English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Spilleregler
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 29.06.2018 09:58    Post subject: Reply with quote

Det er vanskelig å forutse hvordan effektiv spilletid vil påvirke fotball, da det knapt finnes noe å ta utgangspunkt i; så godt som alle andre lagidretter har rekkebytter, timeouts, og annet som naturlig bryter opp spillet. Fotball en i en ganske unik posisjon hva gjelder dynamikk og flyt. Jeg er midt sagt skeptisk.

Det blir selvsagt ikke like ille, men jeg ser på amerikansk fotball som et skrekkeksempel. Jeg synes idretten i seg selv er underholdende og fascinerende, men her brukes jo klokka som taktikk, og det å utnytte tiden til sin fordel er en kunst i seg selv. Det er der 60 minutter såkalt effektiv spilletid, men kampene varer gjerne i tre timer+, og en TV-kanal (tror det var Sky Sports) sjekket alle sluttspillkamper for noen år tilbake, og fant ut at reell tid med spill ikke var mer enn rett under 11 minutter.

Som v_olden er inne på kan jeg ikke se at effektiv spilletid være noen stor fordel for spillende lag. Når ikke klokka går er det ingen grunn til å "mase" all verden for dommere og andre, og et destruktivt lag (eksempelvis AaFK) vil selvsagt profittere på å skape så mange og lange pauser som mulig mot et spillende lag (eksempelvis Rosenborg), slik at de bryter opp kampen og ødelegger flyt og tempo. Det spillende laget vil naturligvis få igjen tiden som brukes av det destruktive, men bruddene er der fortsatt og jeg kan heller ikke se at det er særlig gunstig for lagene/spillerne å spille lange kamper som brytes opp med mange pauser underveis.

En annen ting er publikumsvennlighet. Om disse pausene trekker ut, vil det ikke lenger være slik at man vet at man er på vei hjem klokka åtte etter kamper som begynner 18:00. I eksempelvis (flere av) de amerikanske idrettsarrangementene begynner kampene tidlig og tilskuerne setter av hele dagen. Her er det da også bygget rundt med masse show, underholdning og annet for å fylle pausene. Selv om jeg er over snittet glad i fotball, er jeg lite interessert i å være på stadion i tre-fire timer for å se én fotballkamp masse dødtid underveis - da ikke medregnet tiden før og etter selve spilletiden. Selvsagt et ganske overdrevet eksempel, men det ligger et poeng bak.

Jeg er mer for et VAR-system som systematisk overvåker slår ned på jukset. Om det kan deles ut langt flere kort for drøying av tid, overspilling og faking av skader, og andre elementer som kun brukes for å drepe kampen (og manipulere hoveddommer), vil det løse mange av problemene uten å trekke ut kamptiden. Jeg synes det er et minst like stort problem som noen feilaktige offside- og straffeavgjørelser.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
RbkUrge
Veteran


Joined: 09 Aug 2005
Posts: 3668
Location: Oslo

PostPosted: 23.10.2018 21:48    Post subject: Reply with quote

En tanke som slo meg i dag: reglene kunne blitt endret til at ved situasjoner hvor dommeren vurderer at et lag drøyer tid ved en dødballssituasjon så dømmes det frispark/innkast/femmeter til motstanderen.
F.eks:
Drøying ved frispark > frispark til motstanderen fra samme posisjon
Drøying ved frispark innenfor egen 16-meter > straffe/indirekte frispark
Drøying ved utspark > corner
Drøying ved corner > utspark fra mål
Drøying ved innkast > innkast til motstanderen fra samme posisjon

Kan ikke huske å ha lest at noe tilsvarende har blitt foreslått eller diskutert tidligere? Det vil i hvert fall virkelig øke incentivet til å få i gang spillet fort, spesielt i situasjoner hvor man har frispark rundt/i egen 16-meter.
_________________
Perché hai tradotto questa frase?
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 23.10.2018 22:49    Post subject: Reply with quote

Tanken er for så vidt fin den, men for at dette skal bli en løsning og ikke et nytt problem/diskusjonsemne, fordrer det at det dømmes konsekvent og konsistent. Når dommerstanden ikke en gang klarte å implementere en så konkret og enkeltstående regel som seks-sekunderen for keepere, er jeg i tvil om de klarer å håndheve et sett med lignende regler uten at det blir masse klaging på forskjellsbehandling og slikt.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 23.10.2018 23:20    Post subject: Reply with quote

Slike intrikate regler, som utløses av dommerens skjønn, vil kunne gjøre fotballkamper mer uforutsigbare og fjerne mye av sjarmen med sporten.

At det er så enkelt å begynne med, man trenger kun en ball, gressplen/lekeplass og et minimum av regelkunnskap, gjør jo at alle lett kan engasjere seg. Så ser vi allerede i dag at selv enkelte yrkesspillere later til å ha vanskelig for å forstå offside etter 20+ års øvelse. Razz
Blir ikke lettere for disse med flere regler som attpåtil har et innslag av abstraksjon, ikke en gang en fast "linje"/grense å forholde seg til.

Ser for meg at det helst blir gatas bebrillede, små kverulanter, de som kanskje vinner alle verbale dueller, men intet annet, som kommer til å elske sporten som sjuåringer med et lass slike nye regler.

Kanskje dommeren må ha med seg en sekretær til å holde oversikt og spillerforeningen etter hvert får presset gjennom at to legdommere kan overprøve fagdommeren?

Tror jeg nøyer meg med å ønske at dommerne bruker gulkortet mer ved drøying. Problemet der er igjen det skjønnsmessige.
Der ser jeg kreative muligheter, for eksempel faste frister, bruk av en klokke som fjerdedommer kan aktivere på anmodning fra benken, men det kan igjen appellere til "revisorgenet", så foreløpig forholder jeg meg antakelig som KrF: I utgangspunktet nøytral og motstander av alle alternativ (endring), men om det ikke går så velger man definitivt det ene alternativet, hvis da ikke flertallet vil ha det andre alternativet, da følger man strømmen.

I den grad det går inn på deg så får du et rungende nei herfra, men kudos for at du ikke slo tilbake Wink
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 05.03.2019 23:09    Post subject: Reply with quote

Fremover vil det uttrykkelig stå i regelverket at det skal blåses frispark når mål og åpenbare scoringsmuligheter stammer fra en handssituasjon. Det gjelder selv om handsen ikke var med vilje.

– Vi ser spesielt etter angrepssituasjoner hvor en spiller får en klar urettferdig fordel ved å få kontroll over ballen etter å ha brukt hånden eller armen, sier IFABs tekniske direktør David Elleray til BBC.

I tillegg skal det blåses for samtlige handssituasjoner, også ufrivillige, når ballen treffer armer i unaturlig posisjon.

– Hvis armene tas ut av naturlig posisjon, blir kroppen unormalt større for å være et større hinder for motstanderen eller ballen, fortsetter Elleray.

(...)

Samtidig sier de nye reglene at en keeper kun trenger å ha én fot på mållinjen ved straffespark. Ballen trenger ikke lenger å forlate straffefeltet ved målspark og defensive frispark for å være i spill. Fremover skal spillere forlate banen ved nærmeste sidelinjen ved innbytte.

Les mer: NÃ¥ endres hands-regelen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 06.03.2019 08:27    Post subject: Reply with quote

I utgangspunktet en fornuftig vridning. Jeg har lenge etterlyst en (tolkning av) regel hvor konsekvensen av handsen vektlegges mer, i stedet for kun handlingen isolert sett slik det i all hovedsak vurderes i dag. Når eksempelvis et regelbrudd som vanligvis kvalifiserer til frispark kan/skal gi gult kort ved å stoppe en overgang, er det beviselig allerede regler på plass som tar høyde for hva som kunne ha skjedd dersom lovbruddet ikke hadde funnet sted.

Når det er sagt, har jeg absolutt ikke noen klokkertro på at dette løser alt. Setningen om forsett fjernes, og da koker det ned til dommers vurdering av situasjonen i boks - igjen, denne gang med potensielle utfall i bakhodet i tillegg. Jeg håper imidlertid at dette fjerner noen av idiotavgjørelsene (kanskje aller best illustrert av VAR-handsene i VM i fjor), og at det blir noe mindre tilfeldig hva det blåses på.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 21.06.2019 20:20    Post subject: Reply with quote

Ett VAR-kaos har präglat VM.

Nu kommer beskedet att en dispens införs till slutspelet. Målvakterna kommer inte att få gult kort om de lämnar sin mållinje vid straffläggning.

(...)

Straffarna kommer visserligen fortfarande slås om ifall målvakterna lämnar sin linje för tidigt, men det kommer inte att rendera i gult kort. Anledningen är att man inte vill riskera ett kaos med två gula kort – som i så fall leder till utvisning – i eventuella straffläggningar.

Det gäller dock bara vid straffläggningar, inte vid ordinarie speltid.

Läs mera: Ändrar regeln – mitt under VM

Ganske utrolig at FIFA først nå innser at mange keepere kan bli utvist i straffekonk dersom man skal gi gult kort for å forlate streken.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 22.07.2019 11:42    Post subject: Reply with quote

https://t.co/OkLqS1v3Wg

Gnagnon sparker ned Larouci i treningskamp. Dette er sånt jeg mener burde straffes mye hardere når det skjer i turneringer. Rene "takeout"-situasjoner som denne burde straffes med en karantene tilsvarende potensiell konvalenstid for den som blir forsøkt skadet.

Manglende impulskontroll i kampens hete er ingen unnskyldning når det er snakk om potensielt karriereødeleggende skader, spør du meg.

Det finnes data for konvalenstid på ulike skadetyper, for eksempel:

https://bjsm.bmj.com/cont...-100666#T1

Kneskade som må opereres ~ 150-250 dager. Karantene satt til 200 dager.
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 22.07.2019 12:55    Post subject: Reply with quote

Jeg mener også at det bør regnes som skjerpende omstendigheter når man regelrett sparker ned en motspiller i en treningskamp. Det er jo absolutt ingenting på spill og desto mindre grunn til å gå hardt inn i duellene. Generelt sett burde det slås hardere ned på voldsbruk på fotballbanen sånn i motsetning til "overdriven" feiring og munnbruk og gestikulering mot dommer/benk/tribune.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 22.07.2019 16:39    Post subject: Reply with quote

Det er iallefall skjerpende i den grad at klubben selv burde ta affære, men jeg mener egentlig at det burde være lik straff for å bevisst knekke ankelen til noen i en CL-finale som i en ubetydelig ligakamp. Om noe lønner det seg jo mer for nedsparkeren i en viktig kamp.

Treningskamper får man vel ikke gjort så mye med, siden det er organisert av klubbene selv?

Jeg mener altså ikke uvørne taklinger som går galt, men tilfeller som dette der man bare går etter spilleren.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.07.2019 22:55    Post subject: Reply with quote

I Norge kan rødt kort i treningskamper medføre karantene i serie og/eller cup:

NFF i reaksjonsreglementet wrote:
§ 4-16.Utvisning i privatkamp:

(1) Spiller som blir utvist i en privatkamp på grunn av en overtredelse som etter forbundsstyrets retningslinjer medfører kun én kamps karantene, slipper å sone.

(2) Dersom spiller blir utvist i en privatkamp på grunn av en overtredelse som etter forbundsstyrets retningslinjer medfører mer enn én kamps karantene, skal hele karantenen, med unntak av én kamp, sones i førstkommende obligatoriske kamper for det lag spilleren ble utvist for. Karantenen trer først i kraft når forholdet har kommet til klubbens kunnskap eller skriftlig underretning har kommet frem til klubben på en slik måte at den ikke har rimelig grunn for ikke å ha gjort seg kjent med underretningen.

(3) Dommer i privatkamp skal innen 24 timer etter at kampen er ferdigspilt, sende rapport om utvisningen til den myndighet som administrerer serien som spillerens lag deltar i.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 05.08.2019 11:59    Post subject: Reply with quote

Nok en gang: Er indirekte frispark-regelen død eller i det minste kraftig moderert?

Ranheim - Brann i går. Veton Berisha stoppes av RIL-forsvarer (Heggem?) og får straffe. Så ikke kampen, men har sett høydepunkter og for meg ser det ut som en soleklar obstruksjon - noe som i hvert fall tidligere ga indirekte frispark. Og indirekte frispark er vel fortsatt indirekte frispark også innenfor 16?
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 17.09.2019 19:10    Post subject: Reply with quote

Johnsen påstår etter en halvtime av Rasmus og Saga at det ikke er mulig å få straffe i mot når man sjøl har ballen. Noen bør fortelle ham historien om landslagskollega Jarstein sitt gjensyn med RBK i 2010. Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
BalleK
Veteran


Joined: 06 Mar 2015
Posts: 3331
Location: Sandnes

PostPosted: 07.01.2020 08:19    Post subject: Reply with quote

Noen kommentarer fra Hauge og Skullrud angående regelendringene som kommer:

https://www.adressa.no/10...4999b.html
_________________
RBK fjepper
Toillat folk e folk det å
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.05.2020 20:29    Post subject: Reply with quote

For competitions which have either started or are intended to start, but are scheduled to be completed by 31 December 2020, the IFAB has approved FIFA’s proposal to introduce a temporary amendment to Law 3 – The Players, which will allow for a maximum of five substitutes to be made per team. However, to avoid disruption to the game, each team will only have three opportunities to make substitutions; substitutions may also be made at half-time.

Read more: Five substitutes option temporarily allowed for competition organisers
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 27.05.2020 19:47    Post subject: Reply with quote

NFFs dommerkomite har nå bestemt at spillereglene fra 1. juni i år blir innført i norsk fotball allerede i 2020, siden sesongen ikke har startet ennå. Dette gjelder både topp- og breddefotball.

Les mer: Nye spilleregler fra 1. juni

Det har vel av og til vært innført nye spilleregler midtveis i sesongen? Mener det sommerne 1994 og 2000 ble forbudt for keepere også i Tippeligaen henholdsvis å ta ballen i hendene på tilbakespill og ha ballen i hendene mer enn seks sekunder.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 16.07.2020 21:34    Post subject: Reply with quote

VAR, håpløs handsregel og dommere som gir frispark på ALLE kroppsberøringer dreper fotballen.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 18.07.2020 22:34    Post subject: Reply with quote

NFF tillater ni reserver ut året
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 06.11.2020 19:47    Post subject: Reply with quote

Uefas ønske er at handsregelen blir endret slik at det igjen blir opp til dommerne å vurdere om hver enkelt handssituasjon er en villet handling eller ikke.

Les mer: Uefa har bedt Fifa om å endre handsregelen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 05.05.2021 20:53    Post subject: Reply with quote

1-0-målet til Chelsea mot Real Madrid fikk meg til å pønske: Kan en ball som spretter oppå tverrliggeren teoretisk være ute av spill før den lander inne på banen igjen?

Eller er det noen fysisk logikk som tilsier at ballen aldri kommer til å skru tilbake inn på banen om hele først har vært utenfor?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 858

PostPosted: 05.05.2021 22:08    Post subject: Reply with quote

Gitt formen til tverrliggeren, så tror jeg nok ikke at dette er mulig uten hjelp fra naturkreftene.
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3332
Location: Trondheim

PostPosted: 05.05.2021 22:30    Post subject: Reply with quote

Er det noe av tverrliggeren som i det hele tatt er utenfor streken?
Back to top
View user's profile Send private message
BalleK
Veteran


Joined: 06 Mar 2015
Posts: 3331
Location: Sandnes

PostPosted: 06.05.2021 05:54    Post subject: Reply with quote

Ny sesong - nye regler. Ikke så mye justeringer i år, men litt er det.

Link: https://www.nrk.no/sport/...1.15483707

Mest interessant at det nå skal litt mer til før det dømmes straffe. Det er ikke lenger nok at spillerne faller lett i straffefeltet.
_________________
RBK fjepper
Toillat folk e folk det å
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Page 9 of 9

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb