English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Ã…ge Hareide
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 84, 85, 86 ... 95, 96, 97  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 16.07.2021 10:45    Post subject: Reply with quote

Nordens Lokomotiv wrote:
PerO wrote:

Nei vent, det viste seg vel at det bare skulle en endring til. En middelmådig trener med det riktige humøret som fikk ny giv i spillergruppa, og vi var suverent best i Norge igjen.

Spørsmålet er vel om det er en bærekraftig løsning å tilsynelatende lete etter nye trenere i blinde og treffe en gang i tiåret, som bringer oss tilbake til toppen i en kortere periode.

Problemene i RBK fremstår vesentlig mer fundamentale enn mangelen på en trener med det rette humøret. Det fremstår som vi famler i blinde på en rekke områder (trenere, spillerutvikling, spillerlogistikk), og til sammen gjør det det vanskelig å se at det kun er tilfeldigheter at vi ligger der vi ligger. Ja, mange svartmaler situasjonen, for fundamentet for å være en storklubb som vinner serien 2/3 sesonger og spiller fast i Europa ligger tross alt der, men akkurat nå er vi i en dyp bølgedal, dypere enn det en typisk mellomsesong burde tilsi.

Vi har hatt 7 forskjellige trenere de siste 10 årene. Molde har til sammenligning hatt tre. Vi går inn for "tilbake til røttene", men ansetter en helt annen type trener ved neste mulighet. Vi famler på dette området og ansettelsesprosessene har vært såpass gjennomsiktige at vi vet at det har vært mye tilfeldige løsninger. Vi ansetter en rekke nederlandske trenere for å styrke akademiet, men velger å gå helt bort fra dette ved i stedet å "trønderiserer" akademiet ved bruk av tidligere spillere ved neste mulighet. Den mest gjennomgående strategien vi har er faktisk på spillerlogistikk, men det er til gjengjeld en strategi som har vist seg som å fungere i svært varierende grad sportslig og økonomisk fremstår det lite bærekraftig.

Debatten om RBK er veldig enten eller om dagen. Ting er kanskje ikke så bekmørk som en del skal ha det til, men det handler nok om litt mer enn bare å treffe på neste ansettelse av ny hovedtrener.


Dette var et stikk til de som mener hele organisasjonen er udugelig fordi vi sliter med å finne en trener som får skikk på laget.

Det er ingen tvil om at klubben ikke har hatt en vedvarende strategi når det gjelder trenere, og det er hovedproblemet som forplanter seg til resten av organisasjonen.

Vi hentet jo Nederlandske trenere til akademiet, noe som passer glimrende med den sportslige filosofien klubben og supporterne ønsker at vi skal ha. Men så ansatte vi entrener som ikke kunne den filosofien, og dermed ble det gnissninger mellom hovedlag og akademi.

Ingen av disse trenger å være udugelige av den grunn, det ble bare feil arbeidsvilkår.

Samme er det for SL som skal styre akademiet, og bidra med spillerlogistikk. Hverken valg av trenere i akademiet, eller "valg" av spillere gir gode resultater når hovedlaget annethvert år spiller forskjellig fotball. Lett å påstå at SL er udugelig, men i realiteten er det er organisatorisk problem.

Klubben må se på organiseringa av sportslig avdeling først. Få en organisering med klare linjer, og en felles platfor for hva klubben skal arbeide etter.

Når det er på plass, kan man se på om det er enkeltindivider som ikke presterer ihht det klubben prøver å oppnå.

Jeg tror ikke klubben blir noe bedre med å bytte ut disse "udugelige" personene som er ansatt, så lenge organiseringen mer eller mindre garanterer at de valg som tas i år, er helt feil til neste år.

Jeg håper det nå er et fremskritt at Dorsin har fått ansvaret for å finne ny trener, og skal rapportere til styret, i motsetning til sist når Horneland ble valgt, hvor styremedlemmene var aktivt med i prosessen.

Så håper jeg klubben ser at trener bør være underlagt SL i fremtiden.
Back to top
View user's profile Send private message
Nordens Lokomotiv
Veteran


Joined: 13 Mar 2016
Posts: 2126

PostPosted: 16.07.2021 11:20    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:

Klubben må se på organiseringa av sportslig avdeling først. Få en organisering med klare linjer, og en felles platfor for hva klubben skal arbeide etter.

Når det er på plass, kan man se på om det er enkeltindivider som ikke presterer ihht det klubben prøver å oppnå.

Nettopp. Mulig jeg ikke har fulgt med, men foreløpig er det ikke noe som tyder på at klubben tenker i denne retningen, dermed er det heller ikke så rart at folk tegner et ganske dystert bilde av klubben. Det er liksom ikke nok om vi får tak i Kjetil Knutsen som ny hovedtrener uten at det skjer en større omorganisering i klubben.
_________________
Nordens eneste fotballdiktatur
Back to top
View user's profile Send private message
Buss
Senior


Joined: 16 May 2019
Posts: 189

PostPosted: 16.07.2021 11:35    Post subject: Reply with quote

Nåværende organisering av sportslig avdeling er jo et resultat av forliket med KI. Fokuset var å kunne sparke nye hovedtrenere uten å måtte betale flere millioner i oppreisning.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 16.07.2021 12:58    Post subject: Reply with quote

Buss:

Nei, det ble formalisert ytterligere etter rettssaken, men organiseringa har vært der siden vi ansatte sportslig leder første gangen.

Dette er siste rest av arven etter Eggen. Han sa jeg bestemmer hvem som skal inn og ut og Bratseth gjennomfører det.

Så har noen trenere overlatt mer til SL, men i bunn og grunn har det alltid vært slik at trener ansettes, rapporterer og er ansvarlig overfor styret.

Så er SL underlagt administrativ leder formelt, men rapporterer også delvis på det sportslige direkte til styret.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 16.07.2021 13:02    Post subject: Reply with quote

Nordens Lokomotiv wrote:
PerO wrote:

Klubben må se på organiseringa av sportslig avdeling først. Få en organisering med klare linjer, og en felles platfor for hva klubben skal arbeide etter.

Når det er på plass, kan man se på om det er enkeltindivider som ikke presterer ihht det klubben prøver å oppnå.

Nettopp. Mulig jeg ikke har fulgt med, men foreløpig er det ikke noe som tyder på at klubben tenker i denne retningen, dermed er det heller ikke så rart at folk tegner et ganske dystert bilde av klubben. Det er liksom ikke nok om vi får tak i Kjetil Knutsen som ny hovedtrener uten at det skjer en større omorganisering i klubben.


Jeg tror heller ikke klubben klart nok har oppfattet problemet.

Men de blir jo heller ikke gjort tilstrekkelig oppmerksom på det mange av os ser, når protestene i tider med motgang alltid går på hvilken enkeltperson som må gå.

Supporterne har hatt plakater med trener må gå, sportslig leder må gå etc, men det virker aldri som temaet (jeg bor så langt unna at jeg aldri er på medlemsmøtene) fra supporterne er at klubben må reorganisere for å få mer langsiktig drift.

Kanskje skal kjernen og andre kreve omorganisering på medlemsmøtene og årsmøtet, heller enn å lage plakater og skrike på noens avgang.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 16.07.2021 13:09    Post subject: Reply with quote

Aristoteles wrote:
Så for å oppsumere: skummel posisjon, helsvart,alarmene blinker,piping,elendig spill og resultater,forferdelig spillerlogistikk,ingen toppidrettskultur,svart posisjon,alarmene blinker igjen. Du forventer ikke at alt er perfekt men resultater og prestasjon som står i stil til pengeforbruk og profesjonell tilnærming i alle ledd forventer du. Det finnes ikke en eneste klubb i verden som har det siste der. Du kan si at alt er elendig til evig tid Senador, men hva er poenget? Selv om du hadde hatt rett i at alt var svart hadde det ikke hjulpet å poengtere det to ganger per dag. Det hjelper ingenting og er totalt bortkastet tid.

Forøvrig har fotballaget Baufil/Haddal grunn til å klage. Der er det virkelig svart, men selv for dem hjelper det ikke å fokusere på det.


Å? Sist jeg sjekket så er de store klubbene med best økonomi også de som dominerer i sin liga. Du har jo selvfølgelig unntak alle steder, men er det de eksemplene du bil trekke frem nå for å forsvare rbk sin elendighet?

Dette er et forum hvor det diskuteres. Jeg får følelsen av at du og andre har jo gang på gang fornektet elendigheten i stor grad gjennom å forsvare og bagatellisere klubbens alvorlige situasjon. Noen viser til stolt historie som er lenge siden, noen mener man aldri skal kritisere rbk fordi man må vise kjærlighet til klubben og andre mener at bare man endrer trener så blir alt bra. Det hjelper hvertfall ikke å fornekte og bagatellisere. Det har vært gjort i mange år nå og nå viser resultatet seg. Molde drar i fra og vi sliter mot alle lag stort sett.

Det viktigste rbk gjør er å erkjenne at jobben som er gjort av styret/ledelse/sportslig ansvarlige har vært for dårlig. Uten den erkjennelsen tror jeg det blir vanskelig å endre kurs.
Back to top
View user's profile Send private message
Buss
Senior


Joined: 16 May 2019
Posts: 189

PostPosted: 16.07.2021 15:10    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Buss:

Nei, det ble formalisert ytterligere etter rettssaken, men organiseringa har vært der siden vi ansatte sportslig leder første gangen.

Dette er siste rest av arven etter Eggen. Han sa jeg bestemmer hvem som skal inn og ut og Bratseth gjennomfører det.

Så har noen trenere overlatt mer til SL, men i bunn og grunn har det alltid vært slik at trener ansettes, rapporterer og er ansvarlig overfor styret.

Så er SL underlagt administrativ leder formelt, men rapporterer også delvis på det sportslige direkte til styret.


Slik fungerte det i vert fall ikke når KI var trener. Det kom frem at klubben flere ganger hentet inn spillere over hodet på KI. Dette var ikke noe KI hadde delegert bort til SL.
Back to top
View user's profile Send private message
Aristoteles
Veteran


Joined: 25 Nov 2006
Posts: 2757

PostPosted: 16.07.2021 15:12    Post subject: Reply with quote

Jeg skjønner at du tror det å løse problemer er det samme som å erkjenne og å påpeke alt som er galt så mange ganger som overhode mulig Senador. Hvis man står i en haug med dritt hjelper det ingen ting å bli stående og erkjenne at ting er dritt. Det hjelper heller ikke å finne frem mer dritt. Av en eller annen grunn virker det som om det er alt du er opptatt av Senador. Også jeg er nå ferdig med å diskutere med deg. Ønsker deg alt godt og håper du klarer å finne et positivt fokus.
Back to top
View user's profile Send private message
Carl
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 923

PostPosted: 16.07.2021 15:51    Post subject: Reply with quote

Apropos organisering i RBK. I denne Rasmus & Saga-episoden fra juni 2017 snakker Kåre om organiseringen. Han forteller at han jobber tett med Stig Inge (likestilt), men det er Ivar som kommer til å gi ham sparken. Framsynt, godeste Kåre. Nesten litt komisk å høre. 36-38 minutter inn i podcasten, for den som vil lytte sjøl.

https://podcasts.google.c...Mjk5?ep=14

Beklager avsporing fra Åge-tråden.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 16.07.2021 16:19    Post subject: Reply with quote

Buss wrote:
PerO wrote:
Buss:

Nei, det ble formalisert ytterligere etter rettssaken, men organiseringa har vært der siden vi ansatte sportslig leder første gangen.

Dette er siste rest av arven etter Eggen. Han sa jeg bestemmer hvem som skal inn og ut og Bratseth gjennomfører det.

Så har noen trenere overlatt mer til SL, men i bunn og grunn har det alltid vært slik at trener ansettes, rapporterer og er ansvarlig overfor styret.

Så er SL underlagt administrativ leder formelt, men rapporterer også delvis på det sportslige direkte til styret.


Slik fungerte det i vert fall ikke når KI var trener. Det kom frem at klubben flere ganger hentet inn spillere over hodet på KI. Dette var ikke noe KI hadde delegert bort til SL.


Poenget er jo ikke hvor gpdt samarbeidet mellom SL og trener er, eller om en SL har tatt seg friheten å signere en spiller eller to uten godkjenning av treneren.

Poenget er at årets trener har en filosofimsom er anderledes enn i ffjorårets, og neste års trener.

Det rr ingen rød tråd i ansettelsene, og det blir det aldri så lemge valgte styremedlemmer skal beetemme dette. Hvis SL og klubb skal fungere over tid, må det væremklare linjer, og SL som normalt er der lengre enn både styremedlemmer og trenere, bør være den som styrer strategien, og har ansvaret for at de forskjellige trenerne har nogenlunde samme filosofi.
Back to top
View user's profile Send private message
enur81
Senior


Joined: 29 Jul 2008
Posts: 131
Location: Moss

PostPosted: 17.07.2021 15:37    Post subject: Reply with quote

Jeg fikk høre via-via at en veldig sentral spiller er misfornøyd med Hareide og treningsregimet. Visstnok veldig daft, typ spill litt fotball her dere nå. Det var noe jeg trodde var på stell med tanke på oppkjøringen og droneovervåking. Vi er jo dømt til å underprestere når sentrale spillere ikke tror på prosjektet.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 17.07.2021 16:01    Post subject: Reply with quote

Uten at jeg skal begi meg ut på om dette stemmer, så er det jo likevel den type ting som fort inntreffer med en halvmotivert trener på oppsigelse. Da mister man fort den ekstra gnisten til å pushe på trening hver dag. Når det samtidig går langt under pari med det sportslige, så vil man gradvis få en nedgang i kvaliteten, og det er skummelt når den "men han er jo borte snart likevel" tankegangen får bre om seg i et motgangsperiode.
Back to top
View user's profile Send private message
enur81
Senior


Joined: 29 Jul 2008
Posts: 131
Location: Moss

PostPosted: 17.07.2021 17:56    Post subject: Reply with quote

Det stemmer dessverre. Synd at laget nå må gå 4-5 viktige måneder med en umotivert trener. Det setter oss langt tilbake.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 17.07.2021 18:02    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:
Uten at jeg skal begi meg ut på om dette stemmer, så er det jo likevel den type ting som fort inntreffer med en halvmotivert trener på oppsigelse. Da mister man fort den ekstra gnisten til å pushe på trening hver dag. Når det samtidig går langt under pari med det sportslige, så vil man gradvis få en nedgang i kvaliteten, og det er skummelt når den "men han er jo borte snart likevel" tankegangen får bre om seg i et motgangsperiode.


Det er jo nettopp derfor det er helt merkelig at styret synes dette er greit. Rune Bratseth burde jo forstå dette. Vi har jo avkledd opplegget til Hareide. Vi ser at treningene er elendig når vi ser hva som er prestert i kamp. Synd, vi trodde Hareide skulle føre laget videre. Nå blir det nok en unødvendig drittsesong. Det typiske er vel å toppe dette med en pinlig tap mot Hafjnafjordur.
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 17.07.2021 18:05    Post subject: Reply with quote

Jeg synes ikke vi blir satt tillbake i det hele tatt jeg. Vi står nøyaktig der vi stod når Horneland sluttet.

Åge må gå skrev jeg to timer etter at han signerte. Den står seg rimelig godt fortsatt.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6536
Location: Oslo

PostPosted: 17.07.2021 18:18    Post subject: Reply with quote

enur wrote:
Jeg fikk høre via-via at en veldig sentral spiller er misfornøyd med Hareide og treningsregimet. Visstnok veldig daft, typ spill litt fotball her dere nå. Det var noe jeg trodde var på stell med tanke på oppkjøringen og droneovervåking. Vi er jo dømt til å underprestere når sentrale spillere ikke tror på prosjektet.

Hele fyren ser daff ut med det firedagersskjegget sitt.
_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
henrifei
Veteran


Joined: 25 May 2011
Posts: 2599

PostPosted: 17.07.2021 18:42    Post subject: Reply with quote

vell vell vi er nå blandt de best trente i Europa.
Back to top
View user's profile Send private message
Kent
Veteran


Joined: 11 May 2007
Posts: 1102

PostPosted: 17.07.2021 23:55    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Poenget er jo ikke hvor gpdt samarbeidet mellom SL og trener er, eller om en SL har tatt seg friheten å signere en spiller eller to uten godkjenning av treneren.

Poenget er at årets trener har en filosofimsom er anderledes enn i ffjorårets, og neste års trener.

Det rr ingen rød tråd i ansettelsene, og det blir det aldri så lemge valgte styremedlemmer skal beetemme dette. Hvis SL og klubb skal fungere over tid, må det væremklare linjer, og SL som normalt er der lengre enn både styremedlemmer og trenere, bør være den som styrer strategien, og har ansvaret for at de forskjellige trenerne har nogenlunde samme filosofi.


Fra Horneland til Hareide; det er en ganske så klar rød trå der, mener nå jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 18.07.2021 10:22    Post subject: Reply with quote

Kent:

Virkelig?

Horneland en assistent fra Haugesund uten erfaring på toppnivå. Stort sett bare spilt defensiv 4-4-2 i Haugesund.

Hareide en internasjonal topptrener med suksess i Europacup, landslagstrener for Danmark, Erfaring fra mange spillestiler og formasjoner.

Etterpåklokskapens presise vitenskap som viser at resultatet ble likt, gjør ikke at kunnskapen på beslutningspunktet gjør dette til 2 like beslutninger som viser en rød tråd.

Beslutningene var vel så forskjellige som de kan bli.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 18.07.2021 13:46    Post subject: Reply with quote

Hareide er klubbygger som ønsker stort og moderne støtteapparat med analyse og ressurspersoner rundt laget, mens Horneland ville ha maks penn og papir i tillegg til egne sanser. Norsk, mann og kjedelig fotball med mager poengfangst er vel omtrent de eneste fellesnevnerne.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 18.07.2021 14:16    Post subject: Reply with quote

Samtidig så tar Hareide ut lag litt sånn som man gjør med et landslag. For mye endringer og tilpasninger i hver enkelt kamp for å forsøke å få poeng og seier. Det virker som at han har tatt med seg en del vaner fra åra som landslagstrener. Er kanskje en klubb bygger, men ikke så mye en lagbygger.
Back to top
View user's profile Send private message
Kent
Veteran


Joined: 11 May 2007
Posts: 1102

PostPosted: 18.07.2021 17:19    Post subject: Reply with quote

Jeg snakker om spillestil, laguttak og tenkemåte rundt fotball. Ikke i forhold til erfaring og antall titler opp gjennom årene.

Oppkjøringa til sesongen her med fokus på gampetrening på bekostning av det å bygge en spillestil sier så utrolig mye om Hareide.

Det samme med å hente hjem igjen gamle travere som kombinert med null risiko bakover på banen skulle gi rask suksess. Defensivt fokus og dueller/dødballer skulle gi suksess.

Jeg vil faktisk hevde at Horneland stod for en mer utviklingsbasert måte å tenke fotball på enn Hareide.
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17341
Location: Stavanger

PostPosted: 18.07.2021 17:54    Post subject: Reply with quote

Støtter den og denne gampetreninga som du beskriver er helt sikkert en sterkt medvirkende årsak til at vi har enorme skadeproblemer i troppen.
Back to top
View user's profile Send private message
OlsenfraBuran
Senior


Joined: 01 Aug 2017
Posts: 106
Location: Oslo/Buran

PostPosted: 01.08.2021 18:27    Post subject: Reply with quote

Hva er sjansen for at avgjørelsen til Åge hadde vært en annen om den satte datoen hadde vært 1 august? Sett at vi klarer å beholde Holse.
Back to top
View user's profile Send private message
Carl
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 923

PostPosted: 01.08.2021 18:32    Post subject: Reply with quote

Litt spent på hvordan holdninga til Hareide utvikler seg framover. Det var mange supportere, ikke minst her inne, som var veldig for å bytte ham ut umiddelbart for noen uker siden, gjerne med Henriksen. Nå er det mye som tyder på at laget er i god utvikling. Vil man fremdeles bytte ut Åge?
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 84, 85, 86 ... 95, 96, 97  Next
Page 85 of 97

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb