English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2020
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rini Coolen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 32, 33, 34  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
kristobal
Legende

PostPosted: 14.11.2018 14:26    Post subject: Reply with quote

NilsArneEggenErKongen wrote:

Feil - igjen. Han skrev at resultatene har vært bra og at underholdningsverdien har vært bedre. Jeg spurte hva som har vært bra all den tid resten av Fotball-Norge mener det motsatte.

Jeg skrev at resultatene har vært bra og at underholdningsverdien ble bedre en liten stund.

Det står i innlegget lenger opp, og innlegget står akkurat som det stod da jeg postet det.

Resultatene har vært bra: Han fikk RBK inn i Europa League (noe jeg tviler på at Kåre ville klart når man legger Valur-kampene til grunn), og poengfangsten i eliteserien er det egentlig ikke noe å utsette på. Antall poeng delt på antall kamper er ganske høyt, et godt stykke over Kåre både i fjor høst og i vår for å ta de to sammenlikningene.

Underholdningsverdien ble bedre en liten stund: RBK i de første kampene etter at Coolen tok over fikk justert midtbanen slik at det ble kortere avstander mellom sentral og indreløpere, og mellom forsvarsledd og indreløpere. Spillet var åpnere i begge ender i kampene i august, og vi slapp å se et RBK som la seg bakpå nesten umiddelbart etter de tok ledelsen, slik tilfellet var under Kåre.

Så har det ikke fortsatt helt slik. Den siste tiden har spillet i stor grad minnet om hvordan det var under Kåre igjen.

Men at underholdningsverdien ble bedre en liten stund, det mener jeg er opplagt, og det kan man nok også lese av kamptrådene her inne uten at jeg har sett så mye på dem.

Coolen skal selvsagt ikke bli RBKs permanente hovedtrener, men mye tyder på at styrets grep var avgjørende for både å komme inn i Europa League i år og å vinne serien. Som caretaker har Coolen bestått.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
zaphod81
Veteran

PostPosted: 14.11.2018 14:40    Post subject: Reply with quote

Bortsett fra at seriepoeng, i motsetning til Hellands løpte meter, er selve konkurransekriteriet for oss. Det kan selvsagt være misvisende, godt/dårlig betalt i korte perioder, men over tid får man omtrent som fortjent. Poengene er det som tar oss til topps på tabellen. Det er slik man konkurrerer i fotball. Score flere mål enn motstanderen.

Så kan man diskutere estetikk, utvikling, prestasjon osv., og dét med god grunn også i dette tilfellet, men å hevde at poengene ikke forteller hele historien når det gjelder RESULTAT, det gir overhodet ingen mening.

Og det er nettopp det med de mest ihuga kritikerne her: det er en sånn intens vilje til å kritisere, og en så fullstendig manglende evne til å se noe annet enn svart/hvitt, at selv de åpenbart forbedrede resultatene ikke kan aksepteres. Beskyldningen om at det er deres meningsmotstandere som er endimensjonale er dermed litt latterlig, ettersom denne tankegangen kun kan beskrives som nulldimensjonal, og er ledsaget av fullstendig manglende evne til å diskutere annet enn eget mantra.

Og i det minste må da kjedsommeligheten i støttepasninger - selv for de som ikke klarte å se, eller har glemt, den umiddelbare lille forbedringen i innstilling som gav oss mange avgjørende seire på rad i sommer - oppleves som litt mindre sjeledrepende ettersom den i større grad enn under Kåre avbrytes av scoringer. Sånn rent målbart.

Men at ting faktisk er blitt målbart bedre resultatmessig, og noenlunde likt stilmessig, og at hovedmålsettingene nås en etter en, det er tydeligvis ikke nok til å kunne sannsynliggjøre at totalen er litt bedre?
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 14.11.2018 14:51    Post subject: Reply with quote

NAEEK: Jeg har observert det samme, det har vært en veldig polarisering når det gjelder Coolen vs. Kåre, og det har tilsynelatende sittet veldig langt inne for mange å innrømme noe som helst til fordel for motparten. Helt greit. Jeg tror dog som vanlig at sannheten ligger et sted imellom ytterpunktene. Jeg er også enig i at denne debatten har blitt ganske endimensjonal - det er flere dimensjoner å ta tak i, og enkle svar tjener ingen.

Men siden vi driver å nitpicker på sitater og intensjoner.

NilsArneEggenErKongen wrote:
Spillet har under Coolen ikke vært bra. Det kan du selvfølgelig mene (...)

Jeg er nesten helt sikker på at jeg ikke har ment - eller skrevet det. Skal vi se..

OrionPax wrote:
Uansett, da får jeg ta den posisjonen jeg tildelte kristobal ved en feil - jeg synes at en del ting har blitt noe bedre under Coolen enn under Kåre, som godt kan leses ut av statistikken til JohnTiger. Det betyr ikke at det på noen som helst måte er tilfredsstillende. Bortekampen mot lsk får stå som stjerneeksemplet på hvordan jeg ikke vil se RBK i Norge.

Jeg skriver altså ikke at spillet under Coolen har vært bra, men "noe bedre under Coolen enn under Kåre" - her tenker jeg først og fremst på at indreløperne ikke står i angrep så det ikke finnes ett eneste alternativ å spille til på midten som tidlig i år. At vi likevel spiller ballen frem og tilbake mellom de bakerste fem helt til vi blir tvunget til panikk-klarering er grunnen til at jeg ikke sier "bra", men "noe bedre".

For å oppsummere det jeg (og jeg tror kristobal m.fl.) prøver å si - spillet er fortsatt under enhver kritikk, men resultatene har nå ihvertfall blitt noe bedre under Coolen. Jeg er ingen Coolen-fanboy, og jeg vil ikke at han skal være vår hovedtrener når 2019 starter. Men når ting først ble som de ble (Kåre ut sommeren 2018 - om det var rett, til rett tidspunkt, er en helt annen diskusjon/dimensjon), så synes jeg han har gjort en helt grei jobb. Ikke bra nok, ikke noe å skryte av, men etter forutsetningene (kom inn i en periode med 2 kamper i uka og ferdigskadd tropp, ingen oppkjøring, ingen større mulighet til terping av offensiv struktur) synes jeg Rini kan huskes som en som gjorde sitt beste, og det var det.
Montana
Veteran

PostPosted: 14.11.2018 15:04    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
(Kåre ut sommeren 2018 - om det var rett, til rett tidspunkt er en helt annen diskusjon/dimensjon)

Dette er en mer interessant diskusjon og er bakrunnen for min egen del for å diskutere arbeidet til Coolen. For det er ikke sånn at vi bare kan sparke ledere uten å ha en god kortsiktig og selvsagt langsiktig plan.
For det er relevant iforhold til den beslutningen styret tok og hvordan de forvalter sitt ansvar videre i Rosenborg.
Back to top
Mustrum Ridcully
Veteran

PostPosted: 14.11.2018 15:16    Post subject: Reply with quote

Det eneste som teller er den langsiktige planen. Hvis det kommer inn en trener som faktisk evner å utrette noe over de neste par årene, først og fremst spillestilsmessig, så tror jeg de fleste her inne lever godt med at Coolens vikariat som los ikke ble fotballens Sixtinske kapell.
Montana
Veteran

PostPosted: 14.11.2018 15:22    Post subject: Reply with quote

Mustrum Ridcully wrote:
Det eneste som teller er den langsiktige planen.

Uenig.

Men den er selvsagt viktigst. Jeg tror ikke noen hadde sagt at den kortsiktige planen var uvesentlig om feks Andre Hansen ble solgt/skadet og var ute i høst.
Back to top
zaphod81
Veteran

PostPosted: 14.11.2018 15:27    Post subject: Reply with quote

Enig i det, den diskusjonen er bedre.

Det kan vanskelig hevdes, etter min mening, at dette var noe katastrofalt feilgrep med fasit i hånd. Vi kom oss til Europa, vant serien, og er i cupfinalen, så den kortsiktige løsningen må jo sies å ha vært akseptabel. Det går an å hevde at også daværende trenere hadde klart å vinne serien - det beste objektive argumentet er kanskje at også deres poengsnitt hadde vært tilstrekkelig - men den kortsiktige løsningen var altså god nok.

Angående langsiktig løsning fikk vi jo muligheten til å jobbe et halvt år med den 'tunge' treneransettelsen uten flere måneder med backstabbing av sittende trenere. Vi slapp også diskusjoner rundt 'trenerbergende' spillere inn i sommerens overgangsvindu, og nøyde oss med å fylle på i de to mest skaderammede posisjonene. Fruktene av dette arbeidet har vi ikke sett ennå, så det er naturlig å avvente dom.

Resultatmessig, igjen, så oppnådde styret det de ville. Vi vant, i en sesong der den nedadgående trenden til trenerteamet var i ferd med å få hodet til klubben under overflaten på alle sportslige kriterier. Utviklingsmessig er det faktisk ikke sesonginnspurten under vikariat som teller, det vil være det arbeidet en ny trener gjør, så det er i det blå.

Omdømmemessig: tja. Jeg synes ikke Kåre og Erik hadde noen naturgitt grunn til å få lov til å plante skuta på skjæret før noen andre fikk ta over kommandoen på broen, og vikaren styrte jo skipet ut i smult farvann. Job well done, ut fra forutsetningene, uten at det blir noen Olavsstatuett eller Barcelona-jobb av den grunn. Jeg tror også fullt og fast at det fins en del elementer som ikke har kommet fram ennå, utover det vi allerede vet, som gjorde at den relativt oppsiktsvekkende avgjørelsen om oppsigelse ble tatt i sommer.
Back to top
zaphod81
Veteran

PostPosted: 14.11.2018 15:38    Post subject: Reply with quote

Forøvrig synes jeg det er en pussig strategi å bruke André Hansen som argument for at valget liksom ikke var så godt. Han var jo keeperen vår i vårsesongen også?

Hvis man skal forutsette at Østbø stod hele sesongen (med all respekt for Østbø; det er ikke at han er dårlig, bare at André er god) så er det vel trygt å si at alt håp ville vært ute lenge før Kåre fikk fyken? Hvis André betyr sju-åtte poeng på en halv sesong, så hadde jo vi vært ti poeng bak Brann, og seks bak Molde, fortsatt, og Kåre ville blitt kjeppjaget fra jobben.

Dèt er halmstrå altså, og en form for spekulasjon som ikke tar diskusjonen videre i det hele tatt. Da kan man med mye større vekt si: hva hvis Coolen hadde hatt 25 skadefri spillere hele høsten, og kunne valgt fritt til hver eneste kamp, hatt fullt trøkk på hver eneste trening? Ville han da tatt 3 poeng i snitt, satt poengrekord, og blitt båret på gullstol inn i en tiårskontrakt?
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 14.11.2018 15:46    Post subject: Reply with quote

Poenget er at det er en keeper som har fått resultatene til å se pene ut i høst eller i år om du vil, ikke trenerskiftet.

Ellers enig i at man med fasit i hånd ikke kan si at det var et katastrofalt feilgrep. Vi er heldige som fikk det utfallet. Men var det et optimalt valg? Antagelig ikke. Så kan det jo tenkes som enkelte hevder at det finnes grunner for timingen av oppsigelsen som vi ikke vet om. Det vil stille saken i et annet lys, men man kan ikke uten videre anta at det er saken og slå seg til ro med det. Men vi får se hva som kommer fram.
Back to top
FanFraSør
Rutinert

PostPosted: 14.11.2018 16:25    Post subject: Reply with quote

Dårlig timing eller ikke. Coolens prestasjoner i høst var aldri tema. Tema var at styret mente det var nødvendig å bytte trener. Først og fremst pga manglende spillemessig fremgang som de mente på sikt også ville føre til resultatmessig tilbakegang. Om vi hadde endt med en 5 plass i årets serie hadde ikke gjort valget med å kvitte seg med Kåre mer eller mindre riktig enn om vi ender med serie og cupgull. Dom bør felles ut fra hvem vi faktisk ender opp med som trener og ikke minst hvordan han gjør det i 2019. Vi skal være forsiktige med å syte bare pga valget, det er kanskje lurt å se hvordan vedkommende gjør det først før alle begynner å skrike som bortskjemte drittunger "Hvaaaaa??? Sparket vi Kåre for dette???? Katastrofeeeeeeee". Man kan være fornøyd eller missfornøyd med valget av ny trener, men å oversvømme forumet med en masse negative poster før trenren faktisk har fått vist hva han er god for er ganske meningsløst selv om vi vet at det blir slik med mindre klubben ender opp med en som 99.99% er kjempefornøyd med og det skal godt la seg gjøre.
zaphod81
Veteran

PostPosted: 14.11.2018 16:41    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
Poenget er at det er en keeper som har fått resultatene til å se pene ut i høst eller i år om du vil, ikke trenerskiftet.

Men keeperen er jo statisk, og påvirker vel neppe statistikken på hver side av trenerskiftet? Hadde du sagt at det var signeringen av Jebali, så hadde det i det minste vært logisk.

Jeg synes jo også det er noe spekulativt å si at vi var 'heldige' som fikk det utfallet, når trenersparkingen selvsagt var en kalkulert risiko. Vi er jo ikke 'heldige' som har de poengene vi har, det handler jo om kvalitet et eller annet sted i og rundt laget. Flaks jevner seg ut over en halv sesong, og nå leder vi med sju poeng.

Om det var et optimalt valg? Definér optimalt. Hadde vi hatt Pep Guardiola sittende som materialansvarlig eller i baren på VIP, så kan man jo mene det ville vært optimalt om vi hadde verdens beste trener klar på dagen da vi sparket Kåre, men styret har jo vært klare på at de ikke ville jakte ny trener med nåværende sittende på hemmelig oppsigelse. Å si de opp 'formelt' i juli med avskjed etter sesongen kan vi vel være enige om sannsynligvis hadde vært uheldig for resultatene. Jeg vil vel påstå at det å vinne serie (og cup?) med den interne vikaren mens man jobber med permanent hovedtrener er ganske nært en optimal løsning innenfor realistiske rammer.

Vi trenger for øvrig ikke å bare vente på juicy bits fra rettssaken før vi skjønner noe av timingen. Det handlet jo om tid til å kjøre trenerjaktprosess, dårlig kvalitet på treningene (jf. Konradsen), dårlig fysisk form (observerbart), manglende vilje til å styre treningene på feltet selv (rapportert), mer defensiv spillestil (både uttalt og observert), fallende kurve på poeng og ikke minst scoringer (statistisk), i tillegg til at flere møter angående sportslig prestasjon og utvikling (rapportert) ikke ble fulgt opp på banen. Det fins grunner, og jeg tror altså det fins flere.
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 14.11.2018 16:54    Post subject: Reply with quote

Andre Hansen har gjennom sine prestasjoner vært såppas god og avgjørende at lagets resultater har sett pene ut.

Jeg forklarer altså resultatene med André Hansen og ikke trenerskiftet. Skjønner ikke helt hva det er du ikke forstår.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 14.11.2018 17:35    Post subject: Reply with quote

Zaphods siste avsnitt oppsummerer alt. Det blir en pinlig affære i januar. Med en viss grad av selvinnsikt avlyses saken i tide.

Skulle rettsapparatet mot all formodning komme til et positivt utfall for trenerduoen, står vi potensielt overfor en drastisk endring i trenerkontrakter som vil ødelegge for et samlet trenerkollegium.

Enten ved at ingen lenger får kontrakter på stort mer enn ett år, eller ved at trenere i langt større grad bare kan sies opp med en oppsigelsestid uten kompensasjon.

Det siste har vel de to herrer fått en solid grad av, som nå i verste fall går med og vel så det til å betale egne og RBKs sakskostnader.

Støtteaksjon gjennom RBKs trofaste på Facebook vil neppe være til stor hjelp.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Montana
Veteran

PostPosted: 14.11.2018 17:51    Post subject: Reply with quote

Ja det er ikke nødvendigvis galt at Kåre gikk da han gikk men det må kunne stilles spørsmål rundt hvordan håndteringen i sommer gikk for seg.

Hvorfor gikk de for en intern vikar?

Hvilke kvaliteter anså man at vikaren måtte besitte for å lede oss ut året i den situasjonen laget var i?

Forhørte de seg med andre enn Rini før de tok valget? Satt det en kar i Belgia og ventet på telefonen?
Back to top
FanFraSør
Rutinert

PostPosted: 14.11.2018 21:40    Post subject: Reply with quote

Man må være rbk supporter for å stille spørsmål og være særdeles kritisk ved hvorfor man gikk for en intern vikar etter å ha tatt seriegull, spiller om cupgull og er i E.L. gruppespill. Hadde man hatt drømmekanditaten klar så tro meg, da hadde han vært ny trener for lenge siden. Jeg melder meg nå ut av denne diskusjonen. Har nå nådd historisk lavmål.
Mustrum Ridcully
Veteran

PostPosted: 14.11.2018 22:00    Post subject: Reply with quote

Det er helt legitimt å være kritisk, men jeg skjønner ikke helt hva du ønsker å oppnå med disse spørsmålene?

Hvorfor skulle de hente inn en ekstern vikar da? Det er jo det alternativet vi står igjen med. Er det noe som tillsier at det hadde blitt: a) Bedre spill b) Billigere for klubben eller c) flere poeng og avansement i EL med en ekstern vikar?

Vilke kvaliteter man anså vikaren måtte besitte? -Igjen hva ønsker du å oppnå med denne spørsmålsstillingen? For meg virker det som at det hanler om å ta noen eller noe for et eller annet, samme hva.

Hvorfor skal de ringe Europa rundt etter en vikar? Gjør du det på jobben din også eller? Legger mer krutt på å finne vikaren enn å hente inn en fast ansatt som kan løfte arbeidsplassen?

Hvem skulle de velge da, Trond Sollied tydligvis. Sollied som i juli ikke hadde hatt jobb på 5 år skulle ringes inn på et vikariat. Unnskyld meg men hører du ikke hvor dumt det høres ut?
Montana
Veteran

PostPosted: 14.11.2018 22:16    Post subject: Reply with quote

Ønsker å oppnå? Nei dette er jo et debattforum hvor man utveksler meninger rundt ting. Og da er det jo ønskelig at flere har ulike meninger.

Det er helt legitimt og viktig å stille spørsmålstegn til prosessene til styret i en sånn tullesesong vi har vert gjennom, håper flere gjør det.
Back to top
Hentesveis
Veteran

PostPosted: 14.11.2018 22:25    Post subject: Reply with quote

Det er, etter min mening, et stort problem at svært mange av debattantene rundt dette temaet åpenbart har gått glipp av følgende uttalelse:

Ivar Koteng til VG wrote:
– Vi tar en risiko på at dette kan gå galt, resultatmessig. Men vi tror vi kan bygge en større grunnmur, og at vi over tid kan tjene på dette sporslig, sier styrelederen.

Spesielt rettet mot de som argumenterer for at sparkingen av Ingebrigtsen var feil fordi Coolens resultater ikke har vært bedre. Dette var en kalkulert risiko fra RBK-styret, fordi de mener at sparkingen av Ingebrigtsen var viktig på lang sikt.
Montana
Veteran

PostPosted: 14.11.2018 22:29    Post subject: Reply with quote

Jeg har iallefall fått med meg den der, men er ikke nødvendigvis enig i at det var en god risiko å ta.

Og det sier jeg generelt og uavhengig av hvordan resultatene ble.
Back to top
Zorac
Legende

PostPosted: 15.11.2018 09:35    Post subject: Reply with quote

Da har du rigget argumentasjonen slik at du aldri kan "tape". Vi burde altså ikke ansatt Coolen fordi risikoen var høy, og det faktum at det fungerte som ønsket rettferdiggjør ikke at risikoen var verdt å ta.

Med samme logikk kan det argumenteres med at Jebali aldri burde vært kjøpt; han kom fra en mindre klubb, var dyr, og rapportene tilsier at han er best i tier-rollen, som vi ikke har i vår 4-3-3. At han ble en umiddelbar suksess og var sterkt delaktig i poengfangst både i serie og Europa-kvalik påvirker jo ikke risikoen man tok.

Det er selvsagt lov å kritisere prosesser, men det blir lite rettferdig å trekke konklusjonen fra denne alene. Eksempelvis var jeg tildels sterkt kritisk til prosessen som førte til ansettelsen av Ingebrigtsen, men jeg kommer ikke unna at ansettelsen var en suksess og at Kåre den gang da sannsynligvis var det optimale valget.
zaphod81
Veteran

PostPosted: 15.11.2018 09:37    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
Andre Hansen har gjennom sine prestasjoner vært såppas god og avgjørende at lagets resultater har sett pene ut.

Jeg forklarer altså resultatene med André Hansen og ikke trenerskiftet. Skjønner ikke helt hva det er du ikke forstår.

Altså, med respekt å melde: jeg forstår dette fullt ut. Du mener Hansen har vært så god at han maskerer Coolens/lagets svake prestasjoner, slik at den dramatiske poengforskjellen skal tilskrives Hansen, og ikke trenerskiftet.

Nå ber jeg deg skru på det du har av sanser, for det jeg nå skal påpeke for tredje gang er: André Hansen var keeper på Rosenborg i vår også. Ser du at det er litt ulogisk å forklare en forskjell med en likhet?

Det er som å si:

- Åja, men vi må huske at Coolen spilte hjemmekampene sine på Lerkendal. Hvem som helst vinner jo da - ergo forklarer jeg resultatene med Lerkendal, og ikke trenerskiftet.

- Åja, men Rosenborg spilte jo i hvite drakter under Coolen, og laget i hvite drakter er jo heltene, og vinner alltid. Det var draktene som vant.

- Åja, men de spilte jo med rund ball og på grønt underlag under Coolen. I rest my case. Noen som fortsatt tror at trenerskiftet kan ha hatt effekt, liksom?

Resten av argumentasjonen min ligger lenger oppe. Det er mitt lønnlige håp at du nå skjønner at argumentet ditt var fullstendig ulogisk, slik at du kan henge med på konsekvensene av logikken din (Kåre ville ha blitt kjeppjaget tidlig). At Hansen har vært avgjørende for oss i år er ingen uenige i, men han har vært instrumental hele sesongen, ikke bare i høst.
Back to top
NilsArneEggenErKongen
Proff

PostPosted: 15.11.2018 10:00    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Montana wrote:

Altså, med respekt å melde: jeg forstår dette fullt ut. Du mener Hansen har vært så god at han maskerer Coolens/lagets svake prestasjoner, slik at den dramatiske poengforskjellen skal tilskrives Hansen, og ikke trenerskiftet.

Nå ber jeg deg skru på det du har av sanser, for det jeg nå skal påpeke for tredje gang er: André Hansen var keeper på Rosenborg i vår også. Ser du at det er litt ulogisk å forklare en forskjell med en likhet?

Det er som å si:

- Åja, men vi må huske at Coolen spilte hjemmekampene sine på Lerkendal. Hvem som helst vinner jo da - ergo forklarer jeg resultatene med Lerkendal, og ikke trenerskiftet.

- Åja, men Rosenborg spilte jo i hvite drakter under Coolen, og laget i hvite drakter er jo heltene, og vinner alltid. Det var draktene som vant.

- Åja, men de spilte jo med rund ball og på grønt underlag under Coolen. I rest my case. Noen som fortsatt tror at trenerskiftet kan ha hatt effekt, liksom?

Resten av argumentasjonen min ligger lenger oppe. Det er mitt lønnlige håp at du nå skjønner at argumentet ditt var fullstendig ulogisk, slik at du kan henge med på konsekvensene av logikken din (Kåre ville ha blitt kjeppjaget tidlig). At Hansen har vært avgjørende for oss i år er ingen uenige i, men han har vært instrumental hele sesongen, ikke bare i høst.

Nå vet alle som har drevet med lagidrett at et trenerskifte som regel gir en umiddelbar boost. Dette har skjedd før i forbindelse med trenerbytter - det skyldes på ingen måte at Coolen er noen magiker eller illusjonist av rang. Snarere tvert imot. Dette skyldes i større grad psykologiske faktorer. Etter at boostperioden var over, dalte lagets prestasjoner og man så at laget framstod med en planløs fotball. INGEN offensiv samhandling, kun basert på individuelle framstøt. Ingen defensiv samhandling, kun basert på at Tore Reg og Andre Hansen hadde gode dager.

I tillegg. Den norske ligaen er så dårlig at det mannskapet Rosenborg har kunne vunnet ligaen med en rekke ulike trenere. Coolen er med andre ord ikke unik. Coolen er heller ikke en trener som kan sies å ha oppnådd mye i sin karriere som trener. Hadde han gjort det hadde han fortsatt vært trener ute i Europa, i stedet for å friste tilværelsen med en anonym Akademilederstilling i fotball-Europas bakgård. Det i seg selv, at Coolen er her hos oss, bør være at varsku. Han var ikke ansett som god nok på kontinentet, da tok han til takke med en administrativ utpoststilling i verdensmetropolen Trondheim.

Igjen. Klubben burde beholdt Kåre ut sesongen. Og latt Rini være akademi"leder."
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 15.11.2018 10:03    Post subject: Reply with quote

Det er selvfølgelig lov å mene dette, men hva har dette med zaphods innlegg å gjøre?
Back to top
zaphod81
Veteran

PostPosted: 15.11.2018 10:10    Post subject: Reply with quote

Logikken når nye høyder her altså.

Trenerbytte gir visstnok en automatisk boost, men likevel var det feil å motta den boosten (6-1-0 fram til Molde borte) og vinne serien, fordi Coolen ikke er "unik", og vi burde hatt en unik vikar. Eller i det minste en magiker eller illusjonist av rang. Som vikar, altså.

Ergo burde vi ha fortsatt med Kåre(!?)
Back to top
Zorac
Legende

PostPosted: 15.11.2018 10:10    Post subject: Reply with quote

Ny trener-effekten var nok til å sikre gull, Europacup og cupfinale mens man jobbet med en permanent løsning. Er det ikke da ganske åpenbart at grepene som ble gjort fungerte tilfredsstillende - uten en gang å fokusere på person? Eller forventer man at den midlertidige løsningen skal snu like radikalt på ting midtveis i sesongen som man håper en permanent løsning skal gjøre gjennom en lang sesongoppkjøring?

Jeg skjønner ikke helt argumentasjonen fra kritikerne her. Det slås inn vidåpne dører og de som er (delvis) fornøyd med grepene som ble gjort, blir langt på vei tillagt argumenter vi/de ikke har kommet med, og "Coolen-fanboyism".

Så vidt jeg har fått med meg her inne:

-Ingen har sagt at vi spiller god RBK-fotball under Coolen.

-Ingen har sagt at vi bør gå for Coolen permanent.

-Ingen har stilt seg kritisk til at vi (fortsatt) leter etter ny trener for 2019-sesongen.

Hva er egentlig poenget med å undergrave og bagatellisere Coolen når konsensus er at han har levert resultatmessig i sitt vikariat i et halvår mellom to permanente hovedtrenere?
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 32, 33, 34  Next
Page 27 of 34

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2020 RBKweb