English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Medisinsk støtteapparat
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 07.01.2021 16:22    Post subject: Reply with quote

Ja, enormt mye hold. Sikkert derfor det strømmer på med faglig dokumentert effekt av denne knekkingen.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 07.01.2021 19:40    Post subject: Reply with quote

Hvis man kan vise til resultater, så er det ett fett for meg om det er yoga eller kiropraktor. Om det er placebo eller faktisk effekt av behandling, bare det virker. De lærde får strides. Men jeg ser jo uansett på det som en tilleggstjeneste til alt det andre, ikke en erstatning for "vanlig" legevitenskap".

Det blir litt for enkelt å bare avskrive det i alle fall.
Back to top
View user's profile Send private message
MariusV
Veteran


Joined: 15 Feb 2012
Posts: 1045
Location: Norge

PostPosted: 09.01.2021 00:47    Post subject: Reply with quote

Akupunktur har dog faglig hold, men ikke akkurat slik man tenker seg. Det å stikke nåler i musklene har en effekt, men du trenger verken kompetanse eller å være sjaman eller kinesisk guru for å få den effekten. Du trenger bare trykke nåler i musklene. Fins ikke chakra-punkter, nerveknuter eller annet ræl. Det er rimelig å tro at det egentlig er en placebo-effekt.

Kiropraktikk er en gren som begynner å bli mer seriøs og anerkjent, og kvakksalveriet dreier seg mest om kiropraktikk for å fikse problemer utenfor muskel og skjelett. Det faglige grunnlaget for å løse opp i nakke- og ryggproblemer er der. Noen hevder dog - uten noe form for evidens - at kiropraktikk kan kurere barn med kolikk, blant annet.

Om det fins noen grunn til å hevde at kiropraktikk skulle lage bedre og mindre skadeutsatte fotballspillere tror det skulle være vanskelig å konkludere med. Jeg skulle derfor sett at Rosenborg hadde gått litt mer faglig i sømmene på dette før man brukte masse penger på det. Kanskje et tema til medlemsmøte for den som føler deg kallet? (Hilsen ikke-medlem)
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10937

PostPosted: 09.01.2021 01:15    Post subject: Reply with quote

Akupunktur har faglig hold som mild smertelindring, men ikke helt på nivå med en paracet og antageligvis en del dyrere.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10937

PostPosted: 09.01.2021 01:18    Post subject: Reply with quote

Pappelg wrote:
Hvis man kan vise til resultater, så er det ett fett for meg om det er yoga eller kiropraktor.


Tid kan vise til resultater, og er gratis.
Back to top
View user's profile Send private message
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 09.01.2021 01:29    Post subject: Reply with quote

Ja, man kan jo la være å gjøre forandringer og bare ta dobbelt så lange pauser for de som er skadde da Smile

Anyways, jeg forsvarte bare kiropraktikk litt. Jeg er ingen ekspert. Men jeg har fått med meg at det er en norsk kiropraktor som har hatt suksess i AC Milan. Men de er sikkert amatører der nede Wink
Back to top
View user's profile Send private message
vegardj
Rutinert


Joined: 31 May 2009
Posts: 764

PostPosted: 09.01.2021 11:23    Post subject: Reply with quote

Folk har jo en tendens til å ta voldsomt av når de beskriver hva kiropraktorer kan hjelpe med. Når det sies at kiropraktikk får haugevis av spillere av skadelista, skulle man ikke tro at sannheten er at:
Folkehelseinstituttet wrote:
manipulasjon har en liten [...] effekt for ryggplager på basis av dokumentasjon av moderat kvalitet.
og
Folkehelseinstituttet wrote:
Spinal manipulasjon ser ut til å være bedre enn massasje for hodepine som har utgangspunkt i nakken. [Men det] mangler gode studier med robust design og tilstrekkelig lang oppfølging før sikre konklusjoner kan trekkes.

Det ser også ut til å fungere like godt som medisiner mot stresshodepine og migrene, men det er det hele.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 09.01.2021 17:32    Post subject: Reply with quote

Nå kan det være forskjell på restitusjon/skadebehandling og mer kroniske problem som folk som sitter for mye og for lenge av gangen i en stol.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
vegardj
Rutinert


Joined: 31 May 2009
Posts: 764

PostPosted: 10.01.2021 03:41    Post subject: Reply with quote

Jo, men det er vel lite trolig at kiropraktikk skulle ha ekstra effekter hos idrettsutøvere som forskningen ikke vet om. Det er vel best å basere seg på forskning, spesielt når man behandler idrettsutøvere, som lever av å ha en fungerende kropp (kiropraktikk kan i enkelte, sjeldne tilfeller forårsake alvorlige ryggskader). Men om idrettsutøveren har akutte smerter i korsryggen, kan det være lurt å sende dem til kiropraktor. Kan hende AC Milan sliter uvanlig mye med akkurat det?
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 10.01.2021 09:56    Post subject: Reply with quote

Om bare noen hadde tenkt på å utføre noen form for vitenskapelig studie for å undersøke om kiropraktikk eller akupunktur har noen dokumenterbar effekt i det ene eller andre scenariet... Ja, om bare noen hadde gjort det. Eller linket i denne tråden. Har sikkert ikke blitt gjort. Merkelig.

I mellomtiden er det nok best å basere hele det medisinske teamet på knekking og nåler. Eller bare slenge skadde spillere i Nidelven og se om de flyter.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2078

PostPosted: 10.01.2021 10:48    Post subject: Reply with quote

Nå må vi strengt tatt ikke se oss blind på hva slags bachelor denne gjengen sitter på heller da.

I bunnen for utanningene for både naprapati, osteopati og fysioterapi ligger uansett ting som fysiologi og anatomi. Har aldri gått til osteopat, men min erfaring er at det er minimal forskjell på fysioterapeut og naprapat når det kommer til både diagnostisering og behandling.

Når det kommer til noe så spesialiert som topp-fotball så vil jeg tro at det meste kommer ned til hva slags kunskap og erfaringer de har skaffet seg på toppen av utdanningen.
Back to top
View user's profile Send private message
Wiseblood
Veteran


Joined: 30 Oct 2002
Posts: 1191

PostPosted: 10.01.2021 12:26    Post subject: Reply with quote

Her er det nok best å utelukkende sette sin lit til skolemedisin med samtale og kjemi. Det løser som kjent alle problemer og har dokumentert effekt. Vangseter sitter på en hel haug av dokumentasjon der.
_________________
Quote:
https://chrome.google.com...fdhbejfeha RUSK - for deg som ikke gidder spam her inne
Back to top
View user's profile Send private message
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 10.01.2021 13:53    Post subject: Reply with quote

Ja det finnes nå mer forskning på dette enn det lille som er nevnt i denne tråden da. Selv om det på mange kilder oppgis at det må til mer forskning på kiropraktikk for å konkludere bedre på flere områder.

https://www.ncbi.nlm.nih....MC4591574/

Her er det basert på mange studier der de som ikke oppnår kriteriene er utelatt.

Utdrag:

Conclusion
In conclusion, three points should be emphasized. Firstly, there is a discrepancy between the development of chiropractic in different countries of the world and the quality and quantity of studies regarding the effectiveness and safety of chiropractic in treatment of diseases. Secondly, some of the systematic reviews regarding the effectiveness of chiropractic in treatment of diseases had a minimum quality of research methodology and were not useful for evaluation. Some of the excluded articles are examples of this problem. Finally, a limited number of studies (11 systematic review articles and 10 diseases) had the required criteria and were assessed in the study.

Assessment and analysis of the studies showed the impact of chiropractic on improvement of some upper extremity conditions including shoulder and neck trigger points, neck pain and sport injuries. In the case of asthma, infant colic and other studied diseases, further clinical trials with larger sample sizes and high quality research methodology are recommended.

Sport Injuries
The systematic review evaluating chiropractic effectiveness in prevention and treatment of sport injuries showed that chiropractic is significantly more effective than conventional treatments in prevention of lower limb muscle strain, hallux adbducto valgus (bunion), and lateral epicondylitis (tennis elbow). Therefore, current studies provide some evidence regarding chiropractic effectiveness on the prevention and treatment of sport injuries to a certain extent. However, conducting more comprehensive research on the previously mentioned cases and other sport injuries is essential.

___

WHO har i tillegg guidelines som viser at steg to i behandling av smerter i korsryggen bør prioritere kiropraktikk før medisinske inngrep.

In the Bulletin of the World Health Organization (WHO) article , “Care for low back pain: can health systems deliver?” authors review six sets of updated international guidelines for managing low back pain, pointing out that all recommend avoiding medication, if possible, as a first step. They also highlight that after educating patients about low back pain and urging them to remain active, the second-step care options generally include: therapies such as spinal manipulation, most often performed by a doctor of chiropractic (DC), as well as massage and exercise. International guidelines also prioritize psychological and complementary therapies, such as mindfulness-based stress reduction, yoga, acupuncture and tai chi, over medical and surgical interventions.

https://www.who.int/bulle...226050/en/

Så jeg vil nå våge å påstå at man ikke kan sammenligne kiropraktikk med å kaste folk i elva.

Det er også relativt trygt, selv om det i ekstremt sjeldne tilfeller til og med har blitt dødsfall av behandling.

Men nå melder jeg meg ut av diskusjonen her. Jeg ville bare legge litt motvekt til den totale avvisningen av behandlingsformen, da ting ikke alltid er så sort/hvitt Smile Om noen finner noe feil med kildene mine så ok, jeg har ikke finlest alt. Orker ikke. Syntes de så gode og korrekte ut men jeg er jo ingen lege eller medisinsk utdannet. Men jeg har flere i slekten som har fått hjelp av kiropraktor for rygg og nakke problemer og blitt bedre. Så jeg synes det er rart om det ikke er noe bra med kiropraktikk, for jeg kjenner disse personene som folk som ikke ljuger eller er lettlurte.
Back to top
View user's profile Send private message
MariusV
Veteran


Joined: 15 Feb 2012
Posts: 1045
Location: Norge

PostPosted: 10.01.2021 17:22    Post subject: Reply with quote

Joda, det fins argumenter for kiropraktikk, men det er foreløpig usikkert hvor effektivt det er. Og om man blir bedre av det, så kan det hende det har med andre ting enn akkurat det som påstås i kiropraktikk-faget. Placebo bør ikke undervurderes her


Men at Rosenborg skal ha kiropraktorer pga at AC Milan hadde det minner meg om Menn Som Stirrer På Geiter der USA måtte begynne med parapsykologisk krigføring fordi Russland hadde begynt med parapsykologisk krigføring pga at USA satte ut et rykte om at de hadde begynte med parapsykologisk krigføring for å lure russerne til å bruke tid og ressurser på noe som ikke var ekte.

/digresjon
Back to top
View user's profile Send private message
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 10.01.2021 18:22    Post subject: Reply with quote

Dette var ikke argumenter men kilder fra forskning i USA og fra WHO.
Og jeg sa aldri at Rosenborg skulle ha kiropraktorer fordi AC Milan har det. Å forsøke å være morsom-nedlatende på dette viset blir for dumt.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 11.01.2021 16:44    Post subject: Reply with quote

Det var ikke mye til argumenter i de kildene, vil nå jeg påstå. Ikke spesielt imponerende til å ha blitt cherrypicket til formålet sitt.

Hovedproblemet mitt med dette er jo ikke denne tendensen hos Rosenborgs støtteapparat til å legge til delemne i heksedoktori oppå bacheloren sin. Jeg går jo vitterlig til en av Rosenborgklinikkens fysioterapeuter med en skade selv, uten at jeg har kunnet spore mye geiteofring i den prosessen. Det er trening, enkelt og greit. Problemet mitt er at hans egen korte beskrivelse av egen jobb er 'nåler og knekking', og da tenker jeg at hans virkelighetsoppfattelse er at det er dette som hjelper.

Det ligger mye visdom i det du selv siterer her:

International guidelines also prioritize psychological and complementary therapies, such as mindfulness-based stress reduction, yoga, acupuncture and tai chi, over medical and surgical interventions.

Noe som i dette tilfellet, og sikkert også mange andre, i mine øyne betyr at suksessraten på kirurgiske inngrep er såpass laber sett i forhold til risiko at man gjerne kan prøve det aller meste før man går til inngrep. Ikke at manipulasjon, mindfulness og akupunktur er så bra for ryggen din at de knuser operasjoner på rå kvalitet.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 11.01.2021 20:54    Post subject: Reply with quote

Det litt suspekte med alt om akunpunktur er at kineserne legger politiske muskler inn for å fremme alt som har med "tradisjonell kinesisk medisin" å gjøre, vitenskapelig bevist eller ikke.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 17.01.2021 21:40    Post subject: Reply with quote

Til tross for at Due er fast ansatt i Rosenborg, så bruker han ofte feriene til å jobbe på Ahus.

– Det er fordi jeg har et behov for å jobbe med den gruppen pasienter som jeg alltid synes har vært spennende å jobbe med, nemlig barn og ungdom. Det gir meg mening. Det å være til for andre er viktig for meg, sier Due.

(...)

At 2020 har vært et spesielt år for RBK-legen, er ikke vanskelig å forstå.

– Det har vært et år med lange dager, hvor jeg har prøvd så godt jeg kan å følge med både på ordskifte og i protokoller. Jeg har også prøvd å følge med på smittetall og generelt på virusets utvikling.

Les mer: RBK-legen kom tett på viruset: – Jeg så at den sykdommen ønsket jeg ikke selv
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
håpløs
Veteran


Joined: 28 Jun 2015
Posts: 1226

PostPosted: 20.01.2021 20:43    Post subject: Reply with quote

Ser bare det ble diskutert 'kiropraktikk' her for 10dg siden;
https://tv.nrk.no/serie/f.../avspiller
Back to top
View user's profile Send private message
Torbjørn
Veteran


Joined: 18 Jul 2005
Posts: 5183

PostPosted: 20.01.2021 20:49    Post subject: Reply with quote

Basert på titlene virker Folkeopplysningen som et kjempeprogram!
_________________
Nils Arne Eggen.
Back to top
View user's profile Send private message
Kom_igjen_troillan
Rutinert


Joined: 20 Jul 2018
Posts: 782

PostPosted: 05.04.2021 14:19    Post subject: Reply with quote

Jonas wrote:
Skulle til å nevne det. Hva skjedde med den delen av det medisinske teamet som lærte Stadsgaard å løpe på nytt? Lucky shot?


Jeg har også lurt på dette. Da han kom fra Reggina(?) med den skadehistorikken han hadde var jeg meget skeptisk, men de klarte jo å gjøre ham så frisk at han ble en av våre beste (og desidert raskeste) stoppere gjennom tidene.
_________________
– På slutten manglet de bare ett mål på å klare ekstraomganger.
Da angriper man, for de kan ikke score mål så lenge Rosenborg er i angrep.

Sitat Nils Arne Eggen etter 2-0 over BATE Love
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11708

PostPosted: 05.04.2021 19:56    Post subject: Reply with quote

Tror RBK bare har en formel som funker på stoppere. Reginiussen var også veldig skadeforfulgt før han kom til RBK men i RBK var han aldri skadet med unntak av den gangen akillessen røk.

Husker også Jim Larsen som gjorde det bra her men som endte opp med å legge opp tidlig pga skadeproblemer. I hans tilfelle så startet vel riktignok de store skadeproblemene etter RBK karrieren og ikke før.
Back to top
View user's profile Send private message
Kom_igjen_troillan
Rutinert


Joined: 20 Jul 2018
Posts: 782

PostPosted: 06.04.2021 14:18    Post subject: Reply with quote

Men er det de samme som er ansatt nå som da Stadsgaard ble frisk?
_________________
– På slutten manglet de bare ett mål på å klare ekstraomganger.
Da angriper man, for de kan ikke score mål så lenge Rosenborg er i angrep.

Sitat Nils Arne Eggen etter 2-0 over BATE Love
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9663
Location: Drammen

PostPosted: 06.04.2021 18:36    Post subject: Reply with quote

Schwabe var vel "mirakeldoktoren" som fikk reparert Stadsgaard? Han forsvant vel nå mellom sesongene.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Rånny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13675
Location: Namsos

PostPosted: 13.06.2021 15:32    Post subject: Reply with quote

– Jeg ringte til Tove Moe Dyrhaug og fikk bekreftet at alt var på stell på Lerkendal. Flere av oss går på årlige hjerte- og lungeredningskurs og vi har flere hjertestartere tilgjengelig som kontrolleres jevnlig. Men da jeg så det Simon Kjær gjorde, slo det meg: Vi må ikke bare tenke på oss selv. Spillerne må også gå gjennom årlige obligatoriske kurs, ikke bare trenere og annet personell, forteller Due.

– Kjærs innsats har ført til at vi i Rosenborg har bestemt oss for at alle spillerne skal gjennom et årlig hjerte- og lungeredningskurs. Når slike hendelser oppstår, kan tidsaspektet være helt avgjørende. Det er mulig at spillerne er de som oppfatter den alvorlige situasjonen først av alle. Derfor skal alle nå ta dette kurset.

Tommel'n opp! Tommel'n opp! Tommel'n opp! Tommel'n opp! Tommel'n opp! Tommel'n opp! Tommel'n opp! Tommel'n opp! Tommel'n opp! Tommel'n opp!

https://www.adressa.no/sp...en-dramaet
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 6 of 9

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb