English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Europeisk superliga
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 14, 15, 16  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17342
Location: Stavanger

PostPosted: 26.04.2021 15:52    Post subject: Reply with quote

PSG, Chelsea og Manchester City er i ferd med å dra penge-gallopen så langt at klubber som Real Madrid og Barcelona er i ferd med å kjøre klubbene konkurs for å holde tritt.

UEFA har fullstendig feilet i å iverksette regelverk som gir bærekraftig utgiftsnivå for å kunne slåss sportslig.

På lenger sikt er det et enda større problem at de ulike ligaene snart ikke er spennende lenger.

Bayern - 8 seriegull på rad
PSG - 7 av de 8 siste seriegull
Juventus 9 siste seriegull
Manchester City - 3 av 4 siste seriegull
Barcelona og Real Madrid 9 av 10 siste seriegull

Fotballen trenger å finne en mekanisme som gjør det mulig for langt flere klubber å vinne uten å vær avhengig av å bli kjøpt opp av en eller annen Gulf Stat eller Oligark.

Ett av problemene er at CL gir de beste klubbene en selvforsterkende effekt som gjør det vanskeligere og vanskeligere for lagene under å henge med.

En mulighet hadde kanskje vært at premiepengene så hadde en andel gått til de andre lagene i ligaen klubben kommer fra.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 26.04.2021 22:13    Post subject: Reply with quote

Gode poeng.

Jeg sliter også med å se logikken til Pérez her. De vil ha mer penger for å konkurrere om spillere med de aller rikeste klubbene. Real Madrid er, i likhet med de andre inviterte, i den eksklusive klubben helt i toppen av næringskjeden som kan gi en milliard for en spiller, og nå vil de altså ha mer å rutte med. For relativt få år siden hadde folk ledd seg fillete om man fantasere om slike priser på overgangsmarkedet, fordi det selvsagt ikke var rike og/eller gale nok ledere i klubbfotballen til å vurdere slike summer. Nå er det jo flere spillere med prislapp på et tresifret antall millioner euro, og overganger godt nord for en halv milliard blanke norske ser vi jevnlig.

Men hva er det som tilsier at ikke oljeklubbene vil "double down" og bruke enda mer penger? Hva gjør de i Madrid når PSG og City slenger inn bud på to og tre milliarder fra sin tilsynelatende bunnløse konto, og (kvasi)mekanismer som financial fair play og lokale spillere-kvote ikke lenger begrenser kjøpefesten? Hva er neste steg for å følge klubbene med Sheik-eiere når innsatsen dobles eller triple i denne gutteklubben? Det eneste de oppnår er jo at avstanden blir større til lagene som allerede er bak.

Det hele minner meg om det teite våpenkappløpet for noen tiår tilbake, da man konkurrerte om å ha atomvåpen nok til å utslette verden flest ganger. Det finnes en håndfull klubber i verden med nok penger i ryggen til å alltid ligge foran de som ikke følger samme modell. Hva er endestasjonen når det alltid finnes noen som er villige til å ta et steg videre?
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 27.04.2021 09:28    Post subject: Reply with quote

Var vel PSG som sprengte alt sammen ved å utløse klausulen til Neymar (og påfølgende henting av Mbappe til samme sum). Mourinho mente da at hvis de hadde kjøpt Lukaku etter Neymar-overgangen ville han ha kostet 1.5 milliarder istedenfor 850 mill.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 27.04.2021 10:25    Post subject: Reply with quote

Nå kan jo Barcelona og Real Madrid takke seg selv for mye av dette, all den tid de var pådriverne for å presse opp prisene i mange år før både PSG og Man City ble ny-rike med oljepenger. Kanskje spesielt Real Madrid med sine årlige "galacticos" kjøp. Da blir det litt dobbeltmoralsk og pinlig å sutre når andre gjør det samme.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 27.04.2021 10:43    Post subject: Reply with quote

Nettopp. Spanjolene burde jo satt ned foten når de så prisene skled utenfor reell rekkevidde i stedet for å forsøke å hive seg på galskapen. Som nevnt er det ingen ting som hindrer denne situasjonen fra å oppstå igjen, da med enda høyere priser, når økonomien i superligaen har stabilisert seg. Både PSG og City vil få omtrent samme løft som Real og Barcelona, men har fortsatt et oljefond på toppen.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17342
Location: Stavanger

PostPosted: 27.04.2021 11:51    Post subject: Reply with quote

Forretningsmodellene til både Real Madrid og Barcelona baserer seg i stor grad på at de skal ha store stjerner med tanke på inntekter og måte å drive på. For de som er valgt skal velge til å bli president av klubbene er det et stort press for å gjøre investeringer i spillerstallen som er med å driver dette.

Nå er det heller ikke overgangssummer som er det største problemet, men spillerlønninger som drives i taket av både høye offentlige utbetalinger, men også av "skygge" lønninger via diverse stråselskaper slik som Manchester City holder på.

Nå er det ikke sunt for idretten i lengden med tanke på interesse at det er svært få klubber som er i stand til å konkurrere og at det håpet mindre klubber har med å bygge seg opp sportslig er i de fleste tilfeller ren fantasi slik fotballen fungerer i dag.

Dette er de elementene jeg syntes virket spennende med superligaen med en jevnere fordeling av midler til lagene som var med, et fastsatt lønnstak, etc. og her har Amerikanske idrettene en del mekanismer som for meg virker til å fungere bra for å skape større konkurranse over tid i sine ligaer. Blant annet Luxury Tax i Baseball og "draught systemene".
Back to top
View user's profile Send private message
Saltfjellet
Proff


Joined: 09 Aug 2019
Posts: 296

PostPosted: 27.04.2021 12:33    Post subject: Reply with quote

Sier litt om virkelighetsforståelsen til Perez at han beklager seg over at uten Super League blir det ikke signeringer i Haaland/Mpappe-klasse denne sommeren, hverken for RM eller for andre.

Er det et problem at det ikke settes overgangsrekorder hvert år?

Er det et problem at Haaland og Mbappe spiller der de er nå?

Skal det være en fordel for fotballen at den øverste elite har så mye penger at de kan hente akkurat de spillerne de har lyst på.

Selv om han egentlig har slumpet borti problemet. Dersom toppklubbene ikke kan leve med at prislappen på spillere tipper milliarden, ja da får de la være å legge slike summer på bordet, da.
Back to top
View user's profile Send private message
Saltfjellet
Proff


Joined: 09 Aug 2019
Posts: 296

PostPosted: 27.04.2021 12:53    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
UEFA er sjanseløse dersom de forsøker å utestenge klubber og spillere som deltar i milliardprosjektet Super League. Det mener to norske professorer.

(...)

– Begrunnelsen i dommen er ganske generell: Den sier at dersom man sitter på et monopol til å arrangere konkurranser, så kan man ikke stenge andre ute, sier jusprofessor Erling J. Hjelmeng til VG.

Les mer: Norske professorer slakter UEFA-trussel: − Sopranos-metoder


Tror det ligger et element som Hjelmeng overser her, og som og kan forklare hvorfor prosjektet kollapset.

Ut fra den dommen de nevner så vil UEFA og de nasjonale ligane få problemer med EU-regelverket dersom de forsøker å utestenge SL-klubbene fra andre turneringer.

SÃ¥ eksempelvis Real kan ut fra dette spille SL, og samtidig kreve fortsatt deltakelse i CL og La Liga.

Men, Storbritannia er ikke lenger med i EU. og er ikke uten videre bundet av denne dommen, hverken i domstolene eller i lovgivningen.

Som igjen betyr at de engelske klubbene hadde mye større risiko for utestengelse fra andre klubber enn de på kontinentet. En utestengelse hadde igjen betydd at de mistet enorme inntekter, og jeg tviler på at Super League ville kompensert dette tapet fullt ut.

Og (selv om det kan være tilfeldig) kan dette forklare hvorfor PL-klubbene trakk seg allerede første kveld; penger.
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17342
Location: Stavanger

PostPosted: 27.04.2021 12:58    Post subject: Reply with quote

Det er et problem at PSG og Man City driver på en slik måte som driver lønninger til værs da dette forplanter seg nedover kjeden og hele veien til oss som ikke har sjans på Mannsverk fordi Sogndal vil ha 30 millioner for han.

City og PSG er i ferd med å rasere hele fotballkjeden og UEFA sin manglende evne til å forvalte er i ferd med å rasere europeisk klubbfotball.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 05.05.2021 09:42    Post subject: Reply with quote

https://www.vg.no/sport/f...-paa-alvor

Dette blir bare for dumt. Å nei, ungdommen svikter fotballen! De fleste som ser fotball er over 50 år. Kampene er for lange! Vi må lage superleague og sluttspillsserier, de beste lagene må spille mot hverandre hele tiden!

Som om det skulle få ungdom mer interessert i fotball. Er det ingen som har fortalt de at fortnite er GRATIS? Er jo kun folk over 50 år som har råd til å betale 1000 kroner i måneden for PL og CL.

Og når man skal kjøpe sport må man kjøpe masse drit man overhodet ikke er interessert i. Hvis det hadde vært samme når man skal kjøpe klær hadde det vært sånn "Ja du vil kjøpe genser ja. De selges kun i 3-pakk med 3 forskjellige størrelser. Og du må også kjøpe med disse dameskoene. Og en sombrero". Hvis man skal feks. se alle kampene til everton må man vel betale en million til tv2, og så sender de bare 50% av kampene deres fordi viaplay har rettighetene til resten så man må betale de en million også.

En annen ting er jo at denne sporten er gjemt bort på lineær tv og barebones / dårlige streaming-løsninger som er helt uinteressante for ungdom. De trenger twitch. Kamper i opptak må være gratis og det må være fritt frem å bruke video fra kampene i egne produksjoner for meme-ifisering. Fifa på konsoll og pc må også være gratis.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 05.05.2021 10:01    Post subject: Reply with quote

Ja, de skjønner ikke demografien og rollen sin. Å tro at det vil revolusjonere TikTok-generasjonen å kutte ned kampene til en time pluss pauser og tillegg høres fryktelig lite logisk ut. Det er fortsatt for lenge i forhold til brorparten av de som faller utenfor, vil jeg tro. Man kan heller ikke forvente uendelig vekst; det er en del som ikke er og aldri blir interessert i fotball, og det kan meget vel hende at denne gruppen øker i takt med at andre underholdningstilbud som man selv kan styre tar over. Lineær-TV er dødt blant de yngre, det samme er aviser og konvensjonelle medier. Man har mulighet til å velge hva man vil underholdes av, når, og i stor grad hvordan, og da blir det kanskje gammeldags og tungvint å måtte forholde seg til noe som går i låste kanaler i to timer på et gitt tidspunkt. Det er imidlertid ingen ting som tilsier at ungdommen ikke blir fotballinteressert senere.

Så lenge jeg har vært interessert i fotball, da fra en gang utpå 80-tallet, har publikum (i hvert fall på stadion) vært en rimelig voksen gruppe. Selv har jeg blitt mer interessert i "faget" og har fått mer glede av spillet etterhvert som jeg har blitt voksen. Sinnet har utviklet seg og modnet. Ikke for det, jeg var RBK-supporter på min hals også da jeg gikk på barneskolen, men jeg har uten tvil mer glede av det som faktisk skjer på banen i voksen alder.

Jeg så mesteparten av City - PSG i går, og det slo meg at fotball muligens er i ferd med å gå i Moneyball-fella. Alt er så gjennomprofesjonelt, det er klassespillere i alle posisjoner, og taktikk er så perfeksjonert at man ender med at de beste lagene i stor grad nuller ut hverandre. Det blir (som nøytral) rett og slett litt kjedelig fordi feilene reduseres, og med det sjansene og dynamikken. Det blir en konstant stillingskrig hvor man svinger frem og tilbake mellom forsvarene, men det blir sjelden noe mer enn det.

Jeg tror sånn sett at Super League fort kunne blitt en antiklimaks. Her hadde garantert alle kraner blitt åpnet slik at man slapp begrensninger i pengebruk, kvoter på lokale spillere og så videre, og så ender man med lag som er så sinnssykt gode i alle aspekter av spillet at det ikke blir lenger blir underholdende.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 05.05.2021 10:31    Post subject: Reply with quote

Jeg synes hele greia er så virkelighetsfjern.

Mitt ønske for fotball er å se spillere med gode ferdigheter fungere som lag og vinne noe. Komme til Europa. En tåreskvett når det går bra. Forbanna som koksvarte helvete når dommere driter seg ut. Høre "Troillan på topp".

De folkene der vil jo ikke ha sånne som meg. De vil ha konsumenter, kunder, plastikk.

Idrett, selve konkurranseelementet, er et problem for dem, for det introduserer en uforutsigbarhet de ønsker å ikke forholde seg til.

Og så lenge det finnes sånne som meg, kommer vi til å ha lyst til å kvitte oss med sånne som dem.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 05.05.2021 14:44    Post subject: Reply with quote

Aldersproblemet er jo det samme i flere idretter. Er ikke mer enn en måned siden det samme ble nevnt med langrenn/vintersport. Det er ikke bare lett å ta fatt på det, for de unge i dag sliter med å holde fokus over lengre perioder. De vil helst at ting ikke varer så lenge.

Jeg er 26 år, men jeg har ei lillesøster som er 16. Forskjellen fra da jeg og hun vokste opp er gigantisk. Årskullene rundt da jeg ble født anser jeg for å være de siste som vokste opp på "gamlemåten". Teknologien tok ikke overhånd før i tenårene på min generasjon og da hadde vi allerede hele barndommen før det lært nærmest en annen måte å leve på.

Etter generasjonen min og da spesielt fra år 2000 så har jo de unge vokst opp med telefonen i hånda og PC på skolen. Jeg husker selv da jeg gikk på skolen så var det nesten ikke før videregående at vi faktisk fikk lov til å ha med telefonen på skolen og hvor vi begynte å bruke PC en del i skolearbeidet.

Alltid sitte å fikle med telefonen, ofte også i timene på skolen gjør at fokuset til de unge i dag skifter hele tiden. Som følge av det så virker det som om at det igjen fører til at de ikke klarer å konsentrere seg om en ting over en lengre periode og blir veldig rastløse.

Dette gjelder nok de fleste mennesker også etter smarttelefonen kom, for jeg merker det selv at jeg av og til mister litt fokus når man gjør ting som tar opp til et par timer. Men de av oss som vokste opp uten smarttelefonen lider ikke like mye av dette fokus tapet som de yngste gjør.

Søsteren min klarer som regel ikke å se filmer i et, i hvert fall ikke om de er over 2 timer og hun ser helst at episoder på tv serier ikke er noe lenger enn 20-25 min. Er de på 45-60 min så velger hun fort å ikke startet på serien. Og når hun først ser på noe så er det mye fikling med telefon underveis. Et av få unntak hvor hun og andre klarer å koble helt ut og bare fokusere på en ting er på kino, hvor man ikke har noen andre muligheter enn å bare fokusere på filmen.

Når det kommer til fotballen (og idrett generelt) så kan man ikke gjøre kampene kortere, men man kan prøve å få en annen tilnærming til hvordan ting blir gjort når det kommer til alt det andre. Man har jo litt ting på facebook og twitter feks, men dette er sosiale medier som har blitt utdatert hos de unge. Nå er det instagram, snapchat og tiktok som gjelder i tillegg til twitch og youtube. Der hvor man på de førstnevnte tjenestene bare har bilder eller klipp på bare sekunder så har man på youtube videoer som varer alt fra noen minutter og opp til maks 12-15 min med alt man kan tenke seg. Noe som trolig også er en sterk bidragsyter til at de yngre som min søster gjerne ser at episoder ikke varer så mye lenger enn 20-25 min.

Det er jo dette de største kanelene på disse plattformene vet å utnytte seg av. De senere årene så har man tydelig sett at de er veldig bevisste på hvordan de lager innholdet sitt for å maksimere oppslutningen de får.

Som nevnt over her så er lineær tv på vei i feil retning. Jeg trodde selv jeg ikke kom til å slutte å bruke lineær tv, men etter at det ble fiber i heimen for halvannet år siden så blir tuneren brukt mindre og mindre.
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17342
Location: Stavanger

PostPosted: 05.05.2021 17:36    Post subject: Reply with quote

Jeg er nok ikke målgruppen på 36, men kjenner meg veldig igjen at YT, smarttelefon, etc. har ødelagt fokuset og at det er vanskelig å følge konsentrert med på en film f.eks. igjennom. Det gjør kino genialt, tvinger meg til å måtte følge med.

Noe av det jeg finner helt genialt med fotball og egentlig nesten all idrett på TV er at det er fantastisk å kunne følge med litt av og på. Det gjør ikke noe om jeg mister fokuset 10 minutter ved at jeg endte opp med å lese noe på telefonen som regel sørger en skrikende kommentator for at jeg får med meg høydepunktene. Jeg merker og om det ikke er lag som jeg holder med at målshow med høydepunkter fenger meg mer enn å følge kun en kamp. Slik at om det ikke er Rosenborg kamp ser jeg fort heller Fotball Direkte kontra Bodø Glimt - Tromsø.

Problemet er strengt tatt at en hele veien må "pushe" for vekst istedenfor å ta godt vare på de fansene en har og lage et best mulig produkt. Det andre er som nevnt over at det er forferdelig dyrt og lite tilgjengelig for unge folk å få tilgang til god fotball og jeg tror noe av det en ser nå er at det kommer en generasjon nå som ikke har hatt adgang og dermed heller aldri bygget interesse.
Back to top
View user's profile Send private message
Kai88
Veteran


Joined: 26 May 2010
Posts: 2511

PostPosted: 05.05.2021 19:18    Post subject: Reply with quote

Keenoir wrote:
andre er som nevnt over at det er forferdelig dyrt og lite tilgjengelig for unge folk å få tilgang til god fotball og jeg tror noe av det en ser nå er at det kommer en generasjon nå som ikke har hatt adgang og dermed heller aldri bygget interesse.


Kom hit utelukkende for å forkynne engelsk fotball på NRK, CL på Viasat/TV3 og fotballrunden på tv2 med video av kampene. Trene/spille hele dagen og se kamp på gratis tv innimellom. Nå om dagen er det veldig dyrt å kunne se kamper. En superliga ville antakelig vært billigere enn å abonnere på la liga, pl og italiensk liga kombinert, men dyrere enn hva unge ville brukt/bruker penger på.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 07.05.2021 22:18    Post subject: Reply with quote

Da er "straffen" fra UEFA klar, melder blant annet TV2.

De ni klubbene som trakk seg må betale tilsammen 150 millioner til breddefotball, samt 5% av Europacup-inntektene ett år som UEFA skal fordele (helt sikkert, garantert) uavkortet til bredden.

Vi snakker altså om en bot på drøye 15 millioner for verdens rikeste klubber, og skarve fem prosent av en "bonusinntekt" én gang. Igjen viser UEFA at de er for balleløse/korrupte (stryk det som eventuelt ikke passer) til å ta grep mot den anti-sportslige ukulturen som har slått rot i foreningene de er sentralt organ for. Dette er praktisk talt kun symbolske summer, og gir ikke engang de aktuelle klubbene en ripe i lakken. Dette er jo summer selv vi kunne kommet greit unna fra, og vår omsetning er en brøkdel av disse klubbene. (Vi ligger vel på 200-250 millioner i vanlige år, mens tallene jeg finner på eksempelvis Manchester United viser en omsetning på 7-8 milliarder.)

Heller ikke straffen for å prøve noe slikt på nytt er spesielt avskrekkende; boten for dette er en milliard, som er småtteri i forhold til inntektsøkningen de er forespeilet i en slik ny liga. Det blir som å forplikte seg til å betale en million i bot om man melder seg inn i en organisasjon som garanterer flere millioner i årlig inntekt over et tosifret antall år.

Abolish UEFA!
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Sonata
Junior


Joined: 11 Sep 2012
Posts: 18
Location: Gjøvik

PostPosted: 07.05.2021 22:52    Post subject: Reply with quote

Alle disse klubbene kunne ha gått dukken uten at det hadde brydd meg en døyt Razz Utrolig at nordmenn sponser disse klubbene med draktkjøp og abonnement, og samtidig klager på kvaliteten på norske klubber Rolling Eyes
_________________
supporter i med- og motgang
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 08.05.2021 10:00    Post subject: Reply with quote

Abonnement på underholdning er da ikke noe vesensforskjellig fra Netflix? Nå er det mer valuta for pengene fra Netflix enn premium-abonnement for å få Premier League.

Men skal jeg kjøpe fotballtrøye så blir det fra RBK-shop.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 08.05.2021 16:08    Post subject: Reply with quote

Hadde vært villig til å betale mer for norsk fotball for å støtte opp faktisk. Men ikke villig til å betale for å se utenlandske ligaer.

Egentlig så er jo jeg av standpunktet at fotball er for folket og skulle vært gratis å se på tv. Det hadde også ryddet opp mye av skjevfordelingen. Men det skjer jo ikke så er vel totalt unødvendig å nevne Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 26.05.2021 15:52    Post subject: Reply with quote

Skal bli spennende å se hva UEFA gjør med Real Madrid, Barcelona og Juventus. Ryktes jo at de kan bli utestengt fra Europa siden de fortsatt ikke har trukket seg fra superligaen. Skulle det skje vil Real Sociedad, Real Betis og Napoli få komme inn i CL mens Roma, Celta Vigo og Villareal (dersom de ikke vinner EL nå da) går til EL og Sassuolo og Granada går til ECL.

Jeg ser det faktisk som sannsynlig at de kan bli utestengt, for nå er det bare snakk om 3 storlag og ikke 12 lag og da vil det ikke skade UEFA like mye om de blir utestengt et år eller to. UEFA har jo utestengt klubber pga økonomi og korrupsjon før, så får vi se om de utestenger disse for ulydighet og "mytteri".


Lurer litt på hvorfor de ikke har trukket seg. Prosjektet er jo dødt. Er det slik at de håper å få noe penger fra klubbene som trakk seg før de velger å trekke seg ut selv? Ble vel sagt noe om at det sto i dokumentene til superligaen at lag som forlot superligaen måtte betale en gigantisk sum (150 mill euro var det vel).

Tror nok de kan se langt etter de pengene om det er det de venter på. Superligaen kom jo aldri i gang og da kommer aldri i verden de andre klubbene til å betale det. Regner med det var noe som skulle gjelde om man feks spilte i superligaen i 2-3 år og så trakk seg ut.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 26.05.2021 18:30    Post subject: Reply with quote

Jeg tipper det handler om penger. Om det eksempelvis er slik at alle som har meldt seg ut må betale bøter og disse pengene fordeles blant de gjenværende, er det snakk om betydelige summer. Og det er allment kjent at kanskje spesielt de spanske klubbene drukner i gjeld. Med tanke på bøtene UEFA har signalisert mot de utmeldte, er det mulig de gjenværende anser sjansen stor for at de går solid i pluss når alt gjøres opp. Og det et jo dessverre alt den moderne toppfotballen handler om.

Sånn sett er det en nesten optimal utgang for UEFA; om de "bare" må utestenge tre storklubber, får de statuert eksempel uten at produktet blir veldig mye mindre attraktivt. Hadde alle de engelske vært i samme bås, for eksempel, hadde det vært en langt tyngre pille å svelge, og jeg nekter å tro at de (heller denne gangen) hadde latt prinsipper gå ut over økonomien. For igjen; det er jo dessverre alt de moderne klubbturneringene handler om.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 19.10.2021 19:26    Post subject: Reply with quote

Hevder Super League er tilbake med nytt konsept, dokumenter lekket :

https://www.nettavisen.no...3424192655
Back to top
View user's profile Send private message
sukram
Veteran


Joined: 23 Oct 2008
Posts: 3205

PostPosted: 19.10.2021 19:54    Post subject: Reply with quote

Superligaen er den nye Jason Voorhees, kommer alltid fryktelig tilbake. Er det ikke fredag den 13. snart?
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 19.10.2021 19:59    Post subject: Reply with quote

sukram wrote:
Er det ikke fredag den 13. snart?

https://www.google.com/se...thirteenth
google wrote:
Last year's Friday 13th (in November 2020) happened exactly 39 (3 x 13) weeks before this year's sole Friday the 13th on August 13, 2021. Next year's sole Friday the 13th on May 13, 2022, will come exactly 39 (3 x 13) weeks after 2021's Friday 13th. And that's just the tip of the iceberg.
Back to top
View user's profile Send private message
Andy Pandy 27
Proff


Joined: 21 Sep 2021
Posts: 379

PostPosted: 20.10.2021 19:29    Post subject: Reply with quote

Pappelg wrote:
Hevder Super League er tilbake med nytt konsept, dokumenter lekket :

https://www.nettavisen.no...3424192655


Snikinnföring! Akkurat som Champions League startet dette for så etterhvert endre reglene så det blir vanskeligere for mindre klubber og kvalifisere seg. Helt latterlig!
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 14, 15, 16  Next
Page 15 of 16

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb