English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Haugesund - Rosenborg
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 11, 12, 13
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  

Hvem var beste Rosenborg-spiller?
Hansen
32%
 32%  [ 18 ]
Hedenstad
1%
 1%  [ 1 ]
Hovland
1%
 1%  [ 1 ]
Valsvik
7%
 7%  [ 4 ]
Tagseth
45%
 45%  [ 25 ]
Jensen
0%
 0%  [ 0 ]
Lundemo
3%
 3%  [ 2 ]
Konradsen
0%
 0%  [ 0 ]
Akintola
0%
 0%  [ 0 ]
Søderlund
0%
 0%  [ 0 ]
Adegbenro
3%
 3%  [ 2 ]
de Lanlay
3%
 3%  [ 2 ]
Total Votes : 55

Author Message
Kaaremaal
Junior


Joined: 15 Apr 2015
Posts: 78

PostPosted: 07.10.2019 09:44    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:


Vi har bundet oss selv til masta, på den måten at vi spiller sånn at vi må være det laget som løper mest og vinner mest dueller for å ha sjanse til å produsere noe som helst. Fysisk form er ikke lenger et verktøy for å understøtte det vi ønsker å gjøre på banen, det er selve spillet vårt.

[...] Ballen går konsekvent på to og tre touch, gjerne med tenkepause mellom touchene, og ingen av spillerne klarer å se mer enn ti-femten meter etter alternativer. Motstanderne våre har lært nå at vi har lite å komme med offensivt utover de sjansene og rommene de gir oss selv, og ikke er mer konsentrerte defensivt enn at sjansene vil by seg selv uten å ta risiko offensivt.

Emberland 1 - Offensiv samhandling? Fins ikke. Glem det.


Takk. Her setter noen presise ord på det vi supportere ser. Jeg savner at noen utfordrer Horneland på hvilke grep som gjøres for å oppnå konkrete fordeler i angrep, i form av både samhandling/forutsigbarhet og på hvordan vi skal skape sjanser/score mål.

Flere av de grepene Kåre tok da han enda var interessert i å utvikle RBK (f.eks. sende indreløperne lengre opp i banen, trekke vingene ut mot sidelinjene slik at backene, indreløper og ving kunne spille trekant og komme rundt/doble) ble kommunisert offentlig, og selv om ikke alt fungerte med en gang, ga det meg et håp om fremtidig gevinst - for jeg kunne se konturene av det på banen. Det ble også tydelig hvilke grep som måtte gjøres for å utvikle laget videre.

Det eneste jeg kan se på som et positivt utviklingstrekk sammenlignet med fotballen vi spilte for noen år siden, er at vi gir midtspissen større ansvar for å møte ball i etablert angrep. Det gir ballføreren flere pasningsmuligheter.

Men hvorfor må vi i tillegg endre på alt som har fungert? Hvorfor skal backene stå mutters alene ute på vingen, mens "sidespissen" har trukket inn i banen? Det er så frustrerende å se at vi er i ferd med å skape overtall på siden, så skjer en av to ting:
1. Backen har ball, og vingen har trukket inn i banen. Back må spille tilbake til indreløper/sentral/stopper, eller sette i vei et blokkert innleggsforsøk.
2. Vingen har ball, backen holder igjen i stedet for å doble. Vingen prøver å gå forbi to forsvarere. Benro lykkes med dette innimellom, men ikke fordi laget har en god plan, fordi han er en strålende individualist.

RBK vinner dessverre ikke kamper med individualister. Vi må vinne de som et lag, med et tydelig offensivt samhandlingsmønster. Og da er det jo som Zaphod formulerte på en strålende måte over her, flott om vi er bedre trent i bunn, slik at vi kan utøve denne samhandlingen, og den gode planen i 90 minutter mens motstanderlaget er slitent. Men det er jo bare en påvirkningsfaktor, ikke et reelt konkurransefortrinn.

Nå må det:
1. Tas taktiske grep, gjøres endringer i måten vi plasserer offensive spillere på i angrep, både etablert og i kontringsspill.
2. Drilles samhandling og rolleforståelse på hver jævla trening.

Jeg frykter at Horneland er en halvveis god leder. I det legger jeg følgende:
Han har evnen til å identifisere utfordringer og problemer, og se hva som kan løse problemene. Det er en viktig egenskap å ha som leder. Gjennomføringsevne derimot, ser det ut som han mangler, og for at en leder skal skape endring som varer, må begge disse to faktorene være på plass.
_________________
En ny kur for nyresykdommer ble oppdaget i Norge i 2015 da en norsk fotballtrener slo sykdommen med tydelige samhandlingsmønstre, bevegelser i lengderetning og 4-3-3.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 07.10.2019 09:53    Post subject: Reply with quote

Mer og mer tyder på at den gode perioden i vår/sommer kom mer som et resultat av at noen i troppen sa noe a la "øy gutta, nå er det snart CL-kvalik, skulle vi prøvd å være litt ekstra gode da? Kan jo være vi møter bedre lag enn Mjøndarn, Jerv og Sleivdal IL. De greiene vi holdt på med sånn cirka seint 2014 - tidlig 2015 funka jo ganske bra, skulle vi prøvd det igjen?". Det satt nok fortsatt litt hos det som fortsatt (!) er helt sentrale spillere i 11-ern, så det ga et helt ok fundament, samtidig som vi møtte lag som faktisk ga oss rom å spille i. Dinamo Zagreb er naturligvis alt for gode til at de skal legge seg på 13 meter mot oss, og det var også fordel oss.

Mindre og mindre tyder rett og slett på at det var trenerteamets fortjeneste at vi gjorde det godt i Europa-kvalik. Horneland kan være så kritisk han vil i intervjuer, men så lenge han ikke forsøker å endre på det som HELT åpenbart ikke fungerer er det greit idiotisk. Per nå har jeg mye mer lyst på Coolen som trener, selv om jeg vet at Hovland i fjor høst en gang skal ha sagt noe som at han var den dårligste treneren han har spilt under (jeg parafraserer sterkt her). Nå tror jeg ikke man skal legge mye vekt på at Hovland av alle sier sånt, for lite tyder på at han har voldsom fotballforståelse sjøl. Alt annet enn det sittende regimet, kjære gud.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 11, 12, 13
Page 13 of 13

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb