English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2020
Goto page 1, 2, 3 ... 43, 44, 45  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 19.09.2019 08:02    Post subject: Rosenborg 2020 Reply with quote

Ståle wrote:
Artikkel om dagens stall i adressa (pluss artikkel): https://www.adressa.no/10...9899b.html

Siden jeg tydeligvis ikke har fulgt med så nøye i timen ble jeg overrasket over hvor mange spillere hvor kontrakten går ut 2020. Dette betyr at vi enten må forlenge eller selge i Januarvinduet for å få brukbart med penger igjen.


Synes dette er en viktig diskusjon som heller kan fortsette her. Det er en vanvittig jobb som ligger foran oss på spillerlogistikksiden. Som Ståle/Adressa påpeker så er det mange kontrakter som går ut nå og etter 2020, og i år har vi stort sett lånt ut og lånt inn spillere. Hvem skal selges? Hvem kan vi forlenge med? Skal vi prøve å kjøpe Johnsen og Akintola? Det er veldig mange baller i lufta samtidig, jeg føler meg ikke trygg på at SIB har fullstendig kontroll. Det dummeste vi kan gjøre er å vente for lenge med å avslutte saker, da kommer alt samtidig.

Jeg håper forøvrig at vi gambler litt og satser på de unge som er på vei opp. Det betyr færre signeringer, masse slakt her inne, og reell sjanse for fiasko, men jeg vil at vi skal gå den veien.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 19.09.2019 08:43    Post subject: Reply with quote

Det kan (og bør) skje mye på vingene i nærmeste fremtid.

Slik jeg ser det bør de Lanlay slippes. Han er dyr og ikke jevnt god nok, skadeutsatt, og nekter å spille i posisjonen han kanskje har best forutsetninger. Kan muligens forlenges om han er villig til å gå ned i lønn og innfinner seg med at han er backup både på ving og back.

Helland er en viktig personlighet, men dessverre mindre og mindre viktig for laget. Ekstremt skadeforfulgt. Han er en type jeg gjerne vil ha med videre, men bør da ned på tredjedelen av lønna han har i dag.

Akintola synes jeg ikke er god nok. Jeg har hele tiden håpet at det skulle løsne litt med ball, men det er fortsatt blodpropp hver gang han skal gjøre noe annet med ballen enn å føre. Veldig oppofrende og hardtarbeidende hjemover, men det blir liksom ikke nok. Koster garantert mer å kjøpe ut enn han er verdt.

Vi har bra kvantitativ dekning på vingene, men dessverre er det for mye daudkjøtt. På venstre side har vi Adegbenro med spennende og adekvat backup i Ceide, men høyresida er for svak uansett hvem av alternativene vi velger - av forskjellige grunner.

Johnsen har vi bare sett en kamp, men han virker som en soleklar oppgradering fra Søderlund. Er det vi så mot Lillestrøm standarden hans, er det et større "problem" hva vi gjør med Søderlund.

Ellers blir det spennende å se hva som skjer med utlånsstopperne våre. Jeg har innfunnet med meg at klubben dessverre ikke ser i like stor grad som (mange av) oss at Hovland ikke holder mål, og håper derfor Serbesic og/eller Ogbu tar steg som er umulig å ignorere.

EDIT: Feil ordvalg!
_________________
Influencerâ„¢


Last edited by Zorac on 19.09.2019 09:04; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 19.09.2019 08:47    Post subject: Reply with quote

De Lanlay sin kontrakt går ut om 3 måneder, så blir ikke noe salg der.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 19.09.2019 09:12    Post subject: Reply with quote

Jeg er enig i at vi skal 'satse på de unge', i den forstand at vi ikke skal polstre stallen med veldig mange etablerte backupalternativer som står i veien for unge spillere. Vi skal tåle at en lovende ung spiller får sjansen til både lange innhopp og å starte kamper hvis det etablerte førstevalget ryker på skade, suspensjon eller katastrofal formdupp.

Men, og det er et men: det gjelder ikke alle unge spillere. Har vi ikke talenter som har forutsetninger for å ta nivået hvis de får sjansen, så kan vi ikke bare kaste innpå det vi har under parolen ung satsning. For eksempel: hvis RBK2 er utpreget svake på backplass, med alternativer som er langt unna å hevde seg i toppen nasjonalt i sin posisjon, så skal de heller ikke sluses rett inn på A-laget. Det er vi for gode til, og de sportslige ambisjonene og kravene for høye. Det er mulig noen ønsker å heller ha et litt svakere lag for heller å satse på yngre spillere, men det mener jeg er feil for vår klubb, og det er viktig å innse at ung satsning minst innebærer en risiko for dårligere prestasjoner i snitt.

2019: Akintola*, De Lanlay, Maars*, Østbø * lånespillere

2020: Hedenstad, Reginiussen, Meling, Tørset Johnsen, Lundemo, Helland, Botheim, Søderlund, Helmersen, Reitan, Skarsem

Lenger: Hansen, Hovland, Valsvik, Denic, Jensen, Trondsen, Tagseth, Ã…sen, Konradsen, Ceide, Adegbenro, Levi, Faye Lund, Serbecic, Ogbu.

I bold her er spillere jeg mener det er essensielt å forlenge med, eller selge for profitt om nødvendig. Det er ikke sikkert alle vil være enige i vurderingene, og noen er både grensetilfeller og full av caveats, men man kan kanskje være enige i at det er mange av de på utgående kontrakt som enten tilfører relativt lite i forhold til status og lønn, er på nedadgående kurve alders- og nivåmessig, eller ikke har bevist all verden ennå. Der bør det vurderes å gjøre grep nå før kontraktene er helt i sluttfasen. Og ja, her er det brukt jernhånd og særdeles lite tvil kommer noen til gode - det er omtrent et ekstremscenario.

Hvis man ser for seg at vi umiddelbart jager ut alle 2019- og 2020-ere vi ikke skrikende behøver, lykkes med alle disse vesentlige forlengningene, og antar at trenerens vurderinger av de resterende er som i dag, så sitter vi med:

Hansen

Denic - Reginiussen - Hovland - Meling

Jensen - Trondsen - Konradsen

Ceide - Maars - Adegbenro

Faye Lund
Valsvik
Tagseth
Ã…sen
Levi
Serbecic
Ogbu

Ut: Akintola, De Lanlay, Østbø, Hedenstad, Tørset Johnsen, Lundemo, Helland, Botheim, Søderlund, Helmersen, Reitan, Skarsem.

Vi sitter altså fortsatt med en betydelig forynget stall på 18 spillere, der det mest prekære fortsatt er antall sidebacker. Det er altså ikke behov for veldig mange spillere inn, hvis man altså snakker antall mer enn kvalitet.

Jeg tror altså at vi må inn med to unge backreserver (en på hver side), ett førstevalg på høyreback, en lovende ung spiss (som muligens kan fortsette å være Botheim), og muligens et førstevalg på høyre ving, i tillegg til å erstatte de av førstevalgene vi eventuelt mister. Da opprettholder vi cirka status quo kvalitetsmessig i elleveren, men har ryddet i stallen og sannsynligvis senket kostnadene mye. I tillegg kan det selvsagt ryddes ytterligere i de resterende (vi har blant annet 5 midtstoppere). Ja, og så kunne det vært gøy å FORSTERKE laget, men da må vi nok vente til 2021 uansett.

Så jeg er ikke enig i at det nødvendigvis må noen storjobb til på innfronten, forutsatt at man tar ønsket om å krympe og forynge på alvor, og innser begrensningene dagens team på spillerlogistikk har.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 19.09.2019 10:36    Post subject: Reply with quote

Om vi skulle startet på ny, med 0 spillere, hva hadde vi ønsket oss?
I min ideelle verden hadde jeg trolig ønsket meg dobbel dekning overalt, men hadde godtatt en viss overlapp fra stallspillere (avhengig av hvor utsatt/krevende posisjonen er)

GK:
- Stabilt førstevalg - shotstopper med stor tilstedeværelse på dødball
- Ok backup (kan være junior, sjeldent et problem ift skader/suspensjon)
- Liste over tilgjengelige kontraktsløse GK i tilfelle "alt går galt"

RB/LB:
- 2 stabile førstevalg - Stor løpskapasitet, ok+ innleggsfot og posisjoneringsevne
- 1 backup som er nærme nok førstevalg til at han kan brukes ofte, mer eller mindre samme kvalitet. Krevende posisjon med MYE løping og harde dueller
- 1 junior som kan og SKAL få spilletid mot lette motstandere (bør spille mye på 2. laget for å få kamptrening)

CB:
- 2 stabile førstevalg, bør spille 95% av de viktige kampene sammen - minst en med fart som spisskompetanse
- 1 backup med ok kvalitet som ikke har noe i mot å være nettopp det, backup
- 1 junior som kan og SKAL få spilletid mot lette motstandere (bør spille mye på 2. laget for å få kamptrening, gjerne med backupstopper for å skape en forståelse med ham)

Anker:
- Stabilt førstevalg - sikker pasningsfot, god posisjoneringsevne og defensivt overblikk, en av de viktigste i laget
- Backup med spisskompetanse, helst defensiv siden andre rollers backup kan brukes dersom vi trenger mer offensiv styrke

Indreløper:
- 3 stabile førstevalg - stor løpskapasitet og boks til boks kompetanse
- 1 backup med ok kvalitet som ikke har noe i mot å være nettopp det, backup
- 1-2 unge spillere med offensiv eller defensiv spisskompetanse som kan brukes i mindre krevende kamper (bør spille mye på 2. laget for å få kamptrening)

Ving:
- 2 stabile førstevalg - teknisk sterke og/eller hurtige med god innleggsfot, minst en med ok langskudd i tillegg
- 1 backup med ok kvalitet som ikke har noe i mot å være nettopp det, backup
- 1-2 unge spiller, helst lignende typer som førstevalg så midtbane/spiss/backer ikke må endre spillestil gitt at ung spiller får noe tid - SKAL få spilletid mot enklere motstandere

Spiss:
- 1 klart førstevalg
- 1 backup som holder eliteserienivå
- 1 ung spiller som har spisskompetanse (hurtighet, hodespill, dribling, etc) - SKAL få spilletid mot enklere motstandere

Totalt sett 25-26 spillere. Uten Europa er dette alt for mye, men syntes ikke det er hårreisende gitt dagens situasjon. Av disse vil også hele 7 være unge, så burde være relativt sett rimelig.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 19.09.2019 12:05    Post subject: Reply with quote

Jeg tror kanskje du bør ta høyde for foretrukket fot, spesielt på backene og vingene.

Det er for eksempel ikke bare å ha 1 backup på backplass hvis laget ser ut som de spiller med protese dersom venstrebacken er høyrebeint, eller omvendt.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 19.09.2019 12:47    Post subject: Reply with quote

Jeg er enig i fotutfordringen. Det kan vi enten løse ved flere spillere, eller aktiv søke spillere som ikke har en godfot og en trefot.
Uansett er denne stallen et godt stykke unna det vi har i dag.
Back to top
View user's profile Send private message
toreinar
Veteran


Joined: 04 Sep 2007
Posts: 3835
Location: Malvik

PostPosted: 27.09.2019 09:07    Post subject: Reply with quote

Tror jeg vil ha Levi inn som høyre kant. Litt underholdning må man unne seg om man vil ha publikum tilstede. Var vel mere sykdom enn skader som satte ham litt tilbake.
Innbiller meg at han ikke har den korte,kjappe og skadeutsatte musklaturen som kjeks-vingene våre.
Med Ceide,Johnsen,evnt. Helland og i nøden Botheim eller Åsen som back-up skulle vi berge bra der uten store kostnader.
På venstre har vi Samuel med samme back-up,s som på høyre.
Fortsatt ikke brukt penger.
Og pengene går til....Hurtig midtstopper ala Stadsgård og Skjelvik. Som kan vikariere på sideback om nødvendig.
Sentral midt som kan utkonkurrere Trondsen og Lundemo. De nevnte er gode back-ups og ihvertfall Trondsen en utmerket indreløper.
Håper på noe ungt som kan ta steget inn som utfordrer/back-up på sidebackene.
_________________
Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 27.09.2019 10:30    Post subject: Reply with quote

Jeg tror ikke jeg ville klart å se en hel Rosenborg-kamp dersom vi satset på Levi på noen posisjon på banen, og jeg kan ikke i min villeste fantasi skjønne hva som er spesielt underholdende med ham. Den underholdningen er i så fall av den ufrivillige sorten, og kommer først og fremst motstanderlagets supportere til gode.

Det var først og fremst de genetiske skylappene som satte ham tilbake, ikke sykdom eller skader. Og definitivt ikke den korte, kjappe muskulaturen, nei, Cool

Men spillerne under kan vi godt kjøpe.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Kai88
Veteran


Joined: 26 May 2010
Posts: 2511

PostPosted: 27.09.2019 10:39    Post subject: Reply with quote

Levi har et morsomt navn og et bra langskudd noen ganger i sesongen. Ellers er han egentlig en veldig kjedelig spiller, ikke vet han hvor medspillerne er heller. HÃ¥per han blir i Sverige.
Back to top
View user's profile Send private message
niccolai
Veteran


Joined: 25 May 2008
Posts: 1628

PostPosted: 27.09.2019 12:15    Post subject: Reply with quote

Hvordan har Levi gjort det på lån?

Levi er vel det jeg kaller motsetningen til Ødegaard når det kommer til overblikk
_________________
"Spennende spiller denne Werni!!, Demper hardere enn han skyter!!"

Sitat fra Ivar Hoff..
Back to top
View user's profile Send private message
Undergangen er nær
Veteran


Joined: 27 Mar 2011
Posts: 1658

PostPosted: 01.10.2019 16:57    Post subject: Reply with quote

Nå etter helgen som var er første gang i år jeg er reelt bekymret for om vi kan klare å skaffe oss Europacup i 2020. Vi var ikke overbevisende mot et skadeskutt Brann, samtidig som Bodø/Glimt gnistret og Odd vant en bortekamp. I tillegg er Viking plutselig i kjempeform bare fire poeng bak oss.

Synes også vi har det tøffeste programmet av disse tre lagene + oss, sammen med Glimt - men de er jo 7 poeng foran. Vi har igjen fire bortekamper (og er relativt svakere borte), mens vi skal møte Sporting tre dager før oppgjørene hjemme mot Glimt og Molde - og på søndag spiller vi i Haugesund etter møtet med PSV torsdag.

For å gjøre et halv(u)seriøst forsøk på å anslå sannsynligheten for at vi klarer det, kan vi ta utgangspunkt i tallene til 538 som gir oss 30% for medalje og 45% for 4. plass. Norsk tipping sin NM-odds gir et anslag på 36% for Odd-seier der, og dermed samme sannsynlighet for at 4. plass gir ecup. Det betyr 46% sjanse for å lykkes for oss.

Om fadesen skulle bli et faktum og vi mislykkes i innspurten, så håper jeg at vi ser det som en mulighet til å prioritere beinhardt spillere i 2020 som kan utvikles til å bli enda bedre inn mot neste CL-kvalik i 2021. Med kun kamper i Norge må uansett stallen slankes. Det betyr fort ut med Mike og Konradsen på midtbanen i vinter (sammen med Denic som tydeligvis er uønsket) - i tillegg til Søderlund, Hovland og muligens Helland. Lånespillerne tar jeg for gitt at forsvinner.

Da kan vi satse på Ceide (tipper Adegbenro selges - i hvert fall uten ecup) og gi bra med spilletid til de (om noen) trenerteamet har størst tro på av Tagseth, Tørset Johnsen, Skarsem, Reitan, Botheim, Serbecic, Heggem og Ogbu. Så kan vi fylle på med yngre krefter utenfra der vi eventuelt trenger det. Et kompetent trenerteam bør ha alle muligheter til å klare seriegull med det utgangspunktet, med 100% fokus på serien.

Ikke at jeg tror vi kommer til å kvitte oss med aldrende spillere for å satse på utvikling i denne hypotetiske situasjonen, men jeg håper jo. Uten det blir det tungt å glede seg til et eventuelt ecup-fritt år.
Back to top
View user's profile Send private message
Bart1
Veteran


Joined: 21 Sep 2015
Posts: 1863
Location: Selsbakk

PostPosted: 01.10.2019 21:03    Post subject: Reply with quote

Så deilig å endelig kunne starte å diskutere 2020. Serien og cupen var over for i år omtrent før det startet - en viss spenning i forhold til CL, hvor vi etter min mening ikke er gode nok for i 2019. Men, i 2020.

Er svært spent på hva som skjer på spiller og trenersiden i slutten av året. Horneland har prestert akkurat det man bør kunne forvente. Noen veldig gode kamper, noen ok - og noen direkte svake kamper. Nivået til Horneland gjør at vi kan ta gull i Eliteserien, men det er ikke noe høyere enn det - tror jeg.

Laget har en god del spillere som skal ut. Jeg vil også tro at en ny trener vil la yngre krefter få sjansen - spesielt offensivt.

Andre Hansen gjør det ikke like bra i mål som før, og vi har en yngre og bedre keeper på¨utlån. For Hansen må det være ok å få bli solgt, mens vi vil kunne klare oss godt uten vår beste spiller frem til i år.
Back to top
View user's profile Send private message
Søtvatten
Veteran


Joined: 11 Aug 2009
Posts: 2456

PostPosted: 01.10.2019 21:33    Post subject: Reply with quote

Faye Lund er ikke i nærheten av Hansen's nivå. Heldigvis blir nok Hansen en stund til, forhåpentligvis ut karrieren.
Back to top
View user's profile Send private message
wikivic
Proff


Joined: 12 Feb 2010
Posts: 251
Location: Oslo

PostPosted: 03.10.2019 21:52    Post subject: Reply with quote

Maalen for 2020!
Back to top
View user's profile Send private message
bommel1
Rutinert


Joined: 05 Mar 2017
Posts: 506

PostPosted: 03.10.2019 23:36    Post subject: Reply with quote

Jeg er litt redd for at vi kan begynne å nærme oss det som skjedde med IFK Gøteborg på 90-tallet.
Vonde tanker kanskje, men vi har nå i to, snart tre, sesonger hatt en nedadgående kurve hvor man har feilet med å bygge på de mulighetene vi har spilt oss til.
Vi har brukt opp ugudelige summer på å prøve å få igang en kronisk underpresterende Bendtner.
Vi har mislykkes i å forynge troppen, og har ridd med de stadig eldre hestene vi har. Disse har nådd sitt toppnivå og har ikke videresalgspotensiale. Bak de har vi ikke hentet eller gitt nok spilletid til spillere som umiddelbart kan ta over.

Nei, det er ikke bare treneren sin skyld at vi så fallet fra seriegull i år. Vi spilte tidvis like ræva i fjor, men det kan se ut som om det var en siste krampetrekning som utspilte seg der på tampen av sesongen. En høstsesong hvor man haltet seg inn til seriegull gjennom en serie med lite overbevisende kamper. Og hvor man så til de grader ble avslørt i gruppespillet.

Lånespillere som ikke er her neste år: BMJ, Akintola.
Kontrakt går ut: YEDL
Spillere som for egen utviklings skyld sannsynligvis vil bort: Meling, Adegbenro, Trondsen. Disse må man også være villige til å selge, siden Rosenborg skal være en selgende klubb, et springbrett videre.

Da sitter vi igjen med:
-Hansen i mål
-Valsvik, Hedenstad, og lånespillerne Serbesic, Ogbu og Reitan i forsvar.
-Konradsen, Lundemo, Åsen, Tagseth, Johnsen på midten.
-Ceide og Botheim i angrep.

I tillegg har vi spillere som er over toppen og burde bli utfaset i løpet av denne eller neste sesong: Reginiussen, Jensen, Hovland, Helland, Søderlund.

Vi -må- starte generasjonsskiftet nå. Den skulle vært startet allerede for to sesonger siden med gradvis introdusering i førsteelleveren av nye og/eller yngre spillere som kan lære av kontinuitetsbærerne. Nå må man heller gjøre dette på kort tid, noe som kan bli svært kostbart både i i form av penger og i form av prestasjoner.
Back to top
View user's profile Send private message
RbkUrge
Veteran


Joined: 09 Aug 2005
Posts: 3668
Location: Oslo

PostPosted: 04.10.2019 01:28    Post subject: Reply with quote

Samtidig trenger ikke generasjonsskiftet å bli så vanskelig, da vi har mange av de unge erstatterne potensielt i stallen allerede. Så la oss si at alle disse du nevner forsvinner i løpet av et par-tre overgangsvinduer. Defensivt så begynner jeg faktisk å bli mer og mer positiv til Valsvik, og han er relativt ung sånn sett så han kan fortsatt ta store steg. Serbecic spiller fast på en klubb på øverste nivå i sitt land og Ogbu spiller vel mer eller mindre fast i Sogndal. Så vi skal ikke se bort i fra at de tre kan utgjøre våre stoppere på en god måte allerede til neste år. Så trenger vi selvsagt nye backer, men det er mulig at vi allerede har vår høyreback klar i Reitan som har gjort store steg både defensivt og offensivt i et Glimt-lag som spiller sånn som vi skulle ha spilt. På venstreback ville Bjørkan vært en mulig erstatter. På midten kan vi fort ende opp med en heltrøndersk midtbanetrio om vi er så heldige at Skjelbred kommer hjem igjen med T. Johnsen og Tagseth. Lengre frem i banen er det noe vanskeligere, da vi kan se ut til å miste 6 av våre 8 offensive spillere. Så vi er i behov av ny spiss og nye vinger, men jeg tror Ceïde kommer til gjøre savnet av Adegbenro minimalt. I tillegg kommer kanskje Gjertsen og/eller Solbakken på høyresiden. Da ender vi opp med en slik tropp:

Hansen/Faye Lund

Hedenstad/Reitan - Serbecic/Ogbu - Valsvik - Bjørkan/NY

T.Johnsen/Ã…sen - Skjelbred/Lundemo - Tagseth/Konradsen

Gjertsen/Solbakken - NY/Botheim - Ceïde/NY


Det blir da en tropp på 20 spillere, som jo er i nærheten av det Horneland har sett for seg som en konkurransedyktig tropp med en god blanding av etablerte, unge og spennende og ikke minst trønderske spillere. Personlig synes jeg et sånt lag hadde vært veldig interessant å få se.
_________________
Perché hai tradotto questa frase?
Back to top
View user's profile Send private message
skien88
Rutinert


Joined: 06 Feb 2019
Posts: 854

PostPosted: 04.10.2019 01:41    Post subject: Reply with quote

Solskjaer får sparken i Desember. Vi ansetter han i Januar som Manager
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 04.10.2019 05:27    Post subject: Reply with quote

Hvorfor skal RBK bli et samlingspunkt for ubrukelige folk? Sunnyboy har ingenting å vise til!
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 04.10.2019 05:37    Post subject: Reply with quote

skien88 wrote:
Solskjaer får sparken i Desember. Vi ansetter han i Januar som Manager


Etter at Nordlie har kommet inn i de siste serierundene for å berge topp 4...
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 04.10.2019 08:11    Post subject: Reply with quote

En ting jeg har lagt merke til de siste årene er en voldsomt fallende kurve i mengden kommunikasjon på banen. Noe av det er av en type som vi som tilskuere fort vil kunne kalle negativ kommunikasjon, men det å ha en tilbakemeldingskultur på banen (og på trening) er faktisk både viktig og nødvendig. Jeg skal prøve å illustrere hva jeg mener med et par eksempler:

- Mike og Hellands stadige småkjekling om detaljer på løp og pasningsalternativer.

- Bendtners nedsabling av Jevtovic da han ikke spilte ball til medspiller på åpent mål.

Det kan som sagt se ut som kjeftbruk og dårlig stemning, og bør selvfølgelig 'passes på', men i en prestasjonsgruppe som har nødvendige tillitsnivå innad representerer dette først og fremst at spillerne stiller krav til hverandre, at de forventer at avtaler blir fulgt, at man yter slik man bør, man krangler seg enige om hvordan man skal samhandle. Det representerer en spillergruppe som er interesserte i å ta grep selv på mikronivå, ta felles ansvar for at spillet fungerer, i stedet for at treneren skal komme inn og justere på hver minste ting selv.

Nå synes jeg ofte at svake prestasjoner møtes med et skuldertrekk, kanskje utslåtte armer fulgt av stirring i bakken. Hvor er den opphetede ordvekslingen mellom Adegbenro og Søderlund når førstnevnte spiller ballen bak sistnevnte for tredje gang? Var pasningen upresis, eller løpet for tidlig? Det justeres ikke uten diskusjon. Hvor er kjeftskura fra sidemannen når man er grovt uoppmerksom i en nøkkelsituasjon for fjerde kamp på rad? Det skal absolutt ikke være fryktbasert dette, men det er egentlig et tegn på respekt når medspillere i det minste forventer at man gjør gode og riktige ting, og blir litt forbanna hvis man ikke yter slik man burde. Det er ikke bare den som til enhver tid er hovedtrener som utvikler spillere, det bør være en stri strøm av tilbakemeldinger også fra de andre i prestasjonsgruppa. Man lærer minst like mye av hverandre som av treneren, forutsatt at man selv møter for å trene og bli bedre for egen maskin, ikke for å bli trent.

Vi har et par problemer knyttet til dette, slik jeg ser det, som bidrar til situasjonen:

1. Mangel på naturlige lederskikkelser i laget. Vi har en slags innpisker i Jensen, som pleide å være en nådeløs premissleverandør, men dessverre har blitt mer passiv med årene. Noe som er en naturlig utvikling dersom noen blir sittende veldig alene med den rollen - de blir leie av sin egen stemme, og føler (sannsynligvis med rette) at de ikke har øret til lagkameratene lenger. Bortsett fra keeper Hansen er det absolutt ingen av utespillerne som er noe kapteinsemne, det er veldig mange som har nok med seg selv på banen.

2. Mangel på premissleverandører. Vi har ingen spillere igjen i stallen med nivå og erfaring som gir de den tyngden de behøver for å bli lyttet til når de setter ned foten. Det er ingen som kan gå inn og si "det der er alt for dårlig, du må gjøre det slik" på småting underveis, med den faglige tyngden som behøves. Et lite kontrollspørsmål i den sammenheng: hvilke av dagens RBK-spillere har en trenerframtid i fotballen? Noen i det hele tatt?

3. Feil alderssammensetting. Kombinert med at de rutinerte spillerne våre ikke er helt gode nok til å sette nivået for de yngre spillerne har vi alt for få yngre spillere som er ambisiøse og villige til å lære av de eldre. Vi trenger den der gruppa av spillere i og rundt elleveren i starten av tjueårene som både ønsker og aksepterer disse tilbakemeldingene, og kan vokse på de. Nå har vi for mange som tilsynelatende føler seg ferdige med spillerutvikling.

I diskusjonen om strategi for spillerlogistikk er dette i mine øyne noe som burde være et hovedtema. Hvem kan vi hente som kan løfte andre på laget, og hvem kan vi hente som kan løftes til et høyere nivå? Jeg tror derfor at å hente en spiller som Skjelbred med sin rutine og sine nivåreferanser, gjerne friste/lokke/tigge litt ekstra for å få det på plass et år tidligere, samtidig som man gir ordentlig tillit til flere yngre talenter, kan være en vei å gå. Tettey også, kanskje, selv om han vel aldri har vært typen som forklarer andre hvordan de skal spille fotball. Sannsynligvis må vi også identifisere og hente flere av disse som virkelig bidrar i gruppa, og kanskje en ordentlig 'stjernespiller' i fremre eller bakre ledd.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
JohnTiger
Veteran


Joined: 27 Nov 2007
Posts: 2572
Location: Heimdal

PostPosted: 04.10.2019 08:21    Post subject: Reply with quote

Helt enig Zaphod81.

Husker jeg reagerte skikkelig på det i en kamp for noen uker siden (husker ikke hvilken). Meling hadde megarom på sin side flere ganger i kampen. Hovland slo minst 2 ganger en langpasning mot Meling. Begge ganger 15 meter for lang for en raskt fremoverløpende Meling. Meling, løfter hånden og dett var dett.

Men det siste og beste eksempelet er vel Søderlund sin manglende pasning inn til en ensom Maars i Mjøndalen? kampen. Bendtner hadde klikka på den egotrippen der. Eggen også. Maars ble vel bare oppgitt. Hadde jeg vært trener hadde jeg klikka fullstendig.

Lurer på om de har noen form for analyse etterpå, hvor trener går igjennom alle feilvalgene som tas i en kamp og gir KLARE tilbakemeldinger på at SLIK og SLIK og SLIK er uakseptabelt og må trenes på/skjerpes inn.
_________________
Rosenborg e laget!

Twitter : @JohnTiger67
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 04.10.2019 08:31    Post subject: Reply with quote

Det har de sikkert, noe annet ville overrasket meg. Men det blir for lite og for seint, og alt må ikke komme fra treneren, for da snakker han ganske raskt for døve ører. Meling må kunne si 'treff meg, for faen' til Hovland, og Maars må kunne tårne seg over Søderlund der og være særdeles lite uklar på hva han synes. Oppgitthet tjener ingen.

Men igjen: spillerne som gjør (mesteparten av) de mest åpenbare feilene er over 30 år, og selv om de sikkert har kapasitet til å skjerpe seg litt, så er det ikke sånn at litt kjeft fra en fem-seks år yngre spiller brenner seg fast og sørger for at de aldri gjør den feilen igjen. Vi har for mange eldre spillere som gjør enkle feil ofte, for få som gjør det aller meste rutinert og godt, og for få som er der for å lære.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 04.10.2019 09:37    Post subject: Reply with quote

RbkUrge wrote:
Samtidig trenger ikke generasjonsskiftet å bli så vanskelig, da vi har mange av de unge erstatterne potensielt i stallen allerede.


Helt enig. Vi har flere unge spillere som ikke nødvendigvis er noe dårligere enn de som starter. Eneste forskjellen er at de har et større potensialet og kanskje en større sult og vilje for å prestere/vise seg frem.

Problemet er jo at de ikke blir brukt. I stedet for å satse på Besim som back-up, lånes han ut og mye eldre Valsvik hentes inn. En skadeplaget Konradsen blir byttet inn i stedet for Tagseth og Denic. Søder spiller på ving (begge vingene!) fremfor Ceide. Blir Hedestad skadet, endrer vi hele laget fremfor å sette inn f.eks Denic på backen (en brukbar idé ville kanskje vært å kjøpt inn en back-up til denne posisjonen, SIB?).

Med mindre det kommer tydelige instrukser fra ledelsen om at vi skal satse på de unge, frykter jeg at vi kommer til å kun bruke de gamle traverne og kun bruke unggutter som tredjevalg.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 17.10.2019 21:17    Post subject: Reply with quote

Endel nyheter i denne saken. Det mest oppsiktsvekkende er at Levi skal tilbake til oss. Den så jeg ikke...I tillegg sier han at Ogbu sannsynligvis skal lånes ut også neste år, mens Skarsem og Heggem muligens må belage seg på å spille 2. divisjonsfotball for RBK 2. Tobias Bjørnebye blir mest sannsynlig solgt.

Ellers forteller Horneland at det er Henriksen som har ansvaret for å snakke med spillere på utlån, ikke Bjørnebye.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3 ... 43, 44, 45  Next
Page 1 of 45

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb