English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Framtidige trenerkandidater
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 517, 518, 519 ... 772, 773, 774  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3460
Location: Trondheim

PostPosted: 02.07.2020 12:37    Post subject: Reply with quote

Farm.
Han var på krykker pga et fall.
Antar du ikke har vært i Belgia å sett ham.
Hvis du mener der er å trene å stå litt ved siden av på krykker så er ikke det jeg kaller å trene. Nå ble det fort klart for Lokeren at dette ikke gikk.
Sparkingen var et tema mye før de 10 kampene ble spilt.
Men igjen du kjenner ikke til Sollied og hans siste 10-15 år.
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Borden
Veteran


Joined: 25 Mar 2014
Posts: 1069

PostPosted: 02.07.2020 12:38    Post subject: Reply with quote

Enig med deg i det, Henning. Knutsen virker veldig spennende. Måten Glimt fikk straffe på i går, og måten de fikk mål nummer to på, minnet meg om hvordan Manchester City setter opp flere av sjansene sine.

Hareide har tidligere vist at han fort kan bli i overkant redd for å tape og heller gå til noe typisk "norsk" med langballer og liten risiko i stedet for å stole på eget spill i kamper det virkelig gjelder. Jeg frykter også for motivasjonen hans, og ikke minst orken etter flere år i en mer bedagelig rolle som landslagssjef.
Back to top
View user's profile Send private message
mirar
Veteran


Joined: 09 Jun 2006
Posts: 1850

PostPosted: 02.07.2020 12:48    Post subject: Reply with quote

Slik skal fotballen spilles.

https://www.youtube.com/w...4HIg&t
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2721

PostPosted: 02.07.2020 12:52    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
Farm.
Han var på krykker pga et fall.
Antar du ikke har vært i Belgia å sett ham.
Hvis du mener der er å trene å stå litt ved siden av på krykker så er ikke det jeg kaller å trene. Nå ble det fort klart for Lokeren at dette ikke gikk.
Sparkingen var et tema mye før de 10 kampene ble spilt.
Men igjen du kjenner ikke til Sollied og hans siste 10-15 år.


Det at han gikk på krykker, fikk sparken tidlig, at jeg ikke har vært i Belgia (lol) eller at du velger å kalle det for noe annet fjerner ikke det faktum at han var ansatt som hovedtrener i en kort periode for Lokeren i 18/19.

Hvilket tilsier at han har hatt en trenerjobb i løpet av de siste 10 årene - som strider i mot det du påstod i ditt opprinnelige innlegg. Selv hvis du utelukker jobben i Lokeren, så tar du feil, ettersom at han også hadde jobb i 11, 12 og 13.

Hvorvidt det gikk bra i de jobbene eller ikke, eller om han er skikket til jobben som hovedtrener for Rosenborg er ikke relevant i henhold til det som var poenget med mitt innlegg.
Å rette på faktafeilen din.
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3460
Location: Trondheim

PostPosted: 02.07.2020 13:06    Post subject: Reply with quote

Zarm.
T.S har ikke vært trener på 10år. Du må gjerne se det anderledes og bruke disse 3 ukene i Lokeren på krykket for ditt argument. Men vi andre ser det nok litt anderledes enn deg da.
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1842
Location: Stjørdal

PostPosted: 02.07.2020 13:07    Post subject: Reply with quote

Det skrives mye og er masse rykter om Sollied her inne. Hva som er sant aner jeg ikke, og det er på en måte ikke veldig viktig for meg å vite det. Jeg mener det må være innafor å være skeptisk til Sollied, og stille spørsmål om han er egnet. Det må også være innafor å vise til saker hvor han har blitt anklaget for upassende oppførsel. Det er i mine øyne relevante spørsmål, som det er viktig at de som har ansvaret for denne trenerjakten prøver å finne svar på hvor stor grad av sannhet det er i div. rykter og anklager.

Samtidig mener jeg at må man være litt forsiktig med hva man skriver. En saklig debatt om hvorvidt han er egnet hvis det er sannhet i ryktene synes jeg er greit, men ikke at man skal slenge ut anklager også fastslå at han ikke er egnet basert på eget utsagn. Det er mine tanker, men det moderatorene som bestemmer og jeg regner med de sier ifra hvis de synes debatten ikke er innafor lenger.

Så, over til det tråden egentlig handler om. Jeg ønsker meg Hareide av flere grunner, ikke kun pga fotballen han står for. Finnes det andre kandidater som er enda bedre match rent fotballfilosofisk? Ja, det gjør det garantert. Han bergenseren oppi Bodø er vel en av de. Jeg ønsker meg Hareide fordi han tror jeg får gehør hos spillergruppen hvis han sier at slik skal det gjøres. Jeg tror han kommer til å stille krav til hele organisasjonen og at han vil bli lyttet til. Jeg tror han er i stand til å bidra til å bygge opp teamet rundt laget, og har sikkert gode innspill til hvordan vi kan få utnyttet akademiet maksimalt.

Skal han få eller bør han få fullmakt til å gjøre alt han vil? Nei, selvfølgelig ikke. Men jeg har inntrykk av at han er verdt å lytte til når han kommer med innspill. Så er det mange som snakker om at han skal ha en assistent som skal være hans erstatter om noen år. Jeg er litt uenig i den, delvis fordi han bør få velge assistent selv og så kan vi fortsette med Henriksen i rollen han hadde under Horneland som en del av teamet. Jeg er også uenig fordi det er ingen garanti at Maalen etc. er riktig person til å ta over etter Hareide, det bør gjøres en god kartleggingsjobb mens Hareide har styringen slik at klubben vet nøyaktig hva de skal se etter.

Til slutt er jeg positiv til Hareide fordi jeg tror den helheten vi kan oppnå ved å ha han i 2-3 sesonger gjør oss bedre rustet også på lang sikt, slik at vår neste trener "ved inngangen til jobben får best mulig rammebetingelser til å lykkes".
Back to top
View user's profile Send private message
Bart1
Veteran


Joined: 21 Sep 2015
Posts: 1884
Location: Selsbakk

PostPosted: 02.07.2020 13:09    Post subject: Reply with quote

Lokeren har vel hatt ekstremt mange trenere på kort tid:
Belgium Peter Maes (1 July 2010 – 30 June 2015)
Belgium Bob Peeters (1 July 2015 – 25 Oct 2015)
Belgium Georges Leekens (25 Oct 2015 – 25 Nov 2016)
Iceland Rúnar Kristinsson (28 Oct 2016 – 9 Aug 2017)
Belgium Peter Maes (9 Aug 2017 – 28 October 2018)
Norway Trond Sollied (30 October 2018 – 20 January 2019)
Belgium Glen De Boeck (20 January 2019 – 17 November 2019)
Belgium Stijn Vreven (19 November 2019 – 20 April 2020)

De er nå konkurs og klubben er oppløst. Det var helt klart at klubben ga Sollied sparken på grunn av manglende resultat og ikke noe annet. Sollied hadde forøvrig svært vanskelige arbeidsforhold med en klubb som ikke hadde penger til lønn eller spillere..

https://sportmagazine.lev...1593688201


Last edited by Bart1 on 02.07.2020 13:11; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Carl
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 940

PostPosted: 02.07.2020 13:10    Post subject: Reply with quote

Borden wrote:
Enig med deg i det, Henning. Knutsen virker veldig spennende. Måten Glimt fikk straffe på i går, og måten de fikk mål nummer to på, minnet meg om hvordan Manchester City setter opp flere av sjansene sine.

Hareide har tidligere vist at han fort kan bli i overkant redd for å tape og heller gå til noe typisk "norsk" med langballer og liten risiko i stedet for å stole på eget spill i kamper det virkelig gjelder. Jeg frykter også for motivasjonen hans, og ikke minst orken etter flere år i en mer bedagelig rolle som landslagssjef.


Enig i at Knutsen er særdeles spennende, og at fotballen Glimt viser er på øverste hylle. Hadde vært en drøm om RBK hadde klart det samme. Om vi hadde fått Knutsen hit, ville jeg applaudert det. Men da måtte han virkelig fått tid til å utvikle prosjektet sitt mtp. terping av spillestil og utskiftninger i stallen. Og da ville han muligens møtt motstand, både innad i klubben og utenfra.

Når det gjelder Hareide ser jeg også poenget ditt. Han er en kyniker, og ikke like kompromissløs når det gjelder angrepsspillet som for eksempel Eggen var. Fordelen med Hareide er at han er rutinert, samt kunnskapsrik på mange felt innenfor fotballen. Han er også sterk nok til å stå i stormen som kommer.

Det artigste og mest spennende valget er Knutsen. Det tryggeste er i mine øyne Hareide.
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2721

PostPosted: 02.07.2020 13:13    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
Zarm.
T.S har ikke vært trener på 10år. Du må gjerne se det anderledes og bruke disse 3 ukene i Lokeren på krykket for ditt argument. Men vi andre ser det nok litt anderledes enn deg da.


Ja, å ignorere fakta er jo en måte se ting litt annerledes på.
Noen vil vel kalle det for uærlig.
Back to top
View user's profile Send private message
Kent
Veteran


Joined: 11 May 2007
Posts: 1102

PostPosted: 02.07.2020 13:20    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Tror ikke det finnes noe scenario der Knutsen ville gått til oss nå, dessverre. Jeg ville ikke gjort det, hvis jeg var ham. Mye større sjanse for å vinne noe med Glimt i år (kanskje så mye som 50%) enn for at det skulle lyktes fra start i Rosenborg.

Skulle han vinne med Glimt i år, vil han alltid være et alternativ for Rosenborg senere, som en av veldig få som har sølvtøy med den typen fotball - om da ikke han skulle bli headhuntet av en klubb i et annet land som setter pris på stilen hans.

Jeg tror timingen er bedre for Knutsen etter at vi forhåpentligvis har fått skuret i krokene og fornyet og spisset spillerstallen, for det burde gi ham bedre vilkår for å lykkes tidlig. Og det tror jeg han også vet.


Tja.

Jeg vil egentlig si at det å bli trener i Rosenborg nå, er et fantastisk tidspunkt for den riktige.

Laget har underprestert i lang tid, spillerstallen er bra i norsk målestokk og blir ytterligere forsterket med klassespillere.

I tillegg er det naturlig at en ny trener får enda en spiller eller to han kan forsterke med for at laget skal passe dennes stil.

Dette blir i sum et spillermateriell andre trenere i norsk serie egentlig bare kan drømme om.

Tør ikke å tenke på hva Knutsen kunne fått til med Ceide og Samuel på vingene med en Børven som midtspiss.

Og bak der en midtbane bestående av Ciljan, Trondsen og Zachariassen.

For første gang på lenge et internasjonalt snitt på de to fremre leddene.

Nesten så jeg får 1997-1998 assosiasjoner.

Men bare nesten...
Back to top
View user's profile Send private message
glimt
Senior


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 214

PostPosted: 02.07.2020 13:25    Post subject: Reply with quote

Fspirit wrote:
Yv89 wrote:
Dagsavisen kjører høyt spill her. Mannen bak innlegget bør miste både jobben og journalistlisensen om dette er rent bullshit


Kanskje han er medlem av Sollied sin "swingers"-sirkel? Mener å huske at mye av grunnlaget for at Sollied fikk sparken i Glimt var pga. litt snusking med kona til en i Glimt-styret. Er det noen bra styre-koner dere kan lokke han med i Trondheim?

Fra dårlig humor til alvor. Jeg tror Sollied er riktig sjanse å ta. Det er nå eller aldri for han. Og treffer dere kan det lukte Champions League igjen.


Sparken i Glimt pga sviktende resultater samt det personlige problemet alle etterhvert er blitt klar over.
_________________
Attaboy: "taktikken fungerer, altså. PINLIG Glimt!"
Back to top
View user's profile Send private message
HeXX
Rutinert


Joined: 17 Feb 2006
Posts: 663
Location: Frogner

PostPosted: 02.07.2020 13:26    Post subject: Reply with quote

Fspirit wrote:
Pinne69 wrote:
Skulle prøve å lese meg opp på hva Sollied hadde gjort siden sist. Fant denne: https://www.nettavisen.no...93470.html

Nei takk! Sier jeg bare. Dette er akkurat hva vi ikke trenger.


Det er kanskje ikke hva Rosenborg trenger, men det er hva Rosenborg får!

Hva med et klåfingret team av Trond Sollied, Trond Giske som ny styreleder, Nicki Bille Nielsen som assistent og Frode Olsen som ny keepertrener?


NÃ¥ jo nesten inkludere Skullerud i det teamet der da.....
_________________
mvh HeXX
_________________________

I bet the YMCA dance is a lot harder to do in Chinese
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18476

PostPosted: 02.07.2020 13:44    Post subject: Reply with quote

Det er selvfølgelig en stor mulighet for at Knutsen ikke er interessert, jeg forventer ikke annet enn at vi gjør et seriøst forsøk. Jeg ser at Hareide er et greit valg, men kjenner ingen entusiasme ved tanken.
Back to top
View user's profile Send private message
tokik
Proff


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 314
Location: Trondheim

PostPosted: 02.07.2020 13:46    Post subject: Reply with quote

Skikkelig vanskelig det her..
Det som er sikkert er at vi har bommet med å ansette aktuelle trenere som er inne i en flyt: Janne, Høgmo, Perry 2 og Horneland. Hamren sikkert unntak.

Alle er nok enige i at Trond S er / var perfekt mtp filosofi. Spillemønsteret har han lagret ... men vær nå edru folkens:
Hvem av Åge eller Trond er dere tryggest på kan: bygge kompetent støtteapparat, har oversikt over markedet, får gode relasjoner med spillere og administrasjon. Tipper Åge faktisk kan si til Koteng at han bør holde kjeft.

Ja Åge tettet igjen bak det året han var i RBK, han har alltid påstått at år 2 som det aldri ble noe av mest sannsynlig hadde luktet svidd .

Han takker nok ja, men med start om noen måneder.

Hvem vil vi ha som støtteapparat?
Rambo blir med
Ola By ønsker nok ikke
Roar S som nå er foreslått i media blir nok med
Klarer vi å godta noen fra fylket sør for oss? Petter Rudi, Daniel Berg H eller Magne Hoset?
Hadde faktisk blitt bra stemning med flere av gjengen her!!
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Borden
Veteran


Joined: 25 Mar 2014
Posts: 1069

PostPosted: 02.07.2020 13:51    Post subject: Reply with quote

Kent wrote:

Nesten så jeg får 1997-1998 assosiasjoner.


De to årene Trond Sollied var engasjert på trenersiden i Rosenborg Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Borden
Veteran


Joined: 25 Mar 2014
Posts: 1069

PostPosted: 02.07.2020 13:54    Post subject: Reply with quote

tokik wrote:

Klarer vi å godta noen fra fylket sør for oss? Petter Rudi, Daniel Berg H eller Magne Hoset?


Nei takk!
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 02.07.2020 13:58    Post subject: Reply with quote

tokik wrote:
Klarer vi å godta noen fra fylket sør for oss? Petter Rudi, Daniel Berg H eller Magne Hoset?
Hadde faktisk blitt bra stemning med flere av gjengen her!!


Verste.

Forslag.

Noensinne.

Tommel'n ned
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Zzyzx
Veteran


Joined: 09 Aug 2003
Posts: 1199
Location: Trondheim

PostPosted: 02.07.2020 13:58    Post subject: Reply with quote

tokik wrote:

......
Klarer vi å godta noen fra fylket sør for oss? Petter Rudi, Daniel Berg H eller Magne Hoset?
Hadde faktisk blitt bra stemning med flere av gjengen her!!


Tuller du? Hoset er jo bare et knepp vassere enn J.A. Rise. Mener du han er lur å få inn i støtteapparatet til RBK?
Back to top
View user's profile Send private message
Troillongan
Veteran


Joined: 07 Sep 2007
Posts: 1164

PostPosted: 02.07.2020 13:59    Post subject: Reply with quote

Det eneste jeg frykter med Hareide er om han krever et enormt støtteapparat ala Høgmo og til dels Hamren. Egen psykisk "trener", kokk, x-antall fysiske trenere mm. Om Hareide plutselig hopper videre (som ikke er unaturlig) sitter vi igjen med en stor gjeng vi potensielt må kvitte oss med. Så håper det kun er spillere som ligger i de nevnte kravene til Åge.
_________________
I kvit å svart..
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 02.07.2020 14:04    Post subject: Reply with quote

Etter min mening så bør trolla på brakka droppe både Hareide og Sollied.

Trenere som f.eks Daniel Farke, Jess Thorup, Fred Rutten, Christian Eichner eller Adi Hutter kunne alle vært realistiske kandidater som ny RBK for 2-3 år siden.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 02.07.2020 14:07    Post subject: Reply with quote

Jeg håper på nøyaktig det motsatte, og at klubben i mellomtiden læres opp til å forstå hvorfor dette teamet er viktig, og ikke begynner å se på de som utgiftsposter så snart gudfaren er utenfor dørstokken. Det er liksom sånt vi skal ha en sportslig leder til, men akkurat nå tror jeg at han vi har - og ikke minst leddet over ham - trenger litt input og hjelp for å vite hva som er normalt.

Per nå er vi jo organisert som et lag på tidlig nittitall, egentlig. Tredve år ute av sync, med tanke på sportslig støtteapparat.

Spillere har vi jo, trenger bare mindre justeringer nå og en strategi over tid.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
TI-84
Senior


Joined: 21 Aug 2010
Posts: 242
Location: Nordmøre

PostPosted: 02.07.2020 14:16    Post subject: Reply with quote

Du har et poeng der, zaphod. Vi må tenke på hva det kan gi klubben å få tak i ekspertise på ulike fagfelt. Til og med Sogndal har mental trener, da bør ikke Rosenborg se på seg selv som annerledesklubben. Klopp har egen innkasttrener, sier ikke at vi skal være så detaljerte, men et visst støtteapparat bør vi kanskje ha.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 02.07.2020 14:24    Post subject: Reply with quote

Det er egentlig litt komikveld når vi ser spillerne løpe rundt på banen i ett og et halvt år, 'engstelige' og 'med 'høye skuldre', men noen mental trener, det skal vi jo ikke ha.

Det fikser jo hovedtreneren, det må jo alle se at han mestrer Laughing
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 02.07.2020 14:24    Post subject: Reply with quote

TI-84 wrote:
Du har et poeng der, zaphod. Vi må tenke på hva det kan gi klubben å få tak i ekspertise på ulike fagfelt. Til og med Sogndal har mental trener, da bør ikke Rosenborg se på seg selv som annerledesklubben. Klopp har egen innkasttrener, sier ikke at vi skal være så detaljerte, men et visst støtteapparat bør vi kanskje ha.


Ja, og det må heller ikke bli lik at dette består kun av eksrbkere fordi de skal ha jobb etter karrieren. Man trenger ikke å være en ekte rosenborger for å være god i støtteapparatet.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 02.07.2020 14:35    Post subject: Reply with quote

nidaros997 wrote:

Jeg synes vi skal slutte å trekke inn moral og private forhold i denne debatten. Vi har sikkert hatt både spillere og trenere i Rosenborg, som ellers i samfunnet, som har gjort både det ene og det andre, uten at allmenheten har visst om det eller at det har gjort personen mindre kompetent. I den grad det spiller noen rolle, så får de som ansetter den neste treneren i Rosenborg ta det under 'personlig egnethet'. Ettersom Koteng bekrefter at også Sollied har blitt vurdert (og ergo, så står Sollied på den korte lista over kandidater), så må vi anta at disse ryktene ikke står i veien for noen ansettelse per dags dato.

Det som taler mot Sollied ene og alene er at han har vært lite aktiv som fotballtrener i mange år, og at han derfor kommer til kort mot kandidater som har jobbet som trener med suksess i de senere årene. Fotballen som så mye annet i det moderne arbeidslivet er i utvikling, både spillemessig og ifht. forventningene til å bygge team, ta i bruk ny teknologi osv., og her vil det tale imot Sollied at han har vært lite aktiv i lang tid.


Ja og nei.

Det er mange personlige/private problemer og utfordringer som ikke påvirker evnen til å gjøre jobben sin, med mindre det ender opp med en uholdbar personalsak i klubben. Gambling er ikke noe problem for klubben før det stjeles fra midlene, og utroskap er ikke noe problem om det ikke skjer så close to home at det ødelegger relasjonen mellom to eller flere ansatte.

Rus er imidlertid en annen skål, da dette over tid kan påvirke en persons evner. Jeg kjenner ikke detaljene, men om vi nå for argumentets skyld tar utgangspunkt i at Sollied har hatt et problem med alkohol over tid og nå har vært tørrlagt noen år, er det umulig å vite hvor godt han leverer i forhold til tidligere nivå og potensiale. Spesielt når han knapt har jobbet med dette de siste ti årene.

Sollied er et enormt sjansespill selv om han skulle være kvitt stygge på ryggen.

Som Zaphod er inne på er det måter han kan bevise at han holder mål som gir klubben vesentlig mindre risiko enn å sette ham inn i den kanskje viktigste stillingen i klubben. Jeg er ganske raus i forhold til personlige utfordringer og problemer, men enkelte ganger er risikoen rett og slett for høy.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 517, 518, 519 ... 772, 773, 774  Next
Page 518 of 774

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb