English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dame-VM 2019
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Nåssåladden
Veteran


Joined: 19 Sep 2004
Posts: 3196
Location: Oslo

PostPosted: 17.06.2019 20:35    Post subject: Dame-VM 2019 Reply with quote

Synes det burde være en tråd om damenes flotte opptreden så langt i VM. Her skjer det en stille revolusjon hva kvalitet angår!
_________________
De mest bortskjemte supporterne i lainnet!
Back to top
View user's profile Send private message
RBKtaus
Junior


Joined: 18 Apr 2019
Posts: 91

PostPosted: 18.06.2019 11:41    Post subject: Reply with quote

Ja, det er utrolig mye som har skjedd i kvinnefotballen de siste årene. Og det kan man takke bl.a. amerikansk proffliga og at klubber som Chelsea, PSG og Barcelona har opprettet profflag for kvinner for., da det har gitt spillere som har fotball som eneste jobb. Dessverre henger vi langt etter her til lands, noe vi også ser av landslaget. Selv om de vant i går, ble de overkjørt spillmessig.

Man ser for øvrig det samme hos norske kvinnelige dommere. Det er ingen norske kvinnelige dommere i FIFAs tre øverste klasser. Og det er ikke rart, da de økonomiske rammene ikke er til stede.

Quote:
En hoveddommer i Eliteserien tjener kr. 15.600, - på å dømme en kamp. En hoveddommer i Toppserien tjener kr. 4.780, -. I tillegg har samtlige dommere i Eliteserien en frikjøpsavtale / utviklingsavtale / profesjonaliseringsavtale. Langt fra alle dommere i Toppserien (jeg tipper en eller to) har dette, og summene er helt annerledes enn på herresiden.


https://www.nordicbet.com...e-dommere/
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 18.06.2019 16:14    Post subject: Reply with quote

Nå er det vel ganske mange som spiller ute på fulltid da. Blir litt sirkelgang, kvinnene må kunne spille fulltid for at produktet skal bli severdig, men det må også satses på fra media sin side. Trondheims Ørn får vel mindre dekning i Adressa enn Ranheim, Kolstad og Byåsen. Kan være mangel på ressursbruk som gjør at Hegerberg ikke gidder. Kan være at hun er en primadonna som kun vil finne seg i å bli jekket ned hvis de rundt henne er på nivået som Lyon har. Kan være at vi åpenbart har en landslagstrener som ikke har det fotballfaglige på stell.

Nå gjelder det siste for de fleste herretrenere også da.
Back to top
View user's profile Send private message
RBKtaus
Junior


Joined: 18 Apr 2019
Posts: 91

PostPosted: 18.06.2019 16:44    Post subject: Reply with quote

Nå har ikke jeg lest intervjuet med Hegerberg i Josimar (et intervju som var en del av en serie intervjuer), men av det jeg har fått med meg, kritiserer hun hverken landslaget eller trener, men NFF og mangel på satsing på jenter og kvinner. Akkurat samme kritikk som de andre som er blitt intervjuet i serien har kommet med. Rett fra hodet er det vel bl.a. Linda Medalen, Hege Riise og Lise Klavenes. Bl.a. så fikk kvinnelandslaget én spilletrøye hver til bruk under hele forrige EM. De sliter også med noe så banalt som å få tak i fotballsko som passer, da det ikke lages egne kvinnemodeller og herremodellene ikke finnes i små nok størrelser for mange av spillerne, og de må ta til takke med juniorsko. Det har heller ikke vært uvanlig at de har fått utdelt sko i feil størrelse. For å nevne noe.

Du har helt rett i at media må på banen. Det var kjempefint at Rasmus og Saga hadde med spillere fra Trondheims Ørn i podcasten her forleden. Ellers kan man tenke seg at når TV-rettighetene til Eliteserien skal selges, så er det en klausul i kontrakten om at et visst antall Toppseriekamper også skal vises. For det er vanskelig å vekke folks interesse for noe de sjelden hverken hører om eller ser.

Man er så absolutt på rett vei. Og med Lise Klaveness som toppfotballsjef blir jo også en større del av fokuset på kvinnenes elitesatsing, siden hun selv har kjent hvor skoen trykker.
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 19.06.2019 21:53    Post subject: Reply with quote

Det er blitt nevnt i en annen tråd, men får ta det her også: VAR.... Argentina får korrekt straffe mot Skottland (er 3-2 til Skottland før straffen). Keeper redder straffen, men VAR ser at keeper går 10 cm ut fra streken før straffen blir tatt. Straffen taes på nytt og Argentina scorer, og sender med det Skottland ut av VM (de ledet forresten 3-0 frem til 70 spilte minutter).

Dersom VAR fortsetter å brukes på smårips som dette er det bare å legge ned hele skiten.


Det er også lagt til 5 min. Så og si samtlige minutter går til VAR og venting. På tide med effektiv spilletid?
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 19.06.2019 22:20    Post subject: Reply with quote

Det er vel såvidt jeg husker en spesifikk innstramming på at keeperen må ha minst én fot på streken under straffespark - en regel som trådte i kraft 1. juni.
Skal være gult kort også.

Det kan jo umulig være så vanskelig å få til som keeper, vel?

Jeg mener at dette er en helt nødvendig presisering av regelverket. Altfor mange keepere har utnyttet gråsonen her før - irriterte meg for eksempel grønn av å se Kasper Schmeichel sist VM - også er det kanskje en poetisk rettferdighet i at det er de som sliter mest med å få det ut av muskelminnet..
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 20.06.2019 00:35    Post subject: Reply with quote

Det er en regel om det ja, men en keeper må få lov til å bevege seg for å ha mulighet til å redde skudd. Skulle en keeper hoppe litt fra side til side og ende opp noen cm vekk fra streken når straffen blir tatt så synes jeg ikke det er noe å slå ned på. Bare om det er snakk om skikkelig juks og langt vekk fra strek.

Skal man bli så strenge på småting så er det mye annet å pirke på i fotballen for å gjøre at det går enda saktere med ting, for de som ønsker at det skal bli slik.

* Frispark på rett sted (ingen sniking 1-3 meter frem eller tilbake)
* Ingen form for holding
* Slå ned på 6 sekunders regelen for keepere
* Bedre måling av tilleggs tid

Osv osv.

Det blir bare for tullete. Man må ha litt spilleforståelse noen ganger slik at det blir mer flyt i spillet. Selv om regler er til for å kontrollere idretter så er det ikke alltid rett frem å følge dem.
Back to top
View user's profile Send private message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3113

PostPosted: 20.06.2019 07:10    Post subject: Reply with quote

Syns det var enda værre i Frankrike - Nigeria. Den franske spillern traff jo ikke mål engang og keeperen til Nigeria er ikke mange centimeter unna streken.

Når de så tar straffen på nytt og Frankrike scorer løper det atpåtil franske spillere innenfor 16-metern før straffen blir tatt, men dét var liksom ikke så farlig og straffen blir stående.

Jeg er forøvrig enig på at de må slå ned på dette, men som sagt går det an å vise litt skjønn.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 20.06.2019 09:23    Post subject: Reply with quote

VAR har i stor grad fritatt dommerne for fotballforståelse.

Som keeper gjør man gjerne et lite hopp før man tar sats på streken, det er noe som skjer naturlig. De 10 centimeterne den nigerianske keeperen flyttet seg frem ga jaggu ikke store fordelen.

Det kan garantert teknisk sett forsvares, slik Sissokos hands mot Liverpool kunne, og for den saks skyld flere av hands-straffene i VM. Men det er dømming totalt blottet for tolkning i forhold til spillets gang, situasjonenes forløp og/eller konsekvensen/fodelen av forseelsene. De som sitter i VAR-bua har tilsynelatende aldri sett fotball før og dømmer slavisk etter regelboka og dommerne følger blindt "rådene" fra bua. I regelboka til VAR-assistentene er det tydeligvis har tydeligvis stiftene løsnet, så de bare eitter igjen med sidene om hands i 16-meteren og keepers oppførsel på straffer.

VAR i dag er en parodi, og utøves mye verre enn jeg (som pessimist i saken) kunne ane. Det plukkes omtrent ikke noen av de situasjonene hvor det faktisk kunne vært nyttig med videoassistanse, mens det spikkes flis på marginale situasjoner hvor de fleste noenlunde nøytrale med minimum av fotballforståelse synes det er best at spillet får fortsette.

Hvor mye mer rettferdig har egentlig dømminga blir som følge av VAR? Var det ikke det som liksom var noe av poenget?
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
RBKtaus
Junior


Joined: 18 Apr 2019
Posts: 91

PostPosted: 20.06.2019 11:58    Post subject: Reply with quote

Jeg er generelt teknologioptimist, men jeg må si at VAR ødelegger mye av gleden med fotball. Spontaniteten, omdiskuterte avgjørelser, et levende spill. Fortsetter utviklinga med bruk av VAR i samme retning, er det vel ikke lenge før alle ikke soleklare offsidesituasjoner og ball av banen skal granskes av VAR før det blir tatt noen avgjørelse.

Kast skiten!
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 20.06.2019 13:26    Post subject: Reply with quote

Hvis det lille hoppet er helt nødvendig og umulig å hindre seg selv i å gjøre, får man stå 10 cm lenger bak i utgangspunktet, da. Presiseringen er jo gjort nettopp fordi skjønnet har blitt tøyd til det absurde. Hvordan dette skal hindre "flyt" klarer jeg ikke helt å se..

NÃ¥r det er sagt, er dette noe assistentdommer burde se uten hjelp av VAR..
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 20.06.2019 16:22    Post subject: Reply with quote

Premier League ser i hvert fall ut til å ha skjønt det: https://www.thetimes.co.u...1561017788

Mye bedre tilnærming til det. Dersom dommerne selv ikke slår ned på det er det ikke noen grunn til å bruke VAR i de straffesituasjonene. Dommere er nok allerede mer var (no pun intended) på keeperne på straffer allerede. Så om det ikke kan sees godt med det blotte øye er det ingen grunn til å slå ned på.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 20.06.2019 19:32    Post subject: Reply with quote

Hadde det ikke vært for at dommerne er notorisk elendige til å se sånt - selv den av dommerne som har som sin ENESTE jobb å følge med på den linja tillater jo sånt som Kasper Schmeichel holdt på med. Og det skyldes jo sikkert frykt for å agere i en så stressende situasjon som en straffekonk er.

Så jeg synes egentlig godt VAR kan, og bør, brukes på dette, men det finnes andre mulige handlingsregler for de som sitter i bua enn å drive med millimeterpresisjon nøyaktig på mållinja.
Back to top
View user's profile Send private message
MkBerg
Veteran


Joined: 26 Sep 2012
Posts: 1560
Location: Ski

PostPosted: 21.06.2019 12:01    Post subject: Reply with quote

Anekdote: Damene går kortere på ski enn menn, damene har mindre ball i håndball enn menn. Når fotballbanen og målene blir mindre kan jeg begynne å se på damefotball.
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 21.06.2019 14:08    Post subject: Reply with quote

Enig. Hovedproblemet til keeperne er jo de overdimensjonerte målene. Om de får litt mindre område å passe på, må også skuddene fra angriperne bli bedre. Vil utvikle så mange deler av spillet deres tror jeg.
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 21.06.2019 14:43    Post subject: Reply with quote

Hovedproblemet der er vel at det er upraktisk med ulike banestørrelser hvis man skal ha tilgang på kamparenaer rundt om i Norge. Særlig siden damefotball ofte blir nedprioritert i konkurranse med herrefotball.

Målene er lettere å fikse, men da blir det jo små mål i forhold til banen og oppmerkingen..
Back to top
View user's profile Send private message
PauloSilas
Veteran


Joined: 31 Aug 2007
Posts: 2310

PostPosted: 21.06.2019 16:54    Post subject: Reply with quote

Dette blir jo ganske komplisert i og med at banestørrelser varierer ganske mye - de kan være mellom 90 og 120m lange og mellom 45 og 90m brede. Og dette uten at fotballen (for herrer) nødvendigvis lider kvalitetsmessig på en stor bane vs en liten bane.

Så det er ikke sikkert kvaliten på damefotball lider av at de spiller på "store" baner.
_________________
Peter Storey wrote:
Det var inte bra för hans trovärdighet att bjuda 5 miljoner för en hästliknande spelare
Back to top
View user's profile Send private message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3113

PostPosted: 21.06.2019 18:01    Post subject: Reply with quote

Jeg tror gjerne ikke det.

I sist herre-VM ble det scoret i snitt 2.6 mål per kamp.
Sist jeg sjekket har det så langt blitt scoret i snitt 2.8 mål per kamp i kvinne-VM.

Størrelsesforskjellen på keeperne utgjør altså ikke en så stor forskjell at dette er et problem. Hva angår banestørrelse er vel nettopp kondisjon et av områdene hvor det er minst fysiske forskjeller mellom menn og kvinner.

Om jeg ikke tar helt feil er det snakk om litt over 10% forskjell blant de beste langdistanseløperne mellom kvinner og menn, f.eks. Man kan muligens argumentere for sprinthastighet, men jeg tviler litt på at en mindre bane kommer til å gjøre sporten så mye mer interessant at den gjør opp for utfordringene rundt at damer skal spille på en helt annen type bane enn menn.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 21.06.2019 19:48    Post subject: Reply with quote

Mindre ball er jo trivielt å spille med, da.

Det går vel også litt begge veier, er vel gjerne mer kraft i beina til en mann, så en kvinnekeeper rekker å ta et steg før hun slenger seg.
Back to top
View user's profile Send private message
Robert81
Rutinert


Joined: 24 Feb 2011
Posts: 560

PostPosted: 22.06.2019 20:21    Post subject: Reply with quote

Jeg har sett det tidligere i VM, og nå gjorde Norge det igjen. Utspill fra keeper, og forsvareren står langt inne i feltet og tar imot ballen. Ingen reaksjon fra dommer, spillet går videre. Er det nye regler for dette?

Så det samme skje i u20-VM, da måtte utspillet tas på nytt.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 22.06.2019 20:40    Post subject: Reply with quote

Ja, en ny, etterlengtet regelendring som jeg tror gjelder alle nystartede turneringer (ikke helt sikker på når regelen faktisk kom, men). Det med at man ikke kan ta ballen innenfor straffefeltet er en regel som er så lett å utnytte for laget som spiller seg ut (bare å ta ballen innenfor dersom de blir presset).


Ellers - Norge har sett mye bedre ut i denne kampen enn tidligere kamper. Og målet var veldig fint også.

Edit: Men synes de nye hands-reglene bare kan droppes....
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5435

PostPosted: 22.06.2019 22:38    Post subject: Reply with quote

Ser ut som de tror de har all verdens tid med en mann mer og 2 min igjen til straffer..
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 22.06.2019 22:41    Post subject: Reply with quote

Straffesparkkonkurranse...

Men uansett hvordan dette ender, syntes jeg dette har vært en veldig spennende kamp. Mye bedre enn tidligere kamper i mesterskapet. Og fy faen som noen av spillerne har løpt idag.

Edit:
Macha wrote:
Ser ut som de tror de har all verdens tid med en kvinne mer og 2 min igjen til straffer..


Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Nåssåladden
Veteran


Joined: 19 Sep 2004
Posts: 3196
Location: Oslo

PostPosted: 22.06.2019 22:45    Post subject: Reply with quote

Vanvittig intensitet og løpskraft på jentene...



Syyykt!
_________________
De mest bortskjemte supporterne i lainnet!
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 22.06.2019 22:58    Post subject: Reply with quote

Ekstremt gode straffer! Fortjent seier, og da er vi i kvarten.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
Page 1 of 4

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb