English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2020
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Årsmøte 2020
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 41, 42, 43  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Yv89
Rutinert

PostPosted: 22.01.2020 18:59    Post subject: Reply with quote

Helt riktig, PerO!
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 22.01.2020 22:16    Post subject: Reply with quote

Det er så absolutt ting som burde ha vært gjort annerledes i den sparkingen. Koteng selv har bekreftet at en av advarslene til Kåre ble gitt muntlig rundt kaffemaskina på Brakka. Det er rett og slett ikke bra nok. Koteng har også uttalt på et medlemsmøte, eller på årsmøte i fjor, at han ikke ønsket at Kåre skulle få mistanke om at jobben hans var i fare. Da har man i grunn misforstått totalt hvordan en ryddig oppsigelse skal skje. Og det er da ikke overraskende at Kåre selv hevda at det kom som lyn fra klar himmel på ham. Hvorvidt Koteng fulgte samme metode da Perry ble sparket. Eller om Lillestrøm og Stabæk fulgte samme praksis, er helt irrelevant. En gang skrev norske klubber kontrakter på pølsepapir. At alle andre også gjorde det, betydde ikke at vi kunne fortsette med samme praksis da vi ble tatt med buksene nede.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
BjarneS
Veteran

PostPosted: 22.01.2020 22:25    Post subject: Reply with quote

Bransjespesifikk kutyme er selvsagt ikke uvesentlig i denne sammenhengen. Koteng hadde uflaks med at treneren ikke aksepterte gjeldende normer inne fotballens verden (til tross for at han avtalte sluttpakke med denne kutymen som utgangspunkt).

Nå har byråkratiseringsskruen blitt vridd om enda et hakk, også innen fotballen, og juristene og HR-medarbeiderne har blitt litt mer ettertraktet på jobbmarkedet.
Back to top
View user's profile Send private message
SverreTrd
Senior

PostPosted: 22.01.2020 22:43    Post subject: Reply with quote

Kjello wrote:
Det er så absolutt ting som burde ha vært gjort annerledes i den sparkingen. Koteng selv har bekreftet at en av advarslene til Kåre ble gitt muntlig rundt kaffemaskina på Brakka. Det er rett og slett ikke bra nok.

Jeg er helt enig med hele Kjellos innlegg. Det er ikke rakettforskning lovene som styrer oppsigelse. Slike lover er skrevet fordi ikke alle har en grunnleggende forståelse av rett og galt, og gir en lettfattelig oversikt over hvordan dette bør gjøres. RBK v/Koteng i første rekke dreit på draget.

nidaros997 wrote:
Hvis Koteng evner å ta lærdom av det som har skjedd de siste par årene slik at det samme ikke skjer igjen, og gjerne viser litt ydmykhet fremover til neste medlemsmøtet, så tror jeg Koteng vil bli gjenvalgt på benkeforslag, og at han vil kunne være en enda bedre styreleder enn den han har vært eller var, frem til alt tullet som har preget klubben alt for mye de to siste årene.

Nettopp slik håper jeg det blir, og grunnen til at han får min stemme tross alt.
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 22.01.2020 22:59    Post subject: Reply with quote

Nå har Koteng selv uttalt at han ikke ser at noe som helst kunne ha blitt gjort annerledes. Så jeg ville ikke ha hatt for store forhåpninger til det.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 22.01.2020 23:35    Post subject: Reply with quote

Før saken med Kåre, var Kotengs måte å gjøre det på, gjeldende kutyme innen fotballen. Hvis Kåre hadde fullført, kunne vi fått en rettsavgjørelse som bekreftet at også fotballen må følge AML.

Men Kåre valgte pengene fremfor prinsippene, så vi ser på kontraktene som nå skrives, og Haugesunds reaksjon når Horneland brukte sin rett til å si opp, at resten av fotballnorge ikke har tatt dette innover seg.

RBK derimot prøver å tilpasse seg. De har definert Horneland som øverste leder (tvilsomt om det vil godtas i en rettssak) og de har laget bare en 2 års kontrakt. Dermed sikrer de seg at de faktisk kan betale lønn for hele gjenværende kontraktstid.

Koteng og klubben har faktisk lært at innimellom kan de få en trener som ikke vil forholde seg til kutyme og avtalt sluttpakke.

Å følge AML sine rutiner for advarsler og oppsigelse vil aldri fungere i fotball, da det antagelig tar 6 mnd, og da er sesongen over.

At oppsigelsen kom som lyn fra klar himmel, er pisspreik fra Kåre. Han viser i saken selv til SMSer sendt fra styremedlemmer under kamp. Det er amatørmessig av styremedlemmene, men det gjør samtidig at Kåre måtte forstå at de ikke var fornøyd.
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 23.01.2020 00:30    Post subject: Reply with quote

Det var neppe kutyme innen fotballen at "gult kort-advarsler" ble gjort som small talk rundt kaffemaskina. Det var neppe kutyme innen fotballen at man er forsiktig med advarslene sine fordi man ikke ønsket at sittende trener skulle bli redd for jobben sin. Og selv om det skulle være kutyme, så er det ikke holdbart at det i dag ikke finnes et skriftlig dokument som viser at Kåre hadde grunn til å frykte jobben sin før han faktisk fikk sparken.

Det med sluttpakke og tidsbestemte kontrakter var kutyme. Og en utfordring man absolutt må finne en løsning på. Den er dog ikke å gjøre hovedtrener til en fiktiv øverste leder av virksomheten. Mens det resterende viser en manglende forståelse for hvordan man skal avslutte et arbeidsforhold. Rett og slett forferdelig håndverk fra A til Å.

Og likevel presterer han å påstå ut at "absolutt ingenting kunne ha blitt gjort annerledes".
Back to top
Sevenseven
Proff

PostPosted: 23.01.2020 01:28    Post subject: Reply with quote

Hvis vi skal oppsummere sparking og ansettelser av trenere under koteng så må vel det være til stryk.

Perry(ansatt og sparket) ingen suksess sportslig og var ikke spesielt populær blant fansen. holdt på å selge Selnæs for små penger til Viking og Helland råtnet på benken. Ble omtalt som "tilbake til røttene" av Koteng

Kåre(ansatt og sparket) sportslig suksess med nest flest seriemesterskap i RBK historien. Endte med en kostbar rettssak både økonomisk og omdømme

Horneland(ansatt) ingen sportslig suksess i 2019, var heldig med en bronse i siste serierunde. De siste hjemmekampene var det nesten ikke tilskuere. Vil mest sannsynlig bli sparket ila. 2020. Ble omtalt som "Norges beste trener" av Koteng

Økonomi:

Når det gjelder oppryddingen i økonomien som ble gjort under Koteng så må vi regne inn de 66mill. Vi fikk for hotelltomta. Koteng var også imot å selge tomta. Det var vel no brainer å selge tomta hvis man kikket på regnskapet.

Hva er det som taler for at vi skal fortsette med Ivar Koteng som styreleder?
Back to top
nidaros997
Veteran

PostPosted: 23.01.2020 03:45    Post subject: Reply with quote

Jeg tenkte blant annet på pressekonferansen som ble holdt rett etter at det ble kjent at Kåre ble sparket. Da fremsto Koteng litt vel eplekjekk og arrogant. Styret med Koteng i spissen kunne nok ha planlagt og gjennomført oppsigelsen langt bedre, både innad og utad. Jeg tror hele prosessen kan ha vært så muntlig og basert på antagelsen om at "det er bare sånn vi gjør det i fotballen" (i.e. sluttpakke og så er vi ferdig med saken), at styret tok for gitt at de praktisk talt kunne ta det meste på sparket. Dårlig håndverk, rett og slett.

Det med sms-meldinger under kamp til Kåre, det var vel Bratseth? Bratseth har vel forøvrig fremstått som veldig sentral i mange av de sportslige avgjørelsene som styret har tatt de senere årene, i samråd med gamlefar sjøl. I så måte er det forbausende lite kritikk av Bratseth sin rolle i de sportslige prosessene klubben har vært igjennom de siste årene.

Ansettelsen av Perry har vel Koteng sagt han hadde lite med å gjøre, da han hadde nok med det økonomiske. Det var andre med mer kompetanse på det sportslige som visstnok sto for den prosessen, i likhet med hvordan prosessen rundt ansettelsen av Horneland har blitt fremstilt.

Koteng ble vel bedt om å snakke varmt om at medlemmene burde stemme for at klubben skulle samarbeide med utbygger om å utvikle tomta før han ble valgt som formann (dvs. som påtroppende formann). Om jeg husker rett så ble Skutle (etter at han gikk av som daglig leder) ansatt som direktør i et selskap i RBK-konsernet med en årslønn på 800.000, hvor jobben hans fokuserte på dette med å bygge hotell på tomta sammen med en utbygger.

Jeg vil tro at når Koteng, som selv kan alt om den bransjen, fikk mer innsikt i saken etter at han ble styreleder, så gjorde han helomvending tvert. Det skjedde vel ikke lenge etter at ble innsatt. Så da ble det salg i stedet for, slik at klubben igjen hadde litt kapital.

Vi kan ikke se bort ifra at en annen styreleder, med mindre kunnskap om økonomi eller byggebransjen ville fortsatt i samme sporet, med Skutle som Rosenborgs mann i utbyggingen av tomta, og Stjernen som daglig leder, som kviet seg for å ta de grepene som måtte tas for å kutte stort i utgiftene. Da hadde vi kanskje tatt en IFK i årene under Perry, og aldri fått oppleve oppturen under Kåre? Koteng hadde sannsynligvis alt å si for at det gikk så bra som det gikk, og at de grandiose planene fra tiden med Svendsen og Skutle ved roret ble lagt i skuffen.

Ansettelsen av Kåre var grei nok. Han hadde gjort det bra med Bodø Glimt, kunne 4-3-3, var Rosenborger, karismatisk og blid, og lovte å bruke Nils Arne som mentor. Han tok over et lag i utvikling, som hadde fått spilt på seg erfaring under JJ og Perry, og som slo ut i full blomst i 2015.

De store feilene som ble gjort under Koteng som styreformann ligger vel heller i ansettelsen av Bjørnebye (som gjorde en alt for dårlig jobb på spillerlogistikken), og at det ikke ble tatt grep da det ikke ble noen utvikling av spillet i 2016-2018. Jeg synes også det er underlig at Rosenborg kunne samle inn mengder med data fra XZY-systemet i årevis, men tok få grep for å nyttegjøre seg av dataene. Kan det tenkes også her at det var feil å la en som kun har gått livets harde skole ha det overordnede sportslige ansvaret når vi har kommet til 2010- og 2020-tallet?

Når de endelig tok grep, så hadde de kun Coolen som en plan C, og ingen plan B. Når vi endte opp med Horneland, han som egentlig bare ville si ja til en assistentrolle, så endte man opp til sist med plan D. I ettertid kan en vel tenke at det hadde vært bedre å fortsette med Coolen frem til en bedre trener var på plass, selv om en del spillere visstnok ikke ønsket Coolen som trener utover vikariatet. Her ble det gjort ganske mange feil på kort tid, samtidig som satsningen på Bendtner (som viste seg å være hele den såkalte ekstraordinære sportslige satsningen) ble en katastrofe. Hvem godkjente det eventyret?

Hele denne prosessen rundt sportslig satsning, spillerlogistikk, Bendter og sagaen om Kåre/Eirik og ny trener som endte med Horneland, fremstår som et skrekkens eksempel på inkompetanse og manglende dømmekraft hos styret. Spørsmålet er om det kunne vært verre eller bedre med noen annen enn Koteng ved roret?

Nettopp det at Koteng forsvarte Horneland utad med uttalelser som at "han er landets beste trener", når han kunne nøyd seg med å si at mannen har styrets tillit (sant eller ei), så er det også lett å forstå at mye av tilliten til Koteng er borte. Dette tror han ikke på selv en gang, så hvorfor si det? Var det for ikke å tape ansikt, samtidig som han håpet at resultatene skulle komme og således underbygge hans påstander? (Som gjerne kalles ønsketenkning.) Ble det viktigere å fremstå som mannen med full kontroll, enn å ta grep til klubbens beste?

Skrekken er at Koteng ingenting har lært, er sterk i troen på at han har gjort (nesten) alt riktig, og at han ønsker å fortsette for å bevise at han fremdeles er rette mannen til å ta klubben tilbake til CL. Eller enda verre, at prestisjeprosjektet Horneland får kontrakten forlenget etter en sesong med noe forbedret spill og resultater (vis a vis 2019). Da tror jeg Koteng er like mye feil man på feil sted nå, som han var rette mannen på rett sted da han ble styreleder og ledet snuoperasjonen som sannsynligvis reddet klubben økonomisk.

Skal han gjenvelges, så bør han redegjøre for hva han tenker om det som har skjedd i klubben de siste par årene, og formidle hvilke grep han ønsker å ta for at klubben skal utvikle seg sportslig. Han bør gå til valg på hvilke grep som vil bli tatt sportslig på kort og lang sikt ifht. Horneland og hans prosjekt. Det vil kanskje ikke gi Horneland den roen han trenger, men han er vel uansett såpass presset at han vet at han har ingenting mer å gå på verken resultat- eller spillemessig, frem til mai/juni.

Og for å være helt ærlig. Jeg kunne gjerne tenkt meg enda et alternativ og benkeforslag til ny styreleder, som går i en mer sportslig retning enn de to som det nå står om. For eksempel Espelund.
Back to top
BjarneS
Veteran

PostPosted: 23.01.2020 08:48    Post subject: Reply with quote

Kjello wrote:
Det var neppe kutyme innen fotballen at "gult kort-advarsler" ble gjort som small talk rundt kaffemaskina. Det var neppe kutyme innen fotballen at man er forsiktig med advarslene sine fordi man ikke ønsket at sittende trener skulle bli redd for jobben sin. Og selv om det skulle være kutyme, så er det ikke holdbart at det i dag ikke finnes et skriftlig dokument som viser at Kåre hadde grunn til å frykte jobben sin før han faktisk fikk sparken.

Helt uenig. Vi snakker om en bransje hvor trenere sitter utrygt når styrelderen uttrykker sin støtte offentlig.

Slik advarslene fra Koteng ble beskrevet i rettssaken så var de mer enn tydelige nok til å forstå at styret mente alvor, selv om de ikke ble sendt i brev med RBKs brevpapir.

Nå ser vi jo hvordan det går når man overlater dette til juristene, men at dette skal ha vært så spesielt innen fotballbransjen har jeg absolutt ingen tro på. Og derfor så ser jeg ikke all verdens grunn til å kritisere Koteng for det som skjedde med Ingebrigsten.

Det eneste Koteng fortjener kritikk for er at vi har en hovedtrener som ikke holder mål, men det kan jo løses relativt enkelt om man har vilje til det.
Back to top
BjarneS
Veteran

PostPosted: 23.01.2020 08:49    Post subject: Reply with quote

Sevenseven wrote:

Økonomi:

Når det gjelder oppryddingen i økonomien som ble gjort under Koteng så må vi regne inn de 66mill. Vi fikk for hotelltomta. Koteng var også imot å selge tomta. Det var vel no brainer å selge tomta hvis man kikket på regnskapet.

Dette er regelrett feil. Noe av det første Koteng gjorde som styreleder var å trumfe gjennom at vi selge tomta og komme oss ut av hotellprosjektet.
Back to top
ballbingen
Proff

PostPosted: 23.01.2020 11:44    Post subject: Reply with quote

Kjello wrote:
Og likevel presterer han å påstå ut at "absolutt ingenting kunne ha blitt gjort annerledes".

Denne uttalelsen har jeg ikke fått med meg, har du en artikkel/kilde jeg kan lese? Er jo en ganske kontroveriell uttallse alene, så skulle gjerne ha visst noe om både tidpunkt og kontekst før jeg setter et hakk i den ene eller den andre kolonnen...
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 23.01.2020 12:36    Post subject: Reply with quote

Det ble uttalt på et medlemsmøte. Hvor han redegjorde for ting som hadde skjedd. Lurer på om det var på medlemsmøte i januar i fjor. Altså rett etter forliket i rettsaken.
Back to top
Henning
Legende

PostPosted: 23.01.2020 12:42    Post subject: Reply with quote

Han sa vel det samme i rettsaken og i alle fall i flere intervjuer i etterkant.
Back to top
ballbingen
Proff

PostPosted: 23.01.2020 13:31    Post subject: Reply with quote

Da bør det veø være mulig å finne en kilde på det Henning? Mitt inntrykk da dette pågikk var at de var ydmyke ovenfor prosessen rundt Hoftun feks. Men det rimer ikke i det hele tatt med denne uttalelsen.

Årsaken til at jeg henger meg opp i sitatet er at det er veldig stor forskjell på å si at absolutt ingenting med hele prosessen kunne vært gjort annerledes, enn feks om det handlet om timingen for sparkingen da styret først hadde mistet tillitten til trenerteamets videre arbeid, eller om han påstår at det ville vært umulig å gi klarere beskjed om at jobbene hang i en tynn tråd i tiden før sparkingen. Jeg synes det høres litt urimelig ut at en fyr som er godt vant til å snu på ting og som har uttalt ofte at han også er selvkritisk, mener at absolutt ingen ting kunne vært gjort annerledes - fordi det vet hver eneste oppegående person at det alltid er.

Nå har han ikke selv bekretet at han er aktuell fra benken, så det kan jo godt være det er en helt hypotetisk problemstillig om han ville gjennomført en framtidig treneravgang på identisk måte eller ikke.
Back to top
Henning
Legende

PostPosted: 23.01.2020 13:43    Post subject: Reply with quote

ballbingen wrote:
Da bør det veø være mulig å finne en kilde på det Henning?

Hvis du Googler så finner du blant annet et intervju i Aftenposten.
Back to top
ballbingen
Proff

PostPosted: 23.01.2020 14:10    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:

Hvis du Googler så finner du blant annet et intervju i Aftenposten.

Kanskje du kjapt kan gi meg et utdrag fra det du tenker på, jeg har ikke abonnement på Aftenposten og alle RBK/Koteng-relaterte artikler er bak betalingsmuren.

Når jeg utvider til andre nyhetsmedier så klarer jeg heller ikke å finne noe hvor han uttaler seg så kategorisk om prosessen. Sliter også med å finne intervjuene Adressa gjorde med Koteng om saken da sparkingen skjedde, siden feks https://www.adressa.no/li...159604.ece er ut til å vise Adrssas siste live-sak
Back to top
ace
Veteran

PostPosted: 23.01.2020 15:20    Post subject: Reply with quote

Det som står i Aftenposten finner du også i Adressa.
Bakklandia
Legende

PostPosted: 23.01.2020 15:57    Post subject: Reply with quote

BjarneS wrote:
Dette er regelrett feil. Noe av det første Koteng gjorde som styreleder var å trumfe gjennom at vi selge tomta og komme oss ut av hotellprosjektet.

Tullprat!

For det første: Koteng (og heller ikke noen andre, for den del) har mandat til å trumpe igjennom noe som helst i RBK.

For det andre: Salget ble vedtatt ved ett ekstraordinært årsmøte - altså av flertallet blant medlemmene, ikke på styrerommet.

Jeg er møkk lei denne alternative fakta-diktning som gjøres for å svartmale Koteng så mye som mulig - særlig når den er så dårlig utført at det er så lett å motbevise den faktualt!
ballbingen
Proff

PostPosted: 23.01.2020 16:05    Post subject: Reply with quote

Det eneste jeg har klart å finne er dette under, men hvis det er dette intervjuet det henvises til så tolker vi det tydeligvis forskjellig

adressa.no wrote:
Oppsigelsene førte til sterke reaksjoner, også fra spillergruppen. Spillerne krevde sine avskiltede sjefer gjeninnsatt. Styret sto imidlertid på sitt.

– Selv i ettertid ser jeg ikke hva vi kunne gjort annerledes. Jeg greier ikke å se det, fortsetter Koteng.

Besøket hos den tredje statsmakt skulle han imidlertid gjerne vært foruten.

– Det var ubehagelig og uvirkelig. Jeg hadde aldri vært i en rettssal før. Vi skulle selvsagt aldri vært der, men vi skjønner ikke hvordan vi skulle unngått det. De krevde jo 20 millioner kroner av oss, og det kan du ikke betale for å unngå en rettssak, sier Koteng.

Det som ikke kunne gjøres annerledes var for det første at Ingebrigtsen og Hoftun måtte gå. Det andre var om de kunne unngå rettsak ved å betale de 20 millionene eks-duoen krevde i kompansasjon (et beløp som inkluderte framtidige CL-bnuser, såvidt jeg kan huske?)

Hadde styret enten tillatt at vi fortsatte med samme trenerteam, eller betalt de 20 millioner i erstatning, hadde jeg blitt mer oppgitt over Koteng som styreleder enn jeg faktisk er nå.

Når det gjelder om han kunne gjort noe annerledes sånn generelt, så sier han feks i dette interjuet at han gjerne skulle handlet tiligere (99% sikker på at det betyr at Ingebrgtsen og Hoftun burde fått sparken før sesongstart istedet for på sommeren).
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 23.01.2020 16:34    Post subject: Reply with quote

Koteng ville sparke dem etter sesongslutt 2017, men styrets flertall ga de seks måneder på å snu utviklinga.
nidaros997
Veteran

PostPosted: 23.01.2020 18:31    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:
BjarneS wrote:

Tullprat!

For det første: Koteng (og heller ikke noen andre, for den del) har mandat til å trumpe igjennom noe som helst i RBK.

For det andre: Salget ble vedtatt ved ett ekstraordinært årsmøte - altså av flertallet blant medlemmene, ikke på styrerommet.

Jeg er møkk lei denne alternative fakta-diktning som gjøres for å svartmale Koteng så mye som mulig - særlig når den er så dårlig utført at det er så lett å motbevise den faktualt!

Var det ikke slik at Koteng på et medlemsmøte, like før han ble innsatt som styreformann, ble bedt om å snakke varmt om at klubben burde utvikle tomta selv sammen med utbygger, og så stemte medlemmene for dette.

Kort tid senere, nå med Koteng som styreleder, så ble det snakket like varmt og overbevisende av styrelederen om at Rosenborg ikke hadde råd til å være med å bygge ut tomta sammen med utbygger, og at medlemmene derfor ble oppfordret til å stemme for salg. Og slik ble det.

Vil tro at mange i ettertid tenker slik at Koteng hadde liten innsikt i selve prosjektet når han (blant flere) snakket varmt om å utvikle tomta selv, men at hans innsikt i klubbens økonomi kort tid etter overbeviste ham om at Rosenborg ikke hadde annet valg enn å selge tomta.

Koteng dikterte neppe det ene eller det andre, men gjorde helomvending da han innså realitetene, og ga medlemmene råd deretter. Gitt hans spisskompetanse på eiendomsutvikling, så var det vel helt naturlig at medlemmene lyttet til hans argumenter og stemte deretter, enten det var den ene eller andre veien.

Jeg tror vi skal være glade for at han viste såpass med handlekraft i akkurat den saken.
Back to top
BjarneS
Veteran

PostPosted: 23.01.2020 18:35    Post subject: Reply with quote

nidaros997 wrote:

Var det ikke slik at Koteng på et medlemsmøte, like før han ble innsatt som styreformann, ble bedt om å snakke varmt om at klubben burde utvikle tomta selv sammen med utbygger, og så stemte medlemmene for dette.

Kort tid senere, nå med Koteng som styreleder, så ble det snakket like varmt og overbevisende av styrelederen om at Rosenborg ikke hadde råd til å være med å bygge ut tomta sammen med utbygger, og at medlemmene derfor ble oppfordret til å stemme for salg. Og slik ble det.

Vil tro at mange i ettertid tenker slik at Koteng hadde liten innsikt i selve prosjektet når han (blant flere) snakket varmt om å utvikle tomta selv, men at hans innsikt i klubbens økonomi kort tid etter overbeviste ham om at Rosenborg ikke hadde annet valg enn å selge tomta.

Koteng dikterte neppe det ene eller det andre, men gjorde helomvending da han innså realitetene, og ga medlemmene råd deretter. Gitt hans spisskompetanse på eiendomsutvikling, så var det vel helt naturlig at medlemmene lyttet til hans argumenter og stemte deretter, enten det var den ene eller andre veien.

Jeg tror vi skal være glade for at han viste såpass med handlekraft i akkurat den saken.

Jepp, det stemmer.
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 23.01.2020 18:48    Post subject: Reply with quote

Det hele stranda i grunn da banken sa nei til å gi klubben lån til utbygginga. Personlig stemte jeg for at man da satte hele prosjektet på vent. Istedet for å selge seg ut av det. For det er liten tvil om at vi solgte tomta på billigsalg. Fordi økonomien i prosjektet var utvilsomt meget god. Og det med en kvadratmeterpris på utleide arealer godt under det vi burde ha fått. Det er absolutt ingen grunn til at kvadratmeterprisen på næringslokaler skulle være 25 % høyere på Grillstad Marina enn på Lerkendal.
Back to top
Zorac
Legende

PostPosted: 23.01.2020 20:43    Post subject: Reply with quote

SverreTrd wrote:

Jeg er helt enig med hele Kjellos innlegg. Det er ikke rakettforskning lovene som styrer oppsigelse. Slike lover er skrevet fordi ikke alle har en grunnleggende forståelse av rett og galt, og gir en lettfattelig oversikt over hvordan dette bør gjøres. RBK v/Koteng i første rekke dreit på draget.

Mulig rakkettforskning er noen nivåer over, men det er ikke mer opplagt enn at denne typen kontrakter og sparkinger har vært brukt som standard av klubber - og godtatt av trenere - i flere tiår. En annen sak er jo at vi faktisk aldri fikk noen fasit på trenernes ansettelsesforhold og -vern, da Kåre tok pengene og stakk før vi fikk noen dom og presedens, i grell kontrast til det uttalte motivet for anmeldelsen.

Jeg ser det er beleilig å bruke rettssaken mot Koteng og co, at han/de liksom burde forstått at Ingebrigtsen som "første i historien" ville gå til sak på dette, men det må en god dose etterpåklokskap til for å bruke det som argument. Ingen ropte om AML da Perry ble sparket for eksempel, selv om prosessen var rimelig lik. Forskjellen var imidlertid at "alle" ønsket ham sparket, og at Perry respekterte punktene i kontrakten han hadde skrevet under.

Å si at Ingebrigtsens juridiske show var Koteng som dreit seg ut, er mye det samme som å si at Liége dreit seg ut som krevde penger for Jean Marc Bosman ved endt kontrakt; selv om dette var oppfattet som bransjestandard, burde man på ett eller annet vis sett det komme. Forskjellen er dog at Bosman kjørte dette hele veien og fikk en rettskraftig presedensdom som satte premissene for all fremtid, slik at vi i dag snakker om Bosman-overganger. Kåre derimot solgte (de påståtte) prinsippene sine ved første mulighet, slik at vi aldri får "Ingebrigtsen-trenere". Dukker denne situasjonen opp på nytt, må man en ny runde gjennom domstolene, da vi ikke fikk noen avgjørelse i forhold til om trenere er toppledere eller "vanlig" fast ansatt.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 41, 42, 43  Next
Page 12 of 43

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2020 RBKweb