English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dommerkontroversene Elite/Serien 2018
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2719

PostPosted: 04.12.2018 13:56    Post subject: Reply with quote

Poenget mitt igjen var vel det at selv om forseelsene ser forholdsvis like ut i måten det "takles" på, så er det ikke selve taklingen Hedenstad får gult kort for. Man kan argumentere for at Hedenstad fratar en positiv angrepsmulighet, hvilket er noe som gir gult kort, mens Parr gjør ikke det. Derfor gult kort til Hedenstad og ikke motsatt.
Back to top
View user's profile Send private message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 04.12.2018 15:25    Post subject: Reply with quote

Forseelsene så ikke like ut i det hele tatt, så jeg føler ikke at argumentet ditt holder. Jeg antar at du ikke ville brukt samme argumentasjon dersom det var snakk om albuebruk, at det ikke skulle være gult kort fordi han som brukte albuen ikke hindret en positiv angrepsmulighet...

Hedenstads gule kort kom etter en liten sideforflytning, en obstruksjon. Fratok Parr en positiv angrepsmulighet? Ja, sannsynligvis, og gult er greit.

Parr sitt angrep på Hedenstad var ikke å frata RBK en positiv angrepsmulighet, men det var en voldsom takling etter min mening, og Parr burde derfor hatt gult kort.

Disse to forseelsene skjedde med få minutters mellomrom. Hedenstad og Parr hadde en liten "krig" på kanten under store deler av kampen, og Døvle burde gitt begge spillerne gult, ikke bare Hedenstad. Da ville kanskje dommeren unngått at Parr drev og gestikulerte og holdt to fingre opp mot dommeren hver gang det var kontakt mellom spillerne, for å påvirke dømmingen. En uting i mine øyne.
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2719

PostPosted: 04.12.2018 15:46    Post subject: Reply with quote

Poenget ditt var jo det at dommeren ikke var konsekvent fordi at han ga Hedenstad gult kort, men ikke til Parr like etterpå. Da er det naturlig å tro at du mener at taklingene skal vurderes på lik måte og at de deretter faller inn under samme kriterie.

Hvis du mener at Parr skal ha gult kort for en hensynsløs takling (hvilket det heter), så er det noe helt annet med helt andre vurderinger enn å frata en positiv angrepsmulighet. Da kan du således ikke angripe dommeren for å være inkonsekvent i akkurat den situasjonen. Hadde han derimot gitt ut et gult kort for en hensynsløs takling etterpå, som er lik Parr sin i fart og intensitet (og resten av vurderingene som må gjøres), så ville det vært inkonsekvent.
Evt. hvis en Strømsgodset-spiller hadde stoppet en positiv angrepsmulighet etterpå, men ikke fått kort.

Om hvorvidt det burde vært delt ut gult kort til Parr for hensynsløst er noe helt annet, og helt fair å mene. Men det er ikke inkonsekvent at man ikke gir det.
Back to top
View user's profile Send private message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 04.12.2018 18:48    Post subject: Reply with quote

For meg, og for svært mange andre, er det å dømme konsekvent bl.a. å gi gult i alle situasjoner hvor spilleren fortjener det, ikke nødvendigvis bare i like situasjoner.

Jeg forventer ikke at du skal skjønne tankegangen til oss vanlige fotballentusiaster.
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2719

PostPosted: 04.12.2018 19:50    Post subject: Reply with quote

Ok. Skrev egentlig lengre, men kjenner at jeg ikke gidder å fortsette. Spesielt ikke når du starter og avslutter svaret ditt slikt.

Spørsmålet er om dommeren er konsekvent opp mot den lista han selv har lagt, og ikke den lista du ville satt. Det er det man må se på. Hvis ikke så vurderer man på feil grunnlag og da blir det inkonsekvent.
Back to top
View user's profile Send private message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 04.12.2018 22:41    Post subject: Reply with quote

Når jeg mener at dommeren ikke dømmer konsekvent, så er det selvsagt ut fra mine preferanser, ikke dommerens. Det burde være innlysende.

Du har åpenbart kompetanse som dommer. Det var grunnen til at jeg skrev at jeg ikke forventet at du skulle skjønne tankegangen til en vanlig fotballsupporter. Hva jeg startet svaret mitt med, og som gjør at du surner, det skjønner jeg ikke, men det er greit. Hersketeknikker kler deg imidlertid ikke.
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 05.12.2018 08:40    Post subject: Reply with quote

Det var lett å misforstå deg, Hentesveis. Men det du egentlig sier er jo bare at siden Zarm har dommerkompetanse så ser han det kanskje annerledes enn oss, og det er et greit poeng det.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 05.12.2018 08:48    Post subject: Reply with quote

Hentesveis wrote:
Hersketeknikker kler deg imidlertid ikke.


Hentesveis wrote:
Jeg forventer ikke at du skal skjønne tankegangen til oss vanlige fotballentusiaster.


Virker som dere surnet litt begge to, vil jeg si. Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
elaberg
Senior


Joined: 05 Apr 2013
Posts: 190
Location: Øvre Årdal

PostPosted: 05.12.2018 12:13    Post subject: Reply with quote

Meinar å hugse at det var ein situasjon der ein Godsetspelar stoppa ein kontring men dette resulterte ikkje i gult kort. Skjedde vel midt på bana, utan at det skal ha så mykje å bety.
Back to top
View user's profile Send private message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 05.12.2018 16:43    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Hentesveis wrote:
Hersketeknikker kler deg imidlertid ikke.


Hentesveis wrote:
Jeg forventer ikke at du skal skjønne tankegangen til oss vanlige fotballentusiaster.


Virker som dere surnet litt begge to, vil jeg si. Smile


Tommel'n opp! Ja, innrømmer det, selv om det ikke var ment nedlatende fra min side.

Jeg innser at jeg trolig ser det annerledes som legmann enn en med dommerkompetanse vil gjøre. Det var det jeg forsøkte å få frem, noe som haavarl allerede har konkludert med Smile
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 05.12.2018 21:03    Post subject: Reply with quote

Vinnende lag klager sjelden på dommeren. Hvorfor skulle de det?

Symptomatisk at det er nedrykkslag som er bitre på dommeren. Lykke til videre Stabæk.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Page 10 of 10

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb