Kommentar: Sesongkort og godt
Skrevet av Thomas Myren, 31. desember 2012, 15:59
Rosenborg kan håpe på flere tilskuere i 2013. Spørsmålet er hvordan salget av sesongkort vil bli påvirket.Foto: Thomas Karlsen
Tallenes klare tale viser stadig nedgang i salget av sesongkort siden rekordsesongen:
2007: 12 300
2008: 12 000
2009: 10 000
2010: 10 300
2011: 9 000
2012: 7 600
Altså sikrer 40 prosent færre seg fast plass. Personlig mener jeg at hovedårsaken til svikten enkelt kan oppsummeres:
Champions League.
Eller rettere sagt mangelen på sådan.
Utover 90-tallet økte sesongkortsalget kraftig nettopp fordi publikum ønsket å sikre seg muligheten til gjenkjøp av sine plasser til de tre hjemmekampene i gruppespillet. Jubelhøsten 1999 var for eksempel bare 1900 av 14 100 billetter tilgjengelige i løssalg fordi UEFA hadde slått fast at ståplassene i den gamle Klokkesvingen ikke lenger kunne brukes.
Riktig nok tilfalt mange av de resterende 12 200 setene bortesupportere, sponsorer og andre flotte gjester, men tendensen var klar: For å få være med på leken, måtte du ha sesongkort.
I begynnelsen av årtusenet økte salget ytterligere, og la grunnlaget for flotte tilskuertall - trass i sviktende sportslige resultater. I 2005 gikk Rosenborg rett fra 13 strake seriemesterskap til å kjempe mot nedrykk. Likevel ble det satt ny publikumsrekord med 17 541 i snitt.
Den jevne gullstriden med Brann året etterpå ga et enormt byks på hele to tusen per kamp, og høydepunktet ble nådd i 2007 med et tilskuersnitt på svært imponerende 19 903.
Altså stammer rekorden – som i øyeblikket virker veldig vanskelig å slå – fra en sesong der Knut Tørum loset laget til 5. plass!
Betal-TV
Naturligvis er det flere bakenforliggende årsaker til at Rosenborg nesten fylte Lerkendal hver eneste anledning. Det er blant annet ei kjensgjerning at mange idrettslag og skoleklasser i 2007 fikk slengt svært billige billetter etter seg.
Et langt viktigere moment er at manglende medaljestrid gjorde at mange kamper ble spilt som først oppsatt og bare vist på betalingskanalen TV2 Sport. Spesielt var dette normalen i andre halvdel av sesongen.
Hjemmekampene mot Brann i april, Start i mai og Viking i juli var faktisk de eneste som ble flyttet til TV2 mens bare oppgjøret mot Aalesund ble spilt mandag på TV2 Zebra.
Fordelinga av seriekampene på Lerkendal ble dermed som følger:
Lørdag klokka 19: to kamper
Søndag klokka 18: sju kamper, derav tre kamper vist på TV2 Zebra
Søndag klokka 20: tre kamper
Mandag klokka 19: én kamp
Lørdagskamper
Ut i fra godt oppmøte slo Rosenborg fast at hjemmekamper passer best søndager klokka 18. De to lørdagskampene mot Stabæk og Vålerenga ble likevel også begge store publikumsfester.
Jeg drister meg til å hevde at betal-TV kan være en viktigere faktor enn kampdag, gitt at kampene uavhengig av dag ikke begynner for seint. Og nettopp derfor blir det veldig spennende å se hvordan hovedkamp på C More vil slå ut publikumsmessig fra og med kommende sesong:
Fredag klokka 19.00 på TV2 Zebra: én kamp (tredjevalg)
Lørdag klokka 15.30 på C More: én kamp
Lørdag klokka 18.00 på C More: én kamp (førstevalg)
Søndag klokka 15.30 på C More: én kamp
Søndag klokka 18.00 på C More: tre kamper
Søndag klokka 19.00 på TV2: én kamp (andrevalg)
I andre halvdel av serien vil enkelte hovedkamper bli flyttet til søndager klokka 18 grunnet europaliga på torsdager.
I etterkant av forsøket med serierunder på lørdager i 1987 har ikke RBK noe stort erfaringsgrunnlag. Men nettopp i 2007 ble seks strake seriekamper spilt på lørdager i juli, august og september på grunn av Champions League. Besøket på Lerkendal var altså godt, og jeg var personlig til stede på svært fulle stadioner i Tromsø, Bergen og Kristiansand. Jeg tok ikke turen til Drammen, men mange møtte opp der.
De ivrigste supporterne vil i de fleste tilfeller foretrekke lørdagsoppgjør, som verken spiser av feriedagskvota eller gir stramt reiseskjema. Spørsmålet er dermed hvordan den jevne publikummer over tid vil reagere på at for eksempel halvparten av hjemmekampene blir spilt på lørdager, gitt at C More velger Rosenborg-oppgjøret som hovedkamp i omtrent samme takt som TV2.
Jeg tror folk vil møte opp. Lørdag kombinert med betal-TV vil kunne trekke store og små både fra by og land.
Negativ spiral
De som vurderer å kjøpe sesongkort utover vinteren vet derimot ikke hvor mange kamper som flyttet til andre dager enn søndag. Derfor er det andre faktorer som vil spille inn. Bronsemedaljen i 2011 skremte bort 2500 annenhver helg, og trass i tidvis gullstrid i høst sank
tilskuersnittet til enda lavere 13 394.
Derfor tror jeg at det skal mer enn seriemesterskap og godt spill til for at salget skal øke ytterligere og nærme seg nivået for seks år siden. Og jeg tror altså at jevnlige deltakelser i det gjeveste selskapet er nøkkelen. Så nært, men akk så fjernt!
Og flere solgte sesongkort vil altså legge grunnlaget for generelt høyere tilskuersnitt. Andelen sesongkort av de totale tilskuertallene har nemlig vært nokså jevn:
2007: 62 %
2008: 63 %
2009: 57 %
2010: 61 %
2011: 62 %
2012: 57 %
For når flere kjøper sesongkort vil antall tilgjengelige plasser i løssalg naturligvis synke. Dermed øker også behovet for sjøl å kjøpe sesongkort for å være sikret adgang til de mest attraktive seriekampene.
Inntil etterspørselen er tilbake på dette nivået, er dessverre spiralen veldig negativ. De som vet de ikke har anledning til å dra på samtlige 15 hjemmekamper i serien, men som tidligere har kjøpt sesongkort, vil enklere avstå og heller betale for enkeltkamper. Og stadig enklere tilgang til løssalgsbilletter gjør at få nye sesongkortinnehavere kommer til.
Kjernen-tribunen er ytterligere påvirket av det faktum at fri plassering gjør at ordinært gjenkjøp er veldig lavt. Fordi ingen skal beholde sitt sete, venter mange helt til seriestart med å betale for sesongkort.
Det kortsiktige håpet blir dermed at en jevn gullstrid gir spenning som lokker folk til enkeltkamper. Dokumentert sportslig suksess vil deretter kunne øke sesongkortsalget.
Og så får vi altså håpe på at RBK er tilbake i Champions League allerede høsten 2014.