English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Ã…ge Hareide
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 87, 88, 89 ... 95, 96, 97  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3902
Location: Oslo

PostPosted: 26.08.2021 13:05    Post subject: Reply with quote

akkurat her er "-" veldig viktig Smile
Back to top
View user's profile Send private message
ballbingen
Veteran


Joined: 27 May 2016
Posts: 1021

PostPosted: 26.08.2021 13:09    Post subject: Reply with quote

larsarus wrote:
Det er viktig at Ã…ge resignerer etter sesongen.


Resignerer eller resignerer? Very Happy

Resignere, som å signere på nytt, er vel kanskje ikke noe godt norsk ord... Men det slår meg som et litt problematisk uttrykk. Autoantonymt?
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 26.08.2021 13:45    Post subject: Reply with quote

Bananskrue wrote:
pavel londak fan account wrote:

Vi skårte 5 mål mot Odd, med en samlet xG på 1.38.


Hadde vi virkelig så lav xG?! Det er nesten litt utrolig.


Tre av målene hadde vel lav xG vil jeg tro. Så usikker på hvordan Holms sitt mål får i xG. Vil det være fra når han skyter i mål?
Back to top
View user's profile Send private message
pavel londak fan account
Rutinert


Joined: 19 Aug 2008
Posts: 671

PostPosted: 26.08.2021 14:35    Post subject: Reply with quote

Blir litt off-topic, men kan godt ta xGen for hvert mål. Info om dette kan man finne selv i Fotmob-appen.

Eyjolfsson: 0.24 xG
Holm: 0.09 xG
Vecchia nr. 1: 0.49 xG
Ceide: 0.04 xG
Vecchia nr 2: 0.05 xG

Så kan man jo si at Holm sin xG virker litt lav. Skyldes nok at han har forsvarere rundt seg på alle sider når han avslutter. Og at Vecchia nok skårer på det skuddet der oftere enn 5 % av gangene. Likevel er dette en indikasjon på at vi ikke egentlig skapte mange store sjanser, selv om vi skårte fem mål.
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3902
Location: Oslo

PostPosted: 26.08.2021 14:39    Post subject: Reply with quote

Hørtes ut som noen som ikke har sett kampen...
(vet dette er kalkulerte tall)

Var flere store sjanser enn "bare" målene. Ikke enig i det hele tatt at vi ikke skapte mye.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 26.08.2021 14:42    Post subject: Reply with quote

7 avslutninger på mål / 4 avslutninger utenfor mål; da er 5 mål god betaling. Kunne gjerne spredt dem utover sesongen ... siden man jo alltid må ha noe å klage over.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Pokie
Veteran


Joined: 05 Aug 2011
Posts: 1658
Location: Trondheim

PostPosted: 26.08.2021 15:09    Post subject: Reply with quote

xG er et bra motsvar til andre tilsvarende statistikker (eventuelt et godt tillegg til andre statistikker), men det er en veldig merkelig statistikk å forholde seg til. Jeg har mange innvendinger mot de fleste modellene.

I enkelte modeller kan dobbeltsjanser eller sjanser som oppstår i mer eller mindre samme angrep få en xG på over 1. Selv om situasjonen bare kan resultere i et mål.

Et annet aber handler jo litt om ferdigheter og sånt. Jeg har inntrykk av (men har på ingen måte inngående kjennskap til hvordan modellene er laget) at modellene i liten grad tar høyde for ferdigheter. Thorstvedt roper jo veldig mye om spillere som overpresterer, og derfor scorer alt for mye (eks Mason Greenwood, som vel gjorde 9 mål på 2.35 xG elns), og bruker dette til å predikere at de vil score mindre på sikt. I mitt hode er ikke xG på sjansene du scorer på en sannhet mtp hva du skal forvente at spilleren skal score på. En optimal modell er jo en modell som tar høyde for spillernes individuelle ferdigheter i større grad.

Enda verre - selvmål og farlige situasjoner som ikke innbefatter en avslutning av laget får i mange modeller ingen påvirkning.

Mktt beste eksempel er RBK - Brann hvor RBK skaper 7-8 store sjanser ila 2.omgang. Alle disse med totalt samme verdi som Branns to sjanser (som begge havnet i mål). Vi scoret også 2, hadde 2 i treverket i tillegg (inkl et nestenselvmål), hadde Holse alene med keeper, RWP hadde to store sjanser osv.

Annet teit eksempel - hjemme mot Molde dominerte vi, men havnet likevel bak på xG i en del modeller. Fordi MFKs få sjanser var store.

Nesten alltid når man ser xG i eliteserien er det langt lavere tall enn faktisk antall scoringer. Da har jo modellene bommet hardt noen steder (jeg har ikke statistikk til å underbygge dette, men det er jo bare å ta en titt på en del xG og se at det er en trend at det ofte er lave tall).
_________________
"I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered."

- George Best
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3902
Location: Oslo

PostPosted: 26.08.2021 15:12    Post subject: Reply with quote

Pokie, nå må du ikke komme her med gjennomtenkte vurderinger som kan ødelegge den negative tonen som var på gang her.

Vi må prøve å gjøre denne dominerende 5-0 seieren med godfotball om til flaks og tilfeldigheter!
Back to top
View user's profile Send private message
tokik
Proff


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 314
Location: Trondheim

PostPosted: 26.08.2021 15:40    Post subject: Reply with quote

Drit å dra alle pessimister og realister.

I dag er det kamp! Åge har fått gliset tilbake Smile ting snur gjerne av litt tilfeldigheter, men nå er vi i gang. Om vi får 0,000001 xG driter jeg fullstendig i så lenge det blir en gøy kamp og at Molde slås med 1 poeng ved sesongslutt
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
pavel londak fan account
Rutinert


Joined: 19 Aug 2008
Posts: 671

PostPosted: 26.08.2021 15:46    Post subject: Reply with quote

Ingenting av dette du sier er feil, Pokie. xG er selvfølgelig ingen fasit, det er jo antall mål for og imot, og tabellen til slutt som er fasit. xG er egentlig bare en måte å kvantifisere det mye brukte begrepet "stor sjanse". Man skal selvfølgelig også være forsiktig med å bare se på xG i en kamp, det er over tid xGen skal gå mer eller mindre i likevekt. xG er bare en måte å se på om vi klarer å spille oss til situasjoner som vanligvis ender i mål.

Kampen mot Odd var en kjempebra kamp. Å bruke den som eksempel var ikke for å si at det var en dårlig prestasjon som skyldtes flaks. Vi var jo mye bedre enn Odd. Og målene vi fikk med lav xG skyldtes jo fantastiske prestasjoner av våre spillere. Den var bare brukt som et eksempel på at det ikke nødvendigvis er sånn at Åge har gitt oss et grunnspill som setter opp spillerne våre konsekvent i gode skåringsituasjoner, selv om vi har skårt en god del mål i det siste.

Det var virkelig ikke meningen å gjøre denne tråden om til en diskusjon om xG. Det var heller ikke meningen å få det til å framstå som at vi er et dårlig lag. Jeg er selv positiv til det som skjer og hvordan vi framstår. Men jeg ønsker ikke at Åge Hareide skal ta et år til, på grunn av elementer jeg har nevnt i dette innlegget og tidligere i tråden.
Back to top
View user's profile Send private message
Kaaremaal
Junior


Joined: 15 Apr 2015
Posts: 78

PostPosted: 27.08.2021 14:52    Post subject: Hareides arv Reply with quote

I sum synes jeg Hareides periode har vært preget av dype bunner og nå i det siste høy optimisme. Uansett hvor dette ender etterlater han seg en spillerstall der balansen mellom Veldig Rutinert, Ung og lovende og Trønder er så bra det har vært siden Selnæs, Svensson og Midtsjø herja sammen. Håper på dette laget neste år:

Hansen (32)

Pereira (22) - Augustinsson (25) - Henriksen (29) / Tettey (35) - Reitan (24)

Tagset (20) - Vagic (21) - Ciljan (34) / Holse (22)

Vecchia (26) - Holm (20) - Ceide (20)

Enn så lenge har vi klassespillere på benken om dette er laget: Hoff, Konradsen (rutinert), Adamsson (ung), Eyjolfjökul (rutinert), Faye Lund (ung), Skarsem (ung - trønder), Holse (ung) og Dino (meh).

Kjenner jeg er forsiktig optimist for neste år, og om vi finner en samhandlings- og rollefiksert trener til å ta over det Hareide har bygget opp er det kanskje håp for noe stort igjen.
_________________
En ny kur for nyresykdommer ble oppdaget i Norge i 2015 da en norsk fotballtrener slo sykdommen med tydelige samhandlingsmønstre, bevegelser i lengderetning og 4-3-3.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 07.09.2021 18:50    Post subject: Reply with quote

Hareide fant taxisjåføren.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
RÃ¥nny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13675
Location: Namsos

PostPosted: 18.09.2021 12:08    Post subject: Reply with quote

https://www.vg.no/sport/f...-argentina

Og dermed spurte folk: Hvorfor kan ikke RBK fortsette med Hareide?

– Det er ikke aktuelt. I samråd med dem hjemme (i Molde) har vi bestemt at nok er nok. Du vet ikke hvor lenge du lever, og for meg nå er det viktig å få noen få år sammen med familien – og i tillegg skal jeg prøve å ikke gjøre noen ting, sier Hareide.
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
RÃ¥nny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13675
Location: Namsos

PostPosted: 15.10.2021 13:59    Post subject: Reply with quote

Langt intervju med Hareide:

https://www.tv2.no/sport/14288952/
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
dags
Veteran


Joined: 11 Jan 2006
Posts: 3597

PostPosted: 17.10.2021 20:44    Post subject: Reply with quote

Skal faen meg bli godt med bare én Moldetrener i Eliteserien neste sesong. Ideelt sett skulle det ikke vært noen.
_________________
Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 18.10.2021 09:28    Post subject: Reply with quote

Haha, vanligvis så balanserte dags er i ferd med å miste det litt nå Very Happy

Men enig, om ikke det har vært tydelig. Jeg tror og håper at vi vil se tilbake på Hareides periode i Rosenborg med fokus på andre ting enn det som skjedde på banen, for det har ikke vært bra nok på noen måte. Det er alt for mye fokus på motstander, og for lite vilje - eller ork? - til å virkelig sette sammen et eget spill over tid. For mye frykt, for mange unnskyldninger, for mye kortsiktighet.

Jeg tror vel egentlig ikke noen trener som kommer inn vil gjøre det vesentlig dårligere poengmessig. Kvalitet og ressurser vaksinerer oss på mange måter mot de helt dype dalene - hvor mange kamper i Åges periode har vel ikke bikket vår vei omtrent utelukkende på grunn av individuell kvalitet hos Zachariassen (ja), Holse, Ceide, Vecchia eller Holm? - så vi holder oss nok trygt på øvre halvdel med mindre vi tvinges til å bruke mye uprøvde unggutter. Noe som nok er deler av forklaringen på hvorfor vi ikke tør å gi mye spilletid til yngre spillere utenom 'essene'.

Spørsmålet er om vi klarer å lande en trener som gjør det vesentlig bedre med det presset som er her, og den ...friksjonen vi møter i overtente motstanderlag og, la oss kalle dem 'andre involverte i kampen' med et konsekvent markeringsbehov når RBK spiller.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
WT62
Veteran


Joined: 18 Apr 2011
Posts: 2066

PostPosted: 18.10.2021 10:43    Post subject: Reply with quote

Åge har egentlig gjort,eller prøvd å gjøre, det som man kunne forvente av ham.

Det ene er å profesjonalisere klubben mhp treningsmetoder etc. Akkurat det var tvingende nødvendig etter Hornelands " jeg ser på de hva de tåler av trening" tilnærming. Akkurat den biten stiller sportslig ledelse og styret i ett dårlig lys, det burde vært unødvendig i landets største klubb.

Det andre er sportslige prestasjoner. Åge ville uansett vært en korttidsansettelse og han gjør det han er best på, skape en robust fysisk fundament og være ekstremt pragmatisk i forhold til å oppnå resultater, dvs sette opp lag og formasjon i forhold til motstander.
Han har aldir hatt som intensjon å utvikle laget på sikt eller slippe til mange ubnge spillere, du ser at når det kniper så slenges Tettey/Konradsen/PCS inn,men feks Tagseth og skarsem er siste utvei spillere.

Hans perspektiv har vært kortsiktig suksess og han agerer deretter. Der har han dessverre mislykkes av flere årsaker, en del selvforskyldt, for mange skader og for mange middelmådige ( svenske) innkjøp av spillere som ikke har bidratt til å heve laget over den grå ES massen.

I sum - han har gitt oss en tilnærming vi burde forvente, resultatene har vært asvakere enn forventet.
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3453
Location: Trondheim

PostPosted: 18.10.2021 16:04    Post subject: Reply with quote

Sett utenfra virker det som Hareide har kjørt tilnærmet det å være Landslags trener.
Han trener på forskjellige ting fra uke til uke i forhold til hvem vi møter og hvor. Han setter opp laget forskjellige fra kamp til kamp avhengig av hvem vi møter og hvor.
Det gjorde ihvertfall ikke Eggen og det virker heller ikke som Glimt eller Molde holder på slik.
Jeg tror vi ville vært mye bedre hvis vi hadde trent på en spillestil og samkjørt en 11'ver.
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
RbkUrge
Veteran


Joined: 09 Aug 2005
Posts: 3674
Location: Oslo

PostPosted: 18.10.2021 16:34    Post subject: Reply with quote

Enig. I tillegg har han ikke virket like motivert som han fremsto i intervjuene før han startet i jobben. Virker til dels som han trodde det skulle bli enklere å overta Rosenborg enn det har vært, og dels virker det som han har vært mer preget/forstyrret av Danmarksjobben enn han har villet innrømme. Han har rett og slett ikke hatt fokuset og motivasjonen til å bygge noe nytt, men heller bare fokusert på hvordan man skal berge poeng fra runde til runde. Serien virker for så vidt kjørt for oss nå, så for min del kunne han gjerne takket av allerede nå, så kan Trond og Geir lede oss sesongen ut.
_________________
Perché hai tradotto questa frase?
Back to top
View user's profile Send private message
skien88
Rutinert


Joined: 06 Feb 2019
Posts: 861

PostPosted: 18.10.2021 16:55    Post subject: Reply with quote

Åges taktikk har vært dritt siden dag 1.
Back to top
View user's profile Send private message
ibejnar
Veteran


Joined: 03 Feb 2020
Posts: 1015

PostPosted: 18.10.2021 17:14    Post subject: Reply with quote

de sidste 9 kampe i sæsonen bliver en reprise af alt vi har set indtil nu. Vi kommer til at slide mod alle og intet nyt under solen. Det undrer mig også at Åge ikke er i stand til at skifte taktik under en kamp. Altså som en anden skrev andre hold på hjemmebane med en mand i undertal kan altså godt dominere lidt stadig. Vi ligende vi har 8 mod 11 jo. Jeg har virkelig svært ved at se hvad der er rigtig galt men det starter måske med at vi inde centralt overhovedet ikke evner at holde fast i bolen eller har nogen der kan bryde kæder. Jeg havde nok også forventet en smule mere af en som Vecchia i går. Godt nok scorer han, men altså han er jo slet ikke med i spillet og han så træt ud efter 5 minutter.
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3453
Location: Trondheim

PostPosted: 18.10.2021 22:04    Post subject: Reply with quote

Hareide henter tilbake en ung og lovende Skarsem og lar ham stort sett sitte på benken. I tillegg blir han brukt overalt når han får spille. Han har spilt ving og nier og indreløper.
Vi kjøper spillere som vi mener er ca like gode over alt på banen. Det er ikke lett å få til relasjoner og samhandling da.
Nå bruker vi plutselig Vecchia som nier etter å ha prøvd flere andre i den rollen. Vecchia begynte jo å bli varm i trøya som venstre kant. Reitan er plutselig stopper i en helt ny 3-4-3 midt i sesongen. Så dukker i tillegg Holse opp som venstre back på tampen etter 20 kamper litt over alt offensivt.
Glimt og Molde har stort sett spillt med de samme i de samme posisjonene i hele år. Kun salg har ført til noen justeringer.
Glimt her knapt nok byttet på noe i det hele tatt.
Det er helt greit at Hareide gir seg. Du kan ikke bygge et godt norsk lag på denne måten.
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
ibejnar
Veteran


Joined: 03 Feb 2020
Posts: 1015

PostPosted: 18.10.2021 22:13    Post subject: Reply with quote

Jeg er helt enig og jeg håber inderligt en ny træner vil satse på ungdommen og spille fuld gas fremover. Det kunne vi sagtens have gjort og på ingen måde have gjort det dårligere end nu. Åge har bare ikke turdet.
Back to top
View user's profile Send private message
primaten
Rutinert


Joined: 05 Aug 2005
Posts: 823

PostPosted: 19.10.2021 08:57    Post subject: Reply with quote

Det ligger da i sakens natur at når ting ikke fungerer som man vil prøver man ut noe nytt. Mens når ting fungerer endrer man lite. Det er ikke engang spesifikt til fotball.

La oss si at Lada vil lage like raske biler som Ferrari. Da ville jeg anbefalt en fase med prøving og feiling. Mens du sier, man må gjøre som de beste, og de endrer ingen ting.

Det funker fint for Ferrari, det er bare at hvis Lada endrer ingenting, kommer de til å fortsette å produsere Lada.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 19.10.2021 09:46    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
Hareide henter tilbake en ung og lovende Skarsem og lar ham stort sett sitte på benken. I tillegg blir han brukt overalt når han får spille. Han har spilt ving og nier og indreløper.


Mye å kritisere Hareide for, men en av de tingene kan vel neppe være at han ikke har satset gung ho på Skarsem i én enkelt rolle? Vel er han "ung" og muligens lovende, men jeg sliter veldig med å se at han fortjener å prioriteres i den offensive kvartetten vi stort sett har kjørt siden han kom tilbake. Han er jo jammen også eldre enn 3 av de 4 han i så fall konkurrerer med, og gamlingen Vecchia er jo faktisk både i optimal alder og vesentlig bedre. Det er andre spillere enn Skarsem som har mer grunn til å irritere seg over manglende rollekontinuitet under Hareide, for å si det sånn.

Når vi kjører med disse spillerne foran er det også åpenbart at vi har minst fem spillere som egner seg bedre enn Skarsem som balansespillere bak de. Han er mye forskjellig, Skarsem, men noen holdende midtbanespiller er han ikke.

Det Skarsem derimot er per nå er jo helt nødvendig backup/rotasjon for disse fire offensive spillerne, og han er jo en spiller som har som en av sine styrker at han kan bekle flere roller både på midtbanen og i angrepet. Han har også hatt vesentlig stigning siden han kom tilbake, og jeg ser vel først og fremst på ham som en mulig arvtaker i en indreløperrolle i fremtiden. Jobben hans blir å sørge for å være klar for å tre inn direkte hvis hans rolle kommer i laget neste år, og muligens, realistisk sett, når førstevalget i rollen (Vecchia, Holse?) blir solgt.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 87, 88, 89 ... 95, 96, 97  Next
Page 88 of 97

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb