English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2020
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rini Coolen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 32, 33, 34  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 27.10.2018 12:39    Post subject: Reply with quote

Jeg har noe mindre tiltro til sportsjournalistene enn de mer generelle når det gjelder hovedstadspressen generelt. Ikke nødvendigvis hos VG spesielt, men inntrykket mitt er at de blåser opp alt de kan som er potensielt negativt for RBK så lenge det kan vinkles sånn uten å lyve direkte.

Mener de å vite noe klanderverdig, eller er det basert på uttalelser fra Kåre og Erik?

Og har en eneste avis her nede publisert noe som tyder på at de har fått høre noe fra klubben om hva de har basert sparkingen på?

Min oppfatning (ikke at jeg har lest alt) er at det stort sett har vært entydig negativt frem til nå. Dermed er det mer enn god nok grunn til å være skeptisk til om vi er blitt servert en balansert fremstilling av hendelsesforløpet.
NilsArneEggenErKongen
Proff

PostPosted: 27.10.2018 12:52    Post subject: Reply with quote

Det er selvfølgelig sunt å være skeptisk, men om man utelukkende er skeptisk står man i fare for å bli konspiratorisk - og da er man på vidvanke.

Når det gjelder positivt/ negativt fokus er jeg av den oppfatning at den hjemlige pressen, og da snakker jeg om Trondheim, stort sett er negativ. Jeg snakker selvfølgelig om Adressa. De eier jo også det meste av aviser lokalt rundt byn. Jeg har ennå ikke forstått hvordan de klarer å finne noe negativt når det enkelte ganger er bedring å spore. Da tenker jeg selvfølgelig ikke kun på dette med Coolen, Kåre, og så videre, men rent historisk. Den avisa virker å ha et negativt fokus på sporten - etter mitt inntrykk, og det kan selvfølgelig hende at jeg tar feil, men jeg sitter litt igjen med det inntrykket. også når det er vurdering på spillere etter kamper. Om de har en skala så bruk den, for eksempel på Andre Hansen. Han står jo ofte kanonbra, men om laget generelt spiller dårlig så får han ikke mer enn 5-6. Helt feil mener jeg. Jeg ville brukt skalaen, men dette er en avsporing. Vi snakket om saklighet i avisene og hovedstadspressens mulige heksejakt på Koteng og RBK-millionene. Om man skal gå i ditt tankespor er det kanskje noen i hovedstaden som synes det er litt sårt at trønderne, de trege trønderne gjør de såpass bra år etter år, og at Oslofolka sjelden får fram noe. Det kan hende det ligger noe sånt bak, hvis det er tilfelle at det er en slik agenda?
Mustrum Ridcully
Veteran

PostPosted: 27.10.2018 13:20    Post subject: Reply with quote

Jøye meg, der brukte du veldig mange ord på å si: Ja du har egentlig rett.
View user's profile Send private message
NilsArneEggenErKongen
Proff

PostPosted: 27.10.2018 13:27    Post subject: Reply with quote

Det kommer helt på hva du legger i ditt eget utsagn. Jeg mener fortsatt det jeg skrev på forrige side, altså posten før tilsvaret fra Orion, om at pressen sannsynligvis skriver innhold basert på god kildekunnskap snarere enn mangel på substans. I tillegg skrev jeg at jeg som person mener eller er av den oppfatning av at Adressavisa ofte skriver negativt om Rosenborg.

Hvilke av disse utsagnene er det du mener korrelerer med det Orion skrev? Han skrev at han er skeptisk til hovedstadspressen, jeg skrev at hovedstadspressen sannsynligvis har gode kilder og viste samtidig til en pågående omtale. Han skrev at han synes hovedstadspressen er negative til RBK i Kåre-Kotengsaken. Jeg skrev at jeg synes Adressa, Trondheimsavisen (50 mil unna Oslo) virker ha et negativt fokus.

You choose.
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 27.10.2018 13:33    Post subject: Reply with quote

Mustrum: Very Happy

NAEEK: Jeg er enig i - og det er min høyst private oppfatning - at Adressa er mer negative til RBK enn de hadde trengt å være. Skjer det noe negativt så blåses det opp med en faktor på 1.3, hvis det skjer noe positivt så kan det i noen tilfeller overses helt (suksess for Hamren eller Annan til tider, f.eks.). Dette gjelder ikke bare klubben, men også ting rundt. I særklasse er deres til tider surrealistiske og fantastisk ubegrunnede angrep på Kjernen og supportermiljøet generelt. Nok om dem.

Nasjonal presse tror jeg ikke nødvendigvis har noen vesentlig agenda utenfor en kombinasjon av disse punktene:

- De fleste av dem har et annet lag enn RBK nær hjertet, og lykkes kun delvis med å leke nøytrale.
- Negativitet om RBK er sannsynligvis en av de største klikkvinnerne generelt, og blandt de særdeles største innen sport.
- Some men just want to watch the world burn. En nesten sammenhengende suksesshistorie over 30 år er vel og bra, men kan ikke måle seg med en storhet som sliter, brenner og faller fra hverandre.

I det øyeblikket man innser at journalistisk nøytralitet er en romantisk drøm, og at de er like avhengige av å selge produktet sitt som oss andre for å overleve, er det veldig lett å forstå hvorfor de handler som de gjør. Folk er interessert i fotball, og all den tid det er flere som ikke holder med RBK enn som gjør det, vet man at en negativ vinkling vil tiltrekke seg klikk - og ja, vi leser selvfølgelig de negativt vinklede historiene vi som er RBK-supportere også.

Dessuten tror jeg ikke man blir konspiratorisk av være skeptisk til det de legger frem. Å tenke konspiratorisk handler vel heller om at man aksepterer påstander uten gyldige bevis. Hadde et medie kjørt på med "Kåre er et svin, RBK hadde gyldig grunn" uten å komme med noen håndfaste bevis eller forklaringer for sin holdning hadde jeg nok vært skeptisk til dem også.

I mitt tilfelle handler det om at min tiltro til media er mindre enn min villighet til å gi RBK "benefit of the doubt".
Mustrum Ridcully
Veteran

PostPosted: 27.10.2018 13:35    Post subject: Reply with quote

Men du kan jo ikke sammenligne en gravejournalist med tabloid sportspresse. VG og Dagbladet skriver stort sett møl uansett tema, men de har innimellom noen fantastiske saker uten at dette forandrer helhetsoppfattningen.

Det er ikke god kildekunnskap når man postulerer at Koteng bestemmer alt på Brakka. Orker ikke å gå igjennom det nå, men det er bare å lese meninger fra Puddelen & co i etterkant av sparkingen. Det lyser ikke akkurat kildekritikk.

Edit:OCD
NilsArneEggenErKongen
Proff

PostPosted: 27.10.2018 13:58    Post subject: Reply with quote

Sammenlikningen var det vel du selv om gjorde. Hverken jeg eller Orion gjorde en sammenlikning. Vi hadde en meningsutveksling uten sammenlikning forøvrig. Det du sier om kildekunnskap og kildekritikk må du begrunne bedre. Hvis ikke er det bare en verdiløs påstand, like verdiløs som den påståtte manglende substansen i det du omtaler som tabloid sportspresse.
Mustrum Ridcully
Veteran

PostPosted: 27.10.2018 14:54    Post subject: Reply with quote

NilsArneEggenErKongen wrote:
OrionPax wrote:
jeg tar det for gitt at de har en bedre sak enn det Oslo-pressen og andre sensasjonsjagende døgenikter håper på - og etter beste evne forsøker å selge inn som sannhet.

Om du sikter til VG så må du huske på at de avslørte Tolga kommunes overgrep mot de tre brødrene som ble feilaktig erklært psykisk utviklingshemmede. En gravesak og kvalitetsjournalistikk av dimensjoner. Dersom den samme avisa hevder å vite ting relatert til prosessen rundt Kåre, Erik og RBK, kan du banne på at de har gode kilder.

Hallo.
Konesseur
Veteran

PostPosted: 11.11.2018 19:58    Post subject: Reply with quote

Takk Rini. Middels stilkarakterer men hopp godt over kritisk punkt ga gull. Vet det er vanskelig å hoppe etter Wirkola.
Back to top
Awake
Proff

PostPosted: 11.11.2018 21:11    Post subject: Reply with quote

Rart at du som er så opptatt av objektive kriterier skulle mene noe sånt. Coolen vant jo serien, kan vinne cupen og kom seg til Europa. Smile
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 12.11.2018 21:42    Post subject: Reply with quote

Det var først og fremst Kåre som vant alt dette.

Allikevel flott av Rini som på sporty vis tok ansvar og gjorde sitt aller beste. Det har vist seg avgjørende.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 12.11.2018 21:51    Post subject: Reply with quote

Jeg vil si at ingen av dem var til hinder for at vår bedre spillerstall vant gullet. Well done, lads.
FanFraSør
Rutinert

PostPosted: 12.11.2018 22:38    Post subject: Reply with quote

Jeg vi si at dette gullet med Rini er beviset på at det å sparke Kåre var helt rett. Alle som var for å sparke Kåre og de som ikke var det, samt de som var litt positive til Rini i starten (meg inkludert) og ikke minst så og si 99.99999% av de som ikke ønsker han videre som hovedtrener i 2019 (meg inkludert) nå bør forstår hvorfor det var riktig å sparke Kåre. Resultater alene er ikke nok for å være hovedtrener i RBK. Vi skal ikke bare vinne, vi skal vinne med stil. Mulig Coolen kunne gjort laget litt mer stabilt i 2019 og vi hadde vunnet noen klare 1 - 0 og 2 - 0 evt 2 - 1 seiere men bare etter å ha skapt 2 - 4 målsjanser. De fleste tror jeg ikke ønsker 5 nye strake gull med Coolen på den måten. Kåre startet den trenden, derfor riktig at ingen av de er hovedtrener i 2019.

Uansett takk for å ha gjort jobben som vikar.
Zorac
Legende

PostPosted: 12.11.2018 23:27    Post subject: Reply with quote

Coolen har gjort alt vi kan forvente. Seriegull, Europacup og kanskje cupgull er det meste vi kan be om. Så får folk selv avgjøre hvor mye ære årets to trenere har, men Coolen ødela i alle fall ingen ting. Stilkarakterene får vente til permanent løsning er på plass.

Spillet sesongen/høsten 2018 blir snart glemt, men medaljene vil gå inn i historiebøkene for evig tid. Takk for innsatsen, og lykke til med akademiet!
nidaros997
Veteran

PostPosted: 13.11.2018 00:53    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Takk Rini. Middels stilkarakterer men hopp godt over kritisk punkt ga gull. Vet det er vanskelig å hoppe etter Wirkola.

Irrelevant i denne sammenhengen. Rini hoppa etter Kåre.
Back to top
NilsArneEggenErKongen
Proff

PostPosted: 13.11.2018 10:58    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Coolen har gjort alt vi kan forvente. Seriegull, Europacup og kanskje cupgull er det meste vi kan be om. Så får folk selv avgjøre hvor mye ære årets to trenere har, men Coolen ødela i alle fall ingen ting. Stilkarakterene får vente til permanent løsning er på plass.

Spillet sesongen/høsten 2018 blir snart glemt, men medaljene vil gå inn i historiebøkene for evig tid. Takk for innsatsen, og lykke til med akademiet!

Alle kunne vunnet med dette RBK-laget i årets labre eliteserie. Laget er ikke blitt bedre eller mener du at du så markant bedre spill mot dumpekandidat Start, der vi kun klarte å score ett mål!?!
zaphod81
Veteran

PostPosted: 13.11.2018 11:10    Post subject: Reply with quote

Ja. I første omgang var det markant bedre offensivt, til tross for at et relativt formsterkt Start hadde fullt fokus på å forsvare seg med mann og mus. Tilbake til gamle synder med forsvaring av ledelse i andre omgang, men i motsetning til mange av Kåre-kampene hadde vi en viss defensiv struktur på egen halvdel, og slapp til lite, mens det under Kåre ble rygget helt inn i egen boks og klarert i vill panikk. Vi var direkte heldige i mange av kampene der vi ikke faktisk tapte ledelsen på feigheten.

Kanskje kunne mange ES-trenere vunnet serien i et tilsvarende vikariat som Coolens, basert på en viss nytrenereffekt, men Kåre hadde ikke vunnet med Rosenborg i år. Til det hadde han over tid blitt alt for forutsigbar for motstanderlagene, og de få tegnene til bedring og mer offensivt spill ble jo aktivt motarbeidet av treneren selv i de viktige kampene. Under Coolen avgjorde vi flere kamper etter vellykkede grep underveis, grep Kåre aldri egentlig har evnet å se. I tillegg tok vi styringen i langt flere kamper, og spilte mer offensivt.

Vi reddet seriemesterskapet på å bytte trener. Nå skal vi redde neste års mesterskap, og forhåpentligvis den sportslige fremgangen de neste årene, ved å bytte igjen.
Back to top
Zorac
Legende

PostPosted: 13.11.2018 11:27    Post subject: Reply with quote

Coolen er og var en mellomløsning som ble ansatt i mangel på bedre alternativer, og har gjort det helt greit. Små grep er gjort, som zaphod er inne på, og han sikret i grunnen alt vi kunne håpe på. Når fotballen på ingen måte har blitt dårligere enn under Kåre og vi vi tok igjen og passerte Brann, sikret et EL-spill som lenge hang i en tynn tråd og kom til cupfinale under Coolen, er det i hvert fall fryktelig få troverdige argumenter for at det var galt å fjerne Kåre og Erik.

Coolen har gjort akkurat det han ble ansatt for å gjøre, nemlig å sikre sportslige resultater i påvente av permanent løsning, og bør få skryt for det.
Bananskrue
Veteran

PostPosted: 13.11.2018 11:58    Post subject: Reply with quote

Jeg vet ikke helt om jeg kjøper at ting hadde blitt så mye værre med Kåre og Erik bak roret. Vi ble reddet av en knallgod André Hansen i EL-kvalikken og Brann fikk flere sjanser etter sommeren til å passere Rosenborg, men snublet hver gang. Både Brann og Molde hadde allerede begynt å avgi poeng og Rosenborg hadde minket luka betraktelig før trenerbyttet. Vi ble også rundtspilt i semien hjemme mot start og er etter min mening ganske heldige som ender opp med cupfinale.

I tillegg opplever vi tidenes dårligste EL-gruppespill, og jeg sliter med å se at RB salzburg og RB leipzig er så fryktelig mye bedre enn Zenit og et Real Sociedad som da vi møtte dem i fjor ledet La Liga. Men for all del, det er mulig Salzburg ligger et par hakk over Barcelona og at det ikke er så fryktelig ille å slippe inn 5 mål på hjemmebane.

Så kan man selvsagt si at dette er Kåre og Erik sin skyld, men isåfall er det like enkelt å si at det er pga Kåre og Erik vi vinner seriegull også, uten at jeg tror et fnugg på det. Det var helt korrekt å gi Kåre og Erik fyken, men kun fordi dette gav styret handlingsrom til å finne en god trener. At sesongen hadde blitt en katastrofe om de ble sittende sliter jeg med å se, all den tid det stort sett er enkeltmannsprestasjoner og dårlig motstand som har reddet denne sesongen. Antall elendige kamper føler jeg er stort sett den samme før og etter sommeren, hvor de aller dårligste har kommet etter.
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 13.11.2018 12:18    Post subject: Reply with quote

Helt enig. Om man absolutt må ha én enkeltårsak man skal forklare seriegullet eller Europaleague med så er det for meg mye mer naturlig å peke på Andre Hansen.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 13.11.2018 12:34    Post subject: Reply with quote

Bananskrue wrote:
Det var helt korrekt å gi Kåre og Erik fyken, men kun fordi dette gav styret handlingsrom til å finne en god trener.

Til gjengjeld er jo dette en meget god begrunnelse.
Zorac
Legende

PostPosted: 13.11.2018 12:41    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
Om man absolutt må ha én enkeltårsak man skal forklare seriegullet eller Europaleague med så er det for meg mye mer naturlig å peke på Andre Hansen.

Absolutt. Men det sier da også svært mye om grunnlaget for sesongen og laget Coolen overtok. I hele år har Rosenborg vært skakkjørt både når det gjelder relasjoner og fysisk form, og Coolen tok over dette laget som han ikke hadde hatt noen ting med stallsammensetning å gjøre, og fikk etterhvert et kaos med skader og frafall - meget mulig i hvert fall delvis grunnet den fysiske grunnformen.

Moro med medaljer og Europacup, men de fleste ser viktigheten av Hansen, og de færreste er fornøyd med hvordan vi har sett ut på banen - både før og etter Coolens tiltredelse. Det er imidlertid hevet over enhver tvil at grunnpilarer som fysisk form og samhandling må bygges over tid, og må være på plass allerede i det sesongen begynner. Coolen har på ingen måte vist seg som noen trollmann, men til hans forsvar skal det sies at han da også tok over ei skute som så vidt fløt, og det er vanskelig å gjøre en totalrenovering når man allerede er midt ute på sjøen.
oskisjunior
Rutinert

PostPosted: 13.11.2018 13:03    Post subject: Reply with quote

Hvis man hører på R&S-podcasten med Tore Reg skjønner man hvor lite mulighet Rini C har hatt til å sette skikkelig preg på laget. Reg fortalte om treningshverdagen siden sommeren, og antall vanlige treninger til å jobbe med spillestil har vært få.

I tillegg fikk han servert en meget tynn suppe, kokt av Apoel-inspirerte Kåre. Hovedingrediensene var svak fysisk forfatning, defensiv mentalitet og fravær av offensiv plan og spillemønster. Og selvsagt krydret med en helt vanvittig skadeproblematikk midt i et tett kampprogram.

Coolen/Henriksen har resultatmessig levert svært godt. Tatt laget til seriegull, cupfinale og Europa League. Men spillemessig har det vært variabelt. Synes dog det ikke er rettferdig å kritisere Coolen for mye for dette. Han er definitivt ingen mirakelmann, og tviler på han er rett mann for RBK videre, men i rettferdighetens navn skal det sies at jeg ikke tror vi har sett et skikkelig "Coolen-lag". Hva nå enn det er...
Back to top
Resten må gå fan account
Veteran

PostPosted: 13.11.2018 13:10    Post subject: Reply with quote

Bananskrue wrote:
Vi ble reddet av en knallgod André Hansen i EL-kvalikken

Likevel vant vi dobbeltoppgjørene 5-0 og 5-1. Mot Valur ble vi reddet av Hansen og dommeren. 3-2 sammenlagt, men uten gale straffer 1-1. Ett mål klarte vi altså mot Valur, laget som i sin neste ecup-kamp tapte for Santa Coloma fra Andorra. Eller som Eggen illustrerte: en spiller på Valur var på prøvespill i Alta, men var for dårlig for dem.

Det var ingen fantastiske prestasjoner under Rini heller, men jeg synes han fortjener litt ros for den framgangen vi faktisk viste.

Bananskrue wrote:
Brann fikk flere sjanser etter sommeren til å passere Rosenborg, men snublet hver gang.

Vi har tatt 30 poeng på Rinis 13 kamper. 2.3 poeng i snitt. Det tilsvarer 69 poeng over 30 kamper, likt med rekorden vår - og resultatet fra 2015 og 2016. Med tanke på alle skadene, samt dårlig treningsgrunnlag og å måtte overta midt i sesong med to kamper i uka og ikke tid til stort mer enn restitusjonstrening synes jeg det er veldig veldig bra. Å si at Brann fikk muligheten til å passere oss blir da en latterlig kritikk av Rini.

Bananskrue wrote:
Så kan man selvsagt si at dette er Kåre og Erik sin skyld, men isåfall er det like enkelt å si at det er pga Kåre og Erik vi vinner seriegull også

Hæ? Om vi legger til grunn premisset (slik du gjør her) at det er deres skyld at det ikke funker, så gir det jo ingen mening i at de skal ha skryt for å ikke ha gjort en for elendig jobb til at serien ikke kunne reddes? Hva er det for en logikk?

Bananskrue wrote:
Antall elendige kamper føler jeg er stort sett den samme før og etter sommeren, hvor de aller dårligste har kommet etter.

Vi hadde flere nitriste kamper under Kåre også, da med mye færre skader og én kamp i uka. Vi tok færre poeng (2,06 i snitt) og måtte ha dommerhjelp for å passere 1. runde i CL-kvalik - etter to elendige fotballkamper.

Det er vanskelig for meg å si noe sikkert om hva Kåre og Erik har drevet med på treningsfeltet i år, men jeg biter meg merke i at lista over personer som sier jobben der har vært svak begynner å bli lang. Styret er kokkeklare, det samme er Eggen. Anders Konradsen sa det i sommer, at de bare hadde surret på trening hele sesongen fram til da.

Hvor mye kan man egentlig forvente av et lag som ikke gjorde jobben på trening de første seks (!) månedene (om vi skal tro Konradsen) av sesongen?
Back to top
NilsArneEggenErKongen
Proff

PostPosted: 13.11.2018 13:11    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:

Coolen har gjort akkurat det han ble ansatt for å gjøre, nemlig.

Så du mener det ja. Det betyr vel at du er overbevist om at Coolens oppgave var å dumme oss fullstendig ut i Europa. Og skal si Rini lyktes der. Han klarte den oppgaven med glans. Helt fantastisk hvor dyktig han var til å sette sammen en total mangel på offensiv og defensiv samhandling som ga seg utslag i tap etter tap mot middelmådig europeisk motstand. Celtic eksempelvis.
Og poengtap mot nedrykksklare Sandefjord. Og dumpekandidat Stabæk. Og knapt produserte målsjanser. Coolen har vært en katastrofe og snart må han også forlate Akademiet. Nytter ikke å ha en leder som ikke vet hvordan han skal lede et lag til offensiv samhandling.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 32, 33, 34  Next
Page 25 of 34

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2020 RBKweb