English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2021
Goto page 1, 2, 3 ... 43, 44, 45  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 19.10.2020 09:15    Post subject: Rosenborg 2021 Reply with quote

– Vi går for å vinne neste år. Jeg kan like godt si det: Min misjon er å ta Rosenborg tilbake til toppen, til å ta gull. Klarer jeg ikke det, har jeg feilet, sier Åge Hareide - ærlig.

Les mer: Hareide: − Vinner ikke RBK gull, har jeg feilet
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 19.10.2020 09:51    Post subject: Reply with quote

Han har rett.
Glad han sier det.
Gleder meg til neste år!
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 19.10.2020 10:46    Post subject: Reply with quote

Jeg må se oss gode i år før jeg gleder meg til neste sesong...
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 19.10.2020 12:41    Post subject: Reply with quote

Får nok se et defensivt solid RBK-lag resten av sesongen, men tviler på at det blir noe spektakulært angrepsspill. Det er en vanskelig øvelse å ta over midt i sesong, med begrenset tid på feltet og halve laget borte i landslagspausene. I tillegg så er det jo lite tvil om at det må utskiftninger til i flere posisjoner.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 19.10.2020 12:47    Post subject: Reply with quote

NÃ¥ har jo vi, sammenlignet med i fjor:

Hansen

NY BACK - Reginiussen - NY STOPPER - NY BACK

Konradsen - NY MIDTBANE - NY MIDTBANE

NY VING - NY SPISS - NY "VING"

Så jeg kjøper ikke helt den at det skal så store og altomfattende justeringer på mannskapet til før vi kan forventes å skape sjanser mot Kristiansund, eller gjøre noe annet enn å ligge bakpå, ikke slippe inn mål, og vente på feil fra motstanderen.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 19.10.2020 13:07    Post subject: Reply with quote

Nja, forsåvidt, men det tar tid å sette de offensive relasjonene. Vi har også et par klare svakheter i laget, samt en midtbane hvor både Konradsen og ikke minst Henriksen er et godt stykke unna toppnivå ennå. I tillegg har hverken Ceide eller Adegbenro prestert på en god stund nå. Jeg er heller ikke overbevist om at Dino holder det nivået vi trenger ennå.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 19.10.2020 13:23    Post subject: Reply with quote

Ceide har jo knapt spilt.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 19.10.2020 13:55    Post subject: Reply with quote

Tja, er vel en grunn til det vil jeg tro. Både han og Adegbenro er som sagt svake defensivt, og Ceide var også svak de siste kampene han startet. På samme måte som Adegbenro har vært det. Venstrekanten er jo en av problemposisjonene våre for øyeblikket. Det er ikke en 19åring med begrenset erfaring som skal bære dette laget offensivt. Til det har han for lite sluttprodukt (ennå?).
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 19.10.2020 14:34    Post subject: Reply with quote

Ja, men ok, si at det nå helst skal inn en ny venstreving. Det kan da likevel knapt sies å være veldig mange utskiftninger som kreves for å spille godt offensivt i Eliteserien? Selv om vi skulle satse på Ceïde (eller Samuel) på venstrevingen, ja, til tross for at de har en del å gå på defensivt, så tror jeg jo at

Hansen (Norge A)

Reitan (x Norge U21) - Tore (Norge A) - Holmar (Island A)- Konate (x Sverige U21/A)

Doff - Per (x Norge A) - Markus (Norge A)

Holse (Danmark U21) - Dino (Montenegro A) - Samuel

burde være sterkt nok til å spille ned samtlige av våre potensielle motstandere her hjemme? Det er jo bare tidligere eller nåværende landslagsspillere, og de som ikke er det (Doff og Samuel) er jo spillere samtlige andre lag i ligaen ønsker seg. Vi kan jo dessuten ikke godt vrake mange av våre helt nyinnkjøpte spillere?

Man kan selvsagt lage seg en smørbrødliste over posisjoner man gjerne skulle ha forsterket, ideelt sett, men det er neppe først og fremst kvaliteten på enkeltspillerne som gjør at vi ikke skaper mye sjanser. Det er vel snarere det at vi nå ønsker å gjøre det på tross av lavere risiko, i mer defensiv formasjon, slik at de suksessfaktorene vi hadde i laget ikke lenger er mulige å gjenskape.

edit: Nei, det er ikke en 19-åring med begrenset sluttprodukt som skal bære laget. Enig i det. Men bruker vi ham som en rollespiller (igjen: eller Samuel) så kan han bidra med å gjøre det han er god til hvis vi setter ham opp mot backen sin, og da avlaster han de som faktisk skal bære mye av laget offensivt (Holse, Zachariassen, Dino og helst Henriksen).

edit 2: og hvis man ser på denne oppstillingen, med defensivt sterke Markus Henriksen som venstre indreløper: er det virkelig helt galimatias å satse på en ung venstreving som per tidspunkt har styrkene sine offensivt? Må vi alltid være i stand til å ligge lavt i 4-5-1 og kle av hver vår motspiller en mot en defensivt?
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 19.10.2020 15:14    Post subject: Reply with quote

Er ikke uenig i at det ikke går an å spille på høyere risiko, men å få til en offensiv samhandling tar litt tid. En må se litt på situasjonen vi var i her også. Hareide overtok et kaoslag midt i en periode med 2 kamper i uka. Da har man altså 1, kanskje 2 treninger i uka hvor man faktisk får gjort noe annet enn restitusjon og kampforberedelse.

Da er det fornuftig å ta tak i det som faktisk er enklest å rette opp først, altså presshøyde, avstand mellom lagdeler, generelt strukturen i laget. Det er faktisk det eneste riktige å gjøre i en slik situasjon mener jeg. I tillegg så har vi da noen spillere som ikke er i kampform. Henriksen er ganske langt unna, Konradsen er ikke i nærheten, Ceide/Adegbenro har ikke vært i nærheten. Det gjør ikke saken veldig mye enklere.

Nå får vi dog noen uker med bare 1 kamp i uka, uten landslagsavbrekk, og da bør det absolutt være muligheter til å forbedre det offensive. Men å forvente at dette laget skulle gnistre offensivt allerede nå er ganske urealistisk mener jeg. Selv Eggen hadde slitt med det når det er 1 trening i uka, eller halve stallen er borte med landslag.
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2488

PostPosted: 19.10.2020 16:18    Post subject: Reply with quote

Laget må i det minste opp mange nivåer for å kunne diskutere gull. Det laveste nivået må være langt høyere. En ting er å tape poeng på forspilte sjanser, men når vi skaper så få sjanser som vi gjør gjennom flere kamper gir det en liten bekymring. Uansett om Åge er ny eller ikke. Spillerne har tross alt spilt sammen lenge, sett bort fra Henriksen, men han har trent med laget siden sommer.
Synd at vi går mer for en 4411 lignende formasjon og ikke en ren 433. Vif spilte til tider ut sandefjord i går, og spilte generelt bra fotball gjennom hele kampen. Å ha to sittende midtbanespillere i rbk betyr at den som i utgangspunktet skal spille sentralt i rbk er for dårlig (min påstand)...
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 19.10.2020 17:10    Post subject: Reply with quote

Helt enig med Sløvsekken.
Å starte med å fikse det defensive er både fornuftig og trolig.

Samtidig er nå førsteellever god nok til å skulle kunne rundspille samtlige lag i Eliteserien. Derfor er jeg meget positiv til neste sesong. Tror vi får se mer og mer relasjoner som klikker utover høsten, men angrepsspillet vil nok ikke sitte 100% før neste år.

Slik jeg tror Ã…ge tenker:

Klubb:
1 Fiks førstellever asap
1 Sørg for et grunnleggende støtteapparat som gir førstelaget den støtten som er nødvendig
2 Bygg stall og sett tydelig utviklingsfokus for akademi og andrelag

Spill:
1 Sett en defensiv struktur og fokuser på et forenklet sett av løsninger for å eliminere 99% av personlige feil
2 Terp på offensivt samhandlingsmønster, øv på å balansere risiko
3 Utvid repertoire for offensivt mønster slik at ulike varianter kan benyttes avhengig av motstander / underlag / situasjon
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 19.10.2020 17:54    Post subject: Reply with quote

Det er helt rett å starte med det enkle for å ta poeng. Det betyr det defensive. Det tror jeg fort kan berge topp 3. Vi hadde garantert tapt mot KBK uten Hareides kløkt. 1 poeng borte mot KBK etter landslagssamling er greit nok selv om prestasjonen var dårlig. Det blir bedre med fulle treningsuker.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 19.10.2020 18:54    Post subject: Reply with quote

Jepp. Det ville vært tøvete begynne med angrepsspillet med et lag som ikke evner å vinne ballen. Man må lære seg å stå oppreist før man kan øve seg på ballett.
Back to top
View user's profile Send private message
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1197
Location: Oslo

PostPosted: 19.10.2020 19:59    Post subject: Reply with quote

Enig i det som er skrevet av flere. Har faktisk god tro på at Hareide kan få laget på rett kjøl! Når det defensive etter hvert kommer i orden kan det offensive videreutvikles. Tror dette blir bra allerede neste år!! Smile
Back to top
View user's profile Send private message
gurgla
Veteran


Joined: 17 Aug 2014
Posts: 1363
Location: Alta

PostPosted: 19.10.2020 22:41    Post subject: Reply with quote

Det sløvsekken sa Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
håpløs
Veteran


Joined: 28 Jun 2015
Posts: 1207

PostPosted: 20.10.2020 00:03    Post subject: Reply with quote

Åge skal få vinter og vår.
Han tester jo også ut enkelte spillere nå.

Men når en er i en slik situasjon så er det merkelig at vi ikke gjør enklere valg offensivt. Altså bakrom.
(og at vi slår så dårlige cornere)

Jeg er også overrasket over at vi ikke kjører langt mot Valsvik siste 10+ mot PSV. -Lave stoppere, lite innkjørt forsvar.
Han gjorde dette mot Celtic og Polen fra start.

Drømmen min er at Edvard tar steg og kan spille sentralt, men tror fysikken taler imot.
-Enig at Per da passer best.

Doff er bra, men synes han har litt å gå på i passene sine, -han er for lett å lese og slurver litt for mye.

Synes Åge er litt småpassiv fra benk nå, tror det starter skikkelig 2.januar.
Midtbanen er god, men ikke hvis vi skal spille kun på fot.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 20.10.2020 10:25    Post subject: Reply with quote

Jeg sier bare én ting: aldri noen gang når kampprogram brukes som unnskyldning for at laget spiller defensivt og ikke skaper sjanser har vi sett noen forbedring etter en 'god treningsperiode'. Det pleier vanligvis å etterfølges av den svakeste offensive prestasjonen noen gang. Det hjelper lite med mer tid til trening hvis den uansett ikke brukes til offensiv drilling.

Under Henriksen gjorde vi noen enkle, umiddelbare grep for å satse på mer offensiv fotball. Det så vi med en gang både i sjanseskaping, målproduksjon og spill, selv i en periode med crazy bananas mye seriekamper. Vi kom oss vel aldri helt opp på ønsket nivå, men så er jo heller ikke Henriksen noen hovedtrener av kjempeformat.

Man må altså se litt på hvem treneren er som type også, og hvilke valg som tas. Hareide velger ikke bare å fokusere på å trene defensiv struktur, han velger også å endre til en mer defensiv formasjon og bruke mer defensive spillere. Det er jo ikke spesielt utviklende dersom det vi egentlig ønsket var å få de spillerne med gode offensive ferdigheter til å fungere i en god defensiv struktur, og med mindre planen er å kvitte oss med alle de spillerne som nå er vraket til fordel for de defensive alibiene er det dårlig bruk av kamptreningen i høst.

Jeg tror fortsatt Hareide er det beste valget vi kunne fått som trener nå, men det var alltid mer på tross av hans grunnleggende fotballfilosofi, og på grunn av hans gjennomslagskraft med tanke på å profesjonalisere apparatet rundt A-laget på. Og jeg synes vel egentlig at starten på hans RBK-tilværelse har vist nettopp dette. Det at han lener seg så hardt bakover nå synes jeg likevel er litt foruroligende, for det minner om manglende tiltro til offensiv plan.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5433

PostPosted: 20.10.2020 10:54    Post subject: Reply with quote

Gjorde vi ikke det under Kåre da? Fra H14 til seriestart i 15’.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 20.10.2020 11:01    Post subject: Reply with quote

Høsten 14 scoret vi 32 mål på 13 kamper under Kåre (2,46). I 2015 scoret vi 73 på 30 (2,43). Forandringen var umiddelbar, og grunnen til at den midlertidige hovedtreneren ble permanent hovedtrener.

SÃ¥ takk for det utmerkede eksempelet Smile
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 20.10.2020 11:22    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Jeg sier bare én ting: aldri noen gang når kampprogram brukes som unnskyldning for at laget spiller defensivt og ikke skaper sjanser har vi sett noen forbedring etter en 'god treningsperiode'. Det pleier vanligvis å etterfølges av den svakeste offensive prestasjonen noen gang. Det hjelper lite med mer tid til trening hvis den uansett ikke brukes til offensiv drilling.


Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 20.10.2020 11:56    Post subject: Reply with quote

Tja, hvem har vi hatt som trenere siste 20 år som har forsøkt dette da?
Hamren kanskje? og Hareide forrige gang?
Ingen av de to hadde en situasjon som lignet på dette.

Jeg ser skepsisen, men forstår Åge godt. Så håper jeg at vi får se mer offensiv moro etterhvert.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 06.11.2020 19:20    Post subject: Reply with quote

Skadehistorikken kan ødelegge Rosenborg-framtida til spillere som Anders Konradsen, Pål-André Helland og Samuel Adegbenro.

- Du må se på spilletida deres og skadehistorikk. De er både kjekke gutter og gode fotballspillere, men samtidig vet du at du kommer ikke veldig langt med kjekke gutter som ikke spiller fordi at de er skadd, slår Åge Hareide fast.

Les mer: - Det går utover laget
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3429
Location: Trondheim

PostPosted: 07.11.2020 14:03    Post subject: Reply with quote

Jeg tror kanskje trekket med å prøve Dof på venstrekant er fordi Samuel drar og de ønsker en backup hvis Ceide blir skadet. Dette hvis Rasmus blir spiss. Da slipper de bruke penger der!!. Kun en tanke.. jeg tror også de vurdere den nye svenske backen fra Djurgården like mye som en midtstopper, då konate blir bedre og bedre,!!.
Helland vil nok bli med videre som innbytter...
Jeg er sikker på at de leter etter en bedre høyreback og høyrekanten.
Antar da at Holse blir på topp i snudd V og høyre indreløper i normal V
Ã…sen eller Kon drar tror jeg...
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 08.11.2020 00:48    Post subject: Reply with quote

Zachariassen på kant var nok neppe noe annet enn en kontra på Espen Ruud. Så funket det såpass bra i den kampen at de prøvde det en kamp til, dog uten spesielt hell der. Samtidig som både Ceide og Adegbenro hadde vært svake de siste kampene de hadde spilt på det tidspunktet.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3 ... 43, 44, 45  Next
Page 1 of 45

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb