English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Talentarbeid i RBK
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 63, 64, 65 ... 74, 75, 76  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 23.07.2021 00:20    Post subject: Reply with quote

Odin Holm med familie kan mistenkes å ha et lite horn i siden til RBK og kreve en rød løper og puter sydd oppunder armene som vi ikke er interessert i å være med på. Forskjellen mellom RBK og VIF er vel primært at VIF tidvis har vært tvunget til å satse ungt hvor RBK har hatt midler til å hente mer etablert (at de er forvaltet dårlig er en annen sak).

Det vi stort sett ser er jo at de som er gode nok får sine sjanser, men terskelen for å være "god nok" er høyere enn i VIF, så har det vært noen suspekte avgjørelser signert Horneland om å avskrive Serbecic, Ogbu og MTJ totalt.

Men nå er det vel omtrent bare Holm, Berge og Sahraoui av VIF-spillere som vi misunner dem at de fikk tak i eller har fostret opp? Så litt spørsmål kan det jo stilles hvorvidt VIF og andre får fram flere "enere" fra egne rekker enn det vi gjør? Det er jo en del eks-RBK rundt omkring som Aasbakk, Åsen, Wangberg som ikke var gode nok her, men sannsynligvis fort kunne blitt førstalagspillere og lokale alibi på Valle.

Til dels så er spørsmålet: "Får vi fram gode nok spillere fra akademiet?" synes det er litt tynt med Ceide og Reitan som de eneste som har kommet opp den veien siden Midtsjø i 2015, MTJ burde vel fått flere sjanser i 2019 tenker nå jeg, men ellers vanskelig å se at det har vært andre som har vært gode nok? Så er det vel en Brattbakk og Mikkel Ceide og diverse som vaker i vannskorpa som kanskje kan ta steget via utlån og slikt? Faye får vel godkjent, men vanskeligere for en keeper å få sjanser på samme måte som en Emil Ceide eller Tagseth kan få muligheten til å spille seg inn på laget fra en utfordrerposisjon.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 23.07.2021 10:10    Post subject: Reply with quote

Det er jo et relevant poeng at det heller ikke dukker opp trøndere i nevneverdig grad i andre klubber som gjør det godt - altså så godt at de er gode nok for der vi prøver/ønsker å være. Utover Fonn Witry og muligens Holm er det få. VIF, som nevnes som et av de lagene som liksom er flinke på dette, har vesentlig flere eksempler på lokale spillere som lykkes i andre sammenlignbare klubber enn oss.

Og så flytter det selvsagt noen trøndere utenlands uten å ha vært innom A-laget, men det er dessverre en uunngåelig konsekvens av å være der vi er i fotballhierarkiet.

Selv i perioden vi var flinke på å gi unggutta sjansen, sånn rundt 2010-ish, falt de aller fleste gjennom, og mange av disse har blitt mer eller mindre borte. Aas og Sellin ble omtrent klubbnomader i mindre klubber, Michael Karlsen har kun vært i Eliteserien de to årene Ranheim klamret seg fast, og navn som Berbatovci, Oviasu, Bjørnholm Jatta og Iqbalzadeh (riktignok opprinnelig fra Bodø) er det vel mange som ikke engang husker.

Spillerutvikling er en vanskelig kunst, og vi klarer i hvert fall i all hovedsak å få frem de beste trønderne i vår egen klubb. Så er det selvsagt et åpent spørsmål om akademiet og utviklingsavdelingen er kompetent nok slik at ikke for mange potensielt gode karrièrer sutter prematurt eller ender opp som en parentes av det den kunne blitt med bedre utvikling, men det er en annen sak.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
mirar
Veteran


Joined: 09 Jun 2006
Posts: 1850

PostPosted: 23.07.2021 12:26    Post subject: Reply with quote

RBK prøver å bli Spanias svar på Atheltic Bilbao
Back to top
View user's profile Send private message
WT62
Veteran


Joined: 18 Apr 2011
Posts: 2068

PostPosted: 23.07.2021 15:51    Post subject: Reply with quote

Noen som vet hvorfor Mikael Tørset Johnsen er ute i kulda?

Det jeg så av han i oppkjøringen under Horneland var jo tildels meget bra, driv og teknikk,litt Tagset med bedre fysikk.

I mitt enkle hode ville det vært bedre å fylle opp med unge trønderske talenter enn å beholde skadeutsatte spillere samt hente hjem overårige ex-RBk'ere.

Både Venezia og Feyenoord ser jo talentet der, vil ikke tro de skjønner fotball noe dårligere enn de på brakka.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 23.07.2021 16:03    Post subject: Reply with quote

Vi har åtte hundre midtbanespillere, og Tagseth er den som skal kjøres inn. Jeg vil tro det hadde blitt såpass lite spilletid for Johnsen at det var best for begge parter å skille veier nå.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
ErdoganLomas
Proff


Joined: 14 Aug 2014
Posts: 398

PostPosted: 08.08.2021 19:49    Post subject: SalmarAkademiet Reply with quote

ODN wrote:
ErdoganLomas wrote:
Helt enig med Vikvang! På salmar skal det stort sett være trøndere. Trener du tidlig nok, rett og mange nok timer er de ikke noe som tilsier at vi må ha inn spillere utenfra i akademiet. Vi kan begynne med å ikke miste de beste trønderske talentene før vi ser utenfor trøndelag.
Men helt enig at vi må spe på med talent utenfra i a-troppen.


For alle kropper er jo bygd opp likens, slik at de som trener mest alltid blir de beste? Akademiet vårt skal bestå av de best mulige spillerne vi kan hente, ikke de best mulige trønderne. Så vil det jo åpenbart akademiet ha et stort preg av trønderske spillere, men det er helt idiotisk å gå ut på en slik måte.

Det ironiske her, er jo at du sier at vi må spe på med talenter til herrelaget. Hensikten med et akademi er jo å få opp mest mulig spillere til herrelaget, nettopp for at vi skal slippe å bruke millioner på andre sine utviklede talenter. Som nevnt ovenfor, så kommer akademiet vårt til å være et flertall av trønderske spillere. Derimot, så synes jeg det er merkelig at vi ikke satser mer på speiding av unge spillere. Statusen og ressursene vi har tilgjengelig, er absolutt noe vi burde utnytte mer. Det vil koste noen kroner, men med god nok speiding - så vil dette kunne tjene seg.


Jeg mener det er idiotisk å sette begrensninger for hvor god en trønder kan bli, uten selv å fokusere på hva man selv kan gjøre for å bli best. Det er som å påstå at en nordmann ikke kan bli en av verdens beste spisser, vi kan ikke bli best i sjakk, vertfall ikke 400 hekk eller 1500 meter. Akademiet er ikke så stort, så skal vi ta inn de beste i landet, noen fra sør amerika, europa og afrika. Da er det ikke plass til mange trøndere igjen. Det dreper hele fundamentet i RBK.
Spe på var kanskje feil bruk av ord. Men kjøp ala Holm (når ingen fra akademiet kan ta den plassen) mener jeg er en god deal, som nødvendigvis ikke går på bekostning av talenter fra egen rekke. For hver Holm (talent utenfra) vi hadde fått opp igjennom eget akademi, hadde vi mistet mange Skjelbreder, Sørlother, Svenssoner, Midtsjøer, Tetteyer, Bakengaer, Henriksener, Selnæser, osv, osv er jeg redd.
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2516

PostPosted: 08.08.2021 22:00    Post subject: Re: SalmarAkademiet Reply with quote

[quote="ErdoganLomas"][quote="ODN"]
ErdoganLomas wrote:


For alle kropper er jo bygd opp likens, slik at de som trener mest alltid blir de beste?


Mye forskning på dette nå. Spesielt på lagsporter som nfl og basketball i usa.

Ja, de som trener mest blir best. For å trene mest krever en intens interesse. Bare snittet i eliteserien så har de aller fleste spillerne brukt 2 timer hver eneste dag fra tidlig alder på fotball og nærmer seg sine 10 000 timer før fylte 20 år.
Det er en hel del andre faktorer som spiller inn. Kvalitet i treningen. Her er det stor forskjell. Det er kun de mest interesserte og smarte som klarer å dra inn kvaliteten i treningen når man trener på løkka, løper for seg selv, eller spiller fotball med m40 gutta for moroskyld. Det er de smarteste som starter med styrketrening og spisser seg inn på diverse fotballferdigheter og spiser omtrentlig "riktig".
Ikke alle kan bli Usain Bolt, men en nfl-trener mener han klarer å få de tregeste til å løpe under 5sek på 40m, så frem til at man er nogen lunde frisk i hode og kropp. Xavi og Iniesta er to som ikke er i nærheten fysisk, men de har sagt selv at de har vært bevist på å trene hodet og basisferdigheter hver eneste trening med raske mottak og vendinger og medtak og alltid vite hvor med- og motspillere befinner seg og plassere seg deretter.
Å ha gode trenere og personer som følger opp i kombinasjon med interesse og villighet til å legge ned steinhardt arbeid i treningen betyr alt.

Det er svært få som forstår dette og tror alt er medfødt og kommer av seg selv. Analyserer man verdens beste fotballspillere så kan man nærmest "sjekke av" svært mange punkter på asperger syndrom og som nærmest har et autistisk interesse over det de holder på med.
Messi har f.eks. holdt på med fotball fra 3-5 timer hver eneste dag fra han var ca 6 år gammel til da han debuterte for a-laget til barca. Det slår pusten fra meg i alle fall. Messi har vel heller ingen ingen spesielle fysiske fortrinn, kun rykket er i topp klasse, men er heller ikke best her.

Poenget mitt er at det viktig å få tak i de som er mest interessert og villig til å legge ned en innsats hver eneste dag. Jeg ønsker at salmarakademiet ikke nødvendigvis tar til seg de som er absolutt best fordi spilleren har et fortrinn med en kropp som er tidlig utviklet.

Norge er et prakteksempel hvor vi ofte har svært gode u17 u18 u19 landslag hvor spillerne ikke står tilbake for de beste landene, bortsett fra percentilen, men faller igjennom når de skal på seniornivået.
Hvorfor klarer ikke spillerne å ta steget og ta dette nivået? Har en liten følelse av at samme utfordring gjelder salmarakademiet også.

Som 18-19 åring og er i siste års junior, kanskje man har nådd 2.laget så er man fornøyd, man kutter ut løkkearbeidet og spillingen med venner og andre amatører og trener kun de obligatoriske treningene med noe styrke- løpetrening innimellom med klubben, man har ikke lengre den interessen og iveren til å lykkes som da man var 14-15 år gammel...
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 08.08.2021 22:20    Post subject: Reply with quote

Inntrykket mitt er at de som kommer på RBK junior er fornøyd. De er stolt av seg selv mens de går rundt i rbktøyet sitt på skolen. De drikker alkohol og trener lite utenom det som er organisert.
Back to top
View user's profile Send private message
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 859

PostPosted: 08.08.2021 23:37    Post subject: Re: SalmarAkademiet Reply with quote

ErdoganLomas wrote:
Jeg mener det er idiotisk å sette begrensninger for hvor god en trønder kan bli, uten selv å fokusere på hva man selv kan gjøre for å bli best. Det er som å påstå at en nordmann ikke kan bli en av verdens beste spisser, vi kan ikke bli best i sjakk, vertfall ikke 400 hekk eller 1500 meter. Akademiet er ikke så stort, så skal vi ta inn de beste i landet, noen fra sør amerika, europa og afrika. Da er det ikke plass til mange trøndere igjen. Det dreper hele fundamentet i RBK.
Spe på var kanskje feil bruk av ord. Men kjøp ala Holm (når ingen fra akademiet kan ta den plassen) mener jeg er en god deal, som nødvendigvis ikke går på bekostning av talenter fra egen rekke. For hver Holm (talent utenfra) vi hadde fått opp igjennom eget akademi, hadde vi mistet mange Skjelbreder, Sørlother, Svenssoner, Midtsjøer, Tetteyer, Bakengaer, Henriksener, Selnæser, osv, osv er jeg redd.


Man skal selvsagt ikke sette begrensninger til hvor god en trønder kan bli, og det er jo derfor jeg skriver at akademiet skal være preget av trøndere. Jeg har aldri sagt at vi skal hente unggutter fra alle verdens kanter, for det ville åpenbart ikke latt seg systematisk gjøre.

Som et tilsvar til øvrige kommentar angående at de som trener mest - så er dette helt feil. Det vil åpenbart hjelpe deg, ettersom at rutiner og treningstimer spiller den største faktoren. Derimot, så er enkelte mennesker bygd opp til å ha et bedre grunnlag til å lykkes. Det viktigste er jo rutinene og innsatsen man legger ned, men kroppene spiller en mye større rolle enn hva du tydeligvis har blitt misinformert om.

Angående talentsatsingen, så mener jeg at vi burde investere på talentspeidere. Det vil som jeg skrev i det første innlegget mitt koste litt, men har vi virkelig råd til å ikke ha talentspeidere? Vi er landets største klubb, og det er en status vi burde utnytte til å skaffe oss de største talentene fra yngre alder.
Back to top
View user's profile Send private message
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 859

PostPosted: 08.08.2021 23:40    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
Inntrykket mitt er at de som kommer på RBK junior er fornøyd. De er stolt av seg selv mens de går rundt i rbktøyet sitt på skolen. De drikker alkohol og trener lite utenom det som er organisert.


Dette er helt korrekt. Akademiet har en ukultur knyttet til festing. Det er lite oppfølging av spillerne utenfor banen, og da blir den allerede etablerte ukulturen til en ond sirkel. Jeg vet om mange unge og lovende spillere som i de siste årene har falt igjennom på grunn av dette problemet, så det er litt forstyrrende at problemet åpenbart ikke er tatt tak i - da flere av juniorspillerne holder på slikt enda.
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2516

PostPosted: 09.08.2021 01:12    Post subject: Reply with quote

Ikke minst statusen det er å bli hentet av rbk-bussen på skolen, gjerne fra katta eller adolf øien. Det var status det. Mulig det er slutt på det nå!?

Burde vært rbkpensum å lese barndomshistoriene til iniesta, salah, cr ronaldo, messi og sikker mange mange fler om hvorfor de ble så gode som de er, og alt det familiære helvete de har vært igjennom. Flyttet bl.a. hjemmefra som små barn, reiste alene langt med stor risiko osv.
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2880

PostPosted: 09.08.2021 10:12    Post subject: Reply with quote

Dette er vel et generelt problem, ikke bare hos RBK. Jeg husker noe Nannskog sa det da han var i Stabæk. Han reagerte på at de unge spillerne ikke var seriøse nok, og at de ikke var interessert i å gjøre den jobben som krevdes. Mange var vant til å få ting opp i hendene. Nå hører det med til historien at Stabæk har fått opp ganske mange gode spillere etter dette. Tror likevel det er mye sant i det han sa.
Back to top
View user's profile Send private message
WT62
Veteran


Joined: 18 Apr 2011
Posts: 2068

PostPosted: 09.08.2021 19:46    Post subject: Reply with quote

Har null peiling på seriøsiteten til akademiet, men generelt er det nok dessverre slik at det er få som er villig til å legge ned de ekstra timene for å bli skikkelig gode. I en ideell og kynisk situasjon skulle akademiet starte opp med ett godt overskudd av spillere og så skille man nådeløst sendt hjem de som ikke vil eller kan. I dag virker det som du blir tatt opp og så fullfører du ett løp som stort sett ender opp i ingenting eller obos/PostNord ligaen.
Hvis det er slik noen beskriver at det er en festekultur og spillere er høye på seg selv ved å gå rundt med RBK tøy så har man tapt i utgangspunktet.

Har selv bare ett anekdotisk «bevis» på manglede disiplin ( dog ikke ferskvare), overtok garderoben etter RBK juniorer som hadde spilt kamp.
Så ut som en svinesti. Mener jeg sendte Mail til klubben og spurte om dette var det inntrykket de ville legge igjen, fikk ikke svar. ( Er 75% sikker på at jeg sendte og 100% på at jeg ikke fikk svar..)
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 09.08.2021 22:04    Post subject: Reply with quote

Ja, det er nødvendigvis slik at fotballspillere, som andre idrettsutøvere, må ha denne indre driven som gjør at de er villige til å ofre alle fristelser unge menn (og kvinner) utsettes for i den kritiske alderen. Det er klart det kan være kjipt å måtte takke nei til veldig mange sosiale tilstelninger og møteplasser, men det er for de aller fleste prisen for å nå toppen av potensialet sitt.

Så bør det selvfølgelig legges til rette for unggutta slik at de slipper å krabbe over villige og blide Vi Menn-damer med tequilaflaske i kløfta mellom dørstokken og treningsfeltet, men selvdisiplin og offervilje er kanskje de aller viktigste kriteriene for å virkelig lykkes.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Indreløper
Veteran


Joined: 01 Aug 2015
Posts: 3887
Location: Levanger

PostPosted: 10.08.2021 00:13    Post subject: Reply with quote

Er vel nesten bare Marco Verratti igjen på internasjonalt toppnivå som sjonglerer en pike på hvert lår og Dom Perignon på vannflaska med noenlunde hell. Toppidrett er nådeløst i både prioritering og innsats, nå mer enn noen gang før.
_________________
- Gå ikke glipp av denne unike sjansen til å se Martin Ødegaard live på Lerkendal!
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 10.08.2021 06:56    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Ja, det er nødvendigvis slik at fotballspillere, som andre idrettsutøvere, må ha denne indre driven som gjør at de er villige til å ofre alle fristelser unge menn (og kvinner) utsettes for i den kritiske alderen. Det er klart det kan være kjipt å måtte takke nei til veldig mange sosiale tilstelninger og møteplasser, men det er for de aller fleste prisen for å nå toppen av potensialet sitt.

Så bør det selvfølgelig legges til rette for unggutta slik at de slipper å krabbe over villige og blide Vi Menn-damer med tequilaflaske i kløfta mellom dørstokken og treningsfeltet, men selvdisiplin og offervilje er kanskje de aller viktigste kriteriene for å virkelig lykkes.


Vikvang vil vel ikke kalle spillerne i akademiet fotballspillere, men trønderske mennesker. Han skal jo utdanne først og fremst mennesker og at de tar seg en fest i ny og ned gir livserfaring som kommer godt med.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 11.08.2021 10:03    Post subject: Reply with quote

Kan jo håpe Vikvang tenker å ta tak i kulturen, det jeg har sett av ham i intervjuer og slikt gir mest inntrykk av en romantiker, men det kan være positivt hvis han virkelig vil dette, dog slike er også ofte de siste til å forstå at de er feil mann til jobben (hvis de er det).

Ellers så var det vel akademisjefen på St. Etienne som sa en gang det at det bokstavelig talt var horesønnene som gjorde det best da de skjønte at dette var den muligheten de hadde til å bedre sin situasjon.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18475

PostPosted: 11.08.2021 10:08    Post subject: Reply with quote

bokstavlig talt, faktisk.
Back to top
View user's profile Send private message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3116

PostPosted: 11.08.2021 16:00    Post subject: Reply with quote

Er dette den nye scoutingstrategien til Dorsin, kanskje? Stikke til nærmeste bordell? Mulig noen der har avkom i riktig alder.
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2516

PostPosted: 11.08.2021 21:16    Post subject: Reply with quote

Det er et ordtak som sier at sultne ulver jakter best. Er ikke helt sikker på at det stemmer helt bokstaveligi alle settinger, men på nivået her må fremdeles interessen for fotballen sitte så dypt at det er enkelt for vedkommende å ofre det som må ofres kan for å nå toppen - spesielt i vestlige land som norge.
Back to top
View user's profile Send private message
Letterkenny
Rutinert


Joined: 01 Aug 2017
Posts: 719

PostPosted: 16.08.2021 17:32    Post subject: Reply with quote

Dersom du som junior ikke ofrer det som ofres kan, er det alltids plass i SK Brann Cool
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 16.08.2021 18:41    Post subject: Reply with quote

Den var quotable så det holder. Very Happy
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2516

PostPosted: 16.08.2021 19:45    Post subject: Reply with quote

😂😂 bytt ut "junior" med "spiller" sÃ¥ har vi neste tribuneropet klart mot brann!
Back to top
View user's profile Send private message
mirar
Veteran


Joined: 09 Jun 2006
Posts: 1850

PostPosted: 20.08.2021 22:20    Post subject: Reply with quote

La Brattbakk ta over rollen til Islamovic/Holse avhengig hvem som blir solgt, må bli satset på. Han kan bli god
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 06 Nov 2008
Posts: 5461

PostPosted: 20.08.2021 23:29    Post subject: Reply with quote

Utifra det lille jeg har sett er jeg enig. Hvis Holse selges mister vi ikke all verden. Han er kanskje vår beste spiller, men kun om han spiller indreløper. Dette får han uansett ikke. Ceide løser rollen på kant omtrent like godt så Ceide og Vecchia på hver sin kant med Brattbakk i bakhånd virker hensiktsmessig. Da får Både Ceide og Brattbakk nok spilletid til å utvikle seg og vi kan gjøre et pent salg.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 63, 64, 65 ... 74, 75, 76  Next
Page 64 of 76

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb