English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Torgil Gjertsen
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
henrifei
Veteran


Joined: 25 May 2011
Posts: 2599

PostPosted: 30.09.2019 16:52    Post subject: Reply with quote

Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 30.09.2019 17:33    Post subject: Reply with quote

Jeg har heller ingen kommentar på innleggskvalitet. Eller etter nærmere vurdering vet jeg ikke hvem han er, men han er sikkert god nok.

Mvh Stig Inge
Back to top
View user's profile Send private message
Toilling
Rutinert


Joined: 10 Jan 2017
Posts: 765

PostPosted: 01.10.2019 16:01    Post subject: Reply with quote

Så flere kbk kamper, Gjertsen slår meg som en lettere Midtsjø, bedre offensivt dårligere defensivt.
Det er mye potensiale som er veldig nesten, kanskje best i landet om han hadde hatt bedre sluttprodukt, holder ballen i laget under press bedre enn noen i vår stall, kan finne på å drible gjennom hele forsvaret til motstander selv på små flater men skuddet er ikke godt nok og pasninger kan være ufokusert.
Virker å ha det litt kjedelig, kanskje nye impulser kan få han opp et nivå.
Back to top
View user's profile Send private message
JohnTiger
Veteran


Joined: 27 Nov 2007
Posts: 2584
Location: Heimdal

PostPosted: 01.10.2019 23:56    Post subject: Reply with quote

Lettere Midtsjø var akkurat de ordene min bror også brukte. Da er nok det fasit Very Happy Razz
_________________
Rosenborg e laget!

Twitter : @JohnTiger67
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8287

PostPosted: 02.10.2019 17:20    Post subject: Reply with quote

Billig, trønder, vil spille for RBK og kan bli enda bedre. Bare å hente Gjertsen inn. Risikerer lite ved å hente ham.
Back to top
View user's profile Send private message
wikivic
Proff


Joined: 12 Feb 2010
Posts: 251
Location: Oslo

PostPosted: 02.10.2019 18:48    Post subject: Reply with quote

josinho wrote:
Billig, trønder, vil spille for RBK og kan bli enda bedre. Bare å hente Gjertsen inn. Risikerer lite ved å hente ham.


Akkurat.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 03.10.2019 00:25    Post subject: Reply with quote

Dersom han ikke veksler mellom å være skadet og å komme tilbake i kampform etter å ha vært skadet men vil være i bra fysisk forfatning hele sesongen så vil han jo være en forbedring over Helland/DeLanlay.
Back to top
View user's profile Send private message
Nordens Lokomotiv
Veteran


Joined: 13 Mar 2016
Posts: 2127

PostPosted: 03.10.2019 07:14    Post subject: Reply with quote

josinho wrote:
Billig, trønder, vil spille for RBK og kan bli enda bedre. Bare å hente Gjertsen inn. Risikerer lite ved å hente ham.

Høres ut som oppskrift SIB liker. Hans faktiske nivå blir blir underordnet.
_________________
Nordens eneste fotballdiktatur
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 03.10.2019 09:17    Post subject: Reply with quote

Jaja, lav risiko dette.

I verste fall bare ca. 4,5 millioner kostnad over kontrakten for en spiller vi aldri får solgt for en krone, samtidig som han blokkerer for førstelagsspill for talentet vårt i samme posisjon.

Ja, og i virkelig verste fall selger vi Adegbenro til vinteren, peker ut Gjertsen som nytt førstevalg by default, og han gjør det akkurat så ok minus at sportslig ledelse klapper seg på skuldera og konkluderer med at vi har (trøndersk!) venstreving for de neste 3 årene, og slipper å drive med leting etter nye spillere (trenger vel ikke ramse opp eksempler på dette i dagens stall for å underbygge hvor sannsynlig dette er).

Og hvis man virkelig skal pirke, så fyller det opp en plass i treningsgruppa og lønnsbudsjettet som en kompetent ledelse kunne fylt opp med en spiller som faktisk gjør elleveren bedre på kort eller lang sikt. Men det er jo muligens utopisk.

Så javisst, lav risiko, kjør på med 'gratis' trøndere. Ser ingen ulemper.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
wikivic
Proff


Joined: 12 Feb 2010
Posts: 251
Location: Oslo

PostPosted: 03.10.2019 09:54    Post subject: Reply with quote

Men har de Lanlay og Helland f.eks tatt så mange muligheter fra Ceide? Jeg føler at Horneland i hvert her har vist at han bruker de som er best. I hvert fall roterer. Selv om hans evinnelige bruk av Hovland og Søderlund er eksempler på det motsatte.

Poenget mitt er at dette er en billig stallspiller som ikke nødvendigvis må ta opp plassen til et talent. Vi trenger en bred stall for å kjempe i toppen når fremtiden rundt de Lanlay/Helland er usikker. Føler meg trygg på at Gjertsen kan gjøre en jobb i Eliteserien, noe han har vist før.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 03.10.2019 11:34    Post subject: Reply with quote

Der er vi rett og slett uenige i hvordan stallen bør bygges opp over tid.

Jeg har ingenting imot Gjertsen som spiller, tror ikke han er noe særlig dårligere alternativ enn De Lanlay, og jeg ser også verdien i å ha trønderske spillere i stallen. Men etter min mening er det å skyte seg selv i foten å signere spillere i den aldersgruppen som rent stallfyll, da er det vesentlig bedre med Denic-er og Serbecic-er (selv om de ideelt sett burde være lokale) som er i en fase der de både fungerer som backup og kan utvikle seg til å bli bærebjelker i laget. For all del, hold styr på trønderne vi 'slipper' til andre klubber, men skal vi hente de tilbake må de enten være fryktelig nær elleveren eller fortsatt unge nok til å utvikle seg dit.

Etter min mening er denne typen stallspiller-signeringer lite annet enn institusjonell mistillit til de yngre spillerne våre. Vi påstår vi skal utvikle egne spillere, men så lenge vi har råd til å fylle stallen med erfarne spillere vi egentlig ikke har tenkt å bruke så mye, får ikke unge spillere noen tillit overhodet med mindre kampene er uviktige eller 'enkle'. Da foretrekker vi å sende de på lån, la andre klubber drive med den skumle satsningen på unge spillere, mens vi går for det erfarne og trygge.
Vi har vel satset ungt i to kamper i år; den ene for å sende et signal til de etablerte i en vanskelig periode i vår, den andre som forståelig gambling i en litt enkel hjemmekamp for å sikre friske bein til vår viktigste kamp i Europa.

Den perioden vi fikk fram egne spillere var også den perioden da vi ikke hadde/tok oss råd til å holde oss med vår beryktede 'brede' stall, men ga våre mest lovende prospekter sjansen i disse backup-rollene. Det er ikke tilfeldig. Og vi må faktisk klare å ri begge disse hestene.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
wikivic
Proff


Joined: 12 Feb 2010
Posts: 251
Location: Oslo

PostPosted: 03.10.2019 12:42    Post subject: Reply with quote

Misforstå meg rett, jeg er også kritisk til klubbens håndtering av eget arvesølv de siste årene. Vi får ingen ny Skjelbred/Tettey om eldre og etablerte heller hentes inn for å ta plass i startoppstillingen. Jeg funderer også på at det ofte her i Norge er sånn at man bruker benevnelsen «talent» til godt oppe i 20-årene, mens det i internasjonal fotball er sånn at om du er god nok, er du gammel nok. Vår egen feighet fører jo helt klart til at vi taper på lang sikt, noe vi jo allerede begynner å se konturene av. Stallen eldres, uten at de fremadstormende får særlig tillit til å modne og ta over. Dette er litt anekdotisk og hører kanskje hjemme i en annen tråd, men likevel.

Det sagt, jeg mener man må kunne ha to tanker i hodet samtidig. Å være åpen for å hente inn trøndere som er i vannskorpa og har potensiale til å gjøre en god jobb for oss. Selv om stallen blir bredere, er jo ikke det noen last om vi bare evner å bruke de som er best egnet til enhver tid. Nå viser det seg jo sånn at uansett hvor mye trenere sier de starter med dem som gjør seg fortjent til det osv., likevel har sine favoritter.

Ja til å hente Gjertsen som rotasjonsspiller i tett program og potensiell styrking av elleveren om han viser seg tilliten verdig. Nei til å hente Gjertsen om det gir skyggelapper overfor våre egne talenter som trenger spilletid i utviklingen.
Back to top
View user's profile Send private message
eksil
Veteran


Joined: 24 May 2011
Posts: 5348
Location: Ski

PostPosted: 03.10.2019 12:50    Post subject: Reply with quote

Man bør ha lært nå. Det er sjeldent særlig lønnsomt å ha et kobbel med Denicer, Stamnestrøer etc i stallen.
_________________
Å biiln går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 03.10.2019 13:46    Post subject: Reply with quote

Man må huske, når det gjelder Denic og Stamnestrø, at førstnevnte er 23 år (96-modell), hadde 100 A-kamper for Rad og Zarkovo, og har aldersbestemte landskamper for Serbia helt opp til U21-nivå, sistnevnte var 23 år da vi signerte ham, hadde 100 kamper i de to øverste divisjonene, og U21-landskamper for Norge. Tilsvarende med Serbecic. Dette er altså spillere som i alle fall har blitt ansett som blant de beste i sin generasjon i de respektive landene, og fortsatt er/var i starten av sin seniorkarriere.

Det kan altså være veldig lønnsomt å ha et kobbel med disse i stallen, men det fordrer at man både har gjort et grundig arbeid før signeringen for å forsikre seg om at potensialet er der, og har en klar plan for hvordan man skal få fram det potensialet i Rosenborg. Slik jeg ser det, har vi verken eller.

Å hente en snart 28-årig lokal spiller, uten så mye som et snev av en landskamp, som ren rotasjonsspiller, to år etter at han gjorde det bra i nåværende klubb, det er noe helt annet. Da henter vi ham etter at han har rukket å vise at det nivået ikke var representativt, og at det reelle nivået er en litt over middels eliteseriespiller som til alt overmål er vant til å spille for en underdog på kunstgressbane.

Vel snakker man (Bjørnebye) mye om late bloomers, men dette er ikke en spire, det er en fullvoksen plante som er så stor som den får blitt, og ei større potte vil ikke gjøre den vesentlig større lenger.

wikivic wrote:
Selv om stallen blir bredere, er jo ikke det noen last om vi bare evner å bruke de som er best egnet til enhver tid


Jo. Handlinger har konsekvenser. Det koster penger, millioner av penger, det påvirker hvorvidt vi henter andre inn til den rollen i gruppa, det sender signaler til de yngre spillerne, og det påvirker gruppedynamikken.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Pinne69
Proff


Joined: 15 Aug 2018
Posts: 297

PostPosted: 03.10.2019 14:14    Post subject: Reply with quote

Er det her lista ligger for RBK etter nok en sesong hvor vi kvalifiserer oss til EL og får masse cash? Vi leier spillere som er brukbare og skal nå også lønne Stamnestrø 2.0 i 3 år? Det er ikke mye gull og glitter over RBK sine overganger de siste årene:(
_________________
"Kvikk i røttern"
Back to top
View user's profile Send private message
wikivic
Proff


Joined: 12 Feb 2010
Posts: 251
Location: Oslo

PostPosted: 03.10.2019 14:27    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:

wikivic wrote:
Selv om stallen blir bredere, er jo ikke det noen last om vi bare evner å bruke de som er best egnet til enhver tid


Jo. Handlinger har konsekvenser. Det koster penger, millioner av penger, det påvirker hvorvidt vi henter andre inn til den rollen i gruppa, det sender signaler til de yngre spillerne, og det påvirker gruppedynamikken.


- Gjertsen er så vidt meg bekjent en som kun vil påføre oss lønnskostnader. Noe som selv rotasjonsspillere burde være fortjent til.

- At det påvirker om vi henter andre rollespillere? Det gjør det vel, men er det negativt? Å hente en gratis rotasjonsspiller istedenfor en som klart utkonkurrerer våre egne talenter (ref. Ceide), vil i mitt hode være positivt. Så kan det ta litt tid før talentene slår ut i full blomst, men det vil lønne seg.

- Signaler til yngre spillere? Det sender signaler om at vi satser lokalt og at vi ikke er en klubb som mener spillere er utgått på dato om de har passert 25. Å hente en soleklar forsterkning derimot, vil sende signaler om at talenter ikke er gode nok til å satses på.

- Gruppedynamikken påvirkes? Det kommer inn en kav trøndersk gladgutt som jeg ikke kan se for meg vil hevde seg på bekostning av andre. Ut fra det lille jeg har hørt/sett.

Igjen, å hente en gratis lokal spiller med prestasjonsbasert tillit og muligens lønn, hva har vi å tape på det?
Back to top
View user's profile Send private message
Moody
Senior


Joined: 09 Dec 2012
Posts: 206

PostPosted: 03.10.2019 15:06    Post subject: Reply with quote

I utgangspunktet enig i mye av det du sier her, Zaphod81. Jeg stiller bare spørsmålet: hvor mange kamper av Gjertsen har du sett i år?

Meg selv teller opp 7 kamper. Det er mulig jeg bare har hatt flaks og sett hans 7 beste kamper i år, men i flere av kampene har han vært meget god. Toppnivået hans er på et nivå som veldig få i RBK sitter inne med, og foruten 100 % Jesus på en god dag er det sjeldent du ser noen av våre dra av 3-4 spillere på rappen.

Man skal selvfølgelig ikke legge mye i VG-børsen, men ser han ligger på 14.plass der i år med 5,42 i snitt så langt (foran alle RBK-spillerne). Har vel ikke mer enn 2 målpoeng å vise til, men hadde man telt hockeypoeng ville statsn sett betydelig bedre ut.
Back to top
View user's profile Send private message
Nordens Lokomotiv
Veteran


Joined: 13 Mar 2016
Posts: 2127

PostPosted: 03.10.2019 15:07    Post subject: Reply with quote

wikivic wrote:

Igjen, å hente en gratis lokal spiller med prestasjonsbasert tillit og muligens lønn, hva har vi å tape på det?

Dette har vært holdningen til sportslig leder de siste årene og i grunn et argument som står seg sterkere desto lavere sportslig nivå/lønn spilleren har. Hva har vi å tape på å hente de tre beste spillerne i Ranheim? Antagelig nesten "ingenting".

Argumentasjonen må snus, hva har vi å vinnne på å hente en 27 år gammel trønder som har slitt med å markere seg i eliteserien siste halvannet året? Veldig veldig lite. Vi må ha inn bedre fotballspillere for at vi skal bli en bedre fotballklubb.
_________________
Nordens eneste fotballdiktatur
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 03.10.2019 15:07    Post subject: Reply with quote

1. Vi betaler 'kun' lønn, ja, sånn drøyt halvannen million, regnskapsmessig, når alt er telt med, over tre år-ish cirka fire og en halv million? Er ikke det en anselig sum å regelrett bruke (han blir jo aldri solgt for noen særlig sum) på noen som selv etter din vurdering aldri vil styrke elleveren? Er dette virkelig 'gratis'? Og tror du han kommer rekende uten noen som helst signeringsbonus? Det der er typisk Rosenborg-økonomi, og grunnen til at vi ikke klarer nyttegjøre oss av penger å rutte med.

2. Men nå skjønner jeg ikke helt når eller hvorfor du egentlig mener Gjertsen skal spille, eller være i klubben i det hele tatt, dersom din vurdering er at han ikke er klart bedre enn Ceide? Har vi så sterkt behov for et tredjevalg på venstre kant, når vi ikke engang har et førstevalg på høyre kant i januar? Vi burde spare disse kostnadene til å kjøpe førstevalg på de posisjonene der vi er svakt besatt - jeg mener ikke at vi skal kjøpe enda et førstevalg på venstre ving, ikke med mindre Adegbenro forsvinner i januar og Ceide ennå ikke er klar til å ta over.

3. Signaler til yngre spillere ja. Det signalet at klubben og treneren ikke kommer til å tørre å sette de innpå hvis førstevalget blir skadet eller dårlig, da velger han heller en rotasjonsspiller eller et førstevalg ute av posisjon. Dette handler ikke om hva vi anser som 'utgått på dato', men om hvilken rolle og tillit en ung spiller kan regne med å få. Der synder vi hardt og brutalt, konstant, og derfor får vi ikke fram egne talenter.

4. Gruppedynamikken påvirkes av å legge til nok en spiller i slutten av tyveårene som (med dette) legger ambisjonene om spill i utlandet på hylla, vet han er her for å primært sitte på benken, og derfor ikke vil kunne gi oss det trøkket vi savner fra unge, ambisiøse spillere som fortsatt vil opp og fram i karrieren. Som jeg, og flere andre, tror jeg, mener vi behøver i en litt aldrende spillergruppe

Igjen: dette har vi å tape på det.
_________________
Sitat slutt.


Last edited by zaphod81 on 03.10.2019 15:22; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 03.10.2019 15:20    Post subject: Reply with quote

Moody wrote:
Man skal selvfølgelig ikke legge mye i VG-børsen, men ser han ligger på 14.plass der i år med 5,42 i snitt så langt (foran alle RBK-spillerne). Har vel ikke mer enn 2 målpoeng å vise til, men hadde man telt hockeypoeng ville statsn sett betydelig bedre ut.


Tar du en opptelling? Erfaringene med 'antatte hockeypoeng' da vi begynte å telle de her inne har vel vist at håpefulle antagelser om enkelte lavtproduserende offensive spilleres (OK, Skjelbreds) mytiske hav av nestsistepasninger stort sett er nettopp det - en myte.

Men som sagt, dette har lite med Gjertsens nivå å gjøre, paradoksalt nok, med mindre du faktisk mener han er god nok til å overta for Samuel ved et nært forestående salg, og faktisk gjøre laget bedre (forsterkning, ikke erstatter). Problemet er at Gjertsen havner mellom to stoler, han er ikke noen forsterkning for laget, og heller ikke vesentlig bedre enn sin nærmeste konkurrent, som også er en type som kan dra av 3-4 motspillere på rappen.

Hadde han vært naturlig høyrekant hadde han vært veldig mye mer aktuell, i mine øyne, for der har vi faktisk ikke noe åpenbart førstevalg om tre måneder, og heller ikke noe stort talent som banker på døra. Og selv der: er det kun to år eldre og vesentlig mer meritterte Helland han skal utkonkurrere med sine marginalt yngre krefter?

Holdningen min er altså mest prinsipiell - jeg synes vi må ha mer struktur på logistikken enn dette, og mener jeg kjenner igjen den typen plan som ligger bak. Håpet mitt er at dette er tynn suppe på en liten spiker, at han kun er et alternativ i den forstand at han fortsatt står på watchlista til sportslig ledelse. Sekundært, selvfølgelig, at han kommer, og spiller som en stjerne fra dag 1, men jeg tillater meg å tvile sterkt på det.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Toilling
Rutinert


Joined: 10 Jan 2017
Posts: 765

PostPosted: 03.10.2019 15:31    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Problemet er at Gjertsen havner mellom to stoler, han er ikke noen forsterkning for laget


Feil.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 03.10.2019 15:32    Post subject: Reply with quote

OK. Hvis du har rett i at han er bedre enn Adegbenro, så er det en supersignering, og da frafaller resten av min argumentasjon.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Toilling
Rutinert


Joined: 10 Jan 2017
Posts: 765

PostPosted: 03.10.2019 15:37    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
OK. Hvis du har rett i at han er bedre enn Adegbenro, så er det en supersignering, og da frafaller resten av min argumentasjon.


Har vi 11 adegbenroer på laget nå?
Back to top
View user's profile Send private message
Robert81
Rutinert


Joined: 24 Feb 2011
Posts: 560

PostPosted: 03.10.2019 15:41    Post subject: Reply with quote

Er han aktuell for alle 11 posisjonene på laget?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Toilling
Rutinert


Joined: 10 Jan 2017
Posts: 765

PostPosted: 03.10.2019 15:43    Post subject: Reply with quote

Kanskje ikke, men iallefall mer enn venstre kant. Confused
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Page 2 of 4

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb