English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Stig Inge Bjørnebye
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 72, 73, 74 ... 102, 103, 104  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 28.08.2019 18:36    Post subject: Reply with quote

Det er vanskelig å skryte av og sammenligne med andre klubber og sportslige ledere, da vi er omgitt av døgnfluer. Jostein Flo var jo et geni for noen år siden, da han stablet på beina et gullag med begrensede ressurser. Thomas Berntsen var der for litt siden. Så har plutselig begge falt til en "alt vi får tak i"-taktikk som fungerer svært dårlig. Nå er det jo Åsmund Bjørkan som er genial, så tilsier så godt som all historikk at Glimt vil miste flere profiler, for så å forsvinne i eteren igjen.

Felles for de aller fleste møsterbruk som skrytes opp i media, er at det er klubber som leverer i noen få år mellom lange perioder med middelmådighet. Det er derfor svært vanskelig å se for seg noen god kandidat til å ta over etter Bjørnebye, i hvert fall for meg (og andre) med begrenset innsikt i klubbdrift rundt omkring.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 28.08.2019 18:50    Post subject: Reply with quote

Mange RBK-supportere inkl. meg var jo veldig på Tor Kristian Karlsen-kjøret for en tid tilbake, uten at vi nødvendigvis lengter etter ham nå ...
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2876

PostPosted: 28.08.2019 18:52    Post subject: Reply with quote

Skal man ha ny sportssjef må man ut av landet. Det tror jeg hadde vært sunt for klubben. Litt nye impulser og erfaringer fra andre ligaer. Gjerne med et bredt og godt nettverk. Synes RBK har vært for dårlige til å utnytte nettverkene til personer som Bratseth. Har en enorm status i Tyskland. De nederlandske trenerne våre burde ha gode kontakter i Nederland. Kan de finne en ung og fremadstormende Wormgoor? Bjørnebye har fortid i Liverpool og England. Kan man utnytte slike realasjoner bedre? Helt sikkert.
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 28.08.2019 20:03    Post subject: Reply with quote

Men vi virkelig velge i lapskausen av sportslige ledere i Norge og tidligere Rosenborgspillere? Hva er det med akkurat dén erfaringen som skal tilsi at man er best til den jobben en sportsdirektør skal gjøre?

For en trener skjønner jeg at det er praktisk (dog, beviselig ikke absolutt nødvendig) med spillererfaring på høyt nivå, men for en sportslig leder? Det virker å ligge nærmere dataanalyse og speiding ispedd organisasjonserfaring og prosjektledelse enn fotballtrener, spør du meg.

For meg er det ulogisk å opprette en stilling som krever at man har basisforståelse innen mange ulike felt; fra fotball til juss, økonomi, analysemodeller og datainnsamling - for så å måtte ansette en fotballspiller til å utføre den..
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 28.08.2019 20:23    Post subject: Reply with quote

Du har et bra poeng, Humma.

Problemet i RBK er at det har vært og er en ukultur hvor man har ansatt tidligere eksRBKere som ikke kan vise til noe for å være grei eller "han passer inn i RBKkulturen". Det har skapt vakuum.

En sportsdirektør bør i hovedsak ha et godt kontaktnettverk hvor man vet overordnet hvor gode rollespillere befinner seg. I tillegg bør han være svært interessert i å se på spillere og ha oversikt, hvertfall i Norge. Så får han veksle på kontaktpunkter andre steder. Forhandlingsteft og erfaring fra toppidrett er et must.

I tillegg bør en sportsdirektør ha interesse for datanalyse eller kanskje i hovedsak være nysgjerrig for hva som kan gjøre det sportslige bedre. Når Bjørnebye lar Horneland ta bort dataanalyse fra treningene, vitner det om at Bjørnebye er ikke rett mann som sportslig leder.
Back to top
View user's profile Send private message
Undergangen er nær
Veteran


Joined: 27 Mar 2011
Posts: 1658

PostPosted: 28.08.2019 20:38    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
Når Bjørnebye lar Horneland ta bort dataanalyse fra treningene

Var det ikke slik at man sluttet å samle inn data fra treningene fordi det aldri var blitt gjort noe analyse av dem uansett? Eller husker jeg feil?
Back to top
View user's profile Send private message
batigol
Veteran


Joined: 27 Jan 2006
Posts: 2155
Location: Askim

PostPosted: 28.08.2019 20:50    Post subject: Reply with quote

Man bruker det kun i kamper på lerkendal. Argumentet var at systemet var best utbygd inne på Lerkendal.
_________________
You`ll never walk alone!!
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6673

PostPosted: 28.08.2019 22:33    Post subject: Reply with quote

Horneland fan account wrote:
senador wrote:
Når Bjørnebye lar Horneland ta bort dataanalyse fra treningene

Var det ikke slik at man sluttet å samle inn data fra treningene fordi det aldri var blitt gjort noe analyse av dem uansett? Eller husker jeg feil?


Grunnen til at det prosjektet ble satt på pause var, og det har jeg fra Horneland selv (har vell nevnt det tidligere også), at de aldri har hatt kompetansen til å analysere dette, men at det kan bli aktuelt på et senere tidspunkt.

Helt sikker på at de antagligvis vurderer det sportslige apparatet/stillignene/kvalifikasjonene og håper på et tidspunkt å få tak i noen som kan dette for så gjennoppta bruken.
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 29.08.2019 07:42    Post subject: Reply with quote

moomoo wrote:
Grunnen til at det prosjektet ble satt på pause var, og det har jeg fra Horneland selv (har vell nevnt det tidligere også), at de aldri har hatt kompetansen til å analysere dette


Her bør det nok også nevnes: kombinert med en situasjon der utgifter skjæres ned til beinet, og alt som ikke er nødvendig blir kuttet. Jeg er ganske sikker på at med romslig driftsbudsjett ville målingene fortsatt, og kompetansen vært hentet inn. Men, når utgifter skal kuttes, er det i og for seg greit å kutte her siden man ikke fikk noen direkte nytteverdi her og nå.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
angvik
Proff


Joined: 25 Mar 2014
Posts: 486
Location: Oslo

PostPosted: 29.08.2019 09:30    Post subject: Reply with quote

Humma wrote:
(...) men for en sportslig leder? Det virker å ligge nærmere dataanalyse og speiding ispedd organisasjonserfaring og prosjektledelse enn fotballtrener, spør du meg.
Hva med Ola By Rise? Avhandlingen hans i organisasjon og ledelse tror jeg kan være et godt fundament. Jeg vet ikke hvordan han har fungert som kommunaldirektør, men han har i hvert fall høy kompetanse på ledelse, ha delansvar for enorme anskaffelser og forvalte offentlige midler. Med Rosenborg-bakgrunn og innsikten han har er det jo en interessant kandidat.

Masteroppgaven høstet kritikk fra Wiggen og Perry fordi de tolket studien som en kritikk mot dem. Det er jo ikke en svakhet - tvert imot. I en stilling som sportslig leder er man jo helt avhengig av å kunne være kritisk til det som foregår, både organisasjonelt og sportslig.

Om Ola By er interessert får være en annen sak.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 29.08.2019 09:49    Post subject: Reply with quote

Det var det med lapskausen igjen da. Det er litt som at hver gang vi skal ha ny trener, så er det noen som foreslår Rekdal.

Ikke at Ola By Rise er et dårlig forslag, for all del, jeg tror vel han er den bortimot mest kvalifiserte av alle tidligere RBK-ere, men det er jo så til de grader et standard inngruppeforslag, all den tid han både har vært A-lagsspiller og A-lagstrener i klubben allerede. Poenget gikk vel nettopp på at man kan lete utenfor de veldig oppkjørte stiene for å finne noen med tydelig riktig kompetanse over flere dimensjoner, snarere enn noen med først og fremst riktig bakgrunn, pluss noe man eventuelt kan tolke som kompetanse.
Back to top
View user's profile Send private message
angvik
Proff


Joined: 25 Mar 2014
Posts: 486
Location: Oslo

PostPosted: 29.08.2019 10:03    Post subject: Reply with quote

Det er 15 år siden Ola By var trener, så den stien er ganske gjengrodd. Jeg ser selvsagt poenget ditt, men jeg tror ikke at man har Rosenborg-kulturen i blodet er direkte negativt.

Men han som kandidat er et dødfødt forslag fra min side uansett. Tviler sterkt på at han er fristet til å blir sportslig leder i Rosenborg slik det er nå.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 29.08.2019 10:10    Post subject: Reply with quote

Han var vara i RBK-styret senest i 2014, så heeelt gjengrodd er vel ikke den stien Wink

Enig, han er jo åpenbart uaktuell nå uansett, men jeg er ikke nødvendigvis enig i at det ikke er negativt å ha RBK-kulturen i blodet, av den enkle grunn at det innsnevrer rammene og tåkelegger vurderingen med en gang det kortet legges på bordet. Kanskje vi faktisk både gjør bedre beslutninger hvis vi faktisk ser helt bort fra kandidater med RBK-bakgrunn, og i tillegg kan ha nytte av å tilføre litt friskt blod.

Jeg tror vi fort kan oppleve litt færre 'barn med to hoder og fjorten fingre', metaforisk sett, hvis vi tar inn noen fra dalstrøka bortafor i stedet for å lete på VIP-tribunen.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 29.08.2019 10:47    Post subject: Reply with quote

Fortell meg hvor høyt Ola By scorer på dette:

Hvilket kontaktnettverk har Ola By Riise?

Hvilke evner har Ola By Riise til å bygge toppidrettskultur?

Er Ola By nysgjerrig til å bli bedre?

Hvordan er Ola By i forhandlingssituasjoner ?

Hvorfor skal man hver bidige gang velge innavl? RBK skriker etter å få folk utenfra. Ser jo hvor godt RBK har hatt av Horneland og Emberland.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 29.08.2019 10:55    Post subject: Reply with quote

Nå er ikke jeg en av de som mener at for å kunne ha en "X må gå"-holdning, så må man presentere et bedre alternativ, men i dette tilfellet hadde det vært veldig interessant å høre forslag fra deg, senador; Du har jo vært ganske konkret på hva du ikke vil ha - kjenner du til noe konkret som kunne funka? Eller er det mer generelt "Coolen & Co bør kjenne noen i Nederland"?
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
angvik
Proff


Joined: 25 Mar 2014
Posts: 486
Location: Oslo

PostPosted: 29.08.2019 13:08    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
Fortell meg hvor høyt Ola By scorer på dette:

Hvilket kontaktnettverk har Ola By Riise?

Spørs hva du mener med kontaktnettverk. I Norge? Enormt. Internasjonalt? Vet ikke. You tell me.

senador wrote:
Hvilke evner har Ola By Riise til å bygge toppidrettskultur?

Vet ikke. You tell me.

senador wrote:
Er Ola By nysgjerrig til å bli bedre?

Ja - beviselig. Man skal ha mye iboende nysgjerrighet for å ta en mastergrad i en alder av 55.

senador wrote:
Hvordan er Ola By i forhandlingssituasjoner?

Vet ikke. You tell me.

senador wrote:
Hvorfor skal man hver bidige gang velge innavl? RBK skriker etter å få folk utenfra. Ser jo hvor godt RBK har hatt av Horneland og Emberland.

Per Mathias Høgmo og Knut Tørum var ikke akkurat innavl de heller. Det gikk jo kjempebra...
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6673

PostPosted: 29.08.2019 13:13    Post subject: Reply with quote

Han derre Munchi eller Monki eller hva han heter ska lda være ganske bra?
Evt kan vi høre med Sturla Berg Johansen?
Passer jo i så måte med profilen vår: Deal or no deal Wink
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
sidney
Veteran


Joined: 23 Aug 2012
Posts: 2511

PostPosted: 29.08.2019 19:36    Post subject: Reply with quote

Dette er kompliserte saker. En sommerfugl slår med vingene osv. Det blir ganske mange usikkerheter på en gang. SIB skal ikke bare dømmes på kjøp, men også på bomkjøp. Så langt er det tynt på begge fronter, og det liker jeg godt.
_________________
Å nei håret fins itj mest
Sler ut tenner'n på den første som sei hest
Back to top
View user's profile Send private message
Noen
Senior


Joined: 22 Mar 2009
Posts: 104

PostPosted: 30.08.2019 07:41    Post subject: Reply with quote

Om SIB går, kan Svend Graversen være et alternativ?
Back to top
View user's profile Send private message
eksil
Veteran


Joined: 24 May 2011
Posts: 5347
Location: Ski

PostPosted: 31.08.2019 08:25    Post subject: Reply with quote

Fra utsiden virker det som Bjørnebye er fullstendig hjelpeløs i spillerlogistikken. Behovene er store og her på forumet snakker vi om alternativer og strategier. Ut i fra det man kan se virker det ikke som det eksisterer noe slikt på brakka:

Rett før playoff blir det viden kjent at Mars Johnsen er interessert i norsk fotball og Rosenborg. Dager senere er han signert

Rett etter playoff blir det viden kjent at Mathew er interessert i å spille for Rosenborg. Dager senere er han signert.

Virker som Bjørnebye løper rundt og plukker epler fra bakken. Han rekker tydeligvis ikke opp til treet. Thoresen kan vi i hvertfall avslutte samarbeidet med.

Jeg tror det er på tide å gjøre noen grep i sportsdirektør-situasjonen. Jeg synes Bjørnebye over tid har bevist at han ikke er vår mann.

Edit: NB! Ikke kritikk til Jonshen og Mathew.

Smile
_________________
Å biiln går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
media
Veteran


Joined: 07 Jan 2008
Posts: 2521

PostPosted: 31.08.2019 09:19    Post subject: Reply with quote

Tja. Vi har fått en ny spiss omtrent gratis, signert et potensielt kjempetalent, og kanskje fått det midtbaneankeret vi trengte. Ingen midtstopper, men ellers ikke så hakkende gæli all den tid vi ikke mista noen.
Back to top
View user's profile Send private message
eksil
Veteran


Joined: 24 May 2011
Posts: 5347
Location: Ski

PostPosted: 31.08.2019 09:30    Post subject: Reply with quote

Enig. Ikke hakkende gæli i det hele tatt. At vi beholder Meling og Samuel er fantastisk.

Poenget mitt er at det ser ut til at spillere må legges i fanget på Bjørnebye før han får tak i dem.
_________________
Å biiln går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
bunkersct
Junior


Joined: 10 Aug 2016
Posts: 25

PostPosted: 31.08.2019 09:36    Post subject: Reply with quote

Eksil - litt naiv innstilling det der. Har du tenkt tanken at de nyhetene du nevner er et resultat av at Rosenborg har scoutet, og ikke motsatt? Dvs at media skriver at Johnsen vil til RBK/norsk fotball fordi Bjørnebye har sett på og forhørt seg om spilleren.

Spillerlogistikk er mye gambling og i perioder har man mere flaks enn i andre perioder.
Den store feilen til RBK på det området har vært at de har jaktet etablerte norske “stjerner” og utenlandske halv-stjerner i stedet for å hente spillere til spesifikke roller.

Sentrale midtbanespillere må våge å holde på og føre ball. Kantspillere må kunne slå innlegg og å utfordre.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 31.08.2019 09:51    Post subject: Reply with quote

angvik wrote:
senador wrote:
Fortell meg hvor høyt Ola By scorer på dette:

Hvilket kontaktnettverk har Ola By Riise?

Spørs hva du mener med kontaktnettverk. I Norge? Enormt. Internasjonalt? Vet ikke. You tell me.

senador wrote:
Hvilke evner har Ola By Riise til å bygge toppidrettskultur?

Vet ikke. You tell me.

senador wrote:
Er Ola By nysgjerrig til å bli bedre?

Ja - beviselig. Man skal ha mye iboende nysgjerrighet for å ta en mastergrad i en alder av 55.

senador wrote:
Hvordan er Ola By i forhandlingssituasjoner?

Vet ikke. You tell me.

senador wrote:
Hvorfor skal man hver bidige gang velge innavl? RBK skriker etter å få folk utenfra. Ser jo hvor godt RBK har hatt av Horneland og Emberland.

Per Mathias Høgmo og Knut Tørum var ikke akkurat innavl de heller. Det gikk jo kjempebra...


Hadde dette være svaret på vurderingen bak neste sportsdirektør hadde jeg blitt sjokkert og forbannet for å si det mildt.

Det er selvfølgelig mulig å velge feil også utenfor innavlet. Det må uansett til kvalitetssikring. Men personlig hadde det nok vært lurt å kanskje prøve noe nytt, f.eks folk med erfaring/kontakter fra Red Bull lagene? Få inn nye tanker.

Høgmo hadde mange gode tanker rundt bygging av toppidrett, men han var ikke sterk nok person til å være i RBK. Tørum var en lettvekter uten erfaring. Som sagt kvalitetssikring må til, ikke nepotismevurderinger.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 31.08.2019 09:57    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
Nå er ikke jeg en av de som mener at for å kunne ha en "X må gå"-holdning, så må man presentere et bedre alternativ, men i dette tilfellet hadde det vært veldig interessant å høre forslag fra deg, senador; Du har jo vært ganske konkret på hva du ikke vil ha - kjenner du til noe konkret som kunne funka? Eller er det mer generelt "Coolen & Co bør kjenne noen i Nederland"?


Ikke konkret, men klubben må sette en kravspesifikasjon.

Hvis klubben gjør det riktig, mener jeg de fleste eksRBKere som har sittet på Brakka med bløtkaker etter karrieren og ikke gjort stort annet og ekstrenere som har feilet å ta RBK til et nytt nivå bør være uaktuell. Vi har nok av dem ansatt fra før.

Når kravspesifikasjonen er satt bør man se, hvor finnes denne personen? Jeg mener det må være mulig å se etter interessante navn i mellom Europa. Kanskje noen med erfaring fra Red Bull lagene.

Når de har fått tak i Coolen og lignende personell, så mener jeg det er fullt mulig å få tak i en sportsdirektør som har mer å komme med enn Ola BY, Roar, Ståle, Steffen osv.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 72, 73, 74 ... 102, 103, 104  Next
Page 73 of 104

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb