bra kandidat, men tviler på at han er interessert. Vil sannsynligvis fortsette i utlandet og det er jo ikke så fristende å ta en klubb du har mislyktes i før. Sliter med å se så mange gode, aktuelle kandidater i Norge, tenker da på trenere som kan være interessert og som spiller med fire bak (nå har vi en 433-stall og da kan vi ikke hente en 352-trener). |
Selv om Horneland hadde vanvittige dårlige arbeidsvilkår da han var her, er jeg fortsatt ikke overbevist om at han er god match med Rosenborg.
Når det er sagt, har jeg en ganske sterk intuisjon om at han er i dialog med Finnbogason om å ta over om Alfred får sparken i løpet av våren. Det bygger jeg på tilfeldighetene rundt at han dukket opp som tilskuer på en av treningskampene våre akkurat da ryktene i Skottland endret seg fra "Horneland er praktisk talt klar for Aberdeen" til "Horneland kommer til å vente til sommeren for å bestemme seg". |
|
| Back to top |
|
 |
Kal-El Junior

|
Posted: 12.03.2026 12:50 Post subject: |
|
|
| NA wrote: | | Hvorfor tror dere at Horneland er en god kandidat for oss? Jeg ser det ikke |
Fordi RBK først og fremst trenger en tydelig personlighet. Klubben har manglet en sterk ledertype som setter krav, bygger kultur og tåler trykket som følger med å trene RBK. Horneland fremstår som nettopp en slik type. Han er kompromissløs på struktur, krav og arbeidsmoral – og det er egenskaper RBK historisk har vært bygget på.
I en klubb som RBK holder det ikke bare å være en “god trener” taktisk. Du må være en autoritet som kan samle garderoben, håndtere forventningspresset og gjenreise en vinnerkultur. Derfor kan Horneland være riktig type NÅR Affe får sparken.
Jeg tviler også på at han har lyst... På den andre siden kan det jo hende at han føler at han har noe "ugjort" med klubben. La oss leve i håpet. _________________ My grammar is bad, but my meaning is good. |
|
| Back to top |
|
 |
quentez Veteran
|
Posted: 12.03.2026 13:13 Post subject: |
|
|
| robbie wrote: | | Det bygger jeg på tilfeldighetene rundt at han dukket opp som tilskuer på en av treningskampene våre akkurat da ryktene i Skottland endret seg fra "Horneland er praktisk talt klar for Aberdeen" til "Horneland kommer til å vente til sommeren for å bestemme seg". |
Hæ? Er dette velkjent?
Jeg tror Horneland kunne vært en liten åpenbaring for dette laget sånn som situasjonen er nå. Knallharde krav (eksekvert på riktig måte) sammen med en bauta av en kaptein (Svensson) som sammen kan lede en ung talentfull tropp (Bomholt, Chiakha, Volden) i en slags rebuild fra den bunnen vi skrapet i 2025.
Last edited by quentez on 12.03.2026 13:18; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
|
Posted: 12.03.2026 13:15 Post subject: |
|
|
Jeg er heller ikke særlig overbevist at Horneland. Ja, han har utvikla seg (mye) siden sist han var hos oss, men jeg klarer ikke å legge fra meg tanken om at vi kan finne en bedre trener.
Det som i alle fall virker tydelig er at strukturene rundt treneren er veldig mye mer robuste enn når han var her sist. Sportslig avdeling virker å ha tatt kvantesteg etter Finnbogasson-ansettelsen. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 12.03.2026 13:51 Post subject: |
|
|
| robbie wrote: | | Når det er sagt, har jeg en ganske sterk intuisjon om at han er i dialog med Finnbogason om å ta over om Alfred får sparken i løpet av våren. Det bygger jeg på tilfeldighetene rundt at han dukket opp som tilskuer på en av treningskampene våre akkurat da ryktene i Skottland endret seg fra "Horneland er praktisk talt klar for Aberdeen" til "Horneland kommer til å vente til sommeren for å bestemme seg". |
Tviler ikke på at det er din intuisjon, men det er så syltynt og usannsynlig at vi andre trygt kan ignorere det. Det mest sannsynlige er at Horneland tilfeldigvis var i nærheten, at han ikke vil ta over en klubb midt i sesongen da han lærte i St. Etienne at det er vanskelig, og at Finnbogason ikke har tenkt et sekund på å skifte trener (enda). |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
|
Posted: 12.03.2026 13:58 Post subject: |
|
|
| Jeg tror nok Finnbogason har tenkt på det, det håper jeg han har. Vi bør til en hver tid ha en viss ide om hvilke trenere som vi ønsker oss skulle det bli nødvendig. |
|
| Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 12.03.2026 15:09 Post subject: |
|
|
| Jeg håper virkelig at klubben har følere ute. Jeg er ikke overbevist om at Alfred klarer å få dreisen på det, og er vi i sumpa når VM-pausen kommer, så må vi ha rask endring for å redde plassen. Skulle vi komme over et sterkt alternativ før det, og utviklinga er svak, så kan et slikt skifte skje allerede i vår. |
|
| Back to top |
|
 |
Ronster Junior
|
Posted: 12.03.2026 17:17 Post subject: |
|
|
| Det mest naturlige hvis vi skal bytte trener ila sesongen er å se til Bodø. Ikke Kjetil Knutsen, ikke vil han være i interessert i å gå til en dårligere klubb og ikke har vå råd til å lønne han. Men Gaute Helstrup. Vi er så små sammenlignet med Glimt så det er ikke sikkert han hadde ønsket å gå fra assistentrolle i Glimt til å bli sjef her. Men han kan den fotballen vi ønsker å spille etter 2 år under Knutsen. Det er vel snart på tide å døpe det om fra RBK fotball til Glimt fotball. De utøver det bedre enn vi noengang har gjort. |
|
| Back to top |
|
 |
Snabeltann Veteran

|
Posted: 12.03.2026 23:50 Post subject: |
|
|
| Kal-El wrote: | Hvis RBK faktisk skal hente en ny trener ila. sesongen, så er det egentlig bare ett navn som gir mening for meg: Eirik Horneland.
Folk glemmer litt for fort hva som faktisk skjedde sist. Det var to hovedgrunner til at det ikke funka – og ingen av dem handler egentlig om at Horneland er en dårlig trener. |
Det jeg husker var at han kom inn til et lag som hadde vunnet serien fire år på rad, sa de spilte feil og nå la opp kampplan om å kælke ballen fremover og vinne andreballer og fighte i stedet for å spille. Husk at han da snakket til spillere som hadde flere seriegull enn han hadde år på ryggen som trener for voksne, og han kom inn som det åpenbare åttendevalget til jobben og kom fra et lag som spilte møkkafotball for å bite fra seg på toppnivå. Hvorfor i alle dager skulle noen høre på denne fyren? Så hentet han inn spillere som Akintola som skulle starte tidlig for å jage stikkballen ned mot hjørneflagget. La oss ikke hvitmale Hornelands tid i RBK og skylde alt på en mett spillerstall. Han var en forholdsvis uprøvd trener som kom inn i Norges største klubb med fullstendig feil innstilling og filosofi uten noe å vise til. Skjønner godt at spillerne reagerte. Horneland hadde ikke mye sjans til å lykkes, men han ga seg selv null fra første dag.
Med det sagt så er jo Horneland som alle andre fullstendig i stand til å vokse og utvikle seg. Hvis han mot formodning skulle få jobben i fremtiden så er han nok langt mer kvalifisert og klar, og han ville kommet inn i en helt annen klubb og forutsetninger. Men å fremstille Horneland som en eksepsjonelt egnet kandidat og det eneste valget er jo fullstendig feil. |
|
| Back to top |
|
 |
digre Proff
|
Posted: 13.03.2026 02:46 Post subject: |
|
|
Jeg tror denne tråden symboliserer mye av problemet til Rosenborg - oss. Vi har en tråd som signaliserer mistro til den enhver sittende treneren som er på 788 sider. I tillegg er hver eneste kamptråd full av nedsabling av våre egne spillere og støtteapparat. Hvis noen gjør en feil, er de rævva og bør kastes ut. Hvis noen blir skadet er de kjeks - og da glemmer man at fotball er en kontaktsport. Hvis vi taper kamper bør trenerne kastes - og gjerne hente tilbake en vi har sparket tidligere. Det eneste som mangler er at folk snakker om Perry 3.0, Rekdal 2.0 eller Sollied 2.0.
Mange her inne viser en total mangel på forståelse av at fotball er en dynamisk sport hvor utvikling skjer både individuelt og kollektivt. Jeg tror ikke vi kommer til å blande oss inn i noen medaljekamp i år. I så fall blir jeg positivt overrasket. Men - jeg tror vi kommer til å ha mange gode opplevelser og vi kommer til å se at mange tar store steg i løpet av året - også trenerne. |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 13.03.2026 06:19 Post subject: |
|
|
| Flere av spillerne i Brann som har hatt Horneland som trener har uttalt at det var en utrolig god kvalitet på treningene. En kvalitet dem ikke har opplevd under andre trenere. Brann tok jo store sportslige steg under Horneland og han var den viktigste premissleverandøren når de utviklet selve klubben. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 13.03.2026 09:54 Post subject: |
|
|
Horneland er ingen naiv ung romantiker som tror han er den nye Pep
Han er hardcore effektiv fremover rettet fotball.
Som vil passe RBK bra. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Pirlo Veteran
|
Posted: 13.03.2026 12:52 Post subject: |
|
|
| digre wrote: | | Men - jeg tror vi kommer til å ha mange gode opplevelser og vi kommer til å se at mange tar store steg i løpet av året - også trenerne. |
Det er jo lov å håpe, men sliter med å finne konkrete fakta som understøtter at vi vil ta steg. Det vi ser på banen understøtter en filosofi som bygger på kontrollert ballinnehav og høy forsiktighet knyttet til å sende spillere i angrep og ta kontringer. Hvordan skal vi kunne utvikle et godt angrepspill når vi ikke trenger på det i kampsituasjoner? Mønsteret gjentar seg - hvor ofte scorer vi mål uten at det er et resultat av individuelle prestasjoner?
Garderoben er ekstremt skjør, med historikk rundt interne uenigheter, lekkasjer til pressen mv. Jeg føler at vi sitter på en tikkende bombe som utløses ved et par svare resultater, og tviler på at AJ har pondusen til å håndtere det. Vi har også mange unge spillere som naturlig vil ha større utfordringer med å takle motgang.
Spillere brukes ute av posisjon. Det er stor forskjell på å spille høyre- og venstreback, spiss/ving og midtbane/ving/spiss. En spillers posisjon bygger gjerne på flere års erfaring i samme posisjon og rolle, og videreutvikles ved å fortsette i samme posisjon og rolle. Å stadig flytte spillere rundt skader relasjonsbygging, og spillerens mulighet til å utvikle sin rolle. Tipper de fleste trenger minst 3-4 år i en ny posisjon for å kunne mestre denne.
Til tross for vår kontrollerte spillestil raser det inn mål. Vi slipper inn 4 mot Bryne. Man kunne i det minste forventet at vi var solide defensivt med tilnærmingen på banen. Vi får altså verken fugl eller fisk.
Jeg er med på en ombyggingsfase, og at det vil ta tid før vi er oppe på topp 3 igjen. Men vi må da kunne se spor av hva laget forsøker, og tegn på bedring? Hvor er dette? |
|
| Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 13.03.2026 13:12 Post subject: |
|
|
Jeg har vært på Team Alfred hele veien, men kjenner også nå at jeg begynner å føle på likegyldighet når det gjelder å følge med på kampene.
Stort sett er jeg optimistisk, og jeg tror fortsatt Alfred kommer til å bli en veldig habil trener etterhvert, men jeg tror nå, i liket med flere andre, at denne jobben kom for tidlig og da er spørsmålet om vi velger å stå i det løpet ut, uten resultater for så risikerre å kanskje endelig miste ham når/om han begynner å skape resultater.
Evalueringen fra i fjor tilsa at Alfred har tatt til seg ting og tilbakemeldinger fra treningsfeltet støtter også dette, men er det nok og er det tidsnok?
Jeg håper vi iallefall står ved Alfred til vi har en annen kvalifisert kandidat tilgjengelig, og da mener jeg ikke at vi skal kaste Maalen eller Rismark inn som interim med påfølgende 2 års kontrakt, vi MÅ følge den sportslige planen og tørre å stå i det løpet vi har staket ut. Med eller uten Alfred.
La oss håpe at det løsner når serien sparkes igang og at vi får se et sprudlende og offensivt RBK inn mot sommeren!  _________________
| Neeskens wrote: | | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
| Emilie wrote: | | Neeskens, trenger du å låne en tampong? |
|
|
| Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 13.03.2026 14:01 Post subject: |
|
|
Affe J begynner å minne litt om Amorim i ManUnited...
Hvem blir vår Carrick? _________________ Han snakke som ein gud og træne som ei fett |
|
| Back to top |
|
 |
Sjiraff Veteran
|
Posted: 13.03.2026 14:58 Post subject: |
|
|
Har tenkt akkurat den samme tanken.
Snakker bra for seg, ser bra ut på papiret, men kan se ut som filosofien som Alfred prøver å få til er for komplisert for spillergruppen, eller at gruppen ikke vil spille den type fotball.
Under Amorim var det akkurat det samme, alt i media virket bra, men det som kommer fram etter sparkingen forteller litt mer av sannheten.
Staheten kan være det som tar knekken på Alfred men om det som ble sagt om spillestil som ikke fungerte bra etter salg av Nypan og Broholm osv så får vi håpe at alt stemmer og at vi prøver på noe litt enklere framover. _________________ Never Wake A Sleeping Ninja Cow |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 13.03.2026 15:39 Post subject: |
|
|
Syns utseende, prestasjon og underholdning er veldig likt som årets Liverpool under Sloth. Forsiktig, side- eller bakoverpasninger, kontrollere med pasninger men går ikke fort nok, tar ikke overganger, sliter med definert angrepsspill, selger seg selv i jaget på scoring ved å stå naivt, miste ball i farlige situasjoner og bli kontret ned, samt dårlige på defensiv dødball.
Nitrist å se på, og en type fotball som ikke tar gull.
Helt uforståelig for meg å se trenere rundt om som ser ut til å nekte å implementere delen av spillet som er overganger og kontringer som en del av spillet sitt. |
|
| Back to top |
|
 |
|