English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dommerkontroversene Elite/Serien 2019
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Pokie
Veteran


Joined: 05 Aug 2011
Posts: 1658
Location: Trondheim

PostPosted: 25.09.2019 13:18    Post subject: Reply with quote

Personlig synes jeg det er lite som tyder på at Skarsem utviser mangel på fair play. Han bommer, kløner det til og snur seg vekk. Innrømmer selv at den er på kanten, viser at det ikke var meningen. Det ser ut som et uhell.

Det finnes de som gjør det med vilje. Med kraft, med intensjon om å skade.

Jeg mener ikke at det skal være en gitt km/t, men at det skal være et skjønn bak det. Det bør gå an å være litt uheldig/klønete slik som Skarsem er i denne situasjonen uten å bli utvist for det, og ikke minst uten å bli kappet hodet av for det.

Det jeg reagerer mest på her er at det sitter en gjeng på twitter (inkl. tidligere dommer) og nedverdiger en dommer + beskylder en 21 år gammel gutt for overfall på en annen, uten å være villige til å se nyanser i det. uten å sette seg inn i dommerens perspektiv. Uten å være villige til å se at det er forskjeller på dette og andre situasjoner hvor knotter er involvert. Uten å være villige til å vurdere hvorvidt dette faktisk kan være et uhell. Det eneste denne gjengen har sett er en reprise som de ikke vet hastigheten på en gang. Det er jævlig tynt grunnlag å slakte en dommer og en spiller på imo.

Den nevnte situasjonen er beskrevet som et karatespark og et overfall.
Personlig vet jeg ikke så mye om karate, men jeg vil anta at det ikke er spesielt vanlig i karate å utføre spark uten å akselerere foten i retning av motstander. Jeg vil også anta at det ikke er spesielt vanlig å snu seg vekk slik at man ikke ser hvor man sikter. For meg er det det som er det verste med dette - at Skarsem her beskyldes for å gå for å skade motspilleren, når dommeren, Dahl Reitan og alle andre som potensielt har sett det live skjønner at det er et uhell.


Jeg er helt enig at taklinger hvor man viser knotter og attpåtil treffer motspillere er noe som bør slås ned på. Men det bør være enkelt for et trent øye (dommer) å skille det verste fra det mindre ille, og det intensjonelle/uforsiktige fra det uheldige/tilfeldige, slik som dette tilfellet mer minner om.
_________________
"I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered."

- George Best
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 25.09.2019 15:31    Post subject: Reply with quote

Jeg er langt på vei enig, men det er jo håpløst for en dommer å tolke forsett, noe de ettertrykkelig har vist når dette har vært regelen for straffe på hands. Samtidig finnes det også situasjoner som bør straffes hardt også om det ikke er overlagt. Eksempelvis tror jeg både Mike og Hellands røde kort handlet om håpløse forsøk på å nå ball, ikke å treffe eller skade spiller.

Så er det dette med skadeomfang og -potensiale. Det er millimetre som skiller mellom å treffe med knotter og bare såle, det er centimetre mellom å treffe ledd og ligamenter eller "bare" kjøtt og bein, og en brøkdel av et sekund kan skille mellom å treffe et bein som er "løst" i lufta og et som står i bakken med kroppsvekt over seg. I dag er det altfor ofte først når man ser konsekvensene at dommer gir rødt, ikke ved handlingen i seg selv.

Noe skjønn må selvfølgelig inn, da det blir håpløst å gi rødt på alt som ikke er rene taklinger, men det bør strammes kraftig inn. At vi lett har fem situasjoner mot oss som burde vært belønnet med direkte rødt tør jeg vedde på.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
MkBerg
Veteran


Joined: 26 Sep 2012
Posts: 1560
Location: Ski

PostPosted: 25.09.2019 20:23    Post subject: Reply with quote

Aiai, nå kommer Gauseth til å tenne på dommergarderoben (ref.). I det 56. spilleminutt i NM-kvartfinalen mellom Mjøndalen og FKH dømmer linjedommer offside på et Rade Prica-tilbakespill, hvor MIF-spissen hadde gode muligheter til å utligne til 1-1. Det verste er at reprisen viser at spissen ikke engang var i offside, så om det var pasning/tilbakespill er helt irrelevant.

Last edited by MkBerg on 25.09.2019 21:06; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 25.09.2019 21:03    Post subject: Reply with quote

Dette er også en eliteseriedommer... Det er så tydelig at ballen kommer fra en Haugesundspiller. Minst én av de fire i dommerteamet burde se det og si ifra. Skuffende.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 25.09.2019 22:15    Post subject: Reply with quote

Ja, det er jo ikke noe tvilstilfelle. Haugesund-spilleren løper jo alene mot ballen for å redde et innkast, og nærmeste bruntrøye er minst et par meter unna. Dommer og minst en linjemann bør ha svært god oversikt da dette skjer omtrent på dødlinja med kun én spiller involvert.

Stryk. Spent på å se hva Edvartsen sier i sin nyfunnede rolle som dommer-dommer på Twitter, da det var han som blåste av Prica i Bodø.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 26.09.2019 08:49    Post subject: Reply with quote

Altså, nå finner jeg ikke gårsdagens situasjon (link?) men sånne der ting... Laughing

Det er så utrolig pinlig. De burde i alle fall klart å snu avgjørelsen når noen gjør de oppmerksomme på prinsippet 'ball fra motspiller' - ikke at det ville ha hjulpet Mjøndalen all verden når spillet først stoppes, men i tilfellet Edvardsen viser det jo bare hvor utrolig lite lydhøre de er selv ved helt åpenbare tabber.

En av dommerne ser jo helt utvilsomt live at den ballen kommer fra motspiller, noe annet ville vært ekstremt merkelig når det er fire dommere som presumptivt følger med på kampen. Da er det utelukkende spørsmål om hvorvidt feilen skal innrømmes der og da, eller dommerens latterlige avgjørelse få stå.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 26.09.2019 10:06    Post subject: Reply with quote

Du kan se den (riktignok ikke den beste klippinga) her. Situasjonen er rundt minuttet ut i klippet.

Ekstra pinlig er det jo når MIF-spilleren som nevnt ikke var offsideplassert da pasningen gikk heller.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2719

PostPosted: 26.09.2019 13:48    Post subject: Reply with quote

Jeg har forståelse for at AD'en som markerer for offside ikke får med seg spilleren som spiller ballen. Det er faktisk ikke alltid like lett som man kanskje tror, siden AD ofte må ha blikket sitt et helt annet sted.

Men da er det igjen svakt at hoveddommer (eller 4.dommer) ikke får det med seg og gir beskjed til AD på headset at ballen kommer fra motspiller.

Dette er jo noe en dommertrio gjerne snakker om i samtalen sin før kamp, når de går gjennom arbeidsoppgaver og mulige situasjoner som kan oppstå. At hoveddommer skal være våken i slike tilfeller, slik at han får sagt fra eller evt. vinket AD ned igjen. Så det her tyder på en ren konsentrasjonsglipp og at HD bare har blåst av på ren automatikk.
_________________
Alle må gå.
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 29.09.2019 17:40    Post subject: Reply with quote

Standarn McClintock wrote:

Men dagens dommerskandale er jo når vår kjære Oddvar Moen er alt for blåsekåt og dømmer straffe til B/G idet ballen passerer streken og går i mål. For å gjøre det hele mer hårreisende var det jo ikke straffe engang.


Bare to uker denne nesten-skandalen klarer Saggi å gjøre praktisk talt samme feil i kampen mellom Molde og LSK.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 29.09.2019 20:27    Post subject: Reply with quote

Det skal dog sies at det var et par formildende omstendigheter på røkkeløkka. For det første var det snakk om hodeskader, som han vel er pålagt å blåse av så fort råd er. Så havnet ballen hos Ødemarksbakken som scoret med en god avslutning fra noe som var langt fra ferdigscora.

I tillegg ga Saggi Hestad gult for å forsøke å filme seg til straffe, og bare det gir sterkt utvidet feilkvote.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 29.09.2019 23:11    Post subject: Reply with quote

Iflg Hulsker er det lov å dra i trøya til Helland hvis du slipper fort. For han er jo så stor å sterk at han ikke merker det.

Konklusjon: Det er korrekt at det ikke blir blåst straffe !

Får faktisk lyst til å være enig med Deila. Han og alle andre kler av de såkalte ekspertene i tv studio.
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2719

PostPosted: 30.09.2019 18:24    Post subject: Reply with quote

Mitt største problem med mange av ekspertene er at de argumenterer ut i fra hvordan de skulle ønske reglene var, og ikke ut i fra hvordan reglene faktisk er og skal tolkes.
_________________
Alle må gå.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 30.09.2019 21:01    Post subject: Reply with quote

Og så er de ikke konsekvente. Kroneksempelet var for meg Mathisen som i kvinne-VM forsvarte både at straffen til Frankrike (som de bommet på) måtte tas på nytt, og samtidig at straffe to ikke ble avblåst grunnet franske spillere i feltet da straffen gikk.

Det er null konsistens mellom "ekspertene", og de klarer jaggu ikke være enig med seg selv fra situasjon heller. Utrolig nok har Eurosport klart å senke nivået etter at de tok over. Ikke at jeg savner såpekokere som Hoff, Alsaker og Wathne, men de fikk man i det minste en slags ironisk distanse til etter hvert.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 01.10.2019 23:05    Post subject: Reply with quote

Det er jo stort sett slik at de som kan faget sitt får seg jobb annetsteds enn på TV. Så diverse "eksperter" er jo i hovedsak trenere som etter hvert har blitt avskiltet faglig i miljøet og ikke har de rette vennene på Ullevål samt diverse tidligere spillere som tilfeldigvis har "TV-stemme" og gjerne litt "personlighet" å by på.

Den som er tøff nok i hodet til å dundre på med målrettet trening for å kunne leve av toppidrett er som regel tøff nok i hodet til å klare seg helt fint i vanlig jobb også (med mindre man blir mett og fornøyd på veien kanskje), godt betalt og givende jobb til og med. Og jeg klarer ikke helt å se hederlige oppegående mennesker som jeg velger å tro at de fleste fotballspillere er (utenfor banen) er villige til å la seg bli gjort om til riksklovner, så det er vel heller slik at de ansetter de som allerede villig vekk skyter fra hofta og antakelig ville truffet bedre med bind for øynene.

Det hederlige unntaket er vel Rekdal som sniker seg inn i TV-ruta etter at han har slitt ut omgivelsene og trenger å gjøre noe fram til neste gang det er noe vrakgods som må strammes opp. Jeg husker ihvertfall at han faktisk satt og kommenterte hva lagene gjorde feil og rett og hvorfor det var slikt og hva de burde endre på i motsetning til resten av hylekoret som tydeligvis bare skal lage show.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 06.10.2019 17:57    Post subject: Reply with quote

Døvle being Døvle i kampen mot Haugesund. Overlagt drapsforsøk på Samuel belønnes med gult. Og som vanlig feil i begge retninger.

Tenk at han er en av landets beste dommere.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 06.10.2019 19:02    Post subject: Reply with quote

Det er han riktignok ikke, han bare dømmer de kampene med flest tilskuere. Hadde han vært hest, og hestekomiteen bestått av folk som bryr seg om nivået på hestene, hadde han vært sendt til limfabrikken.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 06.10.2019 19:15    Post subject: Reply with quote

Hahaha Very Happy

Tenkte da bare av typen "de som dømmer Elite/Serien må av de som bestemmer dette vurderes til å være de beste i landet - hvorfor skulle ellers de dømme?" - jeg er selvfølgelig helt enig i at Døvle burde vært pensjonert for lengst.

Ellers var vel begge målene til FKH faktisk offside sies det av folk som mener å vite sånt, men jeg tror vel kanskje ikke det er der fokuset til klubben skal ligge etter en sånn kamp. Vi har dypere problemer, så får man håpe de som driver med denslags jobber med å heve kvaliteten på dommerne.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 06.10.2019 19:29    Post subject: Reply with quote

Denne tråden passer imidlertid til sånt, uavhengig av oss. Så kampen bare delvis, men så at taklinga på Adegbenro skulle vært rødt, og at siste mål var offside. Hører i tillegg at også første mål var offside, og at FKH skulle hatt straffe. Slikt er selvsagt tragisk og dypt beklagelig uansett kampbilde ellers.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 06.10.2019 21:52    Post subject: Reply with quote

TVNorge la i Fotballkveld på linje på 1-0-målet, og det var offside.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 07.10.2019 10:19    Post subject: Reply with quote

Ble rødt kort-situasjonen i det hele tatt nevnt?
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 07.10.2019 17:48    Post subject: Reply with quote

Fikk ikke med meg at førstemålet deres var offside hvis det så var, men hadde vi fått tilsvarende som andremålet godkjent så ville de vel fortsatt sutre.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 07.10.2019 18:56    Post subject: Reply with quote

Syns vi skal være stolte, jeg. Hele 2 legitime offsider - det er jo bra av forsvarsfireren. Langt bedre enn hvordan den linja vanligvis ser ut....
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 09.10.2019 09:06    Post subject: Reply with quote

Man kan diskutere om det var riktig eller feil farge på kortet til Keita, avhengig av hvordan man tolker intensjonen:

Keita smeller ballen i hodet på navnløs Mjøndalen-spiller

Men reaksjonen til Keita etter å ha gjort det er jo en sosiopat verdig. Bare snur ryggen til og går. Det er for det første ikke rart han blir erklært uønsket hvor enn han beveger seg i fotball-verden, og for det andre bør han forvente mye smågrums fra motstanderspillere, både de i brun drakt og i andre farger, når det der er nivået av kollegialitet han legger seg på. Jeg ville egentlig ikke bli forbauset dersom det kom noen knotter fra medspillere også.

Som dommer er nok dette en tvilssituasjon, men hadde virkelig en spiller som gjorde dette ved et rent uhell reagert på denne måten?
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3332
Location: Trondheim

PostPosted: 09.10.2019 09:20    Post subject: Reply with quote

De to offsidemålene vi fikk mot oss i haugesund ble jaggu snakket godt ned på fotballkveld. Konklusjonen var nærmest at begge offsidetilfellene var såpass "close" at det er vanskelig å ta noen for dette. I stedet ble det fokusert på krigerinnstillingen til Haugesund og utbruddet til Andre Hansen. Tror saken hadde blitt blåst ganske bra opp om et annet lag var fonærmet part her Neutral
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 09.10.2019 09:46    Post subject: Reply with quote

Da hadde det vært NFF's hjelp til at vi skal bli seriemestere.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 8 of 9

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb