English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Trond Alstad
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8285

PostPosted: 29.10.2019 14:08    Post subject: Reply with quote

Hvor lenge har Alstad jobbet i RBK? Fant en artikkel fra 2012 hvor han uttalte seg om noe økonomi, må ha jobbet i mer enn 7 år i klubben da. Hvilken utdanning har han egentlig?
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9058
Location: Trondheim

PostPosted: 29.10.2019 14:22    Post subject: Reply with quote

Husker ikke når han først begynte å jobbe i RBK. Men navnet hans kommer først opp her på forumet i 2008. I forbindelse med ansettelse av ny sportslig leder etter at Eggen jr trakk seg. Det hele endte med at Hoftun som hadde vært vikar, fikk jobben permanent.

Han slutta (i alle fall på papiret) i RBK etter 2011-sesongen. Men et av kriteriene til nyansatt daglig leder Hroar Stjernen i 2012 var at Alstad ble hentet inn i klubben igjen. Og siden har han vært der.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
nastynick
Rutinert


Joined: 23 Jun 2005
Posts: 669

PostPosted: 29.10.2019 14:33    Post subject: Reply with quote

Spartacus wrote:
nastynick wrote:
Alstad beklager kun at han ikke hadde begrenset journalistens pressefrihet før intervjuet fant sted.


Man kan selv velge om man vil intervjues. Det er ingen rett. De færreste profesjonelle klubbene i Europa gir journalisten full pressefrihet, og spørsmålene avtales på forhånd/eller gis retningslinjer. Overholder du ikke disse, får du ikke intervjue spilleren neste gang.



Det har du helt rett i. PAH stilte opp til et intervju helt frivillig, men ble avbrutt av Alstad. Og så må du huske på at de færreste klubber i Europa har kjerneverdien Åpenhet nedfelt.
Jeg er overhodet ikke uenig i at det er fornuftig at det er spilleregler mellom klubb, presse, spillere m.m. Det er jo ikke det denne saken handler om; essensen er at spilleren ble bedt om en kommentar på at en konkurrerende spiller har en mening om hans situasjon som spiller i klubben. Det er hverken navlebeskuende, usaklig eller irrelevant for pressen, det være seg norsk eller utenlandsk idrettspresse. Idrettsjournalistikk handler jo om å lage saker av uviktige ting, det er på mange måter selve sjangren.
_________________
Ljuskraft...bang booom! Bli arg!
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 29.10.2019 14:41    Post subject: Reply with quote

Det handler i bunn og grunn om tillit det der. Hva er det Alstad egentlig frykter at Helland skal si? "Ja, hvis Ranheim lover meg startplass, så vil jeg heller spille for Ranheim! Forza Ranheim!"? "Kanskje jeg hadde fått spille mer hvis vi hadde hatt Maalen eller Mikke som trener"? "Fuck Rosenborg, Horneland, Bjørnebye, Koteng, Dyrhaug oooog Alstad!"?

Pål André Helland er sannsynligvis den mest medievante, og i alle fall den mest intervjuede, av samtlige spillere i A-stallen. Det går rett og slett an å stole på at han klarer å håndtere sånne lett tåpelige spørsmål på en ok og profesjonell måte. Enten det, eller så får man gjøre spilleren helt utilgjengelig for intervju.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 29.10.2019 16:20    Post subject: Reply with quote

nastynick wrote:
Spartacus wrote:
nastynick wrote:
Alstad beklager kun at han ikke hadde begrenset journalistens pressefrihet før intervjuet fant sted.


Man kan selv velge om man vil intervjues. Det er ingen rett. De færreste profesjonelle klubbene i Europa gir journalisten full pressefrihet, og spørsmålene avtales på forhånd/eller gis retningslinjer. Overholder du ikke disse, får du ikke intervjue spilleren neste gang.



Det har du helt rett i. PAH stilte opp til et intervju helt frivillig, men ble avbrutt av Alstad. Og så må du huske på at de færreste klubber i Europa har kjerneverdien Åpenhet nedfelt.
Jeg er overhodet ikke uenig i at det er fornuftig at det er spilleregler mellom klubb, presse, spillere m.m. Det er jo ikke det denne saken handler om; essensen er at spilleren ble bedt om en kommentar på at en konkurrerende spiller har en mening om hans situasjon som spiller i klubben. Det er hverken navlebeskuende, usaklig eller irrelevant for pressen, det være seg norsk eller utenlandsk idrettspresse. Idrettsjournalistikk handler jo om å lage saker av uviktige ting, det er på mange måter selve sjangren.


1. "Og så må du huske på at de færreste klubber i Europa har kjerneverdien Åpenhet nedfelt". Det vet jeg lite om, men jeg vet om klubber som driver ganske aktivt arbeid i nærmiljøet sitt med ulike prosjekter. Åpenhet betyr nødvendigvis ikke at omgivelsene skal vite absolutt alt som foregår i RBK miljøet, eller meningene. Det er ganske mange historier som opp gjennom tidene har blitt lagt lokk på.

2. "essensen er at spilleren ble bedt om en kommentar på at en konkurrerende spiller". En konkurrerende som spiller som tilfeldigvis er kameraten til PAH. Det er ikke så veldig interessant å vite hva kameraten mener om situasjonen til PAH. Ser også at Daglig Leder i Ranheim mener kameraten til PAH har gått over streken her.

Det er jo ytterst merkelig at en konkurrent ytrer seg på denne måten. Hans arbeidsgiver er Ranheim. Ser liksom ikke for meg at Steven Gerrard hadde kritisert Everton treneren for å ikke å bruke Leon Osman - fordi han ønsket at Everton skulle spille bedre fotball. Det hadde vært uhørt.

3. "Det er hverken navlebeskuende, usaklig eller irrelevant for pressen, det være seg norsk eller utenlandsk idrettspresse. Idrettsjournalistikk handler jo om å lage saker av uviktige ting, det er på mange måter selve sjangren".

Tja, idrett er ganske viktig for en stor andel av befolkningen. F.eks. er fotball et fag, og journalister bør i mest mulig grad behandle det som nettopp det. Ikke drive "funkygine" journalistikk. Det hadde vært mye mer interessant om journalistene hadde stilt spørsmålene som zaphod81 ofte stiller, ( en annen verdi er jo at de skal spille offensiv og underholdende fotball) etterprøvd hva klubben/trenerne sa, og foretatt grundige analyser. Det blir litt lettvint å finne en ytring på sosiale medier, og deretter prøve å¨lage en sak av det. Nå klarte jo Alstad dette bra selv.
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
nastynick
Rutinert


Joined: 23 Jun 2005
Posts: 669

PostPosted: 29.10.2019 16:31    Post subject: Reply with quote

Så hvis vi oppsummerer; norsk idrettspresse er navlebeskuende og mangler fokus på fotballfaget, fotballspillere bør ikke kommentere på andre fotballspillere sine karriere når de kjenner hverandre og med åpenhet mener vi egentlig kontrollert tilgang på informasjon?
_________________
Ljuskraft...bang booom! Bli arg!
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6722
Location: South-west coast exile

PostPosted: 29.10.2019 16:51    Post subject: Reply with quote

Ja. At en venn av Helland og Rosenborg-supporter mener noe om Rosenborg er tydeligvis helt krise. Folk må roe reka ganske heftig.
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 29.10.2019 17:29    Post subject: Reply with quote

nastynick wrote:
Så hvis vi oppsummerer; norsk idrettspresse er navlebeskuende og mangler fokus på fotballfaget, fotballspillere bør ikke kommentere på andre fotballspillere sine karriere når de kjenner hverandre og med åpenhet mener vi egentlig kontrollert tilgang på informasjon?


1. Riktig
2. Ja, i hvert fall blir det mindre relevant, jo tettere relasjon de har. Det er også merkelig for en spiller i konkurrerende klubb å foreslå endringer, i den hensikt for å gjøre motstanderlaget bedre.
3. Selvfølgelig. Almenheten har lite interesse av at X var aktiv i Swingermiljøet, X hadde seg med kona til Y, X fikk huden full av lagkamerat i garderoben, osv. Det er allerede kontrollert tilgang på informasjon.
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 29.10.2019 17:32    Post subject: Reply with quote

Kamerat Ola wrote:
Ja. At en venn av Helland og Rosenborg-supporter mener noe om Rosenborg er tydeligvis helt krise. Folk må roe reka ganske heftig.


Krise er dine ord. Jeg sier bare at det ikke er veldig relevant (noe ikke RBK trenger å ta stilling til), og at det vitner om feil fokus (noe Ranheim må ta stilling til).
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
kek
Proff


Joined: 03 Sep 2006
Posts: 301

PostPosted: 29.10.2019 22:08    Post subject: Reply with quote

josinho wrote:
Hvor lenge har Alstad jobbet i RBK?


Han kom fra ErgoGroup i 2007.

https://www.rbkweb.no/for...50b74a2d1d
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18386
Location: Oslo

PostPosted: 29.10.2019 22:34    Post subject: Reply with quote

En del av nettverket TotalConsult, som var nærmest en forutsetning å være i for å få jobb i RBK noen år tilbake i tid.
Back to top
View user's profile Send private message
kek
Proff


Joined: 03 Sep 2006
Posts: 301

PostPosted: 29.10.2019 23:32    Post subject: Reply with quote

Vet han var i TotalConsult etter sin første periode i klubben. Men var han det også før første periode?
Back to top
View user's profile Send private message
oxbailla
Veteran


Joined: 26 Apr 2005
Posts: 1119
Location: Trondheim

PostPosted: 30.10.2019 02:02    Post subject: Reply with quote

Synes Spartacus er spot on over her. Denne saken er virkelig mediefjerten som ble til en stor kabel. Vel burde Alstad holdt kjeft når kamera rullet, og muligens har han andre svin på skogen, men forstår virkelig ikke hysteriet rundt denne litt flaue seansen - verken fra egne fans eller fra sensasjonskåte medier som ikke har interesse av å bygge opp RBK, akkurat, men som bedriver godt, gammeldags klikkhoreri.

Hvor mange ganger har Eggen tatt journalister i skole i langt verre ordelag? Mange av utblåsningene hans har jo fått legendestatus, selv om de har vært urettferdige, usaklige, trakasserende, respektløse overfor en utskremt journaliststakkar. Verst gikk det ofte ut over førstereis reportere også, der Eggen kunne være jævlig ufin, for å si det enkelt. Ikke alt kom ut med glimt i øyet derfra heller.

Nå vet jeg for lite om Alstads jobb til daglig utover at akkurat denne episoden ble taklet klønete, men det er vel neppe oppsigelsesgrunn i seg selv. Jeg vil likevel ikke bli forundret om Alstad har en annen arbeidsgiver når 2020-sesongen sparkes i gang. Jeg blir heller ikke sjokkert om TMD har takket ja til ett av de fristende tilbudene hun tydeligvis har fått utenfor Brakka, som hun hintet om i en podcast tidligere i år. Mitt inntrykk er at hun har gjort en stor jobb for klubben, men det tar på å stå i stormen sammenhengende i halvannet år - særlig når jobben følger deg 24/7 og trykket fra mediene og omgivelsene er så konstant høyt.

I organisasjoner som sliter vet vi at det ofte er de beste som går først (NB: jeg snakker ikke om konkrete RBK-folk, da jeg kjenner organisasjonen for dårlig). Det blir veldig spennende å se hvilke endringer som skjer både i spillerstall, administrasjon, støtteapparat og styre i de kommende månedene. Det blir også interessant å se om sponsorer og samarbeidspartnere har tro på prosjektet videre fremover og vil fortsette å støtte klubben økonomisk i like stor grad som før.
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2078

PostPosted: 06.11.2019 15:34    Post subject: Reply with quote

Alstad som gjest hos Rasmus og Saga

https://soundcloud.com/ra...-endringer
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3335
Location: Trondheim

PostPosted: 06.11.2019 22:59    Post subject: Reply with quote

Var ikke mye å hente i det intervjuet. Virker som en gråsten
Back to top
View user's profile Send private message
Knowrud
Veteran


Joined: 18 Sep 2010
Posts: 7509

PostPosted: 07.11.2019 14:59    Post subject: Reply with quote

Hva faen var det der?
Back to top
View user's profile Send private message
nastynick
Rutinert


Joined: 23 Jun 2005
Posts: 669

PostPosted: 07.11.2019 15:16    Post subject: Reply with quote

Da jeg hørte denne poden fikk jeg vel den samme følelsen som da jeg så "curbe your enthusiasm" første gangen. Intenst ubehag og cringe-følelse!
_________________
Ljuskraft...bang booom! Bli arg!
Back to top
View user's profile Send private message
Number10
Veteran


Joined: 16 Sep 2012
Posts: 1718

PostPosted: 07.11.2019 15:16    Post subject: Reply with quote

Trist fyr. Ikke rart det er uhyggelig å være på brakka om dagene, da dette er fasiten på gleden.
_________________
«Koteng: Jo dårligere og dårligere det gikk, jo tryggere var vi på at Horneland var rett mann.»
Back to top
View user's profile Send private message
Strominho
Veteran


Joined: 30 Aug 2012
Posts: 1045
Location: Tønsberg

PostPosted: 07.11.2019 15:23    Post subject: Reply with quote

Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4912

PostPosted: 07.11.2019 17:56    Post subject: Reply with quote

Jeg reagerer mer på andre ting enn om han svarer kjedelig i en podcast. Mtp at han mener at han ikke skal være synlig er det jo bra han i det hele tatt stilte.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9662
Location: Drammen

PostPosted: 14.12.2019 13:03    Post subject: Reply with quote

Alstad gir seg i Rosenborg.

https://www.rbk.no/nyhete...-rosenborg
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6722
Location: South-west coast exile

PostPosted: 14.12.2019 13:09    Post subject: Reply with quote

Jøss. Det er en gledelig førjulsgave.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 14.12.2019 13:11    Post subject: Reply with quote

Utafor banen har jo dette blitt en ganske sterk sesong! Tommel'n opp!
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
WT62
Veteran


Joined: 18 Apr 2011
Posts: 2066

PostPosted: 14.12.2019 13:14    Post subject: Reply with quote

For en gangs skyld så jeg denne komme, jfr mitt eget innlegg i denne tråden 29.10.. Dog ikke rakettforskning å forstå at Alstad hadde malt seg opp i ett hjørne han selv ville ønske å komme ut av.
Back to top
View user's profile Send private message
Buggen
Junior


Joined: 10 Aug 2016
Posts: 40

PostPosted: 14.12.2019 13:19    Post subject: Reply with quote

Hurra
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Page 5 of 8

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb