English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2019
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 68, 69, 70  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Vemundo
Veteran


Joined: 31 Jan 2006
Posts: 1377

PostPosted: 17.12.2019 13:48    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Jeg tror derimot status som topplag vil gjøre ting vanskeligere igjen, med flere lag som lar oss forsøke å styre kamper, og er bedre forberedt på hva vi kommer med og ikke.


For å gripe litt tak i akkurat denne kommentaren. Etter den svake starten i år kan mange lag ha blitt i overkant optimistiske i kamper mot RBK og bidratt til at vi fikk litt åpne kamper og lettere spill i perioden etterpå. Når så RBK så etterhvert hadde tatt flere seire og så ut til å være igang ble de andre lagene mer forsiktige og det ble vanskeligere å score mål. Ikke umulig at det er en sammenheng.

Så kan man også sammenligne hjemmebane vs bortebane og kunstgress vs naturgress, osv.

Uansett, til neste år blir det like mange kamper hjemme og borte, det blir vel omtrent like mye kunstgress, og andre lag vil tilpasse seg RBK sin form til enhver tid. Det virker på dette tidspunkt ikke som spillertroppen trenger bli noe svakere, og uroen med Bendtner er borte. Trenerteamet får en full sesongoppkjøring med laget. Objektivt sett burde det være bedre forutsetninger når det gjelder poengfangst og plassering.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 17.12.2019 15:53    Post subject: Reply with quote

Ja, vi hadde jo litt Solskjær-syndromet, altså at vi stort sett vant de kampene der motstanderen hadde ambisjoner om å slå oss, men slet mye mer når motstanderen var fornøyd med å ligge i ramma og kontre ved behov. Vi var ikke utpreget gode i etablert angrep, må det være lov til å si, og det er et problem som bare blir verre jo 'bedre' de andre lagene mener vi er. I tillegg synes jeg både laget og trenerne slet veldig med den mentale og taktiske inngangen til de 'enklere' kampene.

Jeg har aldri kjøpt helt den der 'full oppkjøring med laget'-greia, det er i mine øyne viktigere for nye spillere enn trenere. Horneland hadde jo 95% av en full oppkjøring i 2019 også, uten at vi var noen samkjørt enhet to måneder senere av den grunn.

Men jeg ville bli overrasket om ikke poengfangsten skjerper seg litt, for vi kan neppe gå på an så dyp nedtur som vi gjorde i år såframt vi ikke mister veldig sentrale spillere (André, Tore, Mike, Meling). Da må man nesten mistenke regelrett mytteri.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 04.02.2020 09:59    Post subject: Reply with quote

Adressa har brukt «Wyscout» og «Performance League» til å analysere RBKs prestasjoner i 2019, 2018 og 2017.

De finner:
-Skapte mer i angrep enn i 2018 og 2017, både i serien og i Europa
-Fikk for dårlig betalt foran mål i 2019 sammenlignet med 2018 og 2017
-Var svakere enn normalt foran eget mål.
-Havnet én plass for lavt på tabellen i 2019 (og for høyt i 2018).


Dette er jo ganske overraskende, i alle fall 2019 vs 2017.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 04.02.2020 10:06    Post subject: Reply with quote

Jeg er nysgjerrig på hvor mye kvaliteten på sjansene har å si for xG-utregninga. Kan man ved å komme til mange nok middels sjanser heve den til et nivå som framstår kunstig? Jeg kan ikke huske at jeg først og fremst reiv meg i håret fordi vi forspilte ørten tusen gode sjanser i fjor.
Back to top
View user's profile Send private message
ace
Veteran


Joined: 05 Apr 2005
Posts: 4271
Location: Stiftstaden

PostPosted: 04.02.2020 10:14    Post subject: Reply with quote

Statistikk kan brukes til så mye. Det jeg så i 2019 var begredelig, ingenting som kan forandre på det.
_________________
Svart og hvit for alltid!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 04.02.2020 10:16    Post subject: Reply with quote

Interessant vinkling og analyse det der ja, selv om de kanskje med fordel kunne lært seg 'signifikant forskjell'. Mye kjent stoff for oss som frekventerer forumet, selvsagt, men fint at sånt løftes fram litt.

2017 var jo til tider preget av at Nicklas Bendtner i flere måneder knallet ballen i kassa hver gang han rørte den (han hadde jo en uttellings% gjennom taket), så der ligger nok en del av forskjellen i uttelling, og som en konsekvens også poeng og tabellposisjon. Nettopp dette rører jo ved ett av de grunnleggende spørsmålene ved gyldigheten til xG som parameter: antakelsen om at en sjanse kan beskrives som en funksjon av situasjon alene, og ikke har noe med kvaliteten på utøveren å gjøre.

I teknisk svake potetligaer som vår blir jo den forskjellen ekstra stor når en avslutter fra et annet nivå entrer ringen, og antas å ha samme vektede uttellingsprosent som hvem som helst andre. Vi husker jo da Sapara kom, og fikk lov til å ekspedere ballen enkelt i mål fra 16-17 meter på ryggende forsvar som ikke var vant til presise skyttere. Er det virkelig det samme om det er Bruno Fernandes, Gustav Valsvik eller Geir Jørgen Knotpung som kommer til åpent skudd fra 18 meter? Og om det er Virgil van Dijk, Even Hovland eller Geir Jørgen Knotpung som iler til for å blokkere skuddet?

Det er dermed fristende å spørre om forskjellen i xG kan ha noe å gjøre med at vi i 2019 skapte lite av sjansene i åpent spill (hvor man må anta at det er de offensive spillerne som kommer til flest avslutninger, og kanskje i noenlunde åpne situasjoner), og desto flere på dødballer (der nesten hvem som helst kan være den som avslutter, og gjerne i trange situasjoner under stort press)? Slik at statistikken 'overdriver' størrelsen på sjansen?
_________________
Sitat slutt.


Last edited by zaphod81 on 04.02.2020 12:17; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 04.02.2020 10:45    Post subject: Reply with quote

Personlig synes jeg denne type statistikkanalyse gir lite matnyttig, noe denne "konklusjonen" bekrefter. At vi endte opp med medalje etter det vi leverte i fjor er tragikomisk, og at vi liksom hadde fortjent enda bedre plassering blir for meg galimatias.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 04.02.2020 10:56    Post subject: Reply with quote

Jeg er enig i at man bør være kritisk til hva man kan få ut av slike analyser, men det kan jo være et nyttig supplement til kvalitativ synsing. Å avvise det totalt minner litt om Hornelands "jeg trenger ikke tall, jeg ser hva som skjer på feltet", eller?
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 04.02.2020 11:06    Post subject: Reply with quote

Horneland: vi trenger ikke spillerdata, vi ser jo hva som skjer
rbkweb: Mad

spillerdata: vi burde faktisk få bedre uttelling for spillet
rbkweb: vi trenger ikke spillerdata, vi ser jo hva som skjer

Konklusjon: rbkweb er flinkere enn Horneland til å gi en riktig vurdering av hva som skjer på banen ved hjelp av visuell observasjon.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 04.02.2020 12:24    Post subject: Reply with quote

Synsing fra min side er jo dette åpenbart, men jeg synes allikevel det er forskjell på konkrete målbare kriterier som løpemengde enn mer kompliserte og sammensatte kriterier som sjanse- og målskaping. Ganske stor forskjell, faktisk.

Løper vi mindre enn vi pleier, eventuelt mindre enn sammenlignbare lag, er dette ganske enkelt å ta tak i. Dersom vi scorer mindre (eller mer) enn vi bør utifra en matematisk formel som sier noe om hva man kan forvente og ikke i verdens mest dynamiske lagspill, er dette langt mer utsatt for svingninger og tilfeldige omstendigheter enn hvert enkelt fysiske sjekkpunkt. Det er forskjell å ha for dårlig spenst og å score for lite på hodet utifra statistiske forventninger, for å si det slik.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 04.02.2020 12:28    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Personlig synes jeg denne type statistikkanalyse gir lite matnyttig, noe denne "konklusjonen" bekrefter. At vi endte opp med medalje etter det vi leverte i fjor er tragikomisk, og at vi liksom hadde fortjent enda bedre plassering blir for meg galimatias.


Tja, men merk at analysen først og fremst sier at Bodø/Glimt skulle hatt færre poeng, ikke at vi skulle hatt flere. De var jo på mange måter vår rake motsetning i fjor, og skapte (fritt etter hukommelsen, riktignok) i stor grad scoringene sine på å spille seg til åpne sjanser gjennom banespillet. Noe som kan være undervurdert i analysemodellen.

Det er jo dessuten grunn til å lure på om Performance League sine analyser er godt nok tilpasset norsk serie dersom alle de tre øverste lagene (minst) skulle hatt vesentlig færre poeng enn det de faktisk fikk.

Det ligger jo i kortene hos alle slike 'mekaniske' analyseverktøy at den egentlige kompetansen ligger i å tolke resultatene, og gjerne se de i sammenheng med andre verktøy. La oss for eksempel si at det følger noen gitte konklusjoner av å se på bestemte kombinasjoner av ballbesittelse, skuddistribusjon og xG. Eller at gyldigheten av de enkelte analysene varierer strukturert per liga. Jeg vet ikke. Det er den analysebiten som krever spesialisert kompetanse - spesielt hvis man skal bruke det til aktiv endring - har vi den typen analytisk kompetanse i Rosenborg? Hvem sitter i så fall med den?
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 04.02.2020 12:32    Post subject: Reply with quote

@Zorac: Enig, men gitt at Adressa har gjort det riktig (big if), så synes jeg likevel det har litt verdi, særlig når det går mot min egen oppfatning av at 2019 var vesentlig dårligere enn 2017 langs alle dimensjoner.
Back to top
View user's profile Send private message
ola.
Veteran


Joined: 19 Feb 2006
Posts: 2004
Location: Bodø

PostPosted: 04.02.2020 12:56    Post subject: Reply with quote

Én ting er sikkert. Det jobbes hardt med å diskreditere statistikken/analysen. Dette passer jo ikke inn i forumets virkelighetsbilde.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 04.02.2020 13:04    Post subject: Reply with quote

Ikke veldig overraskende tall dette.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 04.02.2020 13:16    Post subject: Reply with quote

ola. wrote:
Det jobbes hardt med å diskreditere statistikken/analysen.

Eller er det kanskje heller et forsøk på å sette det inn i en kontekst som ikke fanges opp av tall?
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 04.02.2020 13:17    Post subject: Reply with quote

"Fikk for dårlig betalt"

1,75 vs 1,8 ...

Som Zaphod sier, det er såklart en forskjell på skrotpung og Fernandes. Slike differanser er altfor små til å kalle signifikante gitt hvor usikre disse beregningene er.

Dog glad at noen begynner å se litt på tall. Da burde det ikke være mange ukene før Eirik tar sin snippveske og går.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 04.02.2020 13:24    Post subject: Reply with quote

ola. wrote:
Én ting er sikkert. Det jobbes hardt med å diskreditere statistikken/analysen. Dette passer jo ikke inn i forumets virkelighetsbilde.


Jeg får snakke for min egen del; jeg har alltid vært kritisk til å bruke statistikk for å dissekere fotballkamper. Målbare enkeltparametere kan si en del, men når de større linjene skal kokes ned til et tall gjennom en formel som skal inkludere mange trekk, spill og motspill, samt tilfeldigheter, mister jeg litt interessen.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 04.02.2020 13:35    Post subject: Reply with quote

Tallene stemmer med virkeligheten. Vi skapte minst like mye sjanser i fjor som årene før. Som forøvrig var for lite alle årene.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 04.02.2020 13:52    Post subject: Reply with quote

ola. wrote:
Én ting er sikkert. Det jobbes hardt med å diskreditere statistikken/analysen. Dette passer jo ikke inn i forumets virkelighetsbilde.


Du kan jo heller diskutere på sak Idea

Hedning: Ja - enig. Sjanseskapingen i fjor var nok omtrent på linje med årene før, selv om sjansene nok så litt annerledes ut. Det er jo hovedgrunnen til at mange - meg selv inkludert - mente at grepet med å fjerne Kåre var et riktig og nødvendig grep hvis vi skulle forlenge seiersrekka - vi sluttet jo i større og større grad å skape mange nok muligheter i hver kamp.

Men jeg stiller meg litt tvilende til om vi hadde noe særlig mer eller mindre 'flaks' i fjor kontra tidligere år basert på et såpass grovt statistisk verktøy, og forsøker å belegge det synspunktet gjennom noen spørsmålstegn ved analysen.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
henrifei
Veteran


Joined: 25 May 2011
Posts: 2599

PostPosted: 04.02.2020 14:05    Post subject: Reply with quote

ace wrote:
Statistikk kan brukes til så mye. Det jeg så i 2019 var begredelig, ingenting som kan forandre på det.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 04.02.2020 14:17    Post subject: Reply with quote

^Horneland kunne jo sagt det samme.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 04.02.2020 14:41    Post subject: Reply with quote

Statistikken er nok omtrent riktig, siden 2-3 forskjellige verktøy vurderer de samme trendene.

Det som gjør det vanskelig er jo at et skudd fra 16 meter er like stor sjanse om det kommer etter en 50 meters luftpasning og gjenvinning av 2. ball, eller etter 7 1 touch pasninger med gjenkjennbare samtidige bevegelser.

Vi vet jo hva vi foretrekker å se på, men det vil aldri gjenspeiles i statistikken.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 04.02.2020 14:54    Post subject: Reply with quote

Jeg synes forsåvidt at vi fikk dårligere resultat i serien enn spill og sjanser skulle tilsi i 2019, mens særlig på vårparten i 2018 så var det motsatt.

SÃ¥ langt enig i statistikken.

Vi spilte forøvrig altfor dårlig i 2018 og 2019, enten om det går på øyemål eller statistikk.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 04.02.2020 15:08    Post subject: Reply with quote

En av de tingene som virkelig skremte meg i fjor var hvor svake vi var bakover.
Var alltid nervøs når motstander nærmet seg siste 25m, helt uavhengig om det var Sporting eller Mjøndalen som hadde ballen.

Angrepsspillet var, selvsagt, helt håpløst. Det er dog også mye å si om hvor svake vi var bakover. Slapp vel inn mest mål siden kriseåret (forsvarsmessig) 2014? Det er noe spesielt at antall innslupne mål dobles på ett år..
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 04.02.2020 16:37    Post subject: Reply with quote

Tror doblinga skyldes at vi:
1. Gjorde en dårligere prestasjon bakover.
2. Vi slapp inn mindre i 2018 enn vi normalt ville ha gjort (så sier statistikken).

Vi gikk fra 24 til 41 innsluppne, altså 17 mål mer, kan tenkes at en 8-9 av de er som forventet fordi vi slapp inn mye mindre enn egentlig forventet i 2018, så slapp vi inn en 8-9 i 2019 fordi laget falt i kvalitet.

Så vi bør forvente at vi klarer å holde oss under 30 i år for at det i hele tatt er snakk om at det har gått rett vei. Hvis det blir målkalas i rett ende så kan vi jo tåle en del baklengs da.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 68, 69, 70  Next
Page 69 of 70

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb