English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
I gamle dager
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 41, 42, 43  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
gm
Veteran


Joined: 24 Mar 2006
Posts: 1045
Location: stjørdal

PostPosted: 02.04.2021 18:55    Post subject: Reply with quote

Porto hjemme i 97, og Juventus hjemme i 98 kommer også høyt på lista.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 03.04.2021 16:35    Post subject: Reply with quote

Flere av de lange utdragene som RBK har lagt ut:

RBK - Besiktas 95
Dortmund - RBK 99
RBK - Vardar 17
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 06.04.2021 11:00    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Likevel ingen tvil om at Berg hadde grunn til å føle seg forbigått.

Ikke nødvendigvis i 94. Da var han god, men det var ikke noen skandale å utelate ham fra VM-troppen. Ørjan anno 1999, derimot, var en spiller som holdt skyhøy Europa-, om ikke verdensklasse. Men da hadde han vel også bestemt seg for å takke nei til landslaget, så vidt jeg husker.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 23.04.2021 16:13    Post subject: Reply with quote

Gudmund Skjeldal(!):

Eg har høyrt det fortalt at menn i min alder (rundt eller litt forbi middagshøgda) høyrer på podkasten When we were kings. Så då har eg også byrja å gjera det.

(...)

Eg høyrde på dokumentaren om stordomstida til Rosenborg på 1990-talet, då Nils Arne Eggen var trenar og gutane hans hamla opp med europeiske lag som Juventus og Real Madrid. Ja, då troppane hans av stort sett lokale trønderar slo Milan i mesterligaen på San Siro stadion, og Borussia Dortmund 3-0 på bortebane. Den tida vi samla oss store gjengar på den irske ølkroa ved Freiafabrikken (i Oslo), den hausten ein kamerat og eg anla bartar for å kunna gli inn på tribunane på Lerkendal, og gjorde pilegrimsreise med toget til Trondheim.

I podkasten meiner journalistane at Nils Arne Eggen ikkje berre søkte å meistra nivået til europeiske toppklubbar, men at lektoren og sosialdemokraten i han ønska å slå kapitalismen, ikkje noko mindre. At det skulle vera mogleg for ein gjeng lidenskaplege og lokalt forankra halv-amatørar å møta proffane; at ein samansveisa og uredd gjeng skulle vera like så god som ein tropp med internasjonale leigesoldatar. Og i nokre herlege år på slutten av 1990-talet såg det nesten slik ut. Rosenborg, den Oskeladden, kom seg til kvartfinalen eitt år, og var eit fjollete frispark unna å klara det eit anna år.

Les meir: Amøtørar i alle land, sprei dykk
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 07.05.2021 18:43    Post subject: Reply with quote

Kunne noen med tilgang til diverse tekstsøk finne noe kampreferat fra kampen Vålerengen - Rosenborg 13. juni 1982.

Ut fra oppsettet her virker det som om Ivers spilte stopper. Og da var han kanskje som en oppvridd klut siste halvtimen da Vålerengen scoret fire mål?
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.05.2021 11:41    Post subject: Reply with quote

Jeg rekker ikke å leite akkurat nå, men kan ta på meg oppdraget.

Elllers:

Da Bendtner spilte i Rosenborg fra 2017 til 2019, var meningen å revitalisere «fotballstjerna Nicklas Bendtner». Planen var å komme til VM-sluttspillet med Danmark. Så skulle han selges, noe som ville vært vinn-vinn for alle parter. I stedet skadet han seg før sluttspillet i 2018. Da valgte Hareide ikke å ta ham ut.

- Han var uheldig som skadet seg. Hvis ikke hadde han blitt med, forteller Rosenborg-treneren.

- Jeg var veldig klar på at jeg ikke ville ta med skadde spillere til VM. Jeg har mer vondt av at Mike Jensen (også Rosenborg) ikke ble valgt. Han var en tro tjener. Men Nicklas kunne vært god å ha i straffesparkkonkurransen mot Kroatia. Han var temmelig sikker fra merket. Og - som sagt - han var en veldig fin gutt på alle måter.

Les mer: - Jeg blir bare trist
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 19.05.2021 21:05    Post subject: Reply with quote

Mai 1996: Rosenborg - Brann 10–0. En rekord som står og står. Torsdag er Brann tilbake i Trondheim, 25 år etter.

Hvordan kommer det til å gå?

Vi har samlet duoen som sto bak åtte av de ti målene fra 1996, for å snakke om både kampen og den vanvittige sesongen - som kulminerte i Mirakelet i Milano.

Les mer: RBK-heltene knuste Brann 10-0: - Planla bytur i pausen

Blir også papirsak i morgen, ser jeg. I mellomtida anbefaler jeg utvidede høydepunkter. RBK
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 08.06.2021 18:08    Post subject: Reply with quote

Victor Orta forteller også i intervjuet at han var i Trondheim for å speide på tidligere RBK-stjerne Anthony Annan, da han jobbet som speider i den spanske storklubben Sevilla.

Leeds-sjefen åpner opp om hvor hardt han kjempet for å kuppe Haaland-overgang
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.06.2021 18:16    Post subject: Reply with quote

Sevilla-interessen var allment kjent for ti år siden.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.06.2021 19:47    Post subject: Reply with quote

Lillestrøm - Rosenborg 2003 RBK
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 26.07.2021 20:49    Post subject: Reply with quote

Langt intervju med Arne Dokken i VG i dag:




19 år gammel debuterte Arne Dokken i den øverste divisjonen, borte mot Brann. Etter 11 minutter og 23 sekunder scoret han sitt første av 18 seriemål (22 kamper). Han hadde så vidt fylt 20 år (20 år og 53 dager for å være nøyaktig) da han sto der med toppscorer-tittelen i norsk fotball – på første forsøk.

Arne Dokken er fortsatt den yngste toppscoreren i Eliteserien.

(...)

I Hellas ble Dokken igjen cupmester, han var aktuell for Benfica, Standard Liège og Eintracht Frankfurt. Men skader satte ham tilbake. I hans tredje sesong ble han lånt ut til Apollon Athen. Da sesongen 1983/84 var slutt, gikk Dokken til presidenten og sa at han ville hjem.

– Rosenborg kom på banen, de ville hente meg hjem, sier Dokken – om et uvanlig eventyr i Trondheim som skulle vare i 10 år.

– Arne var en av første heltidsspillerne i norsk fotball, sier Ola By Rise.

Planen til Rosenborg var at Dokken skulle skyte Rosenborg til klubbens første seriegull siden 1971. I stedet ble det en helt annen skål.

For Dokken slet med en skade, som han pådro seg i en landskamp mot Sveits i 1983. Han ble operert to ganger, men han var plaget. I 1984 ble det kun 17 seriekamper og fire mål. 29 år gammel skulle Dokken vært på høyden, men nå måtte han ta en pause.
Det er her historien om Arne Dokken tar en merkelig vending. For siden han var skadet hele 1985, ikke kunne spille, engasjerte Dokken seg over alt ellers i Rosenborg. Og det skulle bli hendig utover i sesongen.

(...)

– Jeg tror jeg er den yngste treneren som har vunnet serien, sier Arne Dokken.

Men der tar han feil. Og det er her Nils Arne Eggen kommer inn i historien for første gang: Eggen var 15 dager yngre da han loset Rosenborg til The Double i 1971. Så for en gangs skyld må Dokken ta til takke med «nest yngst» ...

Ville han fortsette suksessen som trener?

– Jeg vil spille, sa Dokken – og via en barnelege hadde han nå fått orden på helsa:

Dokken hadde brokk. Tre og en halv uke etter operasjonen var han i trening igjen.

Torkild Brakstad hadde fått oppdraget å gjenskape suksessen fra 1985. Det gikk dårlig. 1. juli 1986 forsvant Brakstad, og igjen måtte Dokken overta. Men nå satte han et krav:

– Hvis dere vil jeg skal trene laget ut 1986, så vil jeg ha hele 1987 også, sa Dokken.

Fikk ja, og dermed var i realiteten spillerkarrieren hans over, uten ligagull som spiller, men allerede som trener ...

(...)

– Vi i Rosenborg snakket om hvordan vi skulle bli og være Norges beste lag. Og da måtte vi ha den beste treneren, som var Nils Arne. Så jeg ringte ham, vi pratet godt sammen og ble enige: Han ble trener og jeg tok den nyopprettede jobben som admini-strerende direktør i Rosenborg AS.

(...)

– Min jobb var å etablere Rosenborg som en toppklubb. Vi etablerte Rosenborg Sport AS, Rosenborg Shop, vi var de første med VIP-avdeling. Vi gikk fra amatører til proffer, men ikke uten problemer, sier Dokken ærlig.

For mens Dokken og co. satte i gang et samarbeid med barneavdelingen på regionsykehuset i Trondheim og «Ikke tøft å være død», om trafikksikkerhet, fikk økt klubbens samfunnsengasjement – så kom politiet. Razzia på Brakka. Håndjern, henting av styremedlemmer både her og der.

– Det tok tid før vi fikk orden på alt, fikk ryddet oss skikkelig fra amatører til en profesjonell klubb, på alle områder, sier Dokken.

Det ble med noen bøter til styremedlemmer. RBK kom seg ut av det, og fortsatte veien mot toppen, med Eggen som trener og Dokken som sjef på Brakka.

(...)

Rett før RBK-eventyret tok av, i januar 1994, sa Arne Dokken opp jobben sin i Rosenborg. Han og familien ønsket seg sørover igjen, og Dokken hoppet på et fristende tilbud fra Lyn – et tilbud som i ettertid viste seg å være et luftslott. Dokken holdt ikke hele 1994 en gang.

På Lerkendal kom Rune Bratseth hjem fra Tyskland og ble på et vis Dokkens erstatter. Høsten 1995 tok RBK av i Europa. Men har Arne Dokken fått for lite kred for jobben han gjorde for å skyve Rosenborg opp mot Europa-toppen?

............................

Jeg vil i hvert fall si at VG sjøl og Adressa har gitt for lite skryt. Dessuten kanskje overdrevet rollen til salige Skoglund?

Sjøl forsøkte jeg å trekke fram Dokken i boka mi.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 28.07.2021 07:55    Post subject: Reply with quote

Det er en stund siden jeg har lest "Svart på hvitt" fra 1991-sesongen nå, men i den boka synes jeg Dokken blir fremstilt som en litt skruppelløs kremmer i gråsonen, en slags kommersiell og kynisk antagonist til de mer rundkantede sekstierne (med Kåre Rønnes og Eldar Hansen i spissen). I boka beskrives hvordan Dokken sitter med notatblokka foran Sportsrevyen og teller antallet reklameskilt som vises i kamphøydepunktene fra Lerkendal og så sender faktura til de aktuelle sponsorene, og som alvorlig gjentar "husk tiårsregelen" for at ikke forfatteren skal antyde for mye fra gammel svart omsetning. Det er i hvert fall ikke tvilsomt at han spilte en stor rolle i profesjonaliseringen av Rosenborg.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 04.09.2021 20:02    Post subject: Reply with quote

Lange og vanskelige forhandlinger om kjøp og salg av spisser for stadig nye rekordpriser ble en kontinuerlig prosess for Rosenborg rundt årtusenskiftet.

Les mer: Spissrotgang

Sjeldent gode kildehenvisninger. Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Arnold
Junior


Joined: 11 Oct 2003
Posts: 32
Location: Oslo

PostPosted: 04.09.2021 21:43    Post subject: Reply with quote

Interessant artikkel, Thomas! Mye av dette som hadde gått i glemmeboka.
_________________
www.tt05.no

Hold Brillan Plater
www.myspace.com/holdbrillanplater
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 04.09.2021 22:42    Post subject: Reply with quote

Ja, fin den! Husket ikke at det var så mye kaos rundt Rush.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6536
Location: Oslo

PostPosted: 05.09.2021 02:40    Post subject: Reply with quote

Nest etter alle målene er det akkurat alt rotet rundt overgangen til Rush og at han ikke endte i en bedre klubb enn Santander, jeg husker best fra den tida.
_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
Ellepo
Proff


Joined: 18 Feb 2007
Posts: 339
Location: Trondheim

PostPosted: 05.09.2021 06:27    Post subject: Reply with quote

Kjempebra artikkel! Hadde glemt hvor mye vi var villige til å strekke oss etter Rune Lange. Frode Johnsen gjorde jo mye bra i Rosenborg, men det er vel liten tvil om at han var en tydelig nedgradering fra Iversen, Rushfeldt og Carew. 2000 og etter var jo tida når vi ikke lenger greide å erstatte spillerne vi mistet med spillere av tilsvarende kvalitet..
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 05.09.2021 14:44    Post subject: Reply with quote

Takk!

Var store summer i spill/omløp et par år der. Hadde sjøl aldri tatt helt innover meg at det offisielle beløpet for Carew uten videresalg altså var 21,5 mill.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.11.2021 19:25    Post subject: Reply with quote

I 1980 skulle det skje noe som fikk store konsekvenser både for Pers fotballkarriere og liv for øvrig. Rosenborg og Brann møttes i en såkalt U-finale, som var det gjeveste et andrelag kunne vinne. Rosenborg, som så å si aldri tapte en andrelagskamp, var favoritter.

Og da det nærmet seg kampslutt, lå alt til rette for RBK-jubel og Jørgensen-suksess. Per hadde nemlig scoret ledermålet, 2–1, og han lå an til å bli matchvinner. Men så gikk alt den veien høna sparker, ifølge Jørgensen og «alle» RBK-spillerne på grunn av dommeren - mangeårig TV2 -profil, Davy Wathne, som var fotballdommer på den tida.

– Det gikk rykter om at Davy var Brann-patriot. Wathne delte ut ikke mindre enn seks gule og to røde kort til RBK spillere. På overtid fikk Brann bortimot åtte cornere på rad, hvorav halvparten ikke var corner en gang. Og jo, Brann fikk utligninga på en slik «ikke-corner», takket være, slik jeg ser det og så det, Davy Wathne. Dermed ble det ekstraomganger, som ble målløse, og straffekonkurranse. Begge lag scoret på de fire første, før brannkeeperen reddet det femte. Men det skulle vært omstraffe, da keeperen forlot streken altfor tidlig. Men Davy Wathne godkjente straffemålet. Dermed var det vår tur, Ola By Rise gjør ei fantastisk redning. Men hva skjer? Jo, Davy dømmer omstraffe, han mente Ola gikk for tidlig. Brann scoret selvfølgelig på omstraffen, og vant U-finalen, forteller Jørgensen.

Dermed ble det dramatikk.

– Der sto jeg, noen minutter tidligere var jeg matchvinner. Dette skulle vært mitt øyeblikk. Jeg var så forbannet at jeg, og min bror som også var politimann, regelrett angrep Davy Wathne. Jeg husker ikke helt hva som skjedde eller hvem som gjorde hva. Jeg vet jeg lette etter noe å slå med, men det enste jeg fant var en gjennombløt overtrekksdress som lå ved sidelinja. Den tok jeg og klasket til Davy med. Takk og pris for at jeg ikke fant noe hardere å slå med. Jeg mistet det helt. På ett tidspunkt lå Davy Watne der. Det skulle vise seg å være starten på slutten på min rosenborgkarriere.

– Hvordan da?

– Som matchvinner og den utviklingskurven jeg hadde fram til da, ville jeg ha blitt satset på i Rosenborg den neste sesongen. Men som følge av klinsjen med Davy Wathne, ble jeg utestengt av NFF i åtte måneder. Med det utgangspunktet tok Nils Arne meg til side og sa det som det var: « Neste sesong for din del er over nå. I og med at du ikke kan spille kamper, så blir du her kun for å trene.» Jeg fikk etter en måneds tid tilbud om fast jobb i Tronhjems og Strindens sparebank hvis jeg takket ja til overgang til Strindheim fotball, som på det tidspunktet spilte i tredjedivisjon. Jeg fulgte det rådet.

Les mer: – Min far lærte meg en ting, ikke la noen kødde med deg
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 18.11.2021 20:18    Post subject: Reply with quote

Vorspielet til 25-Ã¥rsjubileet i gang: Kvartfinalen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 26.12.2021 11:58    Post subject: Reply with quote

Mesterlig! offisielt lagt ut. Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 26.12.2021 12:03    Post subject: Reply with quote

Er det bare meg, eller er det der en svært slett "remastering"-jobb?
(tenker kun på det tekniske med croppingen og at bildet hopper en pixel med periode på ett sekund)
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 28.12.2021 09:58    Post subject: Reply with quote

Hver gang jeg ser dette tenker jeg

- Herlighet for en gudbenådet avslutter Brattbakk var. Skyter fra 20 meter med begge bein. Innside, utside, strak vrist og tåblæs. Bra trygt å si at vi vel aldri har blitt oppgradert på den fronten, selv 25 år senere.

- Vi var gode på å holde oss med mange spillere som hadde 'målscorer' som individuell egenskap. Brattbakk, Mini, Kalle, Rushfeldt, Totto, Steffen, Soltvedt og til og med Strand var jo alle spillere som stinket mål, og hadde selvtillit i sekstenmeteren - flere av de ville vært toppscorere i en annen klubb, og noen av de hadde allerede vært det.

- Det er lett å glemme hvor mange av de klassiske kampene Trond Egil Soltvedt spilte. Og Karl Petter Løken.

- Vi scorer jo kun sånne mål som gir self five og fistpump på FIFA. Ruller opp til ledig spiller i feltet eller curler ballen fra 20 meter. Ikke mye rot- og slåssemål på CL-lista vår.

- Nå kommer jo angriperne godt og forsvarerne dårlig ut av en sånn kompilasjon med for- og baklengs (spissene har 100% uttelling, forsvarene er idioter), men jeg mener likevel kontrasten er stor til de baklengsmålene vi slipper inn, som ganske ofte er grove individuelle tabber, spesielt av stopperne;

- Og keeper. Det keeperspillet. Herlighet, for en blooper reel Jamtfall har her. Hvor mange baklengsmål er vel ikke ren slepphendthet? Den mot Legia gjør jo fortsatt fysisk vondt å se på, og det frisparket til Olympiakos? Med en ordentlig keeper hadde vi jo fort vært et fast kvartfinalelag tidlig.

- Fotballen utvikler seg fort på midten av 90-tallet, fra litt sånn åttitalls spark og spring i 95 til noe som ser betraktelig mer sofistikert ut i 98. Ekstra imponerende at Rosenborg ikke bare henger med, men til en viss grad fører an i denne utviklingen.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 28.12.2021 17:10    Post subject: Reply with quote

https://www.youtube.com/w...mp;t=3547s

Trenger Selnæs hjem, så vi kan få litt pasninger i denne Porno-Skammelsgud klassen Smile
Back to top
View user's profile Send private message
RÃ¥nny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13649
Location: Namsos

PostPosted: 28.12.2021 17:18    Post subject: Reply with quote

zaphod81:

Tenkte på det med Soltvedt her om dagen. Ikke dårlig å ha scoret mot både Juventus og AC Milan i Champions League.

Er nok mange som ikke vet hvem han er en gang.

Edit: Forøvrig mye hår på mannen enda. Sak fra nå i høst:

https://www.nordhordland....-33-471506
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 41, 42, 43  Next
Page 38 of 43

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb