English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Kommentatorer og eksperter på TV
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 51, 52, 53, 54, 55  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
dags
Veteran


Joined: 11 Jan 2006
Posts: 3592

PostPosted: 10.03.2018 00:47    Post subject: Reply with quote

Det er litt av et skussmål å ha med seg.

Det mest underholdende med Risholt var å gjette på om han snakket om Lillebo eller lillebror når han kommenterte Ranheim.
_________________
Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 29.06.2018 14:58    Post subject: Reply with quote

Jeg var i Østerrike i forrige uke og så litt VM på tysk TV. Det var påfallende hvor lite kommentatorene snakket sammenlignet med norske kommentatorer. Det var utrolig behagelig å slippe to kommentatorer som roper og kakler i ett sett. Håper norske kommentatorer tar en studietur til Tyskland og ser at less is more.
Back to top
View user's profile Send private message
elaberg
Senior


Joined: 05 Apr 2013
Posts: 190
Location: Øvre Årdal

PostPosted: 29.06.2018 15:32    Post subject: Reply with quote

Stor forskjell berre ein ser til Sverige. Og når dei først opnar kjeften så er det som oftast kamprelatert.

Ein nytelse å høyre på.
Back to top
View user's profile Send private message
v_olden
Veteran


Joined: 10 Jul 2007
Posts: 2909

PostPosted: 02.07.2018 07:29    Post subject: Reply with quote

SVT og TV4 foran NRK og TV2 nå under VM. Er ikke spørsmål heller.
_________________
Medlem nr. 2201

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 10.07.2018 22:41    Post subject: Reply with quote

For de som klager over dagens kommentatorer. Her er NRK / Sølve Grotmol med en 10 minutters oppsummering av Brasil vs Costa Rica i gruppespillet i VM 1990.

Det er saker, dere, hva?

https://www.youtube.com/w...e=youtu.be
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 10.07.2018 22:58    Post subject: Reply with quote

FIFA... Tok ikke lange tiden før den videoen ble blokkert.
_________________
“Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.”
― Friedrich Nietzsche
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 10.07.2018 23:31    Post subject: Reply with quote

Ingen ting å lure på - det funker ikke.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 11.07.2018 10:08    Post subject: Reply with quote

Vel, den ligger på Dropbox hvis noen vil nyte Sølve:
https://www.dropbox.com/s...l.mp4?dl=0
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
jubajuba
Rutinert


Joined: 29 Jun 2013
Posts: 605

PostPosted: 11.07.2018 10:39    Post subject: Reply with quote

Haha.

Gud bedre så begredelig kommentering, gidda folk virkelig å høre på sånt makkverk? Det der er jo helt på trynet dårlig, en random fjortis hadde klart seg mye bedre.

Bare at han sier "fin opptakt" i annenhver setning er nok til at jeg ikke hadde klart det. På nivå med Scheie og fler som kommenterer hopprenn. "vis-a-vis" i annenhver setning. Blir forbanna bare jeg tenker på det.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 11.07.2018 10:51    Post subject: Reply with quote

En mellomting mellom Grotmol og dagens kommentatorer kanskje? Kanskje de peaket rundt 1998? Det eneste jeg ber om fra dagens kommentatorer er mindre roping, mindre opphausing av kampene (alle kamper og prestasjoner er vanvittige eller ekstreme, en kjedelig 0-0 kamp blir "et vanvittig drama med en ekstrem nerve"), og kanskje 15% mindre prating.
Back to top
View user's profile Send private message
Borden
Veteran


Joined: 25 Mar 2014
Posts: 1069

PostPosted: 11.07.2018 13:05    Post subject: Reply with quote

Et lite snev av intelligens ville heller ikke vært å forakte. I tredje kamp i grunnspillet, da Sør-Korea møtte Tyskland og gikk opp til 2-0 på overtid presterte NRKs kommentator å tro at Sør-Korea gikk videre på bekostning av Mexico grunnet bedre målforskjell.

Mulig det er samme person som denne Christian Nilssen som kommenterer mange av kampene sammen med Drillo. Han maser såpass mye om mange mål og hvor kjedelig det er uten disse målene, at jeg tror ishockey eller aller helst håndball ville passet mye bedre som idrett for ham å kommentere.

Angående Grotmål var han vel over gjennomsnittet opptatt av å snakke "fint" og å uttale alle navn på en veldig tydelig og korrekt måte. Merk spesielt hvordan han har øvd seg foran speilet på å si Brasil. Fyren var fra Bryne og skulle vel ha snakket helt annerledes ut fra fødested. Idrett var han heller ikke spesielt interessert i, annet enn på det nivået at han syntes det var flott at barn lærte seg å svømme og at folk kom seg ut og mosjonerte. Det var vel derfor han hovedsaklig fikk alle de mer 'sære' idrettene den gang han var ansatt hos NRK.

Personlig skulle jeg gjerne hørt kommentatorer som var mer i 'nuet' når de kommenterer. Med det mener jeg at de kan holde alt annet stoff til forhhåndsprat før kampen eller noe de kan snakke om mens det er stans i spillet. Når spillet går kan de gjerne være mer stille, slik Henning sier, men kommenter det som er bra når det skjer, som et flott nedtak, pen pasning etc. Vær konsentrert om det som skjer, selv om det ikke er inne i en av 16-meterne.
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 11.07.2018 13:16    Post subject: Reply with quote

Borden wrote:
I tredje kamp i grunnspillet, da Sør-Korea møtte Tyskland og gikk opp til 2-0 på overtid presterte NRKs kommentator å tro at Sør-Korea gikk videre på bekostning av Mexico grunnet bedre målforskjell.

Jeg synes ikke det blir helt rettferdig å bruke den episoden mot ham, han korrigerte seg selv ganske umiddelbart og beklaget at han hadde gått seg vill i poengtellinga. Husker ikke navnet på vedkommende kommentator, men jeg synes han har vært et meget friskt pust i dette VM-et. Mye bedre enn å høre på "old man yells at cloud"-gnålinga til Drillo, fullstendig hakk i plata om "lite gjennombruddshissig" fotball og "for mye balltrilling".
Back to top
View user's profile Send private message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 11.07.2018 14:14    Post subject: Reply with quote

Det var vel Thomas Lerdahl som kommenterte den kampen? Han beklaget, og virket ganske flau over å ha tabbet seg ut Smile

Personlig sliter jeg mest når jeg er tvunget til å høre kampen på radio, og Olav Traaen kommenterer...
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 11.07.2018 14:15    Post subject: Reply with quote

Hehe, og veldig mange lag er "dårlig organisert defensivt", uten at det blir spesifisert hva konkret som er problemet (som hadde vært lærerikt å høre om).
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 11.07.2018 14:41    Post subject: Reply with quote

Nettopp. Kunnskap, eller kanskje mer korrekt formidling av kunnskap, er mangelvare i kommenteringen av norsk fotball. Mulig Drillo og Rekdal er fotballfaglig veldig dyktige, men det er fryktelig sjelden de snakker om detaljer i kampbildet som går over det en middels fotballinteressert TV-titter kunne dratt opp av hatten selv. Det blir som dårlige lærere på skolen; de har papirer på at de kan pensum, men det man går gjennom skoleåret uten å lære en dritt allikevel.

Tom Nordlie har faktisk denne formidlingsevnen glimtvis, ellers er det bare Tjernås som påpeker ting som jeg først legger merke til når han sier det. Ellers er det ei mølje av mer eller mindre inkompetente kommentatorer som i all hovedsak kun klarer å påpeke åpenbare tabber og glimrende enkeltprestasjoner, og hvem som "har/tar over initiativet".

Kamptrådene her inne er en fryd i forhold. Det påpekes at enkeltspillere er for lite mobile og løper feil, at kollektivt press er godt eller dårlig, og pasninger er geniale selv om de ikke ser så fantastisk teknisk vanskelige ut, for eksempel. Og her er det (så vidt meg bekjent) tross alt fryktelig få som har kunnskap utover vanlig supporter-entusiasme og egen interesse.

Jeg savner å lære noe når jeg ser fotball, og jeg kan telle på visdomsjekslene hvor mange som er i stand til det her til lands - og jeg har trukket to. Å kommentere kun akkurat det som skjer er omtrent like nyttig som "wax on, wax off" med konstant rapportering, men dessverre bransjestandard på norsk TV. I tillegg skal det tydeligvis utføres med mest mulig grad av UTESTEMME!
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 11.07.2018 17:41    Post subject: Reply with quote

jubajuba wrote:
Gud bedre så begredelig kommentering, gidda folk virkelig å høre på sånt makkverk? Det der er jo helt på trynet dårlig, en random fjortis hadde klart seg mye bedre.


Det var der standarden lå i 1990 Wink Ikke at så mange jubla over Sølve Grotmol - blant ungdommen selvsagt kalt Sløve Grautmål og annet - men det var det vi hadde og alternativer fantes knapt, så da var det vel sånn, da.

KLM hadde for øvrig en rekke ypperlige karikaturer av Grotmol, som denne:
https://www.youtube.com/w..._C-k2BYvVk
og ikke minst "EM i Venting" https://www.youtube.com/w...Xa9yT3EcMU
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 11.07.2018 21:49    Post subject: Reply with quote

Terje Dalby var også en klassiker. Tror han kommenterte i 10 år før han begynte å skjønne hva offside var. Kjell Kristian Rike egnet seg betydelig mer til langrenn og skiskyting enn fotball også.
Back to top
View user's profile Send private message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 11.07.2018 23:13    Post subject: Reply with quote

Husker dere Henning Rivedal? Very Happy
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 20.09.2018 18:14    Post subject: Reply with quote

Drillo tilbake på TV2 som Saprsborg-ekspert. Blir værende der ut året?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.05.2020 14:46    Post subject: Reply with quote

– Hadde jeg ikke vært så sur, frustrert og sjokkert over prestasjonen til laget, så hadde jeg sikkert sagt noe annet. Jeg skulle ikke ha sparket ham (Kohfeldt), men jeg skulle stilt spørsmål, sier Rune Bratseth.

Han understreker at han sitter i Viasats studio i Norge. At han betrakter situasjonen på avstand. Og at han ikke er redd for å si det han mener.

– Men å sparke trenere når du ikke er tett på, og i tillegg ikke er ekspert på hva som skjer i Werder Bremen, for det er jeg ikke. Da blir det feil. Man må stille spørsmålet; «Er han (Kofeldt) rett mann..?». Men det er ikke min jobb å gjøre deres jobb der nede vanskelig, sier Bratseth.

Les mer: Angrende Bratseth får kritikk av Bundesliga-kjendiser
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 19.06.2020 22:50    Post subject: Reply with quote

Sier det meste om Rekdal at han trekker fram 26-åring som talent.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 20.06.2020 00:01    Post subject: Reply with quote

Én 20-åring og resten fra 22 til 26(!) er altså talent-lista. Snittalder på nesten 23 år, og bare én som kan omtales som fortsatt i talentalder - og til og med det er kanskje raust.

Slike ting forsterker intrykket av at norske "fotballeksperter" faktisk ikke følger med all verden i dybden. Her er ei liste med fem talenter hvor to er fra Molde, klubben (og byen) han kommer fra, og én fra VIF, den andre klubben han har følelsesmessige grunner til å følge litt ekstra med på. Sistnevnte er også den eneste som ikke "alle" kjenner til. Og jeg vil påstå at vi har et par faktiske talenter, både i kvalitet og alder, her i Rosenborg som burde vært på lista før i hvert fall Linde, og det er garantert en drøss andre.

Hadde det ligget et snev av prestisje og integritet i benevnelsen fotballekspert hadde det vært i det minste et par unge gutter her som de færreste av oss kjente til. Altså sånne man må være interessert på autistnivå eller betalt for å holde seg orientert om.

Å betale såkalte fotballeksperter for meningene sine må være noe av det dyreste man kan gjøre her til lands om man ser på hva man får tilbake. Det er jo omtrent like faglig presist som å leie inn en tungt PCP-ruset Parkinson-pasient til å male et portrett av seg som skal henge over peisen og lønne etter satsene til Odd Nerdrum.

Jeg lurer på om norsk fotball får en kvalitativ brukbar (jeg krever ikke mer) dekning i min levetid. Det er jaggu et langt lerret å bleike.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 20.06.2020 12:22    Post subject: Reply with quote

Den lista kunne like gjerne hett 'hvem er gode og ikke eldgamle fra dine favorittklubber, Kjetil?'

Christensen, er han i det hele tatt i en toppet ellever? Dønnum trenger vi ikke ta på nytt. Linde er en etablert keeper i andre halvdel av tjueårene, Castro har vært god i OBOS. Og Patrick Berg da, som i fjor var den dårligste av Glimts tre på midten.

Da er det mange rundt omkring som burde nevnes, for å si det sånn, spillere som i løpet av det neste året går ut til ok klubber før Rekdal lærer seg navnet deres.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 20.06.2020 16:33    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Sier det meste om Rekdal at han trekker fram 26-åring som talent.


Han Rekdal må ha en annen definisjon av talent enn resten av verdenen. Greit at 26 kanskje ikke er gammelt for en keeper, men blir uansett for dum å inkludere så mange gamle spillere.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 29.06.2020 19:41    Post subject: Reply with quote

Jeg har sett etter et klipp i noen år nå - jeg vet det er flere enn meg her inne som husker det. Kjetil Rekdal satt i 2014 på TV2 i 22 minutter og tømte seg for alt han hadde av edder og galle om RBK. Jeg mener det kun var Mini og Davy W. som var i studio med ham, men kan ta feil.

Jeg snakker ikke om det klippet på 1-2 minutter hvor han forteller Davy og Årst (?) at han har fått en melding av en RBK-supporter som sier han håper Rekdal får kreft eller noe sånt. Det er den lange varianten jeg er på jakt etter.

Jeg begynner å miste håpet om å finne den, men hvis noen skulle vite om noe hadde jeg satt stor pris på en link eller nedlasting. Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 51, 52, 53, 54, 55  Next
Page 52 of 55

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb