English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2019
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 68, 69, 70  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
gurgla
Veteran


Joined: 17 Aug 2014
Posts: 1363
Location: Alta

PostPosted: 04.02.2019 23:44    Post subject: Reply with quote

Jeg så ikke første kamp men man ser tydelig hva de jobber med på feltet. Når man får brukt 8 uker til med øvelse og OM vi får det til å sitte, gud hjelpe meg vi kommer til å herje i Eliteserien!

Og det er akkurat med den troppen vi har per dags dato, hvor vi har flere spillere som faller gjennom internasjonalt men vi klarer oss. Langt fra noen krise om det ikke kommer inn noen flere spillere før sesongstart.

Det viktigste nå er å få ett godt kollektiv som er i bra fysisk form. Så får man vurdere etterhvert hvor det kniper mest.

Uten sammenligning forøvrig så leste jeg en artikkel om Sarri og hans offensive tilnærming til fotball og at slike trenere trenger lengre tid for å oppnå suksess. Altså en hel sesong hvor det kladder og ingen titler, da hadde de sammenlignet de første sesong til Gardiola, Klopp, osv osv.

Trenere som er veldig offensive hvor gjenvinning og kontringer er nøkkelord. Litt som vi skal se ut i år Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 05.02.2019 07:32    Post subject: Reply with quote

Det er noe Sarri-aktig over ønsket om høyt press og å være kompakte vertikalt i hvert fall. Så vidt jeg veit har han blitt inspirert av Sacchi og måten lagene hans pressa motstandere på. Får vi litt Sarrismo på Lerkendal i år skal jeg være fornøyd, jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
Clasiker
Rutinert


Joined: 13 Dec 2007
Posts: 759
Location: Lade, Trondheim

PostPosted: 05.02.2019 09:35    Post subject: Reply with quote

Noen tanker etter disse to kampene, og det SYLTYNNE grunnlaget det gir:

Vi ser at ord forsøksvis blir handling hos EH/KOE: Høyt press og flere spurter på alle sammen. Men det gjør også at:

- Det fysiske grunnlaget må OPP, OPP, OPP! Det virker som grunnlaget ikke er på plass for å spille slik fotball - enda.

- Vi må jobbe med utgangspunktposisjoner for høyt press. Så lenge vi fortsetter trenden fra 2018 med å mannsmarkere 2 meter unna nærmeste motstander, så ruser vi for ofte inn i motstander og selger oss.

- Vi må jobbe med å takle. Mange av spillerne våre som rett og slett ser ut som de ikke ønsker å takle eller ikke er spesielt gode på det. i gjenvinningsfasen er det flere situasjoner hvor vi kommer tett oppi med flere mann, men vi klarer ikke å karre til oss ballen.

- å stå med begge backene høyt, krever raskere stoppere enn hva vi har i dag. Vi slipper til mange sjanser på at de slår crossballer inn i rommene bak backene, og at midtstopperne må sprinte med nesa hjem mot eget mål. Dette har skjedd gang på gang.

- Disse nevnte crossballene gir oss også strekk i laget, og det høye presset gjør at vi bruker veldig mye krefter på returløp i høyt tempo over store distanser.

- Jeg håper vi får se flere og tydeligere, gjenkjennbare mønster i angrep. Noen antydninger til dobling, ned til linja og flatt ut, finner vi, men fremdeles for ofte korte pasninger på tvers eller til kollega 3 meter ved siden av fra 20 meter og inn. Øve, øve, øve.

Gjermund ser veldig, veldig bra ut!
_________________
Norsk fotballs lokomotiv!
Back to top
View user's profile Send private message
haarsaker
Junior


Joined: 06 Dec 2010
Posts: 48
Location: Oslo

PostPosted: 05.02.2019 10:29    Post subject: Reply with quote

Synes du setter ord på mange av de samme tankene som jeg har. En ting som er vesentlig når man skal presse høyt, slik som nettopp Horneland ønsker - er at lagdelene flytter seg samtidig. Det er noe som ikke sitter enda. Når angrepsrekka (eksempelvis; De Lanley, Søderlund og Helland) går opp i høyt press så må midtbanen og forsvarsrekka flytte tilsvarende. Det manglet i går. Da angrepsrekka ikke klarte å gjenvinne ball, så ble det enorme avstander ned til midtbaneleddet. Dette vil Horneland få orden på. Men, du nevnte også vår store svakhet, som er trege stoppere og i tillegg en høyreback som sliter stort med forsvarsspillet sitt. Tror dessverre Valsvik og Hedenstad vil bli hoggestabber i år.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 05.02.2019 18:21    Post subject: Reply with quote

Lurer på i hvor stor grad vi kan prøve å spille inn ungdommer som Tørset Johnsen og Ceide i år? MTJ har jo gjort en meget god profil disse kampene, i alle fall.

Robin Williams tenkelig som venstrebackup?
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 05.02.2019 19:38    Post subject: Reply with quote

Jeg håper vi tør å ha Johnsen, Ceide og Williams som back-up-spillere i år, hvis vi skal hente flere spillere så bør det være spillere som åpenbart går rett inn og forsterker 11eren. Vi trenger ikke flere bomsigneringer fra Bjørnebye.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 05.02.2019 23:26    Post subject: Reply with quote

Enig med siste taler. Vi trenger ikke mer stallfyll av typen vi har kvittet oss med så langt. Heller 2 spillere som går rett inn og styrker 11eren enn 4 på nivå ok til ok+
Back to top
View user's profile Send private message
sidney
Veteran


Joined: 23 Aug 2012
Posts: 2511

PostPosted: 13.02.2019 21:39    Post subject: Reply with quote

https://vglive.no/kamp/aj...36/rapport

Ikke så himla lenge siden vi banket disse karene.
_________________
Å nei håret fins itj mest
Sler ut tenner'n på den første som sei hest
Back to top
View user's profile Send private message
EGA
Veteran


Joined: 09 Aug 2009
Posts: 1535

PostPosted: 16.02.2019 19:59    Post subject: Reply with quote

Foran ser vi allerede veldig sterke ut, vi trenger nok ikke Berget. Heller bruke pengene på forsvar og midtbane.
Førsterekka foran blir Samuel-Bendtner-Akintola.
Valsvik ser veldig svak ut, Besim og Tore bør være hovedvalg bak.
Back to top
View user's profile Send private message
jorji
Proff


Joined: 31 Mar 2011
Posts: 423

PostPosted: 16.02.2019 21:32    Post subject: Reply with quote

Akintola ser rå ut.

Tror et aktuelt våpen i Europa der vi får rom kan være en angrepsrekke bestående av: Yanni-Samuel-Akintola , lukter svidd av det. Med en god ballfordeler kan vi true bakrom med flere av spillerne, og gjør oss mindre forutsigbare.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 17.02.2019 21:29    Post subject: Reply with quote

Rosenborg lyktes med å snu midtbanen mot Sundsvall.

Slik som i fjor høst ble Mike Jensen skjøvet fram med Anders Konradsen og Gjermund Åsen bak seg.

- Vi prøver å flytte litt rundt på dem, slik at vi ikke blir for forutsigbare. Vi ønsker mye folk i mellomrommet og få flyttet ballen godt sentralt. Du er nødt til å bryte gjennom sentralt skal du få gode nok angrep, forklarer Eirik Horneland til rbkweb.no.

- Hvordan fungerte det i dag?

- Jeg syns det fungerer fint. Jeg syns Mike gjør en bra jobb. Konradsen gjør en veldig bra jobb sammen med Gjermund. Så kommer Marius inn. Han har et stykke igjen til toppformen. Han har vært litt ute, så det var god trening for ham.

Les mer: - Vi må ikke bli for forutsigbare
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 19.02.2019 20:49    Post subject: Reply with quote

Månedlig påminnelse:

Konradsen er blant de lønnsledende i spillergruppa. Oppført med over 3 millioner kroner i inntekt. Tidenes flopp. SELG
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 19.02.2019 21:13    Post subject: Reply with quote

Jeg tror vi skal gi samtlige spillere tid til å vise seg frem under en trener som mener at system og godt trente spillere er helt sentralt. Jeg synes det så allerede mye bedre ut med Konradsen på midten mot Sundsvall selv om jeg helst vil ha han som indreløper.
Back to top
View user's profile Send private message
Cyrilp
Veteran


Joined: 03 Aug 2008
Posts: 3935
Location: Elsker Molde by, ikke MFK... Savner alltid Nidaros.

PostPosted: 19.02.2019 21:28    Post subject: Reply with quote

Av ren nysgjerrighet (ser Liverpool - Bayern nå) så hadde det vært interessant å sett en sammenligning mellom hvor langt våre spillere løper i en kamp kontra Liverpool spillerne... Forsøkt å google litt, men finner ikke noe statistikk på det.
Også vært interessant å fulgt med utover sesongen i år kontra i fjor for vår del.
Innbiller meg at det skal finnes statistikk på løpsdistanse ned på spillernivå i ES kampene? Noen som greier å finne noe slikt?
_________________
Samhandling: Et begrep som benyttes om koordinering og gjennomføring av aktiviteter i en prosess der ingen enkelt person eller institusjon har et totalansvar for prosessen.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 19.02.2019 22:37    Post subject: Reply with quote

Tror vi er verdensledende der, i følge støtteapparatet til Kåre.
Back to top
View user's profile Send private message
Cyrilp
Veteran


Joined: 03 Aug 2008
Posts: 3935
Location: Elsker Molde by, ikke MFK... Savner alltid Nidaros.

PostPosted: 19.02.2019 22:43    Post subject: Reply with quote

Very Happy Very Happy Very Happy
_________________
Samhandling: Et begrep som benyttes om koordinering og gjennomføring av aktiviteter i en prosess der ingen enkelt person eller institusjon har et totalansvar for prosessen.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 19.02.2019 22:54    Post subject: Reply with quote

Hvor langt man springer er nå en ting, men om man løper 12km på ubrukelig vis en kamp gjør det svært liten forskjell. Hvordan man løper, både individuelt og som lag har vel så mye å si.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 19.02.2019 23:03    Post subject: Reply with quote

Det er veldig sant. Dessverre også setningen som blir uttalt av trenere i forkant av at laget ender dårlig trent, ref perry, wiggen, kåre.

Det er aldri feil å kunne løpe mye. Å lære og løpe mye OG løpe riktig burde ikke være så vanskelig.
Back to top
View user's profile Send private message
Cyrilp
Veteran


Joined: 03 Aug 2008
Posts: 3935
Location: Elsker Molde by, ikke MFK... Savner alltid Nidaros.

PostPosted: 19.02.2019 23:12    Post subject: Reply with quote

Nysgjerrigheten kommer vel av akkurat disse spørsmålene... er det så stor forskjell som det ser ut til på TV mellom PL og TL...? Ut fra det jeg har funnet på google så skal det være ganske likt på distanse faktisk så da kan nok konklusjonen nærme seg at løping er oppskrytt om en ikke har en plan... Razz
_________________
Samhandling: Et begrep som benyttes om koordinering og gjennomføring av aktiviteter i en prosess der ingen enkelt person eller institusjon har et totalansvar for prosessen.
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2876

PostPosted: 19.02.2019 23:22    Post subject: Reply with quote

Det har nok også litt å si hvor fort man løper. Hjelper ikke å løpe 13 - 14 km hver kamp, dersom man alltid springer etter motstanderen! Kan dra en parallell til ski i disse VM tider. Tror alle deltakerne på 3 mila går 3 mil, men det er bare de tre første som får medalje. Tror at løpingen vil ta seg kraftig opp under Hornelands coaching. Både mengde, retning og fart!
Back to top
View user's profile Send private message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3113

PostPosted: 19.02.2019 23:40    Post subject: Reply with quote

Jeg kan også løpe 10-12 km i løpet av 90 minutt. Dersom dataen skal ha noen betydning må man ha både løpsdistanse og gjennomsnittshastighet, vil jeg tro? Det sier kanskje mer om hvor mange sprinter man har i løpet av kampen.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 20.02.2019 08:06    Post subject: Reply with quote

Cyrilp wrote:
Nysgjerrigheten kommer vel av akkurat disse spørsmålene... er det så stor forskjell som det ser ut til på TV mellom PL og TL...? Ut fra det jeg har funnet på google så skal det være ganske likt på distanse faktisk så da kan nok konklusjonen nærme seg at løping er oppskrytt om en ikke har en plan... Razz


Slik jeg har oppfattet er det ikke distansen (antall meter) som utgjør noen forskjell mellom TL og PL. Det skal derimot være en enorm forskjell på antall maksspurter og tempoforandring i en kamp.
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 20.02.2019 11:01    Post subject: Reply with quote

Det hjelper ikke å løpe jævlig fort i 100 km i en match hvis 99 km foregår langt unna der ballen er, kommer til å være eller har noen grunn til å være. Det er synd at det ikke fins noen måte å måle effektive km løpt for om man ser på laget ifjor trur jeg ikke det tallet hadde vært høyt da jeg føler vi løp mer vekk fra ballen enn mot den
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
pfff
Senior


Joined: 10 Aug 2012
Posts: 110
Location: Eksil på østlandet

PostPosted: 20.02.2019 13:38    Post subject: Reply with quote

Jeg tror det er litt overdrevet, det at vi var så elendig trent i fjor. Grunnen til at det virka sånn, var at vi ikke hadde noen skikkelig plan for spillet under Kåre. Når spillerne ikke vet hvor de skal være, kan de jo ikke spurte maks noe sted - de må jogge forsiktig rundt, mens de prøver å finne ut hvor de bør være. Det vesentlige unntaket er det defensive - man må åpenbart ta beina på nakken når man trenger å løpe opp en motspiller.

Jeg synes dette ble godt illustrert da Coolen først tok over. Med en bedre plan så vi plutselig ut til å stå kampene mye bedre. Vi sparte krefter på å ta flere riktige løp, og kunne bruke energien mer fornuftig.
Back to top
View user's profile Send private message
rail
Rutinert


Joined: 23 Dec 2018
Posts: 593
Location: Rosenborg

PostPosted: 21.02.2019 01:52    Post subject: Reply with quote

Dew wrote:
Månedlig påminnelse:

Konradsen er blant de lønnsledende i spillergruppa. Oppført med over 3 millioner kroner i inntekt. Tidenes flopp. SELG



Tidenes, faktisk? Værre enn Knutsen, Sibaya, Boateng, Aarøy, Zahora, Savolainen, Essediri, Alas, Andersen, Issah, Goa, Nielsen bl.a. Det er jo nok å ta av.

Har du noen gang prestert et innlegg med små bokstaver? Må det alltid sytes? Må det alltid brøles?
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 68, 69, 70  Next
Page 12 of 70

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb