English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Tidenes beste fotballtrener?
Goto page Previous  1, 2, 3, 4
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6673

PostPosted: 27.04.2021 12:19    Post subject: Reply with quote

Hæ, mener du at Eggen IKKE er blandt de ti beste trenerne i historien????
Neutral
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 27.04.2021 20:33    Post subject: Reply with quote

Vi kam vri det den andre veien også. Jeg er skråsikker på at hverken Ferguson eller Wenger ville klart hva Eggen klarte, om de hadde tatt over i 1988.
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 27.04.2021 22:53    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Vi kam vri det den andre veien også. Jeg er skråsikker på at hverken Ferguson eller Wenger ville klart hva Eggen klarte, om de hadde tatt over i 1988.

Så du synes at Eggen gjorde en større jobb med Rosenborg enn hva Ferguson gjorde med Aberdeen og Man United? (United var ikke noen topplag når Ferguson tok over den klubben i 1986). Eller Wenger, som i 96 tok over et Arsenal i krise. Men som vant the double i hans første fulle sesong som Arsenal-boss? og som forandret treningskulturen i England og måten som engelska lag spiller på? Tror du at Eggen hadde klart å få ”boring-boring Arsenal” til og spille den vakreste fotballen i verden?

Jeg vil rangere Eggen i omtrent samme klasse som Roger Gustafsson. Begge var outstanding trenere utifra norsk/nordisk målestokk, men smågutter sammenlignet med Wenger/Ferguson.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17342
Location: Stavanger

PostPosted: 28.04.2021 08:14    Post subject: Reply with quote

Vanskelig å sammenligne og en kan vel egentlig kun vurdere jobben den enkelte gjør ut i fra de forutsetningene en har.

Når Aberdeen vant ligaen var det veldig imponerende og det å lykkes så bra med United som han hadde er og imponerende selv om han etter innføringen av PL hadde klart mer midler enn alle andre.

Det samme kan en si om Eggen som vant seriegull med Moss og klarte å holde RBK i toppen og slagkraftig i Europa.

Hvordan Ferguson hadde gjort det i Rosenborg kunne vært interessant og hvordan Eggen hadde gjort det i Manchester United hadde og vært interessant.

Uansett er det vanskelig å toppe noen av deres presentasjoner gitt de forutsetninger de ble gitt.
Back to top
View user's profile Send private message
Nåerdetnok
Veteran


Joined: 22 Oct 2007
Posts: 1425
Location: Bergen

PostPosted: 28.04.2021 12:35    Post subject: Reply with quote

Keenoir wrote:

hvordan Eggen hadde gjort det i Manchester United hadde og vært interessant.


De hadde vel lurt på hvem som var spisses og hvem som var stoppers. Wink
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2489

PostPosted: 28.04.2021 21:30    Post subject: Reply with quote

Joestlaachmkr wrote:

Men Barcelona var ikke det beste laget i Spania når Guardiola tok over som hovedtrener etter Rijkaard i 2008, Barca slutta på 3 plass i La Liga 2007/08 og hadde da ikke vunnet noen tittel på 2 år. Og noe av det første som Pep gjorde når han tok over Barca var og kvitte seg med flere av nøkkelspillerne til Rijkaard, spillere som Ronaldinho, Deco, Zambrotta, Marques, Gudjohnsen, Thuram og Eto`o forlot alle Barca iløpet av et år etter at Pep ble Barca trener.


Ble stor oppstandelse da Ronnie måtte gå og folk mente det hadde "klikka" for Pep.
I tillegg til opprydningen har Pep sagt ved flere anledninger at det å lede Barca på den tiden var den "perfekte stormen" for en trener. Ene superspilleren etter den andre tok det stegene som krevdes i kombinasjon med en kameratslig gjeng som ville hverandre sitt beste.. Typisk løkkefotball.

Minner meg litt om en KI som utnyttet talentoppslutning i laget vårt da han tok over. Alle talentene og ungguttene som lenge har vært kamerater tok steget som kreves i rbk, omtrent samtidig.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 28.04.2021 22:12    Post subject: Reply with quote

Keenoir wrote:

Hvordan Ferguson hadde gjort det i Rosenborg kunne vært interessant og hvordan Eggen hadde gjort det i Manchester United hadde og vært interessant.


Tja, tror vel begge hadde feilet med å kopiere hverandre. Ferguson var jo mer klassisk britisk manager, og overlot det meste på feltet til trenerteamet, mens Eggen jo var hands on på alt fra trening til håndtverkerarbeid på brakka.

Fotballfaglig og pedagogisk er nok Eggen i ypperste verdensklasse, men mistenker at han fort ville fått trøbbel pga språkbarrierer og kulturkræsj i de største ligaene.
Back to top
View user's profile Send private message
Nordens Lokomotiv
Veteran


Joined: 13 Mar 2016
Posts: 2126

PostPosted: 29.04.2021 08:40    Post subject: Reply with quote

Joestlaachmkr wrote:
Alle med litt kunnskap og objektiv tankegang vet dette selvsagt ikke stemmer med virkeligheten.

Her snakket vi høyt debattnivå dere Cool
_________________
Nordens eneste fotballdiktatur
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 29.04.2021 10:44    Post subject: Reply with quote

Gitt at språket ikke var noe problem så kan jeg se for meg at Eggen kunne gjort det skarpt i Nederland, kanskje også Tyskland, får litt inntrykk av at i England, Spania og Italia så ville spillerne neppe funnet seg i å innrette seg i et kollektiv.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
apresthus
Proff


Joined: 02 Sep 2007
Posts: 369
Location: Trentino, Italia

PostPosted: 29.04.2021 12:42    Post subject: Reply with quote

Synes egentlig sammenligninger og lister er bare tull. Hvis jeg måtte velge en liste så hadde nok Ferguson toppet den siden han ikke fikk alt i fanget og måtte bygge en fallen storhet etter at han hadde gjort det bra i Skottland. Han klarte å bygge på det og forbedre over mange år så derfor er han nok først for meg. Eggen er definitivt topp 3 for meg. Det å ta et lag med stort sett bare lokale spillere fra et knøttlite land til kvartfinale i CL (+ liga, cup titler og CL kval etter CL kval) er en helt absurd prestasjon, særlig sett i sammenligning med de han konkurrerte i mot og de ressursene de hadde allerede den gangen.

Jeg vil i prinsipp alltid la forutsetninger veie tungt, derfor vil aldri Guardiola o.l. aldri nå opp for min del. Når du kan stille 2x lag med spillere som ville hvert en selvfølge på laget hos alle de andre lagene skulle det bare mangle at du vinner. Barcelona triumfene var vel de mest imponerende, men se på de spillerene han hadde...
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 29.04.2021 13:18    Post subject: Reply with quote

apresthus wrote:
Synes egentlig sammenligninger og lister er bare tull.


Dette. Det blir jo til syvende og sist bare basert på hypoteser og subjektive oppfatninger, og hvilke elementer man vektlegger høyest.

Trenerjobben handler om mye mer enn bare det å kunne mye fotballteknisk. Man skal ha de pedagogiske evnene, og ting skal klikke med den spillerstallen man har til rådighet osv.

Raniere vant PL med Leicester, men falt gjennom andre steder. Om f.eks Guardiola hadde tatt over Leicester så er jeg langt i fra overbevist om at han hadde greid å gjenta det, samtidig som andre topptrenere helt sikkert ville fått problemer med å kopiere merittene til Guardiola. På samme måte så hadde neppe noen av dagens trenere greid å kopiere Eggens resultater med RBK.

Så er det noen trenere som fungerer best i store klubber med overlegne ressurser, andre fungerer bedre når de slår mer nedenfra.

Hvem som er best og dårligst blir bare en tullediskusjon når det er såvidt mange forskjellige variabler og tilfeldigheter som påvirker hvorvidt en trener lykkes i en klubb eller ikke.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 29.04.2021 15:59    Post subject: Reply with quote

La oss være enige om at lister er noe tull. Men om det er en ting som provoserer meg er når noen, uansett om de er høyreekstreme kristenfanatister eller ikke, skal prøve å snakke ned den viktigste treneren i Norges historie. Mannen som bygde klubben vår. Jeg aksepterer det rett og slett ikke.

Å ta Rosenborg fra å være en standard norsk storbyklubb til å være en klubb som presterer på aller høyeste europeisk nivå, er en prestasjon som jeg ikke har sett noen klare å kopiere. For meg vil Eggen alltid være den største.
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 01.05.2021 21:20    Post subject: Reply with quote

Pep Guardiola’s stats som Man City manager:

288 kamper
219 seire
700 scorede mål
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Gjfs
Proff


Joined: 30 Jul 2013
Posts: 396
Location: Tromsø

PostPosted: 01.05.2021 21:33    Post subject: Reply with quote

Spennende!
Hva slags informasjon mener du at vi kan trekke ut av disse rådataene du presenterer ute av kontekst?
Back to top
View user's profile Send private message
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 858

PostPosted: 01.05.2021 21:49    Post subject: Reply with quote

Han kommer jo med det mest relevante av informasjon, så kan man jo selvfølgelig få mye mer ut av analyser på mikronivå. Når det er sagt, så blir det håpløst å sammenligne trenere fra forskjellige tider. Alt har sin tid, og de gamle trenerne var et resultat av sin tid. Enkelte trenere er kjente for at de revolusjonerte fotballen til slik vi kjenner den idag, men mange av de ville ikke nådd dagens beste trenere til knærne engang.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 01.05.2021 22:16    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
La oss være enige om at lister er noe tull.


Oh yes. Spesielt når det blir som her, hvor det ikke finnes noen kriterier eller punkter å vurdere ut fra. Vi vet jo at selv vesentlig smalere utgangspunkt, som for eksempel beste Rosenborg-stopper gjennom tidene omtrent er meningsløst.

Eggen når ikke opp fordi han ikke dro til noen større klubb? Det betyr implisitt at Tom Lund og Erik Hoftun aldri var spesielt gode spillere i europeisk målestokk. Hvordan er det i det hele tatt mulig å stille opp en noen lunde rettferdig duell mellom Michels og Guardiola? Hva er best av en trener som gjør mye ut av små ressurser og en som håndterer lag fullt av stjerner? En som er veldig god på å justere lag og taktikk etter motstand og en som kjører sin filosofi uansett or die trying? Er meritter og CV eneste indikator på objektiv kvalitet? Og sist, men ikke minst: Hvor stor brøkdel av en promille av alle trenere gjennom tidene kjenner selv de mest opplyste godt nok til å ha som kandidat til en slik liste? Hadde de sin tids Cruyff i Chile på 40-tallet? Fantes det en meget god kandidat i Tyrkia på midten av 60-tallet som grunnet språk og trivsel aldri flyttet på seg?

Kåringer basert på subjektive vurderinger er uten unntak omtrent meningsløse. Spesielt givende blir det selvsagt når enkelte påberoper seg fasit og/eller autoritet til å idiotforklare meningsmotstandere.

Jeg holder meg i grunnen alltid unna slike kåringer - så også her - med mindre det er snakk om veldig konkrete kriterier og/eller smalt felt å plukke fra, rett og slett fordi jeg vet at jeg ikke kan nok objektive fakta på detaljnivå eller har bred nok kjennskap til å stable på beina noe i nærheten av fair.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4
Page 4 of 4

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb