English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Åge Hareide
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 62, 63, 64 ... 95, 96, 97  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 24.06.2021 15:04    Post subject: Reply with quote

Nå var dette en markering i forbindelse med Tyskland - Ungarn kampen. Det er i denne konteksten markeringen må forstås. Ungarn har akkurat vedtatt en ny lov, anti-homofil loven, og som bryter menneskerettighetene. At fotballsamfunnet vil stå opp og enkeltspillere, og vise sin avsky mot disse holdningene synes jeg er veldig bra.
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
Jankomeister
Junior


Joined: 12 Jan 2019
Posts: 50

PostPosted: 24.06.2021 15:05    Post subject: Reply with quote

Hedning wrote:
Å kalle pride og respect for politikk er det bare nazister som gjør. Enten er det plass til alle, eller så er det ikke det.


Der sank du dypt. Tragisk uttalelse fra en person som jeg ellers er ganske enig med her inne. Det har da ingenting med nazisme å gjøre? De markeringene handler kun om politikk. At sporten skal være inkluderende for alle er det ingen som helst tvil om, men man behøver ikke markere det med flagg og kneling. Det handler om hvilke handlinger man gjør hvis situasjoner oppstår.

Ta deg sammen.
Back to top
View user's profile Send private message
stenex
Rutinert


Joined: 23 Jul 2009
Posts: 628

PostPosted: 24.06.2021 15:07    Post subject: Reply with quote

Altså, konteksten her er jo helt klart politisk. Den ungarske regjeringen vedtar kontroversiell "anti-pride" politikk noen dager før pride-markeringen skal begynne, og tyskerne vil svare med å dekorere stadion sin med pride-farger under en EM-kamp mot Ungarn. Forholdet mellom Tyskland/EU og Ungarn har jo blitt kjøligere og kjøligere over lang tid, dette er de nyeste påfunnene i den grøten, og timingen er ikke tilfeldig på noe av dette.

UEFA har helt rett i at de ikke vil bli dratt inn i dette da de i praksis blir gjort til et politisk talerør for Tyskland mot Ungarn.

Dere som tror Hareide ved å støtte dette utsagnet tar avstand fra kampen mot rasisme eller verdigrunnlaget til klubben må jobbe med leseforståelsen.


Last edited by stenex on 24.06.2021 15:09; edited 3 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 24.06.2021 15:08    Post subject: Reply with quote

Pride(flagget) kan selvfølgelig både være et politisk våpen og et generell menneskerettighetskrav som står uavhengig av politiske blokker. Det handler som alltid om kontekst.
_________________
Influencer™


Last edited by Zorac on 24.06.2021 15:09; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6537
Location: Oslo

PostPosted: 24.06.2021 15:09    Post subject: Reply with quote

Hedning wrote:
Å kalle pride, blm og respect for politikk er det bare nazister som gjør. Enten er det plass til alle, eller så er det ikke det.

Dette er vel i stor grad mye av problemet med debatten, og Hareides største bommert ved å i det hele tatt uttale seg. Altfor ofte når det kommer til Pride, så går det sabla fort fra det å ikke være ukritisk for alt Pride står for til å bli kalt det ene og det andre av motparten (i mangel på bedre ord) . Glasshus etc.
_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
Thulian
Veteran


Joined: 17 Aug 2012
Posts: 2233
Location: Oslo

PostPosted: 24.06.2021 15:10    Post subject: Reply with quote

Man kan vel forstå begge sider i denne saken.
Er forsåvidt enig i at man skal holde Idretten som en egen greie istedenfor gjøre det til en arena for all verdens slags markeringer (Selv om denne selvfølgelig er viktig og korrekt i utgangspunktet).

Man kan møte seg selv i døra der man da må kanskje markere flere ting samtidig, jeg nevner i fleng:
Menneskerettigheter i X-antall land, sexuel legning, nasjonal tilhørighet (i land som har utbryter republikker), miljøvern (også ovenfor sponsorer osv), sykehuskamp som Hareide sikter til (Blir lagt til feil by uten tvil den han sikter til iallefall), osv osv.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address MSN Messenger
moloen
Junior


Joined: 16 May 2019
Posts: 10

PostPosted: 24.06.2021 15:19    Post subject: Reply with quote

Han tar jo all oppmerksomheten selv i alle fall Hareide nå, ingen fokus på kommende kamp.

Nå synes jeg det har vært mye skitkasting på hverandre her, uten at det gjør at vi kommer til å bli mer enige med hverandre.
Back to top
View user's profile Send private message
Jankomeister
Junior


Joined: 12 Jan 2019
Posts: 50

PostPosted: 24.06.2021 15:20    Post subject: Reply with quote

moloen wrote:
Han tar jo all oppmerksomheten selv i alle fall Hareide nå, ingen fokus på kommende kamp.

Nå synes jeg det har vært mye skitkasting på hverandre her, uten at det gjør at vi kommer til å bli mer enige med hverandre.


Er ikke det bare en vanlig dag på detta forumet? Laughing
Back to top
View user's profile Send private message
moloen
Junior


Joined: 16 May 2019
Posts: 10

PostPosted: 24.06.2021 15:24    Post subject: Reply with quote

Jankomeister wrote:

Er ikke det bare en vanlig dag på detta forumet? Laughing


Mulig det, men jeg synes vi kan holde oss for gode til det. Det bringer oss ikke videre hvert fall.
Back to top
View user's profile Send private message
ballbingen
Veteran


Joined: 27 May 2016
Posts: 1025

PostPosted: 24.06.2021 15:26    Post subject: Reply with quote

Jeg er forsåvidt enig i hans budskap om å holde idretten så ren som mulig fra politiske budskap. Nei til vindmøllekrangel og tautrekking om sykehusplassering på Lerkendal...

Men jeg er veldig skuffet over at han kategoriserer pride og homofiles rettigheter som et politisk budskap. Markering for menneskerettigheter, likeverd og rettferd er det alltid plass til å markere for, enden det gjelder seksuell legning, rasisme eller andre saker hvor disse prinsippene brytes. Jeg hadde håpet at han som person var opplyst nok til å se forskjellen, og jeg hadde håpet at vi var ferdig med de litt slitsomme årene vi har vært gjennom hvor avisene kunne gnafse seg gjennom denne typen negative RBK-saker.

Om ikke annet, så tar han litt mediefokus vekk fra spillerne, som står foran "alt å tape" -kamp mot LSK...

edit: Hvis jeg tolker artiklene riktig, så mener han jo også at Pride-markeringer ikke har noe å gjøre i idretten, fordi idretten er så åpen og inkluderende at det ikke foregår noen form for diskriminering her... Nå har ikke jeg nøyaktige tall, men andelen homofile i norsk herrefotball er oppsiktsvekkende lavt i forhold til resten av samfunnet. Man kan antakeligvis ikke forvente at det er like mange, men hvis det var så åpent og inkluderende som Hareide påstår så burde det vært mange flere enn det faktisk er. Jeg synes hovedargumentet hans for hvorfor Pride-markeringer i fotballen er unødvendig, faller på sin egen urimelighet her...


Last edited by ballbingen on 24.06.2021 15:30; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
WanAn
Proff


Joined: 28 Feb 2012
Posts: 333
Location: Karmøy Rogaland

PostPosted: 24.06.2021 15:26    Post subject: Reply with quote

stenex wrote:
Altså, konteksten her er jo helt klart politisk. Den ungarske regjeringen vedtar kontroversiell "anti-pride" politikk noen dager før pride-markeringen skal begynne, og tyskerne vil svare med å dekorere stadion sin med pride-farger under en EM-kamp mot Ungarn. Forholdet mellom Tyskland/EU og Ungarn har jo blitt kjøligere og kjøligere over lang tid, dette er de nyeste påfunnene i den grøten, og timingen er ikke tilfeldig på noe av dette.

UEFA har helt rett i at de ikke vil bli dratt inn i dette da de i praksis blir gjort til et politisk talerør for Tyskland mot Ungarn.

Dere som tror Hareide ved å støtte dette utsagnet tar avstand fra kampen mot rasisme eller verdigrunnlaget til klubben må jobbe med leseforståelsen.

Fullstendig enig Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
Jankomeister
Junior


Joined: 12 Jan 2019
Posts: 50

PostPosted: 24.06.2021 15:29    Post subject: Reply with quote

moloen wrote:
Jankomeister wrote:

Er ikke det bare en vanlig dag på detta forumet? Laughing


Mulig det, men jeg synes vi kan holde oss for gode til det. Det bringer oss ikke videre hvert fall.


Det er jeg helt enig i, men når noen prøver å fremstille meg som nazist fordi jeg er enig med Åge og er i mot markeringer på en fotballbane så kan jeg ikke bare sitte å godta det. Det blir rett og slett for dumt. Jeg har en bror som er homofil(han liker ikke pride fordi det har gått bort i fra kjerneverdiene samt blitt nærmest en politisk retting.) Jeg har flere venner som også er skeive så at nazikortet blir dratt frem er lav mål og personen(e) bør irettesettes.
Back to top
View user's profile Send private message
pingvin
Veteran


Joined: 16 Jan 2007
Posts: 3876

PostPosted: 24.06.2021 15:32    Post subject: Reply with quote

Jankomeister wrote:
pingvin wrote:
Noen ganger er det enklere å bare holde kjeft enn å absolutt måtte ytre sin mening.


Hvorfor skal man ikke kunne si sin mening?
Ingenting av det du skrev var helt poenget mitt. Men får utype da.

Må man alltid ytre seg når man vet dette vil skape kontroverser og stor ståhei? Hadde det ikke vært bedre akkurat nå, og bare latt det være? Ha fullt fokus på å få det bedritne fotballaget til å vinne kamper igjen? Dette skaper bare unødvendig blest i en tid hvor pri en bør være å få laget til å prestere.
Back to top
View user's profile Send private message
Zzyzx
Veteran


Joined: 09 Aug 2003
Posts: 1199
Location: Trondheim

PostPosted: 24.06.2021 15:32    Post subject: Reply with quote

stenex wrote:
........

Dere som tror Hareide ved å støtte dette utsagnet tar avstand fra kampen mot rasisme eller verdigrunnlaget til klubben må jobbe med leseforståelsen.


Liten edit: Ja det å markere mot Ungarn rett etter at de har innført en diskriminerende lov er politikk, og ja de bruker EM og kampen mot Ungarn som et politisk virkemiddel. Er enig i det. Nå syns jeg at når det er snakk om noe slikt er det greit, men det får så være. Det er ikke det som er problemet med Hareides uttalelser her.

Det Hareide gjør her er det samme som mange enkeltpersoner innen toppidretten allerede gjør. De sier at de ikke vil boikotte en arena eller et stevne eller lignende fordi de ikke ønsker å blande seg inn i politikk. Hareide sier jo at han støtter kampen mot rasisme og diskriminering, han vil bare ikke at arbeidsplassen hans skal bidra....

Ved å fraskrive hele fotballen som arena fra å ta standpunkt mot diskriminering og menneskerettighetsbrudd blir da så utrolig mye værre. Du velger å ikke vise holdninger, du velger å ikke støtte, du velger å se en annen vei.

Fotballen er som alt annet en del av samfunnet og må ta sin del av ansvaret for at samfunnet er et godt sted å leve for alle. Derfor er det viktig at også Rosenborg, Norge, UEFA eller Åge Hareide klart og tydelig viser at alle er aksepterte uansett kjønn, legning etnisitet. Vi har fremdeles ingen homofile toppspillere i noen ligaer på herresiden (?). Det viser at vi har en lang vei å gå, og da hjelper det ikke å ikke ta ansvar.


Last edited by Zzyzx on 24.06.2021 15:37; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
ballbingen
Veteran


Joined: 27 May 2016
Posts: 1025

PostPosted: 24.06.2021 15:33    Post subject: Reply with quote

stenex wrote:
Altså, konteksten her er jo helt klart politisk. Den ungarske regjeringen vedtar kontroversiell "anti-pride" politikk noen dager før pride-markeringen skal begynne, og tyskerne vil svare med å dekorere stadion sin med pride-farger under en EM-kamp mot Ungarn. Forholdet mellom Tyskland/EU og Ungarn har jo blitt kjøligere og kjøligere over lang tid, dette er de nyeste påfunnene i den grøten, og timingen er ikke tilfeldig på noe av dette.

UEFA har helt rett i at de ikke vil bli dratt inn i dette da de i praksis blir gjort til et politisk talerør for Tyskland mot Ungarn.

Dere som tror Hareide ved å støtte dette utsagnet tar avstand fra kampen mot rasisme eller verdigrunnlaget til klubben må jobbe med leseforståelsen.


Hvorfor bruker han at idretten er åpen og inkluderende for barn som argument for hvorfor slike markeringer er unødvendige da? Hvis det handler om et politisk valg i Ungarn? Hva er linken mellom ungarsk toppolitikk og barn og unge på norske treningsbaner?
Back to top
View user's profile Send private message
Bart1
Veteran


Joined: 21 Sep 2015
Posts: 1884
Location: Selsbakk

PostPosted: 24.06.2021 15:35    Post subject: Reply with quote

Er så ufattelig enig med de som støtter homosaken, antirasistisk arbeid, bedre arbeidsforhold i Quatar, menneskerettighetsarbeid i Kina ++++

Men er også så ufattelig lei av at fotball ikke lengre bare kan få være fotball. Et fristed fra all politikk og markeringer... Er også ufattelig lei av at alle skal presses til å bruke fotballen til politiske markeringer. På tide at noen står opp og tør å vli upopulær kudos til Åge!
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8925
Location: Rosenborg

PostPosted: 24.06.2021 15:36    Post subject: Reply with quote

Skremmende å se hvor binært enkelte opptrer her. Enten er man uforbeholdent enig (dvs 100% uenig med Hareide) eller så er man nazist liksom. Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message
moloen
Junior


Joined: 16 May 2019
Posts: 10

PostPosted: 24.06.2021 15:41    Post subject: Reply with quote

Jankomeister wrote:

Det er jeg helt enig i, men når noen prøver å fremstille meg som nazist fordi jeg er enig med Åge og er i mot markeringer på en fotballbane så kan jeg ikke bare sitte å godta det. Det blir rett og slett for dumt. Jeg har en bror som er homofil(han liker ikke pride fordi det har gått bort i fra kjerneverdiene samt blitt nærmest en politisk retting.) Jeg har flere venner som også er skeive så at nazikortet blir dratt frem er lav mål og personen(e) bør irettesettes.


Nå var det ingen spesifikke meldinger eller personer jeg siktet til med det jeg sa heller. Mer det generelle inntrykket jeg fikk etter å ha lest gjennom siste sider med karakteristikker av brukere(som feks å kalle noen nazist, dum/dust etc).
Back to top
View user's profile Send private message
Jankomeister
Junior


Joined: 12 Jan 2019
Posts: 50

PostPosted: 24.06.2021 15:44    Post subject: Reply with quote

pingvin wrote:
Jankomeister wrote:
pingvin wrote:
Noen ganger er det enklere å bare holde kjeft enn å absolutt måtte ytre sin mening.


Hvorfor skal man ikke kunne si sin mening?
Ingenting av det du skrev var helt poenget mitt. Men får utype da.

Må man alltid ytre seg når man vet dette vil skape kontroverser og stor ståhei? Hadde det ikke vært bedre akkurat nå, og bare latt det være? Ha fullt fokus på å få det bedritne fotballaget til å vinne kamper igjen? Dette skaper bare unødvendig blest i en tid hvor pri en bør være å få laget til å prestere.


Hva er det med akkurat uttalelsen til Åge som er så kontroversiell? Jeg kan ikke forstå hvorfor det er galt å mene noe om en sak som faktisk angår han og de som driver med fotball. Forstår Åge godt om han er lei av å bli brukt som ett politisk virkemiddel for å fronte noe som overhode ikke har med sporten å gjøre.

Når det er sagt så er jeg helt enig med deg om at fokuset heller burde ligge på fotballen de skal spille og hvordan de skal klare å vinne flere kamper.
Back to top
View user's profile Send private message
Francisco Clementine
Veteran


Joined: 07 Aug 2018
Posts: 1389

PostPosted: 24.06.2021 15:45    Post subject: Reply with quote

Jankomeister wrote:
Francisco Clementine wrote:
Dette er direkte pinlig. Både Hareide og de som støtter uttalelsene hans. Flaut.


Hva er flaut og pinlig med det? Forstår virkelig ikke problematikken. Det må være greit å være skeptisk til politisk innblanding i en sport. Man snakker om sports-hvitvasking og dette er da ikke noe annerledes?


Det sier mye om deg, kompis. Menneskerettigheter er ikke politikk. Kunne brukt verre ord en pinlig og flaut også, men orket ikke å trø i det vepsebolet.
Back to top
View user's profile Send private message
Francisco Clementine
Veteran


Joined: 07 Aug 2018
Posts: 1389

PostPosted: 24.06.2021 15:47    Post subject: Reply with quote

Menneskerettigheter er ikke politikk for faen. Å være mot diskriminering er ikke politikk. Hårreisende meninger på dette forumet. Forbanna skammelig.
Back to top
View user's profile Send private message
Troillongen
Senior


Joined: 12 Nov 2012
Posts: 128
Location: Oslo

PostPosted: 24.06.2021 15:49    Post subject: Reply with quote

Støtter Hareide her. Er drittlei ulike politiske markeringer på fotballkamper. Hadde pride vært upolitisk, hadde alle homofile støttet det. Så det at de ikke gjør det i seg selv, viser at dette er en sak med en politisk slagside. Det er fullt mulig å støtte menneskers rett til å elske hvem de vil uten dermed å støtte pride på grunn av alt det andre pride også står for. Og at Hareide ikke vil ha pridemarkeringer på banen betyr ikke at han ikke støtter menneskers rett til å elske hvem de vil.

Ettersom dette ser ut til å ha blitt en av flere politisk korrekte saker der alle med et snev av innvendinger knebles til taushet, var det ikke lurt av Hareide å uttale seg. Samtidig er jo ytringsfrihet en annen viktig menneskerettighet, som jeg av og til føler er litt på vikende front i dette landet. (Det skal lite til for å bli «halshugget» i sosiale medier.)
Back to top
View user's profile Send private message
pingvin
Veteran


Joined: 16 Jan 2007
Posts: 3876

PostPosted: 24.06.2021 15:50    Post subject: Reply with quote

Jankomeister wrote:
Hva er det med akkurat uttalelsen til Åge som er så kontroversiell?
Enkel forskning sier hvertfall at det har skapt store reaksjoner og derfor anses som kontroversielt av flere enn meg Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Francisco Clementine
Veteran


Joined: 07 Aug 2018
Posts: 1389

PostPosted: 24.06.2021 15:53    Post subject: Reply with quote

Herlig når folk begynner å blande inn ytringsfrihet. Beleilig nok gjelder denne kun for folk som ikke er "PK", at man reagerer på hårreisende uttalelser er ikke en del av ytringsfriheten.
Back to top
View user's profile Send private message
Gjfs
Proff


Joined: 30 Jul 2013
Posts: 397
Location: Tromsø

PostPosted: 24.06.2021 15:54    Post subject: Reply with quote

Hedning wrote:
Å kalle pride, blm og respect for politikk er det bare nazister som gjør. Enten er det plass til alle, eller så er det ikke det.


https://en.wikipedia.org/...in%27s_law
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 62, 63, 64 ... 95, 96, 97  Next
Page 63 of 97

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb