English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fusjon RBK og RBK kvinner
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 10, 11, 12  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Damefotball
View previous topic :: View next topic  

Ønsker du fusjon mellom RBK og RBK kvinner?
Ja
52%
 52%  [ 71 ]
Nei
47%
 47%  [ 64 ]
Total Votes : 135

Author Message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 27.04.2022 11:39    Post subject: Reply with quote

JohnTiger wrote:
Ja, tankerekken er helt hinsides Neutral

Har bestemt meg for lenge siden, inntil det kommer en samlet informasjon/analyse fra klubben vdr fordeler/ulemper både på kort og lang sikt så stemmer jeg i mot. Dvs for det forslaget som fremmes på årsmøtet om utsettelse

Min største bekymring er økonomien, særlig lønnsiden. I Norge har vi altså et prinsipp om likelønn og det kommer nok ikke til å ta lang tid før det kreves at best betalte kvinne tjener like godt som best betalte mann osv. Jeg kan virkelig ikke se at vi har råd til det, all den tid herrelaget er de som virkelig står for inntektene i en sammenslått klubb.

Husk at denne karen blir nestleder i RBK-styret, hvis fusjonen går igjennom.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Platon.XI.XI
Senior


Joined: 09 Oct 2019
Posts: 204
Location: Trondheim

PostPosted: 27.04.2022 13:55    Post subject: Reply with quote

Denne snik-fusjonen er nok et eksempel på at sittende styre er for dårlig på prosesser. Jeg er for fusjon, men jeg må vite hva det innebærer. Jeg kan ikke stemme bare for å stemme. Vi trenger klare spilleregler, og en god plan for hvordan fremtiden ser ut ved en fusjon. På bakgrunn av dette er jeg også nok overrasket over at CGJ er så støttende til fusjonen når hun ser hvor lite medlemmene vet i saken. Hun sier jo selv at rammeverk og planmessige prosesser er viktig. Når det er sagt er alternativet for dårlig. Derfor får hun min stemme.

Jeg kommer helt klart til å stemme nei til fusjon denne gangen. Når planen er lagt er jeg klar for å stemme ja hvis den er tydelig nok. Jeg kommer også til å legge godviljen til for å argumentere for å stemme ja. Fordi det handler om likestilling. Noe jeg i utgangspunktet støtter.

For å ta vare på organisasjonen, og de demokratiske prinsipper, er det viktig at denne fusjonen ikke går gjennom. Da viser organisasjonen store svakheter, og vil over lengre tid med slik beslutningstagning i verste fall opphøre. Såpass vil jeg påstå.

Vi må tørre å ta avgjørelser som ikke er populære når argumentene er såpass tydelige.

JA TIL CGJ. (Ved å stemme ja her legger vi til rette for en fremtidig fusjon med godt rammeverk og gode planer).
NEI TIL FUSJON. (Ved å stemme nei her gir vi oss selv tid til å lage et godt rammeverk for en fremtidig fusjon).
_________________
Asså, hvis du kaille det å bli spællt ut når dem læmpe ballen fra egen 16 og opp i målgården te oss, og slår oss i lufta, da tar du helt feil! Det e æ ikke enig med dæ i, men du må få lov te å ha den meninga.


Nils A. Eggen
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 27.04.2022 14:42    Post subject: Reply with quote

EsseFjes wrote:
Jeg er for fusjon, men jeg må vite hva det innebærer


Av ren nysgjerrighet: Hvorfor er du for noe du ikke vet hva innebærer?
Back to top
View user's profile Send private message
Platon.XI.XI
Senior


Joined: 09 Oct 2019
Posts: 204
Location: Trondheim

PostPosted: 27.04.2022 15:03    Post subject: Reply with quote

Et godt spørsmål krever et godt svar. Det handler nødvendigvis ikke om å ha kunnskapen til hva det måtte innebære. Det kan være større enn som så.

Jeg er for fusjon fordi det skaper inkluderende verdier samfunnet trenger mer av. Med dette mener jeg likestilling mellom menn og kvinner, og det å fremme kvinnen som borger av samfunnet. For det første vet vi at kvinner i store deler av historien har vært lite delaktig i viktige samfunnsaktuelle spørsmål. Som dagens samfunn speiler i større grad enn sin tidligere historie blir kvinnen mer og mer inkludert i samfunnet. Ved å inkludere kvinnelag i de største sportsklubbene i verden, og i samfunnet for øvrig, tror jeg vi også fremmer evnen kvinnen kan ha til å være delaktig i fremtiden. Jeg ser derfor på slike avgjørelser som "godt over gjennomsnittet" viktige i vår tid.

Så kan man selvfølgelig argumentere for hvor grensa går i forhold til hva man er villig til å ofre for likestilling, og hvor viktig den fortsatt er i dag kontra for 50-100 år siden. Det er dette jeg tror mange sliter med. Skal vi ofre Rosenborg ved å slikke på fingeren å stikke den opp i været for å se hvilken retning vinden blåser? Og, dette på vegne av klubben, og for likestilling? Det sentrale spørsmålet tror jeg ligger en plass rundt "Hva får kvinnen i samfunnet ut av at Rosenborg ballklubb fusjonerer?" Selv mener jeg vi må vente til vi har en solid rammeplan, slik at klubben skal fortsette å ha verdi fremover, med kvinnene om bord i båten. I verste fall tvinger vi dem om bord i hui og hast, også synker hele prosjektet innen kort tid med hele hurven i dragsuget. Om vi derimot skulle ta denne sjansen uten en god plan for fremtiden så signaliserer vi dumskap, svakheter og mangel på evnen til gode prosesser og beslutningstaking for Rosenborg ballklubb. Samtidig kan vi ende opp med å signalisere at Rosenborg ballklubb ikke er for likestilling, noe jeg mener blir tatt ut av kontekst fordi saken er mer kompleks enn så.
_________________
Asså, hvis du kaille det å bli spællt ut når dem læmpe ballen fra egen 16 og opp i målgården te oss, og slår oss i lufta, da tar du helt feil! Det e æ ikke enig med dæ i, men du må få lov te å ha den meninga.


Nils A. Eggen
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 27.04.2022 16:07    Post subject: Reply with quote

EsseFjes wrote:
nieuwlaat wrote:
EsseFjes wrote:
Jeg er for fusjon, men jeg må vite hva det innebærer


Av ren nysgjerrighet: Hvorfor er du for noe du ikke vet hva innebærer?


Et godt spørsmål krever et godt svar. Det handler nødvendigvis ikke om å ha kunnskapen til hva det måtte innebære. Det kan være større enn som så.

Jeg er for fusjon fordi det skaper inkluderende verdier samfunnet trenger mer av. Med dette mener jeg likestilling mellom menn og kvinner, og det å fremme kvinnen som borger av samfunnet. For det første vet vi at kvinner i store deler av historien har vært lite delaktig i viktige samfunnsaktuelle spørsmål. Som dagens samfunn speiler i større grad enn sin tidligere historie blir kvinnen mer og mer inkludert i samfunnet. Ved å inkludere kvinnelag i de største sportsklubbene i verden, og i samfunnet for øvrig, tror jeg vi også fremmer evnen kvinnen kan ha til å være delaktig i fremtiden. Jeg ser derfor på slike avgjørelser som "godt over gjennomsnittet" viktige i vår tid.

Så kan man selvfølgelig argumentere for hvor grensa går i forhold til hva man er villig til å ofre for likestilling, og hvor viktig den fortsatt er i dag kontra for 50-100 år siden. Det er dette jeg tror mange sliter med. Skal vi ofre Rosenborg ved å slikke på fingeren å stikke den opp i været for å se hvilken retning vinden blåser? Og, dette på vegne av klubben, og for likestilling? Det sentrale spørsmålet tror jeg ligger en plass rundt "Hva får kvinnen i samfunnet ut av at Rosenborg ballklubb fusjonerer?" Selv mener jeg vi må vente til vi har en solid rammeplan, slik at klubben skal fortsette å ha verdi fremover, med kvinnene om bord i båten. I verste fall tvinger vi dem om bord i hui og hast, også synker hele prosjektet innen kort tid med hele hurven i dragsuget. Om vi derimot skulle ta denne sjansen uten en god plan for fremtiden så signaliserer vi dumskap, svakheter og mangel på evnen til gode prosesser og beslutningstaking for Rosenborg ballklubb. Samtidig kan vi ende opp med å signalisere at Rosenborg ballklubb ikke er for likestilling, noe jeg mener blir tatt ut av kontekst fordi saken er mer kompleks enn så.

Du uttaler deg på en merkelig måte, må det få være lov til å si.

Du er for fusjon pga inkludering/likestilling, uten at du vet hvilke konsekvenser dette vil ha for økonomien til klubben? Det er helt sikkert politisk ukorrekt av meg og si dette, men det er ingen penger og hente innen damefotball, og dette vil garantert ikke bli noe annet enn en stor utgiftspost for klubben. Trondheim har tradisjonelt hatt Norges førende lag (Ørn) innen kvinnefotball siden 70/80-tallet, og selvsagt så har jenter/kvinner alle muligheter for og satse på fotball på lik linje som gutter/menn. Men synes at det er herrefotballens ansvar og forsørge damefotballen? Mener du ikke at damefotballen bør skape sin egen identitet og historie?

Jeg har vært motstander av damelag i RBK siden starten, fordi jeg vet hvor kostbart det er og drifte ett damelag på elitenivå, samt at det er lite til ingen fortjeneste og hente for Rosenborg ved og satse på damefotball. Ved en fusjon med Ørn/RBK-kvinner, så vil driften av damelaget mer eller mindre subsidieres av A-laget til RBK - noe som kommer til å gå utover A-laget og talentarbeid/akademiet.

Har ingen problemer med at Ørn får låne RBK-logoen, og at det er ett samarbeid mellom de to klubbene. Men at Ørn/RBK-kvinner skal innlemmes i Rosenborg med ett felles styre/økonomi, er etter mitt skjønn helt bak mål.

Jeg håper at alle med sunn fornuft stemmer nei til fusjon, spesielt med tanke at vi får ingen informasjon om fordeler/ulemper ved fusjon, og med tanke på sånn som situasjon i RBK er per nå.


Last edited by Joestlaachmkr on 27.04.2022 16:19; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 27.04.2022 16:11    Post subject: Reply with quote

Ikke sitér hele innleggene du svarer på!

Zorbeltuss wrote:
Påfallende hvordan Gotaas i Rasmus og Saga klarer å si mer på fem minutter om hvorfor fusjonen kommer på dagsordenen nå og hvorfor det er fordelaktig for oss med fusjon enn de klarte på medlemsmøte som varte i et par timer eller var det var?


Enig. Dersom styret skal overbevise tvilerne, må de gå saklig til verks og argumentere for fordelene med fusjon kontra to klubber samt forklare hvordan de skal redusere ulempene.

Under medlemsmøtet i mars kom bordet mitt fram til følgende:

Fordeler:

- Totale administrative kostnader for begge avdelinger vil bli redusert.

- Felles styre vil ha bedre totaloversikt.

Viktig for å realisere fordelene:

- God kostnadsstyring for å fordele kostnadene riktig og rettferdig mellom avdelingene.

- Riktig sammensatt og kompetent styre.

Ulemper:

- Frykt for at inntekter blir flyttet fra Lerkendal til Lade og at kostnader blir flyttet fra Lade til Lerkendal.

- For bredt fokus for styret og ledelsen gjør at begge avdelingene sliter med å oppnå sportslige mål. Dameavdelinga kan bli nedprioritert pga. mindre inntekter/andel av budsjett.

- Krav utenfra om likeverd og likelønn gjør det at det blir vanskelig å ta korrekte beslutninger.

Viktig for å redusere ulempene:

- Klare retningslinjer/vedtekter for økonomistyring.

- Utsette/droppe fusjon.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Platon.XI.XI
Senior


Joined: 09 Oct 2019
Posts: 204
Location: Trondheim

PostPosted: 27.04.2022 17:15    Post subject: Reply with quote

Joestlaachmkr:

Du har din fulle rett til å mene akkurat hva du vil. Når store spørsmål(som dette) skal defineres, krever det både filosofisk og resonnerende tilnærming. Mulig du mener jeg feiler der. Det får så være. For å kontre deg så tror jeg ikke du forstår hva jeg skriver. I denne setningen "Så kan man selvfølgelig argumentere for hvor grensa går i forhold til hva man er villig til å ofre for likestilling" legger jeg, som jeg har forklart "på en merkelig måte" at man må måle verdien en selv mener er riktig når det kommer til likestilling kontra usikkerhetene man møter. På nåværende tidspunkt er risikoen større enn den behøver å være. Derfor ønsker jeg tydeligere planer, tall og figurer som taler en viss sak.

Som jeg skrev tidligere "Jeg kommer helt klart til å stemme nei til fusjon denne gangen. Når planen er lagt er jeg klar for å stemme ja hvis den er tydelig nok. Jeg kommer også til å legge godviljen til for å argumentere for å stemme ja. Fordi det handler om likestilling. Noe jeg i utgangspunktet støtter."

"Med tydelig nok" legges mine personlige preferanser til grunn. Dette handler om hvor stor verdien rundt likestilling er for meg, og hvor stor risiko jeg mener fremlagt plan for Rosenborgs fremtid har, og er verdt. Vi kan feks. bruke en slik formel: (Likestilling - risiko = Utfall for/mot fusjon)

Din personlige preferanse kan f.eks. være "at likestilling er noe tull. Sånt er vi ferdige med. Likestillingen har allerede kommet, og det er ikke mer å gi." Da betyr det for deg at kun 0 risiko, eller kanskje t.o.m. en fortjeneste til Rosenborg BK er det som må til for at du skal gå med på fusjon. Eller som du sier "Jeg har vært motstander av damelag i RBK siden starten, fordi jeg vet hvor kostbart det er og drifte ett damelag på elitenivå, samt at det er lite til ingen fortjeneste og hente for Rosenborg ved og satse på damefotball."

Hva legger du i fortjeneste? Kroner og øre?

Du påstår også at "Ved en fusjon med Ørn/RBK-kvinner, så vil driften av damelaget mer eller mindre subsidieres av A-laget til RBK - noe som kommer til å gå utover A-laget og talentarbeid/akademiet."

Dette mener jeg vi kan finne ut av ganske enkelt. Det skal ikke store mattekunnskapene til for å presentere en utviklingsplan som viser det motsatte. Noe jeg mener kan fremskaffes og motbevises (til dels) pr.dags dato (ikke arrester meg på dette).

Personlig er jeg ikke redd for at akkurat det du fronter er de utfordrende problemene. Jeg forstår hva du føler rundt tema, men mener selv at skoen trykker på andre steder enn nåværende driftskostnader. Jeg er enig med deg om at alle med sunn fornuft bør stemme nei til fusjon, men mener samtidig at vi skal åpne for å stemme ja til høsten. Når planleggingsfasen har kommet til et, igjen, fornuftig sted.
_________________
Asså, hvis du kaille det å bli spællt ut når dem læmpe ballen fra egen 16 og opp i målgården te oss, og slår oss i lufta, da tar du helt feil! Det e æ ikke enig med dæ i, men du må få lov te å ha den meninga.


Nils A. Eggen
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 27.04.2022 20:19    Post subject: Reply with quote

Du motsier jo pÃ¥ mange mÃ¥ter deg selv i begge av de to innleggene dine 😀 Men nok om det.

Jeg synes at argumentet for verdigrunnlag/likestilling i spørsmålet om fusjon blir bare tåpelig. Man må ta og se på det hele i ett større perspektiv, spesielt på lang sikt, i saker som dette. Da blir man nødt til å være kynisk og legge vekk «goodwill» følelsene, og det tviler jeg sterkt på at Rosenborg har gjort her.

Etter mitt skjønn, så er det åpenbart at RBK i utgangspunktet ikke ønsket damelag. Men at klubben nærmest ble tvunget til dette etter krav fra NFF/Lise Klaveness, samt press fra mediene.

Jeg har utdannelse innen markedsføring, og har tidligere jobbet for Arsenal. Så jeg har dessverre selv fått erfare hvor mye mer krevende det er markedsføre damefotball, og hvor liten fortjeneste det gir iht inntekter. Og drifte ett damelag på elitenivå koster langt mer enn hva det drar inn.

Ellers så er jeg 100% for kvinners rettigheter og likestilling, men og bruke dette som argumentasjon for at RBK skal satse på damefotball, og/eller at Ørn/RBK-kvinner skal fusjoneres med RBK blir usaklig her.

Men ja, alle med logisk tankegang bør helt klart stemme nei til fusjon. Spesielt siden ja-siden ikke kommer med noen gode forklaringer på hvorfor de ønsker fusjon, eller hvorfor dette har blitt plutselig blitt ett så viktig tema. Også er det ikke en sponsors ansvar og blande seg inn i den daglige driften av klubben.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
ballbingen
Veteran


Joined: 27 May 2016
Posts: 1023

PostPosted: 27.04.2022 22:05    Post subject: Reply with quote

Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10937

PostPosted: 27.04.2022 22:10    Post subject: Reply with quote

Gratulerer til hele klubben Smile
Back to top
View user's profile Send private message
orkdal,n
Rutinert


Joined: 26 Aug 2018
Posts: 774
Location: Orkland

PostPosted: 27.04.2022 22:32    Post subject: Reply with quote

Gratulerer med historisk og riktig vedtak! RBK
_________________
Nattbussen går halv ett!
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6250
Location: Skottland

PostPosted: 27.04.2022 22:57    Post subject: Reply with quote

RBK
Back to top
View user's profile Send private message
Platon.XI.XI
Senior


Joined: 09 Oct 2019
Posts: 204
Location: Trondheim

PostPosted: 27.04.2022 23:17    Post subject: Reply with quote

Joestlaachmkr wrote:
Du motsier jo pÃ¥ mange mÃ¥ter deg selv i begge av de to innleggene dine 😀 Men nok om det.

Jeg synes at argumentet for verdigrunnlag/likestilling i spørsmålet om fusjon blir bare tåpelig. Man må ta og se på det hele i ett større perspektiv, spesielt på lang sikt, i saker som dette. Da blir man nødt til å være kynisk og legge vekk «goodwill» følelsene, og det tviler jeg sterkt på at Rosenborg har gjort her.

Etter mitt skjønn, så er det åpenbart at RBK i utgangspunktet ikke ønsket damelag. Men at klubben nærmest ble tvunget til dette etter krav fra NFF/Lise Klaveness, samt press fra mediene.

Jeg har utdannelse innen markedsføring, og har tidligere jobbet for Arsenal. Så jeg har dessverre selv fått erfare hvor mye mer krevende det er markedsføre damefotball, og hvor liten fortjeneste det gir iht inntekter. Og drifte ett damelag på elitenivå koster langt mer enn hva det drar inn.

Ellers så er jeg 100% for kvinners rettigheter og likestilling, men og bruke dette som argumentasjon for at RBK skal satse på damefotball, og/eller at Ørn/RBK-kvinner skal fusjoneres med RBK blir usaklig her.

Men ja, alle med logisk tankegang bør helt klart stemme nei til fusjon. Spesielt siden ja-siden ikke kommer med noen gode forklaringer på hvorfor de ønsker fusjon, eller hvorfor dette har blitt plutselig blitt ett så viktig tema. Også er det ikke en sponsors ansvar og blande seg inn i den daglige driften av klubben.


Nå er det uansett vedtatt at det ble fusjon uten videre konsekvensutredning. Flott at det ble fusjon, men synd med måten det skjedde på. Dette kunne blitt et betydelig bedre valg, noe som er beklagelig for mange av klubbens medlemmer. Jeg støtter alle som er motstandere av prosessen, men som samtidig ønsket å si velkommen til RBKK. Får å sitere en tulling med ny campingplass i Odda "går da te helvete så går da te helvete!"
_________________
Asså, hvis du kaille det å bli spællt ut når dem læmpe ballen fra egen 16 og opp i målgården te oss, og slår oss i lufta, da tar du helt feil! Det e æ ikke enig med dæ i, men du må få lov te å ha den meninga.


Nils A. Eggen
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 28.04.2022 00:33    Post subject: Reply with quote

Styret måtte jo stilles til veggs, slik jeg ser det så kokte det ned til at:
1. RBKK måtte ha fusjon nå eller begynne å ansette folk til å gjøre oppgaver som Dyrhaug&co kan ta.
2. Sponsorene legger fusjon til grunn for at en er villig til å forlenge avtaler.

Hadde vi ikke presset på så ville alt vi fikk servert vært luftig svada om verdivalg og slikt.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Platon.XI.XI
Senior


Joined: 09 Oct 2019
Posts: 204
Location: Trondheim

PostPosted: 28.04.2022 08:57    Post subject: Reply with quote

Gode poenger, Zorbeltuss.

Nå sitter jeg igjen med flere spørsmål, et sentralt spørsmål er; Ble det slik at når flere av de største sponsorene nærmest stilte ultimatum om fusjon, så valgte styret å gå med på det, uavhengig av konsekvensutredning? Hvis dette er tilfellet, noe jeg synes kommer tydelig frem i Kotengs svar, så har vi et problem. Da bestemmer sponsorer de mest sentrale spørsmål på vegne av klubben. Så kan man spørre seg om det er slik vi vil ha det i fremtiden.

Jeg synes Rosenborg har blitt en klubb hvor personlig, og andre bedrifters prestisje, har blitt mer og mer vanlig. Noe jeg på det sterkeste er i mot.
_________________
Asså, hvis du kaille det å bli spællt ut når dem læmpe ballen fra egen 16 og opp i målgården te oss, og slår oss i lufta, da tar du helt feil! Det e æ ikke enig med dæ i, men du må få lov te å ha den meninga.


Nils A. Eggen
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18475

PostPosted: 28.04.2022 09:00    Post subject: Reply with quote

EsseFjes, ja, jeg også merket meg at Koteng var mye klarere på at "de tre største (?)" sponsorene ville trekke seg hvis vi sa nei. At det sto så mye på spill kunne vel kommet frem tidligere?

Styret kom med litt mer seriøs analyse i går, men fortsatt var det mest verdier og følelser. Med tanke på hvor få stemmer de var fra at dette ble nedstemt så håper jeg de tar lærdom og baserer seg mindre på tomprat i viktige saker i fremtiden. Nå ser jeg frem til at "det fulle potensiale i blir tatt ut" og ikke minst at "gutta blir bedre på SoMe, som er viktig for ungdommen".
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 28.04.2022 09:10    Post subject: Reply with quote

Det hadde vært en stor fordel om saken omhandlet fusjon med et mannlig kurvball-lag eller tilsvarende. Da kunne alle bare ha diskutert fritt på saklig grunnlag, veid fordeler opp mot ulemper osv. Men sånn var det som kjent ikke.
Back to top
View user's profile Send private message
Robin
Rutinert


Joined: 02 Mar 2012
Posts: 838

PostPosted: 28.04.2022 09:23    Post subject: Reply with quote

Jeg frykter, at om femten-tyve år, så er damefotballen bare en evig utgiftspost. Det er en "hype" nå med mye fokus og det har det jo vært de siste årene. Damene får mye dekning i media, blant sponsorer og det er politisk korrekt å mene at damefotball er morsomt. Men tror ikke den effekten varer i veldig mange år.

Har man sett noen kamper så ser man jo fort at det er morsommere for tilskuere å se juniorfotball for herrer (uansett nivå) enn Champions League for damer. Riktignok heier man på en klubb, og det kan gi en viss effekt så lenge klubben har suksess, men på sikt har jeg ikke trua på at dette skal lønne seg på noen som helst måte og jeg tror at dette blir et minusprosjekt.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 28.04.2022 09:49    Post subject: Reply with quote

Jeg synes styret har levert et særdeles slett stykke arbeid i denne saken, når de venter så lenge med å gi medlemmene det beslutningsgrunnlaget de trenger at vi står i en potensiell omdømmeskvis (for det mener jeg er rimelig åpenbart) på årsmøtet.

Vi ender med at det som sannsynligvis er en sak som har nærmest unison støtte hos medlemmene på det beslutningsgrunnlaget som forelå den 27.04 blir en kampsak på årsmøtet som på innsiden handler mer om prosess og informasjonsplikt, og der et utsettelsesforslag var det mest rasjonelle, og nesten ble vedtatt. Selv utsettelse ville kunnet gi en begrenset omdømmekonsekvens her, og hele den nedsiderisikoen kunne vært eliminert bare ved å gjøre et tydeligere arbeid i forkant, og unngå å undervurdere medlemsdemokratiet.

Finnes det noe lærdom å ta for styret, så er det nettopp dette: lukt litt på stemningen, og ikke behandle medlemmene som sauer. Vi er et medlemsdemokrati, et aktivt medlemsdemokrati som stadig utvikler seg i en mer kritisk (i betydningen selvstendig vurderende) retning. Det må klubbens ledere snart begynne å ta inn over seg.

Takk til alle som bidro fra talerstolen, dere er flotte folk!
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 28.04.2022 10:09    Post subject: Reply with quote

nieuwlaat wrote:
Det hadde vært en stor fordel om saken omhandlet fusjon med et mannlig kurvball-lag eller tilsvarende. Da kunne alle bare ha diskutert fritt på saklig grunnlag, veid fordeler opp mot ulemper osv. Men sånn var det som kjent ikke.


Ja, det er ikke mulig å komme unna at dette er et valg som i hvert fall i noen grad ble preget av politikk og "signaler" fremfor sportslige argumenter. Så skal jeg ikke si at utfallet hadde blitt annerledes uansett, men jeg synes det er litt trist når det kommer argumenter som at "det er hovedsaklig menn som skal stemme, og vi kan ikke nekte jentene å få være med" fra talerstolen. Det er en litt nedlatende tone mot både menn og kvinner, synes jeg. Vi har vel heller aldri hørt en "offentlig" argumentasjonsrekke mot fusjon heller, noe jeg vil tro vi ville fått om det var dette kurvball-laget det hadde vært snakk om. Det blir en sak som (til en viss grad) sklir gjennom fordi det er for betent å ikke følge strømmen.

Nuvel, fusjon ble det. Jeg er ikke spesielt bekymret for økonomien; kvinnefotballen tar neppe så store steg i overskuelig fremtid at det påvirker budsjettet til herrelaget i nevneverdig grad, men jeg synes fortsatt det er noe problematisk med et samlet styre. Uansett hvor mye det gjentas at vi nå er samme klubb er det fortsatt snakk om to lag. Kvinnene har sine turneringer, utfordringer, kamper og appell, herrene har sine. Det er rett og slett to forskjellige produkter, noe det vil være helt frem til man eventuelt skroter kjønnsindelinga og starter "mix-lag", noe som neppe skjer i dette århundre. Å blande kandidater som naturligvis har noe trekning og bias mot et av lagene overfor det andre synes jeg er unødvendig og uheldig. Og det gjelder for begge lagene.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Platon.XI.XI
Senior


Joined: 09 Oct 2019
Posts: 204
Location: Trondheim

PostPosted: 28.04.2022 10:51    Post subject: Reply with quote

Det er ingen tvil om at vi går en innholdsrik tid i møte. Verken godt veloverveid eller godt planlagt på noen som helst måte. Så, hvor mye klokere ble vi egentlig etter møtet i går?

1. Kotengs innrømmelse angående press fra sponsorene. Noe hans retoriske fremtoning innehold noe sånn som; "Vi hadde ikke hatt mulighet til å overleve i tiden som kommer hvis vi hadde sagt nei til fusjon. Verken kvinnelaget eller herrelaget".

2. Den økonomiske satsningen på kvinnelaget har vært massiv siden Trondheims/ørn tok på seg RBK-draktene, og virket å være en grunn for uttrykket "Fusjon må skje nå, fordi det er nå det må skje!". Måtte det da skje fordi en del pengesterke sponsorer har sett for seg fusjonen før medlemmene ble forespeilt at det skulle skje? Fordi de, uten at vi visste det, har planlagt for fusjon i april 2022? Jeg føler vi alle ble ført bak lyset. Uten tvil.

3. Gotaas Johnsens liggende stolpediagram, og snakk om median, var ikke spesielt imponerende. For flere medlemmer tror jeg dette uthevet seg som "god informasjon", noe det ikke var. Mener jeg. Dette hadde flere av oss kunne laget i Excel selv. Å snakke om median i en såpass viktig avgjørelse blir nærmest som å snakke om variasjonsbredde. Det holder ikke. For å dytte tvilen til side har Johnsen snekret dette sammen på en times tid, og kun som resultat av forslag til utsettelse.

Jeg klarer ikke la avgjørelsen ligge, men føler at det er på tide å la det gå. Min spekulative konklusjon blir at enkelte av sponsorene har sett for seg verdiskaping gjennom likestilling med Rosenborg ballklubb som utvinningspotensial faktor, og spilte med dette ved å nappe hardt som faen i alle de trådene de kunne nappe i. Harde napp. Medlemmene hadde ikke en sjanse! Avsluttende spørsmål blir; For å være klare til neste gang, hva annet er det samfunnet kan kaste på oss? Finnes det andre ting enn likestilling sponsorene kan tjene på? Selv tror jeg dette var noe "ekstraordinært" som ikke skjer ofte, men kan skje igjen.
_________________
Asså, hvis du kaille det å bli spællt ut når dem læmpe ballen fra egen 16 og opp i målgården te oss, og slår oss i lufta, da tar du helt feil! Det e æ ikke enig med dæ i, men du må få lov te å ha den meninga.


Nils A. Eggen
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 28.04.2022 13:17    Post subject: Reply with quote

Hadde styret kjørt presentasjonene de hadde i mars ved møtet i februar, for så å gi oss workshop-oppgaven i forkant av møtet i mars og kjørt åpen debatt der istedenfor å gi null mulighet for å fordøye og etterspørre informasjon så tror jeg veldig mye ville vært klarere.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 28.04.2022 19:57    Post subject: Reply with quote

Denne beslutningen om fusjon kommer til og bli dyrt for Rosenborg, og innebære noe som kommer til og resultere i ikke noe annet enn en ren utgiftspost for klubben.

I tillegg så er det jo batshit crazy og ta en sådan avgjørelse når klubben befinner seg i en krise. Men om det er en ting som RBK har virkelig blitt eksperter på, så er det jo og ta gale avgjørelser.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8924
Location: Rosenborg

PostPosted: 29.04.2022 11:29    Post subject: Reply with quote

Skuffende at flertallet av medlemmene ikke ser verdien av å kvalitetssikre denne beslutningen. Det finnes særdeles lite argumentasjon for at dette ikke burde vært utsatt til september, mens man fikk en mer gjennomført vurdering av kost/nytte/risiko.
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7419
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 29.04.2022 12:30    Post subject: Reply with quote

Problemet var jo at ledelsen og noen til begynte å argumentere som om at de som gikk inn for utsettelse, ville stoppe hele fusjonen, og da var jo løpet kjørt
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Damefotball All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 10, 11, 12  Next
Page 11 of 12

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb