English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fotball vs. Covid-19
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 23, 24, 25  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Nåssåladden
Veteran


Joined: 19 Sep 2004
Posts: 3204
Location: Oslo

PostPosted: 22.03.2020 00:35    Post subject: Reply with quote

Å friskmeldes for Covid-19 er visstnok ikke helt enkelt da man kan ha viruset inaktivt i kroppen i mange dager eller til og med uker etter å ha blitt "frisk" slik at man kan få "falske" positive tester. I det hele tatt er det mye man ikke vet. Om viruset gjemmer seg i kroppen med senere aktivering - utbrudd etc.
_________________
De mest bortskjemte supporterne i lainnet!
Back to top
View user's profile Send private message
avtrekkeren
Proff


Joined: 13 Sep 2014
Posts: 304
Location: Norway

PostPosted: 22.03.2020 00:47    Post subject: Reply with quote

Antall smittede er nok betydelig underrapportert. Bare å se på Norge. Vi tester bare en brøkdel, kun utvalgte grupper. Se kartet på dagbladet.no, så begynner vi å ane hvor mange som kanskje burde vært testet.

I Italia var snittalderen på de døde 81 år. 99.2% hadde underliggende sykdommer. Mange av disse hadde sannsynligvis dødd om de fikk vanlig influensa også. Sannsynligvis ligger nok reell dødsrate nærmere vanlig sesonginfluensa, enn det som rapporteres.

Problemet er at sjansen for at de hadde fått vanlig influensa nok var mye mindre, grunnet flokkimmunitet og generell immunitet i befolkningen mot vanlig sesonginfluensa. Corona smitter til "alle". Og sprer seg derfor ekstremt raskt, sammenlignet med vanlig influensa

At behandling foreløpig også er vanskelig grunnet mangel på medisinering og behandling hjelper jo heller ikke. Men det er ikke sykdommen i seg selv som nødvendigvis er så ille - men antallet smittede gjør at den blir verre enn den egentlig er.


Likevel, i Tyskland ligger for øvrig dødsraten på 0.2-0.3%, i følge dagens oversikt fra NYTimes.

Denne saken fra i fjor er jo også interessant. Italia ligger langt høyere på dødsrater på vanlig influensa, særlig blant eldre.

https://tinyurl.com/u58gz98.


Last edited by avtrekkeren on 23.03.2020 17:18; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8925
Location: Rosenborg

PostPosted: 22.03.2020 02:36    Post subject: Reply with quote

Italia er et litt spesielt tilfelle nå, all den tid viruset fikk spre seg fritt ganske lenge før de innså hva som foregikk. Samtidig har de en eldre befolkning enn i land flest, og de eldre bor ofte sammen med familien. I tillegg er de ganske mye mer nærgående når de hilser på hverandre enn det som er vanlig i f.eks Norge. Når man i tillegg primært tester de som allerede er syke, eller som man mistenker er syke, så gir ikke disse offisielle tallene noe godt bilde på hverken antall smittede eller hvor dødelig viruset faktisk er.

Jeg tipper den reelle dødsraten er betydelig nærmere Tyskland enn Italia for å si det sånn. En plass mellom 0.2 og 1%.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11708

PostPosted: 22.03.2020 15:27    Post subject: Reply with quote

avtrekkeren wrote:
Antall smittede er nok betydelig underrapportert. Bare å se på Norge. Vi tester bare en brøkdel, kun utvalgte grupper. Se kartet på dagbladet.no, så begynner vi å ane hvor mange som kanskje burde vært testet.


Mørketall er det ja. Men kanskje ikke så mye som man frykter. Norge har testet veldig mange for viruset, jeg må si jeg er litt overrasket over antallet som har blitt testet. Ca 55 000 har nå blitt testet i følge VG. Det utgjør litt over en prosent av Norges befolkning. Tallet virker å øke med ca 5 000 om dagen.

Imonerendes tall all den tid de jo sier at de først og fremst tester de som føler seg over middels dårlig og folk i risikogruppene. Av det jeg kan se så er det kun 3 land i verden som har testet mer per innbygger enn Norge. Lille Færøyene (48 500 befolkning) i tillegg til Bahrain (1,6 mill befolkning) og UAE (9,6 mill befolkning).

Danmark og Sverige har feks bare testet 10-15 000 hver (to dager gamle tall riktignok).
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 22.03.2020 15:54    Post subject: Reply with quote

Syns egentlig 5000 dagen høres litt for utrolig ut, men mulig vi har logistikken og kapasiteten for å gjøre det på plass? Er det andre ting enn påvisning av virus-antistoffet som klassifiseres under "testet positivt for Corona-virus" (og alternativet)? Om man har umiskjennelige symptomer på Covid-19 og har hatt direkte-kontakt med andre som er "påvist" smittet, kan de automatisk havne i den gruppen uten en faktisk test? På den andre siden så tipper jeg visse helsepersonell som jobber direkte med de smittede sikkert testes flere ganger i uken. Blir de registrert en gang for hver test?
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2078

PostPosted: 22.03.2020 17:43    Post subject: Reply with quote

Det er sannsynligvis også forskjeller mellom landene på hvordan de teller antall døde. Noen teller kanskje alle som døde mens de var smittet, mens andre igjen utelukkende kan telle de som faktisk døde av Corona.

Mener å ha lest at Italia er svært liberal med måten de teller på.

I tillegg ville jeg ikke stolt på tallene som kom ut fra Kina uansett.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 22.03.2020 18:45    Post subject: Reply with quote

larsarus wrote:
Syns egentlig 5000 dagen høres litt for utrolig ut, men mulig vi har logistikken og kapasiteten for å gjøre det på plass?


13. mars kom det på plass to nye maskiner som til sammen gjør 2880 tester hver dag. Dette økte kapasiteten en del, kan man si.

Ellers er det også verdt å merke seg at selv om vi bare tester folk i risikogrupper, mer eller mindre, så er allikevel mindre enn 5 % av disse smittet.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 23.03.2020 10:28    Post subject: Reply with quote

larsarus wrote:
Er det andre ting enn påvisning av virus-antistoffet som klassifiseres under "testet positivt for Corona-virus" (og alternativet)?

Det testes ikke på antistoffer. Ennå. Det som gjøres er direkte viruspåvisning i prøver tatt fra nese og hals/svelg ved en metode som kalles PCR, hvor man direkte påviser DNA/RNA, altså selve genmaterialet til viruset. Det forskes imidlertid på antistofftester, som vil være til stor hjelp når de blir pålitelige. Antistoffer påvises ved blodprøve, og dette kan da fortelle oss hvem som har hatt viruset og etter hvert blitt immune.
Back to top
View user's profile Send private message
Pokie
Veteran


Joined: 05 Aug 2011
Posts: 1659
Location: Trondheim

PostPosted: 23.03.2020 12:43    Post subject: Reply with quote

Det er godt mulig Italia er liberale i tellingen av døde når det kommer til Covid-19, og at de dermed får ekstra høye dødsfall sammenlignet med andre.

En kan for eksempel tenke seg at en person har kreft, uhelbredelig kreft. Forventet levetid for denne personen kan være alt fra et par uker til 6 måneder. Vedkommende blir smittet av Covid-19 og dør. Skal dette dødsfallet tilskrives Covid-19, eller skal det ikke?

Det som da blir et godt mål på antall døde som skyldes covid-19 er hvor mange som dør nå sammenlignet med samme periode i fjor f.eks (da antar man at covid-19 er eneste forskjellen på nå og da - selv om det naturligvis vil være andre små forskjeller).

Det interessante i så måte er at man i Bergamo fra 1.-15. Mars i år registrerte noe sånt som 100 flere dødsfall enn i samme periode i fjor. Av de registrerte dødsfall (ca. 150) var det kun 31 eller 32 som ble tilskrevet Covid-19. Dette viser at dødstallene i Italia (som er høye nok fra før) kanskje kan være enda høyere enn det som er rapportert. Jeg husker ikke eksakt hva tallene var men det var ca. sånn som skrevet over.

Dette eksempelet er naturligvis cherry-picking og trenger ikke representere sannheten. Italienerne var jo ikke på denne tiden like klare over hva som faktisk ventet dem, og det er ikke sikkert at Covid-19 ble tenkt ofte nok når man tenkte over hva som gjorde at disse personene døde. Samtidig illustrerer de likevel at de rapporterte dødsfallene i Italia sannsynligvis ikke er en overdrivelse.

En annen ting som skiller Italia fra andre land (slik som feks Tyskland) er at de tester mindre liberalt. De tester som regel kun folk som er syke og som trenger en eller annen form for behandling. Det finnes naturligvis unntak fra dette, men de tester i hvertfall ikke like mye som vi gjør. Da blir jo mortaliteten blant de som har testet positivt mye høyere. Etter hvert som testkriterier blir strengere her til lands vil også her mortaliteten øke kraftig blant de som tester positivt. Disse kriteriene er allerede såpass strenge at det trolig finnes store mørketall også her til lands. Jeg har f.eks et familiemedlem som er lærer på videregående. Vedkommende har en elev og en kollega som har testet positivt. Nå har h*n selv helt åpenbare symptomer på Covid-19. Vedkommende har sikkert mange flere syke rundt sin arbeidsplass etc, hvor ingen av disse går inn i statistikken. Jeg har også familiemedlemmer som kom hjem fra Nord-Italia i starten av utbruddet, som ble syke, men som aldri har blitt testet, og som for det vi vet kan være de aller første covid-19-smittede her til lands. Det var naturligvis ikke noe man tenkte på, all den tid utbruddet i Nord-Italia enda var ganske begrenset på denne tiden (Februar).

Det som gjør at vi i Norge bør ta dette på alvor, er at også vi har en befolkning som er utsatt for dette. Det er mange her til lands med høyt BT, mange med diabetes type I og diabetes type II, mange som har diabetes (type II) som ikke vet at de har det, mange med kreftsykdommer og mange som står på immundempende behandling. Mange tygger NSAIDs/ibux som godteri mot kroniske smerter. Totalt sett er det sikkert en million nordmenn i risikogruppen på et eller annet vis. Da sier det seg selv at det kan bli ordentlig stygt dersom for mange blir syke samtidig.

Det er i det hele tatt en svært merkelig situasjon, og en situasjon hvor ingen sitter med fasiten på hva som er riktig å gjøre. Dette kommer til å bli et år hvor man må ta mange vanskelige valg. Når skal tiltakene løsnes på? Personlig tror jeg at dette blir skikkelig langdrygt, og jo mer langdrygt det blir - jo mer press vil det bli fra befolkningen om å løsne på tiltakene. I hvert fall hvis situasjonen med antall smittede og antall døde er som i dag.
_________________
"I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered."

- George Best
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11708

PostPosted: 23.03.2020 15:00    Post subject: Reply with quote

Jeg kan ikke se for meg at det varer så altfor lenge. For mange bedrifter osv så er selv disse få ukene for mye. Og skulle det dra ut mer enn 2-3 måneder så vil jo det meste gå konkurs.

Det kommer et punkt om en måned eller litt mer hvor man må ta et valg, dersom det er det samme som nå. Enten må man bare starte opp igjen og håpe at det går greit eller så må man fortsette slik å risikere å miste veldig mye av bedrifter, sportsklubber og kulturarrangementer.

Min personlig mening på hvor lenge jeg tror det vil vare er 2-3 måneder. Jeg både håper og tror at når man når Mai så vil det være så godt som borte. Mulig man må i en overgangsfase i en måned til fremover hvor man feks ikke har lov til å ha mer enn så så mye folk til stedet. Da vil man i hvert fall få kommet i gang igjen med det meste. Selv om det kanskje betyr noe sport uten så mye tilskuere i starten.

I Kina begynner ting å gå tilbake til normalt. Vil tro det nærmer seg også i Sør Korea. Det tok ca 3 uker fra toppen var nådd i Kina til smitten droppet til under 5% nye smittede hver dag. Noen få dager senere så var ddt under 2-3 prosent. I Sør Korea gikk det enda raskere nedover.

Men så er jo spørsmålet. Hvor lenge må det ventes, når det ser ut til at viruset er så og si borte. For om man starter opp igjen så kan det jo spre seg igjen. Det er vel kanskje det som gjør at ting vil drøye lengst med å komme i gang igjen. Frykten for å blusse det opp igjen når man først får det under kontroll.
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 06 Nov 2008
Posts: 5461

PostPosted: 23.03.2020 18:30    Post subject: Reply with quote

https://www.adressa.no/10...8973b.html

Noen med oppsummering?
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 23.03.2020 18:55    Post subject: Reply with quote

Han har tre valg når det gjelder fremtiden: Finne seg en ny klubb i sommer, fullføre kontrakten eller forlenge kontrakten. Nå kan koronaviruset spolere en mulig drømmeovergang.

– Jeg ønsker å spille i utlandet i noen år til. Fortsatt har jeg mye mer å oppleve før jeg kommer hjem igjen. Det er umulig å si hvordan det blir med overgangsvinduet i sommer. Klubber vil jo få økonomiske tap av dette, og jeg tror nok koronaviruset kan påvirke min fremtid på en eller annen måte, sier han.

Svensson ønsker ikke å kommentere om det har vært interesse fra andre klubber den siste tiden.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3335
Location: Trondheim

PostPosted: 23.03.2020 20:23    Post subject: Reply with quote

Hadde Svensson kommet hjem i sommer så snakker vi bra kvalitetsheving i forsvar. Men det skjer jo ikke
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11708

PostPosted: 23.03.2020 20:49    Post subject: Reply with quote

Ser at UEFA først nå bekrefter at europcupfinalene ikke går som planlagt. Noe som jo var opplagt.

Blir dog spennende å se hvordan de løser dette. Skal de prøve å gjennomføre i normalt format, eller vil de prøve å gå for en løsning ala EM/VM sluttspill på en måte. Enkeltkamp på nøytral bane. Så etter alle returkampene er ferdigspilt i 8 dels finalene så møtes de 8 lagene igjen i Cl og de 8 i EL til et sluttspill over litt over en uke hvor kvartfinalen og semifinalen har en og ikke to kamper.

Om man venter til ligaene spiller ferdig, så kunne man ha satt av 2 uker etter der med E-cup. Så er vel dog litt logistikk osv å løse da. Alle kan ikke spille på samme bane. Men bør gå greit da det jo i Tyrkia er mange store baner i Istanbul og i Polen så ble det jo arrangert EM for 8 år siden.

Dette er jo da gitt at viruset forsvinner slik at fans kan dra på kamper osv igjen.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59330
Location: Trondhjem

PostPosted: 23.03.2020 22:52    Post subject: Reply with quote

Fra tirsdag vil ingen klubber ha såkalte gruppetreninger. Det bekrefter Erik Solér til Eurosport.no etter et møte med klubbene mandag.

– Spillerne må selv aktiveres én og én. Gruppeaktiviteten legger vi på is, selv om vi fortsatt er helt trygge på at det er ufarlig, sier han.

NTFs sportssjef mener klubbene har holdt seg godt innenfor det som gjelder med tanke på smitte, etter råd fra Folkehelseinstituttet sammen med NTF og NFF, men ønsker en tydelig tilbakemelding fra Helsedirektoratet.

– Nå skal vi sjekke med direktoratet i detalj hva de mener vi kan gjøre og hva anbefalingen er, sier han.

I påvente av svar innebærer det at enkelte klubber må gjøre grep med tanke på treningspraksisen de har hatt de siste dagene og at man derfor ikke lenger vil se små grupper med spillere hos Eliteserie- og OBOS-klubbene.

– Nå er det sånn at spillerne må trene på en annen måte inntil videre. Hjemme, joggetur eller trikse alene, forklarer Solér.

Les mer: NÃ¥ tillates ikke lenger de norske klubbenes gruppetreninger

Tettey mener Premier League må spilles ferdig, selv også om det ikke oppfyller Det europeiske fotballforbundets ønske om å være ferdig 30. juni.

– Om de må spille kampene på mange måneder, og vi holder på til august eller september, så må vi bare gjøre det, for det er rettferdig å avslutte denne sesongen, mener Tettey.

Engelske aviser har spekulert i forskjellige modeller for å få sesongen ferdig.

– Jeg fikk med meg at man kanskje skulle finne en nøytral arena hvor kampene skulle gå fortløpende. Det gir nesten Skandia Cup-følelse. Du spiller klokken åtte, så ny kamp klokken fire. Jeg tror ikke det hadde vært noe gøy, for da må du reise med hele troppen til en plass og bo der i fire ukers tid borte fra familien. Så den setter vi kryss over, sier Tettey og ler.

Les mer: – Skulle ligaen bli avblåst, er det bare å gi Liverpool trofeet

Sier meg i utgangspunktet enig i at man må gjøre det meste for å bli ferdig med pågende turneringer, men blir interessant å se hvordan man skal til kvalifisering til e-cup neste sesong.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8925
Location: Rosenborg

PostPosted: 24.03.2020 02:01    Post subject: Reply with quote

Ser for meg at toppdivisjonene blir spilt ferdig i sommer ja, med eller uten tilskuere (evt med redusert kapasitet, avhengig av status i de respektive landene). Så spørs det hva som gjøres nedover i seriesystemene, hvor pengetap på kamparrangement uten tilskuere kan bli problematisk for små og økonomisk pressede klubber. Man kan i utgangspunktet heller ikke spille med permitterte spillere, så det blir en viss lønnskostnad.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11708

PostPosted: 24.03.2020 06:15    Post subject: Reply with quote

Spennende å se tallene i Italia i dag og de kommende dagene. De to siste dagene har både antall nye smittede gått ned og det samme med antall døde. 10% og 8 % prosent stigning i smittede siste 2 dagene mot 13 til 17 % i uken før. Dødstallet i går var nesten 25% mindre enn toppdagen for to dager siden.

Så får vi se om det bare er en liten svingning eller om det endelig er på vei nedover. Som tidligere nevnt har de jo mer enn passert tiden for npr det begynte å gå nedover i Kina.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59330
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.03.2020 17:04    Post subject: Reply with quote

– Vi ser jo at noen klubber er hardt rammet, mens andre klubber har bedre forutsetninger for å greie seg. De har rett og slett bedre likviditet enn andre, slår Soltvedt fast.

Han nevner ikke navn, men når fotballedere snakker slik, er det som oftest Rosenborg og Molde man snakker om, de to klubbene med de dyreste spillerne og de høyeste lønningene i den norske eliteserien.

Selv om det norske overgangsmarkedet ligger brakk i øyeblikket, kommer det til å våkne til liv igjen. Da er det klubbene som har stått gjennom krisen best, som vil ha de beste forutsetningene.

– Vi kommer til et tidspunkt der klubbene må begynne med spillerlogistikk igjen, og det bør gjøres med takt og tone. For jeg tror vi vil se at markedet som åpner seg igjen er annerledes enn det var før situasjonen med koronaviruset oppsto, sier Soltvedt.

– De som fortsatt har midler til å kunne kjøpe spillere vil ha en «makt» og en mulighet mange andre ikke vil ha. Det kan bli et klasseskille, et enda større enn det har vært, i norsk fotball, legger sportssjefen til.

Mangelen på likviditet i klubbene kan også gjøre det vanskeligere for dem som har litt å bruke. Brann har de siste sesongene hentet flere spillere på avbetaling. Altså akkurat som når vi andre betaler ned på huslån eller billån.

– Jeg ser for meg at klubbene i større grad vil ønske full betaling med en gang etter at denne krisen er over. Det er i hvert fall naturlig å tenke slik. Da kan det bli vanskelige å få overgangsavtaler de kjøpende klubbene kan leve med, rent økonomisk, slår Soltvedt fast.

Les mer: Branns sportssjef tror klasseskillet i norsk fotball vil øke

Som forventet ble tiltakene i Norge forlenget til over påske.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
WT62
Veteran


Joined: 18 Apr 2011
Posts: 2068

PostPosted: 24.03.2020 20:19    Post subject: Reply with quote

Ser oppstart av ES er mot slutten av mai. 16. antydes som en mulighet.
Tenker tilskuertallet boostes kraftig gitt at alle restriksjoner er opphevet og folk føler seg trygge. Måneder uten fotball, det er mye energi som skal utløses når kampene er i gang igjen
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11708

PostPosted: 24.03.2020 23:07    Post subject: Reply with quote

Dette kan jo faktisk "redde" RBK sitt tilskuersnitt. Etter den skuffende sesongen i fjor hvor alle håpet Horneland skulle dra, men det endte ikke slik. Da var ikke akkurat fansen veldig motivert til å dra på kamp. Men nå med den brukbare oppkjøringen de hadde og nå virusstopp så kommer nok RBK til å trekke fulle hus når serien kommer i gang.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 24.03.2020 23:31    Post subject: Reply with quote

Plot twist: Koronaviruset er innført av Micke Dorsin for å øke publikumssnittet.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 25.03.2020 00:30    Post subject: Reply with quote

Det kommer ikke til å være realistisk å tenke at det skal samles tjue tusen på Lerkendal i slutten av mai. Vi må innse at vi kommer til å leve med restriksjoner en god stund og den dagen fotballen igjen starter opp så tror jeg vi vil se restriksjoner på hvor tett publikum kan sitte osv. Kanskje det må være ett sete mellom hver tilskuer f.eks.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11708

PostPosted: 25.03.2020 02:15    Post subject: Reply with quote

Alt kommer nok an på hva sportene selv vil. Vil man komme i gang tidligst mulig så må man nok spille med begrenset antall tilskuere/ingen.

Jeg må dog si jeg har et håp om at det i starten av mai vil være så godt som borte, og dersom det er det så kommer det vel trolig en overgangsfase i sikkert en måned til fremover for å forhindre at det blusser opp igjen. Så fra og med Juni får vi da håpe at man kan komme tilbake til normalen. Med fulle hus.
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 25.03.2020 02:41    Post subject: Reply with quote

Håper du har rett, dessverre tror jeg ikke det er veldig realistisk. Senest i dag kom FHI med sin risikoanalyse og det er lite der som tyder på at samfundet blir som vi er vant til før sommeren ihvertfall. Best case er liksom at vi i løpet av sensommeren/høsten skal få kontroll. De mener altså at epidemien ikke har startet ennå, vi er fortsatt bare i en pre-fase der vi ser spredte tilfeller, de forventer at selve epidemien slår inn i løpet av april eller mai, og da kan det faktisk være at vi må stramme enda mer inn på restriksjonene vi opplever i dag. Så får vi håpe at hytteforbud og vasking av hender sørger for at vi kanskje unngår det verste utslaget av epidemien og at vi slår analysene til FHI.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11708

PostPosted: 25.03.2020 15:12    Post subject: Reply with quote

Dersom det stemmer så fremstår det merkelig for meg. Da har jo tiltakene nå veldig liten effekt hvis de tror det blir verre i løpet av disse tiltakene. Da vil jeg si de har mislyktes i å stoppe spredningen.

Da måtte det vært bedre å innføre portforbud i la oss si 3 uker. Slik st alle må være hjemme. Da vil viruset dø ut, da det kun kan smitte de i samme husstand. Må da være en bedre løsning det enn å dra dette over enda flere måneder som vil skakkjøre økonomien enda mer og la utallige bedrifter gå konkurs.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 23, 24, 25  Next
Page 4 of 25

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb