English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2021
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 43, 44, 45  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
bæærnt
Rutinert


Joined: 30 Jun 2005
Posts: 875

PostPosted: 21.06.2021 15:08    Post subject: Reply with quote

Når Island kan produsere god kvalitet og kvantitet på skrint befolkningsgrunnlag, så må det være mulig å få til noe produktivt i Trøndelag også. Antar at det kanskje handler mer om holdninger enn noe annet. Og der har vi kanskje for få læremestre og konkrete eksempler å vise til innen lagidrett ? Ballbinge- og plastgenerasjonen har tilegnet seg ok ferdigheter, men det skranter nok litt på andre områder. Ta bare en titt på det norske landslaget.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 21.06.2021 15:53    Post subject: Reply with quote

Tror ikke ballbinger eller hva man spiller på har så mye å si, Cristiano Ronaldo vokste vel opp på en asfaltbane?

Aller viktigste er at en dyrker fram vinerskaller som jager marginene, står igjen lenge etter at de andre går hjem, ikke gir seg før de ikke klarer et eneste løft eller intervalldrag osv.

Tror forskjellen på langrenn og fotball (i Norge) er at skal du leve av Langrenn så må du opp på verdenstoppen hva gjelder kvalitet på treningen, mens i fotball så holder det med å være blant de 3-400 (i Norge) som trener best. I langrenn så finnes ikke "godt nok", i fotball så er det nok litt for lett å føle at en er "god nok", så er det ikke like lett å skille i fotball, en langrennsløper måles på resultatlista, en fotballspiller kan sitte å påstå at han er så god offensivt at han trenger ikke jobbe bakover (en fotballtrener kan sågar fortelle ham at det er greit).

Islendingene har ganske åpenbart en kultur hvor det er lettere å få idrettsutøverne deres til å ha det ukomfortabelt, for ikke å si vondt, og kjøre på.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 21.06.2021 16:04    Post subject: Reply with quote

Det handler vel litt om spissingen som gjøres også, eller ikke gjøres da.

Det er jo i Norge en generell motstand mot å spisse i ung alder, og det gjenspeiles jo også i at RBK ikke blander seg i nevneverdig grad før spillere er i junioralder (G16 er det det som er laveste ?). Frem til det så trenes de fleste spillerne i hovedsak av mer eller mindre hobbyamatører (dvs frivillige og foreldre) rundt om i diverse klubber.

Ser man da på rekrutteringsgrunnlaget, så er det pr. i dag 69500 spillere i aldersgruppen 13-19 i Norge. Om man da antar en jevn fordeling i landet, så er det altså 6950 spillere i dette sjiktet i Trøndelag. Fordeler man likt på hvert årskull kommer man ned i underkant av 1000. De reelle tallene vil jo dog være lavere, siden det er frafall hvert år (dvs det er flere på 13 år enn 19 år). Så må man trekke fra de som bare driver på breddenivå og ikke kan, vil eller evner å satse på en profesjonell fotballkarriere.

Man snakker kanskje om maks 100 reelle spillere i året, hvorav man da skal gjøre 2 av de til eliteseriespillere som er gode nok til å spille på RBK. Det er ganske ambisiøst, spesielt om de ikke får kvalifiserte trenere før de når junioralder.
Back to top
View user's profile Send private message
Bedreviteren
Proff


Joined: 23 Jan 2021
Posts: 334

PostPosted: 21.06.2021 16:51    Post subject: Reply with quote

Det fremstår som at Hareide er mest opptatt av å ha de 11 "beste" spillerne på banen framfor å ha det beste laget. Det kan være to forskjellige ting.

Blant annet må det lages plass til Holse som indreløper. På vingen er han maksimalt mediocre, men som indreløper har han vært meget god.

Jeg spekulerer også i hva han ser i Dino. Slik jeg ser det er ikke Dino verdig en midtspiss-plass på noe eliteserielag. At han hadde en god periode i fjor er ikke et godt argument; fotball er ferskvare og det er det han presterer i dag som må vurderes.

Ceide har dessverre også floppet helt. Da er det ekstra leit å se at vi ga bort Adegbenro som har puttet 6 på 7-8 kamper i nabolandet. Jeg liker at de satser på han og han har definitivt et potensial, samtidig er han såpass dårlig defensivt at han rett og slett ikke kan starte kamper enda.

Alternativt må han fritas for defensivt ansvar og laget tilpasse seg deretter, noe jeg tror er en dårlig idé. Da er det bedre at han får de siste 20-30 min.

-My opinion
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 21.06.2021 18:51    Post subject: Reply with quote

Adegbenro va Ceide er klassisk dysfunksjonell rbkkultur hvor passet styrer valget foran alt annet.
Back to top
View user's profile Send private message
Der Kaiser
Rutinert


Joined: 22 Jun 2013
Posts: 903
Location: Norway

PostPosted: 25.06.2021 21:10    Post subject: Reply with quote

Hvordan er det vi har behandla Åsen og Helland egentlig? Helt jævlig å se det intervjuet...
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 25.06.2021 21:13    Post subject: Reply with quote

Der Kaiser wrote:
Hvordan er det vi har behandla Åsen og Helland egentlig? Helt jævlig å se det intervjuet...


Jeg synes det var mest.. Merkelig. At spillere blir "til overs" når det kommer inn ny trener er da overhode ikke noe spesielt. Jeg skjønner det er tøff beskjed å få fra klubben man elsker, men det er slik bransjen fungerer.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3431
Location: Trondheim

PostPosted: 25.06.2021 21:46    Post subject: Reply with quote

Vi har super kondisjon. Vi bruker droner på trening og vi har gps og søvn målere. Vi har analyse ekspert og mental trener og idretts professor. Vi har individuelle oppfølginger med alle spillerene.
Vi har topp moderne fasiliteter. Vi har ALT.
Men å treffe en medspiller på 3 meter klarer vi ikke.
Å dempe en ball og spille den fremover og løpe klarer vi ikke.
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
mirar
Veteran


Joined: 09 Jun 2006
Posts: 1819

PostPosted: 25.06.2021 21:56    Post subject: Reply with quote

Erik Hamren skulle visstnok være klar til og ta over med en gang?
Back to top
View user's profile Send private message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3113

PostPosted: 25.06.2021 22:02    Post subject: Reply with quote

Dette må muligens være noe av det mer pesimistiske jeg har vært til Rosenborgs fremtid i lang tid. Akkurat nå har null tiltro til nåværende trener men har enda mindre tiltro til at denne klubben skal finne noen som kan gjøre en bedre jobb.
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3431
Location: Trondheim

PostPosted: 25.06.2021 22:08    Post subject: Reply with quote

Det er ingen glede og entusiasme i laget. De virker krampaktig og forknytt og nervøse helt uten selvtillit. De virker oppsksget og totalt i villrede.
Treneren er usikker på om han orker fortsette..
Er det totalt kaos.
Det virker også som det er uenighet og distanse i trener teamet!
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 25.06.2021 22:19    Post subject: Reply with quote

mirar wrote:
Erik Hamren skulle visstnok være klar til og ta over med en gang?


Nei.

I det intervjuet han ga til en avis for noen uker siden så sa Hamrén at han skulle ha en operasjon nå i sommer og kom til å være i rehabilitering utover høsten. Men man vet jo aldri. Operasjonen kan jo kanskje settes litt på vent, eller noen kan vikariere frem til han tar over laget for fullt på nyåret.
Back to top
View user's profile Send private message
Carl
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 924

PostPosted: 25.06.2021 22:37    Post subject: Reply with quote

Ikke kneoperasjon vel?
Back to top
View user's profile Send private message
Snabeltann
Rutinert


Joined: 07 Jul 2012
Posts: 957

PostPosted: 25.06.2021 22:53    Post subject: Reply with quote

Der Kaiser wrote:
Hvordan er det vi har behandla Åsen og Helland egentlig? Helt jævlig å se det intervjuet...


Åge Hareide er ikke akkurat en som går rundt med silkehansker. Mer stålhanske med pigger på. Virker som både Åsen og Helland har blitt unødvendig dårlig behandla i det som i utgangpunktet er en fair enough situasjon hvor trener ikke ønsker å satse på de.
Back to top
View user's profile Send private message
Letterkenny
Rutinert


Joined: 01 Aug 2017
Posts: 719

PostPosted: 26.06.2021 00:06    Post subject: Reply with quote

Rosenborg BK har store problemer. Og problemene stikker dypt. Tror det må en stor opprydning og en strategi-endring til. Jeg sitter selv i styret for flere internasjonale bedrifter, og har nettopp gått ut av ledergruppen i et internasjonalt selskap. Felles for alle disse organisasjonene har vært sunne styringsprinsipper, vinnerkultur, struktur og målrettede incentiver.

I dagens RBK er det i prinsippet styret som sitter med operasjonell beslutningsmakt. Hvordan kan man sørge for at en bedrift oppnår sitt fulle potensial dersom CEO er den som bestemmer, men ikke har makt til å verken si opp eller ansette nøkkelpersoner?

I RBK er det styret som ansetter hovedtrener. Hovedtrener er hovedansvarlig for det som foregår på banen, men har ikke mulighet til å velge sportsdirektør. Sportsdirektøren har ansvar for sport, og kjøp og salg av spillere, men har ingen beslutningsmakt for hvem som skal forvalte det sportslige på treningsfeltet. Sportsdirektør har dermed ikke mulighet til å hente en hovedtrener som passer sin filosofi, og hovedtrener Vice versa. Så har vi daglig leder som har ansvaret for driften av klubben, og etter hva jeg forstår rekrutterer sportsdirektør.

Hvem bestemmer over hvem? CEO bestemmer over SD, hovedtrener bestemmer over spillerne, SD bestemmer i prinsippet over ingen, og styret bestemmer over CEO og hovedtrener. Og alle er de avhengige av hverandre for at det skal flyte godt. Det er til å få fnatt av!

Videre så stiller jeg spørsmål til kompetanse. Når CEO ikke har makt over det sportslige så blir jobben han/hun utfører i prinsippet en bigesjeft. Og ut fra det jeg ser så er det etablert en familiær åpenhetskultur i organisasjonen som sikkert er behagelig å jobbe i. Og denne kulturen smitter over i alle ledd i organisasjonen inkl. sport. Jeg savner en vinnerkultur som gjennomsyrer hele organisasjonen. Man må påse å spise for ikke å bli spist. Det er alt for komfortabelt å komme til RBK, enten det er i markedsavdelingen eller i sport. Mennesker må stilles krav til, hvis ikke vokser det fram en kultur hvor det å være hyggelig og «en ålreit type» er det viktigste. I de best presterende miljøene i næringslivet blir man tatt ut dersom man ikke leverer i prøveperioden. Jeg banner på at det aldri har skjedd i RBK.

Videre, når et selskap vokser og beveger seg til å bli på størrelse med RBK er det ytterst nødvendig med klare strukturer, roller og ansvar. Da kan ikke styret sitte å bestemme litt, CEO forvalte en del av driften, og SD og hovedtrener jobbe «sammen» i siloer.

Blir du som spiller eller trener hentet til RBK, får du trolig et par millioner i lønn med bonus på toppen. I alle organisasjonene jeg har jobbet i har de ansatte hatt en normal årslønn med en solid bonus på toppen. En selger kan f.eks. ha 450k i grunnlønn, men med prestasjonsbasert bonus har de likevel dratt inn opp til 2 mill i året. Disse bonusene er skrudd sammen på en måte som gjør at man må prestere individuelt for kollektivets beste. Overført til RBK burde det være en lav grunnlønn med en prestasjonsrettet bonus. Og er det en offensiv og underholdende fotball vi søker, bør bonusen også knyttes til antall tilskuere/markedsinntekter, og ikke kun resultater. Naturlig vis med en fet bonus dersom vi vinner serie og spiller i Europa. Dette genererer inntekter til klubben, som igjen fører til en sunn klubbdrift.

Jeg er lei av å se spillere bli hentet til RBK hvor de er fornøyde. Vi må slutte å se på oss selv som en storklubb, men heller tenke mer kommersielt i retning at vi må hente sultne spillere med videresalgspotensial. Og de trenger ikke få slengt 2 mill i trynet «fordi nå har du kommet til Norges største klubb». Vi må tenke at vi er i utfordrerposisjon!

Klubben er sett utenfra gjennomsyret av amatørskap. Nei, gi meg en runde som styreleder evt. CEO så skulle jeg tatt tak i mye!
Back to top
View user's profile Send private message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 26.06.2021 01:52    Post subject: Reply with quote

Dorsins jobb burde kanskje også evalueres? Hva med de fagre ord om speider(e), det begynner å bli lenge siden han sa at det ble arbeidet med det.
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 26.06.2021 05:28    Post subject: Reply with quote

6Strand wrote:
Klubben er sett utenfra gjennomsyret av amatørskap. Nei, gi meg en runde som styreleder evt. CEO så skulle jeg tatt tak i mye!


Meget bra poengtert. Rbk er ferdig som en stolt storkllubb. Det har blitt et nav for eksrbkere og snille trøndere.
Back to top
View user's profile Send private message
JER
Senior


Joined: 15 Aug 2017
Posts: 165
Location: Østfold

PostPosted: 26.06.2021 06:30    Post subject: Reply with quote

6Strand wrote:
Rosenborg BK har store problemer. Og problemene stikker dypt. Tror det må en stor opprydning og en strategi-endring til. Jeg sitter selv i styret for flere internasjonale bedrifter, og har nettopp gått ut av ledergruppen i et internasjonalt selskap.


Dette mÃ¥ være det mest saklige innlegget jeg noen gang har lest her, amen! 🙌🏼
Back to top
View user's profile Send private message
Trolljkar
Rutinert


Joined: 01 Mar 2014
Posts: 865

PostPosted: 26.06.2021 10:32    Post subject: Reply with quote

6Strand wrote:
Rosenborg BK har store problemer. Og problemene stikker dypt. Tror det må en stor opprydning og en strategi-endring til. Jeg sitter selv i styret for flere internasjonale bedrifter, og har nettopp gått ut av ledergruppen i et internasjonalt selskap. Felles for alle disse organisasjonene har vært sunne styringsprinsipper, vinnerkultur, struktur og målrettede incentiver.


Tommel'n opp! Meget bra skrevet
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 26.06.2021 10:44    Post subject: Reply with quote

Hentesveis wrote:
Dorsins jobb burde kanskje også evalueres? Hva med de fagre ord om speider(e), det begynner å bli lenge siden han sa at det ble arbeidet med det.


Det er, som Strand sier, lite vits i å evaluere jobben SL gjør, så lenge organiseringen i praksis motarbeider jobben SL skal gjøre.

SL kommer hele tiden med kandidater nåværende trener ønsker. Så ansetter styret en ny trener, som ønsker noe helt annet, og SL skal da plutselig hente helt andre typer, og de han hentet i fjor ser helt malplaserte ut.

RBK's organisering er desverre omtrent det eneste de har bevart etter NAE, men det burde vært det første de fjernet.

NAE var et unikum som klarte å styre hele organisasjonen over lang tid etter en fast kurs. Uten et slikt unikum som trener, må drt være en ryddig organisering hvor trener legfes under SL. Det blir da SL's jobb å skape kontinuitet over tid i både spillerkjøp og trenervalg, slik at klubben kan styre etter en stø kurs.
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3431
Location: Trondheim

PostPosted: 26.06.2021 10:49    Post subject: Reply with quote

RBK har alltid vært en styre styrt klubb. Jeg kjenner ikke til noen annen bedrift hvor styret deltar såpass mye i den daglige driften av et selskap.
Dette stammer helt tilbake til da klubben ikke hadde økonomi til å ansette nok folk til å lede klubben og styre medlemer brukte mye av sin fritid på gratis arbeid i klubben.
Styre medlemer har daglig gått på brakka i mange år.
Det tror jeg er årsaken til at vi har fått den strukturen vi har.
Man blir mere venner og kolleger og ansvarsområder flyter litt utover alt.
Det ansette venner og kjente og kompetanse letes ikke etter godt nok
RBK virker late og komfortable.
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 26.06.2021 11:04    Post subject: Reply with quote

Styringen er en ting en annen er hvor er evalueringen av folk bortsett fra hovedtrener ? Virker som det ikke stilles krav.

Bratseth har fortsatt kultstatus i klubben.
Dyrhaug får masse skryt år etter år.
Dorsin - ingen stiller han til veggs.
Akademiet - ingen resultatkrav. Ansettes kun trøndere uten spørsmål.
Markedsavdelingen som mener man ikke merker corona selv om man gikk 20 mill bak budsjett.
Resten av sportslig apparat. (Masse skader år etter år, dårlig intensitet og treninger, spillere som blir dårligere og dårligere, ingen egne keepere etc)

Etc etc.
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 26.06.2021 11:19    Post subject: Reply with quote

RBK burde beholdt Perry ut sesongen i 2005. Det ville resultert i nedrykk, og det er det eneste som kan framprovosere de høyst nødvendige endringene som må til i klubben.
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
bommel1
Rutinert


Joined: 05 Mar 2017
Posts: 506

PostPosted: 26.06.2021 11:21    Post subject: Reply with quote

Det er på tide å gjøre hva man skulle gjort for 2-3 år siden: Innføre generasjonsskifte. Hvis vi først skal vasse i middelmådighet må det jo være greit å spille med de som har fremtiden foran seg, og faktisk se hva vi har.

Det er tjenesteforsømmelse å spille slik vi gjør og så gjøre det med en 11er som har en gjennomsnittsalder på 30. Serbesic og Ceide inn pronto, holse og zach indreløpere. Og starte tagseth hvis holse må på ving.
Jeg er så lei av feige trenere som kommer til rbk og tviholder på eldre utdaterte spillere i håp om at de kan klore seg til et par 1-0 seiere ekstra.


Last edited by bommel1 on 26.06.2021 12:00; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Letterkenny
Rutinert


Joined: 01 Aug 2017
Posts: 719

PostPosted: 26.06.2021 11:48    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
RBK har alltid vært en styre styrt klubb.


Det er korrekt, men samtidig galt. RBK er en medlemsstyrt klubb. Kanskje på tide at medlemmene tar grep?
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 43, 44, 45  Next
Page 30 of 45

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb