English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
I gamle dager
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 41, 42, 43  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 14.02.2019 23:00    Post subject: Reply with quote

Etter komplettering av mange lagoppstillinger fra 60, 70 og 80-tallet har flere tidligere RBK-spillere klatret på adelskalenderen til klubben.

Erling Næss og Jan Hansen fikk derfor i kveld medaljer og blomster fra Rosenborg for å ha passert 200 og 300 spilte kamper for klubben.

Les mer: Medaljer til Erling Næss og Jan Hansen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 21.02.2019 19:56    Post subject: Reply with quote

Harald Sunde 75 år i dag - gratuelerer!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 01.03.2019 21:20    Post subject: Reply with quote

Ole Einar Martinsen:

- Jeg har mange fine minner. I 1993, for eksempel, da Stig Inge Bjørnebye ble solgt til Liverpool, spilte vi treningskamp på Anfield mot Liverpool. Jeg som mangeårig Liverpool-fan, syntes det var stort.

- I tillegg var jeg med på en «Christmas Star»-kamp i Milano i 1993. Det var en showkamp arrangert av AC Milan der de ønsket å møte et lag med spillere fra mange forskjellige land. Thomas Brolin representerte Sverige og Brian Laudrup Danmark, for eksempel. Nils Arne Eggen ringte meg og lurte på om jeg ville representere Rosenborg og Norge. Det takket jeg etter hvert ja til. Sånn ble det til at jeg spilte back på San Siro med Brian Laudrup foran meg, smiler Martinsen.

AC Milan var på den tiden verdens beste fotballag. Noen måneder etter showkampen vant de Champions League etter å ha slått Barcelona 4-0. Motstandere den kvelden på San Siro var spillere som Franco Baresi, Marcel Desailly, Jean Pierre Papin og Dejan Savicevic. Martinsen byttet til seg drakta til Alessandro Costacurta. Den har han fortsatt.

Ruud Gullit, Hugo Sanchez og Ilie Dumitrescu var andre lagkamerater av Martinsen. 42 500 overvar kampen.

- Da jeg reiste hjem fikk jeg en tjukk konvolutt med italienske lire, som Rosenborg skulle ha for å dekke utgiftene. Vi fikk også en klokke hver for innsatsen. Jeg er ingen klokke-mann, men en kamerat av meg mente den var verdt en del. Senere fikk jeg den verdsatt til 15 000 kroner.

Ole Einar Martinsen ble et kjent navn i norsk fotball da han var en del av det sterke Kongsvinger-laget på slutten av 1980- og starten av 1990-tallet. Det endte med seriesølv i 1992. Etter den sesongen skulle han egentlig signere ny kontrakt med rødtrøyene. Alt var klappet og klart. Så kom Rosenborg på banen.

- Da følte jeg at «dette er min sjanse» og tok den, forteller han og husker at det ble en del støy.

Han ble seriemester med trønderne på første forsøk. I denne perioden ble den tidligere angrepsspilleren som ble omskolert til back også kalt opp til flere landslagssamlinger, og fikk to offisielle kamper med flagget på brystet. 1994-sesongen ble imidlertid vanskelig. Han ble overivrig i treningsarbeidet, trente for mye styrke og fikk en knekk. I tillegg var konkurransen stor. Da reiste han tilbake til Kongsvinger på lån før overgangen senere ble gjort permanent.

- Det er én ting jeg kanskje angrer litt på i karrieren min, og det er at jeg dro fra Rosenborg litt for tidlig. Jeg burde nok hatt litt mer is i magen. Jeg fikk fire kamper i serievinnercupen, men hadde jeg holdt ut litt til så kunne jeg kanskje vært en del av det som smalt i 1996. Men det vet man jo aldri.

Les mer: Etter kampen fikk han en tjukk konvolutt med penger og klokke til 15 000
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6536
Location: Oslo

PostPosted: 11.03.2019 18:35    Post subject: Reply with quote

Fant en fiffig tjeneste på nett som gjør om gamle svartbilder til fargebilder. Gjengivelsen av farger er naturligvis ikke 100% nøyaktig, men ganske artig å prøve på gamle RBK-bilder. To eksempler:





Prøv selv Arrow
_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 11.03.2019 19:39    Post subject: Reply with quote

Tøft!
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 12.03.2019 01:02    Post subject: Reply with quote

Dritkult! Skikkelig feeling på bilde nummer to.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 12.03.2019 10:39    Post subject: Reply with quote

Morsomt! Kan ha mye moro med den der, men det ser ut som det er litt vilkårlige valg mellom sort og rødt Smile
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.03.2019 18:26    Post subject: Reply with quote

Allerede i sine første sesong på Falkum, i 1966, ble [Geir Karlsen] tatt ut på det norske U-landslaget. Første motstander var B-laget til Portugal. Kampen ble spilt i Setubal like utenfor Lisboa.

– Det var eksotiske greier. En måtte jo egentlig være sjømann for å oppleve slike steder. Så det var himla stort altså. Vi vant 3-2, noe som også var veldig stort.

Odd Iversen, som i likhet med Karlsen debuterte med flagget på brystet i Setubal, scoret alle tre målene for Norge.

– Og jeg hadde faktisk en målgivende. Få med det da, smiler keeperen som ofte sto uten hansker i godvær og med selbuvotter når været ikke spilte på lag.

– Når det regnet spilte vi med gummierte baller, og da fungerte det utmerket å stå med selbuvotter. En fikk godt grep på ballen da. Men når det var fint vær, sto vi uten hansker, det var helt vanlig den gang. Det hadde nok ikke gått nå, sier Karlsen og smiler.

– Det er mye med fotballen som har forandret seg siden da.

Innsatsen på klubb- og landslag ble lagt merke til og i 1970 ble han hentet til Rosenborg.

– Det var en fin tid. I min første sesong slapp jeg bare inn fem mål. Det er det mange i Trondheim som fortsatt husker. Vi var også i tre cupfinaler på rad – i 71–72 og 73. Vi vant vel riktig nok bare den ene, men det var jo liksom der jeg oppnådde noe. I 71 vant vi også serien, sier Karlsen.

Året etter var Rosenborg-keeperen nær å bli proff i utlandet.

– Jeg husker blant annet at vi var i Skottland og spilte en europacupkamp (serievinnercupen) mot Celtic, Jeg brakk beinet og havnet på sykehus. Jeg må ha gjort brukbart inntrykk, for daværende Celtic-manager, Jock Stein, kom og besøkte med på sykehus i Glasgow. Han sa da at han ville ha meg på prøvespill, og jeg dro over når gipsen var av, sier Karlsen.

Han ble i åtte uker og spilte blant annet B-lagsfotball med Liverpool-legenden Kenny Dalglish.

– Jeg ble aldri tilbudt noen ordentlig kontrakt, så etter åtte uker – på lillejulaften i 1972, bestemte min høygravide kone Ragnhild og jeg oss for at det her gidder vi ikke mer og reiste tilbake til Trondheim.

Der ble han i en sesong til før en annen skotsk klubb, nemlig Dunfermline kom på banen – litt tilfeldig.

– Det har seg sånn at Dunfermline og Trondheim er vennskapsbyer og den 17. mai 1973 var Dunfermline på Lerkendal og spilte en oppvisningskamp. Jeg må tydeligvis har gjort det bra, for etter kampen kom manageren deres bort og fortalte meg at de ville ha meg over når sesongen i Norge var over, sier Karlsen.

Les mer: «Jeg opplevde jo at naboer og sånn sluttet å hilse på meg da jeg dro til Odd»
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 16.03.2020 17:47    Post subject: Reply with quote

I tillegg til det nye sportsmagasinet vil NENT Group fortsatt lage innhold i tidsperioden hvor det skulle vært «normale» Champions League-sendinger førstkommende tirsdag og onsdag. Det vil bli studiosendinger og fullverdige kamper fra arkivet. Først ut er semifinalen fra 1999 mellom Juventus og Manchester United, en kamp engelskmennene snudde og vant 3-2.

PÃ¥ onsdag stÃ¥r Rosenborg i fokus nÃ¥r seerne skal stemme pÃ¥ sin favorittkamp fra tre ikoniske Champions League-oppgjør:​

4. desember 1996: AC Milan mot Rosenborg 1-2
​​26. november 1997: Rosenborg mot Real Madrid 2-0
​​19. oktober 1999: Borussia Dortmund mot Rosenborg 0-3

Les mer: Premiere i kveld for nytt sportsmagasin: Viasport Live
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 17.03.2020 21:11    Post subject: Reply with quote

Juventus - Manchester United fra 1999 blir kommentert på nytt i kveld. Regner med at Dortmund - RBK i morgen beholder orginalsporet med Gleditsch og Eggen jr.?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 17.03.2020 23:39    Post subject: Reply with quote

Ellers er det jo ikke noen vits i det hele tatt spør du meg. Hele feelingen forsvinner jo, og da er jo hele poenget med øvelsen borte,
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
håpløs
Veteran


Joined: 28 Jun 2015
Posts: 1207

PostPosted: 24.03.2020 13:47    Post subject: Reply with quote

EurosportNorge sender kamper fra ifjor enkelte dager i uken kl.18 (17:45)
I dag går denne.

I morgen Vif-Glimt..
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 24.03.2020 14:34    Post subject: Reply with quote

Hva er vitsen med det egentlig? Er det klassiker-kamper er det jo muligens litt stas, men random Elite Serie kamper tror jeg det det er relativt lunken interesse for gitt.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.03.2020 16:01    Post subject: Reply with quote

Jeg flyttet et par innlegg hit. "Denne" er altså Strømsgodset - Rosenborg.

I stad sendte TV2 Sport 2 Brann - Rosenborg fra 2006 under vignetten Historiske kamper [Get-opptak]. Virker som om den blir sendt på ny i morra klokka 6.

Også verdt å merke seg at Viasport 1 sender Valencia - Rosenborg fra 2007 i morgen kveld klokka 20. Love
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
håpløs
Veteran


Joined: 28 Jun 2015
Posts: 1207

PostPosted: 24.03.2020 18:53    Post subject: Reply with quote

Nå går det ja kamper hele dagen fra CL på Viasport sine kanaler.
RBK flere ganger i uken.

Langdag søndag Viasport1;

16:00: Milan - RBK
18:00: BDortmund - RBK
20:00: RBK - Arsenal.

https://old.viasat.no/spo...ide-sport#

Edit; Arsenal-kampen også i morgen onsdag kl.15.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 25.03.2020 20:23    Post subject: Reply with quote

Minner om at opptakten til Valencia - RBK er i gang på Viasport 1. Kampstart klokka 20.45.

Litt dårlig research denne gang. Kaja Snare i studio har tydeligvis fått for seg at tapet på Lillestrøm var rett før bortekampen - ikke hjemmekampen, samt at Bratseth fortsatt var sportsdirektør.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 25.03.2020 21:50    Post subject: Reply with quote

Tullete nedsnakking av hjemmelaget på Viasport før kampen:

Valencia hadde hatt sin beste seriestart i historien med 6-0-2, og lå bare poenget bak Real Madrid. Gjestene hadde dessuten vunnet samtlige seks bortekamper i serie og Champions League før ankomst Norge.

Les mer. Gruppefinalen

Altså begynte nedturen på Lerkendal.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 25.03.2020 22:53    Post subject: Reply with quote

Bra at Tjærnås ble spak i studio etter kampen og trakk seg på at Dortmund-kampen "var desidert best", som han hevdet i forrige uke. Nå slo han i stedet fast at kampen i Valenica er "den beste gjennomførte".

Bratseth fulgte nettopp opp fra stua på Kystad:

- Det er den beste prestasjonen av et norsk klubblag noensinne!

- Vi slår motstanderen med deres midler: Vi er ballsikre, trygge og rolige. Det er sjeldent å se et norsk lag spille fotball på denne måten.

Jeg sier meg naturligvis enig. Syns det nemlig er to viktige aspekter i Dortmund, som er tonet kraftig ned i etterkant: Soleklar offside på ledermålet og forholdsvis tidlig utvisning for hjemmelaget.

I Valencia hadde hjemmelaget til sammenligning bare én ordentlig målsjanse - skuddet fra Villa, som Hirschfeld reddet flott like før pause.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 26.03.2020 09:14    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Jeg sier meg naturligvis enig. Syns det nemlig er to viktige aspekter i Dortmund, som er tonet kraftig ned i etterkant: Soleklar offside på ledermålet og forholdsvis tidlig utvisning for hjemmelaget.

Borteseirene mot Dortmund og Valencia har én vesentlig likhet, nemlig at vi først hadde spilt mot dem på Lerkendal. Der hadde begge blitt fullstendig overkjørt, og dét kan kanskje skyldes en form for undervurdering eller dårlig forberedelse. Det kan ha virket som om de hadde slått seg til ro med stereotypier, "vi møter et norsk lag og det betyr Drillo, langballer og dueller", men ble i stedet utspilt med skikkelig god fotball. Dermed skulle de ha lært leksa si før returkampen, men i stedet ble de utspilt på nytt - selv om marginene på Westfalen nok var med oss i større grad enn på Mestalla.

Hjemmekampen mot Dortmund er etter min mening helt der oppe med de beste vi leverte i Champions League. Hadde den kampen endt med tre- eller endog firemålsseier - slik den spillemessig burde - hadde det vært den de viste repriser av i disse dager.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 26.03.2020 10:01    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Jeg sier meg naturligvis enig. Syns det nemlig er to viktige aspekter i Dortmund, som er tonet kraftig ned i etterkant: Soleklar offside på ledermålet og forholdsvis tidlig utvisning for hjemmelaget.

Når det gjelder toning, så synes jeg du toner opp den utvisningen i overkant mye. "Tidlig utvisning" blir jo helt feil. Dortmund hadde raknet helt og ble totalt overkjørt på det tidspunktet Lars Ricken ble utvist. Det var ikke sånn at den utvisningen snudde kampen eller noe, det var et resultat av frustrasjon etter å ha blitt utspilt av et miniputtlag fra Trondheim. Vi ledet 2-0 og det var 20 minutter igjen, kampbildet var nærmere 4-0 enn 2-1.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 26.03.2020 21:15    Post subject: Reply with quote

Enig i at jeg overdrev betydninga av utvisninga. Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
håpløs
Veteran


Joined: 28 Jun 2015
Posts: 1207

PostPosted: 27.03.2020 10:07    Post subject: Reply with quote

TV2Sport 2 nå fredag kl.10:
Molde-RBK 2009..
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 27.03.2020 11:24    Post subject: Reply with quote

Hvilken av dem? Det er "seriefinalen" den høsten som er interessant. Det ble jo også spilt en cupkamp der den sommeren, men den er det ingen grunn til å bry seg om.
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3332
Location: Trondheim

PostPosted: 27.03.2020 11:38    Post subject: Reply with quote

Trond Olsen- mål, ja. Mot dårlig forsvarsspiller og tabbekeeper riktignok
Back to top
View user's profile Send private message
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6536
Location: Oslo

PostPosted: 27.03.2020 14:01    Post subject: Reply with quote

Rosenborg - Real Madrid fra 1997 på Viasat Sport 1 førstkommende onsdag.
_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 41, 42, 43  Next
Page 34 of 43

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb