English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2014
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 75, 76, 77  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 10.04.2014 10:10    Post subject: Reply with quote

MariusV wrote:
Hvordan leser dere der som kritikk av Perry? Han signerer vel alltid "Med respekt, også bak tastaturet"?

Er det resten som betyr at dette var en takling på ball (spillestil) og ikke mann (Perry)?


Kan vel ses på som en kritikk av hele klubben.

Kritikk av at NAE's 433 ikke har blitt videreutviklet i takt med fotballens utvikling, men ødelagt med en evig strøm av trenerbytter, som toppet seg med å velge Hamren, med en total anderledes stil.

Og en kritikk av Perry, som enda ikke har greid å vise at han er riktig man til å gjeninnføre en morsom offensiv fotball...
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21961

PostPosted: 10.04.2014 10:30    Post subject: Reply with quote

eksil wrote:
danielsk wrote:
Jeg tolket det iallefall slik, eksil.


Det er jo i så fall oppsiktsvekkende. I fall det er slik er det jo rimelig direkte kritikk mot Perrys jobb.


Skjønner ingenting av denne samtalen deres. For det først ser jeg ingen spesiell kritikk mot Perry der, og for det andre - hvorfor hadde det vært oppsiktsvekkende at en medieskribent hadde kommet med kritikk mot Perry og hans totalt ikke-fungerende prosjekt? Selv en blind mann ser at vi ikke har blitt bedre på 60 kamper, så det hadde vært mer oppsiktsvekkende om folk ikke var kritiske.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
eksil
Veteran


Joined: 24 May 2011
Posts: 5349
Location: Ski

PostPosted: 10.04.2014 12:45    Post subject: Reply with quote

I artikkelen kritiseres Rosenborgs spillestil. Det pekes på hva som gjøres feil, sett i motsetning til de som gjør det riktig. Jeg forstår at Stokke i avslutningen av artikkelen sier at dette er Perrys ansvar, men på en respektfull måte.

Hedon, jeg synes det er oppsiktsvekkende fordi jeg har til gode å se noen eksperter som går ut åpent i media og kritiserer Perry for jobben han gjør.
Mini er vel det nærmeste. Men selv han snakker om "Rosenborg", og legger sånn sett også mye av ansvaret på kollektivet, både spillere og ledelse.

Heller ikke jeg mener at det er riktig å legge all skyld på Perry. De som har lagt merke til meg vet at jeg er en sterk kritiker av Erik Hoftun som sportsdirektør blant annet. Roar Stokke kritiserer imidlertid Perry direkte i avslutningen av artikkelen sin, med mindre jeg har misforstått da. Smile
_________________
Å biiln går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
norodd
Junior


Joined: 05 Aug 2010
Posts: 12
Location: Mo i Rana

PostPosted: 11.04.2014 17:03    Post subject: Reply with quote

Så på klippet fra treninga i går. Synes spillerne på laget som ikke har ballen, er for seine å presse ballfører (blir ulikt kampsituasjon). Synes også det skulle trenes mye på en-touch. Hvis vi ser på de spillesekvensene RBK har glimtet til i år, er det med en-touch i lengderetninga.

Last edited by norodd on 12.04.2014 09:52; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
RÃ¥nny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13697
Location: Namsos

PostPosted: 11.04.2014 20:38    Post subject: Reply with quote

VG live mener at vi i snitt har skapt 4 sjanser per kamp så langt, og sluppet til 7 sjanser i mot i snitt. ( 7 sjanser i mot er nest dårligst i hele ligaen, og 4 sjanser for er noe av det dårligste det også )

Molde har flest sjanser i snitt per kamp med hele 10, mens Viking har færrest sjanser i mot med 2.5 i snitt.
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
Number10
Veteran


Joined: 16 Sep 2012
Posts: 1718

PostPosted: 11.04.2014 21:09    Post subject: Reply with quote

Når man snakker om treningene, så brukte Eggen mye større flater å trene på, mens nå skal det spilles med småmål og mindre flater.
Greit at man skal bli bedre på små flater, men er det ikke stor bane de spiller på?
I tillegg var Eggen mye flinkere (kanskje extreme) til å stoppe spillet og ta tak i "problemene" og heller gå inn å rette på feil som gjøres underveis så spillerne hele tiden skulle få en "husk" på hvordan det skal spilles.

Mye av videoene som legges ut på rbk.no, så ser vi omtrent det samme hver gang, spill på små mål.
Eggen kjørte jo full terping på spill i lengderetning etc allerede under oppvarmingen:)

Kan også så vidt huske på at Hamren stoppet opp spillet for å guide spillerne.
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 11.04.2014 21:36    Post subject: Reply with quote

Er helt enig med sistemann, og har tenkt det samme i flere år. Det spilles ofte på liten bane, og hvor de aller fleste står og ser på "der det skjer noe" og setter seg selv i bevegelse først når ballen er spilt. Jeg tror det må spilles på større bane skal man lære spillerne å spille mer i rom og at de samtidige løpene skal komme før pasningen.

Noen som så treningene i 2010 som kan bekrefte om det da ble et treningsskifte ifht. mer spill på stor bane med Eggen inn som ny trener?

Husker et klipp på rbk.no like etter at han tok over, hvor han gir instruksjoner til Traore og hinter om noe med "the jungle", og tror de spilte på større bane da... pedagogen ble kanskje litt vel iivrig når han skulle forklare rollen til vår afrikanske venn... Smile
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10638

PostPosted: 12.04.2014 01:24    Post subject: Reply with quote

Aller først vil jeg bare roe ned de bekymrede over her: "Joar har helt sikkert en plan. Det må jo være noe mer han lurer med i bakhånd enn det han har fått til på drøyt 15 måneder, for det er ikke rare greiene. Kanskje det bare er mer tid han trenger?" (Kronargumentet til Joar-tilhengerne.)

Jeg er forøvrig enig med "de mange moderne fotballforståerne" som ser igjen en plan i det Joar øver gruppen med landets beste fotballspillere på når andre sesong i røttene-prosjektet er godt i gang.
Det de øver på på liten bane her, med småmål på kantene, er absolutt gjenkjennelig fra hva de øver på i seriekampene også. De spiller tversover (ballbesittende) i oppbyggingsfasen før de plutselig slår en 10-meter stikker til en midtbanespiller og går over i konsolideringsfasen. Han går raskt opp i mellomrommet og gir enten en omtrent fem meter lang stikker i rom 1 eller rom 2 eller spiller langt (10 meter) til en umarkert, offsideplassert spiss som upresset scorer på en meters hold på det lille målet der ute på kanten.
("Bra Søder", sa Joar på videoen ved et slikt tullemål, der dårlig ballmottak ikke hindret å trille ballen i mål, fordi nærmeste motspiller var langt unna Søder og målet.)
Eventuelt triller de ball mellom forsvarsspillerne, driter i hele konsolideringsfasen og trer langt gjennom helt fra forsvarsspilleren til den umarkerte spissen (10-12 meter) som upresset kan gå ballen inn i målet der ute på kanten. Oversatt til full Lerkendalstørrelse, og med motspillere som presser, blir dette bare tull.

Problemene Rosenborg har hatt i spillet under Joar har blant annet vært for lite (for sjelden) flere samtidige bevegelser fremover. Og det øver de visst fortsatt på. Detaljen lite samtidige bevegelser altså. Gjennombruddspasningen har for ofte vært forsøkt til første (eneste) bevegelse. Å øve mer på det på liten bane er rett nok "tilbake", men ikke "til røttene". Fraværet av kryssløp og tredjemannsløp er vel så "moderne" at det virker som om Joar har en minimalistisk tilnærming til dette spillet.
Det ser ut til at Joar gjør alt han kan for at spillet ikke skal være avansert, vanskelig å demme opp for motstanderne eller fint å se på, men en som er så flink til å definere fotball på nytt ser kanskje at dette allikevel er offensiv fotball litt i læremester Eggens ånd "...et sekund om gangen".

På stor bane med flere spillere, høyere intensitet, der presset kommer hurtigere, det er flere bevegelser (mye av motstandere formodentlig) hjelper det ikke å stikke gjennom veldig kort til "der man har øvd på". Der er det opptatt. Feilpasninger i rom på Lerkendal der det kun oppholder seg gjester kunne det faktisk vært en idé å trene mindre på. (Tilgi min gammeldagse innstilling til spillet.)
Nå har jeg ikke fulgt så mye med på svensk fotball, men det Tom Nordlie sa om Dick Norling for noen dager siden passer kanskje godt på Sverige-erfarne Joar også:

NRK wrote:
Brann spiller typisk svensk med tålmodighet, stor ballbesittelse og mange pasninger på tvers for å lete etter åpninger. Når man mister ballen i ugunstig posisjoner mens man bygger opp spillet, blir man straffet hardere enn i svensk fotball. I Norge spilles ballen hurtigere i lengderetning, og lagene straffes oftere rett etter balltap mens de er i ubalanse. I de første sekundene etter de har mistet ballen må den vinnes tilbake om man ikke skal bli straffet. I Sverige går det kanskje en bakover og på tvers før man angriper og lagene rekker tidsnok hjem i på rett side og kan etablere seg i forsvar.

-Spiller på seg brudd, var det ikke det Joars største læremester Drillo sa at man ikke skulle gjøre da? Aha, skjønner, 90-tallet Idea

Det beryktede bakrommet, som Joar har harselert med og av og til allikevel prøver litt halvhjertet å bruke, det er i mer moderne fotball enn Joar har øvd inn et utgangspunkt for å skape gode målsjanser kun ved drilling, terping, korrigering, øving og samkjøring der individuelle avgjørelser i kollektiv harmoni, tempo, vinkler, avstander/kraft, posisjonering og timing av løp er kombinert med flere samtidige bevegelser i andre rom som trekker motstanders oppmerksomhet bort fra det som ellers blir avslørt som det åpenbare pasningsvalget.

Og der er vi visst i dag. Det åpenbare pasningsvalget (uansett om det er til Gamsten, Bille eller en annen) øver vi fortsatt på, uten press og i lavt tempo. Eller kanskje de diskuterer på mer detaljnivå enn samme tid i fjor?

På søndag blir det 2-1 til Rosenborg etter en dødball og en god enkeltmannsprestasjon. Det betyr ikke at middelmådige Joar holder Rosenborg-standard.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
Goran
Proff


Joined: 17 Jul 2008
Posts: 457

PostPosted: 12.04.2014 18:23    Post subject: Reply with quote

HÃ¥per flere har lest Winsnes sin kronikk i dagens Adressa, glimrende skrevet.
_________________
Stopp forfølgelsen av de paranoide!
Back to top
View user's profile Send private message
Borden
Veteran


Joined: 25 Mar 2014
Posts: 1069

PostPosted: 12.04.2014 19:15    Post subject: Reply with quote

Håper den kommer på nettutgaven av Adressa, eller at noen gidder å skrive den her inne.
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran


Joined: 23 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 12.04.2014 22:18    Post subject: Reply with quote

Antar det er denne?
http://www.trenerforening...mp;id=1842
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9060
Location: Trondheim

PostPosted: 12.04.2014 22:34    Post subject: Reply with quote

Nei.

Winsnes innspill lyder som følger.
Quote:
Det må være utfordrende å være leder i Rosenborg, og man skal ha tunga beint i munnen for å kombinere resultater, underholdning, profitt og kultur på den måten det nå legges opp til.


Løsningen ligger angivelig i å lykkes med å komme seg tilbake til røttene. Samtidig hører jeg til stadighet at fotballen har forandret seg, og at det derfor er mye som må gjøres annerledes. For meg blir dette et paradoks som truer hele prosjektet.


For å ta det med røttene først; Nils Arnes RBK var kjennetegnet av utvikling forankret i en kompromissløs tro på noen få overordnede prinsipper. Disse sto som i stein, og ga opphav til et utall løsninger i det etablerte angrepsspillet. Derfor kunne bevegelsene forandre seg fra år til år, men stilen fortsatt være den samme.


Et overordnet prinsipp var å spille fremover, noe som gjaldt like mye på trening som i kamp. Selv om jeg etter hvert spilte i andre land og klubber, forventet jeg alltid et nakkeskudd dersom jeg endte med å spille støtte. Det ble en ryggmargsrefleks å plassere seg for å kunne vende opp med ballen. Backene og stopperne tilpasset oppspillene sine etter dette, og alle fra midtbanen og fremover beveget seg for å gi alternativer allerede mens ballen var på vei.


På et grunnleggende plan delte alle 11 samme tanke, men så var det den aktuelle situasjonen som avgjorde om man valgte direkte gjennombrudd, kantspiller i beina, back i 2. fase, motsatt indreløper eller langskudd i krysset. Gullstandarden var uansett å spille noen igjennom på blank goal, og av og til lyktes vi med det også, selv om låvedørene kanskje ikke sto åpne som på 80-tallet.


Hvis jeg nå fikk det til å høres enkelt ut, var det i virkeligheten et produkt av evig terping på de samme tingene. Helt avgjørende var det i tillegg at man benyttet alle muligheter til å bygge relasjoner. Derfor var det mye spill på trening og generelt lite rullering på førsteelleveren.


Nils ville helst ha en kjernegruppe på 14 mann, og en gjeng med gråsteinspisende påleggskalver bak. Så fikk man heller satse på å holde troppen skadefri, og håpe på at en ung friskus eller to fylte de hullene som oppsto. Strukturen var såpass god at det som regel gikk bra.


Det første som ble uttalt etter sjøsettingen av prosjekt «Tilbake til røttene», var at fotballen har forandret seg, og at det ikke lenger er mulig å spille igjennom lynvinger med hockeysveis alene med keeper på samme måte som før. Jeg er enig i det, men kanskje hovedsakelig fordi de aller fleste nå har klipt seg. Jeg skjønner hva Perry mener, og jeg håper han med utsagnet ser for seg utvikling og ikke endring.


Utvikling bygger på det eksisterende, og bør være kompromissløst forankret i nedfelte overordnede prinsipper. Endring er blanke ark og en ny start. Av og til er det også nødvendig, men kanskje først etter noen nedrykk. Alle lag og klubber har en kjerne, og står seg best på å utvikle denne. Dersom man lykkes med å utvikle angrepsspillet raskere enn motstanderens forsvarsspill, tror jeg det fortsatt er fullt mulig å spille lynvinger igjennom alene med keeper, og hvis dere ikke tror på meg, så se på Liverpool og Barcelona som lykkes med det flere ganger i uken.


Det skal også rulleres på laget, og jeg får inntrykk av at dette også skyldes at fotballen har forandret seg. Det er tilsynelatende mange gode grunner til å bytte litt på hvem som spiller: Det reduserer slitasjen, man får flere strenger å spille på, og det blir mer spennende for publikum. Allikevel betaler man en høy pris ved at relasjonene svekkes i en tid der klubbskiftene i tillegg kommer hyppigere. Jeg tror det er mulig å rullere, men da må man ha rekker sånn som i hockey, og for eksempel bytte en hel venstreside av gangen.


Det er ikke gitt at alle spiller like godt sammen selv om man kjenner de ulike rollene, og noe av kunsten er å dyrke de relasjonene som fører laget i riktig retning. Da er det lettere å ha en tynnere stall og et godt medisinsk støtteapparat. Enkel hoderegning viser at antallet kamper i året ikke har endret seg de siste 15 årene. Jeg tror til og med vi spilte flere treningskamper før.


En tynn stall slanker i tillegg lønnsbudsjettet, og gjør veien kortere for unge håpefulle. Fotballen har kanskje forandret seg, men så kan det jo også hende at keiseren har fått nye klær. Hver gang jeg hører at det er nødvendig med en kursendring fordi fotballen har forandret seg, hører jeg i samme slengen en unnskyldning. Utvikling er smertefullt, og det er lett å vike unna, men som min gamle trener mange ganger sa det mens vi strevde med offensiv samhandling: «Det er ingen som har sagt at det er lett!» Og til de som synes det er mange som maser om at alt var bedre før; det er prisen man må betale for å komme tilbake til røttene.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18388
Location: Oslo

PostPosted: 12.04.2014 22:44    Post subject: Reply with quote

Herlige Winsnes Tommel'n opp!

Ser ut som presset øker nå, kritikk fra gamle helter og fra spillerne i stallen.
Back to top
View user's profile Send private message
bommel
Veteran


Joined: 28 May 2006
Posts: 4092

PostPosted: 12.04.2014 23:02    Post subject: Reply with quote

Fabelaktig skrevet av Winsnes Tommel'n opp!
Mye av de samme som kritikere av Perry her inne har skrevet, bare bedre formulert.
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7817

PostPosted: 12.04.2014 23:19    Post subject: Reply with quote

Dette er kanskje det mest innsiktsfulle jeg har lest om Rosenborg på mange år. Jeg nikker gjenkjennende til omtrent hvert avsnitt og dette burde jo selvsagt blitt skrevet ut og hengt opp både i garderobe, brakka og kontoret til Perry og Hoftun.
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10638

PostPosted: 13.04.2014 00:08    Post subject: Reply with quote

Kjempeinnlegg av Winsnes. Tommel'n opp!
Flott at noen med RBK-cred sier fra så godt og tydelig. Han var ikke den første som avslørte keiserens nye klær, men han var muligens den første som brukte den formuleringen. Treffende.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 13.04.2014 00:16    Post subject: Reply with quote

FANTASTISK' Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
eksil
Veteran


Joined: 24 May 2011
Posts: 5349
Location: Ski

PostPosted: 13.04.2014 00:53    Post subject: Reply with quote

Winsnes!
Tommel'n opp!
_________________
Å biiln går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
Pirlo
Veteran


Joined: 05 Feb 2006
Posts: 1259

PostPosted: 13.04.2014 01:02    Post subject: Reply with quote

Winsnes har Rosenborg i blodet, han skjønner hva greia er. Av teksten forstår man at han og Perry er på forskjellige kontinenter når det gjelder fotball.
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10638

PostPosted: 13.04.2014 14:16    Post subject: Reply with quote

Doktor Winsnes har satt en diagnose på pasienten (Rosenborg). Han har vel også forskrevet medisin, men pasienten selv må ville ta den for å få bedring. RBK
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19487
Location: Lillestrøm

PostPosted: 13.04.2014 15:46    Post subject: Reply with quote

Deilig å høre en såpass sindig fyr som Winsnes ta problemet ved rota og vise tydelig hvor skoen trykker.

Dette bør i høyeste grad vektlegges av fans og klubb, da det faktisk er et produkt av røttene som forteller hvordan tankegangen den gang var, hvordan prinsippene ble arbeidet inn, og hvordan den helhetlige tankegangen ble terpet kollektivt og individuelt samtidig.

En fantastisk kommentar fra en som virkelig vet hva han snakker om, og denne burde rammes inn, eventuelt lamineres, og henges opp på begge sider av garderobedøra, i tillegg til å være bakgrunnsbilde og skjermsparer både på PCen, mobilen og eventuelt nettbrettet til Perry.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
HOFFA
Veteran


Joined: 04 Aug 2012
Posts: 1468

PostPosted: 13.04.2014 16:52    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Deilig å høre en såpass sindig fyr som Winsnes ta problemet ved rota og vise tydelig hvor skoen trykker.

Dette bør i høyeste grad vektlegges av fans og klubb, da det faktisk er et produkt av røttene som forteller hvordan tankegangen den gang var, hvordan prinsippene ble arbeidet inn, og hvordan den helhetlige tankegangen ble terpet kollektivt og individuelt samtidig.

En fantastisk kommentar fra en som virkelig vet hva han snakker om, og denne burde rammes inn, eventuelt lamineres, og henges opp på begge sider av garderobedøra, i tillegg til å være bakgrunnsbilde og skjermsparer både på PCen, mobilen og eventuelt nettbrettet til Perry.



Du glemte på innsiden av do døra.. Med tanke på hvor mye dritt han snakker er nok det en plass han besøker ofte.. Surprised
_________________
D e itjnå som kjæm tå sæ sjøl
Back to top
View user's profile Send private message
Number10
Veteran


Joined: 16 Sep 2012
Posts: 1718

PostPosted: 13.04.2014 17:12    Post subject: Reply with quote

http://www.tv2.no/2014/04...na/5503557

Tap i kveld, så må man gå hardt til verks...hehe:)
Back to top
View user's profile Send private message
SunsetSalami
Legende


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 11014

PostPosted: 13.04.2014 17:13    Post subject: Reply with quote

Det som er spesielt viktig er at det er en som faktisk har kred nok til å bli tatt seriøst ang. spillestil som ytrer dette, og ikke oss sofaliggende potetgullspisere her inne.
Back to top
View user's profile Send private message
HOFFA
Veteran


Joined: 04 Aug 2012
Posts: 1468

PostPosted: 13.04.2014 17:21    Post subject: Reply with quote

Number10 wrote:
http://www.tv2.no/2014/04/13/sport/la-liga/fotball/barcelona/5503557

Tap i kveld, så må man gå hardt til verks...hehe:)



He He, på tide å ta av hanskene og renske strupen da ja.. Tommel'n opp!
_________________
D e itjnå som kjæm tå sæ sjøl
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 75, 76, 77  Next
Page 36 of 77

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb