|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Fosningen Rutinert
|
Posted: 18.07.2022 16:53 Post subject: |
|
|
Rekdal er tydelig på en ting: Han sier at spillerne VET hvordan laget skal spille, og at knapt noe annet lag i Norge har en like klar plan for spillet sitt. Han sier de har trent målrettet på roller og samspill siden januar, og at spillerne kjenner systemet godt.
Men hvordan skal de egentlig spille? Siden jeg ikke ser det på banen, kan noen forklare meg det? Hva er rollene, og ikke minst, hvor er denne svært tydelige planen ute på banen? Om utførelsen er dårlig, så må vi iallfall klare å se hva planen går ut på. Se hva spillerne prøver på. Det skyldes sikkert min manglende innsikt også, men jeg ser rett og slett for lite av hva laget prøver på.
I tillegg skal det jo være svært mye fokus på treningskvalitet og profesjonalitet.
Hva er det Rekdal prøver på? Det er ikke en gang et sarkastisk spørsmål, men et genuint et. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 18.07.2022 17:07 Post subject: |
|
|
Om den løgnen hadde vært sann så hadde Rekdal måttet si opp umiddelbart. Om alle spillerne i troppen vet nøyaktig hva de skal gjør i alle aspekter av hver kamp, men ingen gjør noenting av det de skal noengang - da må enten alle spillerne selges eller treneren må si opp - null tillit.
Men det er jo selvsagt ikke sånn. Kjetil Rekdal sin fotballfilosofi er klin ballen opp og krig. Og den filosofien kjenner jeg igjen hele tiden, vi er bare ikke best i Norge på drittfotball.
Guuuud som jeg håper han sier opp eller får sparken i sommer! Jeg klarer ikke mer sv den depressive dritten han serverer før, under og etter kamp. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 18.07.2022 19:01 Post subject: |
|
|
Egon Olsen hadde også alltid en plan, men den var ikke ofte veldig god.
Jeg tviler ikke på at Rekdal og Frigård har en plan/ide til et visst punkt, men den kan umulig være den beste å oppdrive.
Jeg tror ikke den er veldige sofistikert da det hittil virker som motstanderne greit stopper den.
Men vi ser jo at de har noen flere passninger i trekk nå enn for 3-4 mnd siden. Men de fører ikke til så mange klare målsjanser. Det har stort sett vært gode enkeltmanns prestasjoner når vi har scoret. Ikke noe
Hurtig elegant presist spill og muligheter på blank goal.
Jeg tror vi må stole på at vi har såpass flere gode spillere enn de andre at vi vinner med et mål eller to
Men det er langt opp til Glimt og Molde spille messing.
Dette når ihvertfall jeg mener både glimt og molde er dårligere enn i fjor og året før det. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
bæærnt Rutinert
|
Posted: 18.07.2022 19:05 Post subject: |
|
|
| Det som skjer med Brann og Horneland 2022 bør være av interesse for den som ønsker å forstå hva som er galt med RBK. Verden styrets ikke bare av tilfeldigheter. Ikke følger jeg med på Brann heller, og mulig at det spilles "feil" fotball det i gården, men noe henger ikke på greip. Altså på brakka/Lerkendal. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 18.07.2022 20:21 Post subject: |
|
|
Vi får se hva Brann varter opp med når de er tilbake, eventuelt året etter de er tilbake da det er litt typisk at første sesong etter opprykket er meget bra for så å dabbe av.
Horneland er nok blitt en bedre trener nå enn da han kom i 2019, noe annet ville være merkelig, men den treneren som kom i 2019 og dro sin vei i 2020 manglet nok rett og slett erfaring og egenutviklet filosofi, det var hyllevare fra NFF-land som fungerte greit i Haugesund men ikke her.
Rekdal til sammenligning manger egenutviklet filosofi, tror selv NFF og o store Semb kan si seg fornærmet om vi mener at 3-4-3/3-5-2-en hans kommer fra samme hylle som det de lærer bort er å finne.
Erfaring, det har han. Ikke at han virker ydmyk nok til å lære noe av den. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
| Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 18.07.2022 20:45 Post subject: |
|
|
Er det virkelig noen som fortsatt har tro på at Rekdal klarer å gjøre Rosenborg til et stabilt topplag i Norge, og som av og til hevder seg i Europa?
Anyone? _________________ Du och jag Alfred? …..mmmmmjaannjoo... |
|
| Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 18.07.2022 21:36 Post subject: |
|
|
De finnes.
Men jeg er usikker på om de som forfekter det synet på RBKweb er seriøse eller bare troller. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 18.07.2022 22:12 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | | Om den løgnen hadde vært sann så hadde Rekdal måttet si opp umiddelbart. Om alle spillerne i troppen vet nøyaktig hva de skal gjør i alle aspekter av hver kamp, men ingen gjør noenting av det de skal noengang - da må enten alle spillerne selges eller treneren må si opp - null tillit. |
Dette.
Slik jeg ser det kan det være tre grunner til at vi fremstår som vi gjør.
1. Rekdal har ingen plan for det offensive.
2. Rekdal har en plan, men klarer ikke formidle/implementere denne.
3. Rekdal har en plan og formidler denne, men ingen av spillerne tar instrukser.
I alle tre tilfeller er det én og samme løsning. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Trondhjemsen Proff
|
Posted: 18.07.2022 22:23 Post subject: |
|
|
| eksil wrote: | Er det virkelig noen som fortsatt har tro på at Rekdal klarer å gjøre Rosenborg til et stabilt topplag i Norge, og som av og til hevder seg i Europa?
Anyone? |
Nå har jeg ikke hørt siste podcast, men gutta i Rotsekk har vært altfor positive for lenge. |
|
| Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 18.07.2022 22:29 Post subject: |
|
|
I den grad Rekdal er et problem for Rosenborgs prestasjoner i 2022, et halvår etter ansettelsen og midtveis i sin første sesong, så er han heller symptomet på klubbens problemer, og supporternes urimelige forventninger, gitt fordums storhet.
Fotballen har forandret seg mye siden 1990-tallet, inkludert kravene til klubbdrift, støtteapparat, infrastruktur rundt A-laget, toppidrettskultur, spillerlogistikk m.m. Norske lag og spillere fikk den gangen en fin fordel vis a vis mer teknisk begavede spillere med sin gode fysikk, og en profesjonell innstilling til det å være toppidrettsutøver. Landslaget og Rosenborg hadde sitt 4-5-1 og 4-3-3 med trenere som var visjonære og dyktige, som Drillo, Eggen og Hansen.
Rosenborg vant i lotto da NAE kom hjem til Trondheim og lyktes med å ta laget til toppen i Norge, og vi fikk oppleve spill i Europa på øverste hylle i et knapt tiår. En gullalder alle vi som heiet på laget den gangen skal prise oss lykkelig over at vi fikk oppleve. Sannsynligvis vil vi aldri få oppleve noe lignende igjen, med mindre klubbens nye damelag lykkes på samme måten de neste årene, da revolusjonen vi ser innenfor kvinnefotballen i disse dager ligner veldig mye på den revolusjonære utviklingen vi så på tidlig 1990-tall, mht. profesjonalisering, CL, tv-penger m.m. Interessen rundt damefotball vokser fort, og da gjelder det å være på perrongen når toget går, og kanskje vil Rosenborgs damelag være det norske damelaget som lykkes på samme måten som Rosenborg lyktes under Eggen. Men det kan like gjerne bli Lillestrøm eller Vålerenga. Vi får se.
Rosenborgs herrelag hadde muligheten til å sementere sin posisjon som Nordens beste lag og innta den posisjonen Ajax har hatt på kontinentet i uoverskuelig fremtid, men dårlig styring og sportslig drift de siste 15-20 årene har sakte men sikkert posisjonert klubben utenfor det gode selskap, og ned til den hyllen der vi er per i dag. Et lag som kanskje tar medalje om sesongen går veien, mens mange i og rundt klubben snakker om Rosenborg som om vi fremdeles er den beste kubben i landet. Om vi skal være ærlige med oss selv, så er vi ikke der lenger. Bodø-Glimt og Molde er de to lagene som nå viser vei, og Rosenborg må jobbe godt på mange plan for å gå forbi de to lagene. Å tro noe annet er et selvbedrag, og det gjelder også ideen om at Rekdal er klubbens akilleshæl per i dag.
Dessverre er ikke Rekdal, eller hvilken som helst annen OK topptrener i Norge per i dag, den quick-fixen som kan snu klubbens sportslige forfall. Skal Rosenborg igjen bli dominerende i Norge må vi hente inn en særdeles dyktig trener som vil bli i klubben over mange år, parallelt med at klubben også fremhever seg som minst like god eller bedre enn konkurrerende klubber mht. spillerlogistikk, økonomisk-administrativ drift, godt arbeidsmiljø, godt akademi osv. Og da er det ikke bare Bodø-Glimt eller Molde vi skal lykkes bedre enn, men også andre lag fra øverste hylle i Danmark, Sverige, Nederland, Belgia, m.fl. Uten den beste økonomien er det vanskelig å være det beste laget over tid, ikke mindre om konkurrerende lag lykkes med å spille i Europa år etter år, og den beste økonomien betyr også en beste driften. Jeg tror ikke Rosenborg er den dyktigste klubben på sport og administrasjon blant de lagene vi ønsker å konkurrere med. Sannsynligvis er vi helt ordinære, mens akademiet vårt er vesentlig dårligere enn i mange av de klubbene vi ønsker å konkurrere med.
I tillegg må sponsorene fortsette å være minst like rause som da Rosenborg virkelig var dominerende, og tilskuerne må komme tilbake til Lerkendal, som om vi fremdeles spiller underholdende angrepsfotball. Det spørs hvor lenge det varer.
Min spådom er derfor at lite eller ingenting kommer til å skje til det bedre for Rosenborg i de neste årene, med mindre det nye styret lykkes vesentlig bedre enn det gamle, på det meste jeg har nevnt tidligere. Sannsynligvis vil klubben i stedet etablere seg som et av lagene som lykkes med å ta medalje nå og da, og kanskje spille i Europa enkelte år. Kanskje tar vi ett og annet gullet også, men neppe oftere enn andre lag med gode medaljemuligheter i norsk serie. Ikke ulikt der klubben var før 1988, eller kanskje i årene 2011-2014. En litt heldig treneransettelse og et vel gjennomført generasjonsskifte, og vi får oppleve noe som ligner 2015-sesongen igjen. Kanskje. Og det kan bli mange år mellom hvert seriegull.
Jeg tror derfor det beste som Rosenborg-supporter anno 2022 er å la det synke inn. En era er over. Det som var kommer ikke tilbake, og Rekdal er ingen Messias. Dessverre er neppe Knutsen det heller, selv om han kanskje kunne gjort Rosenborg til det beste laget i landet igjen, og gjenskapt i Rosenborg det han har utrettet i Bodø. Inkludert en spillestil som underholder. Knutsens suksess og den epoken Bodø-supporterne nå nyter er illustrerende for hvor heldige Rosenborgs supportere var som fikk oppleve Eggens mirakler som trener. Hvis Knutsen hadde kommet til Rosenborg og trent klubben denne sesongen, ville vi spilt bedre, tatt mer poeng, og ville klubbens øvrige problemer blitt løst? Vi vet ikke, men på sikt så ville han nok gjenskapt mye av det samme i Rosenborg som i Bodø, akkurat som da en moden utgave av treneren Eggen gjenskapte suksessen i Moss umiddelbart med Rosenborg. På den annen side, ville Knutsens eventuelle suksess ha ført til at Rosenborgs andre problemer i styre og stell ble løst, eller ville suksessen ha tilslørt de utfordringene klubben må løse for å etablere seg i toppen i Norge og Norden? Ikke godt å vite, men jeg tror klubbens hovedutfordring har å gjøre med styret og mangelen på å være trofast til en klar filosofi og strategi som gjennomsyrer alle ledd i klubben.
En god start for det nye styret vil i så fall å være å gå tilbake til klubbens verdier - både postulatene og den spillestilen som publikum forelsket seg i, og å ansette folk utenfra som beviselig har resultater å vise til som man ønsker å oppnå i de ulike posisjonene, fra sportslig og administrativ leder til de som jobber i akademiet, A-trener og støtteapparat forøvrig. Se til Ajax eller en annen klubb som bokser langt over sin egen vektklasse, og lær!
Rekdal og Frigård fortjener uansett å få trene laget ut denne sesongen. Det siste klubben trenger er nok en treneroppsigelse midt i sesong, og kanskje er lagets prestasjoner per i dag helt pari, klubben sett under ett. |
|
| Back to top |
|
 |
Carl Veteran
|
Posted: 18.07.2022 22:36 Post subject: |
|
|
| Zorac wrote: | | 1972 Miami Dolphins wrote: | | Om den løgnen hadde vært sann så hadde Rekdal måttet si opp umiddelbart. Om alle spillerne i troppen vet nøyaktig hva de skal gjør i alle aspekter av hver kamp, men ingen gjør noenting av det de skal noengang - da må enten alle spillerne selges eller treneren må si opp - null tillit. |
Dette.
Slik jeg ser det kan det være tre grunner til at vi fremstår som vi gjør.
1. Rekdal har ingen plan for det offensive.
2. Rekdal har en plan, men klarer ikke formidle/implementere denne.
3. Rekdal har en plan og formidler denne, men ingen av spillerne tar instrukser.
I alle tre tilfeller er det én og samme løsning. |
Han har jo en plan. Enhver trener har det. Men om den er god nok eller godt nok lært bort, er et annet spørsmål. Synes uansett det blir for lettvint av supportere med ymse kompetanse å påpeke hvor faglig svake trenere med utdanning og erfaring er. Noe kan de jo faktisk, selv om spill og resultater ikke er godt nok. Og det må selvsagt Rekdal og Frigård ta ansvar for. |
|
| Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 18.07.2022 23:49 Post subject: |
|
|
@nidaros997
Analysen din treffer på mange måter. Men det er nok ikke så svart som du maler det, når det gjelder muligheten for å snu skuta og etablere noe bra over tid.
Som Eggen sa, det er ikke nødvendig å bruke tid på å bli god. Man kan bli god nå!
Det er veldig lett å se når man gjør noe riktig i fotball. Resultatet blir synlig tvert. En hel kultur og organisasjon må fungere. Men nå er det jo ikke slik at Rosenborg må starte på nytt akkurat. Vi har fasiliteter, penger, en god stall, infrastruktur, kompetanse (til dels, rollene er i alle fall fyllt), etc.
Vi trenger MEST AV ALT en trener alle kan tro på. Da vil mye annet lettere gå riktig veg også.
Hvor mange hadde spådd Glimts reise de siste tre årene for fire år siden? Du verden det snudde fort når de fikk inn en god trener! Nå er fryktelig mye rundt klubben på stell. Langt bedre enn for fire år siden.
Joda, alt må henge sammen i en vinnerkultur slik du påpeker. Men det beste stedet å begynne er å ansette en trener som alle kan samle seg rundt - spillere, organisasjon, omgivelsene, supportere.
Og LSK? En trener med en rock solid ide om hvordan man skal spille, vipps så er øket LSK i toppen igjen etter 25 år i tåka.
Og Molde? Kontinuitet og tydelig stilfilosofi.
Du må gjerne gi Rekdal ut sesongen. Hyggelig det. Men det utsetter bare det uunngåelige. Han er allerede ferdig. Han vil ikke lykkes. Det er overtydelig. Han får det ikke til, slik enkelte argumenterer for i tråden ovenfor her.
Enig med deg i mye. Men treneren er viktigst. _________________ Du och jag Alfred? …..mmmmmjaannjoo...
Last edited by eksil on 18.07.2022 23:52; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 18.07.2022 23:52 Post subject: |
|
|
RS.
Ok, men hva er planen?.
Gjerne opplyse meg her for jeg ser ikke noen plan egentlig.
Jeg ser at de spiller fra sentral stopper til side stopper veldig ofte men så stopper det for meg i å se hva planen videre er for å få ballen i mål.!
Men gjerne forklarer meg det da jeg som de fleste her inne ikke har den trener utdanningen. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 19.07.2022 00:40 Post subject: |
|
|
Jeg tror spillergruppa synes dette opplegget er så trist og rævva at de ikke står bak trenerduoen sin. Og at dette var i gang lenge før første spark på ballen i seriesammenheng.
Så kan man mene hva man vil om holdninger og hvilken posisjon unge spillere som har vunnet nada er i til å opptre blasert og illojalt til gameplan. Profesjonaliteten i dette er en annen debatt, men jeg synes det er åpenbart at dette har hendt. Sant å si; om jeg var en ung og lett på fot midtbanespiller som var glad i ballen ville jeg ha problemer med å kjøpe Rekdals ord selv. Vi har en spillestil for tiden som forfekter det å ikke skape målsjanser. Vi skal male på og trøtte ut Jerv hjemme med kælking, måking, trøkking og løping til de til slutt ikke har krefter igjen til å stå imot på dødball.
Som i det lange (og gode) innlegget over forstår jeg heller ikke hvordan vi kunne ende opp der vi er nå. At vi holder oss med Rekdal som hovedansvarlig for å forvalte det sportslige hovedproduktet vårt. Og at han endatil ble solgt inn av avgående styre som en fanebærer for offensiv og underholdende fotball. Det er et så komisk og uvirkelig narrativ at jeg hadde ledd meg ihjel av det for få år siden. I dag er det den tragiske realiteten.
Og jeg må si meg enig. Klubbens største feilgrep skjedde for tjue år siden da de hadde muskler både økonomisk og renomé-messig til å vokse, sementere hegemoniet og også internasjonalisert klubbdrifta. Vi var, tro det eller ei, en klubb av bra europeisk format med gjenklang fra ti års dundrende suksess. Hvis andre klubber kunne signere fra Baxter/Hodgson-hylla, hvorfor skulle ikke RBK med datidens posisjon være i stand til å få inn en up-and-coming dansk, tysk eller kanskje aller helst hollandsk trenerkapasitet? Sammenlignet med i dag der selv ikke Knutsen eller Geir Bakke er keen på denne jobben, ville det dengang vært et vell av intr. navn villige til å overta etter Nils Arne. I alle fall etter mellomspillet med Åge Hareide.
I stedet gikk man i diamentralt motsatt retning og begynte å se innover i klubben. Og finne Ola og deretter Perry. Finnes det en mer hovmodig og selvgod måte å løse det på? Årene etterpå har vært så fulle av valg i denne samme tankegangen at det nytter ikke å gjenfortelle alt en gang til. Men refrenget har vært at organisasjonen er redd for andre språk, kompetanse som utfordrer deres egen og personer med navn som Kroksæter, Terje Svendsen, Bratseth osv. ikke har hørt om. Senest nå i vinter da Dorsin jobbet med en jugoslavisk trener, men ble blokkert av styret fordi man skal ha det "sikre" valget. Hroar Stjernen, Perry 2, Vikvang, Geriatriske Hareide og alle disse er også "sikre" valg. Men den som intet våger, intet vinner. Rosenborg som klubb har ikke våget en dritt siden de kontaktet Hamrén fra Aalborg og det er fader meg 15 år siden. _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 19.07.2022 08:59 Post subject: |
|
|
Nidaros og Oppmannen  |
|
| Back to top |
|
 |
E.C. Dahls Junior
|
Posted: 19.07.2022 09:58 Post subject: |
|
|
| Fosningen wrote: | Rekdal er tydelig på en ting: Han sier at spillerne VET hvordan laget skal spille, og at knapt noe annet lag i Norge har en like klar plan for spillet sitt. Han sier de har trent målrettet på roller og samspill siden januar, og at spillerne kjenner systemet godt.
Men hvordan skal de egentlig spille? Siden jeg ikke ser det på banen, kan noen forklare meg det? Hva er rollene, og ikke minst, hvor er denne svært tydelige planen ute på banen? |
I første episode av Innsiden var det jo litt om roller og spillestil; Rekdal presenterer et dokument som spillerne skulle sette seg inn i hvor roller var definert i forhold til spillestil etc. Fra 22.30 og utover: https://www.youtube.com/w...vNOuy466XA
Noen som har sett eller lest dette og kan si litt om innholdet?
Ellers har man jo fått noen små drypp her og der gjennom Innsiden fra feltet og garderoben: Når motstander er i ubalanse skal ballen gå fort framover i lengderetning med minst mulig tversover og støtte. Mot etablert skal man angripe bakrom, mellomrom og på kant, prøve å få gjennombrudd, motsatte bevegelser, én møter og én stikker. Om det er trangt/ikke er rom, skal spillet vendes og man prøver motsatt. Tempo på ballen. Mange innlegg, fylle opp med folk.
Har jo sett gode tendenser i flere kamper, men laget er veldig ustabilt... |
|
| Back to top |
|
 |
TAF Veteran

Joined: 24 Jul 2005 Posts: 2819 Location: Eksil i Kristiansand
|
Posted: 19.07.2022 10:17 Post subject: |
|
|
| E.C. Dahls wrote: | Når motstander er i ubalanse skal ballen gå fort framover i lengderetning med minst mulig tversover og støtte. Mot etablert skal man angripe bakrom, mellomrom og på kant, prøve å få gjennombrudd, motsatte bevegelser, én møter og én stikker. Om det er trangt/ikke er rom, skal spillet vendes og man prøver motsatt. Tempo på ballen. Mange innlegg, fylle opp med folk.
Har jo sett gode tendenser i flere kamper, men laget er veldig ustabilt... |
Apropos dette, så synes jeg også at det har vært tendenser i noen kamper - vi vrir og vender på spillet, mange som virker å være påskrudd, og det kommer flere initiativ uten ball. Så har vi ikke akkurat hatt presisjon som står i stil med dette. Vi har også vært flinkere til å ha 4-5 inne i boksen når det kommer innlegg, i motsetning til tidligere sesonger, hvor det gjerne har vært 1-2, med midtspissen virrende rundt nede på midtbanen eller ute på kant.
Nå sist mot AaFK fikk jeg flashbacks til slutten av Kåreperioden: ballen blir sendt i hestesko på håndballvis i bakre firer, mens alle offensive spillere står i ro. Vi har mange spillere foran ball, javel - men ingen av dem beveger seg eller skaper rom for seg selv eller andre. Greit nok at vi møter et defensivt anlagt lag, men det er faktisk lov å bruke beina og hodet, og forflytte seg slik at det oppstår luker og rom å spille i.
Ellers veldig fine innlegg av flere her nå.  _________________ "En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 19.07.2022 12:13 Post subject: |
|
|
Det er riktig at vi enkelte ganger har 4-5 spillere i og rundt 16 når vi slår innlegg.. Men problemet er, slik jeg ser det, at motstanden også har tilsvarende der og er i balanse og har ryggen mot eget mål.
Så synes jeg det går såpass sakte fremover, og lite i medløp, når vi starter spillet fra egen 16 at det er lett å demme opp.
Når vi da enkelte ganger får til et skudd på mål er det gode individuelle prestasjoner type Vecchia.
De prøver sikkert på noe og øver på å få der ut i kampen. Jeg er bare usikker på om planen er farlig nok og vil skape store nok muligheter.
Nå får vi inn nye spillere igjen som kanskje har gode nok ferdigheter på egen hånd til å skape overtall og rom _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 19.07.2022 12:47 Post subject: |
|
|
@nidaros997 mye bra, men et poeng jeg vil kverulere på er Reldal vs Knutsen og quickfix, ingen av de alene er godt nok til å komme dit vi vil, der er vi enige.
Det jeg vil påpeke er at Knutsen kunne ha vært et av flere vesentlige tiltak som ville fått oss på rett vei der hvor å ansette Rekdal er å fortsette å grave hullet vårt større. Men faren er også der at organisasjonen ellers er så råtten at Knutsen ville fått dårlige arbeidsforhold. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 19.07.2022 14:55 Post subject: |
|
|
Folk må selvfølgelig tro og håpe hva de vil, men Nidaros997 har selvfølgelig helt rett.
For meg har tilstanden til klubben i mitt hjerte kokt ned til at: "Vi trenger først og fremst realitetsorientering, riktig kompetanse og en god nok plan".
Jeg har tillit til at styrelederen evner å se dette. Håper at hun er klok og sterk nok til å få organisasjonen med på å endre den uheldige kulturen som klubben både administrativt og sportslig er blitt ledet (eller har lullet seg) inn i. En kultur som, dels uttrykt av klubbansatte selv, men ikke minst i praksis, viser større fokus på geografisk innavl og dertil medfølgende nedprioritering av riktig og spiss nok kompetanse som er i samsvar med visjoner og resultatmål.
Rekdal er ikke nødvendigvis selve Problemet alene, men det betyr selvfølgelig ikke at han er noe å samle på i en realitetsorientert klubb med riktig kompetanse, også til å velge riktig kurs, herunder trener.
Å sparke ham nå vil imidlertid lett kunne føre til nye, lignende feil hvis ikke kursvalget er riktig.
Jeg legger alt mitt håp i styrelederens hender. Amen. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
ricko11 Rutinert

|
Posted: 21.07.2022 12:12 Post subject: |
|
|
Rekdals grunntanke vil alltid være å kontrollere kamper og beholde balanse.
Han er en trener som heller vinner 1-0 enn 4-3.
Han ønsker hurtige vinger med gjennombruddskraft og en sterk spiss som kan holde på ball og som er farlig på innlegg. Gjerne en kreativ midtbanemann eller evt. spiss nr. 2.
Mot etablert blir det da enten å lempe opp på spiss eller støtte/tversover.
Når da ballen flyttes så inni gamprævva tregt rundt i bakre ledd ender det til slutt med alt. 1.
Ellers handler det om kontroll. Han kommer aldri til å spille den fotballen som forventes i Trondheim. Fremtidige seriegull eller ikke så er han en feilansettelse på lik linje med de fleste treneransettelser etter NAE. Rekdal er, om mulig, enda mer inspirert av Drillo enn det Horneland er så vi burde jo vite hva planen er. Gjennombruddshissig umiddelbart etter å ha vunnet ball. Etter de sekundene mente jo Drillo at det var best å bare gi bort ballen og det etterlever jo RBK til terningkast seks- |
|
| Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 21.07.2022 13:47 Post subject: |
|
|
Det er en fornærmelse mot Drillo å mene at Rekdal og Horneland er inspirert av ham.
Her snakker vi Semb som ledestjerne, Drillo gjorde som han gjorde med ganske solide tanker bak. Semb og alt som NFF har utdannet i ettertid har prøvd å kopiere uten å helt ha skjønt grunnidèen og de maktet ikke å utvikle prinsippene heller.
Diego Simeone har demonstrert til gangs at det Drillo holdt på med ikke er avleggs, men man må hele tiden fornye og utvikle det en holder på med, og all god fotball (selv om det ikke nødvendigvis blir mye finspill) krever en god fagmann. Det Rekdal holder på med har ikke blitt utviklet på 15+ år, frosset av Semb og NFF's museumsvoktere, og en god fagmann har han aldri vært. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
| Back to top |
|
 |
E.C. Dahls Junior
|
Posted: 21.07.2022 20:22 Post subject: |
|
|
| ricko11 wrote: |
Mot etablert blir det da enten å lempe opp på spiss |
Vi slår da ikke veldig mye langt? I den grad vi i det hele tatt gjør det, er det vel stort sett bare Hansen.
| ricko11 wrote: |
Gjennombruddshissig umiddelbart etter å ha vunnet ball - |
Dette er jo også Eggen-fotball. Synes det er bra, jeg. I fjor gikk det altfor ofte i sirup. |
|
| Back to top |
|
 |
Bedreviteren Proff
|
Posted: 21.07.2022 21:20 Post subject: |
|
|
Fun fact som 90% ikke er klar over: en spillestil er dynamisk og påvirkes av spillerne man har til rådighet.
Men i et ekkokammer hvor alt handler om nåværende trener og den evige romantiseringen over fortiden er det kanskje ikke så lett å forstå.
Tydeligvis. |
|
| Back to top |
|
 |
Kai88 Veteran
|
Posted: 21.07.2022 21:28 Post subject: |
|
|
| Reka er nødt å være en av disse 90% du nevner. Senest vist med Tagseth som spiss. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
| SITATET |