English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dommerkontroversene Elite/Serien 2019
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 11.08.2019 09:39    Post subject: Reply with quote

Det går vel an å nevne kampen i går også. Jeg synes det var mye merkelig fra dommeren, som man til tider kunne mistenke for å virkelig gå inn for å vise at han ikke var hjemmedommer på Lerkendal.

Vet det er forskjellige meninger om straffa til Tromsø, jeg skjønner at det kan bli dømt på, men da som en sånn "der skjedde det så mye at det sikkert var noe gæli oppi der".

https://twitter.com/KrSto...4849793024

Den kan vi ihvertfall dra frem hver gang den evinnelige "RBK får aldri straffe imot på Lerkendal"-idiotien settes igang igjen.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 11.08.2019 16:48    Post subject: Reply with quote

Eurosport-presteskapet ville jo helt klart sagt at det var en veldig tvilsom straffe hvis det var en RBK-spiller som gikk ned på samme vis.

Forsåvidt greit å dømme der hvis han gjør det begge veier. Det jeg reagerte mest på var at Tromsø ikke fikk gult på en del etterslengere.
Back to top
View user's profile Send private message
Bonzo
Veteran


Joined: 02 Aug 2005
Posts: 1126
Location: Drammen

PostPosted: 11.08.2019 21:07    Post subject: Reply with quote

Jeg synes det var lite fuzz om den straffen. Valakiri var jo flink til å legge seg flere ganger i kampen og. Kompensasjon for den første situasjonen, som var frispark rett utenfor eller straffe kanskje?
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 11.08.2019 21:22    Post subject: Reply with quote

Men hva var egentlig galt med den første situasjonen? Jeg klarte aldri å se hva det var Valsvik skulle ha gjort? Kanskje jeg så på feil sted, men jeg synes Valakari bare velter seg ned på siden med en gang det blir kroppskontakt.

Og ingenting han gjorde resten av kampen svekket det inntrykket, forøvrig. Skitspiller. Straffen synes jeg også er bevisst filming, ren nosedive der det er trangt.

Dommeren overser flere åpenbare kort, det verste av de på Gamst, som gudene må vite hvorfor slipper unna når han klipper ned Ceide på en overgang. Skikkelig bortedommer av den typen vi veldig ofte får når vi leder på Lerkendal. Utjevningsdømming.

Det er merkelig, men jeg synes flere av de yngre dommerne blir svakere etter hvert som de dømmer ofte på ES-nivå. Er det noe veldig galt med coaching og tilbakemelding? Nivået er i alle fall slett.
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 11.08.2019 21:29    Post subject: Reply with quote

Enig med Zaphod. Selv etter flere repriser så jeg egentlig ingen spesiell kontakt mellom Valsvik og finnen. Mulig Valsvik såvidt toucher, men nærmere filming enn straffe.

Synes også det er morsomt (eller trist...) hvordan "eksperten" Skullerud kontant avfeier situasjonen hvor Denic blir klippet ned av til-keeperen som langt ifra straffe, mens den første med Valakari er en soleklar forseelse. Lukter forhåndsdømming og forutinntatthet lang vei.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 11.08.2019 22:44    Post subject: Reply with quote

Lite fuzz, ja. Rimelig forventet.

Jeg husker Valakari-situasjonen litt annerledes enn deg, standarn. Jeg kan ikke huske at det ble nevnt noe som helst rundt hvorvidt avgjørelsen var korrekt eller ikke. Det er forsåvidt ikke noe nytt; radio silence er ofte paret Fredheim og Skulleruds respons på dommerfeil og andre situasjoner disfavør Rosenborg. Godt sistnevnte i det minste kunne betrygge oss med at Denic ikke skulle hatt straffe, og at forsvarsspilleren som gikk ned i "duell" med Helland som bakerste mann fikk korrekt frispark. Det blir liksom litt for lett å lese agendaen etterhvert.

Mediene hopper som vanlig etter kommentatorene, og gjør heller ikke noe ut av det. Og så viser det seg jo igjen at dritt om Rosenborg er det som selger best i fotballnorge. Rosenborg tar en svært solid seier med b-rekka i en "inneklemt" seriekamp mellom to svært viktige Europa-kvalik-kamper mot en motstander som nok en gang belønnes for å bruke juks og fanteri på Lerkendal. En ung norsk spiss scorer hattrick, mens en enda yngre norsk ving herjer med Eliteserie-motstanderne. Det alle mediene skriver om etter kampen? Førstnevntes målfeiringer. For en gladsak om to norske tenåringer som imponerer i ligaen skaper vesentlig færre klikk enn hva som helst som er "galt" i Rosenborg.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 11.08.2019 22:53    Post subject: Reply with quote

Kom hvertfall flere ganger i reprise og jeg mener de konkluderte med at siden forseelsen var på strek(!), var det kanskje frispark og ikke straffe. At det var en forseelse var de sikre på...

De passet også på å nevne at Rosenborg hadde fått veldig få straffespark imot, like etter at reprisene ble vist.

Det lukter en liten agenda.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 11.08.2019 23:07    Post subject: Reply with quote

Ah, da snakker vi om forskjellige situasjoner. Jeg tenkte på den som faktisk ble straffe.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 11.08.2019 23:10    Post subject: Reply with quote

Det ble jo straffe (synes ikke det heller var straffe, men) så da er det jo ikke noe poeng for kommentatorene å snakke så mye mer om den Razz
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 12.08.2019 19:09    Post subject: Reply with quote

Kjensli på Åråsen vinker videre det som ser ut som en klar holding på Occean i en posisjon som muligens også hadde kvalifisert til rødt kort på Salquist (drøyt fem minutter ut i kampen), for så å blåse straffe til Lehne Olsen på en langt mindre tydelig forseelse noen minutter etterpå.

3 - 1 i skrivende stund, og disse to avgjørelsene har åpenbart innvirkning på resultatet.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 12.08.2019 19:34    Post subject: Reply with quote

Helt enig (riktignok ikke glad i dobbelstraffen rødt + straffe). Occean blir jo soleklart revet ned. Og for å strø salt i såret får LSK straffe på noe ikke alt for ulikt (dytt i feltet) like etterpå, bare at denne var langt ifra like klar.

Elendig dømming på de to situasjonene.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 12.08.2019 20:23    Post subject: Reply with quote

Det endte for øvrig 3-2, så Mjøndalen kom så nære de kunne uten å få med seg noe.

Dette var langt på vei en sekspoenger i bunnen, og da er det ekstra beklagelig at en dommer dømmer to nøkkelsituasjoner fordel samme lag.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 12.08.2019 22:44    Post subject: Reply with quote

Er det ikke slik nå da at det ikke blir rødt kort hvis det blir straffe?

Dommer mener han ikke så situasjonen, overasker meg ikke i det hele tatt om så stemmer.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 12.08.2019 22:51    Post subject: Reply with quote

Det har vel vært snakk om det for keepere, men jeg tror fortsatt det kan gis "dobbel" straff til utespillere. Straffe er jo teknisk sett bare et frispark innenfor 16, og det høres merkelig ut om opplagt målsjanse-regelen skulle falle bort bare fordi man er på et gitt sted på banen.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 12.08.2019 23:28    Post subject: Reply with quote

Tror Jesper Mathisen skrev på twitter at det ikke skal gis rødt kort så lenge det er et ærlig forsøk på å ta/nå ballen eller noe i den duren.
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 13.08.2019 07:36    Post subject: Reply with quote

Standarn McClintock wrote:
Helt enig (riktignok ikke glad i dobbelstraffen rødt + straffe).


Dette har jeg aldri skjønt. Det er vel bare å følge reglene? Antar ei bot for sniking på trikken koster mer enn å kjøpe billett på forhånd. Er dere motstandere av (mange)dobbel straff her også?

Forbrytelser lønner seg ikke.
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 13.08.2019 08:59    Post subject: Reply with quote

Jo det gjør de jo strengt tatt, men det er forsåvidt en annen diskusjon.

Men nei, det er ikke "dobbel straff" slutt med det tullet der.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 13.08.2019 11:34    Post subject: Reply with quote

Det stemmer vel at vurderingen skal være om det er et forsøk på å ta ball eller å bevisst lage straffe framfor å tillate avslutning.

Og godt er det at det fortsatt er mulig å få straffespark pluss rødt kort. Skulle det liksom være greit å klippe/rive ned spillere som ellers ville avsluttet fra kort hold på åpent mål, slik at den sjansen byttes ut med en 75%-sjanse(?) som et straffespark er? At keepere bare legger spissen i bakken hvis de gås forbi alene med keeper?

Mer kort, ikke mindre, og dommere som tør å dele ut kort uten at Skullerud begynner å gnåle om at de ødelegger moroa. Takk.
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2719

PostPosted: 13.08.2019 12:27    Post subject: Reply with quote

Kan legge ned denne, da den er ganske enkel og forklarende.


_________________
Alle må gå.
Back to top
View user's profile Send private message
NÃ¥erdetnok
Veteran


Joined: 22 Oct 2007
Posts: 1425
Location: Bergen

PostPosted: 13.08.2019 12:29    Post subject: Reply with quote

Jeg er sikkert litt retardert, men DOGSO?
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 13.08.2019 12:34    Post subject: Reply with quote

Denying an Obvious Goal-Scoring Opportunity

Fant jeg med litt googling.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Awake
Proff


Joined: 05 Oct 2009
Posts: 404

PostPosted: 13.08.2019 13:33    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Mer kort, ikke mindre, og dommere som tør å dele ut kort uten at Skullerud begynner å gnåle om at de ødelegger moroa. Takk.




Amen. Jeg tror virkelig dette er noe som holder norsk fotball tilbake. Det er fint lov å frata overgangsmuligheter og ødelegge alt som ligner på angrepsspill, fordi det viktigste alltid er å gi få gule kort.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 13.08.2019 13:57    Post subject: Reply with quote

Eller 'gå i dialog og holde en god tone med spillerne' som det heter.

TID: "Nååh Fredrik, det er ikke lov å rive i trøya eller trampe på kneet, vet du"

FC: "Hm? Nei nei."

TID: "For hvis du gjør det igjen, så blir jeg kanskje nødt til å gi deg gult kort, og det er ikke særlig hyggelig, er det vel?"

FC: "Å nei, det.. ville ikke vært så artig. Offa."

TID: "Så da skal du være snill gutt fra nå av?"

FC: "Ja ja. Ã… ja."

TID: "Fint det Fredrik. Glad vi hadde denne praten. Gå nå og si unnskyld til Anders."

FC: *uhørlig*

10 minutter seinere:

RATSJ! KVEST!

Lyden av sirener nordfra skjærer gjennom publikums bekymrede mumling på Lerkendal. Gult kort til Fredrik Carlsen.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 13.08.2019 14:00    Post subject: Reply with quote

Jeg var i rage mode over Døvle og Carlsen lenge før du identifiserte sistnevnte mot slutten. Based on a true story!
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Awake
Proff


Joined: 05 Oct 2009
Posts: 404

PostPosted: 13.08.2019 15:27    Post subject: Reply with quote

Er det forresten noen som kan huske sist gang et motstanderlag fikk direkte rødt kort pga stygt spill? Rart ingen nevner dette hver gang "RBK får aldri straffe mot seg" nevnes...
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 3 of 9

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb