English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dommerkontroversene Elite/Serien 2018
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 28.05.2018 22:09    Post subject: Reply with quote

I håndball har man jo for eksempel nesten eliminert kjefting på dommer. En del av det er nok at effektiv tid gjør at man ikke vinner så mye i form av kynisme på det. Men viktigst av alt er at de deler ut kort i hytt og pine hvis du står der å klager.







*Selv om jeg annerkjenner at alle reglene i håndball flytende fra dommer til dommer, spiller til spiller.
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
oskisjunior
Rutinert


Joined: 25 Aug 2016
Posts: 621

PostPosted: 29.05.2018 08:39    Post subject: Reply with quote

Kikka nettopp på en YouTube-video av (dårlige) dommeravgjørelser RBK mot RBK de siste par årene. Beit meg merke i at S.O. Moen var overrepresentert. Rolling Eyes

"æ si itj mer"
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 29.05.2018 09:44    Post subject: Reply with quote

De to soleklare straffesparkene vi ble snytt for mot Brann, synes jeg er langt verre enn at det glipper på en offside i ny og ne. Vi må anta at dommerne prøver å få offsideavgjørelser og lignende riktig hver gang, så får vi bare akseptere at evnene ikke alltid strekker til. Holding i feltet overses derimot bevisst. Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor det aksepteres. Dommere som ikke blåser på sånt bør utestenges.
Back to top
View user's profile Send private message
Prinsen fra Os
Senior


Joined: 25 Sep 2007
Posts: 233

PostPosted: 29.05.2018 09:45    Post subject: Reply with quote

oskisjunior wrote:
Kikka nettopp på en YouTube-video av (dårlige) dommeravgjørelser RBK mot RBK de siste par årene. Beit meg merke i at S.O. Moen var overrepresentert. Rolling Eyes

"æ si itj mer"


Vet ikke hvor seriøst jeg skal ta innlegget ditt, men du bør kanskje gå litt dypere inn i datamaterialet?

Jeg vil anta at Moen som erfaren norsk toppdommer har dømt storkamper (typisk med Rosenborg) flere ganger enn de fleste andre?
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 29.05.2018 10:36    Post subject: Reply with quote

Selv om jeg er prinsipielt enig med deg nieuwlaat - det med holding er jo et strukturelt problem - så synes jeg akkurat den offsideavgjørelsen er en spesielt hårreisende avgjørelse. Den fins nemlig ikke vanskelig i det hele tatt, det er lite forvirrende bevegelse, det er (naturligvis) den eneste bevegelsen mot bakrommet, og han er klart onside. Linjedommeren står godt plassert. Den avgjørelsen er så dårlig at den grenser mot mistenkelig - hadde det vært bortekamp i Øst-Europa hadde man kastet småpenger mot skjermen.

Men det er klart det er ille at Moen står og ser på at Nilsen regelrett nedlegger Hovland i feltet, samtidig som lista ligger uhyre lavt for å blåse frispark utover. Det skriker feighet fra dommerens side - stressdemping ved å stoppe litt stressende situasjoner ved å gi et 'ufarlig' frispark, eller bare la spillet gå hvis keeperen/forsvaret har kontroll. Gud forby at noen skal score et tvilsomt mål, liksom. Og det har jo vært fellesnevneren for mange av de store dommerfeilene i år (som ifølge magefølelsen til Nils Fisketjønn ikke er noe stort problem) - de er konsekvent underreaksjoner og fordel forsvarende lag.

Moen er jo en 'toppdommer', og dessuten en arrogant type - det er bare logisk at han, som mange norske dommere, ønsker å bevise at han ikke lar seg påvirke til å dømme fordel hjemmelaget. Så han overkompenserer, slik de gjør.
Back to top
View user's profile Send private message
petter sprett
Junior


Joined: 03 Jun 2008
Posts: 39

PostPosted: 29.05.2018 11:05    Post subject: Reply with quote

Jeg synes også at situasjonen etter Hovland-holdingen der Hovland prøver å komme seg løs fra situasjonen, men blir holdt fast av Brannspilleren som så blir liggende og så late som om han er skadet, mens 3 Brannspillere går rett i ansiktet til dommeren er ganske ille. Her kunne dommeren godt delt ut 2-3 gule kort!
Dommere gjør feil, og det får vi nesten bare akseptere, men det er noen ting det er lett å slå ned på. Få bort alle de spillerne som ikke deltar i situasjoen, men bare er der for å påvirke dommeren. Gi dem gult kort i 3-4 kamper, så er det plutselig slutt på det.
Eller kanskje ikke. Spillere som scorer driver jo fremdeles å river av seg skjorta selv om de vet at de får gult kort. Imidlertid scorer de jo ikke så ofte, så det gir jo ikke de store utslagene.


Last edited by petter sprett on 29.05.2018 12:11; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 29.05.2018 11:29    Post subject: Reply with quote

Måten Fredheim/Reka kvester dommern på i går i en ikke dømt straffe som er omtrent like klar. Ikke akkurat verdens mest konsekvente kommentatorer.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 29.05.2018 11:37    Post subject: Reply with quote

Kan jo si at dommerfeilene i denne kampen kostet oss 6 poeng på argeste konkurrent (og 3p for de som jager under oss igjen). Vil være et ganske stort under om det ikke får stor betydning for sluttabellen.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 29.05.2018 11:48    Post subject: Reply with quote

Straffer dømmes nesten ikke i år. Selv om jeg mener det er forsvarlig å blåse på Trondsen mot Haugesund, er det veldig mange langt klarere straffer som ikke blåses. Vi skulle hatt krystallklare straffer mot LSK, Brann og Molde (de to siste var holding i gresk-romers stil), Bodø/Glimt skulle hatt mot oss, Stabæk skulle hatt i går, LSK skulle hatt i en hjemmekap tidlig i sesongen hvor Lehne Olsen blir sparket ned (husker ikke mot hvem i farta), Brann skulle hatt mot LSK, og Sarpsborg skulle hatt mot VIF for å nevne de jeg kommer på på stående fot.

Det er rett og slett hårreisende hvor mange straffer som ikke er blåst. Når jeg, som ser et par-tre kamper hver runde i farta kommer på nesten tosifret antall ikke idømte straffer på stående fot etter 12 runder, kan jeg bare tenke meg hvor mange jeg ikke husker eller har sett.

Det er ganske dramatisk at lista ligger der den ligger. Ikke alle straffene jeg har nevnt ble utslagsgivende, men flere av dem ble det, eller kunne i det minste endret kampbildet noe - og det er som sagt bare de kampene jeg har sett. Brorparten av årets kamper har jeg naturlig nok ikke vært innom. Jeg forstår ikke hvorfor lista for straffer tilsynelatende plutselig har blitt så høy, i hvert fall på åpenbare fellinger og holding. Dårlig dømming, spesielt i feltene, begynner å prege ligaen mer enn vi kan leve med.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
oxbailla
Veteran


Joined: 26 Apr 2005
Posts: 1118
Location: Trondheim

PostPosted: 29.05.2018 14:53    Post subject: Reply with quote

Enig i at det skulle vært dømt langt flere straffer, og at dommerne er udugelige.
Samtidig: muligheten for å få straffe øker jo mer trafikk vi får inn i motstanderens boks - flere folk, høyere tempo, mer presise innlegg og dødballer. Det er jo symptomatisk ikke bare for dårlig dømming men også for et gjennomført svakt og tregt angrepsspill at vi ikke får mer blåsing i vår favør. Vi har eksempelvis tapt cornerstatistikken i de tre siste kampene, sammenlagt har vi fått 7 cornere, mens motstanderne har fått 22(!) Verst var det i Haugesund, der vi tapte cornerstatistikken 0-11. Det forteller en del om manglende aggressivitet og angrepsvillighet. Ikke at det var så mye bedre i fjor; det første straffesparket kom vel hjemme i femtende serierunde i storseieren mot Sandefjord 8. juli.
Back to top
View user's profile Send private message
Number10
Veteran


Joined: 16 Sep 2012
Posts: 1718

PostPosted: 29.05.2018 15:00    Post subject: Reply with quote

https://www.nrk.no/sport/...1.14059547


Terje Hauge: synes nivået på dømmingen hittil i år har vært høyt.
_________________
«Koteng: Jo dårligere og dårligere det gikk, jo tryggere var vi på at Horneland var rett mann.»
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 29.05.2018 15:01    Post subject: Reply with quote

Det som vel er verst, er, - hvis vi bytter ut de dommerne vi er misfornøyde med i dag, hvilke dommere ville vi fått istedenfor?
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3530
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 29.05.2018 21:11    Post subject: Reply with quote

Staberg mener det er på tide at Terje Hauge trekker seg.
Kjenner jeg ikke er uenig.
Er gutteklubben grei hos dommerkompaniet også
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 29.05.2018 22:25    Post subject: Reply with quote

Nå er det jo ikke slik at erstatteren kommer til å hentes fra First House eller noe heller da. Det er litt dømt til å være en gutteklubb det der.
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 13.06.2018 11:22    Post subject: Reply with quote

Bare så det er i notatene; Bakenga var i offside da han assisterte Tromsøs 2-0-mål mot oss. Hårfint, men lell.

Jeg skylder (som vanlig) ikke på dommerne, men vi er da oppe i tre feilaktige offside-avgjørelser (teller med Sarpsborgs mål) disfavør oss på 13 kamper, alle i ettmålstap. Det er bare snakk om totalt tre poeng for oss, men også to mindre til motstander, som utgjorde en forskjell på fire poeng mot Brann, for eksempel.

Dette gjelder dog bare offside, ikke straffer og andre feilavblåsninger eller mangel på avblåsninger.

Vi er ikke alene, og jeg kan ikke en gang si at vi har fått mer enn andre imot (Sabæk virker blant annet å ha fått veldig lite), men vi merker det kanskje unormalt godt når vi er i en periode vi ikke er spesielt bra, og hvor kampene blir såpass jevne at en enkelt dommeravgjørelse kan påvirke utfallet.

TL;DR: Kvaliteten på dommerne i Eliteserien er jevnt over under enhver kritikk.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 13.06.2018 12:13    Post subject: Reply with quote




Last edited by larsarus on 13.06.2018 18:53; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
krist2
Rutinert


Joined: 19 Jul 2007
Posts: 749

PostPosted: 13.06.2018 18:20    Post subject: Reply with quote

Er jo bare ørlite grann offside, så da er det vel greit...
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2876

PostPosted: 13.06.2018 18:46    Post subject: Reply with quote

Denne sesongen har feil dommeravgjørelser kostet oss 5-6 poeng! Dette KAN bli det som avgjør serien i år! Laget har selvsagt også spilt langt under forventet standard, men burde likevel hatt en god del flere poeng! Blant annet straffespark borte mot Odd, annuleringen hjemme mot Kristiansund, annullering og straffe mot Brann for å nevne noen! Legger og til at Bodø Glimt skulle hatt straffe mot oss på Aspmyra! Rett skal være rett! Sitter likevel igjen med for lite poeng! Poeng vi definitivt kunne trengt dette året!
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 30.06.2018 18:15    Post subject: Reply with quote

Bodø/Glimt snytt for 1-2 før VIF får sette inn 2-1 selv på det som er en mye klarere sak enn den Bodø/Glimt ikke får på.
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 30.06.2018 18:30    Post subject: Reply with quote

Enig, men skal sies at assistentdommeren har solen rett i øynene. Sikkert ikke alt for enkelt å se med en så lav sol.
_________________
“Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.”
― Friedrich Nietzsche
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 30.06.2018 22:26    Post subject: Reply with quote

VIF's 2-1 burde uansett vært avblåst for offside.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5435

PostPosted: 01.07.2018 18:19    Post subject: Reply with quote

Keeper på Sandefjord, Holmen Johansen, tar ballen i hendene utenfor 16-meteren idet Bendtner nesten er på den. Skulle vært utvist, isteden går spillet videre.
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3530
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 01.07.2018 18:21    Post subject: Reply with quote

Kjensli på sitt beste dette....
Jævla laban av en fyr
Back to top
View user's profile Send private message
oskisjunior
Rutinert


Joined: 25 Aug 2016
Posts: 621

PostPosted: 01.07.2018 18:56    Post subject: Reply with quote

Dommerne i dag var av det JÆVLIGE slaget.
RBK har ikke vært på sitt beste hittil i sesongen, men fått lite hjelp av en ubrukelig dommerstand. Når LOLde blir snytt for straffespark bruker de 30 minutter på å diskutere det i Fotballrunden. Hvor er diskusjonen om alle (avgjørende og potensielt avgjørende) dommertabber mot RBK?

VAR <3 FÅ DET PÅÅÅÅ
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 01.07.2018 19:02    Post subject: Reply with quote

Hvordan er egentlig regelen her? Vi som så kampen på TV så jo ganske tydelig at ballen var langt utenfor 16-meteren når keeperen tok den i fast grep.

For meg så det ut som at han hadde en eller to av hælene på streken, resten av kroppen var utenfor.

Har det noe å si hvor bena er plassert, så lenge hendene og ballen er utenfor?

Ellers så var det agurkkvalitet på en del av dømmingen i dag ja.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Page 4 of 10

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb