English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Norges Fotballforbund
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 30, 31, 32, 33, 34  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 17.06.2021 20:22    Post subject: Reply with quote

Fin hersketeknikk. Joda, jeg er drit forbanna på NFF og FIFA & co, men det tar ikke bort poengene som jeg ikke er opphav til. Uredeligheten til de korrupte forbundene er en skam.

Det er fint mulig å være uenig i at boikott er effektivt, men der gjentar jeg gjerne at den desperate og uredelige måten NFF og FIFA opptrer på viser at de er livredde for nettopp dette. Det vil få en ball til å rulle som de ikke vil klare å stoppe. Kanskje ikke tidsnok til å torpedere Qatar-VM, men de vet jo selvfølgelig at Josimar'er og tilsvarende internasjonalt ikke kommer til å slutte å grave i deres skitne business.

Det er ingen tvil om at dette er korrupt. Brev og t-skjorter er lettere enn det meste å avfeie og ignorere. Får Norge en straff for å boikotte, vil dette gjøre UENDELIG mye mer for oppmerksomheten til denne saken.

Og kanskje for en gangs skyld de gjennomfører straffen de bestemmer seg for, da vi ikke er noen betydningsfull form for stormakt i fotballen.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 17.06.2021 20:31    Post subject: Reply with quote

Hersketeknikk ?

OrionPax wrote:
Jeg sliter med å se at det er mulig å være mer uenig med Sløvsekken og Zorbeltuss i dette spørsmålet enn det jeg er.


Ikke så mye grunnlag for å diskutere da, er det vel ?

Du må gjerne gjenta kritikken av NFF og FIFA, men det er ikke den vi er uenig om, det er hvorvidt boikott er den mest effektive reaksjonsformen, eller om det finnes andre alternativer som kan stikke dypere. Du mener det første, jeg mener det andre. Vi blir ikke enig om akkurat det.

De 4 potensielle straffene som ble skissert er jo bare en gjengivelse av reglementet til FIFA, ikke noe ekstraordinært som er kokt opp for Norge i denne saken.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 17.06.2021 20:41    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:
Sorry altså, men her er det litt for emosjonelt til at jeg ser noe poeng i å diskutere ytterligere.


Hersketeknikk. Fordi jeg er rasende på NFF og FIFA, er det ikke noe poeng i å diskutere. Selv om jeg legger frem ting bl.a. fra folk som ikke er meg som snakker om det vi diskuterer.

Ok, hvis du har bestemt deg for at boikott ikke vil fungere, så er det greit det. Men da vil jeg gjerne - fra deg eller noen andre - høre noen fornuftige forklaringer på at NFF tilsidesetter respekt for klubber og demokrati for å presse dem til å stemme mot boikott. Er det fordi "det vil ikke virke allikevel" de kjemper så desperat og drar hele idrettens navn gjennom søla?

Neida, straffene som sådan er greie nok. Og for min del er det helt greit om Norge får de straffene. Da har vi gjort NETTOPP det boikott-motstanderne påstår vi ikke gjør, nemlig betalt prisen for å si at dette ikke er greit. Da er det ikke bare en "thoughts and prayers", men en handling som har konsekvenser for noe som fort kan bli den beste fotballgenerasjonen vi har hatt på hvem veit hvor lenge.

Da kan vi med hodet hevet si "Vi forsøkte, vi visste vi kom til å få svi, og vi gjorde likevel det rette". Så kan folk tro det er skinnhellighet så mye de vil, det har vi da bevist ved at vi tok et valg hvor prislappen var synlig for alle på forhånd.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 17.06.2021 20:49    Post subject: Reply with quote

Har generelt dårlig erfaring med å diskutere med folk som er ekstremt emosjonelt investert i temaet. Det har en stygg tendens til å bikke over til det mindre saklige. Derfor den bemerkningen.

Hva som foregår i NFF har ingenting med mitt ståsted i saken å gjøre dog, og jeg har heller ikke fulgt overvettes mye med på hva som foregår i det supperådet i denne saken. Jeg støtter demokratiet uforbeholdent jeg, og vil flertallet ha boikott så klikker jeg ikke i vinkel av den grunn, selv om jeg fortsatt vil være uenig i boikott som virkemiddel i denne saken.

Og som sagt, vi er ikke uenig i premissene her. Jeg er ikke veldig mye mer glad i hverken NFF eller FIFA enn det du er, og om de driver uredelig spill for å få gjennom en sak mot flertallet så er det selvsagt uholdbart, uavhengig av hva mitt ståsted er.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 17.06.2021 20:58    Post subject: Reply with quote

Joda, jeg forstår ønsket om å ikke ville diskutere når det koker, men jeg holder på at det å avfeie hele problemstillingen jeg legger frem fordi jeg er forbanna er en hersketeknikk. Du mente det kanskje ikke sånn, men det er en enkel snarvei for å slippe å forholde seg til tunge argumenter om man ønsker å bruke det på den måten.

Men det er greit, jeg har ingen beef med deg, jeg bare mener at måten NFF opptrer på beviser at de opererer langt unna "good faith" her, og at deres oppførsel viser at vi er på rett spor.

Hvis den korrupte, onde fienden forsøker å få noen til å slutte å gjøre noe, så er det mer enn god nok grunn for meg til å fortsette å gjøre det.

For min del skulle jeg selvfølgelig Qatar kunne reformeres til noe som lignet på et vestlig demokrati med rettigheter for alle, men jeg er ikke så blåøyd at jeg tror verken boikott eller brev fra en NFF-nisse om at alle skal holde hverandre i hendene vil hjelpe på det. Mitt store håp med boikott er å få rasert FIFA, få fengslet de korrupte griske jævlene som styrer der, og få på plass et mer åpent system som gjør det mindre attraktivt å være pamp. Jada, jeg er fortsatt plenty blåøyd.

Boikott handler ikke om å boikotte Qatar som land, men at Qatar som land får et mesterskap det ikke finnes NOEN annen grunn enn åpenlys og avdekket korrupsjon for at de skulle få. Sier tinget nei til boikott, som jeg tror de gjør, så er det tilfelle nr. 1000 på rad av at FIFA kan gjøre akkurat som de vil, helt uten konsekvenser, fordi absolutt alle er for veike til å stå opp for det som er rett.

Jeg er ingen moralens vokter men det finnes grenser for hva jeg gidder å være med på. RBK til Dubai var et eksempel, VM i Qatar et annet. Summen av min innsats når det gjelder sistnevnte blir ikke mer enn at jeg ikke ser et sekund av mesterskapet (eller kvalifiseringen), og som med det meste annet; Det lever FIFA godt med. Og får fortsette korrupsjonen like uanfektet. De velger sikker et bittelitt mindre korrupt land neste gang for å late som de har lært, men det er like mye penger under bordet og faenskap da også.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 17.06.2021 21:08    Post subject: Reply with quote

For å ta det med FIFA da, så tror jeg det eneste som egentlig hjelper der er dårlig reklame og konsekvenser for pengeflyten. Det er det språket de skjønner i det gubbeveldet. At lille Norge (og kanskje Sverige og/eller Danmark) lager litt støy blir fort bare en liten ubehagelighet som feies under teppet for de gutta der. Derfor har jeg ikke veldig tro på det som reaksjonsform.

Man forsøkte å boikotte OL i 1980 i Moskva også, med betydelig større skyts enn det sannsynligvis er snakk om her, og det utgjorde i bunn og grunn ingen verdens ting. Sovjet ble værende i Afganistan i flere år etterpå, og IOC fortsatte å gi OL til de som betalte mest under bordet.

Derfor har jeg mer tro på propaganda fra de største landene og spillerne. Om Cristiano Ronaldo står der med en protest-tskjorte så svir det sannsynligvis mer for både FIFA og Qatar, fordi det er en av sportens største stjerner og det er noe som legges merke til av sponsorene som spytter penger inn i FIFA. Coca Cola aksjene droppa jo omtrent bare han flytta 2 colaflasker til siden på en pressekonferanse. Det sier litt om påvirkningskraften. Og det er nettopp derfor man må få med de store nasjonene. At et par knøttenasjoner ikke vil være med tror jeg de folka der driter en syltynn en i, så lenge pengenemaskinene er med på laget.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 17.06.2021 21:19    Post subject: Reply with quote

Slik jeg ser det har vi to alternativer; enten gjør vi noe (eller rettere sagt sier vi skal gjøre noe) som garantert ikke endrer noe som helst hverken i FIFA eller Qatar, eller så gjør vi noe ganske modig som kanskje kan starte en endring i forhold til hvordan FIFA opererer. Jeg vet hvilken side av historien jeg ville vært på.

Godt valg!
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 17.06.2021 21:43    Post subject: Reply with quote

For all del, om en boikott faktisk hadde ført frem, så hadde jo ingenting vært bedre enn det. Jeg har minimal tro på at det gjør det, og mener andre metoder hadde vært mer effektiv, men det betyr jo ikke at jeg går rundt og håper at en evt boikott blir en fiasko. Det overordnede målet er jo det samme, å prøve å få til en forandring på hvordan mesterskapstildelinger foregår.
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 17.06.2021 21:50    Post subject: Reply with quote

Vi er dessverre for seint ute til at en boikott har noen som helst effekt. Da det blei avslørt at mesterskapet var kjøpt og betalt av Qatar ble det aldri gjort nok, hele FIFA og alle som hadde noe som helst med det mesterskapet å gjøre burde vært tura ut og erstatta før en ny avstemming ble gjort hvor Qatar hadde vært utestengt. FIFA har bare vist at de er villig til å kvitte seg med folk når de blir tatt for noe kriminelt og erstatte dem med samme søpla.

Om det stemmer at NFF har gått inn og "truet" klubber til å følge dem så har Kulturdepartementet et ansvar for å gå inn og si at de må finne seg en ny jobb for de jobber i hvert fall ikke for NFF lenger. Jeg kommer ikke til å legge meg så mye opp i om det stemmer eller ikke for jeg veit for lite om det.

Sist, men ikke minst så kommer jeg ikke til å se på dette "VMet" da jeg faktisk har noe NFF aldri har hatt, nemlig prinsipper. I mine øyne har det ingen vinner og de som skulle finne på å spille "Finalen" har bare kastet bort tid. Dette hjelper selvfølgelig ikke en dritt, men det gir meg i det minste ganske mange timer med tid jeg kan gjøre annet enn å se på VM. Om Norge skulle kløne seg ned til Qatar så håper jeg at ingen av spillerne til Rosenborg blir med og om noen gjør det så har de ingenting i klubben i mitt hjerte å gjøre.
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 18.06.2021 14:06    Post subject: Reply with quote

https://www.josimar.no/ar...rmen/6690/

Josimar er stor underholdning, dessverre er det også stor frustrasjon. De skal ha for at de prøver, men de korrupte svina i NFF og deres "nådeløse åpenhet" slår til igjen.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 18.06.2021 14:16    Post subject: Reply with quote

Frank Lidahl, daglig leder i Ranheim (som vel falt ned på at de stemmer mot boikott) synes NFF sin oppførsel er forkastelig.

https://www.nrk.no/sport/...1.15543030
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 18.06.2021 14:54    Post subject: Reply with quote

"Et siste forsøk på å berge det vakre spillet"

https://www.dagsavisen.no...e-spillet/
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 18.06.2021 16:05    Post subject: Reply with quote

Siden det var et område de korrupte svina i NFF tilsynelatende ennå ikke hadde forsøkt å jukse med (påmelding til tinget), dukket det selvfølgelig opp mer.

https://twitter.com/herrk...4843591683

Mange nye påmeldte etter NFFs frist. Man kan jo lure på hva det er et forsøk på å gjøre.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 18.06.2021 17:19    Post subject: Reply with quote

De som er så forbanna opptatt av å boikotte får bære med å betale for finansieringen av NFF i fremtiden. Med engasjementet som vises skal vel ikke det være noe problem.
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17342
Location: Stavanger

PostPosted: 18.06.2021 17:46    Post subject: Reply with quote

Hva trenger vi egentlig NFF til i dagens fotball, forstår ikke helt hva klubbene i tillegg til sin egen organisasjon også trenger en paraply organisasjon over dem igjen med korrupte pamper. Tilfører de noe verdi?
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 18.06.2021 17:55    Post subject: Reply with quote

senador: Haha, seriøst? Du som har sittet og sutra her i et solid tiår om vanstyre i RBK, mener at NFFs måte å forvalte midlene på er det rette?

https://www.josimar.no/ar...-nok/6681/

Les oppsummeringen helt i begynnelsen av saken, under headingen "Lista er lang som et vondt år".

Boikott eller ei, få vekk de korrupte svina i NFF-ledelsen, så har vi råd til så mye fotball at vi ikke vet hva vi skal gjøre med den. Dette løser seg fint, ingen trenger å ta opp lommeboka for å betale for en boikott. Moralsk bankrott, derimot, det er et reelt problem. Men det er på motsatt side.

Keenoir: Nei.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 18.06.2021 18:19    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
De som er så forbanna opptatt av å boikotte får bære med å betale for finansieringen av NFF i fremtiden. Med engasjementet som vises skal vel ikke det være noe problem.


Hehe, jeg har betalt nok reiseregninger og representasjonsmiddager over skatteseddelen, takk.

Den mest utsatte delen av norsk fotball lever i stor grad på dugnad, mens de i NFF svir av millioner på feite middager, millionlønninger til folk som har roller tilsynelatende ikke innebærer noen reell verdi, og det betales sluttpakker i øst og vest.

Som Garshol (?) var inne på i Troillprat, er det ganske spesielt at "alle" som bryr seg om fotball hater organisasjonen som etter sigende skal forvalte og ivareta denne idrettens interesser.

Nei, NFF må gjerne brekke ryggen og aldri komme seg på beina igjen. Uansett hvilken alternativ løsning man i så fall hadde kommet opp med et den nærmest garantert bedre for alt fotball handler om.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 18.06.2021 21:15    Post subject: Reply with quote

Her må man skille mellom to ting. Å blande inn NFF sitt vanstyre blir en avsporing. Om du vil eller ikke så vil konsekvensen av en boikott bli massive for norsk fotball og landslaget. Det gjelder også økonomien. Bidrar man til dette så får man betale. Det er rett og rimelig.

Det var jo som jeg skjønte at pipa får hel en helt annen lyd om man selv må føle på kroppen de konsekvensene av valgene man tar. Det er lett å sole seg i naiv etisk problemløsning når man selv ikke blir påvirket eller vil kjenne det på kroppen.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 18.06.2021 21:31    Post subject: Reply with quote

Ok, så vi skal se bort fra NFF sitt vanstyre som har kostet norsk fotball utallige millioner når problemstillingen du (og de) prøver å skape er at norsk fotball står foran et potensielt inntektstap?

Du lager en stråmann som ikke ligner litt på virkeligheten en gang, og erklærer triumferende at du hadde rett når det du påstår er lett motbevist; De to siste sidene i denne tråden har jeg flere ganger skrevet at jeg VIL at norsk boikott skal føre til konsekvenser, nettopp fordi det

a) viser at vi mener alvor og ikke bare prøver oss på virtue signaling.
b) vil bidra sterkt til å vise verden i enda større grad hva for et råttent korrupsjonsreir FIFA er (straffe lille ubetydelige Norge er ufarlig, straffe klubber som lager superliga, oh noes, det må vi jo ikke)

Jeg sier bring it. Nå er jeg 98% sikker på at NFFs uredelige spill her fører til nei til boikott, men jeg ønsker velkommen de konsekvensene som måtte komme av boikotten også. Norge ville kommet meget styrket ut av dette.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 18.06.2021 22:43    Post subject: Reply with quote

Orionpax, jeg synes jeg skal tillate meg å si at du for meg nå fremstår som stereotypen på den ene halvdelen av alt som er feil med politikk (den andre halvdelen er kyniske dritter som bare er ute etter å mele sin egen kake og vil si hva som helst for å få det som de vil, Mitch McConnel, Sepp Blatter osv):

På venstresiden i politikken så finner du folk som tenker som dette (ikke at de vil innrømme det):

1. Ulikhet er en urettferdig.
2. Derfor må skattene på de som har mest økes kraftig slik at midlene kan overføres til de som har minst.
3. Om dette ikke medfører forandring for de med minst så er det fremdeles greit, fordi ulikhet er urettferdig, derfor så er det en god ting dersom de med mest får mindre uten at noen andre får det bedre.
4. At det finnes en annen måte å sørge for at de som har minst får mer gir jeg blaffen i siden målet var å redusere ulikhet, ikke å forbedre situasjonen til de som trenger det mest. Dessuten har vi allerede bestemt oss for at her skal det skattes og omfordeles, og vi gir oss ikke på det.
5. Høyresiden er forøvrig gjennomkorrupt og sprer løgner fordi donorene deres er redd for mer skatt, derfor er vi åpenbart på rett vei når vi går for mer skatt.

På Norsk Supporterallianse sin side, så har du samme argumentasjon:

1. Qatar har kjøpt og betalt FIFA for å legge VM til de slik at de kan drive sportsvasking, og ellers så bygger de anlegg med slavearbeid.
2. Vi må boikotte VM i Qatar fordi dette må vi få gjort noe med og vi må ta et standpunkt.
3. Om dette ikke medfører at FIFA eller Qatar forbedrer seg på noen måte så er det helt greit fordi vi får da i det minste tatt et standpunkt.
4. At det finnes andre og bedre måter å få til endringer på bryr jeg meg ikke om fordi da får en ikke flagge så tydelig at en er imot at Qatar har kjøpt og betalt FIFA og driver med slavearbeid.
5. FIFA og NFF er forøvrig gjennomkorrupt og vil si og gjøre hva som helst for å få gjennomført VM for å få penger inn i kassa. Derfor er vi på rett vei når vi vil boikotte hele dritten.

Problemet er at på et eller annet tidspunkt så er middelet blitt til målet, man glemmer hva det er en egentlig har tenkt å fikse, boikott (eller høye skatter) er blitt noe som er verdt å etterstrebe for sin egen del uavhengig om det fører til at de man setter seg selv som forkjemper for får det noe som helst bedre.

Det er ingen som er uenige i at Qatar ikke skulle fått noe VM, og at arbeidsforholdene der er under enhver kritikk, men det i seg selv er ikke et argument for å boikotte hele dritten. Det er heller ingen som er uenige i at FIFA er total gjennomkorrupt og at NFF er en navlebeskuende inkompetente pamper som er oppslukt av å sole seg i glansen av hva alle andre holder på med, men det i seg selv er heller ikke et argument for å boikotte hele dritten.

Det som ville ha vært et argument for å boikotte hele dritten ville ha vært at det kan sannsynliggjøres at om vi så gjorde så ville det bidra til positive forandringer som er bedre enn hva vi kunne fått utrettet med andre virkemidler til samme kostnad.

Og absolutt ingenting tilsier at så er tilfelle.

På høyresiden så kan du finne tilsvarende:

1. Vi liker ikke skatter.
2. Vi vet at skatter er nødvendige for å kunne omfordele rikdom til gode for det store flertall av befolkningen.
3. Vi liker ikke skatter, vi kan være liberalister, vi kan være rike, vi kan være kjøpt og betalt av de rike...eller hvem vet hva, så vi bryr oss ikke om at å kutte skatter er til gode for et mindretall.
4. Men vi kan ikke si det, fordi da blir vi jo ikke valgt, så da finner vi på ting som Laffer-kurve, Supply-side Economics, myten om at formueskatt er skatt på norsk eierskap, skatt på arbeidende kapital, dobbel- og trippelskatt (når du drar inn arv) og annet som skal få flertallet til å tro at vi er på deres side så de stemmer på oss.
5. Så kan vi jo godt spille på fremmedfrykt og islamofobi og mane til kamp for kristen kulturarv og alt det der.
6. Vi vet jo innerst inne at alt dette bare er løgn og bedrag, men vi er så flinke til å late som om det ikke er det at vi begynner å tro på det selv.

Kan lage en variant for FIFA/NFF også, men altså, at en er imot FIFA/NFF fordi de er noen griske pamper er ikke god nok grunn til å gå på barrikadene for en boikott som ikke vil utrette noe som helst annet enn at en selv skal få bekreftet og signalisert at er moralsk overlegen de svina.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 18.06.2021 23:11    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
Her må man skille mellom to ting. Å blande inn NFF sitt vanstyre blir en avsporing. Om du vil eller ikke så vil konsekvensen av en boikott bli massive for norsk fotball og landslaget. Det gjelder også økonomien. Bidrar man til dette så får man betale. Det er rett og rimelig.


Og alle de som var enig i sparkinga av Ingebrigtsen bør være med å dekke forliket, vil jeg anta? Og skal de som vil ha boikott betale lønna til fremmedarbeiderne som eventuelt mister jobben i Qatar? Det er vel bare rett og rimelig?

Vanstyret i NFF og deres moderorgansiasjon FIFA er jo selve grunnen til at vi står i denne situasjonen. Om disse institusjonene hadde gjort jobben sin - og vi snakker ikke kun om vanstyre, men også ren og storstilt korrupsjon - hadde vi ikke vært i denne situasjonen, og heller ikke måttet frykte konsekvenser av "sivil ulydighet". Man må som kjent knuse noen egg for å lage omelett. Og NFFs håndtering av hele Qatar-VM-problematikken er definitivt en del av problemet, noe de faktisk langt på vei vedgår selv, tilogmed.

Det er heller ingen dokumentasjon for at det blir voldsomme økonomiske konsekvenser av dette, snarere tvert imot; de som har forhørt seg med sponsorer har fått beskjed om at en boikott ikke endrer noe på deres innsats. Og det er selvsagt NFFs eget valg om de eventuelt velger å legge småklubbenes hoder på blokka fremfor å kutte hos de største pengeslukene - deriblant organisasjonen selv. Covid-nedlåsingen av breddefotballen i halvannet år som ble gjort på tross av at ekspertisen sa at en gjenåpning ikke ville øke smittetrykket er en langt større trussel for breddefotballen enn dette, uten at jeg har sett hverken NFF eller boikott-motstandere som påstår de er bekymret for konsekvensene har ropt særlig høyt om dette.

Quote:

Det var jo som jeg skjønte at pipa får hel en helt annen lyd om man selv må føle på kroppen de konsekvensene av valgene man tar. Det er lett å sole seg i naiv etisk problemløsning når man selv ikke blir påvirket eller vil kjenne det på kroppen.


..smalt det fra en bruker som har snaut 10.000 innlegg på et uavhengig supporterforum hvor svært mange av dem går ut på enkle løsninger for å endre på problemene i klubben. Og dét uten å (ha mulighet til å) forsøke å påvirke klubben direkte. Du mener ganske mye hvor du ikke har "skin in the game" selv, for å si det mildt.

Billig hersketeknikk dette med at man liksom har en andrerangs mening dersom man ikke selv er direkte involvert. Lest noe særlig Arnulf Øverland?
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 18.06.2021 23:44    Post subject: Reply with quote

Zorbeltuss wrote:

4. At det finnes andre og bedre måter å få til endringer på bryr jeg meg ikke om fordi da får en ikke flagge så tydelig at en er imot at Qatar har kjøpt og betalt FIFA og driver med slavearbeid.


Hvilke metoder er dette? Dialog? [Citation needed]

Snodig at vi er for små til at boikott har noen virkning, men samtidig ikke er for små til å prate vekk problemet. Spesielt når det er NFF som eventuelt skal stå for denne dialogen; en (i beste fall) kynisk og uærlig organisasjon som beviselig løper FIFAs ærend.

Og hva får vi til med dialog om denne så skulle vært gjort av proffe folk? Vi har plenty av fotballnasjoner hvor Norges totale befolkning ikke engang fyller de største byene om med medaljeskap som fyller hele langsida på stadion som enten ikke har klart eller villet endre hvordan FIFA opererer; de har ikke engang klart å stoppe progresjonen av korrupsjon, egoisme og kynisme. Frankrike, Brasil, Tyskland, Italia, Argentina, USA, Kina eller Russland; ingen har klart hverken kollektivt eller individuelt å endre på FIFAs fremgangsmåter. Så får man selv vurdere om det er vilje eller evne det står på i de enkelte tilfellene. Men forbundet med nøyaktig null historikk for opposisjon mot FIFA fra et land som fotballverden knapt kjenner til, har færre mesterskapsdeltagelser enn Infantino har skrupler, og ikke minst genererer svært lite penger skal gjøre vei i vellinga?

Ekstremt lite realistisk. Boikott er radikalt, det kan gi noen konsekvenser (selv om NFFs skremselspropaganda selvfølgelig er bibelsk nivå av overdrivelser) men det er i hvert fall er initiativ som er synlig. Også fordi det eventuelt er NFF som skal stå for synligheten om vi velger å delta. Og hva om vi ikke kvalifiserer oss, noe sjansen absolutt er tilstede for? Skal vi sende Svendsen ned for å stå utenfor FIFAs hotell og rope?

Problemet med disse fotballforbundene, være seg NFF, FIFA eller UEFA, er at de har blitt så freidige og er så "untouchable" at de ikke lenger ser behov for å jobbe i det skjulte for å sikre egne interesser. Og disse interessene er svært tydelige. Det har jo ingen konsekvens selv om det bedrives åpen korrupsjon i ekstremklassen. Å reparere dette innenfra er omtrent like sannsynlig som at IS blir humanister bare vi får inn noen hippier i gruppa, spesielt når vi møter både bukk og havresekk rundt hver sving. En boikott er det eneste virkemidlet hvor folket faktisk kan ta tilbake makta sjøl og vise offentligheten direkte, usminket, og på en måte som er umulig å ikke anerkjenne hva man mener - ikke helt ulikt britiske fans' reaksjoner på superligaen.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 19.06.2021 00:08    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Zorbeltuss wrote:

4. At det finnes andre og bedre måter å få til endringer på bryr jeg meg ikke om fordi da får en ikke flagge så tydelig at en er imot at Qatar har kjøpt og betalt FIFA og driver med slavearbeid.


Hvilke metoder er dette? Dialog? [Citation needed]


Det første og enkleste er for myndighetene å stenge alle grenseovergangene mellom Norge og Qatar. Det kan vi gjøre på dagen, bare sånn vipps!

Etter det så kan vi fra politisk ypperste hold få byttet navn på øyeqatar til øyebindehinnebetennelse. Nemlig! Og "grå stær" vil heller ikke lengre være omtalt som qatarakt i øyet, men som øyelinsefordunkling.

Deretter vil alle jenter som heter Qatarina bare hete Trine.

Om ikke Qatar skjerper seg etter at vi iverksetter disse tiltakene, så har vi ennå en rekke tiltak som vil stramme skruene om Qatar enda mer. Dere vil bli overrasket over hvilke tiltak vi kan sette igang!

PÃ¥ vegne av utrolig mange! /- larsarus
Back to top
View user's profile Send private message
Bonzo
Veteran


Joined: 02 Aug 2005
Posts: 1126
Location: Drammen

PostPosted: 19.06.2021 11:42    Post subject: Reply with quote

Er dette en form for Qatarsis?
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 19.06.2021 12:13    Post subject: Reply with quote

Om du snakker nynorsk blir det forbudt å eie Quattar?
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 30, 31, 32, 33, 34  Next
Page 31 of 34

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb