English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2017
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
RBK går motsatt vei
Skrevet av Thomas Myren, 6. april 2004, 18:14

Mens klubber som Vålerenga og Stabæk satser på rene og pene spillertrøyer til stor glede hos tilhengerne, går Rosenborg motsatt vei. Foran serieåpningen mot Brann klistres nok et sponsormerke på drakta. Denne gang er det snakk om en grell, rødrosa Telenor Mobil-logo.

Dermed utvider RBK fargespekteret på drakta, som fra før inneholder sponsormerker i både gult, rødt og blått.

Dette er det ikke direkte vakre synet som vil møte Lerkendalspublikummet på mandag:


- Stygg!
Til og med personer utenfor Rosenborg-miljøet reagerer på ny-trøya til Norges største og rikeste klubb. Markedssjef Arild Thorp i Stabæk så tilfeldigvis den nye RBK-bunaden da han for noen uker siden besøkte Adidas-hovedkontoret på Gjøvik.

- Jeg trodde ikke det jeg så! I tillegg til at den nye Telenor Mobil-logoen er stygg på drakta, så passer den jo ikke inn i feltene som er ledig, sier Thorp, som faktisk har tatt opp «skandalen» med markedsdirektør Erik Espeseth i RBK.

Espeseth på sin side forsvarer Rosenborg:

- Det er ikke mange som har sett drakta ennå, men de som har sett den, har uttalt at de fryktet det skulle bli verre enn det har blitt nå som en ny sponsor har blitt plassert på drakta, hevder markedsdirektøren overfor rbkweb.com.

Ønsker ren og pen drakt
I Bærum er man opptatt av at spillertrøyene på mange måter er klubbens ansikt utad. I år vil Stabæk kun ha hovedsponsor Nordeas logo på framsida av drakta.

- Vi bestreber vi oss i aller høyeste grad om å få drakta så pen og ren som mulig, bekrefter Arild Thorp.

Også en noget større klubb i Oslo-gryta satser på estetisk flotte drakter.


FARGEFYLT: RBK bruker store deler av fargespekteret på 2004-trøya...
Foto: Thomas Myren
- Vi har de siste årene forsøkt å «renske» drakta og gjøre den som du sier mest mulig «ren og pen», forteller Lene Carr, profil-ansvarlig i Vålerenga.

- Vår filosofi er at profilering på en forholdsvis ren drakt gir mer oppmerksomhet, noe vår generalsponsor Hafslund er enig i, og som en konsekvens av det er nå Hafslund den eneste som profileres i front, sier Carr til rbkweb.com.

Ensfargede logoer
De to «draktsjefene» prøver også å få sponsorene til å trykke logoene sine i hvitt på drakta.

- Vi forsøker i størst mulig grad å bruke kun en farge på sponsorlogoene, det vil si hvit ettersom draktfargen er blå, eller blå på den hvite bortedrakten, sier Lene Carr.

- Det er ikke alltid like lett da sponsoren i de fleste tilfeller vil ha sine originalfarger på logoen som skal på drakta. Vi «maser» ikke på en sponsor, men spør og diskuterer litt og bøyer av hvis sponsoren absolutt vil ha sine farger. I år har Nordea bestemt seg for at de skal ha logoen sin i originalfargene da det synes best på TV, og vi bøyer av uten å lage mer ut av det. Men vi synes ikke det er spesielt pent, innrømmer Thorp i Stabæk.

«Juletrær»
Thorp har merket seg at flere av konkurrentene ikke har direkte tiltalende drakter fordi de har gitt sponsorene for stort spillerom.

- Mange ganger ender det opp med at drakta ser ut som et juletre, slik som Lyn sin i fjor, fastslår Arild Thorp.

Pengene rår!
På Brakka i Trondheim kan man se langt etter noen særlig strategi på dette området. Bedrifter som betaler godt nok, får klistre på logoen sin i den fargen man selv vil.

- Drakta ville selvsagt vært noe «renere» dersom alle draktsponsorene våre hadde godkjent at deres logo skulle være trykt i svart/hvitt. Men utifra et markedsmessig synspunkt, er det ingen tvil om at logoene kommer bedre frem når de er trykt i sine respektive farger. Rema 1000 er et unntak, noe som har naturlig sammenheng med logoens størrelse, sier Erik Espeseth.

Etter det rbkweb.com erfarer, var det Rema som på eget initiativ ønsket logoen sin trykt i svart fordi dette vil gjøre trøya finere. RBK ga derimot blaffen...

Markedsdirektøren tror ikke at RBK-tilhengerne med det første vil oppleve at RBK begynner å bruke «E-cup-drakter» i seriesammenheng, altå med kun et sponsormerke på brystkassa.

- Så langt vi kjenner til, er det ingen enkeltsponsor som ønsker eller har mulighet til å «eie» drakta alene, avslutter Espeseth.

Hva synes du om 2004-drakta? Si din mening!


Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon | Diskutér «RBK går motsatt vei» i forumet! Diskutér «RBK går motsatt vei» i forumet!

nyheter 
forum 

ANNONSE
SITATET
 © 1999-2017 RBKweb