English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Tilskuersnitt 2019
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3116

PostPosted: 05.12.2019 14:43    Post subject: Reply with quote

Men så kan man ikke sammenligne RBK med andre lag heller da. Selvsagt er det mer komplisert enn som så, men det at det finnes "andre fritidsaktiviteter" er ikke grunn i seg selv til den absurde nedgangen i tilskuere vi har hatt i år.

Det er ikke som om disse aktivitetene ikke eksisterte i fjor, forifjor eller årene før der igjen. Det som har forandret seg mest er fotballen vi spiller på lerkendal.
Back to top
View user's profile Send private message
Nåssåladden
Veteran


Joined: 19 Sep 2004
Posts: 3204
Location: Oslo

PostPosted: 05.12.2019 15:06    Post subject: Reply with quote

At interessen for eliteserien som produkt har tapt seg litt over noen år tror jeg det er liten tvil om.

Tilskuertallene generelt i eliteserien har gått ned med 5% og bare et fåtalls lag har opplevd oppgang. At vi med skyhøye snitt i forhold til befolkningsgrunnlag og andre sammenlignbare lag opplever større nedgang er ikke helt unaturlig da. Tilstedeværelsen av Ranheim i eliteserien har nok også betydd noe.

Som sagt mange faktorer hvor middelmådig spill er en av flere.
_________________
De mest bortskjemte supporterne i lainnet!
Back to top
View user's profile Send private message
Bakklandia
Legende


Joined: 05 Oct 2004
Posts: 11416
Location: Overhalla

PostPosted: 05.12.2019 15:14    Post subject: Reply with quote

Odd hadde tilsvarende nedgang ifjor som oss i år - og vårt snitt har gått nedover hver sesong siden 2016-sesongen, om for ikke så mye som i år.
_________________
Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3251

PostPosted: 05.12.2019 16:02    Post subject: Reply with quote

Dere må gjerne bortforklare til den store gullmedaljen for min del. Fakta er uansett at Lerkendal i praksis blir tømt i Hornelands første sesong. Så får vi se om han rekker å fullføre jobben før han får sparken.
Back to top
View user's profile Send private message
JohnTiger
Veteran


Joined: 27 Nov 2007
Posts: 2584
Location: Heimdal

PostPosted: 05.12.2019 16:17    Post subject: Reply with quote

Nåssåladden wrote:

Tilskuertallene generelt i eliteserien har gått ned med 5% og bare et fåtalls lag har opplevd oppgang.


6 lag med oppgang og 8 med nedgang.

5.5 % nedgang, holder vi RBK utenfor så er den på 1.4 %

Rosenborg med desidert størst prosentvise nedgang, 22.6 %. Ingen andre over 15 % nedgang.
_________________
Rosenborg e laget!

Twitter : @JohnTiger67
Back to top
View user's profile Send private message
JohnTiger
Veteran


Joined: 27 Nov 2007
Posts: 2584
Location: Heimdal

PostPosted: 05.12.2019 16:22    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:
Tilskueren kommer når laget vinner igjen.


Vi hadde altså 10-1-0 på de siste 11 kampene på Lerkendal og folk rømte i hopetall.
Tror Tromsø-kampen er den eneste kampen jeg kan huske at smilte skikkelig når jeg gikk hjem etter kampen og tenkte at "nå gleder jeg meg til neste hjemmekamp"
_________________
Rosenborg e laget!

Twitter : @JohnTiger67
Back to top
View user's profile Send private message
Bakklandia
Legende


Joined: 05 Oct 2004
Posts: 11416
Location: Overhalla

PostPosted: 05.12.2019 16:38    Post subject: Reply with quote

BjarneS wrote:
Dere må gjerne bortforklare til den store gullmedaljen for min del. Fakta er uansett at Lerkendal i praksis blir tømt i Hornelands første sesong. Så får vi se om han rekker å fullføre jobben før han får sparken.


det er ikke bortforklaringer - det er nyansering.
_________________
Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3251

PostPosted: 05.12.2019 16:40    Post subject: Reply with quote

JohnTiger wrote:
Nåssåladden wrote:

Tilskuertallene generelt i eliteserien har gått ned med 5% og bare et fåtalls lag har opplevd oppgang.


6 lag med oppgang og 8 med nedgang.

5.5 % nedgang, holder vi RBK utenfor så er den på 1.4 %

Rosenborg med desidert størst prosentvise nedgang, 22.6 %. Ingen andre over 15 % nedgang.


Og det er ikke over for RBK sin del. Neste år kan de ikke rapportere at sesongkortholderne er til stede ettersom de kommer til å selge langt færre sesongkort etter denne sesongen.

Der jeg sitter er vi 8-9 stk som har hatt plassene våre i snart ti år og blitt litt kjent. Til neste år er det slutt. For alle.
Back to top
View user's profile Send private message
Bakklandia
Legende


Joined: 05 Oct 2004
Posts: 11416
Location: Overhalla

PostPosted: 05.12.2019 16:44    Post subject: Reply with quote

9 medgangssupportere ut, 1500 publikummere tilbake fra Ranheimsfjæra inn. Tror det går fint, jeg Wink
_________________
Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3251

PostPosted: 05.12.2019 16:45    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:
9 medgangssupportere ut, 1500 publikummere tilbake fra Ranheimsfjæra inn. Tror det går fint, jeg Wink


Vi får se Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Bakklandia
Legende


Joined: 05 Oct 2004
Posts: 11416
Location: Overhalla

PostPosted: 05.12.2019 16:47    Post subject: Reply with quote

Når Tove Moe Dyrhaug selv anslår at de har "Mistet" 1000-1500 publikummere på at Ranheim har vært i Eliteserien, tror jeg faktisk hun har grunnlag for å kunne hevde det. Da er det også naturlig å anta at brorparten av dem vil komme tilbake til Lerkendal når Ranheim nå er nede igjen.
_________________
Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Jtronsda
Junior


Joined: 02 Dec 2015
Posts: 15
Location: Sverresborg

PostPosted: 05.12.2019 17:41    Post subject: Reply with quote

Spillet har vært gjennomgående dårlig i år, så ja, det er nok en av årsakene til at vi har mistet tilskuere.

Samtidig sliter jeg litt med analysen til de fleste her inne om at det er den såkalte "Horneballen" (kjedelig, primitivt spill) som er årsaken, nesten ene og alene, til at folk har forsvunnet i år.

Slik jeg ser det har vi gjennomgående spilt kjedelig, planløs fotball siden sommeren 2016 (3.5 år!), med noen få hederlige unntak. Derfor syns jeg det er svært rart at den store svikten skulle komme akkurat i år, hvis det er spillet som er årsaken.

Og ja, vi liker selvsagt å si at spillet er det som får folk til Lerkendal, særlig pga. historien med den herlige Eggen-fotballen, men jeg synes ovennevnte heller tyder på at det for de store massene er resultatene som er avgjørende. I de 2,5 årene med svakt spill før Horneland kom, vant vi, selv om spillet gjennomgående var rævva - og tilskuersnittet holdt seg temmelig jevnt og høyt i hele den perioden.

At tilskuere forlater skuta nå, og ikke tidligere i denne langperioden med dårlig spill, viser bare at det meste av svakt spill tolereres med brukbare resultater på banen!
Back to top
View user's profile Send private message
Bakklandia
Legende


Joined: 05 Oct 2004
Posts: 11416
Location: Overhalla

PostPosted: 05.12.2019 17:50    Post subject: Reply with quote

Nettopp. hvis laget vinner pokaler igjen, så komemr folket tilbake. trøndere er rett og slett bortskjemte.
_________________
Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Number10
Veteran


Joined: 16 Sep 2012
Posts: 1718

PostPosted: 05.12.2019 20:22    Post subject: Reply with quote

Det forlot vel noen tilskuere under Hamren også. Grunnet kjedelig fotball, selv om det ble pokaler.
_________________
«Koteng: Jo dårligere og dårligere det gikk, jo tryggere var vi på at Horneland var rett mann.»
Back to top
View user's profile Send private message
Robin
Rutinert


Joined: 02 Mar 2012
Posts: 838

PostPosted: 05.12.2019 21:07    Post subject: Reply with quote

number10 wrote:
Det forlot vel noen tilskuere under Hamren også. Grunnet kjedelig fotball, selv om det ble pokaler.


Jepp. Men under ham ble det i alle fall resultater. Under Horneland ser folk at det ikke kommer til å bli underholdning og heller ikke resultater. Ergo rømmer folk. Entusiasmen dør rett og slett og Horneland er 90% av årsaken.

Andre årsaker er generell negativitet helt siden sparkingen av KI, manglende åpenhet (sett flere eksempler de siste årene) og stadig mindre folkelighet.
Back to top
View user's profile Send private message
Number10
Veteran


Joined: 16 Sep 2012
Posts: 1718

PostPosted: 05.12.2019 21:29    Post subject: Reply with quote

Bjørnebye er ute, bare det utgjør en forskjell på åpenheten tror jeg. Har litt med hvilke mennesker og miljø man holder til.
Blir det en del klare utskiftninger og RBK viser gode takter i vinter/oppkjøringen, så selges detnoe sesongkort flere. Får de en god start på sesongen så vil folk strømme på igjen og det ganske kjapt. Så Horneland har en stor oppgave visst han skal beholde jobben til sommeren.
_________________
«Koteng: Jo dårligere og dårligere det gikk, jo tryggere var vi på at Horneland var rett mann.»
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6250
Location: Skottland

PostPosted: 05.12.2019 21:37    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:
Nettopp. hvis laget vinner pokaler igjen, så komemr folket tilbake. trøndere er rett og slett bortskjemte.


Jeg vet ikke om du er blind eller hva som er greia med deg. Men Rosenborg under Horneland spiller drittfotball. Det er ikke til å komme bort ifra.

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at om Horneland faktisk vant kamper med drittfotballen sin ville det fortsatt vært lite folk på stadion. Mere enn nå kanskje. Men ikke mange.

Rosenborg skal spille artig, underholdende fotball. Det er i sjela vår.
Back to top
View user's profile Send private message
puckno
Veteran


Joined: 13 May 2006
Posts: 4804

PostPosted: 05.12.2019 21:54    Post subject: Reply with quote

Mangelen på åpenhet er bidragsyter til mindre engasjement. Og årsaken til mangelen på åpenhet er enkel å forklare: Det er ikke frykt for hva som kommer ut, det er frykt for hva de må ta inn over seg. De er livredd for å konfrontere den store livsløgnen: trua på at det vil gå bra med RBK under Horneland.
Back to top
View user's profile Send private message
Trondhjemsen
Proff


Joined: 12 Dec 2012
Posts: 265
Location: Trondhjem

PostPosted: 05.12.2019 22:03    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:


Jeg vil faktisk gå så langt som å si at om Horneland faktisk vant kamper med drittfotballen sin ville det fortsatt vært lite folk på stadion. Mere enn nå kanskje. Men ikke mange.

Rosenborg skal spille artig, underholdende fotball. Det er i sjela vår.


Siden juli har laget vunnet 8 av 9 hjemmekamper i Eliteserien mens tilskuertallet falt gradvis hele veien. SÃ¥ det er mer enn seier som skal til ja.
_________________
Fem, fem, ti - done deal
Back to top
View user's profile Send private message
Bakklandia
Legende


Joined: 05 Oct 2004
Posts: 11416
Location: Overhalla

PostPosted: 05.12.2019 23:35    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Bakklandia wrote:
Nettopp. hvis laget vinner pokaler igjen, så kommer folket tilbake. trøndere er rett og slett bortskjemte.


Jeg vet ikke om du er blind eller hva som er greia med deg. Men Rosenborg under Horneland spiller drittfotball. Det er ikke til å komme bort ifra.


Godt mulig. Men, det er uansett samme fotballen som vi spilte under hele 2018, og den siste halvparten av 2017. Da var dte likevel folk på tribunene - fordi vi vant pokaler. Så enkelt er det faktisk.

Så får dere bare fortsette å svartmale Horneladn alt dere makter. Det enedrer uansett ikke på en dritt - det endrer ikke på at han har oppfylt kravene i jobben sin, og at han sitter trygt uansett.

For øvrig, snittet gikk ned med drøye 2000 personer fra 2008 til 2010 - altså de to halve, plus den ene hele, sesongene til Hamren. Men, da skal vi huske på at vi var på en nedadgående kruve fra det som fortsatt er vår aller høyeste snitt-år, 2007 - det siste CL-året, og hvor fallet fra 2007 til 2008 også var på tusen personer. Ergo lå Hamren helt på snittforfallet iløpet av sin periode.

Hva sier det? jo, at folk ikke lot seg skremme vekk av hans fotball - de ble der fordi laget vant. de som forsvant var dte osm uansett bare skummet fløten. Sesongen etter at han var helt bort, 2011, falt snittet med 2500 personer - altså et frafall på 125% av Hamrens totalte frafall, på 1 sesong (og så falt det ytterliger 1200 pers neste sesong igjen, etter at 2011-seosngen ikke var i nærheten av å følge opp 2010-sesongen)

Til sammenligning, selv på sitt høyeste var Kåres beste snitt 2000 personer UNDER 2007-nivået. Hadde vi nådd CL i år, hadde snittet vårt godt i taket denne sesongen. For, jeg gjentar: Lerkendal-publikum er fryktelig borstkjemte.
_________________
Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 06.12.2019 00:02    Post subject: Reply with quote

Jeg nøyer meg med å konstatere at veien kan bli vel lang å gå når man sliter med å få gehør for artig og angrepsvillig fotball og hvor viktig den er for klubben, selv her på forumet.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Valderrama
Rutinert


Joined: 13 Mar 2013
Posts: 538

PostPosted: 06.12.2019 00:03    Post subject: Reply with quote

Ja, at man har noe å spille for har da virkelig noe å si, for det var da vitterlig over 18000 på både kampene mot Maribor og Dinamo Zagreb. Og må si meg enig med Bakklandia at vi ikke spilte noe bedre de halvannet årene før Horneland. Kanskje (trolig) er ikke Horneland rette mann, men slik RBK ble gradvis dårligere under Ingebrigtsen, er det vel ikke utenkelig at RBK kan bli gradvis bedre under Horneland med noen utskiftninger i troppen?
Back to top
View user's profile Send private message
Bakklandia
Legende


Joined: 05 Oct 2004
Posts: 11416
Location: Overhalla

PostPosted: 06.12.2019 00:03    Post subject: Reply with quote

Personlig tror jeg 1000 - 1500 av de drøye 3000 vi mistet i snittet i år er folk som egentlig ikke telels. i den forstand at de aldri har vært på Lerkendal før 2017, og aldri vil sette sine ben der igjen etter 2019.

Dette er nemlig ikke Rosenborg-fans, men Bendtner-fans, osm ko mfor å se han, og bare han. SÅPSS til kultstatus tror jeg han har.

Bare en mistanke, bygger det selvsagt ikke på noe som helst annet enn en magefølelse. så det kan være en riv ruskende gal teori.
_________________
Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Bakklandia
Legende


Joined: 05 Oct 2004
Posts: 11416
Location: Overhalla

PostPosted: 06.12.2019 00:06    Post subject: Reply with quote

Mustrum Ridcully wrote:
Jeg nøyer meg med å konstatere at veien kan bli vel lang å gå når man sliter med å få gehør for artig og angrepsvillig fotball og hvor viktig den er for klubben, selv her på forumet.


Den er ikke det, det har Lerkendalpublikummet bevist for lenge siden. det er en romantisering fra 90-tallsnostalgikerne.

jeg liker også å se sånn fotball, men den vil ikke trekke folk til Lerkendal uansett så lenge laget ikke vinner poakler med den.
_________________
Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6250
Location: Skottland

PostPosted: 06.12.2019 00:19    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:

Godt mulig. Men, det er uansett samme fotballen som vi spilte under hele 2018, og den siste halvparten av 2017. Da var dte likevel folk på tribunene - fordi vi vant pokaler. Så enkelt er det faktisk.


Tull og tøys. Du avslører deg selv mer og mer. Selv Kårianismen på sitt verste, med 4-1-5 og null bevegelser var rene sambafotballen sammenlignet med steinalderfotballen til vestlendingen.

Du har rett i at rosenborg-supportere er bortskjemte. Men det har vi pinadø gjort oss til fortjent til også.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Page 3 of 5

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb